CAPCANA – filmul documentar ‘THE TRAP’, partea 1, subtitrat si rezumat. NEOLIBERALISMUL SI NOUA DICTATURA A MANAGEMENTULUI & “PERFORMANTEI”

21-04-2013 3 minute Sublinieri

Capcana (The Trap) – Fugi d-aici, amice! (partea I) on Vimeo.

Nota razbointrucuvant

The Trap. What Happened to Our Dream of Freedom, sau Capcana. Ce s-a intamplat cu visul nostru despre libertate, este un documentar realizat de Adam Curtis, autorul unei alte serii celebre de documentare (Secolul Egocentrismului) pe care am semnalat-o pe acest site. Seria de documentare The Trap, din care noi redam, cu subtitrare in romana, prima parte, exploreaza semnificatia libertatii in societatile occidentale contemporane, bazata pe ideea omului egoist si conditionat aproape in mod mecanic si, mai precis, modul in care modelul neoliberal al organizarii si supravegherii societatii a fost transpus in societatile occidentale, fiind preluat, ulterior, si de liderii “socialisti” gen Bill Clinton sau Tony Blair.

Documentarul analizeaza modul in care s-a trecut, in istoria recenta, de la un control social bazat pe ierarhie, autoritate si pe o viziune anume a omului, la un tip nou de control social bazat pe obiective, criterii de performanta si presiune a competitiei, care pornea de la o viziune total diferita asupra naturii umane. Investigatia porneste de la originile ideii de libertate ca stil de viata individual, localizate in timpul razboiului rece, origini legate de o anume viziune asupra naturii umane, prin care omul este definit ca o fiinta egoista, izolata si banuitoare care lupta mereu impotriva celorlalti si ii monitorizeaza/supravegheaza. Specialisti in stiintele sociale si politicieni au plecat de la aceasta idee pentru a construi o societate a “libertatii”. Insa aceasta viziune, sub stindardul formal al libertatii, continea semintele unei lumi a unui nou tip de control social. Sub stindardul libertatii se ascundea, astfel, capcana societatii controlate managerial. 

trap_freedom_360

In urma rivalitatii nucleare dintre SUA si URSS expertii americani au adoptat teoria jocurilor (Games Theory) ca model de analiza si predictie a comportamentului uman si, prin urmare, a adversarului geopolitic. Teoria, lansata de corporatia RAND (think-tank) si pusa in practica de administratie, era ca adversarul (rusii) poate fi intimidat prin stimularea fricii si egoismului – in speta, era nevoie de un arsenal nuclear de amploare pentru a intimida URSS si a determina retinerea acesteia. Ipoteza teoriei jocurilor era ca omul este o faptura egoista, intotdeauna suspicioasa cu privire la ceilalti. Aceasta viziune intunecata asupra omului a fost generalizata apoi, prin contributia matematicianului J. Nash, de la confruntarea militara, la nivelul intregii societati, plecandu-se de la ideea ca se poate obtine echilibru chiar daca la baza societatii se afla neincrederea si nashbanuiala reciproca. De fapt, echilibrul social optim s-ar obtine doar daca participantii s-ar comporta egoist – deci nu prin comportament cooperant, caz in care rezultatele ar fi imprevizibile si chiar periculoase. Modelul teoretic ce a stat la baza acestei viziuni se numeste dilema prizonierului” – cf. acestui model al teoriei jocurilor, indivizii vor alege intotdeauna sa tradeze partenerii pentru a obtine un rezultat propriu decat sa coopereze pentru a obtine un rezultat comun.

Aceste conceptii, transpuse in politica, sugereaza ca se poate intemeia o societate bazata pe libertatea individuala – egoista – a oamenilor, fara a se ajunge la haos, insa doar cu pretul ca oamenii sa adopte strategia “jucatorilor” lui Nash – sa fie intotdeauna banuitori fata de ceilalti. O conceptie paranoida, in fond, care se bazeaza pe un echilibru al terorii reciproce. Nash insusi era bolnav de schizofrenie paranoida, avand dese halucinatii in care i se parea ca e urmarit de spioni comunisti. Totusi teoriile sale si “dilema prizonierului” au devenit dominante in campul stiintelor sociale si ale filosofiei politice, omul “rational” al teoriilor jocurilor fiind preferat omului cooperant al altor viziuni asupra naturii umane. 

In acelasi timp, s-a dezvoltat un curent in psihiatrie, creat de R.D. Lang, care voia sa “elibereze” individul de constrangerile vechii societati si, in ultima instanta, de “iluzia” increderii si iubirii ca fundament al legaturilor inter-umane. El a inceput sa studieze familia, pe care o vedea ca principal factor pentru a explica “boala psihica” a pacientilor sai, prin intermediul teoriei jocurilor. A descris comportamentul din interiorul cuplurilor ca unul in care fiecare “participant” cauta sa-l controleze si manipuleze pe celalalt. Astfel, manifestarile de dragoste si bunatate erau, in realitate, conform lui Lang, “arme” prin care se cauta controlarea/dominarea celuilalt. Familia devenea, asadar, un camp de batalie intunecat si violent. Ipotezele lui Lang erau la fel de paranoide ca ale lui Nash, negand orice autenticitate a actului iubirii, in spatele caruia trebuia identificat interesul egoist sau interesul sistemului dominant de a se perpetua. Campaniile langsale duse impotriva elitei psihiatrilor (miscarea anti-psihiatrie in care se contesta existenta bolilor psihice si chiar psihiatria in sine, vazuta ca o modalitate de control), in numele “eliberarii”, au dus la un rezultat opus – la un alt tip de control si opresiune sociala, bazat de aceasta data pe cifre. Diagnosticul, de-acum, se punea bazat pe masurarea matematica a comportamentului uman de suprafata si prin incadrarea, de catre computer, la boala psihica respectiva, renuntandu-se la ideea explorarii motivatiei acestui comportament. Noua metoda de diagnostic, bazata pe chestionare, a schimbat perceptia publica asupra bolii psihice si a produs un fel de “popularizare” a acesteia si de diversificare a tulburarilor denumite mentale. Individul nu se mai ghida dupa puterea unei elite  medicale, ci dupa aprecierile stiintifice ale unor chestionare bazate pe algoritmi matematici.

Teoria jocurilor a ajuns si in economie, unde sustinatorii  – neoliberali – acestui curent a contestat ideea binelui public sau a interesului public– deoarece in spatele comportamentului nu se poate afla decat un egoism strategic, nicidecum o actiune cooperanta – inlocuindu-le cu ideea alegerii publice (public choice – cf. careia, de fapt, decidentii publici au o strategie de maximizare a propriei puteri sub aparenta discursului “binelui public”).

Curentul economic neoliberal inspirat de J. Buchanan a avut o mare influenta asupra M. Thatcher, proeminentul lider conservator si apoi premier britanic, ce a promis sa intemeieze o societate bazata pe libertatea individuala eliberata de puterea elitei politice si birocratice. Controlul social al elitelor a fost inlocuit, ca si in cazul psihiatriei americane, cu un alt tip de control, bazat pe evaluari matematice si bazat pe aceeasi conceptie a indivizilor ca motivati numai de interese egoiste. Programul propriu-zis a constat in vanzarea/privatizarea companiilor britanice de stat si in inlocuirea vechilor conceptii ce dominau administratia de stat cu un nou sistem bazat de “recompense” acordate functionarilor pentru a stimula interesul fiecaruia.

Modelul organizational pe care s-a bazat reforma lui Thatcher, inspirate de un expert din cadrul corporatiei RAND, se bazeaza pe managementul unui sistem in functie de obiective masurabile si recompense, cu criterii de performanta si bonusuri acordate membrilor acesteia.

Un exemplu de efect pervers al acestui model este cel aplicat in cadrul armatei SUA din Vietnam. Avand de indeplinit criterii de performanta, soldatii au inceput sa raporteze victime false sau chiar sa ucida civili pentru a-si atinge cotele. Acelasi model a fost transpus si in sistemul sanitar public/de stat britanic. Prin recompense si criterii de performanta se transpunea, in cadrul organizatiei, tiparul pietei libere bazata pe competitia intre indivizi, pentru a se pune presiune pe angajatii din sistemul de stat. 

Este modelul organizational dominant astazi si care se cauta a fi implementat si in valurile succesive de reforma de la noi. Este un model prezentat si la noi ca solutie modernizatoare la problemele administratiei de stat, ca o garantie pentru eficienta crescuta si, totodata, adecvarea la rigorile “austeritatii”. Este, de fapt, o capcana. 

the trap


Categorii

Corporatism, Documentare/ Reportaje, Opinii, analize, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

21 Commentarii la “CAPCANA – filmul documentar ‘THE TRAP’, partea 1, subtitrat si rezumat. NEOLIBERALISMUL SI NOUA DICTATURA A MANAGEMENTULUI & “PERFORMANTEI”

  1. F bun documentar. Insa dorinta de a domina si suspecta pe celalalt nu s-a nascut din sec recente, ea este biblica, “inventata” de dusmanul nr. 1 al omului – Sarpele in Eden (chiar Adam si Eva l-au suspectat pe Dumenezeu ca nu e chiar asa cum le-a spus ca vor muri…) , ea s-a manifestat chiar si in randul ucenicilor Mantuitorului (Sf Evan de astazi) … manipulata/ impinsa la extreme in timpurile recente. F interesanta mi se pare secv cu psihiatria si cum ea a reusit sa-i convinga / manipuleze, pe oameni. Si daca nu esti hyermaniac esti hypomaniac, etc. si o imensa industrie farmaceutica a anti-depresantelor / psihotropelor s-a nacut profitand din aceasta. Pilula fericirii care te aliniaza la “normalitate”… una insa fara Dumnezeu, un fel de robot industrial.
    Ma uitam cu groza cat de fericiti (celebrau) erau cei din Boston zilele trecute cand au fost descoperiti criminalii / niste copii – care au bombardat la maraton. De parca odata cu gasirea vinovatilor a fost eradicat raul din lume. Fara sa ne dam seama asa cum a spus un parinte ca “fara darul Duhului Sfant” putem deveni oricare din noi in orice moment cei mai mari criminali sau nebuni”.
    Domnezeu sa ne apere.

  2. De fapt, in pregatirea venirii lui Antihrist, se inlocuiesc treptat toate valorile crestine de organizare a societatii cu valori demonice.
    Modul de organizare crestin este prezentat ca fiind invechit si antimodernizare, iar toate necrestinismele sunt prezentate ca fiind cai spre progres.

  3. Romania are mare nevoie de fapte si actiuni concrete.
    Vorbele nu rezolva prea multe.
    Daca fiecare din noi face ceva concret pentru ceilalti,pentru societate,pentru Dumnezeu,inca mai exista speranta.

    Nu uitati,principiul de baza al capitalismului contemporan este maximizarea profitului pentru actionari.
    Acest principiu este de fapt anticrestin.

    Capitalismul a ajuns la un stadiu total anticrestin.
    Corporatiile,bancile,organizatiile secrete si extrem de influente (masoni,evrei,etc) controleaza toate activitatile economice si financiare.

    Micile afaceri,cele independeste,sunt inghitite de marile lanturi,marile grupuri transnationale,pentru care maximizarea profitului si minimizarea cheltuielilor sunt obiectivele esentiale.

    Capitalismul contemporan nu mai serveste intereselor indivizilor ci doar intereselor globale ale marilor jucatori,pentru care indivizii sunt doar niste furnici,niste pioni,niste mase informe,care lucreaza in beneficiul lor.

    Comunismul a fost total anticrestin,capitalismul este deja anticrestin.

    Sa luam cazul Romaniei,dupa 23 de ani de la revolutie,nu mai exista fabrici,uzine,totul a fost vandut si privatizat catre straini sau catre escroci romani (de cele mai multe ori pe nimic),mai toate resursele naturale si minerale au fost vandute companiilor straine.
    Toate deciziile interne ale Guvernului se iau dupa ce se primeste aprobarea de la Bruxelles,FMI si Washingtion.
    Notiunea de independenta a si suveranitate a Romaniei,a devenit o utopie.

    Daca vrei sa cresti salariile unor categorii sociale,FMI si UE nu-ti dau voie.
    Absurd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Este genial ce-ati postat aici!

    Stiti de ce?! Ceea ce ati spus/scris…se probeaza PE VIU! la mine, la serviciu, cel putin…ma refer la oameni pe care ii cunosti de ani buni (decade)alaturi de care ai glumit, ai mancat, ai baut…si, N-AI AVUT NICIODATA VREUN CONFLICT si totusi..acuma, este ALTCEVA!

    Pervers de dracu” asta, diabolici cei care il asculta si-i pun planul in aplicare, prosti si tembeli cei care-i fac jocul si se complac, nerealizand ca sunt papusi de ceara in mana sa!

    Reeducarea prin masurile coercitive, afrontul, marginalizarea….sunt OBIECT si SUBIECT serios de studiu (psihologic si sociologic) totodata!

  5. Pe mine unul tulburarea bipolara care am fost diagnosticat ,m-a ajutat sa raman in corabie,nicicum n-am parasit-o.Au fost ani intregi in care am cunoscut ce inseamna spitalul de psihiatrie,in care luni de zile nu scapam,decat daca ma simteam mai bine….alimentatia sanatoasa din copilarie,de la bunicii de la tara m-a ajuta sa raman teafar,in urma tratamentului,lung dar si sustinerea familiei mele.Si acum,ca si atunci merg la serviciul care l-am pastrat,desi a fost si restructurari,merg la biserica si nu pot a fi de acord cu anomaliile….propuse crestinilor.Boala m-a ajutat in credinta,vocile imi spuneau lucruri pe care acum nu le pot explica de unde le stiam,necitind nimic la vremea respectiva:anii ’90 vorbeam despre antihrist,guvern mondial,al 3-lea razboi mondial.Atunci spuneam ca erau voci,dar acum cred ca erau ganduri.Oricine comunicam acestea nici nu vroia sa auda,inclusiv preoti.Dar 2 persoane au spus ca nu sint bolnav:parintele Argatu la Cernica si un preot deosebit din Alexandria-TR.Maica Domnului m-a ajutat sa imi pot duce crucea…si de multi ani merg in Bucovina sau in alte locuri din tara.

  6. Am uitat sa spun: sint casatorit si am un copil adoptat.Am o familie cu impliniri si neajunsuri ca tot omul.

  7. Multumesc,foarte bun filmul,ca si anteriorul:” THRIVE”.Maica Domnului sa ne pazeasca de tot raul ce va urma….

  8. @ daniil
    Domnul sa te apere si in continuare ca numai cu El rezistam cu totii. Si cine stie cu adevarat de unde vin acele “voci” in “bipolar”… sau in schizofrenia, numai daca un duhovnic cu darul Celui de Sus in deosebirea duhurilor o face.
    Fostul meu duhovnic, pr Gh Calciu a vindecat cu rugaciunea muti “bolnavi psichiatrici” (exceptand schizofrenicii). Eu de atunci (desi sunt intr-un fel in domeniu) – a, inceput sa pun sub semul intrebarii multe din diagnosticele facute de psihiatrie; Domnul sa ma ierte daca gresesc.

  9. Pingback: SALARIZAREA BUGETARILOR [video]. Ponta cauta solutii pentru FACILITAREA CONCEDIERILOR. Ce inseamna, de fapt, “regandirea totala a administratiei”? - Recomandari
  10. Pingback: Aldous Huxley: REVOLUTIA FINALA sau cum sa-i faci pe oameni SA-SI IUBEASCA ROBIA - Recomandari
  11. Imi dau seama ca aveti multe pe cap dar as dori sa stiu daca planuiti postarea partii a doua a documentarului. Multumesc.

  12. Pingback: Cei patru calareti ai apocalipsei [FILM DOCUMENTAR - VIDEO]. CRIZA CAPITALISMULUI NEOLIBERAL SI O INTREBARE CAPITALA: CE URMEAZA, CE-I DE FACUT? - Recomandari
  13. Pingback: EFECTUL LUCIFER IN VARIANTA CORPORATE: angajatii YAHOO, obligati sa se CONCEDIEZE reciproc! - Recomandari
  14. Pingback: Film documentar: PSIHOPATUL CORPORATIST. De ce ne lasam condusi de psihopati si ce putem face in aceasta privinta? - Recomandari
  15. Pingback: Blestemul lipsei de alternativa. THINK TANKURILE CA INSTRUMENTE DE MANIPULARE A OPINIEI PUBLICE. De la manufacturarea ideilor la bisnita cu idei gata facute - Recomandari
  16. Pingback: CEARTA CRESTINULUI CU LUMEA: Incorporand lumea sau intrupand Evanghelia? -
  17. Pingback: CAPITALISMUL SI MAREA TRANSFORMARE – recenzia lui Alexandru Racu la filmul documentar ARTE [video]. In plus: SUNT ORTODOXIA SI CAPITALISMUL COMPATIBILE? - Recomandari
  18. Pingback: Avertismente grave… de la dreapta la stanga: OMUL NEPOCAIT CERE DICTATURA/ Despre lumea ANTI-CIVICA si, mai ales, ANTI-UMANA a viitorului - Recomandari
  19. Teoria Jocului “DILEMA PRIZONIERULUI” este mult mai frumos (poetic) exprimata si explicata de LEGENDA “Mesterului Manole” din Folclorul si Literatura ORALA a poporului roman, decat argumentele celebrului matematician “NASH”!
    Mesterul Manole A AVUT INCREDERE in calfele sale ca si acestia vor fi CINSTITE si nu vor divulga JURMANTUL pe care l-au facut intre ei….dar totusi calfele Mesterului Manole L-AU TRADAT si pe el ca prieten, dat si juramantul pe care l-au facut…
    Dar daca Mesterul Manole nu ar fi respectat jurmantul, chiar daca ar fi exisat “un echilibru” intre situatia si preocuparea lui concreta de a o proteja pe Ana si respectiv preocuparile celorlalte calfe de a proteja vietiile sotiilor lor, totusi Biserica Manastirii Curtea De Arges NU SE MAI CONSTRUIA in veci!
    “Factorul” din ECUATIE care INFIRMA valoarea “valabilitatii” teoriei “Dilema Prizonierului” a matematicianului NASH si pe care acesta nu l-a luat in calcul cand a elaborat aceasta teorie, este “JERTFA” de sine pentru binele aproapelui si al societatii, JERTFA si sacrificiu care este mai mult decat un pur “altruism”, ci este tocmai acel “element” uman care DA VALOARE si PRET si stabilitate si VIATA relatiilor interumane, despre care Sf. Paisie Aghioritul spunea ca CONSTINE “Oxigen Duhovnicesc” adica HAR dumnezeiesc.
    Acest “OXIGEN” duhovnicesc NU L-AU RESPIRAT niciodata si nu l-au SIMTIT sufletele si inimile EGOISTE si chircite, cum sunt cele ale NASH, cat si ale adeptilor lui.
    Iesirea din IMPAS si INSTAURAREA unui ECHILIBRU “real” si stabil si trainic si nicidecum “fragil” in societate si in relatiile interumane, nu sta si nu consta in promovarea si practicarea unui EGOISM exacerbat, TRAIT la extrem, ci din contra consta in experierea PUTERII altruismului si a daruirii pentru aproapele pana chiar la JERTFA de sine.
    Iubirea jertfelnica de aproapele pe care a PROPUS-O Iisus Hristos umanitatii si pe care o REAMINTESTE lumii BISERICA Crestina, aceasa este SOLUTIA ADEVARATA si CHEIA instaurarii unei societati umane in care sa existe nu numai echilibru social, ci si COMUNIUNE desavarsita intre membrii societatii.
    Nu SEPARAREA de semeni si trairea egoista si izolata si INCHISA IN SINE a fiecarui individ uman, este solutia pentru BINELE colectiv al societatii, ci din contra, DESCHIDEREA catre semeni, si impreuna PARTASIE cu ei, pana la atingerea unei stari si masuri de reala si concreta COMUNIUNE adevarata.
    Dar aceasta “comuniune” nu este posibila decat prin IISUS HRISTOS si POTIRUL Trupului si Sangelui Sau.
    Iar cine nu-l cunoaste pe Hristos si Biserica sa, este foarte normal sa ajunga un EGOIST izolat de semeni, ba chiar un TRADATOR al comunitatii in care traieste, fiindca un astfel de om, nu a trait si nu a experiat cat de dulce este SENTIMENTUL iubirii CRESTINE si PUTEREA pe care o are ca UN MOTOR si CATALIZATOR al societatii COMUNIUNEA CRESTINA!
    Noi cei care suntem CRESTINI ortodocsi botezati, SA NE INCAPATANAM sa TRAIM si SA RAMANEM in COMIUNIUNE cat mai DEPLINA unii cu altii si sa pastram legatura cu Sfanta Biserica, caci numai in cadrul ei putem trai si experia si SIMTI cat de dulce este aceasta COMUNIUNE cu semenii nostri, prin HRISTOS si IN DUHUL SFANT si numai asa putem scapa de MOARTEA sufleteasca pe care o aduce in vietile si sufletele oamenilor si in randurile comunitatilor omenesti, BOLNAVA ideologie a egoismului si a egocentirsimului.
    Amin!

  20. Pingback: SILICONIZAREA LUMII. Tehnoliberalismul si controlul total al vietii cotidiene in REGATUL NOII ORDINI MONDIALE | Cuvântul Ortodox
  21. Pingback: Apostolatul antisocial. Despre o carte obligatorie pentru a intelege gaunosenia neoliberalismului teologic
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Stirile zilei

Carti

Documentare