PROBLEMELE punctului de vedere formulat de Sinodul BOR asupra CARDULUI DE SANATATE

21-01-2015 6 minute Sublinieri

sfantul-sinod-patriarhul-daniel

La solicitarea Patriarhiei Române, Ministerul Sănătăţii a precizat avantajele generale, pentru pacienţi şi furnizorii de servicii medicale ale Cardului Naţional de Sănătate.

La rândul său, Colegiul Naţional al Medicilor din România a menţionat că, din punct de vedere etic, nu mai există nicio raţiune de a respinge cardul de sănătate. Singura problemă care trebuie rezolvată este elaborarea unei soluţii alternative pentru acei pacienţi care din motive de conştiinţă şi religie refuză cardul, iar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a promis că pentru astfel de persoane va căuta şi va propune o metodă alternativă.

În urma discuţiilor în plen, la propunerea Comisiei pastorale, monahale şi sociale, Sfântul Sinod a hotărât:

1. ia act de scrisoarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel (nr. 13.486 din 19 septembrie 2014) adresată dlui. prof. dr. Vasile Astărăstoae, Preşedintele Colegiului Medicilor din România, şi dlui. Nicolae Bănicioiu, Ministrul Sănătăţii, prin care se solicită un punct de vedere asupra impactului pe care implementarea Cardului Naţional de Sănătate îl are asupra unor credincioşi ai Bisericii Ortodoxe Române, precum şi de răspunsul că, „din punct de vedere etic, nu există nicio raţiune pentru respingerea cardului de sănătate” (dl. prof. dr. Vasile Astărăstoae).

2. aprobă ca Biserica Ortodoxă Română să susţină demersurile Colegiului Medicilor din România pe lângă autorităţile abilitate pentru identificarea unei metode alternative ca răspuns la solicitările acelor pacienţi care din motive de conştiinţă sau religioase refuză Cardul Naţional de Sănătate.  

3. aprobă ca ierarhii să îndemne clerul, monahii şi credincioşii ca, în contextul tulburării provocate de opiniile confuze şi contradictorii din mass-media cu privire la Cardul Naţional de Sănătate, să rămână statornici în credinţa în Mântuitorul Iisus Hristos, să cultive mai întâi sănătatea sufletească prin rugăciune şi fapte bune, şi să decidă raţional, nu emoţional, totdeauna cu calm şi înţelepciune.

Prezenta hotărâre a fost comunicată tuturor eparhiilor din ţară şi străinătate în vederea adoptării măsurilor necesare pentru punerea în aplicare.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Nota noastra:

Este bine ca Sinodul cere alternativa pentru cardul de sanatate si ca, in acest demers, este sustinut de seful Colegiului Medicilor, Vasile Astarastoae.

Este, insa, o eroare majora afirmatia, transformata, acum, in punct de vedere oficial al Sinodului, ca “din punct de vedere etic, nu există nicio raţiune pentru respingerea cardului de sănătate”. Incercam, mai jos, sa aratam in ce consta aceasta eroare si care e problema etica.

Eroarea: Daca nu exista probleme etice legate de cardul de sanatate, atunci cum se mai justifica cerinta formulata de Sinod si de CM (Colegiul Medicilor) de a exista o alternativa pentru cei care “din motive de constiinta sau religioase” nu vor sa-l primeasca? Care e fundamentul ei? Daca Sinodul si CM recunosc drept legitime motivele de constiinta si/sau religioase, atunci inseamna ca avem o problema etica. Daca Sinodul si CM NU recunosc drept legitime, intemeiate, sustinute, indreptatite, motivele de constiinta si religioase invocate de cei care nu vor card, atunci de ce sustin alternativa pentru acestia? Nici Sinodul, nici CM, nu arata rationamentul in urma caruia au ajuns la concluzia ca nu ar exista problema etica, ceea ce face din pozitia lor oficiala, asa cum e cunoscuta pana in prezent, o pozitie slaba, contradictorie care, in plus, vulnerabilizeaza pozitia celor care resping cardul. Deoarece, daca Sinodul si CM afirma ca nu exista motive etice de respingere, atunci sustinerea alternativei pare a fi un fel de “pogoramant”, un fel de concesie facuta unora care au revendicari, in ultima instanta, irationale.

