COMUNICAT DUR AL PATRIARHIEI despre manifestarile publice impotriva ierarhilor români semnatari ai documentelor de la Creta. “Aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii…” ATITUDINILE EXTREMISTE AU “REUSIT” SA ANULEZE SANSA REDISCUTARII POZITIEI BOR IN SINODUL LOCAL? “Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una”

8-09-2016 5 minute Sublinieri

Liturghie_CMN9_w2000_h1331_q100

Basilica: Să păstrăm pacea şi unitatea Bisericii

În ultima perioadă, au avut loc unele manifestări publice ale unor persoane, care, în duh lumesc şi agresiv, au acuzat şi calomniat pe ierarhii Bisericii Ortodoxe Române prezenţi la Sinodul din Creta (iunie 2016), unde au participat aproape 200 de ierarhi din zece Biserici Ortodoxe surori.

Cei care promovează aceste atitudini negative sunt, în general, câţiva clerici răzvrătiţi şi monahi necanonici, neascultători şi nestatornici, care nu locuiesc în mănăstire conform rânduielilor monahale, precum şi unii mireni influenţaţi negativ de către aceştia.

Un astfel de grup a protestat şi pe Dealul Mitropoliei în data de 30 august 2016 când membrii acestuia, care au fost ascultaţi de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, au dovedit că nu sunt capabili de dialog, ci sunt agresivi, repetă idei şi acuzaţii nefondate, judecă şi calomniază pe ierarhii care au aprobat documentul Sinodului din Creta referitor la relaţiile Bisericii Ortodoxe cu alţi creştini.

Într-o vreme în care Biserica Ortodoxă este atacată de multe forţe exterioare văzute şi nevăzute ale fenomenului secularizării, aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii, deoarece nu sunt călăuziţi de Duhul lui Hristos.

Totuşi, în marea lor majoritate, clerul, monahii şi credincioşii Bisericii Ortodoxe Române păstrează pacea şi unitatea Bisericii lui Hristos şi cunosc adevărul că Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos, iar bisericile sau confesiunile eterodoxe (neortodoxe) s-au despărţit de Ortodoxie pentru că s-au îndepărtat de la credinţa ortodoxă care este baza unităţii Bisericii. Iar pentru că Domnul Iisus Hristos S-a rugat Tatălui din ceruri ca ucenicii Lui şi toţi cei care cred în El să fie una (cf. Ioan 17, 21), adică să păstreze unitatea Bisericii pe baza credinţei adevărate, Biserica Ortodoxă nu promovează ura confesională sau „războiul religios”, ci „credinţa care este lucrătoare prin iubire (Galateni 5, 6), mărturisind Ortodoxia cu smerenie şi cu pace în suflet.

Astfel, adevăraţii creştini ortodocşi pot să-şi păstreze dreapta credinţă, chiar dacă se află în dialog sau în cooperare de ordin social-filantropic sau cultural cu alţi creştini, mai ales în ţări în care creştinii ortodocşi sunt minoritari. De pildă, în prezent, există în Europa Occidentală peste 700 de parohii ortodoxe româneşti dintre care 670, pentru că nu deţin propriile lor biserici, se roagă în lăcaşuri de cult închiriate sau împrumutate de la creştini catolici, anglicani sau protestanţi, fără ca aceşti români să-şi piardă credinţa lor ortodoxă.

Deci, creştinul ortodox lucid şi realist poate rămâne fidel Ortodoxiei şi atunci când se află în dialog şi cooperare cu alţi creştini fără a fi fanatic, arogant sau agresiv. Însă cei ce tulbură acum pacea şi unitatea Bisericii nu au nicio responsabilitate pastorală pentru comunităţile ortodoxe româneşti din străinătate şi nici nu înţeleg cât de mare este păcatul dezbinării şi tulburării păcii şi unităţii Bisericii, sub pretextul că numai ei, protestatarii, sunt credincioşi adevăraţi, corecţi şi competenţi în apărarea Ortodoxiei, declarând eretici pe toţi cei care nu gândesc ca ei.

Cuvântul Biserică înseamnă adunare, nu dezbinare, adică adunarea creştinilor ortodocşi în iubirea Preasfintei Treimi prin mărturisirea şi trăirea dreptei credinţe în comuniune frăţească în Hristos şi ascultare faţă de părinţii duhovniceşti cărora le-a fost încredinţată lucrarea de păstorire a credincioşilor pe calea mântuirii (cf. Evrei 13, 17).

De aceea, trebuie să păstrăm totdeauna pacea şi unitatea Bisericii lui Hristos!

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Nota noastra:

Comunicatul Patriarhiei, indreptatit fata de exprimarile publice intr-adevar agresive, lumesti, stridente si scandaloase la adresa arhiereilor si fata de turnura radicala, extrema pe care au luat-o protestele fata de Sinodul din Creta, face insa abstractie, in mod nejustificat si ingrijorator, de criticile serioase, sobre, lucide, bine intemeiate si bine intentionate, aduse respectivei intruniri (al carei caracter ecleziologic ramane incert si nebulos), inclusiv de propunerile aduse in spatiul public de catre cel putin doi ierarhi ai Bisericii noastre.

Sa insemne aceasta ca, luand ca motiv strangerea randurilor in fata tentativelor de dezbinare, se ajunge la o girare integrala si neconditionata a documentelor controversate semnate in Creta si la asumarea ca “litera de lege” a rezultatelor asa-zisului Sinod? Ar fi un semnal cat se poate de intristator si de gresit, pe de o parte, prin ignorarea “autista” si refuzul dezbaterii teologice a aspectelor problematice ale naturii “Sinodului” si ale textelor rezultate (in ciuda nenumaratelor argumente serioase exprimate in ultimele luni de voci credibile din Biserica), iar pe de alta parte prin desconsiderarea si refuzul recunoasterii unei parti importante, vii, mature si sanatoase a trupului eclezial, asimilate in mod nedrept taberei “neascultatorilor” si “necanonicilor”. Nu in ultimul rand, se comite o eroare, in opinia noastra, inclusiv prin subestimarea potentialului schismatic al miscarilor contestatare, ce nu pot fi reduse sub nicio forma la niste elemente marginale, razvratite si deviante.

Apararea unitatii si a pacii in Biserica este foarte necesara, insa nu poate oculta sau masca sub nicio forma problema raportarii Bisericii noastre la acele parti cel putin neclare si dubioase ale adunarii episcopilor de la Creta. E foarte bine ca PF Daniel tine sa reafirme adevarurile fundamentale, prezente, e drept, si in unele articole impuse chiar de delegatia noastra in documentul nr. 6 (“Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos, iar bisericile sau confesiunile eterodoxe (neortodoxe) s-au despărţit de Ortodoxie pentru că s-au îndepărtat de la credinţa ortodoxă care este baza unităţii Bisericii”), dar e insuficient, din cauza ca exista, concomitent, si alte articole aflate in perfect contrasens.

In ceea ce ne priveste, ramanem la pozitia noastra exprimata deja in mai multe randuri, inclusiv in articolele de mai jos, si la sustinerea pozitiiilor Mitropilitului Ierotheos de Nafpaktos, a Mitropolitului Teofan al Moldovei si Bucovinei si a Episcopului Macarie al Europei de Nord:

Fundal-Stema-Patriarhie-Albastru-1

Legaturi:


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. DIVERSE, Comunicate, Opinii, analize, Patriarhul Daniel, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

49 Commentarii la “COMUNICAT DUR AL PATRIARHIEI despre manifestarile publice impotriva ierarhilor români semnatari ai documentelor de la Creta. “Aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii…” ATITUDINILE EXTREMISTE AU “REUSIT” SA ANULEZE SANSA REDISCUTARII POZITIEI BOR IN SINODUL LOCAL? “Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una”

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>

  1. Pingback: In Grecia se poate: SIMPOZION TEOLOGIC PE TEMELE FIERBINTI ALE BISERICII, cu participarea STARETULUI EFREM VATOPEDINUL/ In Biserica noastra, cu putine exceptii, PARE A SE REFUZA DEZBATEREA LIBERA PE MARGINEA SINODULUI DIN CRETA, iar clericilor “razv
  2. Pingback: SINODUL BOR “ia act” de posibilitatea explicitarii, nuantarii sau dezvoltarii DOCUMENTELOR DE LA CRETA. Totodata, sunt “semnalate” GRUPARI SCHISMATICE fata de care se cer “masuri de informare’ in parohii | Cuvântul Ort
  3. Pingback: SINODUL BOR “ia act” de continutul DOCUMENTELOR DE LA CRETA, dar si de… posibilitatea explicitarii, nuantarii sau dezvoltarii lor de care un viitor Sfant si Mare Sinod, care sa intruneasca un CONSENS PANORTODOX. Totodata, sunt “sem
  4. @ Robert:

    Daca nu ar fi fost paragraful care se refera la “denigrarea sinodului din Creta” (cum adica “denigrare”!?!) si la “sancțiunile administrative și canonice disciplinare” (deci masuri punitive dure si atat, facand uitata sau ucisa Legea Iubirii si raspunzand literei fanatice cu alta litera a Legii autoritariste), comunicatul se putea justifica, pastrandu-se in liniile acceptabile ale celorlalte pozitii anterioare, de afirmare clara a unicitatii Bisericii dreptslavitoare, singura intru care se poate realiza unitatea si de necesitate a apararii unitatii Bisericii, intelegandu-se primejdia dezbinarii si fiind legitima combaterea instigatorilor la schisma. Insa la modul la care se procedeaza acum, interzicand, practic, orice critica adusa asa-zisului Sinod (si punandu-l implicit laolalta cu Sinoadele Ecumenice) si trecand la masuri de forta impuse de la centru, sinodal, impotriva celor care il contesta, nu se face decat sa se dea apa la moara acestor miscari centrifuge si sa se intareasca neincrederea in păstorii care nu se mai comportă cu dragoste de păstori si care interzic dezbaterea libera a unei intruniri panortodoxe mai mult decat controversate. Da senzatia ca Patriarhia (vorbind insa in numele intregului Sinod al BOR, ceea ce e mai grav) nu stie altceva, confruntata cu o criza, decat sa recurga la bagarea pumnului in gura. Nu se intelege ca in felul acesta se potenteaza tocmai dezbinarea si razvratirea, se pierd multe oi bune care isi vor urma in schisma pe pastorii lor in care au incredere si care pot sa fie doar INSELATI de o ravna fara discernamant, dar nu de rea-credinta. Ciudat este si faptul ca se da acest comunicat la 4-5 zile de la incheierea sinodului BOR (plus ca inainte de sarbatoarea Nasterii Domnului, umbrind-o!), ceea ce sugereaza ca, de fapt, redactarea lui in aceasta forma s-a facut, la Patriarhie, ULTERIOR Sinodului din week-endul trecut.

  5. Frate admin2, pe mine acest lucru m-a indurerat:
    „Niciun Sinod ortodox nu a declarat ecumenismul ca fiind dogmă de credință, după cum niciun Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodată ecumenismul ca fiind „panerezie”
    Se pare ca norul de sfinti, cuviosi parinti, teologi, din ultimii 50-60 de ani, care au spus ca ecumenismul e panerezie s-au inselat.
    Care sinod sa declare ecumenismul panerezie? Cel alcatuit din ierarhii care slujesc in saptamana de rugaciune comuna din ianuarie cu ereticii? Mi-e teama ca ne iau de prosti.
    Dumnezeu sa-i ierte si pe noi sa ne miluiasca!

  6. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
  7. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
  8. Sfantul Ioan Gura De Aur spune ca decat sa faci ceva rau,mai bine nu faci nimic, adica, atunci cand nu esti convins ca ceea ce faci e de la Dumnezeu, mai bine stai si te rogi si astepti, decat sa incepi sa faci ceva care poate face mult rau. Eu ma indoiesc de sfintenia acestor noi revolutionari impotriva Bisericii si in concluzie si de faptul ca ceea ce fac ar fi din ceva luminare Dumnezeiasca. Sa nu uitam ca Petru sa lepadat, dar dupa aceea, vazand greseala si caindu-se,a primit inapoi darurile. Nu ma indoiesc de faptul ca aceast lucru a fost ingaduit de Dumnezeu pentru folosul sau si al tuturor celor care mai tarziu au citit despre aceasta intamplare.
    Cum credem noi ca, fiind campioni mondiali la avorturi, avand o mandria exagerata insotita de lipsa de dragoste fata de aproape, invidie, vorbired e rau,tendinata de a judeca pe toti in jurul nostru (dupa niste masuri care nu ne-ar placea sa ne fie aplicate noua) si alte pacate (desi punem mare efort in pastrarea unei imagini exterioare cat mai bune) la ordinea zilei pentru romani, cum putem crede ca meritam ierarhi mai buni. Inca si cei pe care ii avem sunt prea buni pentru noi.
    In loc sa incepem revolutii, mai bine am incepe sa ne curatim, sa ne rugam, cu multa dragoste si durere si nu ma indoiesc defaptul ca Bunul Dumnezeu ii va ajuta lumina si intari pe ierarhii nostrii si Biserica pentru rugaciunea celor multi si smeriti.
    Doamne ajuta

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare