Cum s-a raportat PATRIARHIA MOSCOVEI fata de TENSIUNILE SI MANIFESTATIILE DE STRADA DIN RUSIA

20-01-2012 4 minute Sublinieri


Craciunul de anul acesta, care, conform vechiului calendar iulian, a picat pe 7 ianuarie in Biserica Ortodoxa din Rusia, a venit cu mesaje importante, incluzand pozitia elaborata a Bisericii vis a vis de situatia politica tensionata din tara care a urmat alegerilor parlamentare si protestului maselor impotriva unei presupuse fraude electorale.

Exista un obicei ca episcopii, inclusiv Patriarhul Moscovei si al Rusiei, sa se adreseze poporului de Nasterea Domnului prin emiterea unei epistole. In trecut, acest mesaj continea un raport privind activitatile oficiale ale patriarhului pe parcursul anului. Epistola din acest an a fost lansata cu cateva zile inainte de Craciun si a fost cititia cu voce tare in toate bisericile, inclusiv intr-o emisiune despre serviciul patriarhului in Catedrala ‘Hristos Mantuitorul’ din Moscova. Aceasta a atins cateva chestiuni radicale, care nu au mai fost niciodata incluse in proclamatiile oficiale ale Bisericii.

Patriarhul Kirill a ‘desigilat’, pe langa discursul traditional teologic si moral, un nou subiect cu privire la solidaritatea cu crestinii din Orientul Mijlociu. “Astazi, credinciosii din tarile in care s-a scris istoria sfanta trec prin incercari serioase si se confrunta cu noi amenintari asupra traditiei spirituale, care se intinde inapoi in timp de secole” se spune in mesaj. In urma persecutiilor de facto a aproximativ 1,5 milioane de crestini in Irak, climatul de frica prezent in comunitatile crestine din Egipt si Siria si zeci de ani de diminuare a populatiilor crestine arabe din Israel si Palestina, solidaritatea internationala a fost pusa in fruntea agendei politice a Bisericii. Acest fapt este subliniat si de vizita patriarhului in Siria si Liban si de o conferinta la nivel inalt la Moscova la finele anului trecut. Ca o confirmare a acutizarii problemei vine si stirea de Craciun, precum ca Gabriel Cadis, presedintele Asociatiei Crestin Ortodoxe din Jaffa – Tel Aviv, a fost injunghiat mortal in drum spre casa dupa procesiunea din ajunul Craciunului. Incidentul a fost discutat pe larg de catre crestinii ortodocsi in blogosfera.

In aceeasi epistola, patriarhul a atins pe scurt problema migratiei care include cea mai mare parte a musulmanilor de la periferia fostului imperiu rus si care instiga la sentimente rasiste printre cetatenii rusi. Impreuna cu cei slabi si bolnavi, carora crestinii ar trebui sa le acorde atentie, el spune ca “si cei care si-au abandonat locurile native datorita dificultatilor economice in cautarea unei vieti mai bune si de cele mai multe ori s-au trezit intr-un mediu neprietenos” au nevoie de ingrijire, de asemenea.

Cu toate acestea, cea care a generat valuri in media si pe retelele de socializare a fost declaratia cu privire la situatia politica din tara. Intr-un interviu acordat cu o zi inainte de Craciun la radio, Vsevolod Chaplin, oficialul bisericii responsabil de relatiile cu organizatiile publice si politice, a oferit serviciile bisericii ca mediator intre guvern si protestatari. Acesta a afirmat ca autoritatile ar putea fi “mancate de vii” daca nu asculta cerintele poporului. Precum Alexei Navalny, unul dintre liderii protestului si cruciat anti-coruptie, Chaplin a subliniat linia nationalista a unora dintre protestatari. In stilul sau tipic provocator, Chaplin a sugerat ca “hamsterii de pe internet” – un termen peiorativ rus pentru utilizatorii de internet – ar trebui inrolati in armata si trimisi in zonele de lupta pentru a se transforma in “oameni adevarati” – un comentariu care a castigat notorietatea lui Chaplin in blogosfera.

In ziua Craciunului, canalul de televiziune Rossia 1 a difuzat un interviu cu Patriarhul Kirill care a oferit o imagine mai explicita si mai ampla a pozitiei bisericii cu privire la situatia politica din tara. Adresandu-se unei audiente mai mari decat inainte, acesta a recunoscut dreptul oamenilor de a protesta pasnic si a indemnat autoritatile sa asculte vocea poporului, avertizand si impotriva sentimentelor revolutionare. “Este un subiect foarte sensibil pentru biserica, intrucat enoriasii ei sunt si printre cei care au fost in Piata (protestatarii), dar si printre cei impotriva carora s-a vorbit” a spus acesta. “De aceea vocea Bisericii trebuie sa graiasca adevarul, care poate fi acceptat de toata lumea.”