Care sunt problemele etice? 

La nivel general, s-a aratat aici o problema etica:

din punct de vedere creştin, FOR nu poate accepta instrumentalizarea persoanei umane prin metode sofisticate de control şi evidenţă a populaţiei şi expunerea electronică a intimităţii sale. În mod evident, introducerea cardului de sănătate depăşeşte o limită etică dincolo de care funcţiile de supraveghere şi identificare a persoanelor ce beneficiază de politici publice devine nelegitimă.

Pe baza acestor observaţii, FOR cere Ministerului să asigure organizarea unei dezbateri publice pe marginea acestui proiect legislativ, pe care normele unei bune guvernări şi ale respectului faţă de statul de drept o cer a fi suspendată.

Probleme etice sunt explicate, tot la nivel general, si in acest material: LEVIATANUL ELECTRONIC (va invitam sa cititi indeosebi ultima parte, unde este prezentata chestiunea teologica; chiar daca este mai lunga, recomandam parcurgerea lui pentru a intelege lucrurile in ansamblul lor).

Reluam aici, aplicat strict la cardul de sanatate, cateva probleme punctuale, facand precizarea ca, in realitate, chestiunea aflata in discutie nu este doar cardul de sanatate ca atare, ci intreg SISTEMUL INFORMATIC care cuprinde si DOSARUL DE SANATATE, sistem in care cardul e doar una din functionalitati (anume, “cheie de intrare”):

1. Premisa acestui sistem informatic este ca utilizatorii din josul ierarhiei sociale (pacientii si medicii) sunt potentiati fraudatori, pe cand utilizatorii din susul ierarhiei (administratori, decidenti, servicii secrete, companiile private implicate) sunt gardienii si garantii folosirii corecte a fondurilor din sanatate si a datelor personale de sanatate ale tuturor romanilor asigurati.

O astfel de premisa inseamna, practic, ca medicii si pacientii sunt tratati pe baza prezumtiei de vinovatie. In plus, nu exista nicio garantie institutionala ca pretinsii gardieni ai fondurilor si datelor personale vor proceda corect. Reamintim ca autoritatile au refuzat, pana in acest moment, sa faca audit de securitate si audit financiar independente ca sa demonstreze ca vorbele lor (securitatea datelor, eficienta sistemului informatic) nu sunt doar vorbe in vant;

2. Cardul de sanatate este atat cheie de acces la serviciile sistemului de asigurari, cat si instrument prin care autoritatile culeg datele personale de sanatate ale romanilor. Milioane si milioane de date, PERSONALIZATE, se afla stocate deja in serverele CNAS. Problema etica la acest nivel tine, in primul rand, de ideea in sine de a culege aceste date, care tin de intimitatea persoanei. La nivel de riscuri, reamintim ca datele personale de sanatate sunt cele mai cautate si vanate de hackeri, printre altele si din cauza faptului ca ele pot deveni

a) MARFA TRANZACTIONATA pe piata industriei farmaceutice. Datele de sanatate sunt o comoara pentru aceste companii; nu exista nicio garantie de protectie reala a acestor date de interese nelegitime comerciale. Or, transformarea in marfa a datelor personale e o problema etica prin excelenta

b) prilej de ABUZURI asupra unor persoane/personalitati publice. Sa ne readucem aminte ca, de pilda, un cunoscut lider politic american cerea date biometrice despre diversi oameni politici. Cat de legitim ar fi un asemenea procedeu, ce fel de garantii exista ca aceste lucruri nu se vor intampla? 

E greu de inteles pozitia lui Vasile Astarastoae, care, in repetate randuri, a atras atentia asupra acestor tipuri de probleme (aici si aici). Avand in vedere ca NU exista audit pe chestiuni de securitate si nu e clar cum anume vor fi supravegheati controlorii sistemului, bazele de date personale sunt depozite uriase strategice aflate intr-o zona obscura fata de controlul publicului, pazite si gestionate de companii private

3. Cardul de sanatate poate duce la grave acte de discriminare sociala intre cei care au drept la servicii si cei care nu au, in conditiile in care care este vorba de contribuitori la sistemul de asigurari de sanatate.

4. Oamenii – pacienti si medici – sunt obligati, trecandu-se peste consimtanantul lor, sa accepte sa participe la acest sistem informatic care este construit in jurul datelor personale, nu in jurul mecanismelor de manageriat al fondurilor, pentru a avea parte de serviciile de sanatate.

Iata doar cateva din marile semne de intrebare care NU sunt acoperite de raspunsul autoritatilor si care au un caracter etic. Recapitulam: intimitatea, protectia datelor, discriminarea, consimtamantul sunt teme etice GENERALE (care nu tin doar de motivele de constiinta sau religioase concrete ce pot fi invocate de diverse grupuri sociale) la care autoritatile nu au avut raspunsuri. Ramane ca Sinodul si Colegiul Medicilor sa-si expliciteze pozitia care, in acest moment, se situeaza in registrul absurdului si al contradictiei.

Asta in timp ce Leviathanul creste vazand cu ochii…

Peste 3,8 milioane de români au dosar electronic de sănătate, la întocmirea acestor documente contribuind 6.200 de medici, a declarat, marţi, agenţiei MEDIAFAX, purtătoarea de cuvânt a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Mihaela Tănase. 

“Odată cu implementarea dosarului electronic de sănătate (DES), toate datele medicale, începând de la consultaţii, trimiteri, analize, reţete, foi de observaţii, dar şi antecedente şi istoric medical, vor fi colectate în DES, dar numai cu acordul pacientului. Orice persoană îşi poate consulta oricând şi de oriunde dosarul medical. Până în prezent au fost deschise peste 3,8 milioane de dosare electronice de sănătate la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici”, a explicat Mihaela Tănase.

Fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.

Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult.

Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului, utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor.

La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii şi medicii curanţi. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului numai în situaţii de urgenţă.

“Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.

Dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţie 35.000 de medici. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, şi semnătura electronică.

Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinaţii de cifre de pe orizontală şi diagonală, aceasta fiind proprietatea pacientului.

Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.

Ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, declara în 2014 că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă prin folosirea dosarului electronic al pacientului şi cardului naţional de sănătate.

CNAS şi UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru DES.

 


Categorii

1. DIVERSE, Carduri electronice/ cipuri, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Ierarhi romani, Panopticon, Sistemul romanesc de sanatate, Vasile Astărăstoae

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

42 Commentarii la “PROBLEMELE punctului de vedere formulat de Sinodul BOR asupra CARDULUI DE SANATATE

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>

  1. comentariul “razboi intru cuvint” e ca de obicei, foarte clar; sint multe de spus:
    1) nimeni nu stie oficial care-s presiunile, poate chiar si santajul, manifestate asupra medicilor si bisericii; nu cred ca mai este cineva in ziua de azi care sa nu fie la curent cu ce inseamna toata treaba asta, fie ca nu e, sau e, de acord cu ea
    2) comunicatele, luarile de pozitie(ii) aparent contradictorii ale bisericii si medicilor sint rezultatele acestor presiuni exercitate in mod ascuns; un telolog destul de subtil ca PF Daniel nu poate sa nu-si dea seama de contradictiile comunicatului… e sub presiuni ca si Teoctist la vremea lui…
    3) sa nu ne grabim sa dam vina pe biserica, pe medici, ei reactioneaza la niste santaje, mai bine sau mai putin bine, problema este in alta parte; ca ei ar fi putut raspunde si altfel, e o alta poveste, pina una alta atita pot, si ei asta sint pentru moment
    4) datele astea sint si strategice, nu doar de importanta comerciala pentru interese private apatride; stii care-i starea de sanatate a unei natiuni, ce nu merge bine, de cind si de ce, etc, si-ti pregatesti atacurile impotriva ei luind si asta in cont !

    Doamne ajuta ! Rugaciune multa, post, smerenie, spovedanie, impartasanie, astea-s armele impotriva, si incet, incet, se vor vedea urmarile…

  2. Pingback: CARDUL DE SANATATE. Proiect ce prevede EXCEPTIE pentru cei care refuza din motive religioase sau de constiinta | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare