POLITICA PASILOR MARUNTI. Noua strategie ecumenista a Romei adaptata actualului context
Voluntarismul marturiei comune, prudenta in dialogul dogmatic, dar si pastrarea “idealului” comuniunii “vizibile si depline” cu ortodocsii
Roma practică ecumenismul paşilor mărunţi
Întemeiat pe mărturia comună în favoarea păcii, libertăţii şi respectului pentru demnitatea umană, ecumenismul promovat de Vatican arată prudenţă cu privire la diferenţele doctrinare
Papa Benedict al XVI-lea, în timpul audienţei generale de la Vatican, din ziua de miercuri, 19 ianuarie, în cursul căreia şi-a exprimat regretul că mai este încă mult până la unitatea creştinilor (Foto: AP/Andrew Medichini).
Săptămâna următoare, luni 24 ianuarie, papa Benedict al XVI-lea va închide Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor, primind o delegaţie din partea Bisericii evanghelice luterane unite din Germania (Velkd). Ne amintim prezenţa sa marcantă din 14 martie 2010, de la Biserica evanghelică luterană din Roma, la 27 de ani de la vizita făcută de Papa Ioan Paul al II-lea. Papa Benedict al XVI-lea predicase apoi alături de pastorul Jens-Martin Kruse.
Iar la 16 decembrie anul trecut, la primirea Federaţiei Luterane Mondiale, papa a declarat că va exista un text pregătit de Comisia Internaţională pentru unitatea luterană-catolică, care va indica
“ceea ce pot rosti împreună luteranii şi catolicii”.
Potrivit Radio Vatican, textul trebuie să fie gata până la următoarea reuniune a acestei Comisii, programate pentru vara aceasta, la Tokyo. Astfel, ar reprezenta un semnal puternic chiar înainte de împlinirea a 500 de ani de la începutul Reformei (1517) care a marcat schisma cu Biserica Romei. Şi în plus, ar facilita călătoria Papei în Germania, programată pentru luna septembrie.
“Credibilitatea ecumenică depinde de puterea sa spirituală”
În cartea sa, Lumina lumii, Papa îşi explică obiectivul în materie de ecumenism:
“În calitate de creştini, trebuie să găsim un teren comun; ca atare, în epoca noastră, trebuie să dăm glas unei voci comune cu privire la marile probleme, şi să mărturisim Prezenţa lui Hristos ca Dumnezeul cel Viu. Nu putem stabili o unitate perfectă într-un interval de timp previzibil, dar facem tot posibilul pentru a îndeplini o misiune reală şi a aduce o mărturie autentică, împreună, ca şi creştini ai acestei lumi”.
Din acest punct de vedere, pragmatismul nu exclude un anumit voluntarism, mai ales în mărturia comună.
Iată ce a dorit să clarifice cardinalul Kurt Koch, noul preşedinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, în L’Osservatore Romano, pentru a marca deschiderea Săptămânii unităţii. Cardinalul elveţian, familiar cu problemele ecumenice, îşi refuză în primul rând orice urmă de “resemnare” şi îşi exprimă convingerea:
“Astăzi, credibilitatea ecumenică depinde de puterea sa spirituală şi de capacitatea de a fertiliza dialogul adevărului şi dialogul carităţii”.
El vede dialogul ecumenic ca pe “o melodie simfonică, nu una lipsită de armonie”.
Discuţia teologică care va veni nu va fi “nici uşoară, nici scurtă”
Astăzi, când Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor îşi celebrează cea de-a cincizecea aniversare, secretarul său, episcopul Brian Farrell, spune că toţi creştinii trebuie să poată
“vorbi şi lucra împreună, nu numai pentru a apăra libertatea, începând cu libertatea religioasă, ci şi pentru a întâmpina cu speranţă marile provocări cu care se confruntă omenirea.”
Dar, mai adaugă el, în materie de doctrină este necesar să procedăm “încet şi cu atenţie”.
Cu creştinii ortodocşi, unde lucrurile sunt mai avansate, episcopul Farrell, care participă la întâlniri regulate despre rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu, nu poate decât să constate imensa
“diferenţă între experienţa istorică, trăită şi relatată în cultura occidentală, şi experienţa percepută în viziunea orientală” din acea perioadă.
Şi notează lucid lipsa de convergenţă.
Pentru el, discuţia teologică care va avea loc nu va fi “nici uşoară, nici scurtă.” Şi totuşi, bazându-se pe enciclica Ut unum sint a lui Ioan Paul al II-lea, el crede că
“teologia catolică va putea elabora o viziune mai concretă, un model care să răspundă aşteptărilor contemporane de comuniune vizibilă şi deplină.”
Astfel,
“fraţii ortodocşi vor putea avea încredere, depăşind temerile atavice ale prezumţiei de superioritate a Occidentului”.
Ordinariatul anglican perceput ca o abatere de la ecumenism
În ceea ce priveşte protestanţii, episcopul Farrell observă că
“în mai multe puncte esenţiale, înţelegem că suntem mai puţin distanţi.” Însă, “principala dificultate constă în diversitatea de concepţii a ceea ce este Biserica voită de Hristos. Nu numai ceea ce este, ci, foarte concret, unde se află ea. Şi aici mai sunt încă multe de făcut”, mărturiseşte episcopul Farrell.
Din acest punct de vedere, multă lume poate percepe recenta creare din 17 ianuarie a primului ordinariat pentru foştii anglicani ca pe o abatere de la ecumenism.
Este adevărat că în Roma, această acţiune nu este susţinută de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor … ci de Congregaţia pentru Doctrina Credinţei.
Frédéric MOUNIER, Roma
Legaturi:
- “Episcopul” romano-catolic de Iasi, Gherghel – disperat de refuzul IPS TEOFAN de a mai participa la “octava de rugaciune” ecumenista din luna ianuarie
- ESEC CATOLIC LA VIENA? Adoptarea documentului comun asupra primatului papal in primul mileniu amanata cu doi ani, DAR NU E DE DORMIT…
- Enciclica-soc a Papei Benedict, moment crucial pentru viitorul Noii Ordini: “ESTE URGENTA INFIINTAREA UNEI REALE AUTORITATI POLITICE MONDIALE”! (vezi, in cadrul aceleiasi postari, si articolul Papa, întâiul între credincioşii „Noii Ere”?)
- SFARSITUL UNUI ZAMBET
- Viclenia “unitatii in diversitate”: Cat de aproape este unirea cu Vaticanul?
- Parintele Rafail Noica: “FILIOQUE” ESTE CULMEA RATACIRILOR INTR-UN SINGUR CUVANT
- De tinut cont la lucrarile comisiei de dialog ortodoxo-catolic de la Viena (20-27 sept.): EPISCOPUL AUGUSTIN KANDIOTUL DESPRE PAPISM
- CONCLUZIILE Conferintei de la Pireu despre primatul papal
- Cotidianul patriarhal despre MARELE SINOD PANORTODOX preconizat pentru 2012 si despre PROBLEMA PASCALIEI
- PROPOVADUIREA EREZIEI ECUMENISTE DE PE TRONUL PATRIARHAL sau: Cine surpa via lui Hristos in numele “unitatii”
- Sfantul Ierarh si Nou Martir Ilarion Troitki: CRESTINISMUL SAU BISERICA? DEFORMAREA CONSTIINTEI BISERICII PRIN INFLUENTELE APUSENE (I)
- Sfantul Ilarion Troitki – Crestinismul sau Biserica? (II) DEGHIZAREA EREZIILOR SUB MASCA EVANGHELIEI
- Cuv. Serafim Rose despre invatatura si faptele eretice ale flagelului ideologic al ecumenismului
- Sf. Iustin Popovici despre ecumenism ca dialog al minciunii
- MITROPOLITUL IEROTHEOS VLAHOS DENUNTA TRASEELE SUBTERANE ALE ECUMENISTILOR
- PR. GH. CALCIU: Ortodoxia si ecumenismul
- Parintele Gheorghe Calciu despre PERFIDIA ECUMENISTA
- MARTURISIREA PARINTELUI STANILOAE: Ecumenismul este produsul masoneriei si este pan-erezie! Nu exista “Biserici surori”!
Secretarul Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor episcopul Brian Farrell prin insasi limbajul care il foloseste tradeaza conceptia lor evolutionista in materie de credinta crestina, ca si cum ar exista un “homo orthodoxus” care trebuie sa se debarasesze de niscavai atavisme pentru a deveni un “homo catholicus”:
“teologia catolică va putea elabora o viziune mai concretă, un model care să răspundă aşteptărilor contemporane de comuniune vizibilă şi deplină.”Astfel, “fraţii ortodocşi vor putea avea încredere, depăşind temerile atavice ale prezumţiei de superioritate a Occidentului”.
…iar pentru aceasta “din fericire” exista teologia catolica care elaboreaza modele si pentru “fratii” ce mai au astfel de ramasite ale trecutului, nefolositoare…