Rusia prinde Europa in cleste prin GAZPROM. Cu complicitatea Germaniei

7-12-2012 3 minute Sublinieri

sursa imagine

Presedintele Rusiei, Vladimir Putin, a lansat oficial vineri, la malul Marii Negre, lucrarile de constructie a gazoductului South Stream, care vor permite Moscovei sa livreze gaze naturale Uniunii Europene ocolind Ucraina, scrie AFP.

Dupa o alocutiune a lui Putin, muncitorii au procedat la sudarea unui tub in apropiere de statiunea balneara Anapa, punctul de plecare al gazoductului lung de 2.380 kilometri, a carui intrare in functiune este prevazuta pentru finele lui 2015. “Este un eveniment important nu doar pentru piata energiei ruse, ci si pentru ce a intregii Europe”, a subliniat presedintele.

“Cu Nord Stream (fratele nordic din Baltica), South Stream va crea conditiile pentru livrari fiabile si neconditionale de gaze rusesti catre consumatorii europeni, in acest caz, in sudul Europei”, a continuat acesta. Proiectul, al carui cost total este estimat la 16,5 miliarde de euro, ar trebui sa permita Moscovei sa livreze 63 de miliarde de metri cubi de gaze anual.

Traseul, via Marea Neagra, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovenia si pana Italia, a evitat cu grija teritoriul Ucrainei, pana in prezent principala tara de tranzit. Gazoductul nu va trece nici pe teritoriul Romaniei.

Care sunt cele trei gazoducte isi disputa coridorul sudic european


SOUTH STREAM

Este sustinut de un consortiu detinut in proportie de 50% de gigantul rus Gazprom, alaturi de italienii de la ENI (20%), francezii de la EDF (15%) si germanii de la Wintershall (grupul BASF, 15%).

NABUCCO

Nabucco este un proiect concurent sustinut de Uniunea Europeana si care vizeaza aprovizionarea cu gaz caspic, din Asia Centrala sau din orientul mijlociu. Proiectul initial viza construirea unui gazoduct care sa mearga din Austria pana granitele orientale ale Turciei, trecand prin Ungaria, Romania si Bulgaria, si capabil sa transporte pana la 31 miliarde m3 anual.

Dar Nabucco se confrunta cu mari dificultati, de ani de zile, in asigurarea furnizorilor sai si a fost amanat in mai multe randuri.

Pentru a-l relansa, actionarii (germanii RWE, austriecii OMV, ungurii MOL, romanii Transgaz, bulgarii Bulgargas si turcii Botas) au propus realizarea unei variante mai scurte, denumita Nabucco Vest, un gazoduct de 1.300 km si cu o capacitate redusa (10 pana la 23 miliarde m3), care sa mearga din Austria pana la frontiera bulgaro-turca.

TAP

Transadriatic Pipeline sau TAP vizeaza si el alimentarea Europei cu gaz caspic prin intermediul unui traseu mai sudic, din nordul Greciei si pana in sudul Italiei, trecand prin Albania si Adriatica.

El este sustinut de Suisse EGL si Statoil (42,5% fiecare) alaturi de EON (15%). El a beneficiat de un puternic impuls in aceasta vara primind angajamente financiare de la BP, Total si Azerbaidjan. Cu toate acestea, BP, care opereaza zacamintul gazeifer imens de la Shah Deniz, ar putea alimenta fie acest gazoduct, fie Nabucco, si nu a luat inca o decizie definitiva.

Decizia va fi anuntata la inceputul lui 2013 si risca sa dea semnalul de renuntare la unul dintre cele doua proiecte.

Rusia îşi consolidează poziţia de furnizor de gaz către Europa. Prin construcţia conductei South Stream, Moscova îşi diminuează dependenţa de ţara de tranzit Ucraina, subminând totodată proiectul european Nabucco.

Vladimir Putin apare în persoană. Pentru preşedintele care a declarat prioritară ascensiunea Rusiei către statutul de superputere energetică, ziua de vineri, 07.12, reprezintă o bornă de hotar pe acest drum. În acea zi se sudează în apropierea staţiunii Anapa de pe litoralul Mării Negre primul segment al conductei South Stream. 900 de kilometri de gazoduct vor traversa Marea Neagră, urmând a ajunge la ţărm în apropierea portului bulgăresc varna. De acolo gazul rusesc va fi pompat în continuare către Serbia, Ungaria, Slovenia şi până în Italia.

Proiectul de miliarde este derulat de gigantul energetic rusesc Gazprom. Concernul deţine jumătate din consorţiul South Stream Transport. Alţi participanţi sunt firma italiană ENI, care deţine 20 la sută din acţiuni, firma franceză EDF şi Wintershall, o firmă din subordinea concernului german BASF. Ultimele două deţin câte 15 la sută din acţiuni. Preşedintele Consiliului de Administraţie al consorţiului este germanul Henning Voscherau, fost primar al oraşului Hamburg. Proiectul va fi finalizat, potrivit datelor oficiale, la finele anului 2015. Prin conductă vor fi pompaţi până la 63 de miliarde de metri cubi de gaz anual.

Acest volum este comparabil cu cantitatea de gaz care se pompează actualmente dinspre Rusia către Europa via Ucraina. Până acum, Ucraina a fost principala ţară de tranzit a gazului rusesc. Prin conductele instalate acolo încă din timpurile Uniunii Sovietice, ţările UE intră în posesia a 80 la sută din totalul de gaz importat din Rusia.

Aceste timpuri au trecut însă. Roland Götz, expert în probleme ruseşti în cadrul Fundaţiei Ştiinţă şi Politică din Berlin, declară că Gazprom a adoptat o nouă strategie. Ţelul concernului controlat de Kremlin este “să ocolească ţările de tranzit prin conducte subacvatice”. Primul pas a fost finalizarea, în 2011, a conductei North Stream, care transportă gaz din Rusia direct în Germania, prin Marea Baltică. Al doilea pas va fi făcut în sud – South Stream. Văzute pe hartă, cele două conducte seamănă cu un cleşte care ţine strâns Europa.

Ucraina nu apare deloc în broşura de prezentare a consorţiului care execută South Stream. În schimb se vorbeşte despre “rute sigure de aprovizionare”. Anii trecuţi livrările ruseşti de gaz către Europa au fost în repetate rânduri întrerupte din cauza divergenţelor dintre Rusia şi Ucraina legate de tariful gazelor.

Ucraina se vede victimă a noii politici energetice a Rusiei, fiindcă va pierde importantele taxe de tranzit. Potrivit guvernului de la Kiev, Gazprom a pompat în intervalul ianuarie – octombrie 2012, cu 20 la sută mai puţin gaz către vestul Europei, comparativ cu acelaşi interval al anului precedent, şi se aşteaptă noi scăderi ale cantităţii.

Totuşi, rentabilitatea economică a proiectului South Stream este controversată. Conducta prin Marea Neagră va costa, potrivit calculelor iniţiale, 16 miliarde de euro, fiind de două ori mai scumpă decât conducta din Marea Baltică. Iar guvernul ucrainean insistă că modernizarea conductelor care tranzitează ţara ar costa doar 4,5 miliarde de euro.

Nu este de asemenea clar care va fi cererea de gaz rusesc pe viitor. “South Stream se construieşte într-o vreme în care piaţa europeană de gaz suferă modificări”, afirmă Roland Götz. “Cererea nu creşte conform aşteptărilor fiindcă noi surse de energie, cum ar fi biogaz, sau gazurile de şist fac piaţa mai imprevizibilă.”

Această evoluţie nu este necunoscută în Rusia. Totuşi, Kremlinul se arată încrezător. “Chair dacă cererea de gaz scade în prezent, vor veni cu siguranţă vremuri mai bune”, a declarat Vladimir Putin în vara acestui an. Iar proiectul South Stream va fi materializat, fără discuţie, a mai adăugat el.

Există, pe lângă rentabilitate, un motiv important pentru construcţia costisitoarei conducte în sudul Europei: South Stream ia proiectului european Nabucco vântul din pânze. Nabucco este o planificată conductă de gaz favorizată de UE. Bruxelles-ul intenţionează să diminueze dependenţa Europei de gazul rusesc aducând gaz din Asia Centrală via Turcia. Iar pentru Rusia zădărnicirea acestor intenţii este, din motive lesne de înţeles, de mare importanţă.

În prezent, cărţi mai bune pare să aibă în mână Moscova. În vreme ce realizarea conductei Nabucco întârzie din lipsă de fonduri, Rusia a trecut deja la fapte prin sudarea primului segment al South Stream.

Legaturi:


Categorii

1. DIVERSE, Batalia pentru resurse, Germania, Rusia, SUA versus Rusia

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “Rusia prinde Europa in cleste prin GAZPROM. Cu complicitatea Germaniei

  1. Rusnacii si nemtalaii sunt mari *pretini* acum, dar sa mai vedem peste catava vreme…Cand rusii vor ataca pe turci si nemtii le vor sari in spate, ca razbunare pentru Stalingrad 43 si Berlin 45 !!!!

  2. “Aş da zile de la mine” să nu mai aud vorbindu-se despre Nabucco la noi în presă. Înţeleg că aşa se cere, ca public să se continue cu gargara Nabucco/Nabucco West, dar se pare că inclusiv autorii acestor articole au ajuns să-şi creadă propriile emanaţii. RWE Germania a părăsit proiectul, împreună cu MOL maghiar, aşa că Transgaz a rămas singura cu interes real, dar putirinţă zero, alături de OMV care nu are de una singură nici interes şi nici putirinţă.

    Nabucco a devenit o scuză excesiv de folosită ca să ascundem/să nu vorbim despre un eşec catastrofal pe linia de politică externă.

  3. Pingback: NABUCCO A MURIT, TRAIASCA GAZELE DE SIST?! Instrumentarea propagandistica a unui esec geopolitic programat/ Romania: victima a concurentei IMPERIILOR ENERGETICE/ Vom fi teren de exploatare a PETROLULUI si GAZELOR la schimb cu o REDEVENTA INFIMA [video] -
  4. Pingback: Comisia Europeana da peste mana Rusiei: TOATE ACORDURILE SOUTH STREAM INCALCA LEGISLATIA UE SI AR TREBUI RENEGOCIATE DE LA ZERO - Recomandari
  5. Pingback: Benzinariile din Romania: DETINUTE DE COMPANII DIN FOSTUL SPATIU SOVIETIC/ Ungurii de la MOL vor OLTCHIM-ul/ Antena 3 vs Basescu. Cine minte in scandalul benzinariilor GAZPROM? Rusia: urmatoarea vedeta a EXPLOATARILOR GAZELOR DE SIST si a FRACTURARILOR HI
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare