COMENTARIUL CITITORULUI. Cum se manipulează masele? CAZUL PROTESTELOR ANTI-AMNISTIE SI GRATIERE. ”Manipularea pe facebook este continuă, pentru că pot apărea tot timpul momentele în care cei care au nevoie de ea o vor folosi”/ Generatia lui “IMPOTRIVA”: proiectul de tara pentru “100 ani de la Marea UNIRE”?
Cum se manipulează masele?
Cititorul Titus L
S-au scris o mulțime de cărți despre manipulare. Sunt studii teoretice, sunt manuale practice, toate acestea sunt publice, lumea le citește și degeaba. Manipularea este suverană, nimeni nu pare a scăpa de ea. Totuși primul pas în a scăpa de boală este, spun psihologii, să o conștientizezi.
Mai întâi, câteva considerații.
1) Publicul.
Ideea de plecare este că oricine poate fi manipulat la un moment dat. Dar nu toată lumea poate fi manipulată în același timp. Și atunci cel care manipulează trebuie să își circumscrie foarte bine publicul țintă în funcție de scopurile sale. Mesajele, manipulatorii sau nu, nu au aceeași receptivitate la orice fel de public. Unii oameni sunt mai deschiși în a recepta unele mesaje, alții sunt opaci. De asemenea, manipularea are un scop precis, anume reacția publicului manipulat. Și aici avem în mare, tot două categorii. Anume, unii oameni recepteaza mesajul și reacționează, alții doar recepționează mesajul.
2) Mesajul.
La rândul său, mesajul poate fi de natură a crea o reacție imediată sau el este un mesaj care trebuie repetat în timp pentru a conduce la reacțiile așteptate. De obicei, aceste feluri de mesaje sunt complementare, mesajul care are calitatea de a crea o reacție imediată nu trebuie să vină pe un teren gol, altfel nu are consistență. El trebuie să găsească rezonanță în mesajele repetate în timp astfel încât să vină ca o confirmare, o întărire a mesajelor mai vechi. De asemnea, mesajul trebuie să fie simplu, și să conțină generalități și truisme, astfel încât să poate fi receptat și în absența atenției celor vizați. Asfel, mesajul apare celor manipulați ca fiind o gandire proprie, o concluzie personală și un lucru bine știut de toată lumea, deci fără îndoială adevărat.
3) Individul.
Publicul receptor al mesajului de manipulare este totuși, în ultimă instanță, format din indivizi. Chiar dacă o mulțime, sau o masa de oameni, este altceva decât simpla adunare a individualităților, în absența unei sume de individualități nu este nimic. Deci fiecare individ contează și ce contează la fiecare individ din punctul de vedere al manipulatorului este modul de gândire și modul de reacție, deci inteligența și emotivitatea.
În ceea ce privește inteligența, nu contează mărimea coeficientului de inteligență, ci felul în care mintea lucrează. Anume, trebuie știut că mintea omului are mare grijă de ea însăși ferindu-se de disonanțe cognitive. Nu contează că luate în detaliu toate componentele mesajului se pot demonstra ca fiind false, dacă generalitatea lui este sau pare adevărată, atunci detaliile vor fi ignorate, și vor fi ignorate chiar și atunci când sunt cunoscute! Pentru că mintea omului nu doar fuge de disonanța cognitivă, dar ea aleargă după coerență. Deci va primi și va integra doar acele mesaje care corespund unei opinii prefabricate. Informația circulă în minte prin sinapsele neuronale, iar acestea au propria lor memorie și structură formată exact după felul în care mintea omului gândește de obicei. Iată, deci, importanța mesajelor subliminale, cele pe care mintea le recepționează tot timpul, în absența atenției.
Emotivitatea este a doua componentă a minții luată în calcul. Emotivității i se adresează mesajul cel mai puternic, cel care poate crea o reacție imediată. Dar mintea fuge de emoții puternice, ea nu e deschisă spre acestea, pentru că îi perturbă buna funcționare și rutina. Asadar, ca să spargă bariera naturală împotriva emotivității, mesajul trebuie să fie ubicuu, dacă vine dintr-o singură sursă nu este credibil, mintea se poate apăra și se apără. Deci, mesajul trebuie să fie transmis în același timp din mai multe surse și trebuie să fie foarte agresiv.
4) Mediul.
În general, masele sau mulțimile de oameni sunt dispersate. Ca manipularea să aibă efect, toți acești oameni care formează publicul țintă al manipulării trebuie să fie aduși laolaltă. Ca să poată fi puși împreună oamenii, cel care manipulează trebuie să știe unde și cum să-i găsească. Nu neapărat fizic, ci prin mesajul pe care îl transmite, acesta trebuie să-și găsească calea spre publicul țintă. În acest scop, mediul de transmitere trebuie să fie unul care îi unește pe cei vizați, trebuie să fie un ceva la care toți participă prin prezență. Ieri era și încă mai este mass-media, astăzi s-a inventat social-media pentru același lucru.
5) Conducătorul.
Mulțimile odată adunate au nevoie de un conducător. Scopul lor determinat de manipulare trebuie exprimat. Fără exprimarea scopului, acesta dispare și mulțimile își pierd interesul pentru ceea ce le-a adunat. Ele au nevoie de o țintă și o expresie coerentă pentru a-și păstra unitatea și unitatea de acțiune. Exprimarea coerentă nu poate fi făcută decât de un singur om și nu de o mulțime în același timp. De aceea, mulțimile vor accepta cu ușurință pe cineva care știe să le dea o țintă și să exprime cel mai bine și mai concis ceva care să le exprime dorințele induse. Dacă acesta este și un om cunoscut, cu autoritate, cu atât mai ușor îl vor accepta instinctiv, căci mulțimea caută instinctiv unitate sub o autoritate. Unitatea mulțimii oferă anonimitate indivizilor din ea, deci adăpost de responsabilitate, dă fiecăruia putere și forță și, foarte important pentru confortul psihic al individului, confirmă poziția și opiniile individuale.
Și acum să vedem cum se potrivesc acestea la revoluția facebook din Romania, din ianuarie 2017.
Este evident că publicul țintă este cel tânăr. Bătrânii pot recepta mesaje, dar fie și numai metabolismul lor îi face să reacționeze mai încet sau deloc. Iar cei care manipulează au nevoie de reacții energice. Iar mediul în care tinerii dispersați se întâlnesc este social-media. De asemenea, utilizarea de social-media predispune la receptarea mai facilă a unor mesaje cu sursă incertă, creează acestă obișnuință, ceea ce înseamnă că barierele de apărare ale minții sunt dinainte ridicate lasând să treacă mesajele, interiorizându-le. Nu este nici un paradox că televiziunile care au același mesaj cu cel care manipulează astăzi pe facebook (Realitatea, B1 – B1 astăzi ceva mai puțin) nu au mai deloc public, dar mesajul lor este atat de puternic receptat în societate, iar televiziunile care au public (Antena 3, România TV) nu reușesc să ridice în picioare același numar de oameni și să-i scoată în stradă cu tot atâta vehemență. Nu numai media de vârstă a publicului este cauza, dar televiziunile de știri și dezbateri au devenit un mediu prin care se transmit mesaje care se recepteaza rațional, în urma unei analize și nu în urma unei emoții. Televiziunile de succes au devenit foarte atente cu conținutul mesajului și mai puțin cu forma lui (formatul este întotdeauna un standard, plăcut poate, dar totuși un șablon), situație exact inversă decât în social-media, unde forma este primordială, iar conținutul aproape că nu contează. Forma este receptată mai ușor pentru că se ia ca atare, conținutul cere puțin efort de gândire pentru a fi asimilat.
Deci mediul de transmitere a mesajului este acum social-media și în special facebook-ul. Cine merge prin oraș poate vedea că majoritatea celor care dețin un telefon smart sunt pe facebook cautând informații și mesaje despre ce se întâmplă sau ce urmează să se întâmple în Piața Victoriei. Nu contează de unde vin și de la cine, important este să fie, să fie multe și să fie conforme opiniilor lor.
De asemenea, din ce în ce mai mult în ultimii ani, mesajele de batjocură la adresa clasei politice, mesajele de identificare a clasei politice cu un anumit partid (PSD) sau o anumită linie politică, în special națională, s-au mutat pe facebook. Ele sunt astfel mult mai penetrante pentru că sunt multe și la prima vedere sunt inofensive, dar sunt exact acel tip de mesaje care pregătesc terenul pentru mesajele cu mare forță manipulatoare. Ele trec de multe ori drept amuzament, sunt bancuri, glume mai mult sau mai puțin reușite sau triviale, dar adevărata lor țintă nu este imediată, ci este de creare a unei anumite mentalități care să fie pregătită pentru mesajul puternic ce va urma la momentul oportun.
Tot zilele acestea au fost și mulți oameni care s-au plâns că au primit SMS-uri care îi incitau la ieșit în stradă împotriva guvernului. Mesajele veneau de la niște firme care adunau adrese de e-mail și numere de telefon de la cei care semnau petiții on-line. Așa aflau de fapt cum pot fi găsiți cei cu o atitudine potrivită scopurilor manipulatorii, căci profilul psihologic al celor care semnează petiții on-line conține “specificația”: sunt dispus să mă implic pentru niște cauze care sunt străine persoanei mele.
Desigur, acestea sunt elemente tot cu caracter general, ele se potrivesc la noi ca și aiurea. Ceea ce a dar un caracter personalizat în România manipulării numite revoluția de pe facebook a fost apariția neașteptată a lui Klaus Iohannis la mitingul neautorizat de la Universitate. Acolo aveam situația clară a unei mulțimi fără mesaj coerent, și fără conducător. Mulțimea avea nevoie de unul care să îi dea o țintă și un scop. Ce a făcut Klaus Iohannis la Universitate și care sunt rezultatele: a venit și s-a pus în fruntea mulțimii fără cap, apoi din chiar mașina prezidențială i-a dat o direcție – Piața Victoriei unde își are sediu guvernul României – și o țintă – dărâmarea guvernului. Atât de bine i-a reușit acțiunea, încât iată că mulțimea ascultă acum orbește toate mesajele care vin de la Cotroceni sau sunt în favoarea Cotroceniului. De exemplu, nu se cere acum demiterea guvernului pentru că astfel ordonanța de urgență care este așa-zisul motiv care i-a scos pe oameni în stradă nu s-ar mai putea abroga. Dar dacă guvernul ar abroga ordonanța înainte ca ea să intre în vigoare ar fi dărâmați, sfâșiați, poate și linșați în secunda doi.
Dar acum adevărata preocupare a cuiva căruia îi pasă de țara asta nu ar mai trebui să fie soarta guvernului PSD. Doar o minune mai poate să-i scape de linșaj (li s-au făcut publice adresele de acasă și telefoanele, nu?) sau pușcărie (DNA-ul nu se va lăsa până nu-i arestează, în opinia mea). Adevăratul rău vine din mentalitatea de facebook care este acum prezentă și dominantă în rândul populației și mai ales în randul generației care va conduce destinele țării mâine. Manipularea pe facebook este continuă, pentru că pot apărea tot timpul momentele în care cei care au nevoie de ea o vor folosi.
***
Generatia lui “IMPOTRIVA”: proiectul de tara pentru “100 ani de la Marea UNIRE”?
Clara Rapan
Recenta “comemorare” a Micii Uniri, ne arata cu intuitie prezidentiala cum va arata “comemorarea” Marii Uniri peste 2 ani. Nu avem vreun mare proiect de tara, nici macar un “pact politic” precum cel cu 2% din PIB pentru aparare, sustinut cu atata aplomb de presedintele tarii noastre.
Acum 100 de ani fruntasii poporului romani au lasat deoparte divergentele si s-au unit sub culorile tricolorului romanesc. Astazi, cu gatul infasurat in tricolorul romanesc, zburdand tinereste pe holurile Parlamentului, tara pare sa aiba un suflu nou, o generatie de fruntasi ai tarii care cauta cu obstinatie dezbinarea si impotrivirea… in numele dezbaterii de idei.
Acum 100 de ani fruntasii tarii au adunat multimi strigand: “UNIRE”, astazi fruntasii tarii aduna multimi strigand “IMPOTRIVIRE”. Diferenta ar fi ca fruntasii de atunci si-au asumat conducerea multimii, au luat cuvantul, au semnat actul de Unire si multi au platit cu viata lor, cu avutul familiei lor: in 1940 cand Ungaria a ocupat Romania, unionistii transilvaneni au fost primii vizati de noua conducere, iar in Barasabia si Bucovina de Nord, tot unionistii au fost primii beneficiari ai calatoriilor gratuite cu trenul spre Siberia. Astazi, vedem in Parlament pe presedinte al celui mai “istoric” dintre partidele Romaniei, strigand “IMPOTRIVA” dialogului! “Ori faceti ca noi, ori nu ne mai jucam!” Tocmai sustinatorii dezbaterilor publice, aprigi aparatori ai democratiei, refuza dezbaterile in Parlament si supunerea la vot a unei propuneri, dupa regulile democratiei. S-a tot strigat, dezbatut si mai ales amanat: numirea guvernului, aprobarea bugetului…totusi, cand va apucati de munca fara sa va puneti bete in roate, domnilor functionari de stat de toate culorile politice?
Se repeta de 27 de ani acelasi scenariu cu multimi in strada strigand IMPOTRIVA, indiferent de culoarea partidului aflat la putere. Ne strigam, pe buna dreptate, nemultumirile in strada, pe bloguri, in mass media. Si? Intre timp, ne mai UNIM pentru a CONSTRUI ceva? Cu oamenii strigand in strada, au disparut din tara noastra uzine care pareau de nedemontat, s-au scurs resurse naturale in profitul altor tari si nu al Romaniei, si mai ales au plecat oameni de toate varstele, profesiile lasandu-ne pe toti saraciti de rude si prieteni. Am invatat in ultimii 27 de ani sa strigam tot mai multi unii la altii, cu foarte mult zgomot, fara sa ascultam, fara sa cedam si avem tot mai putina compasiune unii pentru altii.
Pe cand noi cautam cu indarjire lucrurile care ne despart, cei care au proiecte pentru tara lor, prospera mai departe si prin tara noastra, iar din cand in cand ne mai dau cate o lectie despre democratie. De alfel, istoria noastra e plina de momente de bunavointa fata de romani din partea natiunilor cu mari proiecte de tara. Sa fie oare o coincidenta ca cele 6 ambasade care de curant au “tras de urechi” democratia din Romania, au si mari intrese economice in Romania? Olanda, Germania, Franta sunt mereu pe primele locuri printre investitorii straini in Romania. O analiza a unui ziar financiar din 2013 anuntau ca “strainii controleaza 30% din numarul firmelor din Romania si genereaza 50% din cifra de afaceri a businessului local”. Sigur, e doar o coincidenta, in acest caz e doar multa dragoste, compasiune si ingrijorare pentru calitatea vietii romanilor.
E cool sa fii “IMPOTRIVA”…a orice! Adrenalina pe care ti-o da “impotrivirea” aduna oameni in piete si in fata televizoarelor, anima discutii aprinse pe strada si in familie. Rezultatul lui “IMPOTRIVA” este rapid si usor de cuantificat: distrugerea celuilalt, aducerea lui la tacere, impunerea propriului punct de vedere, ACUM!
Meetingurile “PRO” nu au nici un haz! Asa cum o stire pozitiva nu face rating, asa cum nu are audienta un talk show in care sa nu fie si o persoana bine scolita in cluburile de “debate” care sa cunoasca tehnici de blocare/deviere dialogului. Rezultatul lui “PRO” inseamna colaborare, munca si timp de asteptare.
Romania a avut o comemorare anul trecut: 100 de ani de la intrarea in razboi si ocuparea Bucurestiului de trupele germane. Timp de 2 ani, Bucurestiul a avut inscriptii in germana pe toate institutiile publice si bucurestenii au avut acte in limba germana. Maresalul german Mackensen a intrat in Bucuresti intr-o zi rece de noiembrie 1916, facandu-si astfel un cadou de ziua lui. A gasit Bucurestiul “un oras mare, curat si modern” si despre care scrie ca “in Berlin n-ar fi fost mai ordonat”. Dupa 2 ani de ocupatie, timp in care petrolul, graul si bogatiile tarii au luat drumul Germaniei, au lasat o tara stoarsa de toata bogatia, caci chiar maresalul marturisea: “N-as vrea sa fiu ministru de Finante al Romaniei in deceniile urmatoare, dar nici contribuabil roman”. Si totusi s-a inselat germanul, caci in perioada interbelica s-au gasit in Romania si ministri de finante (probabil la fel de huiduiti ca cei de astazi) si contribuabili, care au reusit sa construiasca nu doar un Bucuresti mai frumos ci si o o tara mai mare, mai frumoasa, mai unita, mai bogata!
Hai sa ne gandim putin la ce am devenit in ultimii ani, ca popor! Pentru inspiratie, redau cuvintele rostite in 2013 de Pr Iustin Parvu (un roman care a suferit in inchisorile comuniste si ne-a invatat sa avem dragoste pentru orice om, chiar si pentru “banditi”): ” profilul romanului s-a deformat, acum nu mai este nici agricultor, nici industrias, nici negustor, nici afacerist. E un om aruncat de soartă, ce a ajuns bratul cel mai ieftin de muncă, sluga la bogatii lumii, rob la straini. S-a ajuns din nefericire la o descompunere inceata a neamului nostru, care va avea o consecinta extrem de grava peste 40-50 de ani, cand s-ar putea intampla sa nu mai vorbim in limba romana, sa nu mai avem unde să ne inchinam intr-o biserica ortodoxa romana în Moldova de astazi sau oriunde in tara. E o vreme de pustiire a neamului, dar speram ca Dumnezeu nu ne va lasa, asa cum nu ne-a lasat în toate vremurile grele…”
Are totusi poporul acesta o incapatanare de a ramane in istorie si de a”puncta” in momentele cele mai neasteptate, rasturnand planurile marilor puteri intotdeauna iubitoare de romani. Cu multa jerta, prea usor uitata de romanii de astazi! Sa fim oare dupa 100 de ani generatia lui “IMPOTRIVA” care distruge tot ce au construit cu sange generatiile lui ” HAI SA DAM MANA CU MANA?” Sa fie acest rasad de “impotrivire”deja bine crescut si ingrijit cu multa emotie de la varful conducerii tarii, “proiectul de tara pentru 2018”?
Suntem un popor cu reactie imediata si puternica la emotia provocata de multimile in strada, pentru ca ne amintesc de sangele de la Revolutie, Mineriade… si nu prea stim cum sa reactionam, ca sa nu repetam greselile de atunci. Multimile in strada (cu sau fara organizatori declarati in mod “transparent”) aproape paralizeaza institutiile, companiile, ne tintuiesc pe noi toti in fata televizoarelor si calculatoarelor, in asteptare: ne sperie, ne ingrijoreaza, ne dezbina. Abia s-a terminat campania electorala, ne-am saturat de RAZBOI politic, avem nevoie de PACE pentru a CONSTRUI…orice, chiar si numai la nivel personal! Un intelept spunea ca “PACEA e de 4 ori mai mare decat DREPTATEA”. Nu e un adevar stiintific, totusi, cine are urechi…poate sa auda!
***
83 Commentarii la “COMENTARIUL CITITORULUI. Cum se manipulează masele? CAZUL PROTESTELOR ANTI-AMNISTIE SI GRATIERE. ”Manipularea pe facebook este continuă, pentru că pot apărea tot timpul momentele în care cei care au nevoie de ea o vor folosi”/ Generatia lui “IMPOTRIVA”: proiectul de tara pentru “100 ani de la Marea UNIRE”?”
VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 3 / 3 >>