COMUNICAT DUR AL PATRIARHIEI despre manifestarile publice impotriva ierarhilor români semnatari ai documentelor de la Creta. “Aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii…” ATITUDINILE EXTREMISTE AU “REUSIT” SA ANULEZE SANSA REDISCUTARII POZITIEI BOR IN SINODUL LOCAL? “Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una”
Basilica: Să păstrăm pacea şi unitatea Bisericii
În ultima perioadă, au avut loc unele manifestări publice ale unor persoane, care, în duh lumesc şi agresiv, au acuzat şi calomniat pe ierarhii Bisericii Ortodoxe Române prezenţi la Sinodul din Creta (iunie 2016), unde au participat aproape 200 de ierarhi din zece Biserici Ortodoxe surori.
Cei care promovează aceste atitudini negative sunt, în general, câţiva clerici răzvrătiţi şi monahi necanonici, neascultători şi nestatornici, care nu locuiesc în mănăstire conform rânduielilor monahale, precum şi unii mireni influenţaţi negativ de către aceştia.
Un astfel de grup a protestat şi pe Dealul Mitropoliei în data de 30 august 2016 când membrii acestuia, care au fost ascultaţi de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, au dovedit că nu sunt capabili de dialog, ci sunt agresivi, repetă idei şi acuzaţii nefondate, judecă şi calomniază pe ierarhii care au aprobat documentul Sinodului din Creta referitor la relaţiile Bisericii Ortodoxe cu alţi creştini.
Într-o vreme în care Biserica Ortodoxă este atacată de multe forţe exterioare văzute şi nevăzute ale fenomenului secularizării, aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii, deoarece nu sunt călăuziţi de Duhul lui Hristos.
Totuşi, în marea lor majoritate, clerul, monahii şi credincioşii Bisericii Ortodoxe Române păstrează pacea şi unitatea Bisericii lui Hristos şi cunosc adevărul că Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos, iar bisericile sau confesiunile eterodoxe (neortodoxe) s-au despărţit de Ortodoxie pentru că s-au îndepărtat de la credinţa ortodoxă care este baza unităţii Bisericii. Iar pentru că Domnul Iisus Hristos S-a rugat Tatălui din ceruri ca ucenicii Lui şi toţi cei care cred în El să fie una (cf. Ioan 17, 21), adică să păstreze unitatea Bisericii pe baza credinţei adevărate, Biserica Ortodoxă nu promovează ura confesională sau „războiul religios”, ci „credinţa care este lucrătoare prin iubire” (Galateni 5, 6), mărturisind Ortodoxia cu smerenie şi cu pace în suflet.
Astfel, adevăraţii creştini ortodocşi pot să-şi păstreze dreapta credinţă, chiar dacă se află în dialog sau în cooperare de ordin social-filantropic sau cultural cu alţi creştini, mai ales în ţări în care creştinii ortodocşi sunt minoritari. De pildă, în prezent, există în Europa Occidentală peste 700 de parohii ortodoxe româneşti dintre care 670, pentru că nu deţin propriile lor biserici, se roagă în lăcaşuri de cult închiriate sau împrumutate de la creştini catolici, anglicani sau protestanţi, fără ca aceşti români să-şi piardă credinţa lor ortodoxă.
Deci, creştinul ortodox lucid şi realist poate rămâne fidel Ortodoxiei şi atunci când se află în dialog şi cooperare cu alţi creştini fără a fi fanatic, arogant sau agresiv. Însă cei ce tulbură acum pacea şi unitatea Bisericii nu au nicio responsabilitate pastorală pentru comunităţile ortodoxe româneşti din străinătate şi nici nu înţeleg cât de mare este păcatul dezbinării şi tulburării păcii şi unităţii Bisericii, sub pretextul că numai ei, protestatarii, sunt credincioşi adevăraţi, corecţi şi competenţi în apărarea Ortodoxiei, declarând eretici pe toţi cei care nu gândesc ca ei.
Cuvântul Biserică înseamnă adunare, nu dezbinare, adică adunarea creştinilor ortodocşi în iubirea Preasfintei Treimi prin mărturisirea şi trăirea dreptei credinţe în comuniune frăţească în Hristos şi ascultare faţă de părinţii duhovniceşti cărora le-a fost încredinţată lucrarea de păstorire a credincioşilor pe calea mântuirii (cf. Evrei 13, 17).
De aceea, trebuie să păstrăm totdeauna pacea şi unitatea Bisericii lui Hristos!
Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Nota noastra:
Comunicatul Patriarhiei, indreptatit fata de exprimarile publice intr-adevar agresive, lumesti, stridente si scandaloase la adresa arhiereilor si fata de turnura radicala, extrema pe care au luat-o protestele fata de Sinodul din Creta, face insa abstractie, in mod nejustificat si ingrijorator, de criticile serioase, sobre, lucide, bine intemeiate si bine intentionate, aduse respectivei intruniri (al carei caracter ecleziologic ramane incert si nebulos), inclusiv de propunerile aduse in spatiul public de catre cel putin doi ierarhi ai Bisericii noastre.
Sa insemne aceasta ca, luand ca motiv strangerea randurilor in fata tentativelor de dezbinare, se ajunge la o girare integrala si neconditionata a documentelor controversate semnate in Creta si la asumarea ca “litera de lege” a rezultatelor asa-zisului Sinod? Ar fi un semnal cat se poate de intristator si de gresit, pe de o parte, prin ignorarea “autista” si refuzul dezbaterii teologice a aspectelor problematice ale naturii “Sinodului” si ale textelor rezultate (in ciuda nenumaratelor argumente serioase exprimate in ultimele luni de voci credibile din Biserica), iar pe de alta parte prin desconsiderarea si refuzul recunoasterii unei parti importante, vii, mature si sanatoase a trupului eclezial, asimilate in mod nedrept taberei “neascultatorilor” si “necanonicilor”. Nu in ultimul rand, se comite o eroare, in opinia noastra, inclusiv prin subestimarea potentialului schismatic al miscarilor contestatare, ce nu pot fi reduse sub nicio forma la niste elemente marginale, razvratite si deviante.
Apararea unitatii si a pacii in Biserica este foarte necesara, insa nu poate oculta sau masca sub nicio forma problema raportarii Bisericii noastre la acele parti cel putin neclare si dubioase ale adunarii episcopilor de la Creta. E foarte bine ca PF Daniel tine sa reafirme adevarurile fundamentale, prezente, e drept, si in unele articole impuse chiar de delegatia noastra in documentul nr. 6 (“Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos, iar bisericile sau confesiunile eterodoxe (neortodoxe) s-au despărţit de Ortodoxie pentru că s-au îndepărtat de la credinţa ortodoxă care este baza unităţii Bisericii”), dar e insuficient, din cauza ca exista, concomitent, si alte articole aflate in perfect contrasens.
In ceea ce ne priveste, ramanem la pozitia noastra exprimata deja in mai multe randuri, inclusiv in articolele de mai jos, si la sustinerea pozitiiilor Mitropilitului Ierotheos de Nafpaktos, a Mitropolitului Teofan al Moldovei si Bucovinei si a Episcopului Macarie al Europei de Nord:
- POZITIE MARTURISITOARE a IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei, referitoare la DOCUMENTUL 6 AL SINODULUI DE LA CRETA, raportarea Bisericii Una la celelalte confesiuni si la invataturile lor ERETICE: “Putem considera acest document în stare de analiză, NEDEFINITIVAT, într-un proces de REVIZUIRE totală sau parțială”! PREMIERA IN B.O.R.: se cere o dezbatere asupa mentinerii calitatii de membru in CMB!
- Precizarile PS MACARIE, Episcopul român al Europei de Nord, privitoare la documentul cel mai controversat adoptat la SINODUL DIN CRETA: “Cred ca ar trebui supus in continuare dezbaterilor si modificarilor”
- MITROPOLITUL HIEROTHEOS face analiza amanuntita a SINODULUI DIN CRETA, apreciind recunoasterea “autoritatii universale” a Sinoadelor care au condamnat EREZIILE APUSENE, dar aratandu-se “PROFUND INGRIJORAT” de documentele rezultate, criticand MANIPULAREA INFORMATIILOR, demontand SOFISMELE ECUMENISTE si vadind CONFUZIILE TEOLOGICE: “Am vazut foarte limpede o ABORDARE RELATIVISTA in pozitiile exprimate in cadrul Sinodului. TEORIA RAMURILOR A FOST VEHICULATA, fara a fi numita ca atare”
- Interviu cu IPS HIerotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX (video si Rezumat). Admite Patriarhia Ecumenica STATUTUL PROVIZORIU al DOCUMENTELOR SINODALE? / Mitropolitul Ieremia al Gortinei RESPINGE documentul ecumenist al “Sinodului”: “Când și unde au numit Sfinții Părinți ereziile și schismele ”BISERICI”?”/ Patriarhia Antiohiei REFUZA sa recunoasca intalnirea de la Creta drept “SFANTUL SI MARELE SINOD”
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV”
- BASILICA se transforma in AGENTIA DE PRESA A FANARULUI, preluandu-i AGENDA PROVOCATOARE? Siteul Patriarhiei popularizeaza in mod iresponsabil opinia unui teolog slugarnic al PATRIARHIEI ECUMENICE care cere CATERISIREA, respectiv AFURISIREA marilor teologi ZISIS si TSELENGIDIS si a altor patru clerici, invocand articolul 22 al documentului ecumenist CRETAN!
- Actualizat. PRECEDENTUL DECIZIEI STARETULUI DE LA SCHITUL OITUZ. Intreruperea pomenirii IPS Ioachim Bacauanul de catre ieromonahii Macarie Banu si Atanasie Parfenie. CUM A REACTIONAT ARHIEPISCOPIA ROMANULUI. Apologia ecumenismului atinge paroxismul penibilului. EXISTA RISCUL RUPTURII IN CADRUL BOR?
- O reactie inadmisibila. IPS IRINEU DE ALBA IULIA DESPRE SINODUL PANORTODOX: “Este o blasfemie sa numesti acest Sinod eretic”
- SINODUL DE LA CRETA – realizat la presiunile LOBBYULUI AMERICANO-ISRAELIAN si ale CIA? Fost ambasador american: PATRIARHUL ECUMENIC ESTE FINANTAT SI CONTROLAT DE SERVICIILE SECRETE AMERICANE. “Întrebarea ‘cine (te) plătește’ se dovedește a fi deosebit de utilă și în ceea ce privește deslușirea acestui sinod, care s-ar putea să genereze o nouă scindare în ortodoxie“. Q. E. D.!
- IMPOTRIVA DEZINFORMARILOR SI IN CIUDA CONTESTARILOR, Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS lauda poziția BISERICII ORTODOXE ROMÂNE la SINODUL DE LA CRETA: “Biserica României a impresionat prin întreaga sa prezență”. PATRIARHUL DANIEL SI DOCUMENTUL CONTROVERSAT: “De multe ori și-a exprimat opinia de a nu se finaliza discuția și de a nu se semna textul acesta”
- PRECIZARI NECESARE in urma raspandirii unui articol DENIGRATOR si MINCINOS in legatura cu MARTURIA MITROPOLITULUI IEROTHEOS publicata de “Cuvantul ortodox”. PENTRU ADEVAR si IMPOTRIVA MANIPULARILOR “TALHARESTI”. Ce legatura avem cu Basilica?
Legaturi:
- “Nu ştiţi, oare, fiii cărui Duh sunteţi?” ISPITA “ULTIMATUMURILOR” si PRECIPITAREA RAVNEI FARA CHIBUZINTA/ De ce se pomeneste episcopul la Liturghie?/ SFANTUL SI MARELE SINOD… DIN LAUNTRUL NOSTRU ABANDONAT/ Litera si Duh in aplicarea canoanelor de catre duhovnic. DARUL DEOSEBIRII care nu “sparge capetele”
- “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”.Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NEPOMENIREA EPISCOPILOR si necesitatea rabdarii si ICONOMIEI in chestiunile critice care privesc UNITATEA BISERICII: “Să nu ne grăbim, fratele meu!”
- SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne întreabă PE NOI pe cine să mântuiască, fiindca ar fi pustiu raiul!” (CUVINTE AUDIO SI TEXT)
- Asociatia Christiana despre RISCUL SFASIERII BISERICII in urma TULBURARILOR GENERATE DE SINODUL DIN CRETA, nevoia de dialog real IN INTERIORUL ORTODOXIEI si despre atitudinile DUSMANOASE SI ULTIMATIVE la adresa IPS Teofan: “Cele 4 Biserici care nu au venit in Creta si episcopii greci (vezi Hierotheos) care nu au semnat, N-AU AMENINTAT PE NIMENI si AU PASTRAT COMUNIUNEA”
- “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…”
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
- INTRERUPEREA COMUNIUNII – O MASURA DE LUAT IN ULTIMA INSTANTA/ Talcuirea Canonului 31 Apostolic despre NEPOMENIREA EPISCOPULUI
- BISERICA ORTODOXĂ ESTE SINGURA ADEVARATĂ BISERICĂ! Biserica Ortodoxă nu acceptă nici teoria ramurilor, nici pe cea a bisericii invizibile. Ce fel de UNITATE este posibilă cu CELELALTE CONFESIUNI CREȘTINE RUPTE DE BISERICA UNA? Jean-Claude Larchet: “ÎNSTRĂINAREA BISERICII ROMANO-CATOLICE de la credința dintru început, păstrată de Tradiţia ortodoxă, a făcut-o STRĂINĂ DE BISERICA ÎNSĂȘI şi a lipsit-o de plinătatea harului”
- Marea Lavra infirma zvonurile: SCHITUL PRODROMU NU INTRERUPE POMENIREA PATRIARHULUI ECUMENIC si nu se raliaza miscarii zelotiste conduse de monahul Sava, fost staret al Marii Lavre: “Singura noastră dorinţă este PĂSTRAREA UNITĂȚII BISERICII”
- Din partea Manastirii Vatoped. Despre cei care isi aroga titulatura de ”PARINTII DIN SFANTUL MUNTE” si despre asa-zisul vis cu SFANTUL PAISIE AGHIORITUL
http://corortodox.blogspot.ro/2016/12/pozitia-sfantului-sinod-al-bisericii.html
Continua sminteala!
@ Robert:
Daca nu ar fi fost paragraful care se refera la “denigrarea sinodului din Creta” (cum adica “denigrare”!?!) si la “sancțiunile administrative și canonice disciplinare” (deci masuri punitive dure si atat, facand uitata sau ucisa Legea Iubirii si raspunzand literei fanatice cu alta litera a Legii autoritariste), comunicatul se putea justifica, pastrandu-se in liniile acceptabile ale celorlalte pozitii anterioare, de afirmare clara a unicitatii Bisericii dreptslavitoare, singura intru care se poate realiza unitatea si de necesitate a apararii unitatii Bisericii, intelegandu-se primejdia dezbinarii si fiind legitima combaterea instigatorilor la schisma. Insa la modul la care se procedeaza acum, interzicand, practic, orice critica adusa asa-zisului Sinod (si punandu-l implicit laolalta cu Sinoadele Ecumenice) si trecand la masuri de forta impuse de la centru, sinodal, impotriva celor care il contesta, nu se face decat sa se dea apa la moara acestor miscari centrifuge si sa se intareasca neincrederea in păstorii care nu se mai comportă cu dragoste de păstori si care interzic dezbaterea libera a unei intruniri panortodoxe mai mult decat controversate. Da senzatia ca Patriarhia (vorbind insa in numele intregului Sinod al BOR, ceea ce e mai grav) nu stie altceva, confruntata cu o criza, decat sa recurga la bagarea pumnului in gura. Nu se intelege ca in felul acesta se potenteaza tocmai dezbinarea si razvratirea, se pierd multe oi bune care isi vor urma in schisma pe pastorii lor in care au incredere si care pot sa fie doar INSELATI de o ravna fara discernamant, dar nu de rea-credinta. Ciudat este si faptul ca se da acest comunicat la 4-5 zile de la incheierea sinodului BOR (plus ca inainte de sarbatoarea Nasterii Domnului, umbrind-o!), ceea ce sugereaza ca, de fapt, redactarea lui in aceasta forma s-a facut, la Patriarhie, ULTERIOR Sinodului din week-endul trecut.
Frate admin2, pe mine acest lucru m-a indurerat:
„Niciun Sinod ortodox nu a declarat ecumenismul ca fiind dogmă de credință, după cum niciun Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodată ecumenismul ca fiind „panerezie”
Se pare ca norul de sfinti, cuviosi parinti, teologi, din ultimii 50-60 de ani, care au spus ca ecumenismul e panerezie s-au inselat.
Care sinod sa declare ecumenismul panerezie? Cel alcatuit din ierarhii care slujesc in saptamana de rugaciune comuna din ianuarie cu ereticii? Mi-e teama ca ne iau de prosti.
Dumnezeu sa-i ierte si pe noi sa ne miluiasca!
Sfantul Ioan Gura De Aur spune ca decat sa faci ceva rau,mai bine nu faci nimic, adica, atunci cand nu esti convins ca ceea ce faci e de la Dumnezeu, mai bine stai si te rogi si astepti, decat sa incepi sa faci ceva care poate face mult rau. Eu ma indoiesc de sfintenia acestor noi revolutionari impotriva Bisericii si in concluzie si de faptul ca ceea ce fac ar fi din ceva luminare Dumnezeiasca. Sa nu uitam ca Petru sa lepadat, dar dupa aceea, vazand greseala si caindu-se,a primit inapoi darurile. Nu ma indoiesc de faptul ca aceast lucru a fost ingaduit de Dumnezeu pentru folosul sau si al tuturor celor care mai tarziu au citit despre aceasta intamplare.
Cum credem noi ca, fiind campioni mondiali la avorturi, avand o mandria exagerata insotita de lipsa de dragoste fata de aproape, invidie, vorbired e rau,tendinata de a judeca pe toti in jurul nostru (dupa niste masuri care nu ne-ar placea sa ne fie aplicate noua) si alte pacate (desi punem mare efort in pastrarea unei imagini exterioare cat mai bune) la ordinea zilei pentru romani, cum putem crede ca meritam ierarhi mai buni. Inca si cei pe care ii avem sunt prea buni pentru noi.
In loc sa incepem revolutii, mai bine am incepe sa ne curatim, sa ne rugam, cu multa dragoste si durere si nu ma indoiesc defaptul ca Bunul Dumnezeu ii va ajuta lumina si intari pe ierarhii nostrii si Biserica pentru rugaciunea celor multi si smeriti.
Doamne ajuta