PASI ECUMENISTI: DE LA RAVENNA LA ELOUNTA (ultima parte). SE PREGATESTE PRIMATUL!

29-05-2009 Sublinieri

 pape_mgr_zizioulas.jpg

PAŞI ECUMENIŞTI: DE LA RAVENNA LA ELOUNTA

partea a VI-a

Arhim. Sarantis Sarantou,
preot slujitor la Sfânta Biserică a Adormirii Născătoarei de Dumnezeu – Amarousios

Partile anterioare:

turquia.jpg

Concluzii:

1. Din studiul anterior se vede clar originea catolică a „documentului” de la Ravenna.

2. Din conţinutul „documentului” este evidentă parţialitatea catolică. Ingenios şi într-un mod specific catolic se impune încercarea de a se demonstra asemănarea de conducere în primul mileniu şi în Biserica Ortodoxă şi în cea Papală.

3. Trebuie să ni se facă tuturor înţeleasă certitudinea pe care a demonstrat-o istorico-ştiinţific Sfântul Nectarie, şi nu numai, că Apostolul Petru nu a fost niciodată la Roma (decât atunci când a primit martiriul – n.tr.).

4. Niciodată Biserica cea Unică a lui Hristos din primul mileniu, nici ulterior Biserica Răsăriteană, nu a crezut că un „protos” (primul, cel dintâi) din vârful vreunei piramide ar conduce Biserica lui Hristos.

Niciodată înţelesul de „primul” (protos) al patriarhului ecumenic în Răsărit nu a avut aceeaşi semnificaţie, pe cât de istorică, juridico-administrativă şi revendicativă a fost în Apus poziţia monarhică a papei. Cler şi popor va trebui să fim foarte atenţi ca Sanctitatea Sa, Patriarhul nostru Ecumenic să nu se potrivească secularizant cu poziţia şi mentalitatea corepunzătoare a Pontifului Roman în lume, în cadrul Noii Ere care pe zi ce trece este mai globalizantă.

5. Şi în cadrul Sinoadelor Locale, dar în principal al celor Ecumenice, nu se distingeau cele trei niveluri ale sinodalităţii: local, eparhial şi universal?! Considerau, după cum se vede indispensabil – chiar de la primul Sinod Ecumenic, ca episcopii locali să aibă împreună cu ei şi preoţi şi diaconi pentru a se legifera şi reprezenta într-un înţeles cât mai larg Biserica Universală, având condiţiile desfăşurării unei mari dezbateri, în chip liber, sub luminarea şi insuflarea Sfântului Duh.

Dimpotrivă, papismul a lucrat dur şi sistematic pentru organizarea strictă a celor trei niveluri administrative ale Bisericii – local, eparhial şi universal pentru a justifica la vârf concentrarea autorităţii în persoana Papei. Deci vreme de secole s-a urzit acest sistem administrativ concentraţionar.

6. Parohiile şi mănăstirile ortodoxe nu au fost niciodată conduse şi nu au trăit niciodată sub o strictă autoritate administrativă episcopală, arhiepiscopală sau patriarhală. La fel şi Sfintele noastre Mitropolii. Îi respectăm şi îi ascultăm pe Înalt Prea Sfinţiţii noştri Arhipăstori fără să simţim asfixierea din instituţiile administrative obligatorii din lume.

7. Puritatea şi justeţea dogmei treimice în Sfânta noastră Ortodoxie a creat adevărata sinodalitate care nu are nici o legătură cu aşa-zisă Sinodalitate papală, care este consecinţa dogmei catolice despre „filioque”. Persoana Domnului nostru Iisus Hristos, şi ca Dumnezeu desăvârşit şi ca Om desăvârşit, nu Şi-a impus voia Sa nicăieri şi nicodată. S-a răstignit, dar nu a răstignit pe nimeni. Doar Sfânta noastră Ortodoxie s-a condus după sfântă voia Sa.

 bissf-treime-detaliu.JPG

8. Îngăduiţi-mi să închei săraca mea omilie, întorcându-mă iarăşi la textul bogat şi prealuminos al domnului profesor mărturisitor I. Kornarakis. Citez paragraful cel mai cuprinzător al criticii „documentului”:

„Împărtăşirea dumnezeiescului har în orice situaţie în Noul Testament nu este înţeleasă ca autoritate, adică dinamică şi constrângere asupra libertăţii credinciosului. De altfel, autoritatea, ca şi comportament de superioritate sau de siluire a fost condamnată de Domnul! Când cineva absolutizează autoritatea de putere, când pretinde să fie cel mai mare, primul, unicul sau atotţiitorul lumii, se află în afara harului Sfântului Duh, pentru că harul Sfântului Duh nu trebuie înţeles ca o autoritate ce se manifestă cu puterea ei superioară! Cine este într-adevăr cel mai mare? „Cel ce voieşte să fie cel mai mare între voi să fie ca cel mai mic şi cel ce stăpâneşte ca cel ce slujeşte… iar Eu în mijlocul vostru sunt ca unul ce slujeşte” (Luca 22, 24, 27). Şi cu siguranţă Petru, la această lecţie a Domnului despre slujirea autorităţii, şi-a însuşit acest cuvânt al Domnului şi şi-a întregit această slujire prin martiriul său!… Şi nu printr-o pretenţie veşnică asupra vreunui primat”.

Slăvim pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Preasfântul Duh, pentru că a aşezat la cârma Bisericii Eladei un bărbat cu o viaţă martirică şi mărturie ortodoxă, dar mai ales cu o sensibilitate sinodală şi în teorie şi în practică.

Prea Fericitul Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Elada se distinge – Slavă Domnului – prin cunoscuta şi naturala mentalitate sinodală, ca şi Înalt Prea Sfinţiţii Arhierei Sinodali. Aşteptăm filial împotrivirea sinodală ortodoxă la „documentul” de la Ravenna, pe care Întâlnirea de la Elounta nu l-a comentat negativ.

Comisia Mixtă se pregăteşte foarte asiduu ca în anul 2009, în Cipru, să recunoască implicit primatul papal ca primat diaconal sau ceva asemănător. (Primat însă asupra întregii Biserici).

Să ne rugăm cu trezvie şi căldură ca Domnul să ne dăruiască tuturor luminarea potrivită, însă în principal Sfinţiţilor noştri Păstori, aşa încât „documentul” catolic să fie retras fără pierderi în unitatea noastră ortodoxă interioară şi exterioară, ca poate – odată – va da Dumnezeu să se clintească din loc şi imuabilitatea papei”.

(traducere din limba greacă de monahul Leontie din Săptămânalul Uniunii Panelenice, „Orthodoxos Typos”, nr. 1766 din 9 ianuarie 2009, pp. 1 şi 5)

bart1-jp2.jpg

Cititi si:


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Marturisirea Bisericii, Portile Iadului, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

11 Commentarii la “PASI ECUMENISTI: DE LA RAVENNA LA ELOUNTA (ultima parte). SE PREGATESTE PRIMATUL!

  1. Gutta cavat lapidem, non vi, sed saepe cadendo (Picatura gaureste piatra nu prin forta, ci cazind des).
    Ceea ce e scris se va implini. Dar scris este ca Biserica cea adevarata va supravietui, si ca ”nici portile Iadului nu o vor birui”.
    Daca se vor uni papist bisericile, eu ma voi retrage din aceasta biserica unita. Daca se vor uni ecumenist ortodox (adica daca catolicii isi vor lepada ereziile si vor deveni ortodocsi) voi ramine.
    Dumnezeu sa ne ajute!

  2. Normal ca se vor implini,doar Apocalipsa nu va ramane mincinoasa!Si bineinteles,Biserica lui Hristos,nici portile iadului nu o vor birui!Si daca Mantuitorul a spus ca unde sunt doi care se intalnesc,in numele Meu,acolo sunt si Eu!,inseamna ca,in fond,nu cei care sunt statornici se retrag,ei RAMAN,se retrag cei care apostaziaza!Sunt convinsa ca vor ramane si multi inalti ierarhi drepttraitori,deci Biserica va exista!Mai avem si cativa mari duhovnici…si,cel mai important,IL avem pe Dumnezeu!Probabil ca va fi foarte greu,nu degeaba spun toti parintii cu viata sfanta,ca vremurile din urma,vor da cei mai mari mucenici…
    Dumnezeu sa ne ajute,sa ne calauzeasca si sa ne lumineze mintile!

  3. Eu cred ca nu va ingadui Dumnezeu!
    Le va trage o PALMA de nu se vor mai vedea unul (papistas) catre celalalt (asa-zis ‘ortodox’)!
    De nu…ca pe vremea romanilor: in catacombe, in locuri ascunse…alergand dupa duhovnici neatinsi de morbul asta ecumenicist.

  4. dupa cum zice pastorul Richard Wrumbrandt in puscaria de la Tg,Ocna[vedeti cartea lui I.Ianolide INTOARCEREA LA HRISTOS,]prin PAPA ,EVREII SIONISTI VOR SA CONDUCA LUMEA!Si iaca se adevereste ceea ce a zis el ,care avea un frate mason in Franta cu grad inalt.Sa nu ne amagim ,caci el stia ce zice ,anume ca vor avea loc chinuiri ingrozitoare ale crestinilor .Dar cu DUMNEZEU inainte si orice ar fi sa tinem de ceea ce ne-a spus mintuitorul;NU VA FIE FRICA ,EU AM BIRUIT LUMEA [pt.voi ,subinteleg eu,adica HRISTOS a biruit lumea pt noi crestinii .

  5. “…Ortodoxia! Mii de vanturi te lovesc,mii de puteri ale intunericului se lupta cu tine si,infuriate,vor sa te distruga de pa fata pamantului,iar acum vor sa te scoata si din inimile oamenilor.Au hotarat sa te preschimbe intr-o amintire palida,intr-un muzeu,intr-un trecut tragic,in ceva ce nu va mai fi.
    Dumnezeu cel mare si puternic,Dumnezeu cel in Treime insa,Binefacatorul,Blandul si Inteleptul,Care stapaneste pana si haosul,te pune in locul cel mai de necrezut,te acopera ca pe o floare sub o stanca,te pastreaza,chiar daca numai in sufletele simple ale putinilor oameni care nu au nici rang inalt si nici invatatura prea multa.
    Si iata,traiesti,existi si nutresti noile generatii,udand fiece palma de pamant roditor,daruind putere si viata,cer si lumina,deschizand portile vesniciei.”

    sunt cuvintele blandului Sfant Nectarie pe care le-am desprins din vol.”Sfantul Nectarie – Sfantul secolului nostru” scrisa de catre Sotos Hondropoulos si pe care le recitesc de multe ori in momentele grele.

  6. Sa nu trecem peste Sfanta Scriptura si peste Sfanta Traditie. Sfantul Apostol Petru nici nu a fost la Roma. daca cititi cu atentie epistolele pauline veti vedea ca Apostolul Pavel nu dorea sa lucreze unde “au lucrat si altii”, lucru perfect de inteles, erau doar 12 Apostoli nu puteau fi toti intr-un loc! apoi, Sfantul Petru sau alt Apostol NU AU FOST Episcopi. Apostolatul, ca treapta harica, este superior Episcopatului; se vede cum UN SINGUR APOSTOL AVEA PUTEREA SA HIROTONEASCA ATAT EPISCOPI CAT SI PREOTI, dar ii si conducea. Deci, afirmatia ca un Apostol a fost Episcop este o miciuna sfruntata. Doar trei trepte s-au transmis: diaconatul, prezbiteriatul(preotia) si episcopatul. Apostolatul, cea de-a patra treapta eclesiala nu s-a transmis. In sprijinul afirmatiei ca Sfantul Petru nu a fost la Roma inaintea martiriului sau vine si enumerarea localitatilor in epistola sa soborniceasca; ele sunt insirate ca privimd din Bitinia catre Roma si nu invers. Iata deci, scripturistic, nici vorba de vreun primat in Biserica, sau ‘episcopat’ al Sfantului Petru sau al altui Apostol pe undeva. Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte. Numai ortodoxia mantuieste. Amin!

  7. Osteneste-te si citeste pana la final.
    FARA CREDINTA NU PUTEM PASTRA BISERICA NICI CU DEMONSTRATII DE STRADA, NICI CU REFERENDUMURI, NICI CU DEZBATERI POLITICE, NICI CU SABIA, NICI CU CELE MAI TERIBILE ARME SI ARMATE. Daca nu va mai fi credinta pe pamant biserica va fi ridicata de la oameni si ma refer aici la biserica cea adevarata nu la gramezile de caramizi.
    Daca biserica este preaplina dar de >prea putin credinciosi< nu era normal sa se intample toate aceste incercari prin care trece astazi? Pentru prea multi “credinciosi” biserica este precum un breloc la cheile lor de la masina, atata importanta ii dau ei, si nu sunt putini aceia. Intra in biserica, aprind o lumanare, gesticuleaza ceva cu mana intr-un reflex a carei semnificatie nici nu o mai stiu, saruta cateva icoane, (nu uitati ca Iuda l-a sarutat pe insusi Mantuitorul, si ce i-a folosit?) dar inima nu si-o schimba sub nici o forma. Intra in biserica cu inima plina de cele rele si tot la fel pleaca.
    Daca acestea sunt roadele celor ce umplu biserica va incredintez ca sunt false. Pentru ce dar, sa le fie lasata biserica?
    Daca biserica institutionala (se vede bine ca la varful administrativ isi asuma tot mai mult acest rol lepadandu-se de cel apostolic si de cel pastoresc) se va pune sub semnul ereziei atunci noi vom iesi din ea asa cum a iesit Lot din Sodoma si vom aduce inchinare Lui Dumnezeu pe camp sau prin pesteri.

    Dar iata ca toate acestea inca nu s-au imlpinit. Inca mai depinde de noi. Inca mai depinde de preotii care mai au credinta in inima si vointa de a pastra invatatura cea dreapta. Inca mai rasuna catre Dumnezeu rugaciunile calugarilor nostri. Acestor rugaciuni trebuie sa alaturam si noi rugaciunile moastre zi de zi, ceas de ceas pentru ca vin vremuri infricosatoare.

    A spus atat de frumos fratele Constantin mai sus: “…sa stam cu frica, sa luam aminte. Numai ortodoxia mantuieste. Amin”
    Si as mai spune eu, sa cautam calea cea stramta si anevoioasa caci drumul cel mare si larg pe multi ii va duce la pieire. Sa cautam modestia, sa cautam umilinta, sa cautam smerenia, in inimi iubire … (si aici las loc sa ma completeze cineva pentru a dovedi ca in Hristos suntem uniti precum mladitele in vitza viei).

  8. Pingback: Război întru Cuvânt » MARTURISIRE DE CREDINTA IMPOTRIVA ECUMENISMULUI IN BISERICA GRECIEI
  9. Pingback: Razboi întru Cuvânt » CATRE O RECUNOASTERE A PRIMATULUI PAPAL SUB EXPRESIA DE “PRIMAT DIACONAL”?
  10. Pingback: Razboi întru Cuvânt » OCTOMBRIE ECUMENIST
  11. Pingback: Razboi întru Cuvânt » MITROPOLITUL SERAFIM DE PIREU DA ANATEMEI PE ECUMENISTI LA SINODICONUL ORTODOXIEI/ Dezvaluiri importante la Volos (Grecia)
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate