Actualizare: traducerea integrala a deciziei Sinodului Bisericii Rusiei. BISERICA RUSIEI cere AMANAREA SINODULUI PANORTODOX. In caz de refuz, se va RETRAGE din cadrul intalnirii de la CRETA

13-06-2016 9 minute Sublinieri

sinod rusia

Sinodul Bisericii Rusiei a decis, astazi, sa sustina cererile inaintate de Bisericile autocefale ale Antiohiei, Bulgariei, Serbiei si Georgiei de amanare a intrunirii Sinodului Panortodox.

In cazul in care aceasta propunere de amanare va fi refuzata de Patriarhia Constantinopolului, Sinodul Bisericii Rusiei anunta ca se va retrage de la intalnirea programata peste cateva zile, in Creta. 

In comunicatul emis, Sinodul rus a mai cerut ca la prezumtivul urmator Sinod Panortodox sa aiba dreptul sa participe toti episcopii ortodocsi, fara restrictii, pentru ca autoritatea si legitimitatea acestuia sa fie intarita.

Reamintim ca Bisericile Bulgariei, Antiohiei, Serbiei si Georgiei au cerut, din diferite motive, amanarea Sinodului Panortodox ce ar trebui organizat la Creta, intre 17 si 27 iunie. Patriarhia Moscovei ceruse organizarea unei intruniri pre-sinodale in care sa se discute problemele ridicate de bisericile contestatare. Sinodul Patriarhiei Ecumenice a refuzat, insa, sa ia in considerare aceste cereri, considerandu-le nejustificate. 

***

TRADUCEREA INTEGRALA A DECIZIEI SF. SINOD AL BISERICII RUSIEI

De multe decenii Biserica Ortodoxă Rusă a luat parte și continuă să ia parte activă la pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe. De la prima Conferință Pan-Ortodoxă din 1961 din Rodos, ierarhii remarcabili și cei mai buni teologi ai Bisericii noastre și-au adus contribuția la lucrarea unui număr mare de subiecte ale Sinodului, inclusiv acelea care nu urmau să fie incluse mai apoi pe agenda Sfântului și Marelui Sinod. De dragul convocării cât mai curând a Sinodului, Biserica Ortodoxă Rusă și re-afirmat în mod repetat disponibilitatea sa de a ajunge la decizii acceptabile reciproc pentru toți participanții în procesul pre-sinodal, chiar dacă asemenea decizii se abăteau de la regulile deja convenite pentru pregătirea Sinodului.

În orice caz, principiul consensului pan-ortodox a constituit invariabil fundamentul procesului pre-sinodal începând cu Conferința de la Rodos din 1961, care, la inițiativa Patriarhului Constantinopolului, a hotărât următoarele: „Deciziile întâlnirilor comune vor fi adoptate cu deplina unanimitate a delegațiilor Bisericilor” (Procedura de funcționare și lucru a Conferinței pan-ortodoxe din Rodos, paragraf 14). Ulterior, această regulă a fost stabilită în Regulile de procedură a Conferințelor pan-ortodoxe pre-sinodale adoptate în 1986 după cum urmează: „Textele de pe toate subiectele de pe ordinea de zi a Conferințelor pan-ortodoxe pre-sinodale  vor fi aprobate în unanimitate” (Articolul 16). Sinaxa din 2014 a Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe a re-afirmat următoarele: „Toate deciziile luate atât în timpul Sinodului, cât și în stadiile pregătitoare vor fi luate pe bază de consens” (Decizia Sinaxei Întâistătătorilor, Paragraf 2a). Același principiu a fost stabilit în Procedura de lucru a Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, care a fost dezvoltată de sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, care a avut loc în 21-22 Ianuarie 2016 în Chambesy. Această Procedură prevede, printre alte lucruri, că Sinodul „va fi convocat de Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic, cu consimțământul PreaFericirilor lor, Întâistătătorii tuturor Bisericilor Locale Ortodoxe autocefale recunoscute” (articolul 1).

Aceeași Sinaxă, a aprobat cu un vot majoritar decizia de a convoca Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe din 18 până pe 27 iunie 2016 în Creta. În orice caz, această decizie, întocmai ca și Procedura de Lucru a Sinodului și documentul de lucru al Sinodului despre „Taina căsătoriei și impedimentele ei” nu a fost semnată de Biserica Ortodoxă a Antiohiei. Ultimul nu a fost semnat nici de delegația Bisericii Ortodoxe a Georgiei. Ambele Biserici au indicat motive serioase pentru decizia lor.

Cu toate acestea, Biserica Ortodoxă Rusă, de dragul reușitei în procesul convocării Sinodului, a considerat că e posibil să semneze documentele menționate mai sus, exprimându-și, în același timp, atât la Sinaxă, cât și în corespondența ei cu Sanctitatea Sa, Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului, convingerea că este nevoie de a face eforturi intense în timpul rămas până la Sinod (inclusiv prin Secretariatul pan-ortodox stabilit de Sinaxă) de a căuta un acord ortodox general cu privire la documentele nesemnate de cele două sau una din Bisericile Locale, ceea ce ar face posibilă convocarea Sinodului. Din motive care nu țin de Biserica Ortodoxă Rusă, n-au fost întreprinse alte discuții pan-ortodoxe despre situația de existentă.

Sinodul Episcopilor din Biserica Ortodoxă Rusă, care a avut loc în 2-3 februarie 2016, a aprobat poziția luată de delegația Bisericii Ortodoxe Rusă la Sinaxa de la Chambesy și în forurile pan-ortodoxe, și-a exprimat mulțumirea de a introduce unele amendamente și adăugiri necesare la documentele de lucru ale Sfântului și Marelui Sinod și de a le fi aprobat în întregime și a însărcinat Sfântul Sinod să formeze delegația Bisericii Ortodoxe Rusă la Sinodul Pan-Ortodox, lucru care a fost făcut de Sfântul Sinod în aprilie 2014. Sinodul Episcopilor a făcut chemare către plinătatea Bisericii Ortodoxe Ruse „să înalțe o rugăciune arzătoare ca Domnul să descopere voia Sa membrilor viitorului Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe și ca el să întărească unitatea Ortodoxiei și să slujească la binele Bisericii lui Hristos și să păstreze intactă credința ortodoxă”.

În același timp, Sinodul Episcopilor și-a exprimat „convingerea că participarea liberă a delegațiilor tuturor Bisericilor Ortodoxe autocefale recunoscute universal este o condiție necesară pentru a fi ținut”, menționând că „în legătură cu aceasta, soluția la problema care a apărut în relațiile dintre Patriarhiile Antiohiei și Ierusalimului este de importanță deosebită” (Rezoluții, paragraf 6).

Cu speranța că se va ajunge la un acord pan-ortodox, de vreme ce fără el convocarea Sfântului și Marelui Sinod este imposibilă, Biserica Ortodoxă Rusă și-a desemnat imediat reprezentanții la forurile responsabile cu pregătirea lui și a luat parte activă la procesul pre-sinodal, folosindu-se de toate oportunitățile posibile pe care le-a avut pentru contacte și corespondență personală.

În același timp, lucrarea a fost dusă mai departe pentru a cerceta remarcile critice față de documentele de lucru ale Sinodului care au venit de la episcopi, cler și laici și publicate după Sinaxa de la Chambesy la inițiativa Bisericii Ortodoxe Ruse. Aceste comentarii, adesea însoțite de critici la adresa procesului de pregătire pentru Sinod, au fost exprimate, de asemenea, în multe alte Biserici Ortodoxe Locale. După ce a separat remarcile constructive de critica nefondată cu privire la viitorul Sinod și la documentele sale, Departamentul pentru Relații bisericești externe a veni cu explicații și comentarii care să răspundă la confuziile care s-au ridicat în turmă. Pe 3 iunie 2016 Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a examinat îndeaproape la propunerile care au venit din partea episcopilor, clarului, monahilor și laicilor și a aprobat amendamentele Bisericii Ortodoxe Ruse față de documentele de lucru ale Sinodului Pan-Ortodox despre „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine” și „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea de azi”.

La aceeași sesiune, Sfântul Sinod a remarcat că amendamentele de bază față de documentele de lucru ale Sinodului au fost în consonanță în mare parte cu cele prezentate de Bisericile Ortodoxe Georgiană, Sârbă, Bulgară și Greacă, ca și ale Sfintei Chinotite a Sfântului Munte Athos și aceste amendamente trebuie să fie examinate temeinic în scopul de a găsi consensul pan-ortodox necesar pentru ca Sinodul să ia decizii.

În același timp, Sinodul a luat act de decizia Sfântului Sinod al Bisericii Bulgare din 1 iunie 2016 despre nevoia de a amâna Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe stabilit pentru 18-26 iunie și de refuzul Bisericii Bulgare de a participa la el dacă nu este amânat. În legătură cu aceasta, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a remarcat că neparticiparea chiar și a unei singure Biserici autocefale recunoscute universal la Sinod „constituie un obstacol insurmontabil pentru desfășurarea Sfântului și Marelui Sinod”.

Aceste împrejurări, ca și „nesiguranța de a fi posibilă venirea Patriarhiei Antiohiei la Sfântul și Marele Sinod, ca și absența consensului preliminar asupra Procedurii de lucru a Sinodului și asupra documentului despre „Taina Căsătoriei și impedimentele ei” au forțat Sfântul Sinod să recunoască nevoia unor acțiuni pan-ortodoxe urgente și să propună ca Sanctitatea Sa, Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului, să convoace o Conferință pre-sinodală pan-ortodoxă extraordinară nu mai târziu de 10 iunie pentru a lua în considerare situația și să caute o soluție pentru situația existentă extraordinară, încât, ca rezultat al acestei conferințe, Biserica Ortodoxă să poată să facă o judecată despre posibilitatea ținerii Sinodului Pan-Ortodox la data planificată.

Prin decizia Sfântului Sinod, această propunere a fost trimisă imediat către Sanctitatea Sa, Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului și către toți Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Locale.

În răspunsul Sanctității Sale, Patriarhul Bartolomeu, (Scrisoarea nr. 676 din 9 iunie 2016) se declară că Sfântul Sinod al Patriarhiei Constantinopolului „consideră că o nouă Conferință pan-ortodoxă pre-sinodală este imposibilă de vreme ce nu există o bază normativă pentru ea, în timp ce au rămas foarte puține zile până la începutul lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod”. Cât privește „îngrijorările unor Biserici surori și absența limpezimii în ce privește posibilitatea lor de a participa la Sinod”, Întâistătătorul Bisericii Constantinopolului și-a exprimat încrederea că „eforturile făcute pentru a îndepărta obstacolele ridicate vor fi încununate de succes și toate Bisericile, fără excepție, vor lua parte la Sfântul și Marele Sinod”. Pe când amânarea sau prăbușirea lui în al doisprezecelea ceas după decenii de pregătiri „va compromite Biserica Ortodoxă la nivel inter-bisericesc și internațional și va provoca o daună ireparabilă asupra autorității ei”.

Atașată răspunsului a fost o observație despre sesiunea extraordinară a Sfântului Sinod al Patriarhiei de Constantinopol, care a avut loc pe 6 iunie cu participarea episcopilor veniți la Constantinopol. Ea declară că „Sfântul Sinod a auzit cu uimire și consternare pozițiile și opiniile pronunțate recent de către un număr de Biserici Ortodoxe surori și a declarat că o revizuire a procesului planificat pentru Sinod trece dincolo de angajamentele instituționale”. În același timp, data convocării Sinodului este abordată ca fiind stabilită printr-o decizie pan-ortodoxă, deși, după cum s-a arătat mai sus, această decizie nu a fost semnată de Biserica Antiohiei.

Între timp, Sfântul Sinod al Bisericii Antiohiei din 6 iunie 2016, după ce a dat motive detaliate cu privire la nevoia de a amâna convocarea Sinodului, a hotărât în unanimitate:

  1. Să ceara Sanctității Sale, Patriarhul Ecumenic, să depună mai multe eforturi pentru a ajunge la un consens pentru rezolvarea tuturor îngrijorărilor formulate de Bisericile Ortodoxe Autocefale legate de Sfântul și Marele Sinod în timpul care a mai rămas pană la data convocării acestui Sinod. În cazul în care eforturile de a ajunge la un consens eșuează, Biserica Antiohiei cere amânarea Sfântului și Marelui Sinod pentru o dată ulterioară, când relațiile pașnice între Bisericile autocefale predomină între toate Bisericile Autocefale și s-a ajuns la un consens ortodox cu privire la chestiunile Sinodului, regulile și procedura sa de organizare;
  2. Că Patriarhia de Antiohia nu va participa la Sfântul și Marele Sinod până ce toate motivele care o împiedică să participare la Sfânta Euharistie în timpul Sinodului sunt înlăturate, când va fi găsită o soluție finală la problema invaziei Patriarhiei Ierusalimului în teritoriul Patriarhiei de Antiohia, ceea ce a dus la ruperea comuniunii cu Patriarhia Ierusalimului;
  3. Dă reamintească importanța participării tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale la Sfântul și Marele Sinod și că deciziile trebuie să fie luate de acestea în consens general pentru a păstra unitatea Bisericii Ortodoxe;
  4. Să se adreseze către toate Bisericile Ortodoxe, informându-le cu privire la poziția luată de Biserica Antiohiei cu explicarea tuturor motivelor care au condus la aceasta;
  5. Să cheme pe toți credincioșii împreună cu păstorii lor să se roage împreună pentru ca Duhul Sfânt să poată inspira Biserica în drumul ei spre unitate, de dragul mărturiei sale unitare pentru Hristos în această lume.

În aceeași zi, 6 iunie, Sanctitatea Sa, Patriarhul Irineu al Serbiei, a trimis o scrisoare către Sanctitatea Sa, Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului și către toți Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Locale în care, după ce a enumerat toate problemele existente, a arătat că, din cauza tuturor acestor circumstanțe, Bisericii Ortodoxe Sârbe „îi va veni greu să ia parte la Sfîntul și Marele Sinod și propune să fie închisă convocarea lui pentru un timp”.

În 10 iunie 2016 a fost o sesiune a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Georgiene. După ce au pus pe masă problemele existente, a arătat că ele pot fi soluționate printr-o lucrare activă, dar a recunoscut că „noi toți ne-am găsit în fața faptului că astăzi unitatea nu a fost împlinită” și că „scopul convocării unui Sinod a fost și este de a da pe față unanimitatea Ortodoxiei”. Din acest motiv, Biserica Georgiană, de asemenea, „împreună cu alte Biserici, cere o amânare a Sinodului până când se ajunge la o unitate generală”. În legătură cu aceasta, Sfântul Sinod a hotărât că „delegația Bisericii Georgiene nu va participa la Sfântul și Marele Sinod planificat să aibă loc în 16-27 iunie 2016 în Creta”.

Așadar, patru Biserici Ortodoxe Locale (ale Antiohiei, Georgiei, Serbiei și Bulgariei) și-au exprimat părerea că este necesară amânarea Sinodului, trei dintre ele (ale Antiohiei, Georgiei și Serbiei) refuzând să participe la Sinodul stabilit pentru 18-26 iunie, în timp ce propunerea Bisericii Ortodoxe Ruse de a convoca o Conferință extraordinară pan-ortodoxă pre-sinodală nu a fost acceptată de Sinodul Patriarhiei de Constantinopol. În această situație, terenul necesar pentru convocarea Sfântului și Marelui Sinod – care se bazează pe „consimțământul Sanctităților Lor, Întâistătătorii tuturor Bisericilor Ortodoxe autocefale universal recunoscute” (Procedura de organizare și lucru a Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, art. 1) – este absent în mod evident.

Singura decizie posibilă în această privință este de a continua pregătirea Sfântului și Marelui Sinod cu ajungerea ulterioară la un consens pan-ortodox pentru convocarea lui la o dată diferită.

În legătură cu cele de mai sus, Sfântul Sinod, ținându-se de decizia făcută de Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din 2-3 februarie 2016 (Rezoluții, paragraf 6), hotărăște:

  • Să fie acordat sprijin propunerilor Bisericilor Ortodoxe ale Antiohiei, Georgiei, Serbiei și Bulgariei pentru a amâna convocarea Sinodului Pan-Ortodox după un timp care va trebui stabilit drept rezultat al discuțiilor pan-ortodoxe și cu condiția indispensabilă ca Întâistătătorii tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale Locale recunoscute general să fie de acord cu el;
  • Să fie trimisă imediat o propunere potrivită către Sanctitatea Sa, Patriarhul Bartolomeu de Constantinopol și către toți Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Locale;
  • Ca, în cazul că această propunere nu este acceptată de Preasfânta Biserică a Constantinopolului, în timp ce Sinodul din Crete este totuși convocat, în ciuda absenței consimțământului câtorva Biserici Ortodoxe Locale, participarea delegației Bisericii Ortodoxe Ruse la el să fie considerată imposibilă, cu profund regret;
  • Ca efortul de a consolida cooperarea pan-ortodoxă la pregătirea viitorului Sfânt și Mare Sinod să fie continuat prin toate mijloacele posibile, după cum este chemat să devină o mărturie adevărată a unității Sfintei Biserici Sobornicești și Apostolice;
  • Să fie exprimată încă o dată părerea că împlinirea cu succes a pregătirii Sinodului poate fi obținută printr-o lucrare mai intensă a Secretariatului Pan-Ortodox, ca for care face posibilă examinarea propunerilor pentru rezolvarea chestiunilor problematice, pentru a aplana neînțelegerile existente, pentru a finaliza documentele necesare și pentru a îndepărta toate obstacolele din calea convocării și împlinirii plăcute lui Dumnezeu a Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe;
  • Să ia în considerare că este de dorit ca viitorul Sinod, ținând cont de propunerile exprimate de multe Biserici Ortodoxe Locale, să fie accesibil tuturor ierarhilor din Sfintele Biserici ale lui Dumnezeu, fără restricții, de vreme ce va spori autoritatea deciziilor luate de Sinod.

„Numele de Biserică nu este al unei împărțiri, ci al unității și armoniei”, învață Sf. Ioan Gură de Aur (Omilia la Epistola întâi către corinteni, 1,1). În numele armoniei și unanimității, trebuie ca noi să ascultăm „ce spune Duhul Bisericilor” (Apoc. 2:7) în duh de bunăvoință și dragoste frățească, fără reproșuri reciproce și provocarea de noi răni în Trupul divino-uman al Bisericii, ascultându-ne unul pe altul și în mod deosebit dumnezeiasca Descoperire (Apocalipsă) pecetluită în Sfintele Scripturi și în Sfânta Tradiție și să tragem lecțiile necesare pentru greșelile pe care le-am făcut din pricina slăbiciunii noastre omenești, care au fost făcute pe parcursul pregătirilor curente pentru Sfântul și Marele Sinod, încât să ajungem la împlinirea neîmpiedicată cu grabă dumnezeiască a acestui mare eveniment spre slava lui Dumnezeu și binele Bisericii Ortodoxe.

Sfântul Sinod face din nou chemare către episcopii, clerul și mirenii Bisericii Ortodoxe Ruse să înalțe o rugăciune fierbinte ca Domnul nostru Iisus Hristos să-Și arate ajutorul Său atotputernic și voia Sa cea sfântă în această întreprindere.

BORuS24

 


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. DIVERSE, Ierarhi rusi, Traduceri, Transcrieri-Redactari

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

41 Commentarii la “Actualizare: traducerea integrala a deciziei Sinodului Bisericii Rusiei. BISERICA RUSIEI cere AMANAREA SINODULUI PANORTODOX. In caz de refuz, se va RETRAGE din cadrul intalnirii de la CRETA

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Dacă va fi dar curs amânării… Timp de pocăință și de mărturisire, în dar de la Domnul.

  2. Deci vor merge totusi la… intalnire? Numai ca nu o recunosc drept Sinod?

  3. @Cristian:

    Dupa cate vad, Biserica Rusiei lasa Patriarhiei Ecumenice doua variante: amanare sau anulare. Caci Sinod Mare si Sfant fara cinci patriarhii, dintre care una a tarii cele mai mari ortodoxe, nu are cum sa fie. Deci, fie Patriarhia Ecumenica va cauta un compromis, fie o va tine pe a sa si se va organiza un fel de …adunare la Creta, cu statut incert.

  4. Asa cum spuneam in urma cu cateva zile, se pare ca greutatea a ramas pe umerii grecilor si romanilor. Sa ne rugam sa fie bine.

  5. Dacă în Biserica Catolică unitatea constă în a răspunde toți la chemarea Papei, în Ortodoxie unitatea stă în conglăsuirea tuturor după dreptarul credinței. Adică trebuie să existe acord total, prin aceasta sunt recunoscuți ucenicii lui Hristos, că nu sunt dezbinați, ci uniți prin credință și Duhul lui Dumnezeu, nu prin vreo formulă enstituțională. În felul acest unitatea Duhului nu poate fi substituită de vreo autoritate omenească decât foarte greu; dar suntem încrezători că vor exista mereu mărturisitori și Biserici mărturisitoare ale adevărului, care nu vor ceda nici o iotă.
    Trebuie să fim conștienți că, pe lângă Bisericile (5 deja) care s-au retras, există și presiuni destul de mari ca acest Sinod să aibă loc în formula stabilită. Ar fi o lovitură cumplită să aibă loc. Desigur, ar fi și mai rău să aibă loc un Sinod adevărat care să ia decizii necanonice. Totuși Biserica va fi mereu condusă nevăzut de Duhul Adevărului și niciodată nu va avea tărie vreo învățătură străină (decât poate vremelnic și pe alocuri).
    Din păcate, BOR-ul nostru este iarăși pe picior greșit. N-a dat publicității nici până acum hotărârile luate în privința Sinodului, ci doar declarații ale PF Sale, ca și cum doar el contează, restul sunt decor. Fără a mai menționa că nu a dezbătut serios regulamentul inacceptabil al Marelui Sinod, mai ales că deja 2-3 Biserici se retrăseseră.
    E drept că evenimentele legate de acest Sinod ne arată limpede că e nevoie mare de rugăciune și de mărturisire/revigorare a credinței în duh de dragoste autentică pentru că Biserica deja se clatină serios la nivel instituțional; mulți intruși cu putere decizională.

  6. BOR, pe ici pe colo, prin partile esentiale, are relatii foarte bune cu Patriarhia Ecumenica, plus cam aceleasi orientari care incep cu ecu-, deci asteptam sa dea lapte de oaie capra.

  7. Sa speram ca acum PS Longhin il pomeneste pe PF Kirill deja. Am retinut ca nemultumirile PS-Sale erau legate tocmai de acest “sinod”, sau aceasta facatura, sau mascarada, mai precis.
    Sper ca le merge aerul conditionat in Creta, pentru ca exact in perioada asta Dumnezeu va da drumul la caldura. Iar daca la noi vor fi peste 40 de grade, dupa cum anunta meteorologii, in Creta poti face oua fierte in nisip.

  8. Sa multumim Domnului pentru aceata decizie inteleapta si de asemenea tuturor celor care au jertfit fie macar si o secunda pentru rugaciune sau pentru traducerea / interpretarea documentelor si mediatizarea lor.

    Adevarul a invins de data aceasta. Este clar ca nici o minte normala nu ar mai putea forta o decizie pe documentele propuse iar modificarea lor in cateva zile cu obtinerea unanimitatii este de neconceput (teoretic, ramane doar varianta in care cei care se vor intalni – pana si aceasta a devenit o incertitudine – vor schimba documentele intr-o maniera acceptabila care sa permita ca dupa finalizarea intalnirii din Creta sa adere si cei care au absentat).

    Slava Domnului pentru purtarea Sa de grija si sa inmultim rugaciunea.

  9. Slava lui Dumnezei pentru toate. Rugaciunile calugarilor au inca trecere inaintea Preasfintei Treimi si a Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu. Sa ne rugam pentru delegatia noastra, sa dea marturia cea buna la acea adunare.

  10. @ Sanziana:

    A fost dat si comentat aici de ieri articolul de pe Basilica (exegeticus). Urmeaza sa-l reluam si noi, speram ca azi, intr-un alt nou calup.

  11. Da am citit tot ce a spus exegeticus si am avut aceeasi parere chiar daca nu am comentat. Dar a da acea petitie si a le ignora pe celelalte, si mai ales in acest moment cand era sufficient sa taci, mi se pare revoltator. Inteleg ca nu ai puterea de a te retrage dar sa-i critici pe alti si in plus sa mai si mediatizezi acea petitie ca si cum aceasta ar fi dorinta romanilor este dureros si revoltator. Oare noi romanii suntem neam de iude sau neam de martiri?!

  12. “Oare noi românii suntem neam de iude sau neam de martiri?!”

  13. BRANCOVEANU CONSTANTIN

    Mosii si stramosii mei
    Si cu Sfantul Apostol Andrei
    Mi-au lasat ca Hrana Vie
    Numai Sfanta Liturghie,
    Mi-au sadit in suflet Rai
    Si mi-au spus cu dulce grai
    Sa ma-nchin ca rob supus
    Doar la domnul Sfant Iisus,
    In haina smereniei
    Si a milosteniei,
    Cu puterea dragostei
    Si cu mila Precestei.
    Neam de-al lui Stefan cel Mare
    Nu de “iude tradatoare”,
    Neam de sfinti ce sunt mereu
    Cinstitori de Dumnezeu
    Noi avem pe frunte pus
    Mirul Domnului Iisus,
    Avem ruga, avem Crezul
    Si Agheazma si Botzul,
    Avem rodul copt in vie
    Pentru Sfanta Liturghie,
    Graul si framantatura
    Din care facem prescura,
    Avem semn al biruintei
    Crucea grea a suferintei,
    Mucenici avem o oaste
    In pamantul plin de Moaste.
    Si cand timpul va veni
    Doamne Te-oi marturisi
    Si te voi urma pe tine,
    Brancovene Constantine.
    N-am sa vreau sa mor vandut
    Ingerului ce-a cazut,
    Mai bine sa mor ca tine
    Mucenice Constantine.
    (Pr. Ioan)

  14. Să aducem mulțumire lui Dumnezeu, clericilor și mirenilor din Rusia care au făcut presiune asura sinodalilor ruși să nu primească acest Sinod, dar și ierarhilor greci adunați spre a mărturisi teologic tradiția sinodală a Bisericii și a protesta împotriva modului de organizare a preconizatului Sinod.
    Cred că Sinodul BORu și-a manifestat intenția reală în primă fază, când a mandatat primul delegații săi la Sinod. Acum a revenit din necesitate asupra deciziei, presat de un eventual conflict intern. Dar mai bine decât nimic sau decât sinodalii noștri, care țin să mărturisească unitatea chiar și când nu este.

  15. Satana se grabeste.1 contra 1000 ca Sinodul se va tine.Camasa lui Hristos a fost rupta de catolici,partea de camasa a ortodoxiei a ramas intreaga,timp de o mie de ani.O va rupe ,culmea,Patriarhia ECUMENICA a Constantinopolului.Ce va urma?.Greu de spus.Daca luam in seama proorocirile sf. Parinte Paisie o prabusire spirituala rapida a intrgii omeniri cu finalul unui razboi, care este ”proorocit”in toate mediile,catatostrofal.DOAMNE AJUTA!

  16. Mulţumim, Sânziana, pentru cugetul ortodox și românesc în versuri.

    Mare-i Dumnezeu!

  17. Stiti ce este ingrijorator? – Ca nici unul dintre ierarhii nostri nu a spus nimic despre acest sinod, chiar daca unii dintre ei au fost rugati, in acest sens de credinciosi din eparhiile lor. Nu pot sa cred ca toti sunt surzi la glasurile noastre. Un raspuns ca al PS Petru din Moldova ar fi fost o bucurie pentru noi toti.

    Oare va fi asa cum a spus pr. Rafail?

    «Paradoxal, pe noi comunismul ne-a păzit, într-o măsură, în felul lui; dar acum a venit vremea (cf. Ioan 17, 1). Vom fi nevoiți să vedem propășiri și izbânzi din partea catolicismului și a celorlalte secte, să ne vedem făcuți de râs și de rușine de către mass-media, și pe noi înșine și pe iubita noastră Biserică, și tot ce avem mai scump și mai sfânt în lume; să răbdăm ocări și prigoane din afară, iar dinlăuntru, smintiri, poticniri și vânzări (Apocalipsa 13, 7).» (Ieromonahul Rafail Noica, Cultura duhului, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2002, pag. 88-90, 144, 168-170)

  18. Eu cred că este exact așa cum a spus Părintele Rafail…

    Și să știți, că pe ierarhi i-au rugat stăruitor pentru un cuvânt măcar de încurajare și de clarificare inclusiv duhovnicii și preoții și teologii – cei mai însemnați dintre câți mai sunt.
    Dar nici lor, ierarhilor nu le este ușor să scoată un cuvânt, când stau atâția lupi la pândă să se apuce de orice cuvânt, de orice-orice și să sfâșie trupul Bisericii Luptătoare.
    Pe de o parte de aceea au fost atât de prevenitori – unii.
    Dar, cum am zis – sunt unii prevenitori și unii vânzători. Și dintre noi, cei mai de jos și talpa țării, asemenea.

    “Să nu vă fie frică să puneți capul pe butuc când va veni vremea.” (Sfântul Părinte Arsenie Boca)

    Domnul să ne ierte și să ne întărească în dreapta credință și dreapta mărturisire!

  19. M-am uitat la petitia “intelectualilor romani”. Am vrut sa vad si eu cine sunt acestia dar n-am reusit. In schimb am vazut ca este tradusa in mai multe limbi. Vorba ceea: “sa poata semna tot romanul”. Si am vazut si numele catorva simpatizanti (supporters) si sunt toate nume romanesti. Cu asemenea “gogosi” ne hraneste Patriarhia Romana!

    https://www.change.org/o/conciliarity

  20. “Am citit cu uimire și cu tristețe repunerea in discutie, în ultima vreme, de către delegațiile anumitor Biserici autocefale, a acestui angajament ecumenic (ecumenist – n.m.) esențial al Bisericii noastre Ortodoxe, precum și negarea caracterului eclesial al Bisericilor Ortodoxe Orientale, Catolice, Anglicane și Protestante.

    Noi le cerem părinților noștri în credință, episcopii Bisericii, să ia în considerare experiența benefică a întâlnirilor noastre cu alți creștini din Occident: fundamentele eclesiologice amplu demonstrate de teologia ortodoxă în secolul 20 subliniază faptul că surorile si fratii nostri ortodocsi din Rasarit, catolici, anglicani și protestanți sunt membri ai singurei Biserici a lui Hristos, ale cărei granițe nu se pot distinge pe deplin în istorie; deceniile de schimburi si experienta fratietatii ne-au permis să capatam experiență.

    Speranța noastră se indreapta, in special, catre președintele Sinodului, Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I, ca acesta sa-si incurajeze colegii, pe calea pe care el însuși a urmat-o întotdeauna, de la începutul episcopatului său.”

    Sursa: http://www.napocanews.ro/2016/06/fraternitatea-ortodoxa-a-europei-de-vest-face-presiuni-ecumeniste-asupra-participantilor-la-marele-sinod-pan-ortodox-din-creta.html

  21. As vrea sa discut un aspect aici, apropo de luarile de pozitie ale laicatului cu privire la problemele Bisericii mai ales cele cu privire la organizare interna si dogma.

    Exista o linie foarte fina, multe prea fina i-as spune eu, intre participarea/interventia constructiva, necesara, cu REAL folos a laicatului in astfel de lucruri si caderea (extrem de facila) intr-o agitatie sterila si dispute in care singurul rezultat este o tulburare la nivel personal apropo de Biserica, cu interpretari si judecati partial sau total eronate ale actiunilor acestora si in care, in general singurul aspect care ramine este ca i-am “judecat” in intelesul cel mai prost biblic al cuvantului. Adica nici nimic nu am rezolvat dar si pacate ne-am adunat. Asta ca sa nu mai pomenesc de manipularile securiste care isi doresc exact asta, cit mai multe falii in biserica.

    De ce linia este f. f.f. subtire intre cele doua pozitii? Pai pentru ca situatia chiar este complexa.

    Pe de o parte noi astia laicii care mergem la biserica (de bine de rau) vom fi afectati direct (sau indirect) de deciziile pe care ierarhia o ia. Prin urmare trebuie sa fim informati CORECT si (pe cit se poate) COMPLET si (pe cit se poate) EXPLICIT sau mai bine zis cu explicatii atunci cind deciziile implica aspecte de dogma/organizare mai tehnice.
    Hai sa zicem ca, in cazul de fata, tocmai pentru ca au existat si alte pozitii, gen BO Greaca suficient de explicite si documentate (daca mai sint si traduse) noi astia laicii am avea un oarecare punct de orientare.
    Deci un prim criteriu ar trebui sa fie: cit de bine informat sint pe chestia respectiva. Si cum sintem in secolul dezinformarii si al manipularii lucrul asta devine mult mai complicat. SI deci, este bine sa fii f.f.f. prudent cind emiti o judecata. Mai ales, repet, subliniez, in lucruri de acest gen (religie/biserica/dogma)!!!! Daca mai pot sa-mi permit sa vin cu judecati de valoare pe alte teme, pe tema asta, speciala nu prea as mai avea aceleasi pretentii.
    De exemplu, in acest caz se pare ca intr-adevar acest Sinod are probleme reale mari si tind sa cred ca Biserica Greaca (f. critica desi nu s-a retras…inca) aduce argumente convingatoare.
    Ceea ce stiu si eu sigur pe de-asupra este ca exista o miscare mondiala prin care se incearca diluarea religiilor in general si a ortodoxiei ( ceea ce maintereseaza pe mine) inclusiv si ca se fac astfel de presiuni care nu mai pot fi contestate.

    Al doilea criteriu de “judecata” a lucrurilor care privesc biserica, organizarea, conflicte interne, etc este: cit de important/relevant este ceva pentru mine ca laic, membru al bisericii?
    Si aici ma gindesc la conflictele individuale intre diversi preoti si patriarhie (sa zicem), pentru ca tot s-au pomenit de multe ori astfel de cazuri. Si aici intervine si criteriul informarii din nou dar mai ales al importantei. Cit de bine cunosc eu acel conflict minor? De multe ori ca blogger habar n-am nici cine sint persoanele implicate daramite sa le mai cunosc direct. Deci: am eu caderea informationala sa incep si sa comentez critic fara sa cad in judecata facila si…barfa. Cam greu. Plus, adica de ce mi-as pierde timpul cu un caz ai carui eroi nu-i cunosc si cu o miza minora (pina la urma in care vor fi implicati cel mult membrii parohiei). Si pina la urma, la ce mi-ar folosi concret sa ma screm sa dau niste judecati pe ceva de care habar n-am, nici nu ma afecteaza si ajung aici la al treilea criteriu: nici nu pot sa fac mare lucru sau de fapt nimic.

    Al treilea criteriu – ce poate un laic sau mai multi sa faca. Pai, iarasi depinde.. Pot laicii sa impiedice sinodul asta de exemplu? Sau sa aiba un aport concret? CU CONDITIA SA FIE INFORMATI CORECT!! si in deplina cunostinta de cauza?? Raspunsul ar trebui sa fie da. Problema este insa de organizare si aici multe lucruri depind de biserici si parohii. multi dintre noi, prin insasi natura pozitiei sociale/circumstante in care ne aflam sintem in imposibilitate de a face ceva organizatoric, decit cel mult prin biserica /parohia la care sintem atasati – cum este si normal de fapt. Si acum, ca am ajuns la punctul de organizare. Stiu ca f. multi se plang pe tema asta: ne organizam greu- hai sa facem ceva,etc. Eu personal, nu simt nevoia stringenta de organizare. Nu din motive de izolationism. Ci pur si simplu pentru ca imi este peste mina: nu pot, nu stiu, nu simt ca am calitati pentru asa ceva, nu vad un motiv. Altii insa poate nu au aceste frane!
    Ceea ce ramine din toata afacerea asta este: ce pot sa fac eu pe tema asta? Asta ar trebui sa fie un alt crtieriu. F. important!!

    Si al patrulea – cit de riscant sau ce s-ar pierde printr-o pozitie critica. Pai, spiritual (cel mai important)ma tulbur si m-apuc sa-i judec pe unii fara noima (deci mai mi-am adaugat un pacat pe linga multe altele). Concret- fac jocul provocatorilor securisti din prostie.

    Ce-as castiga? Pai DACA judecata mea este corecta (informatie/explicatie,etc) si DACA subiectul este important (afecteaza mantuirea mea concret si drastic) si DACA pot sa fac ceva sa ajut cu ceva cit de mic (chiar venind cu o informatie corecta) atunci DA! nu numai ca merita implicarea dar ar putea fi chiar esentiala. Si cum aflu eu lucrul asta? Pai, daca ma framinta, ma rog intens pe tema, mai intreb duhovnicul si Dumnezeu va indica pe unde ar trebui sa ma orientez.

  22. Bine zici Petra.

    Dar, deși cred că se aplică și cuvântul “frâne”, cred totuși că voiai să zici “frâie”.

    Domnul să miluiască.

  23. (din discursul de duminică al PF Daniel) “Acest sinod nu va formula dogme noi, nu va formula canoane noi, nu va face modificări la slujbele bisericeşti, dar este un sinod care doreşte o mărturisire a credinţei în comun, în mod solemn, într-o lume foarte tulburată, într-o lume plină de provocări. Cea mai mare provocare este necredinţa, secularizarea, delăsarea duhovnicească, lepădarea de credinţa creştină şi lepădarea de vieţuirea creştină. Avem de-a face cu o lume în care ateismul prinde din ce în ce mai mult teren şi noi trebuie să afirmăm importanţa credinţei dreptmăritoare pentru mântuirea sufletului şi pentru viaţa în armonie, în familie, în Biserică, în societate. Este nevoie de o mărturisire mai intensă a credinţei împreună. Cu alte cuvinte, spre deosebire de sinoadele ecumenice, acesta nu este un sinod care dezbate o anumită dogmă sau o anumită învăţătură de credinţă nouă, ci arată necesitatea întăririi noastre în credinţă, în viaţa duhovnicească şi în intensificarea misiunii ortodoxe în lume. Deci, acesta va fi mai mult un sinod misionar – pastoral cu implicaţii sociale, nu un sinod dogmatic, liturgic sau de modificare a sfintelor canoane, a spus Preafericirea Sa.
    Ceea ce este important din punct de vedere liturgic este că acest sinod consfinţeşte importanţa postului, a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române:
    În sfintele canoane se vorbeşte numai despre Postul Sfintelor Paşti. Acest sinod va întări, va confirma importanţa Postului Crăciunului, importanţa Postului Adormirii Maicii Domnului şi importanţa Postului Sfinţilor Apostoli. Aceste trei posturi nu se află menţionate în canoanele Bisericii, ci doar în evlavia Bisericii şi au devenit o tradiţie. Acum noi nu diminuăm postul, ci arătăm că toate posturile rânduite de Biserică sunt necesare pentru creşterea duhovnicească, pentru sporirea în viaţa noastră creştină şi pentru a întări rugăciunea. Când postim întărim şi rugăciunea, dar şi milostenia.”

    Nu este vorba de a-l judeca pe sfintia sa ci de a arata erorile care se ascund, cu multa viclenie, in discursul sau.

    PF Daniel spune:

    – Acest sinod nu va formula dogme noi, nu va formula canoane noi,
    – acesta nu este un sinod care dezbate o anumită dogmă sau o anumită învăţătură de credinţă nouă.

    Dar noi stim ca Crezul pe care-l rostim la fiecare Sfanta Liturghie este dogma. Intr-adevar acest sinod nu vine sa modifice crezul dar contine fraze in care se vorbeste despre Biserica nu ca despre “Una” ci ca “despre una intre altele”. Ca sa se poata vorbi in felul acesta ar fi necesar sa se intruneasca un sinod ecumenic in care sa se stabileasca acest lucru. Dar cum se stie ca asa ceva nu ar putea fi niciodata acceptat de Biserica se incearca vararea pe usa din dos a acestui nou crez. Aici este marea problema a acestui sinod, pe care (Slava lui Dumnezeu!) ne-au limpezit-o teologii cu dragoste de Dumnezeu si de Biserica.

    A sta si a tacea acum nu inseamna a nu judeca ci inseamna a descoperi tuturor Adevarul. Sunt foarte bune si frumoase celelalte cuvine ale PF Daniel, cuvinte in care insa sunt invaluite minciunile. Acum nu trebuie sa tacem ci trebuie sa vorbim. Intotdeauna, in Biserica, cei care au adus ereziile au fost ierarhii. Un “opinca”(vorba parintelui Rafail) nu poate sa aduca modificari in dogmele Bisericii. Si oare care a fost solutia? Au tacut mirenii si monahii pentru a nu judeca ierarhul?! Nicidecum.

  24. @Lucian
    “Să nu vă fie frică să puneți capul pe butuc când va veni vremea.” (Sfântul Părinte Arsenie Boca)

    Unde ai gasit cuvintele acestea ca eu inca nu le-am auzit?

  25. Pozitia Bisericii Ortodoxe Ruse inlatura supozitiile conform carora rusii ar urmari suprematia pe model papal,iar Putin coroana de tar.Toti trebuie sa dam dovada de multa intelepciune.Pozitii ca ale Parintelui Aldea sau ale PS Longhin maresc si mai mult tulburarea.

  26. Într-una dintre cărțile cunoscute, cu mărturii despre Părintele Sfânt Arsenie. Cred că una dintre cele apărute la Editura Agaton.
    O să caut când mă întorc acasă exact cartea.

    Dar, ca să fie și mai clar, cu nespusa milă a lui Dumnezeu, i-am cunoscut pe cei doi oameni cărora le-a spus asta: unul este preot și celălalt episcop – în Biserica lui Hristos. Ei mi-au confirmat și relatat în amănunt întâlnirea și cuvântul Părintelui Sfânt Arsenie. Nu vorbesc de la mine.

  27. Au fost traduse si concluziile simpozionului din Grecia, toate foarte importante dar am desprins:

    “Textul presinodal cu titlul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine” prezintă o serie întreagă de inconsecvențe teologice sau și de contradicții. Astfel, articolul (1) proclamă conștiința de sine bisericească a Bisericii Ortodoxe, considerând-o pe aceasta, foarte corect, ca ”Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică”. Însă, la articolul (6) prezintă o formulare care vine în contradicție cu articolul (1) de mai sus. Se menționează în acest sens că ”Biserica Ortodoxă recunoaște existența istorică a altor Biserici și Confesiuni Creștine, care nu se află în comuniune cu aceasta”. Aici se naște întrebarea teologică justificată: Dacă Biserica este ”Una”, potrivit Simbolului de Credință și conștiinței de sine a Bisericii Ortodoxe (art. 1), atunci, cum se vorbește despre alte Biserici Creștine? Este clar că aceste alte Biserici sunt eterodoxe. Însă ”Bisericile” eterodoxe nu pot fi în nici un caz numite ”Biserici” de ortodocși, pentru că, dacă luăm în considerare lucrurile din punct de vedere dogmatic, nu se poate vorbi de o mulțime de ”Biserici” cu diferite dogme și cu multe probleme teologice. Prin urmare, atât timp cât aceste ”Biserici” stăruie în ereziile credinței lor, nu este corect din punct de vedere teologic să recunoaștem – și asta la nivel instituțional – caracterul eclesial al altor ”Biserici” în afara ”Bisericii celei Una, Sfinte, Sobornicești și Apostolice”.”

    Preluat de aici:

    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/06/14/concluziile-conferintei-despre-sfantul-si-marele-sinod-grecia-2016/

  28. @ cristi_g
    Tulburarea cui?

  29. @admini
    Nu credeti ca ar fi utila o pagina separata de discutii privind Sinodul din Creta? Altfel, vom tot sari de la o lista de discutii la alta…

  30. @ Cristian:

    Pai nu suntem forum, e firesc sa fie discutiile la postari… dupa ce sunt citite postarile 🙂

  31. Pingback: PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE FACTO IN ORTODOXIE?/ Pozitia precara a PATRIARHULUI DANIEL si ROLUL ratat de intaistatatorul BOR/ LOGICA SECULARISTA a Agentiei Basilica:
  32. Pingback: PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ Semnale ingrijoratoare in directia NEW AGE si a ECUMENISMULUI, presiuni si amenintari cu MUSTRAREA pentru cei care nu participa la Sinod! NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE
  33. E previzibil ca va urma un sir de replici intre participanti si neparticipanti (poate chiar intre participantii insisi), de unde va rezulta un numar mare de articole postate, fiecare cu ale sale comentarii. In ideea asta ma gandeam ca ar fi utila o singura lista de discutii. In fond, cel mai important e, vorba lui Gica Hagi, sa fie bine, sa nu fie rau!

  34. @Lucian
    Frate nicio clipa nu ti-am pus la indoiala buna credinta. Doar atat ca nu stiam acest cuvant care mi se pare important acum. De aceea te rog, atunci cand ajungi la carte sa ni-l spui exact. Banuiesc care este episcopul si nu ma mir ca parintele Arsenie i-a spus asa ceva.

  35. Sânziana: cu mare drag. Spre sfârșitul săptămânii va fi.

  36. Pingback: Critica PARINTELUI ANDREW LOUTH la adresa SINODULUI PANORTODOX (Video): “Felul in care se vor lua decizii este FARA PRECEDENT si IMPOTRIVA principiilor fundamentale ale ecleziologiei ortodoxe”/ IPS Hierotheos Vlachos despre DUBLUL LIMBAJ ECUME
  37. Am promis că voi căuta exact acel cuvânt al Părintelui Sfânt Arsenie Boca.

    Așa apare scris în cartea aceasta, dar pe lângă mărturia vie pe care am primit-o în legătură cu acest cuvânt al Părintelui, l-am mai citit și într-o altă carte cu mărturii, pe care nu am regăsit-o încă.

    “Să vă întăriți convingerea în credință încât să fiți gata să vă puneți capul pe butuc, dacă timpul o va cere”. (la pagina 63, în cartea “Părintele Arsenie Boca – un om mai presus de oameni – (Mărturii – vol. 4)”, ed. Agaton, 2011)

    Domnul să ne miluiască și să ne ierte.

  38. @Lucian,
    Iti multumesc frate,
    Domnul sa fie cu tine!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare