INTRERUPEREA COMUNIUNII – O MASURA DE LUAT IN ULTIMA INSTANTA/ Talcuirea Canonului 31 Apostolic despre NEPOMENIREA EPISCOPULUI
- Ascetic Experience: The severing of communion between us should be the last thing we do – Photo Report from Easter (Vespers)
Intreruperea comuniunii dintre noi trebuie sa fie ultimul lucru la care apelam, nu primul. Trebuie sa recurgem la aceasta doar dupa ce am epuizat toate caile prin care ne putem pastra unitatea.
De asemenea, o astfel de masura trebuie luata printr-un Sinod al madularelor sanatoase ale Bisericilor, care sa fie recunoscut, apoi, de Trupul Bisericii.
Prin unimea barbatilor intru Dumnezeu, sfintenia rasare si deciziile sunt luate dupa Duhul Sfant.
Bazat pe Mitropolitul Hierotheos de Nafpaktos
traducere Cuvantul Ortodox de pe siteul Man. Vadoped
Canonul 31 Apostolic
Dacă vreun presbiter, dispreţuind pe episcopul său, ţine deosebi adunare şi ridică alt altar, neştiind nici o vină asupra episcopului său în privinţa dreptei credinţe şi dreptăţii, să se caterisească ca iubitor de stăpânire, căci este tiran. Asemenea şi ceilalţi clerici şi câţi se vor uni cu dânsul. Iar laicii să se afurisească. Aceasta să se facă însă după una şi a doua şi a treia admoniţie din partea episcopului.
(6 Sin. II Ecum.; 3 Sin. III Ecum.; 18 Sin. IV Ecum.; 31, 34 Trulan; 6 Gangra; 14 Sardica; 5 Antiohia; 10, 11 Cartagina; 13, 14, 15 Sin. I-II, Constantinopol)
Dacă în orice societate trebuie să stăpânească ordine severă şi fiecare să-şi cunoască locul său, datoriile şi drepturile, prin ceea ce scopul societăţii se va atinge mai cu succes şi într-însa stăpâni liniştea si înţelegerea, apoi aceasta se poate spune cu atât mai vârtos despre Biserica pământească a lui Hristos. Organizația Bisericii se bazează pe drept divin şi în această organizaţie ierarhia ocupă locul de frunte. Raportul dintre membrii ierarhiei este stabilit precis şi riguros şi orice acţiune, care tinde la răsturnarea acestui raport, cauzează dezordine în Biserică şi este în dauna atingerii scopului pământesc al Bisericii şi astfel înaintea Bisericii va fi vinovat şi demn de condamnare fiecare membru al ierarhiei, care prin vreo acţiune cauzează dezordine în Biserică şi îngreunează atingerea scopului ei. Centrul puterii ierarhice se află în demnitatea episcopală şi toţi membrii clerului, fără deosebire, depind de puterea episcopală. Concepţia fundamentală a Bisericii creştine despre organizarea ierarhică este exprimată în consecvenţa riguroasă a legiuirii bisericeşti din toate veacurile şi şi din ziua de astăzi[1]. În ierarhia bisericească, pe temeiul dependenţei întreolaltă a treptelor, de episcop depinde în prima linie presbiterul, şi chiar despre dependenţa presbiterului de episcop vorbeşte acest canon (31).
În timpurile primare ale Bisericii au fost deja cazuri că unii dintre presbiteri s-au desfăcut în mod arbitrar de episcopii lor legali şi îşi înfiinţau comunităţi bisericeşti separate, ridicau biserici separate, independent de biserica episcopală[2], liturghiseau în acest fel de biserici ale lor independent de episcop, după ce recrutau în felul lor credincioşi, care treceau de partea acestor fel de presbiteri. Astfel produceau schismă în Biserica lui Hristos, în detrimentul Bisericii[3]. Aceasta s-a putut întâmpla atunci cu atât mai uşor, deoarece raportul dintre episcop şi presbiteri încă nu era fixat precis şi riguros în legiuirea bisericească despre care ce ne oferă dovada între altele, scrierea polemică cunoscută a fericitului Ieronim[4]. Anume în contra acestui lucru vorbeşte canonul 31 apostolic.
El pedepseşte cu caterisire pe fiecare presbiter, care neagă supunerea față de episcopul său legal şi se dezbină de episcopul său. Nu poate face acest lucru nici chiar dacă vede că episcopul este om rău, ci trebuie să aibă credinţa că sfinţirea se dă şi prin episcopul păcătos, deoarece, după cuvintele lui Ioan Gură de Aur, Dumnezeu nu sfinţeşte pe toţi episcopii, dar lucrează prin toţi episcopii[5]. Dacă cumva vreunui presbiter i s-ar părea că episcopul său comite ceva împotriva dreptei credinţe sau dreptăţii, i se dă voie să reclame pe acest episcop la forul judecătoresc competent episcopal (Can. 9 Sin. IV Ecum.) şi numai dacă forul judecătoresc va declara pe acest episcop vinovat şi îl cateriseşte, numai în acest caz va fi dezlegat presbiterul de dependenţa faţă de episcop[6]) dar nici în cazul acesta presbiterul nu va fi dezlegat în general de dependenţa de puterea episcopală, deoarece această dependenţă stă la baza organizării ierarhice şi de ea totul se condiţionează chiar şi cea mai mică slujbă preoțească în Biserică. În canoane se menţionează numai un caz, când presbiterul se poate desface de către episcopul său, fără să aştepte hotărîrea sinodului, anume acesta este cazul când un episcop începe să înveţe pe faţă o erezie.
În acest caz, după canonul acesta, preoţimea respectivă nu numai că nu va fi pedepsită pentru că s-a despărţit de episcopul său înainte de hotărârea sinodului, ci dimpotrivă îi revine recunoştinţa cuvenită ortodocşilor, deoarece a condamnat nu pe episcopul, ci pe falsul episcop şi pe falsul învăţător şi nu a distrus prin schismă unitatea Bisericii, ci dimpotrivă s-a străduit de a scăpa Biserica de schismă şi de dezbinare (Can. 15 Sin. I-II).
Canonul acesta apostolic loveşte cu caterisire pe presbiterii schismatici precum şi pe toate celelalte persoane sfinţite, care se ataşează la schisma acelor presbiteri schismatici; iar pe laicii care se ataşează de astfel de preoți, canonul îi pedepseşte cu afurisire. Numai episcopul are dreptul şi puterea de a pronunţa caterisirea persoanelor sfinţite precum şi afurisirea laicilor. Având în vedere însă slăbiciunea omenească şi gravitatea mare a actului acesta, canonul dispune ca episcopul să atenționeze pe culpabili până la de trei ori şi de trei ori să încerce a-i cuminţi şi dacă va fi învederat că, pe lângă toate încercările au rămas şi pe mai departe îndărătnici, atunci să-i osândească în mod definitiv.
Sursa: Dr. Nicodim Milaș, Canoanele Bisericii Ortodoxe însoțite de comentarii, vol I, partea I, traducere de prot. Uroș Kovincici și Dr. Nicolae Popovici, Editura Diecezană, Arad, 1930, pp. 231–234, cu câteva îndreptări ale editorului ale unor exprimări prea arhaice.
[1] Compară § 70 şi următoarele din lucrarea mea Dreptul bisericesc [Nicodem Milaș, Dreptul bisericesc oriental, trad. D.I. Cornilescu, V.S. Radu, revăzută de I. Mihălcescu, București, 1915, n.ed.], dar vezi şi comentariile canoanelor 1 şi 2 apostolice din această ediţie.
[2] Expresia din canon “ține adunări separate și ridică alt altar” se poate explica prin aceea că, deoarece toți preoții din o cetate depindeau la început de catedrala episcopală a cetății (care de regulă era unica biserică din cetate) și preoțimea aceasta forma clerul acelei biserici; canonul apostolic prezent vorbeşte direct de biserica schismatică, pe care biserică cineva o ridica independent de biserica episcopală, şi de oficierea arbitrară a slujbelor din aceste biserici de către presbiterii dezbinaţi de episcopii lor.
[3] Novațian a întemeiat în Roma o biserică separată independent de catedrala episcopală și Ciprian numește această biserică a lui Novațian profanum altare, adultera cathedra în care se aduceau jertfe sacrilega scrificia (Epistula ad Stephanum); tot aşa Martian în Arles, Maiorin contra lui Cecilian, etc.
[4] Vezi comentariul lui Ieronim la epistola Apostolului Pavel adresată lui Tit, pe care l-am utilizat în original în Dreptul bisericesc, nota 2, la canonul 60; tot așa, ceea ce scrie Epifanie (haeres. 75, n. 4) Adversus Aerium, care accentua egalitatea dintre episcop și presbiter.
[5] Cf. Comentariul lui Valsamon la acest canon (Syntagma At. II, 41). [În context, este vorba de sfințenie, nu de validitatea hirotoniei în episcop, n. ed.]
[6] Compară Syntagma lui Vlastares, Δ, 8 în Syntagma At. VI, 221–223.
- “Nu ştiţi, oare, fiii cărui Duh sunteţi?” ISPITA “ULTIMATUMURILOR” si PRECIPITAREA RAVNEI FARA CHIBUZINTA/ De ce se pomeneste episcopul la Liturghie?/ SFANTUL SI MARELE SINOD… DIN LAUNTRUL NOSTRU ABANDONAT/ Litera si Duh in aplicarea canoanelor de catre duhovnic. DARUL DEOSEBIRII care nu “sparge capetele”
- “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”.Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NEPOMENIREA EPISCOPILOR si necesitatea rabdarii si ICONOMIEI in chestiunile critice care privesc UNITATEA BISERICII: “Să nu ne grăbim, fratele meu!”
- SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne întreabă PE NOI pe cine să mântuiască, fiindca ar fi pustiu raiul!” (CUVINTE AUDIO SI TEXT)
- Asociatia Christiana despre RISCUL SFASIERII BISERICII in urma TULBURARILOR GENERATE DE SINODUL DIN CRETA, nevoia de dialog real IN INTERIORUL ORTODOXIEI si despre atitudinile DUSMANOASE SI ULTIMATIVE la adresa IPS Teofan: “Cele 4 Biserici care nu au venit in Creta si episcopii greci (vezi Hierotheos) care nu au semnat, N-AU AMENINTAT PE NIMENI si AU PASTRAT COMUNIUNEA”
- “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…”
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
Cred că din tâlcuirea lui Milaș s-ar deduce că ar fi necesare măcar trei încercări de a întoarce pe episcop, dacă nu mai multe, adică răbdare și stăruință serioase, după cum și episcopul trebuie să fie îngăduitor și să certe măcar de trei ori pe cel dezbinat.
Pentru cei care afirma ca in Biserica noastra nu mai este Har si ne sfatuiesc sa nu mai intram in bisericile in care slujesc episcopi si preoti pe care ei ii considera apostati:
“Pocainta episcopului apostat
In perioada ocupatiei turcesti un episcop al Patriarhiei Ecumenice, prin impreuna-lucrarea celui rau, s-a lepadat de credinta si a devenit mahomedan. Odata in vremea Bairamului, in timp ce toti turcii mancau si petreceau, au cerut de la apostat sa batjocoreasca Tainele crestinilor, ca sa-i faca sa rada. La inceput episcopul nu a vrut, dar apoi vazand ca insista, a luat un pahar si ridicandu-l in sus, a rostit cu glas tare “Pe voi pe toti sa va pomeneasca Domnul Dumnezeu”, facand in acelasi timp si inconjurul mesei unde stateau si mancau turcii. Dupa aceea a lasat paharul si a venit sa vada daca i-a distrat cu aceasta pe comesenii sai. Atunci a vazut uimit ca turcii nu numai ca nu radeau ci il priveau infricosati. “Eu v-am facut sa radeti, iar voi de ce ma priviti asa?”
Dupa putin timp unul dintre aceia i-a raspuns: “Parinte, in timpul cat ai facut aceasta, te-ai ridicat doi coti de la pamant.”
Auzind aceasta episcopul, s-a cutremurat si a iesit afara, plangea caindu-se si zicand: “Eu m-am lepadat de Domnul, dar El nu m-a parasit. Dumnezeiescul Har inca ma acopera.”
In noaptea urmatoare a plecat in ascuns la Sfantul Munte, unde si-a trait tot restul vietii sale in pocainta si lepadare de sine, fara sa cunoasca nimeni cine era, in afara duhovnicului sau.”
http://www.librariaortodoxia.ro/carti-ortodoxe/din-traditia-ascetica-si-isihasta-a-sfantului-munte_4609
(pagina 183)
Iata si de ce atata osteneala la unii in a-i indeparta pe oameni de slujbele Sfintei Biserici.
“Pentru o perioada, batranul Gavriil a fost zelot. Intrase intr-o grupare a zelotilor si nu avea comuniune cu Manastirile Sfantului Munte si nici cu Biserica. In tot acest rastimp a avut o asprime, un fanatism(…)era irascibil si aspru, ajungand uneori in conflict chiar cu staretul sau si cu alti parinti. Prietenul sau, batranul Simeon Kavsokalivitul, l-a ajutat sa lase zelotismul. I-a citit Cuvantul 58 al Sfantului Isaac Sirul “Despre vatamarea ravnei pruncesti”.
Odata, in timp ce participa la Dumnezeiasca Liturghie la Marea Lavra, la “Pe Tine te laudam” a simtit o nespusa umilinta si a inteles ca trebuie sa urmeze Biserira si nu, asa cum crezuse pana atunci, pe zeloti.
In legatura cu aceasta, povestea: “Vedeam ca mintea mea nu era curata, rugaciunea mea era tulburata. De aceea ma intrebam: “Ce am? Ce anume ma vatama?”. M-am gandit sa merg intr-o zi sa urmaresc o Liturghie la cei care pomenesc (pe Patriarhul ecumenic – n. tr.).
(…)De indata ce am auzit Liturghia, ceva s-a petrecut intru mine. S-a curatit mintea mea. De atunci nu am mai mers la zelotisti. Ma aflam in inselare si nu intelegeam. Acum insa inteleg.”
http://www.librariaortodoxia.ro/carti-ortodoxe/din-traditia-ascetica-si-isihasta-a-sfantului-munte_4609
(pagina 46)
@ cititor: folositoare exemple, multumesc!
carmen,
cu drag!
Si eu ma folosesc adeseori citind comentariile dvs si nu numai 🙂
http://vestea.net/dezbatere-babilon-despre-sinodul-din-creta/
@admin
Da, din păcate se transformă totul într-un război surd între moderniști și fixiști, după cum zice și P. Serafim Rose. Se pare că „babilonienii” care au fost la dezbaterea de la Piatra Neamț se plasează singuri în afara Bisericii atunci când contestă orice autoritate pentru a și-o impune pe a lor abuziv, ba chiar fără minim de argumente. Nu se poate spune că aceștia au pe Dumnezeu, Care „este al păcii, nu al neorânduielii” (1Cor. 14,33). Nu numai că nu au pace, dar iubesc destabilizarea și chiar să o provoace peste tot în jur.
Dacă aceasta este și poziția celor care au întrerupt pomenirea episcopului pe acolo, își merită toată critica (de altfel, foarte tâmpă și slugarnică) celor din tabăra adversă modernistă: http://vestea.net/preotul-pavaleanu-intru-apararea-mitropolitului-nostru/
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2016/09/03/parintele-serafim-rose-simplitate-criticism-rabdare-viata-duhovniceasca-smerenie-ingamfare-incredere-in-ratiune-corectitudine-inima-calda-inmuiata-umor/