POLITICA PASILOR MARUNTI. Noua strategie ecumenista a Romei adaptata actualului context

21-01-2011 3 minute Sublinieri

Voluntarismul marturiei comune, prudenta in dialogul dogmatic, dar si pastrarea “idealului” comuniunii “vizibile si depline” cu ortodocsii

Roma practică ecumenismul paşilor mărunţi

La Croix

Întemeiat pe mărturia comună în favoarea păcii, libertăţii şi respectului pentru demnitatea umană, ecumenismul promovat de Vatican arată prudenţă cu privire la diferenţele doctrinare

Papa Benedict al XVI-lea, în timpul audienţei generale de la Vatican, din ziua de miercuri, 19 ianuarie, în cursul căreia şi-a exprimat regretul că mai este încă mult până la unitatea creştinilor (Foto: AP/Andrew Medichini).

Săptămâna următoare, luni 24 ianuarie, papa Benedict al XVI-lea va închide Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor, primind o delegaţie din partea Bisericii evanghelice luterane unite din Germania (Velkd). Ne amintim prezenţa sa marcantă din 14 martie 2010, de la Biserica evanghelică luterană din Roma, la 27 de ani de la vizita făcută de Papa Ioan Paul al II-lea. Papa Benedict al XVI-lea predicase apoi alături de pastorul Jens-Martin Kruse.

Iar la 16 decembrie anul trecut, la primirea Federaţiei Luterane Mondiale, papa a declarat că va exista un text pregătit de Comisia Internaţională pentru unitatea luterană-catolică, care va indica

“ceea ce pot rosti împreună luteranii şi catolicii”.

Potrivit Radio Vatican, textul trebuie să fie gata până la următoarea reuniune a acestei Comisii, programate pentru vara aceasta, la Tokyo. Astfel, ar reprezenta un semnal puternic chiar înainte de împlinirea a 500 de ani de la începutul Reformei (1517) care a marcat schisma cu Biserica Romei. Şi în plus, ar facilita călătoria Papei în Germania, programată pentru luna septembrie.

 

“Credibilitatea ecumenică depinde de puterea sa spirituală”

În cartea sa, Lumina lumii, Papa îşi explică obiectivul în materie de ecumenism:

“În calitate de creştini, trebuie să găsim un teren comun; ca atare, în epoca noastră, trebuie să dăm glas unei voci comune cu privire la marile probleme, şi să mărturisim Prezenţa lui Hristos ca Dumnezeul cel Viu. Nu putem stabili o unitate perfectă într-un interval de timp previzibil, dar facem tot posibilul pentru a îndeplini o misiune reală şi a aduce o mărturie autentică, împreună, ca şi creştini ai acestei lumi”.

Din acest punct de vedere, pragmatismul nu exclude un anumit voluntarism, mai ales în mărturia comună.

Iată ce a dorit să clarifice cardinalul Kurt Koch, noul preşedinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, în L’Osservatore Romano, pentru a marca deschiderea Săptămânii unităţii. Cardinalul elveţian, familiar cu problemele ecumenice, îşi refuză în primul rând orice urmă de “resemnare” şi îşi exprimă convingerea:

“Astăzi, credibilitatea ecumenică depinde de puterea sa spirituală şi de capacitatea de a fertiliza dialogul adevărului şi dialogul carităţii”.

El vede dialogul ecumenic ca pe “o melodie simfonică, nu una lipsită de armonie”.

Discuţia teologică care va veni nu va fi “nici uşoară, nici scurtă”

Astăzi, când Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor îşi celebrează cea de-a cincizecea aniversare, secretarul său, episcopul Brian Farrell, spune că toţi creştinii trebuie să poată

“vorbi şi lucra împreună, nu numai pentru a apăra libertatea, începând cu libertatea religioasă, ci şi pentru a întâmpina cu speranţă marile provocări cu care se confruntă omenirea.”

Dar, mai adaugă el, în materie de doctrină este necesar să procedăm “încet şi cu atenţie”.

Cu creştinii ortodocşi, unde lucrurile sunt mai avansate, episcopul Farrell, care participă la întâlniri regulate despre rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu, nu poate decât să constate imensa

“diferenţă între experienţa istorică, trăită şi relatată în cultura occidentală, şi experienţa percepută în viziunea orientală” din acea perioadă.

Şi notează lucid lipsa de convergenţă.

Pentru el, discuţia teologică care va avea loc nu va fi “nici uşoară, nici scurtă.” Şi totuşi, bazându-se pe enciclica Ut unum sint a lui Ioan Paul al II-lea, el crede că

“teologia catolică va putea elabora o viziune mai concretă, un model care să răspundă aşteptărilor contemporane de comuniune vizibilă şi deplină.”

Astfel,

“fraţii ortodocşi vor putea avea încredere, depăşind temerile atavice ale prezumţiei de superioritate a Occidentului”.

Ordinariatul anglican perceput ca o abatere de la ecumenism

În ceea ce priveşte protestanţii, episcopul Farrell observă că

“în mai multe puncte esenţiale, înţelegem că suntem mai puţin distanţi.” Însă, “principala dificultate constă în diversitatea de concepţii a ceea ce este Biserica voită de Hristos. Nu numai ceea ce este, ci, foarte concret, unde se află ea. Şi aici mai sunt încă multe de făcut”, mărturiseşte episcopul Farrell.

Din acest punct de vedere, multă lume poate percepe recenta creare din 17 ianuarie a primului ordinariat pentru foştii anglicani ca pe o abatere de la ecumenism.

Este adevărat că în Roma, această acţiune nu este susţinută de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor … ci de Congregaţia pentru Doctrina Credinţei.

Frédéric MOUNIER, Roma


Legaturi:


Categorii

Ecumenism, Papa (Papism), Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

3 Commentarii la “POLITICA PASILOR MARUNTI. Noua strategie ecumenista a Romei adaptata actualului context

  1. Secretarul Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor episcopul Brian Farrell prin insasi limbajul care il foloseste tradeaza conceptia lor evolutionista in materie de credinta crestina, ca si cum ar exista un “homo orthodoxus” care trebuie sa se debarasesze de niscavai atavisme pentru a deveni un “homo catholicus”:

    “teologia catolică va putea elabora o viziune mai concretă, un model care să răspundă aşteptărilor contemporane de comuniune vizibilă şi deplină.”Astfel, “fraţii ortodocşi vor putea avea încredere, depăşind temerile atavice ale prezumţiei de superioritate a Occidentului”.

    …iar pentru aceasta “din fericire” exista teologia catolica care elaboreaza modele si pentru “fratii” ce mai au astfel de ramasite ale trecutului, nefolositoare…

  2. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Esec pe toata linia in negocierile pregatitoare pentru Sinodul Pan-Ortodox
  3. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Vaticanul beatifica pe Papa Ioan Paul al II-lea, un PAPA MONDIAL
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare