“CUVINTE DIN INIMA” ale Cuvioasei Starete Macrina (III): “S-O IUBIM MULT PE MAICA DOMNULUI! Nici nu poate pune cineva in mintea sa nemasurata dragoste a Maicii Domnului…”
“Orice face cineva pentru Dumnezeu, chiar şi cel mai mic lucru, pe toate le va vedea în Cer”
Vedeti si:
- INCEPE POSTUL INCHINAT PREASFINTEI FECIOARE MARIA, MAICA LUI DUMNEZEU. Scoaterea Sfintei Cruci (1 august)
- POSTUL MAICII DOMNULUI. Cum sa postim cu folos si cu discernamant? De ce avem nevoie si de paza limbii?
- INCEPE POSTUL ADORMIRII MAICII DOMNULUI! Lasa-vom sec si de rautate, de cleveteala, de duh lumesc?
- Postul Maicii Domnului. CARE E TAINA NASCATOAREI DE DUMNEZEU SI A CELOR CARE II URMEAZA? Merinde duhovnicesti pe calea postului de la Parintele Sofronie
***
- “CUVINTE DIN INIMĂ” ALE FERICITEI STAREŢE MACRINA (I): “Diavolul se bucura atunci cand vede moleseala. Au venit vremurile din urma si de aceea eu voi lucra cu ceasul, ca sa nu pierd niciun minut pentru dragostea lui Hristos”
- Maica Macrina Vassopoulos (II) despre PUTEREA RUGACIUNII, ASCULTARII SI TREZVIEI: “Rugaciunea este cel mai mare dar pentru om. Sa nu traim usuratic, fara profunzime, SA NU FIE VIATA NOASTRA SUPERFICIALA SI DE NIMIC. Cand omul are luare-aminte si rugaciune, il umbreste Harul lui Dumnezeu”
Ianuarie 1985
S-o iubim mult pe Maica Domnului. Să vă rugaţi ei cu metanierul, să citiţi în fiecare zi Paraclisul ei şi ne va duce pe toate în Rai. Am văzut-o ca o copilă mică de cincisprezece ani, aşa cum este în Icoana Grabnic-Ascultătoare din chilia mea, în vremea Heruvicului când eram îngenuncheată. Stătea înaintea Sfintelor Uşi şi-L ţinea în braţe pe Pruncul Iisus. Nu voi uita cum mă priveau acei ochi dulci ai ei. Până-n inimă mi-a intrat acea privire a ei. Erau albaştri şi Maica Domnului avea două cosiţe blonde, însă toată atenţia mea era concentrată la ochii ei. M-am rugat ei şi i-am spus:
„Maica Domnului, ce va fi? Ce se întâmpla cu această Mănăstire, căci nimic nu facem! Cum ne vom mântui?“.
Si Maica Domnului a zâmbit, iar din acea zi dispoziţia mea s-a schimbat. O pace adâncă a intrat înlauntrul meu prin acea privire a Maicii Domnului.
Să ştiţi că Mănăstirea noastră este sfinţită. Orice pas pe care-l facem, îl scrie Hristos. Părintele Ignatie, care se află la Ierusalim, spunea:
„Este foarte sfinţită Mănăstirea voastră, şi pământul este sfinţit acolo”.
Iar aceasta, desigur, am observat-o. De multe ori se arată aici harul Maicii Domnului şi mulţi oameni îl văd. Este prezenta Maicii Domnului care ne ocroteşte. Atât de mult ne ocroteşte, atât de vie este ea în Mănăstirea noastră, încât nu se poate spune. O creştină din Serres mi-a scris că a văzut-o pe Maica Domnului slujind şi tămâind fiecare fereastră în jurul Mănăstirii. Vă spun aceasta ca să nu cârtiţi în sinea voastră, oricât v-ati osteni.
De aceea, atunci când va veni Harul lui Dumnezeu în suflet, să spuneţi:
„Stăpâna şi Doamna lumii, eu nu ţi-am dăruit nimic”.
Ni le va da pe toate în Cer. Le vom vedea grămadă aici, grămezi mici acolo. Orice face cineva pentru Dumnezeu, chiar şi cel mai mic lucru, pe toate le va vedea în Cer. Pentru fiecare pas, pe care-l va face cineva, Harul lui Dumnezeu îl va răsplăti. Mănăstirea nu este a noastră, ci ne găzduieşte Maica Domnului aici. Şi potrivit cu găzduirea pe care ne-o oferă ea, trebuie să ne si nevoim.
***
Aprilie 1985
Cand monahul lucreaza pentru Dumnezeu fara sa carteasca, Il simte pe Dumnezeu in inima sa, iar Dumnezeu il inalta, il umple de mult Har. Nimic altceva nu mai trebuie, ci ascultare fara impotrivire, „sa fie binecuvantat” si „iertati“. Ceea ce se face fara binecuvantare este un pacat foarte mare si de moarte pentru monah. Sa luam aminte si sa ne odihnim constiinta. Constiinta este toata temelia. Cand cineva isi odihneste constiinta, este numai bucurie si veselie, doarme fara griji. Imi aduc aminte de un sef de gara care-mi spunea:
„Gherontisa, eu ma straduiesc sa-mi odihnesc constiinta, pentru a dormi usor si frumos”.
Mi-a facut o deosebita impresie cum un om din lume se nevoieste sa-si odihneasca constiinta. Ce lucru frumos: sa-si odihneasca cineva constiinta, ca sa nu-l mustre in nimic!
Noi, de pilda, vom lua metanierul, cu luare-aminte, iar nu in graba, nu doua boabe in loc de unul, ca sa apucam sa terminam repede. Scopul este sa se faca unirea cu Dumnezeu. Daca nu se face, rugaciunea nu are nici un sens, nici un folos, este ca cel care zideste pe nisip. Omul trebuie sa devina dumnezeu dupa Har. Rugaciunea il subtiaza mult pe om. Asa cum luam sita de matase si cernem faina, dar nu trece nimic prin ea, tot astfel trebuie sa cernem si noi gandurile noastre, ca sa nu treaca nimic, iar omul sa fie curat, neintinat, sa fie numai intelepciune, sa se bucure si sa se veseleasca. Atunci Harul ne uneste cu Dumnezeu, ne face una cu El. Atunci cand avem rugaciunea neincetata, poate intra duhul necurat? Focul Dumnezeirii da viata si orice lucru nefolositor avem in noi, il arde. Arde gandurile, neascultarile, vaicarelile, vorbirile impotriva.
Stareta va va mustra, va va jigni in ceva, va va spune ceva, dar sa nu le puneti la inima, caci nu o spun din rautate. Şi eu incontinuu sunt luptata si inca atat de mult, incat nu va pot spune. Mereu ma razboiesc cu diavolul. Iar daca nu ma voi razboi, cum va veni Dumnezeu in sufletul meu? Il vom razboi! Va veni in mintea noastra, va spune asta si cealalta, iar daca nu le vom scoate, nu le vom arunca ca pe niste putrede si murdare din mintea noastra, nu vom putea fi ajutate. Toti sunt mult razboiti. Si cine nu are razboi? Chiar si Sfintii, cei care sunt in pustie si ajung la Dumnezeu, si acestia sunt razboiti.
Ati vazut la Staretul Iosif, cand avea mahniri, se lupta, dupa care venea Harul lui Dumnezeu si simtea dumnezeiasca mangaiere in sufletul sau si avea contemplatii. Odata, cand era foarte mahnit si suferea, a avut o vedenie. Mergea pe un camp alb ca zapada. Se minuna de frumusetea acelui loc care il inconjura. Şi in vreme ce cauta o iesire pe unde sa plece, deoarece se temea, fiindca nu era ingaduit sa se afle in acel loc, a vazut o usa care l-a dus la o biserica in care era Maica Domnului. Acolo erau multi tineri, care aveau cruci rosii pe frunte si pe piept. Atunci unul dintre acei tineri, care semana a fi ofiter, s-a ridicat si a mers spre catapeteasma, la Icoana Maicii Domnului, si a cerut de la ea sa-i arate harul ei staretului Iosif, care atat de mult suferea pentru dragostea lui Dumnezeu. Atunci Staretul Iosif a vazut-o pe Maica Domnului vie, plina de atata frumusete si stralucire, incat mii de sori nu ajungeau sa se compare cu frumusetea si stralucirea chipului ei. Vedeti? Merge inainte mahnirea, ispita, si apoi vine Harul, mangaierea.
Tot asa si noi. Ne-a spus cineva un cuvant? Pentru ca sa ingaduie Dumnezeu ca sa mi se spuna acest cuvant, inseamna ca am facut ceva sau nu am luat aminte la ceva sau ca trebuie sa ma lupt. Asa a ingaduit Dumnezeu. Noi nu-i vedem pe demoni asa cum ii vedeau Parintii, cu unghii infricosatoare, cu ochii holbati, cu limbile scoase afara. A vazut vreuna din voi asa ceva? Nimeni nu vede, pentru ca nu ne nevoim. Noi avem de a face cu oamenii; ne va spune una ceva, ne va spune alta altceva. Fie de voie, fie fara voie i-a scapat uneia candva vreun cuvant nepotrivit. Noi trebuie sa spunem: asa a ingaduit Dumnezeu. Altfel, cum vei invata sa te razboiesti? Cum vei deveni mireasa lui Hristos? Ce se va intampla cu noi, cand pentru cel mai mic lucru ne intristam? Daca nu-l rabzi pe un om, daca nu te vezi pe tine, daca nu spui „trebuie sa rabd aceste cuvinte pe care mi le-au spus” si sa inteleaga aceasta mintea ta, cum vom face altfel? Cu „alintari” omul nu se foloseste, ci se pagubeste.
Ma intorc iarasi la subiectul ascultarii. Sa luam aminte foarte mult la ea. Proestosul il rabda pe unul si pe altul; se gandeste cate rabda Dumnezeu si cate vede nesfarsitul ocean al milostivirii Lui, care nu are nici inceput, nici sfarsit, si rabda si el. Cata vreme suporta Proestosul, lucrurile merg bine. Dupa aceea intervine Dumnezeu si fiecare primeste plata legiuita. Cand ne ia Dumnezeu in primire, nu stiu cum vom putea suferi. De aceea sa aveti credinta in Proestosi. Cand se departeaza credinta fie in Staret, fie in Stareta, nu aveti odihna aceea pe care trebuie s-o aveti. Exista inca impotrivire inlauntrul vostru si nu-i dati importanta. Acesta este un pacat foarte mare. Impotrivirea launtrica este cel mai mare si mai infricosator pacat, adica sa te increzi in tine insuti in toate; sa spui „am spus-o bine” si „am facut bine” si sa faci pogoraminte launtrice la toate atacurile diavolului. Apoi gandul nostru se odihneste in acestea si vine repede intunecarea, iar vrajmasul ne orbeste, dupa care pe toate le vedem bune si nu luam in seama ce spunem, cum ne purtam, nu ne urmarim pe noi insine nici inlauntru, nici in afara si ne impietrim. Iar mintea este ca si acoperita de o rugina care nu se mai ia. Dupa ce te murdaresti, mai poti scoate aceasta rugina?
Ce frumos este cuvantul Sfantului Ioan Gura de Aur „Despre Feciorie“! L-am citit mai demult si de multe ori Staretul ni-l explica. Mi-aduc aminte ca ne spunea despre curatie, intreaga intelepciune si dumnezeiasca stralucire. Asa cum un cearsaf peste care de va cadea niste cerneala, oricat ne vom stradui si vom folosi toate mijloacele sa scoatem pata, tot va ramane, tot astfel este si cu intreaga intelepciune si nevinovatia. Trebuie sa luam aminte foarte bine, caci diavolul nu doarme, ci privegheaza zi si noapte, straduindu-se in orice chip sa intineze mintea omului. Sa traim cu trezvie. Hristos spune:
„Privegheati si va rugati, ca sa nu intrati in ispita“.
„Neincetat va rugati, in toate multumiti”.
Vrea sa spuna ca mintea noastra trebuie sa fie in stare de veghe. Nu spune la Pavecernita „minte desteapta, cuget curat, inima treaza“? Vrea sa spuna ca mintea noastra trebuie sa vegheze la voia lui Dumnezeu. Sa se nevoiasca. Sufletul nostru trebuie sa se lupte, iar daca se va lupta, Il va vedea pe Dumnezeu ca vine si Se salasluieste in inima sa. Desi nu suntem vrednice nici macar sa-I pomenim numele, nici sa-L chemam, cu toate acestea El vine.
Ce vom putea spune si despre Doamna Nascatoare de Dumnezeu? Cum s-o chemam? Nemarginita ei milostivire; dragostea ei care nu are sfarsit? Cu toate ca o mahnim, o jignim si-i ranim inima, are atata dragoste, nemarginita dragoste. Ne acopera cu nesfarsitul ei Acoperamant si-L roaga pe Fiul ei pentru noi toti si spune:
„Doamne al meu, preadulcele meu Fiu si Dumnezeul meu, mantuieste faptura Ta, ajuta-le si daruieste-le Harul Tau…”.
Nici nu poate pune cineva in mintea sa nemasurata dragoste a Maicii Domnului.
Parintii, cand cugetau la milostivirea lui Dumnezeu, nici nu o puteau suporta, ci isi pierdeau simturile. Nu se poate suferi Harul lui Dumnezeu. Ce bun este Dumnezeu! Indelung rabda, indelung rabda, indelung rabda. Daca mintea noastra ar fi putut intelege nemarginita mila a lui Dumnezeu, zi si noapte ochii nostri nu s-ar fi uscat de lacrimi.
Pamantul striga:
„Nu mai pot rabda pacatul, nu-i mai pot suferi pe oameni”,
iar Dumnezeu raspunde:
„Rabdare. Asa cum Eu iert, asa si tu sa suferi”.
Ca mirese ale lui Hristos ce suntem, trebuie sa facem in fiecare zi pregatire, sa ne urmarim pe noi insine, sa ne cercetam cum ne-am nevoit. Am facut voia lui Dumnezeu? Daca-i iubim si vrem sa-i odihnim pe proestosi, trebuie sa pazim cu acrivie Tipicul Manastirii. Iar daca vrem sa simtim dragostea proestosilor fata de noi, trebuie sa facem voia lui Dumnezeu. Trebuie sa fim punctuale la biserica si la ascultarile noastre. Sa luam aminte la indrazneala, la strigare si la vorba desarta. Sa nu facem „intruniri” si sa discutam lucruri nefolositoare; sa evitam sa discutam subiecte lumesti. Sa citim si sa consemnam ceea ce au lasat Parintii. Vedeti cate carti sunt in care se arata cum traiau Parintii, cum se rugau si cum se exersau in rugaciunea mintii? Ce lucruri frumoase! Ce frumoase sunt epistolele Staretului Iosif! Cand le citeam, ne intaream si simteam ca ne aflam oarecum in pustie. Cu cata trezvie si curatie ne-a scris! Atunci, la inceput, cand am intrat in Manastire, adunam verdeturi, le spalam, le fierbeam, faceam si putina paine. Mancam cate o farfurie intreaga. Ce frumusete avea acea viata! De aceea va spun, Dumnezeu ne-a daruit din belsug bunatatile Sale ceresti si pamantesti. Cele ceresti, in sensul ca omul, avand trezvie si rugaciune, poate spori si urca treapta cu treapta.
Monahul are trebuinta de mult discernamant si rabdare, pentru a veni luminarea dumnezeiasca in inima sa. Ati vazut cum lumineaza si stralucesc peste tot luminile in Volos? Asa vor fi si sufletele in Rai. Unele vor straluci mai mult, altele mai putin, altele foarte slab si asa mai departe.
spune Evanghelia. Dumnezeu nu-l va lasa pe omul care se sileste sa invete Rugaciunea si se lupta impotriva gandurilor sale. Dar cand nu luam aminte si lasam mintea sa umble incolo si-ncoace, ca si cum ar merge in concediu, atunci ce se va intampla? Sa nu uitam ca Dumnezeu este si drept rasplatitor. Sa nu spunem ca nu putem, ci ca nu vrem, caci daca am vrea, am fi fost altfel. Asadar, trezvie si „rugaciune”:
„Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma!”
si iarasi:
„Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma!”,
„Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ne pe noi!”.
Cand vor auzi numele lui Dumnezeu, demonii vor sta afara de incinta Manastirii, iar nu inauntru. Nu se vor putea apropia de noi. Va aduceti aminte de acea femeie demonizata de la Sfantul Dimitrie? Isi acoperea ochii, ca sa nu le vada pe monahii (O monahie a spus: „Nu, Gherontissa, nu este asa: Pe Sfintia Voastra nu va putea vedea. Despre noi a spus ca nu suntem nimic, suntem nevrednice“). Ia ganditi-va, daca pe aceasta femeie a robit-o numai un demon, ce s-ar fi petrecut daca ar fi fost mii? De aceea sa luam aminte foarte mult, sa cugetam la ingeri, sa mergem cu mintea in Rai, pentru a veni contemplatiile duhovnicesti.
Dumnezeu, in anumite vremi, mi-a aratat unele lucruri, nu pentru ca sunt vrednica, ci pentru ca trebuie sa pastoresc turma care mi-a fost incredintata. Imi aduc aminte ca odata, fiind intre somn si veghe, parca ma aflam in bucatarie si vad o femeie inalta, frumos imbracata, spaland in clipeala ochiului paharele si punandu-le si aranjandu-le in dulapuri cu atata sprinteneala si repeziciune, incat nu se poate spune. In zece minute a terminat tot de aranjat in bucatarie. Avea un prosop agatat pe umar si unul alb il tinea in mana. Cu unul apuca paharul, iar cu celalalt il stergea si-l punea la locul lui. Mi-a dat o neuitata pilda. Dimineata m-am sculat foarte bucuroasa si am zis:
„Ia te uita, cum Stapana Nascatoare de Dumnezeu ne invata silirea de sine si randuiala! Aici este gradina Maicii Domnului si trebuie s-o pretuim si s-o respectam”.
Am citit epistolele Sfantului Nectarie catre monahii. Acolo spunea:
„Cea care strica un lucru, va merge si-i va spune Staretei, ca sa nu mai faca alta data, iar Stareta ii va da canon“.
Peste tot silinta, in biserica, la indatoririle noastre monahale, la ascultari, peste tot.
Aici, in exilul in care traim, vom suferi si ispite, si ciudatenii, si capricii si toate, deoarece fiecare are lumea sa. De aceea monahul trebuie sa invete sa faca rabdare, caci fara rabdare nu se mantuieste. Vechiul meu duhovnic, Parintele Efrem „ridica” multe si zicea „nu-i nimic“, „sa fie binecuvantat”, „va trece”, „hai, ca si asta va trece” si facea rabdare. Se ruga, se razboia cu diavolul, dar avea si rabdare. Tot asa face si Staretul nostru. Vine diavolul si rascoleste toata lumea. Il ispiteste cand pe unul, cand pe altul… rastoarna lumea, dar Staretul rabda si zice „Slava Ţie, Dumnezeule!” si „Dumnezeu sa te ierte“. Dumnezeu nu vrea ca in Manastire sa se auda cuvant rau despre cineva. Cuvantul care iese din gura noastra sa fie dulce. Cuvantul bun scoate sarpele din gaura, ii aduce folos omului, il linisteste si nu-l mustra constiinta ca a vatamat sau a mahnit. Asa lucrau Parintii si pastrau Harul lui Dumnezeu in sufletul lor. Sa se lepede cuvantul amar. Cand vine, musca-ti limba ca sa curga putin sange, ca sa nu-l mahnesti pe fratele tau. De ce sa-l mahnesti? De ce sa-l amarasti? Folosind cuvantul cel bun, fratele tau te va iubi, iar cu cel amar il vei amari si va incepe lupta inlauntrul sau si astfel diavolul ne fura timpul nostru, ceasul nostru, minutele noastre.
Sa ne gandim cum sa ne apropiem de dragostea lui Dumnezeu, cum sa urce mintea noastra la Dumnezeu, la Facatorul nostru, la frumusetile Raiului. Ce frumusete! Ce veselie! Ia gandeste-te, daca un Inger sau un monah mantuit straluceste de sapte ori mai multi decat soarele, cu cat mai mult va straluci Chipul lui Hristos! Ce va fi in Cer! Sufletele se vor intalni si se vor bucura unul de altul se vor desfata de cele ceresti, vor merge printre flori si vor calca pe iarba verde. Numai bucurie si veselie este acolo. Peste tot Il slavesc pe Dumnezeu.
Noi ne indeletnicim cu cate pamantesti, iar zilele se rostogolesc. Dumnezeu este drept rasplatitor si-l scrie si-l rasplateste pe cel care se osteneste. Numara pasii, ostenelile, chinurile, tanguirile, lacrimile, suspinele, privegherile; pe toate le scrie. Cu cat se va osteni cineva mai mult, cu atat se va desfata. Numai sa existe credinta, dragoste si evlavie fata de Dumnezeu. Dumnezeu este inlauntrul ostenelii. Cand va avea cineva multa dragoste pentru Dumnezeu, nu tine cont de trupul sau, ce va manca, cat va dormi, ci va voi numai sa lucreze pentru Dumnezeu.
(din: Stareta Macrina Vassopoulos, “Cuvinte din inima”, Editura Evanghelismos, 2015)
Legaturi:
- SFANTA SOFIA, “NEVOITOAREA PANAGHIEI” de la Klisura (†6 mai): “MAICA DOMNULUI PLANGE PENTRU NOI. Genunchii ei sangereaza de la cat se roaga pentru noi… Fiti milostivi. Pocaiti-va, copiii mei… Urgia lui Dumnezeu se apropie”
- Din cuvintele de folos ale unui parinte athonit de o luminata simplitate: “SPORESTE FARADELEGEA si de aceea se apropie a doua Venire. CINE ARE MARE DRAGOSTE CATRE EA, VA FI AJUTAT DE PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU. Maica Domnului are putere, dar asteapta pocainta noastra“
- SCHIMONAHIA SEPFORA – sfaturi duhovnicesti de mare trebuinta pentru crestinii de azi de la o sfanta a zilelor noastre: “TOTI TREBUIE SA SE ROAGE UNUL PENTRU CELALALT. Puneti inceput nevointei, iar Domnul va va ajuta”
- CEA MAI CUPRINZATOARE DECAT CERURILE. Omilie despre MAICA DOMNULUI a avvei Efrem Filotheitul: “Maica Domnului se intristeaza pentru necuviinta mare a poporului”
- Cuviosul Arsenie Papacioc: “O, FERICITA INCREDERE! O, SCAPARE SIGURA! MAICA LUI DUMNEZEU ESTE MAICA MEA. SA NE ARATAM FII!”
- Parintele Arsenie: “Maica Domnului e suparata pe aceia care nu-i cer nimic”
- MAICA DOMNULUI – SINGURA BUCURIE SI ULTIMA NADEJDE INTR-O LUME IN AGONIE
- IMPARATEASA CERULUI SI A PAMANTULUI. Mari duhovnici si sfinti contemporani despre Maica Domnului si maicuta noastra preamilostiva
- IATA, MAMA NOASTRA! – IPS Iustinian Chira despre MAICA DOMNULUI
- Predici la sarbatoarea ACOPERAMANTULUI MAICII DOMNULUI, intins asupra lucrurilor mari sau marunte din viata celor credinciosi. Cum sa castigam si noi ajutorul Maicii Domnului, CUM SA SPORIM LEGATURA NOASTRA CU EA?
- SA ALERGAM LA MAICA DOMNULUI!
- PARINTELE SOFIAN DESPRE MAICA DOMNULUI si ajutorul ei minunat in inchisoare: “Cand ai un necaz mare sa te rogi Maicii Domnului!” (VIDEO)
- RUGACIUNE CATRE MAICA DOMNULUI a celui coplesit de intristare si bantuit de ispite: “Sufletul meu se simte sfarsit; totul imi este greu, chiar si rugaciunea…”
- RUGACIUNI CATRE MAICA DOMNULUI, IZVORUL TAMADUIRII la vreme de necaz obstesc si de prigoana a Bisericii
- Maicuta Domnului – cea care ne scapa de cursele vrajmasilor, pune pe fuga duhurile rele si ne ajuta grabnic in nenorociri si situatii fara iesire: “Ea pune la inima fiecare lacrima si fiecare suspin”
- MAICUTA NOASTRA DUPA DUH, MAICA VIETII – cuvinte alese inchinate celei mai sfinte dintre sfinti de SFANTUL SILUAN ATHONITUL: “Ah, daca am sti cum iubeste Preasfanta pe toti cei ce pazesc poruncile lui Hristos si cat ii este de mila si se intristeaza pentru cei ce nu se indreapta. Am simtit acest lucru pe mine insumi”
- MAICA DOMNULUI si MAMA NOASTRA – IZVORUL cel viu al nadejdii, al mangaierii si al Invierii noastre in aceste vremuri tulburi. PREDICI (si audio) SENSIBILE SI INTARITOARE la sarbatoarea IZVORULUI TAMADUIRII
- GHERON IOSIF: “Nu pot sa va descriu cat de mult ii plac Sfintei Fecioare CUMPATAREA SI CURATENIA”
***
- Alte cuvinte pentru practica vietii duhovnicesti de la Gheron Iosif Isihastul: VENIREA HARULUI TE PREGATESTE DE ISPITE
- ALTE SFATURI DUHOVNICESTI DE LA GHERON IOSIF: “Daca acum nu te silesti, va veni timpul cand, si sa vrei, nu vei mai putea sa faci ceea ce acum treci cu vederea”. “Sufletul meschin [imputinarea de suflet, lipsa de curaj] este mama lipsei de rabdare”
- GHERON IOSIF: Totdeauna Dumnezeu ajuta, totdeauna ajunge la timp, dar este nevoie de rabdare!
- DIN SCRISORILE LUI GHERON IOSIF: “Daca harul lui Dumnezeu nu lumineaza pe om, cuvintele sale, oricat de multe ar fi, nu sunt de nici un folos nimanui”
- Gheron IOSIF: Fa metanie de indata ce gresesti, nu pierde timpul!
- Fericitul Gheron Iosif Isihastul: Lume desarta! Lume inselatoare! Nimic bun nu ai in tine!
***
- Sfantul Teofan Zavoratul – sfaturi pentru LUPTA CU RACEALA SUFLETULUI, IMPIETRIREA SI IMPRASTIEREA
- Virgil Maxim despre BINECUVANTAREA SUFERINTEI si LUPTA NEINCETATA CU ISPITELE
- “In orice iarna duhovniceasca sa asteptam cu rabdare si nadejde primavara duhovniceasca”
- Parintele Paisie Aghioritul: CUM SA DUCEM “LUPTA CEA BUNA” SI CUM SA SPORIM DUHOVNICESTE?
- Parintele Paisie Aghioritul despre ISPITELE SI GREUTATILE IN RUGACIUNE. Ce trebuie sa facem ca sa ne incalzim inimile si sa nu ne salbaticim duhovniceste?
- Sfantul Ioan Carpatiul – CUVINTE DE INTARIRE IN LUPTA NEVAZUTA SI DE VINDECARE A IMPUTINARII CU DUHUL (1)
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (2): “DESFATARE MI-A FACUT MIE DUMNEZEU”
- Sfantul Varsanufie de la Optina ne impartaseste din TAINELE ESENTIALE ALE LUPTEI PENTRU MANTUIRE
- INCERCARI DUHOVNICESTI. Nici un sfant nu ne poate cruta de necesitatea de a lupta cu pacatul care lucreaza in noi
- ARHIMANDRITUL SOFRONIE si BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA (II): “Calea crestinului este rastignirea… A trai crestineste este cu neputinta; crestineste este cu putinta numai a muri… aceasta este acea CALE INGUSTA ce duce la viata”. CONSTIENTIZAM MARETIA CHEMARII NOASTRE IN HRISTOS?
- “Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului? “BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA” (III)
- “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (IV): ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre SUFERINTELE SI FERICIRILE DUHULUI: “Este oare cu putinta… fara o mare lupta cu propriile patimi, fara un plans zdrobitor, fara multime de scarbe, fara o arzatoare intristare? Toate se agonisesc prin multe suferinte“
- Sfantul Isaac Sirul despre FOLOSUL INCERCARILOR si TINDEREA SPRE “CELE DE PRET” ALE LUI DUMNEZEU: “Tot ce se primeste usor repede se si pierde. Fiecare lucru dobindit CU DUREREA INIMII e si pazit cu grija“
- SFANTUL ISAAC SIRUL despre incercarile duhovnicesti si mangaierile harului. SMERENIA BIRUIESTE DEZNADEJDEA COPLESITOARE: “Lipsa de curaj e maica chinului. Iar rabdarea e maica mangaierii“
off topic:
Filmul-cateheza al mitropolitului Ilarion Alfeev – Omul in fata lui Dumnezeu. Sfantul Maslu si slujba inmormantarii:
https://www.youtube.com/watch?v=FruonfWXPRw