Referindu-se la unul din motivele principale ale protestelor de masa impotriva alegerilor presupus fraudate, patriarhul a spus ca “minciuna trebuie sa dispara din viata noastra – atat cea politica, economica, sociala, cat si cea privata. Dar nu exista oare printre acei protestatari oameni care isi inseala sotii sau sotiile, care duc o viata dubla, care sunt lipsiti de scrupule in afaceri?“ E adevarat, a spus, trebuie sa se aplice la toate nivelurile de activitate.

El a reamintit protestele de masa ce au precedat revolutia din 1917, afirmand ca daca nu s-ar fi transformat in varsarea de sange din timpul razboiului civil, Rusia ar fi fost una din cele mai prospere tari din lume in prezent. “Scopul este ca proteste, manifestate intr-un mod adecvat, sa corecteze cursul politic. Daca autoritatile raman insensibile fata de proteste, este un semn foarte prost… autoritatile trebuie sa invete, la fel cum o face si biserica, sa descifreze semnalele exterioare si sa corecteze cursul. Acesta este mesajul meu principal catre autoritati si popor.”

Patriarhul a reiterat faptul ca Rusia “a depasit limita diviziunii si schimbarii revolutionare” si a indrumat protestatarii sa nu fie aceia care “se lasa provocati si distrug tara”. A refuzat, dupa cum ne asteptam, sa ne spuna cine ar dori dansul sa fie viitorul presedinte al Rusiei, spunand ca liderul ideal ar trebui sa combine calitatile unui comandant militar si diplomat ca Alexander Nevsky cu cele ale reformatorului Pyotr Stolypin, subliniind, in acelasi timp, ca dreptatea este cea care sta la baza tuturor calitatilor. “Pentru poporul nostru, dreptatea este o dimensiune incredibil de importanta a vietii”, spune acesta. “Daca sistemul de justitie e gaunos, societatea isi pierde echilibrul. Orice conducator trebuie sa inteleaga acest lucru”. Patriarhul a adaugat ca accentul pus pe activitatile parohiale in biserica e menit,  in parte, sa transforme comunitatile crestin-ortodoxe in institutii ale societatii civile care pot ajuta poporul impotriva coruptiei si a altor nedreptati.

Unul dintre liderii protestelor, politicianul Vladimir Ryzhkov, a postat un link catre interviul patriarhului in contul sau de Facebook ce a adus mii de adepti, si a spus ca declaratia este importanta deoarece arata ca biserica reactioneaza la actiunile de protest.Pana de curand, multi au vazut in biserica un aliat ferm al Kremlinului, mai ales in cercurile liberale.

Redactorul sef al revistei online ‘Russian Journal’ si comentatorul politic Alexander Morozov au spus ca interviul patriarhului este important deoarece biserica sprijina dreptul poporului de a protesta. Morozov si-a amintit ca, in anul 2000, cand Biserica Ortodoxa Rusa adopta doctrina sociala, Mitropolitul Kirill a fost cel care a insistat sa se includa dreptul la nesupunerea civila, in ciuda obiectiilor din cadrul administratiei prezidentiale la momentul respectiv. ”Un al doilea aspect important ne reaminteste pozitia bisericii in 1993, in timpul crizei constitutionale [intre presedintele Boris Eltin si Sovietul Suprem]. Acesta marcheaza pozitia bisericii in cazul unui conflict civil”, spuse Morozov.

“Biserica va actiona ca un mediator si nu va lua partea nimanui, pentru ca patriarhul a spus clar ca exista copii ai bisericii de ambele parti.”

Nota noastra:

Desigur ca e greu de crezut ca Patriarhul Kirill este strain de actuala putere din Rusia. Ca si asupra altor patriarhi din tarile rasariene ex-comuniste, planeaza suspiciunea unor implicari in serviciile secrete ale regimurilor respective. Si fara aceste suspiciuni, nu e cazul sa ne facem iluzii. Dar aici conteaza altceva: corectitudinea pozitionarii fata de o problema comuna, cum sunt protestele poporului, in acest caz.

Conteaza, de pilda, faptul ca Biserica Rusa, prin glasul patriarhiei, incearca sa nu mai fie identificata ca fiind in trena puterii, ci ca ceea ce este si vocatia ei: factor de mediere, de echilibru, institutie independenta, autonoma.

Conteaza ca Biserica incearca sa aiba o influenta tot mai mare in socialul si politicul rus. Drept dovada, controversatul parinte V. Chaplin a venit, de curand, cu o alta idee: crearea unui partid politic ortodox. Responsabilul Patriarhiei a facut trimitere la modelul partidului AK (islamist, Dreptate si Justitie) din Turcia si la partidele populare europene, de eticheta crestin-democrate. Biserica ar sprijini astfel de grupari, afirma Chaplin, fara sa le acorde insa o binecuvantare exclusiva.

O idee nerealista pentru alte tari ortodoxe, sau pentru tara noastra, si nerealista, pe moment, chiar si pentru Rusia. Insa o dovada a faptului ca Biserica, in rasarit, poate si e chemata sa joace un rol mult mai mare si mai activ, pe toate planurile, avand in vedere erodarea autoritatii publice, nedreptatea puterii si greutatile poporului.


Categorii

1. DIVERSE, Patriarhul Kirill, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Revolte populare, revolutii, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

9 Commentarii la “Cum s-a raportat PATRIARHIA MOSCOVEI fata de TENSIUNILE SI MANIFESTATIILE DE STRADA DIN RUSIA

  1. Eu cred ca Patriarhul Kiril e mai bine sa fie intr-adevar de partea puterii,in acest moment,pentru ca deocamdata Putin & Co reprezinta o solutie mult mai buna pentru Rusia si inclusiv pentru lumea ortodoxa,decat o putere pro-occidentala,”liberala”-(care de fapt se traduce prin libertina).Asa cum e,il prefer pe Putin,decat sa ajunga si ei sa le fie interzise niste drepturi fundamentale,asa cum se ajunge acum in restul lumii.

  2. @Ana:

    Putin e privit de unii rusi ca fiind un exponent al oligarhiei postcomuniste neoliberale care, in afara faptului ca a intarit cateva dimensiuni ale statalitatii in Rusia, nu a facut nimic notabil – cu atat mai putin ceva pentru poporul obisnuit.

  3. Pingback: Patriarhia Romana: BISERICA NU POATE FI INDIFERENTA FATA DE SUFERINTA POPORULUI - Razboi întru Cuvânt
  4. Nu-mi vine sa cred ca exista persoane care-l pot aprecia pe Putin, sau pe altii ca el .
    Nu-mi vine sa cred ca sunt persoane care pot sa creada ca totalitarismul, de stanga sau de dreapta, poate fi o varianta mai bune decat libertatea si democratia, cu toate capcanele si neajunsurile lor !
    Comunistii si securistii in Europa de Est au facut mai multe victime chiar decat nazismul ! Si au facut victime in neamul lor :
    Dictaturile comuniste au distrus totul, si au lasat in urma oapmeni ca Putin, Basescu, Orban (in Ungaria) care calca totul in picioare, inclusiv demnitata umana !
    Libertatea este buna, pentru ca numai in libertate se cern oamenii, crestinii….

  5. @Hrisanti:

    Multi il apreciaza pentru simplul motiv ca reprezinta o putere care e opusa hegemoniei americane. E foarte corect insa ca acest lucru nu e suficient – asa, si Stalin era o contrapondere la capitalismul vestic sau, ulterior, chiar la Hitler.

    O corectura, totusi, de dragul exactitatii: Orban din Ungaria nu are legatura cu comunismul. El a fost destul de cunoscut, chiar, pentru anticomunismul fervent si initial era cel mai pro-liberal din fortele politice democratice. A derapat apoi spre regimul autoritarist de acum.

  6. @admin
    Multi comunisti in cuget, sau cel putin adepti ai acestui fel de a “conduce”, s-au dat si se dau democrati…Avem si noi falitii nostri 🙂
    Comunismul a lasat o mentalitate in estul european care persista “machiata”…
    Iar dictaturile, de stanga sau de dreapta, au un numitor comun : dispretul fata de dreptul la libertate al cetateanului !

  7. Pingback: Parintele Milea (Buzau) alaturi de cei din strada: NIMENI NU NE POATE SALVA: guvern, partid, conducator. TREBUIE URGENT SA NE SCHIMBAM NOI INSINE! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  8. Pingback: PROTESTE IN RUSIA: ce spera opozitia anti-Putin? NEOLIBERALISMUL a la russe si spectrul unor SCHIMBARI DRAMATICE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  9. Pingback: Patriarhul Kirill despre ATACURILE SISTEMATICE impotriva Bisericii din Postul Mare si cum trebuie raspuns - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare