PATRIARHIA MOSCOVEI reclama UCIDEREA UNUI PREOT ORTODOX UCRAINEAN si acuza violente ale greco-catolicilor si schismaticilor impotriva clericilor sai
Numarul victimelor din conflictul civil din Ucraina se inmulteste in fiecare zi. Pe 31 iulie, un cleric al Bisericii Sfantul Gheorghe din eparhia Lugansk, protopopul Vladimir Kresliansky, a murit din cauza ranilor provocate de bombardamentele din zonele rezidentiale din Lugansk. Cei cinci copii ai sai au ramas orfani. Zilnic se primesc rapoarte noi cu privire la actele de violenta impotriva clericilor si bisericilor ortodoxe din Ucraina care se afla in zonele de conflict. In urma luptei dezastruoase multi civili au fost ucisi, multe biserici si cladiri clivile au fost distruse iar sute de mii de oameni au fost nevoiti sa paraseasca zona.
Avand in vedere aceasta situatie tragica, Departamentul de Informatii Sinodal este autorizat sa faca urmatoarea declaratie:
Moartea multor oameni nevinovati care devin victime ai urii dintre frati apasa pe umerii celor care refuza dialogul si reconcilierea. Totusi, calea pacii, calea vietii ramane deschisa iar Biserica se adreseaza din nou celor care sunt capabili sa auda cuvintele Domnului: “Am pus in fata ta viata si moartea, binecuvantarea si blestemul: deci alege viata, astfel incat tu si samanta ta sa puteti trai” (Dt 30:19), ca sa aleaga aceasta cale astfel incat sa nu mai fie victime.
Biserica Ortodoxa Ucraineana repeta continuu acest apel al Domnului catre oamenii de buna credinta din tara ucraineana care este invaluita in flacari de invrajbire de moarte. Biserica nu face discriminari intre credinciosi in functie de convingerile lor politice sau de alt tip; Biserica vesteste Cuvantul Domnului, arata dragostea si grija pentru toti copiii ei, indiferent de ce parte a baricadei se afla si cauta reconcilierea poporului impartit.
Clericii ortodocsi isi continua lucrarea pastorala si slujirea de mentinere a pacii in regiunile Ucrainei afectate de conflict in mod dezinteresat si isi pun in pericol viata si bunastarea familiilor lor. Si totusi, ei nu-si parasesc turma, “alegand mai degraba sa sufere impreuna cu poporului Domnului” (Evrei 11:25)
In acelasi timp, clerul si Bisericile Ortodoxe Ucrainene nu numai ca au suferit in nenumarate randuri de pe urma ostilitatilor, dar au fost de asemenea tinta unor atacuri intentionate ale greco-catolicilor si schismaticilor care profita cu rea intentie de pe urma luptelor civile. Preotii sunt umiliti, torturati si intimidati, retinuti cu forta si supusi interogatoriilor. In timpul acestor interogatorii, oameni inarmati care fac parte din Biserica greco-catolica ucraineana sau din alte grupuri necanonice sustin ca sunt autorizati de autoritatile ucrainene si aduc acuzatii absurde impotriva preotilor ortodocsi ucraineni, le dau ultimatumuri, cum ar fi sa paraseasca Biserica Ortodoxa Ucraineana, in consecinta si proprietatea bisericii.
In scrisoarea sa catre presedintele ucrainean Piotr Porosenko, Mitropolitul Onufrie al Cernautiului si Bucovinei, Loctiitor al Mitropoliei de la Kiev, a descris mai multe cazuri de atacuri comise de barbati inarmati impotriva clericilor de pe teritoriul eparhiei Donetsk, inclusiv batai si amenintari cu vatamare corporala. Asa de exemplu, in cartierul Amvrosiivka cativa oameni inarmati l-au legat pe protopolul Yevgeny Podgorny, l-au batut cu patul pustii, i-au luat crucea preoteasca, au tras cu armele pozitionate deasupra capului sau, l-au pus intr-o groapa si l-au amenintat ca-i ucid fiul.
Multe rapoarte de acest gen sosesc si din alte eparhii din estul Ucrainei. De exemplu, in apropiere de Slaviansk niste oameni inarmati cu mitraliere l-au silit pe protopopul Vadim Yablonovsky sa-si sape singur mormantul si tot in aceeasi zi protopopul Viktor Stratovich a fost incatusat, i s-a pus o punga in cap si a fost dus intr-o padure unde a fost supus unui interogatoriu in timp ce era fortat sa stea in genunchi.
Cerem autoritatilor din Ucraina si organismelor internationale pentru drepturilor omului sa initieze imediat o ancheta cu privire la incidentele mentionate anterior.
Suntem deosebit de ingrijorati de incercarile unor clerici greco-catolici si reprezentanti ai comunitatilor schismatice de a profita de sprijinul anumitor forte radicale de dreapta de dictatura si violenta impotriva parohiilor Bisericilor Ortodoxe din Ucraina, care ramane statornica in pozitia ei de mentinere a pacii. Astfel, apar o serie de persoane greco-catolice si schismatice care incita in mod deschis ura dintre frati, aproba violenta impotriva populatiei civile si cauta sa initieze persecutarea tuturor celor care pledeaza pentru dialog si pace, inclusiv preoti ai Bisericii canonice.
Facem apel la autoritatile de stat ale Ucrainei pentru a pune o bariera in calea celor care vor sa transforme conflictul civil intr-o confruntare inter-confesionala, deoarece acest lucru ar intarzia considerabil restaurarea pacii atat de mult asteptata in zona ucraineana.
Conflictul civil din Ucraina poate lua sfarsit doar avand in vedere valorile comune ale ambelor parti implicate in razboi, valori care s-au pastrat in patrimoniul spiritual ortodox al poporului uncrainean iubitor de Dumnezeu. Facem apel la toti cei responsabili cu luarea deciziilor din Ucraina pentru a sustine Biserica Ortodoxa Ucraineana in eforturile sale pentru unitate si pace in beneficiul intregului popor.
traducere pentru “Cuvantul Ortodox” de L.F.
*
- O biserica a asa-zisei Patriarhii de la Kiev – atacata in CRIMEEA/ Patriarhul Kirill acuza GRECO-CATOLICII ucrainieni de RUSOFOBIE/ Lavrov respinge acuzatiile de imperalism religios
- Ucraina a INTERZIS accesul Mitropolitului Ilarion, seful “EXTERNELELOR” Patriarhiei Moscovei, pe teritoriul sau
- Rusia critica declaratiile “antiruse” ale presedintelui Basescu/ MILITARI la granita dintre TRANSNISTRIA si UCRAINA/ Mitropolitul Ilarion despre CRUCIADA ANTI-ORTODOXA din UCRAINA si intalnirea dintre PATRIARHUL KIRILL si PAPA FRANCISC
- Parintele Savatie despre miza SCHIMBARII MITROPOLITULUI KIEVEAN/ Batalia pe gazele si conductele UCRAINEI
- Mitropolitul primat al Bisericii Ucrainiene INVOCA PERICOLUL ROMANESC. Asezamantul de la BANCENI folosit de IPS Onufrie pentru a ilustra PERICOLUL “RAZBOIULUI RELIGIOS”
- ROMANII DIN CERNAUTI FATA CU “REVOLUTIA” UCRAINEANA/ Mitropolitul Bucovinei a devenit primatul Bisericii Ortodoxe din Ucraina
- Lavra Pecerska ASEDIATA
- LAVRA POCEAEV – blocata de militantii pro-UE
- Parintele Savatie despre APOLOGIA FACUTA RAZBOIULUI de Patriarhia Moscovei in DUMINICA IERTARII
- Cateva observatii pe marginea confruntarii dintre SUA si RUSIA de pe MAIDANUL UCRAINEI. Machiavelismul american, brutalitatea ruseasca si tragedia de a fi parte din meniu
- CE SE INTAMPLA, DE FAPT, IN UCRAINA? Dezinformari si perspective geopolitice: LA MIJLOC E “DEMOCRATIA” SAU HEGEMONIA REGIONALA? Si un altfel de “cocktail Molotov”: greco-catolici vs cazaci, kieveni vs moscoviti, occidentali vs rusofili
In timpul razboiului din fosta Iugoslavle, au avut loc expuzari de populatie sau fuga unor mase mari de populatie din care fortelor armate.
Ce s-a intamplat cu sarbii-ortodocsi (in special din zonele afectate de conflice militare) din Croatia dupa instaurarea pacii ?
Fosta regiune istorica sarbeasca Kraina cu capitala la Knin – a disparut din organizarea administrativ teritoriala a Croatiei.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Croa%C8%9Bia
Conform statisticilor oficiale 4% din populatia Croatiei o reprezinta ortodocsii.
Cati au fost inainte de 1990 ?
Cati din refugiatii ortodocsi s-au reintors la casele lor in zonele afectate de purificari etnice (Slavonia de est-Vukovar si de vest, Kraina – Knin, Dubrovnik).
Statisticile reale oficiale nu vorbesc de aceste lucruri, dar Biserica Ortodocsa Sarba ar trebui sa aiba evidente in acst sens.
Pe baza a ce s-a intamplat in Croatia, in anii 90, putem intui de doresc catolicii in Ucraina.
PS: Informatiile oficiale nici nu mai pomenesc faptul ca pana la al 2 lea razboi mondial Slavonia si Kraina au fost teritorii istorica sarbesti:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Serbia
http://ro.wikipedia.org/wiki/Bosnia_%C8%99i_Her%C8%9Begovina