MANUALELE DIGITALE ADUC HAOS IN SCOLI. ”Transformăm nişte copii în generaţii de sacrificiu … Vorbim de manuale în format electronic, însă avem copii care vin flămânzi la şcoală”

22-10-2014 11 minute Sublinieri

ponta-tablete-samsung

Manualele pentru clasele I și a II-a pot fi utilizate începând din această săptămână în școli, însă doar în format digital. Ele ar trebui descărcate pe tablete sau computere, însă puțini dascăli au astfel de posibilități în clase. Singura soluție este înghesuirea copiilor în singura clasă din școală care are computere, dacă sunt funcționale.

De la începutul acestei săptămâni, toate manualele pentru clasa I și clasa a II-a, publicate pe platforma www.manuale.edu.ro, pot fi descărcate gratuit, conform Ministerului Educației Naționale (MEN). Aceste manuale pot fi folosite ca suport până când cărțile tipărite ajung în școli. Acestea ar trebui să fie gata într-o lună. Problema este însă că pentru utilizarea variantei digitale, învățătorii au nevoie de tehnologie adecvată care constă în videoproiector, tabletă și computere performante. Puțini le au însă la dispoziție.

Mediul rural, cel mai lovit de lipsuri

Chiar și în școlile dotate de la oraș, organizarea este destul de dificilă, iar tehnica lipsește, mai ales în mediul rural, conform celor declarate de profesori.

„Îi vom înghesui pe elevi în laboratorul de informatică la orele de matematică, ceea ce creează puțin haos pentru că sunt mulți”, ne-a declarat o învățătoare care predă la clasa I în județul Teleorman, comuna Poieni. De tablete nici nu se pune problema: „Elevii noștri nu pot utiliza tablete, în primul rând nu avem așa ceva și în al doilea rând ei nu sunt obișnuiți cu tehnologia, sunt săraci, unii nici nu au calculator acasa“, ne-a mai spus dascălul. Învățătorul a descărcat deja manualul de matematică, singurul care este disponibil la clasa I, pentru cel de limba română fiind depusă încă o contestație, care nu a fost lămurită.

Sunt și școli în care lucrurile stau ceva mai bine. Învățătorul Ionel Diaconu, care predă la Școala nr. 10 din Bacău, spune că din fericire în școala lui fiecare clasă are videoproiector, ceea ce face ușoară utilizarea manualelor digitale. „Sunt însă școli la țară unde au doar un laborator de informatică și acela nu funcționează, aceștia nu pot utiliza manualele în format digital, trebuie să le aștepte pe cele tipărite“, a mai declarat învățătorul.

Vrei tabletă pentru a descărca manuale, plătești

În ceea ce privește utilizarea tabletelor, cadrul didactic spune că trebuie făcută o instruire pentru utilizarea lor, iar bugetul alocat va fi cu siguranță insuficent pentru a oferi fiecărui elev o tabletă: „Părinții vor fi nevoiți să scoată alți bani din buzunar pentru tablete, aici intervenind din nou problema din mediul rural, aceștia nu își vor permite”.

Cărțile tipărite vin peste o lună

Varianta tipărită a manualelor va ajunge în școli în aproximativ o lună, timp în care dascălii vor preda după formatul digital al manualelor, acolo unde școala le permite acest lucru. Profesorii au posibilitatea să aleagă varianta de manual tipărită după care urmează să predea la clasă până în data de 22 octombrie, din șase variante disponibile pentru fiecare materie. Reprezentanții ministerului susțin că varianta digitală nu înlocuiește manualele tipărite, cele două funcționând în paralel de luna viitoare. Manualele digitale ar fi trebuit să ajungă în școli înainte de începerea anului școlar, însă au fost întârziate din cauza contestării de editorii de carte a licitațiilor organizate de Ministerul Educației. De curând, dascălii de la clasele mici au primit în școli și variantele vechi de manuale, cu toate că nu mai au ce să facă cu ele pentru că programa s-a schimbat.

  • Adevarul:

VIDEO REPORTAJ Cum arată o oră predată după manualul digital

Unii învăţători, de la şcolile dotate cu calculatoare şi videoproiectoare din Bucureşti, au început să le predea elevilor de la clasele I şi a II-a după noile manuale digitale. Copiii sunt mai activi şi, cum rar se întâmpla înainte, cu toţii ar vrea să iasă „la tablă“.

Platforma pe care au fost postate manualele digitale pentru clasele I şi a II-a a înregistrat peste 16 milioane de accesări şi 37.000 de vizitatori în primele 48 de ore de la lansare. Mai exact, potrivit datelor publicate de Ministerul Educaţiei, o persoană ar fi accesat în medie 432 de pagini de pe www.manuale.edu.ro, site-ul dedicat manualelor digitale. Astfel, cele 16 milioane de accesări au fost făcute prin răsfoirea paginilor din manuale.

Noile manuale pentru clasele I şi a II-a pot fi accesate în acest moment doar în format digital. În versiunea print, manualele sunt structurate în două volume, câte unul pentru fiecare semestru, ca soluţie la o problemă semnalată de multe ori de părinţi şi de profesori: greutatea ghiozdanelor. Acestea vor apărea însă după alegeri.

Până atunci însă, învăţătorii de la şcolilele cât de cât dotate au început să le predea copiilor din noile cărţi virtuale. Un videoproiector şi un laptop este echipamentul de care are nevoie un dascăl ca să predea modern. Din păcate, sunt puţine şcolile unde învăţătorii chiar pot să le predea elevilor interactiv, din cauza lipsei tabletelor sau a calculatoarelor.

Bătaie pe un click în manual

Şcoala „Ion Heliade Rădulescu“ din Capitală este una dintre unităţile de învăţământ unde dascălii pot preda modern. Încă din prima zi în care Ministerul Educaţiei a anunţat că a publicat noile manuale pe site, învăţătoarele au început să-şi selecteze materiale din acestea. Când a început ora, copiii de clasa I a învăţătoarei Carmen Oncescu au privit curioşi spre tabla din faţa clasei, unde a apărut proiectată o pagină dintr-un manual digital. Au început să şuşotească între ei, iar entuziasmul general creştea văzând cu ochii. Învăţătoarea i-a îndemnat pe micuţii de clasa I să efectueze împreună cu ea exerciţiile interactive de ştiinţă şi matematică.

Efectul pe care utilizarea tehnologiei la clasă îl are asupra copiilor este uluitor. În momentul în care sunt întrebaţi cine vrea să vină la calculator să aşeze în ordine nişte numere, toate mânuţele copiilor sunt sus, şi, de fiecare dată când este numit unul, ceilalţi oftează dezamăgiţi.

Cel ales, mândru foc, merge la laptopul de pe catedră şi, cu ajutorul învăţătoarei, tastează cifrele în casetele din imagine, cifre pe care ceilalţi copii le văd pe tabla unde era proiectată imaginea. La sfârşitul exerciţiului, aplicaţia le spune dacă a fost efectuat corect sau nu exerciţiul. În cazul în care totul a ieşit cum trebuie copiii aplaudă entuziasmaţi.

Niciunul nu îşi dezlipeşte ochii de la animaţiile proiectate pe tablă, sunt mai atenţi la oră ca niciodată. Unul dintre exerciţii îmbină Matematica cu Ştiinţele şi le explică ce rol au inima şi plămânii.

„Inima mea bate de 96 de ori“, spune vocea unui băieţel din animaţia proiectată pe tablă. „A mea bate de 98 de ori pe minut şi fiindcă 98 este mai mare decât 96, inima mea bate mai repede decât a ta“ spune vocea fetiţei din aceeaşi animaţie. Învăţătoarea opreşte filmuleţul şi îi întreabă pe copii de câte ori bătea inima fetiţei. Copiii se agită cu mânuţele sus. „Maia, spune tu“,  nominalizează învăţătoarea. „Inima fetiţei bătea de 98 de ori“, răspunde eleva. „Foarte bine, acum du-te la tablă şi scrie numărul 98“, o îndeamnă dascălul. „Copii, de ce este 98 mai mare decât 96?“, întreabă învăţătoarea. „Fiindcă 8 este mai mare decât 6“, răspunde un băieţel.

„Unde se află inimioara voastră?“, îi întreabă învăţătoarea, iar copiii duc mâna la piept, unii în stânga, alţii în dreapta, căutând să simtă bătăile inimii. Un băieţel se dă bătut: „Nu ştiu, doamna, mie nu îmi bate“.

Ora trece foarte repede. Învăţătoarea spune că aşteaptă curioasă noile manuale tipărite. „M-am uitat pe ele, unele sunt bune, dar altele seamănă mai degrabă cu nişte pdf-uri. La clasă, noi avem nevoie de exerciţii interactive prin care să le captăm atenţia tuturor copiilor. Am selectat deja câteva pentru orele viitoare. Însă ar fi bine să aibă fiecare un astfel de echipament, ar fi mai interactiv“, a explicat dascălul.

Manualele digitale au apărut înaintea celor pe hârtie

Până când elevii vor primi noile manuale printate, Ministerul Educaţiei a publicat pe platforma manuale.edu.ro toate cele 28 de manuale digitale aprobate în urmă cu o săptămână de ministrul Remus Pricopie, pentru clasele I şi a II-a, pe care profesorii pot să le utilizeze deja la clasă.

Editorii au anunţat că manualele tipărite vor fi distribuite în şcoli cel mai probabil după alegeri, fiindcă tipografiile sunt acum aglomerate cu publicarea materialelor electorale. Viabilitatea noilor manuale este de patru ani, cu posibilitatea de extindere pentru încă doi ani şcolari. Oricum, ele vor fi supuse unui proces periodic de analiză, pe durata valabilităţii, au mai subliniat autorităţile.

Singurul manual care va mai lipsi o perioadă de pe băncile micuţilor de clasa I este Abecedarul. Acesta a fost contestat de către unii ofertanţi participanţi la licitaţie, iar ministerul încă aşteaptă o decizie a Consiliului de Soluţionare a Contestaţiilor. Asta în condiţiile în care a trecut mai bine de o lună de când a început anul şcolar. Pentru această materie, învăţătorii se descurcă cum pot, utilizând fişele de lucru făcute cu mâna lor şi xeroxate pentru toţi copiii din clasă.

De asemenea, la începutul anului şcolar, unii dintre ei i-au rugat pe părinţii elevilor care au trecut la clasa a II-a să le doneze sau să le împrumute bobocilor de clasa I manualele după care au învăţat copiii lor, anul trecut. De curând, Ministerul Educaţiei a anunţat că va retipări Abecedarele din programa veche, însă cei mai mulţi dintre dascăli spun că vechile cărţi sunt inutile, ţinând cont de cunoştinţele pe care le au acum copiii de clasa I.

Manualele noi

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a semnat pe 13 octombrie, ordinele de ministru privind aprobarea noilor manuale destinate disciplinelor din clasele I şi a II-a, câştigătoare ale licitaţiei. Este vorba despre manualele la disciplinele „Matematica şi explorarea mediului“ pentru clasele I şi a II-a, „Comunicare în limba română“, clasa a II-a, „Comunicare în limba modernă – Limba engleză“  pentru clasele I şi a II-a, „Comunicare în limba maternă maghiară“, clasa I şi „Comunicare în limba română pentru minorităţi“, clasa I.

FOTO Cum au ajuns manualele digitale ale mai marilor Educaţiei în şcolile de la ţară: „Copiii vin flămânzi la şcoală, asta le trebuie lor?”

Învăţătorii vorbesc despre problemele reale ale copiilor – sărăcia familiilor din care provin mulţi dintre elevi, lipsa accesului la tehnologie, necesitatea studiului după cărţile tipărite, dar şi despre bolile sistemului, care îi pune, de exemplu, pe unii dascăli din mediul rural să predea la patru clase simultan.

Şcolarii fie n-au auzit vreodată de tablete sau manual digitale, fie ştiu sigur că un calculator se foloseşte doar pentru jocuri. În rest, legea temelor o face caietul.

VASLUI. Învăţător pentru patru clase simultan

În judeţul Vaslui, apariţia manualelor digitale pentru elevii din clasele I şi a II-a i-a luat pe nepregătite atât pe învăţători, cât şi pe elevi. La Şcoala din satul Mărăşeni, şcolarii din clasele primare învaţă cu toţii într-o singură clasă şi au un singur învăţător. Ion Popliuc este dascăl de mai bine de 36 de ani, însă recunoaşte că schimbările din ultimii ani i-au îngreunat munca la catedră şi  „i-au dat peste cap pe copii”. Deşi manualele digitale au fost publicate de o săptămână, dascălul spune că nu a avut timpul să le studieze, iar gândul că în scurt timp va trebui să lucreze cu ele îi dă mari bătăi de cap, cu atât mai mult cu cât are de predat simultan la patru clase.

„Copiii aceştia abia de înţeleg noţiunea unui manual tipărit obişnuit. Să îi pui dintr-odată în faţa unui calculator, laptop sau tabletă, obiecte pe care cei mai mulţi dintre ei nici nu le-au văzut vreodată mi se pare o misiune imposibilă. Poate la şcolile de la oraş, lucrurile stau altfel, posibilităţile părinţilor sunt altele. Pentru mine, la simultan, timpul este esenţial. Trebuie să ştii cum sa îl dozezi ca să reuşeşti să lucrezi cu patru clase deodată. Cu manualele digitale va fi şi mai greu”, spune cu năduf învăţătorul.

„La calculator ne jucăm, aşa ştiu eu“

Dintre cei 20 de elevi care învaţă la Şcoala Mărăşeni, cinci au acasă calculator, însă doar trei ştiu să îl folosească  „Eu n-am acasă calculator, dar nu cred că ai cum să îţi face temele la el, că doar nu-i caiet. La calculator ne jucăm, aşa ştiu eu, iar temele numai pe caiet se pot face”, spune hotărât Eugen, elev în clasa I.

Pentru Adrian, colegul lui Eugen, noţiunea de calculator îi este complet străină, iar despre manual digitale nu ştie nimic: „Eu fac cum spune domnul învăţător, pentru că el mă învaţă să scriu, să citesc. Nu am scris niciodată la calculator”.

Mulţi dintre copiii care învaţă la Şcoala Mărăşeni provin din familii modeste, care cu greu reuşesc să le asigure strictul necesar. Neştiind că vor trebui să înveţe după manuale digitale, părinţii au strâns bani pentru a le cumpăra caiete auxiliare de lucru. Săptămâna trecută au făcut comanda, însă nu ştiu ce vor mai face cu ele, în condiţiile în care urmează să lucreze după manualele digitale.

Dascălul Ion Popliuc nu contestă că învăţământul românesc are nevoie de schimbări, însă nu peste noapte şi nu înainte de a pregăti din punct de vedere material şcolile:

„Transformăm nişte copii în generaţii de sacrificiu, dacă nu suntem pregătiţi pentru ceea ce vrem să punem în aplicare. Vorbim de manuale în format electronic, însă avem copii care vin flămânzi la şcoală şi care abia aşteaptă prima pauză să primească laptele şi cornul. Manuale digitale le trebuie lor? Vrem să-i învăţăm pe tabletă pe copiii cărora părinţii abia reuşesc să le cumpere un caiet şi un stilou”, conchide dascălul. (Simona Voicu)

SIBIU. „Tabletele sunt telefonele alea mai mari“

În Rusciori, sat cu 700 de suflete aflat la 15 kilometri de Sibiu, trăiesc, în mare parte, familii de romi, oameni măcinaţi de sărăcie. În tot satul, calculatoare au doar câteva familii, iar despre tablete, vestitele tablete despre care mai marii Ministerului Educaţiei anunţă că urmează să ajungă la copiii din clasele I şi a II-a pentru a învăţa de pe manualele digitale, n-a auzit mai nimeni.

Gica Ţiglar (59 de ani) predă de-o viaţă la şcoala din Rusciori. Este învăţătoare la clasa a II-a şi, de câte ori poate, îşi ajută elevii cu rechizite, pentru a-i ţine la şcoală. Acum, învăţăceii ei au o şcoală nouă, care are un laborator cu calculatoare. Teoretic, aici ar putea intra clasele, prin rotaţie, ca să lucreze câte puţin pe manualele digitale. Ce faci, însă, când te întorci în clasă, se întreabă dascălii din Rusciori?

„Copiii au nevoie să simtă cartea”

„Am fost sceptică în privinţa acestor manuale digitale pentru că, deşi probabil implementarea lor ar dura mai puţin decât tipărirea şi distribuirea cărţilor, se vede că a venit ziua H şi nu sunt primite. Cu copiii de vârsta aceasta încă mai învăţăm în primă fază intuitiv. Ei au nevoie să simtă cartea, există un mister al cărţii nedeschise. Nu mi se pare oportună introducerea manualelor digitale”, spune învăţătoarea Ţiglar.

Marea problemă, însă, e dincolo de pereţii şcolii, în casele sărace unde micuţii au nevoie de manual pentru a-şi putea pregăti temele.

„Nici nu se pune problema ca aceşti copii să aibă acasă calculatoare, tablete. Au telefoane, nu sunt chiar străini de tehnologie, dar, oricum, nu le este la îndemână să folosească tableta. La şcoală beneficiază de un centru de zi, sunt voluntari care i-ar putea ajuta, dar nu cred că se pot folosi manualele digitale în mod curent. Cei mici nu au atâta răbdare încât, dacă pe calculator îi apare o eroare, să reia toată procedura. Ar abandona cu mult înainte de a finaliza o sarcină de lucru, de exemplu”, explică învăţătoarea.

Vasile Şerban Moloacă (8 ani), elev în clasa a II-a, scoate cu mândrie cărţile din ghiozdan, chiar dacă sunt destul de ponosite. Le inventariază – română, cunoaşterea mediului, matematică – după care recunoaşte deschis: „Pe calculator n-am lucrat niciodată. De manuale digitale nici nu am auzit”. Lângă el stă Alina Lăcătar (9 ani). Nici ea nu are calculator acasă: „Nu ştiu să fac nimic la calculator. De tablete am auzit, sunt telefoanele alea mari”, explică Alina. Maria Lorena Lăcătar (9 ani) e un caz puţin mai fericit: „Am calculator acasă, mă joc pe el, nu ştiu să fac altceva. Nu am auzit de manualele digitale. Tabletele sunt nişte telefoane din astea mari, pe care pot să mă mai joc”. (Ramona Găină)

VRANCEA. Manualele digitale şi noua generaţie de sacrificiu

În Vrancea, informatizarea a pătruns de mai mulţi ani în majoritatea şcolilor din judeţ, însă învăţătorii din mediul rural, şi nu numai ei, au auzit doar la televizor despre celebrele manuale digitate, fără a avea habar cum să lucreze cu ele. Sofica Dumitrache, cu o vechime de peste 30 de ani la catedră, este învăţătoare la şcoala din comuna Vînători, iar din acest an şcolar a pornit la drum cu încă o generaţie de elevi.

„Scopul nostru, la clasa I, este să-i învăţăm pe copii să scrie, să citească, să socotească, astfel încât să-şi dezvolte aceste deprinderi. Mai ales scrisul contează. Deşi nu avem manuale, lucrăm pe fişe copiate la xerox. Este perioada de formare a copilului şi baza o constituie manualul tipărit, nu cel digital. Vă spun sincer că nu ştiu cum arată astfel de manuale digitale, pentru că nu a făcut nimeni nicio instruire, să ne prezinte măcar modul de funcţionare, să ne însuşim şi noi nişte cunoştinţe”, ne spune Sofica Dumitrescu.

Cinci clase, cu rândul la internet

Învăţătoarea nu vede nici modalitatea practică prin care va reuşi să-şi facă orele după manualele digitale, în condiţiile în care nu are în clasă calculator, nici proiector: „Şcoala are o sală de internet şi, probabil, vom face cu rândul, pentru că suntem cinci clase la ciclul primar. Sunt foarte curioasă cum o să decurgă orele. Înţeleg că va exista şi o ediţie tipărită, dar va mai dura până editurile pe care le alegem le vor tipări”, ne mai spune Sofica Dumitrescu.

Cât despre elevi, aceştia sunt prea mici ca să-şi dea seama despre noţiunea de manual digital. „Eu ştiu ce înseamnă un manual digital”, a ţinut să ne spună Dragoş, elev de clasa I, atunci când am lansat o întrebare adresată întregii clase. „Telefonul lui tata este digital”, a continuat răspunsul Dragoş, în accepţiunea sa manualul digital fiind acelaşi lucru cu tot ce înseamnă digital. (Ştefan Borcea)

Studiu UE: Cât de digitalizată ar trebui să fie şcoala până în 2019: de la tablete şi telefoane, la lecţii în laboratoare virtuale

Conform unui raport publicat de Comisia Europeană şi de New Media Consortium, o organizaţie din SUA ce reuneşte experţi în tehnologii educaţionale, elevii dau încă dovadă de abilităţi şi competenţe digitale limitate, ca atare tehnologia ar trebui adusă mai aproape de şcoală şi utilizată mai eficient. 

Mai mult, e nevoie şi de o pregătire adecvată a dascălilor pentru a utiliza toate aceste noi mijloace de predare şi învăţare, susţin experţii, care spun că este ”una dintre cele mai presante provocări cu care se confruntă învăţământul şcolar din Europa în prezent”.

Primul raport Horizon Report Europe: 2014 Schools edition”prezintă tendinţele şi evoluţiile tehnologice care sunt susceptibile de a avea un impact asupra educaţiei în următorii cinci ani”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene (CE).

Tehnologiile care vor contura şcolile până în 2019

”Grupul de experţi estimează că tehnologia de tip cloud computing şi utilizarea tabletelor vor fi un lucru obişnuit în multe şcoli europene în termen de un an, iar învăţarea prin intermediul jocurilor pe calculator şi al unei combinaţii de medii fizice şi virtuale vor face parte din metodele de predare în următorii doi sau trei ani. Potrivit experţilor, crearea laboratoarelor virtuale şi la distanţă, precum şi dezvoltarea strategiilor care să încurajeze studenţii să îşi asume un rol activ în conceperea activităţilor lor de învăţare ar putea dura până la cinci ani”, mai susţin oficialii CE.

E nevoie de inovare în şcoli

În acest raport, provocările cu care se confruntă şcolile din Europa sunt împărţite în trei categorii: soluţionabile („solvable”), dificile („difficult”) şi complexe („wicked”).

Potrivit raportului, ”este nevoie să se acţioneze urgent în vederea promovării inovării în sălile de clasă, pentru a profita de utilizarea sporită a platformelor sociale, de resursele educaţionale deschise, precum şi de învăţarea şi evaluarea bazate pe date”.

”Europa trebuie să ridice ştacheta”

„Acest raport oferă informaţii şi orientări valoroase pentru factorii de decizie şi directorii de şcoli cu privire la necesitatea de a utiliza resursele digitale şi deschise. Europa trebuie să ridice ştacheta dacă dorim să ne asigurăm că tinerii noştri sunt pregătiţi pentru viitoarele lor cariere”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret.

„Îmbunătăţirea abilităţilor digitale şi a accesului la resursele digitale şi deschise este esenţială, nu numai pentru ameliorarea procesului de predare, ci şi pentru crearea unor modele de învăţământ flexibile, care facilitează învăţarea de-a lungul vieţii”, a mai spus oficialul european.

Provocările anilor viitori

Raportul afirmă că integrarea TIC în formarea profesorilor, precum şi problema competenţelor digitale reduse ale studenţilor sunt provocări soluţionabile.

Crearea de oportunităţi de învăţare „autentice”, bazate pe experienţe practice, precum şi combinarea învăţământului formal cu cel nonformal vor fi mai dificil de pus în aplicare pe termen scurt.

Din categoria provocărilor complexe, care sunt cel mai dificil de rezolvat, fac parte necesitatea de a îmbunătăţi predarea mecanismelor gândirii complexe, precum şi implicarea studenţilor în conceperea activităţilor de învăţare.


Categorii

1. DIVERSE, Educatie, Internet, New Media, Noile Tehnologii, Scoala romaneasca, Video

Etichete (taguri)

, , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “MANUALELE DIGITALE ADUC HAOS IN SCOLI. ”Transformăm nişte copii în generaţii de sacrificiu … Vorbim de manuale în format electronic, însă avem copii care vin flămânzi la şcoală”

  1. medicii scolilor ar trebui sa studieze impactul folosirii manualelor digitale asupra atentiei, concentrarii, vointei, sanatatii-la modul general, ale elevilor
    se face asa ceva in vreo scoala din tara?

  2. @Elena

    …n-avem medici in spitale si in dispensare, darmite in scoli…!
    Si nu cred ca e cazul sa apelam la medici, este deja stiut ca atentia si concentrarea vor tinde spre zero. Stiti ce e acest experiment pentru viitorul intelectual al Romaniei? Corolarul forfetarului lui Pogea in economie: distrugerea definitiva si pentru totdeauna a capitalului autohton, asa putin cum era el; acum si capitalul uman.

  3. sistemul de invatamint este muci, in schimb investim in manuale digitale, ca si la sanatate de altfel, sistemul la fel este varza, in schimb e ”necesar” carduri de ”sanatate”

  4. Si cea mai mica tableta are un camp electromagnetic nociv pentru copii mai ales, si nu cred ca exista inca ecrane care au eliminat radiatiile complet. Daca o sa-i puna cumva, pe undeva, pe aia mici in fata unor computere cu ecrane preistorice, va fi vai de organismul lor. Parintii trebuia sa sara de mult in aer si sa tune si sa fulgere, mai ales aia care pricep ceva despre tehnologie. Si chiar nu pricep de ce dorm invatatorii.

  5. Pingback: MANUALELE DIGITALE – UN EXPERIMENT APLICAT COPIIILOR DIN ROMÂNIA? Virgiliu Gheorghe despre efectele negative ale digitalizarii educatiei/ FACEBOOK PERVERTESTE RELATIA DINTRE PARINTI SI COPII. Umilirea parintilor prin expunerea pe internet/ Dependen
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare