SCANDALUL COLINDEI ANTISEMITE de la TVR – pretext pentru A PUNE LA ZID BISERICA ORTODOXA pe motiv de “reabilitare” a… sfintilor “national-legionari”

11-12-2013 11 minute Sublinieri

colinda-antisemita

Lansarea TVR 3 ca televiziune dedicata mediului rural starneste un nou scandal, dupa ce transmisia a inclus un colind cu “profunde accente antisemite” ce include versuri precum “Numai la corlan, la fum/Acolo-i jidovul bun/Sa iasa sfara in drum”. “Este revoltator ca nici moderatoarea si nici participantii la emisiune nu s-au sesizat asupra textului profund antisemit care incita la arderea evreilor”, se arata intr-un comunicat al Centrului pentru Monitorizarea si Combaterea AntiSemitismului.

Centrul cere interventia presedintelui si premierului pentru a stopa ceea ce numeste “o recrudescenta a antisemitismului in Romania”.

Comunicatul integral

“Ne adresam dumneavoastra cutremurati de faptul ca postul public de televiziune TVR 3 a difuzat, in cadrul unei emisiuni de prezentare a traditiilor specifice sarbatorilor de iarna si care doreste sa “reflecte lumea romaneasca de la sate”, un colind cu urmatorul text:

“A nascut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toata lumea i se-nchina, / Numai jidovii-l ingana. / Jidovan afurisit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan (= horn), la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Sa iasa sfara (= fum) in drum”. Prezentatoarea TVR din Cluj incheie colinda astfel: “Multumim de colinda, multumim de colinda!”

Este revoltator ca nici moderatoarea si nici participantii la emisiune nu s-au sesizat asupra textului profund antisemit care incita la arderea evreilor.

Descalificant este si comunicatul dat publicitatii de TVR 3 dupa ce Revista 22, Grupul de Dialog Social si Hotnews.ro au remarcat antisemitismul fara margini promovat de Televiziunea Romana. Modul in care TVR 3 incearca sa se distanteze de efectele faptului ca realizatorii emisiunii au transformat TVR-ul intr-o platforma de distribuire a antisemitismului de tip religios este un aspect care nu poate fi tratat cu intelegere.

Colindatorii care canta astfel de colinde, in timp ce isi fac semnul crucii, nu au nimic cu spiritul crestinesc care indeamna la dragoste intre oameni si nu la arderea “jidovilor”. Iar cei care permit astfel de manifestari antisemite nu au ce cauta in institutiile publice ale statului.

Indignarea noastra este amplificata de un alt eveniment care a avut loc pe data de 01 Decembrie 2013. De Ziua Nationala, legionari, reprezentati ai Miscarii Legionare reactualizata, imbracati in uniforme legionare, au defilat si au abordat, in spatii publice centrale ale Capitalei Romaniei, in timpul zilei, insemne legionare si salutul nazist. Unele dintre aceste scene incredibile si odioase au avut loc in preajma unor monumente din Bucuresti, monumente-simbol ale Romaniei. Din informatiile postate pe internet rezulta ca aceasta manifestare a Miscarii Legionare a fost autorizata de catre Primaria Capitalei.

In urma cu cateva luni, Radio Romania a difuzat o emisiune in cadrul careia realizatoarea i-a ridicat in slavi pe cei care au comis crime impotriva evreilor in timpul celui de al doilea razboi mondial si a negat Holocaustul.

Domnule Presedinte, Domnule Premier, suntem pur si simplu consternati. Aceste manifestari publice nu ar fi fost posibile fara lipsa de actiune a autoritatilor, fara indiferenta sau chiar incurajarea Bisericii Ortodoxe care sprijina antisemitismul religios si reabilitarea memoriei unor “sfinti” nationalist-legionari (a nu se confunda cu patrioti) care au mainile patate de sange.

Domnule Presedinte, Domnule Premier, ne adresam domniilor voastre pentru ca, din monitorizarea noastra, remarcam o recrudescenta a antisemitismului in Romania. Remarcam o atitudine negativa, o reticenta evidenta fata de necesitatea de a lua masuri si de a actiona impotriva antisemitismului care, in ciuda repetatelor declaratii politice facute la nivel international, in ciuda angajamentelor luate in timpul vizitelor si intalnirilor cu reprezentati ai organizatiilor evreiesti din strainatate, colcaie in anumite medii ale societatii. In opinia noastra, evenimentele mai sus enumerate nu sunt intamplatoare.

In acest context, va rugam sa luati toate masurile necesare, pana nu este prea tarziu, pentru ca cetatenii romani de alta etnie si religie sa nu fie pusi in pericol, pentru ca Romania sa nu devina, din nou, prizoniera unui trecut care i-a distrus o data viitorul.”

UPDATE Emisiunea TVR 3 cu oita Pufulica – de la bascalie la scandal. GDS si Revista 22: Transmisia a inclus un colind cu “profunde accente antisemite”. TVR: O “interpretare neinspirata”, nu a fost alegerea noastra

Lansarea TVR 3 ca televiziune dedicata mediului rural starneste un nou scandal, dupa ce a devenit tinta bascaliei nationale cu ajutorul oitei Pufulica. Grupul pentru Dialog Social si Revista 22cer CNA si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii sa se sesizeze in legatura cu un colind “cu profunde accente antisemite”, prezentat inaceeasi emisiune de vineri, care a fost deschisa cu prezentarea Pufulicai. Autorii solicitarii au avut rabdarea sa urmareasca pe indelete emisiunea si au observat ca acest colind include versuri precum “Numai la corlan, la fum/Acolo-i jidovul bun/Sa iasa sfara in drum”.

UPDATE TVR a transmis, marti, HotNews.ro o precizare in care arata ca “alegerea colindelor interpretate de ansamblul “Dor transilvan” a apartinut Centrului Judetean de Conservare si Promovare a Culturii Traditionale Cluj”, studioul TVR Cluj nu avea cum sa faca o selectie a repertoriului, iar interpretarea colindei respective a fost “o alegere neinspirata“. TVR arata ca a sesizat Consiliul Judetean Cluj, in subordinea caruia se afla Centrul respectiv. Vezi integral pozitia TVR la finalul articolului.

Revista 22 noteaza ca in cadrul emisiunii respective a fost invitat Ansambul de colindatori “Dor transilvan“, care “a cantat o colinda cu profunde accente antisemite”. Versurile, redate de sursa citata:

“A născut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toată lumea i se-nchină, / Numai jidovii-l îngână. / Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ.. Numai la corlan [= horn], la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară [= fum] în drum”. Prezentatoarea TVR din Cluj incheie colinda astfel: “Multumim de colinda, multumim de colinda!”

Momentul e disponibil in inregistrarea emisiunii, pe site-ul TVRplus.ro (minutele 48-51)

TVR 3 s-a “transformat”, vineri, intr-un post dedicat Romaniei rurale, in urma unui protocol semnat de presedintele TVR Claudiu Saftoiu si ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, prin care TVR “pune la dispozitia” MADR “gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV”. Protocolul a determinat trei membri CNA sa acuze ingerinte ale unei autoritati publice in politica editoriala a TVR si transformarea Televiziunii publice intr-o “eficienta institutie de PR pentru Ministerul Agriculturii”.

Pozitia TVR in cazul colindului cantat de Ansamblul “Dor transilvan”:

În urma apariţiei, în ediţia online a publicaţiei Revista 22, a articolului „TVR 3, de la oaia USL la COLINDE ANTISEMITE . <Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ>”, vă transmitem punctul de vedere al conducerii TVR Cluj:

Alegerea colindelor interpretate de ansamblul „Dor transilvan” a aparţinut Centrului Judeţean de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale Cluj. Emisiunea „Alege verde” a fost transmisă în direct pe TVR 3, iar Studioul TVR Cluj nu avea cum să facă o selecţie a repertoriului. Colinda face parte din folclorul arhaic tradiţional şi este  inclusă pe un CD care se comercializează în magazinele de specialitate.

În acest caz, Studioul TVR Cluj consideră că interpretarea colindei respective a fost o alegere neinspirată şi, în consecinţă, a sesizat Consiliul Judetean Cluj, în subordinea căruia se află Centrul Judeţean de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale.

Mircea Badea a comentat, marţi seară, pe marginea scandalului declanşat de colindul antisemit difuzat de postul public de televiziune.

„Eu nu am absolut nicio aşteptare de la instituţiile statului. Însă, de data asta, contez pe evrei. Speranţa mea în treaba asta e în evrei. Evreii au o problemă cu ăştia de vor să-i omoare şi cică nu-i lasă aşa”, a spus Mircea Badea.

„Eu abia aştept să-i rezolve pe ăştia de la Dor Transilvan. Într-un fel sau alturl, eu sunt absolut convins că evreii îi vor rezolva. Eu, în locul lui Dor Transilvan, mi-aş căuta o altă planetă. Pe planeta asta, destul de complicat de scăpat. Spre imposibil”, a mai spus realizatorul emisiunii “În gura presei”.

„Văd că e o revitalizare a nazismului în societatea noastră, o revitalizate a legionarismului”, a concluzionat Mircea Badea.

Peste jumătate dintre români nu ar vota o femeie preşedinte, iar 60 la sută nu ar accepta ca o persoană cu o altă orientare sexxuală să le fie rudă, potrivit unui studiu privind atitudinea populaţiei României faţă de discriminare, lansat de CNCD.

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a lansat, marţi, de Ziua Mondială a Drepturilor Omului, studiul “Percepţii şi atitudini ale populaţiei României faţă de fenomenul de discriminare în 2013”.

Cercetarea arată că cei mai mulţi români nu ar vota persoane de etnie sau religie diferită, cu dizabilităţi sau o orientare sexuală diferită pentru funcţii importante în administraţia locală, centrală sau europeană.

Totodată, 54 la sută nu ar vota o femeie, iar 59 la sută nu ar vota un bărbat sub 35 de ani pentru funcţia de preşedinte al României.

Numai 10 la sută dintre respondenţi ar vota o persoană cu o altă orientare sexuală, 14 la sută ar vota un candidat rom, iar 15 la sută, unul de etnie maghiară.

Pe de altă parte, 60 la sută dintre români nu ar accepta să le fie rudă o persoană cu altă orientare sexuală, 58 la sută nu ar accepta un rom, 54 la sută – o persoană de culoare, 52 la sută – un maghiar sau un imigrant, 50 la sută – o persoană infectată cu HIV/SIDA, tot 50 la sută – un evreu, 46 la sută – un german, 44 la sută – o persoană cu dizabilităţi, 42 la sută – o persoană de altă religie sau cu o boală cronică, 36 la sută – o persoană fără venituri.

Politicienii sunt cel mai des indicaţi drept persoane care discriminează, de către 76 la sută dintre respondenţi, în timp ce oamenii obişnuiţi discriminează în opinia a 68 la sută dintre participanţii la studiu, companiile pentru 61 la sută, iar instituţiile statului pentru 60 la sută dintre respondenţi.

Numai doi din 10 respondenţi s-au simţit vreodată discriminaţi, cel mai adesea pe baza vârstei (30 la sută), statutului social (28 la sută), venitului (26 la sută), a faptului că provin din mediul rural (18 la sută) şi a etniei (18 la sută).

Cele mai discriminate categorii, în opinia respondenţilor, sunt romii, persoanele infectate cu HIV/SIDA, persoanele cu dizabilităţi, dependenţii de droguri, minorităţile sexuale şi copiii instituţionalizaţi. Cei mai mulţi respondenţi spun că romii sunt discriminaţi la şcoală, la serviciu şi în spitale.

Şapte din 10 respondenţi consideră că este mai greu pentru romi, ca şi pentru persoanele infectate cu HIV/SIDA să-şi găsească o slujbă. De asemenea, peste jumătate dintre participanţii la studiu au răspuns că le este mai greu să se angajeze şi locuitorilor din mediu rural (57 la sută) şi imigranţilor (52 la sută).

Cei mai mulţi respondenţi consideră că femeile nu sunt în general în dezavantaj faţă de bărbaţi. Însă 37 la sută dintre români cred că un bărbat este avantajat în obţinerea unui loc de muncă şi a unui anumit venit, 35 la sută cred că acest lucru se întâmplă la încheierea afacerilor, 29 la sută consideră că femeile sunt dezavantajate în ceea ce priveşte promovarea la locul de muncă, iar 24 la sută cred că acest lucru se întâmplă la repartizarea treburilor casnice.

Minorităţile naţionale reprezintă o ameninţare pentru România în mare şi foarte mare măsură, spun 21 la sută dintre cei intervievaţi, 31 la sută consideră că acestea reprezintă mai degrabă o problemă, nu o ameninţare, iar 29 la sută consideră că nu reprezintă nici o problemă, nici un avantaj.

Pe de altă parte, 39 la sută dintre respondenţi cred că minorităţile au o contribuţie pozitivă în anumite regiuni şi pentru anumite ocupaţii, iar 31 la sută le văd ca pe o resursă valoroasă pentru România.

Romii sunt descrişi de respondenţi drept hoţi, infractori (20 la sută), leneşi, dezinteresaţi şi indiferenţi (11 la sută), needucaţi şi necivilizaţi (8 la sută), în timp ce etnicii maghiari sunt descrişi ca fiind răi, ostili şi invidioşi (10 la sută), rasişti, şovini şi naţionalişti (6 la sută), dar şi harnici (5 la sută).

Principalele soluţii pentru integrarea populaţiei rome în societatea românească ar fi educarea şi accesul acesteia pe piaţa muncii, în opinia participanţilor la studiu. Totodată, dintre participanţii la studiu, 68 la sută au auzit de Holocaust, cei mai mulţi definindu-l drept “exterminarea evreilor de către germani”, şi 51 la sută cred că acest fenomen a avut loc şi în România.

Cei mai mulţi dintre cei intervievaţi – 88 la sută – au spus că auzit de fenomenul discriminării, în timp ce 67 la sută dintre respondenţi cred că acest fenomen este foarte frecvent în România.

Aproape jumătate dintre români cred că discriminarea nu este sancţionată legal, 28 la sută cred că este sancţionată prin amenzi, iar 5 la sută – prin închisoare. Mai puţin de o treime dintre respondenţi spun că ştiu cum să acţioneze din punct de vedere legal în cazul în care sunt discriminaţi, deşi răspunsurile lor sunt destul de vagi.

Mai mult de jumătate dintre respondenţi au auzit de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), dar numai unul din 10 a auzit şi de un caz în care acestă instituţie a intervenit.

Pentru prevenirea discriminării, românii cred că ar trebui create programe educaţionale (85 la sută), formaţi funcţionarii publici (74 la sută), dar şi aplicate amenzi mai stricte (70 la sută). În cadrul studiului, realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) în perioada 25 octombrie – 16 noiembrie 2013, au fost intervievate, faţă în faţă, la domiciliu, 1.415 persoane cu vârste de peste 18 ani. Marja de eroare este de plus/minus 2,65 la sută.

Nota noastra:

In opinia noastra, scandalul colindei antisemite este unul folosit ca minge ridicata la fileu de Centrul pentru combaterea antisemitismului pentru a generaliza – intr-un mod care denatureaza realitatea – problema la nivelul intregii societati romanesti si, mai ales, la nivelul Bisericii Ortodoxe.

Sunt necesare lamuriri.

In primul rand, acea colinda chiar e bizara. Nu ne amintim vreodata sa fi intalnit/auzit/citit o colinda asemanatoare. Nu ar fi exclus sa fie chiar unica! Din pacate, acest element de bizarerie, care face din colinda un caz specific – care trebuie studiat ca atare, pentru a se gasi originea ei, influentele sale (posibil interbelice, legionare?) – a fost cu totul trecut cu vederea. Deranjeaza faptul ca nu se spune de catre nimeni ca aceasta colinda e o exceptie – si inca una in totala contradictie cu traditia colindelor romanesti. Si ca, poate, ar trebui verificata ca atare ca provenienta.

In al doilea rand, mesajul colindei (greu de inteles, la prima auditie, si cel mai probabil prezentatoarea facuta cu ou si cu otet nu a inteles nimic din ea) chiar este, in mod real, inacceptabil, antisemit intr-un mod grav si total contrar duhului colindelor, al vestirii Nasterii Domnului. Si, bineinteles, promovarea unui asemenea cantec reprezinta mai mult decat o imensa gafa.

In al treilea rand, reactia in corpore a corectilor politici n-are nicio legatura cu aceasta colinda, care e folosita doar ca pretext pentru a mai ridica, inca odata, problema antisemitismului in societatea romaneasca si, mai ales, pentru a pune problema reabilitarii sfintilor “legionari” de catre BOR.

Exista antisemitism in societatea romaneasca? Exista, desigur. Dar, nu mai mult, ci chiar mai putin ca in altele. Exista o recrudescenta, asa cum se vaita toti bocitorii acestia? Exista – la nivel discursiv. Dar, nu mai mult ca in altele si in niciun caz la nivelul semi-oficial la care s-a ajuns prin vecini. Nu spunem asta din vreo credinta naiva in mituri, ci din din ratiuni obiective. Nici pentru a minimaliza problema in sine sau trecutul istoric de persecutie a evreilor. Uitati-va, insa, putin in jur, la ce fel de discurs si ce fel de formatiuni politice se ridica in tari ca Ungaria, Grecia, Germania sau aiurea, ce probleme sunt in Occident, si mai discutam despre antisemitism in societatea romaneasca si pericolele sale. 

Este acceptabil antisemitismul? Evident, nu, iar noi, crestinii, cu atat mai mult stim ca nu suntem compatibili cu o asemenea atitudine. Nici discursiv, nici altfel. Este folosit, uneori, antisemitismul ca o marota pentru a echivala un anume discurs critic la adresa unor chestiuni de ordin religios, ideologic, politic cu “pericolul nazismului” sau “legionarismului”? Este. Este folosit, uneori, antisemitismul ca o marota pentru a acuza politic Biserica sau ortodoxia de tot felul de rele? Este.

Asadar, exista antisemitism, insa exista si o instrumentalizare a acestuia pentru a compromite sau, mai simplu spus, pentru a inchide gura unora pe subiecte incomode/incorecte politic.

Marea problema a antisemitismului de la noi este ca, cel putin in parte, sau cel putin la un anumit nivel de manifestare, pare a fi o facatura, o incitare. Iata, de pilda, Centrul se plange de manifestari ale legionarilor aprobate de autoritati. Dar autoritate  – de stat – este si Institutul Elie Wiesel (institutie diferita de Centrul care a emis comunicatul de mai sus). Nu poti sa nu vezi faptul ca aceeasi putere – care se gaseste si la guvern, si la primaria Bucurestiului – cu o mana aproba demonstratiile penibile ale (neo-pseudo)legionarilor si cu o alta acuza recrudescenta antisemitismului. Se poate spune ca una e autoritatea locala, alta e autoritatea centrala. Si chiar asa e, in unele cazuri (vezi scandalul cetateniilor de onoare). Insa nu si in cazul manifestarilor legionare organizate in buricul Bucurestiului – cel putin, asa credem noi. Adica, pana la a acuza BOR de antisemitism, lucru absolut grav si iresponsabil, nu e mai normal sa fie verificata, reglata problema intra-institutional daca se vrea intr-adevar sa nu mai fie steaguri legionare in pietele centrale? Sa avem iertare, insa, in conditiile acestea, pare ca la noi atat antisemitismul cat si anti-antisemitismul par a fi institutionalizate si functionabile pe linie de partid. Nu prea au legatura cu societatea reala. Poate ne inselam, dar asa arata lucrurile. Poate functioneaza si aici aceeasi “lege” ca in cazul PRM-ului din anii 90: PRM avea nevoie de UDMR si invers, ca sa se legitimeze reciproc. Jocul este, insa, periculos. Psihozele sociale se pot declansa uneori. Nu neaparat impotriva evreilor, mai ales ca nu mai exista o vulnerabilitate a acestora asa cum era cazul acum 50 de ani – exista un stat israelian, foarte puternic si influent, exista organizatii internationale care au impus legi extrem de dure si exercita o presiune chiar dincolo de limite, totusi, e necredibil sa agiti, la modul propriu, pericolul nazismului astazi, in Romania, de parca ne-am afla in anii 30 ai secolului trecut.

Cea mai mare paguba pentru noi este ca acest josc meschin este transferat si in curtea Bisericii, sau, mai bine zis, este folosit pentru a tinti si Biserica. Ortodoxia este echivalata oricum de multi netoti cu antisemitismul, si exista un clar interes de a consolida aceasta perceptie. In acest sens, exista o sintagma de multi folosita dar de nimeni explicata: antisemitism religios. Ce lighioana mai e si aceasta?! Nu cumva se culpabilizeaza crestinismul ca atare astfel, pornind de la o diferenta de ordin religios care n-are nimic de-a face cu chestiunile etnice? E ca si cum am spune ca iudaismul este rasist deoarece considera ca ales doar poporul evreu, neamurile avand un statut inferior si inferiorizat. A te folosi de tema antisemitismului pentru a ataca BOR este o TICALOSIE. Or fi unele grupari, unele persoane care, in interiorul Bisericii, au discurs antisemit, asemenea cazuri punctuale au fost, sunt si vor fi, pentru asa a e in lume (dupa cum sunt idioti fanatici si in alte religii, inclusiv iudaica, dar foarte pregnant in cea islamica) insa a ataca institutia ca atare si credinta ca atare este, repetam, o ticalosie. 

Ce este cel mai dureros este ca se ataca cinstirea Sfintilor Inchisorilor, despre care se spune, din nestiinta sau din rea credinta (in masura in care nu exista dorinta de a cunoaste adevarul sau de a nega evidentele), ca ar avea mainile patate de sange. Aici, ca si in situatia descrisa mai sus, aceste “centre” primesc o “mana de ajutor” de la aceleasi curente/organizatii care legionarizeaza cinstirea Sfintilor Inchisorilor – care vor, de fapt, canonizarea (adica recunoasterea si asumarea oficiala) nu a sfinteniei, a marturisirii, ci a Miscarii Legionare.

Dar problema pusa in cazul de fata este una total falsa. “Reabilitarea” sfintilor “national-legionari” de catre BOR nu exista ca atare. Exista o cinstire, spontana, nefabricata, a unor exemple de sfintenie evidente din multiple marturii, inclusiv marturii din dosarele CNSAS, adica din partea unora care cautau motive de acuzare, nu de justificare. A te impotrivi unor asemenea evidente inseamna, pentru noi, crestinii, a te impotrivi Duhului Sfant. A te impotrivi evidentei, a adevarului probat, inseamna a te impotrivi constiintei. Nicio ratiune politica, niciun joc meschin, nu trebuie sa ne impiedice de la a marturisi adevarul despre Sfintii Inchisorilor.

PS: Intamplator sau nu, tocmai in aceasta perioada a fost emis si un studiu care ne arata cat de intoleranti suntem ca nu vrem homosexuali in familia noastra sau ca nu exista o majoritate (desi e pe-aproape) care sa vrea ca presedinte o femeie.

Legaturi:

***


Categorii

Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Opinii, analize, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Video

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

52 Commentarii la “SCANDALUL COLINDEI ANTISEMITE de la TVR – pretext pentru A PUNE LA ZID BISERICA ORTODOXA pe motiv de “reabilitare” a… sfintilor “national-legionari”

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>

  1. Ultimul vers indica mai degraba la ce mai erau buni jidanii din acea vreme: sa bage samantza de scandal (cum se vede clar din insasi acest incident cu colindul care deja are dimensiuni mondiale: insusi mare Abraham Foxman de la ADL a iesit cu un comunicat ce-ti da fiori). Se aude clad SFARA si nu SHFARA. SFARA = SFADA = CEARTA. “Sa iasa sfara in drum” = “Sa iasa cearta in drum”. Fumul nu iese in drum, iese pe horn, orice prost o stie. In colind se foloseste deja cuvantul FUM, deci nu e logic sa mai apara odata sub alta forma. Oricum, faptul ca Adrian Rozenberg era la pupitru, faptul ca GDS si Revista22 au rastalmacit tendentios niste versuri pe care tot trebuie sa le asculti atent, faptul ca au dat imdediat cu “paru-n cap” necrestineste (puteau sa spuna: “mai baieti, fiti atenti ca v-au scapat acolo 2 versuri” printre mii de alte propozitii de pe acel canal tv), faptul ca ambasada Israel si SUA au sarit rapid in sus, ca ADL a sarit si el ca ars … toate astea sunt dovezi in plus ca a fost samantza de scandal (sfara, sfada) PREMEDITATA.

  2. @Un moldovean:

    Chestiunea cu ”sfara” e greu de sustinut, totusi: http://dexonline.ro/definitie/sfara

    Ca sa fie clar ca e vorba de sfada, ar trebui cercetat contextul lingvistic regional.

    Insa chiar si asa, trebuie sa recunoastem, cum zice si respectivul etnolog de mai sus, ca asemenea motive in creatiile folcloristice nu sunt deloc moneda curenta, ci dimpotriva, cel putin in ce priveste colindele. De aceea si produce o disonanta cand il auzi, si bineinteles ca are o coincidenta sinistra cu ce s-a intamplat in lagarele de exterminare.

    Am observat ca unii incearca sa explice teologia acestui colind. Nu stim daca e cazul. In Prohod, de pilda, sensul este mai clar si e mai mult o mustrare aspra – dar mustrare – a celor care L-au rastignit pe Domnul. Aici nu seamana a mustrare si, in plus, totusi, nu spunem noi ca Biserica vrea ca tot omul sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa ajunga? Nu mai degraba ar trebui sa avem atitudinea Apostolului Petru in prima sa predica de dupa Cincizecime? Dupa mine e ceva inutil sa incercam, astazi, sa aducem talcuiri ale unor lucruri incerte din care nu ramane, in cel mai bun, decat ideea de afurisanie. Parerea noastra.

    Este foarte corect ca reactia e total exagerata. Si daunatoare, pentru noi e limpede ca acest colind s-a transformat in (inca) un stigmat pus pe fata noastra.

  3. Nu se poate sa-i aparam cumva pe cei din grupul de colindatori ? Fetele lor au fost expuse pe tot globul si asociate cu arderea evreilor in cuptor. Asa ceva se cheama defaimare. Probabil ca acum sunt terorizati de frica si e posibil sa primeasca si telefoane de amenintare. Sa nu-i lasam la greu, caci asa de distruge unitatea neamului romanesc. Trebuie ca BOR, eventual impreuna cu alte biserici din exterior sa contracareze foarte puternic aceasta miscare diversionista. Pe multe pagini web suntem etichetati in cele mai oribile feluri de comentatori, unii comentatori la JerusalemPost spun chiar ca ar trebui stersa Romania de pe fata pamantului cu bombe nucleare sau biologice. Este infiorator. Trebuie cerute despagubiri de urgenta ambasadelor care ne-au denigrat precum si ADL-ului care a facut albie de porci intreaga societate romaneasca. Contactati biserica din Rusia, poate ei vor avea curajul sa ne apere.

  4. O interpretare alternativa aici:
    http://activenews.ro/cna-ponta-strike_1810550.html

    Parerea noastra este ca e zadarnic efortul interpretativ – in special in lipsa unor explicatii punctuale, clare, etnologice, nu generaliste si oarecum urechist-teologice, cum sunt cele care metaforizeaza sfara si carlanul in iad.

    Trebuie sa ne punem simpla intrebare: aceste versuri, dincolo de originea lor, cum ar putea fi interpretate ASTAZI? Si daca ele, indiferent de originea sau sensul lor, nu au cum sa nu fie asociate cu holocaustul, la ce bun sa mai insistam cu ele?

    Ar trebui, mai degraba, sa aratam ca reactia este TOTAL EXAGERATA (amenzi imense, scandal international) si ca se foloseste ca pretext pentru a inferioriza Romania si pentru a lovi si in cinstirea sfintilor inchisorilor si in Biserica.

    Iar cand spunem ca inferiorizeaza Romania nu o facem pentru ca am fi ceva mare si ca toti conspira impotriva noastra, ci ca asa sunt relatiile internationale: daca inferiorizezi pe celalalt castigi o pozitie de forta fata de el si la negocieri poti sa ceri/impui mai mult decat daca ar avea un statut/imagine nepatata. Asta e explicatia reala pentru faptul ca se raspandesc ca fulgerul, in ultima perioada, evenimente de genul “superminumitatii”, “colindei antisemite”, “Bolcas la CCR”.

    In privinta sfintilor inchisorilor, iata cum e redata in “context” chestiunea de Der Spiegel:

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/der-spiegel-un-politician-anti-semit-va-ajunmge-judecator-la-curtea-constitutionala-1072568.html

    Articolul face şi o trecere în revistă a manifestărilor antisemite din România din utlima perioadă: în martie 2012, actualul ministru Dan Şova a negat Holocaustul din România, precum şi progromul de la Iaşi, în iulie 2009, primarul Radu Mazăre a defilat în uniformă de ofiţer nazist, iar în acest an două oraşe din România i-au desemnat drept cetăţeni de onoare pe nişte foşti conducători legionari.

    Evident, nu e vorba de “conducatori legionari”, ci de Valeriu Gafencu si pr. Iustin Parvu. Primul a fost membru al Fratiilor de Cruce si nu a facut si nici scris ceva legionar in sens fascist sau antisemit. Al doilea probabil ca mai mult decat simpatizant nu poate fi considerat, nu exista dovezi ale faptului ca ar fi fost membru al Miscarii Legionare.

    Pornind de la niste reziduuri, adica de la evenimente care sunt lipsite de continut si de substanta, sunt efectiv incidentale (Sova, Bolcas, colind) se ajunge sa se inferiorizeze si culpabilizeze o natiune, o tara. Asta ar trebui mai degraba aratat, demontat.

    Iar chestiunea canonizarilor nu e o chestiune de interes public si nici de politica externa.

    PS: Intamplator, zilele acestea Ioan Ianosi, evreu, a dat un interviu f interesant si, printre amintiri, iata ce gasim:

    http://adevarul.ro/cultura/istorie/ion-ianosi-membru-onoare-academiei-romane-analiza-economica-marx-s-a-adeverit-2008-1_52ab29a3c7b855ff56aed93b/index.html

    Apăsări mai mari au fost în România interbelică?

    Transilvania de Sud, din punctul de vedere al asupririi rasiale, nu s-a comparat totuşi cu Moldova sau cu Basarabia. Noi n-am purtat stea galbenă, ci ni s-au luat bunurile. Adică, tatălui meu, magazinele – el a fost comerciant. Bunicului meu – casa şi bunurile. Eu am fost scos afară din şcoală, nu aveam dreptul să urmez şcoală de stat. Tot felul de mărunte şicane. Am fost scos din casă, a trebuit să ne mutăm lângă gară, care era o zonă proastă. Acolo s-a şi bombardat. Dar nu pot să spun că am fost direct şi grav periclitaţi…. Bun, ni s-au luat bunurile. Părinţii şi bunicii, burghezi de felul lor, au sărăcit. Eu am fost dat afară din şcoală. Dar, 20 de kilometri mai la nord, în Sfântu Gheorghe (n.r. – zona ocupată de Ungaria prin Dictatul de la Viena), toţi evreii au fost deportaţi la Auschwitz şi ucişi. Cei doi bunici ai mei au fost directori generali şi ingineri-şefi la o exploatare forestieră în Covasna. Dacă acolo ne-am fi retras, şi era perfect posibil, pentru că acolo au fost în funcţii de conducere, muream toţi. Fiindcă am rămas în Ardealul românesc, deci de sud, am fost şicanaţi, ni s-au luat bunurile, ni s-a luat radioul, ca să nu ascultăm ştiri.

  5. Sa inversam rolurile : “A nascut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toata lumea i se-nchina, / Numai valahii-l ingana. / Cutovlah afurisit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan (= horn), la fum, / Acolo-i valahul bun, / Sa iasa sfara (= fum) in drum”. Apoi,sa vina romanii de etnia bulgara si sa va colinde si ei : “A nascut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toata lumea i se-nchina, / Numai serbii-l ingana. / Serbule afurisit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan (= horn), la fum, / Acolo-i serbul bun, / Sa iasa sfara (= fum) in drum”. Apoi,sa va colinde si romii in acest fel :” “A nascut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toata lumea i se-nchina, / Numai gagii-l ingana. / Gagican afurisit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan (= horn), la fum, / Acolo-i gagiul bun, / Sa iasa sfara (= fum) in drum”. Apoi,sa se scuze ca au cules acest colind de pe vremea cand erau in cantonament la Auschwitz sau in Transnistria. Daca v-ar colinda etnicii rusii,n-ar mai spune horn,ci ar spune ” gulagul siberiei”.

  6. O sa incerc si eu o interpretare alternativa, vorba adminului, pornind de la o alta perspectiva.
    Anume: chestiunea “colindului” este, de fapt, o modalitate de a crea presiune pe Romania, in acest moment, cu scopul de a inlesni negocierile pe o cu totul alta problema bilaterala (Romania – Israel).

    La ce negociere ma refer, vedeti la sfarsitul comentariului (nu o sa gasiti stirea aceasta in massmedia de la noi, in parte pentru ca nu are legatura cu ceva legat direct de spatiul romanesc). In sprijinul acestei interpretari alternative as evidentia cateva aspecte cel putin curioase:

    (1) “scandalul” a fost declansat de la un amanunt cu totul nesemnificativ, cateva versuri dintr-un colind ciudat ales pentru a fi prezentat pe TVR3 (cu ocazia unui eveniment major insa, pentru aceasta institutie). S-a purces apoi la transformarea tantarului in armasar.

    (2a) declansatorii scandalului nu sunt “suspectii de serviciu” in astfel de imprejurari anume Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania “Elie Wiesel”. In acest caz, vectorul este altul – Grupul pentru Dialog Social – care, cu totul surprinzator, a decis sa ia la puricat emisiunea si sa scoata in fata tocmai acest aspect.

    Postul public TVR 3 a difuzat, vineri, in cadrul emisiunii de relansare a canalului, un colind antisemit, fiind reclamat la Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) de catre Grupul pentru Dialog Social si Revista 22.

    (2b) Asa cum remarca un confrate comentator mai sus: “la coordonare în studio era Adrian Rozenberg, directorul Stiri – Programe, iar pe teren se afla Radu Anghel, realizator TVR Cluj. Conform procedurii, producatorul este obligat sa verifice tot playlist -ul emisiunii. Mai mult: se întocmesc fișele pentru drepturile de autor, care se transmit la Bucuresti, la TVR, si de acolo la ORDA. Producătorul este direct responsabil de emisie.“.

    Prin urmare, dl. Rozenberg era direct responsabil de emisie, stia tot ce misca si, probabil, stie si cine a ales sau a sugerat alegerea acestei variante “moderne” a unui colind mai vechi. De notat ca dl. Rozenberg, asa cum sugereaza si numele, este evreu. Se presupune ca ar trebui sa ai o sensibilitate aparte la astfel de mesaje, crescut fiind intr-o anumita cultura si, mai ales, cand ai un bunic supravietuitor la Auschwitz. Si totusi, dl. Rozenberg, a lasat colindul in program. Va las pe domniile voastre sa incercati sa deslusiti motivatia domniei sale.

    (3) precum intr-o campanie de PR bine pusa la punct, stirea a fost preluata promt, atat in Romania cat si la nivel international. Au urmat proteste si inflamari de la nivel de organizatii particulare gen comunitatea evreiasca din Romania pana la nivel oficial (ambasada Israel, ambasada SUA), preluari in presa internationala, proteste ale unor organizatii internationale gen “Consiliul International al Parlamentarilor Evrei” etc

    (4) coroborati acest “scandal” – care are elementele unuia fabricat – cu cel legat de Bolcas, judecatorul <> promovat la CCR, scandal declansat in aceeasi perioada. Apoi faceti un sumar si prezentati concluzia: “manifestarile antisemite din Romania se inmultesc” (vezi articolul din Der Spiegel, ca exemplu, preluat la noi de Evenimentul Zilei si reflectat, intre altele, si pe Hotnews).

    (5) daca ne uitam la vectorii de propagare si sustinere observam relativ usor ca acestia au elemente comune, situandu-se in aceeasi zona de influenta/presiune.

    Prin urmare efectul ce trebuie subliniat este ca manifestarile antisemite – si anti Israel, in extenso – se inmultesc in Romania. Asa, dintr-o data, peste noapte, deveniram antisemiti.

    Sau poate nu deveniram, ca sa lasam gluma la o parte, ci era nevoie sa fim portretizati astfel pentru ca, in marea schema a lucrurilor, se negociaza aprins cu totul alte subiecte.

    De genul celui despre care va pomeneam la inceputul comentariului, anume (sumarizand continutul articolului in limba engleza citat mai jos):

    divergente puternice intre Romania (UE) si Israel pe tema asezarilor ilegale construite de Israel in zona palestiniana ocupata (West Bank). Romania refuza sistematic, de mai multi ani, sa permita utilizarea fortei de munca romanesti pentru constructii in aceasta zona (pozitie care este sustinuta la nivel de Uniune Europeana unde se fac presiuni serioase asupra Israelului, pe aceasta tema).
    Negocierile cu Romania, pe aceasta tema, asa cum prezinta Radioul Militar din Israel, se afla in faza finala.

    Israel-Romania row over settlements building

    In latest row between Israel and EU, Romania refuses to allow its workers to build illegal settlements in the West Bank.

    A diplomatic spat has erupted between Israel and Romania after Bucharest reportedly refused to allow Romanian construction workers to be employed in settlements being built in the occupied West Bank.

    The row, reported by Israel’s military radio on Tuesday, comes in the wake of tensions between Israel and the European Union over new guidelines that bar EU funding for any Israeli entity operating in the occupied Palestinian territories.

    Talks with Bucharest on importing Romanian manual labour broke down in 2012, the radio said, but resumed at Israel’s initiative after a new Romanian government came to power in May that year.

    Differences centre on Bucharest’s request that Israel guarantee no Romanian construction workers would be employed on settlements on occupied Palestinian territory that are considered illegal under international law.

    The Romanian foreign ministry confirmed to the AFP news agency that the talks were continuing and said Bucharest’s position would be consistent with “respect for international law, the positions of the EU and the protection of Romanian citizens”.

    It said the latest draft of the accord had been sent to Israel in August for possible revisions, adding that “the negotiations are nearing the end”.

    It was Israel’s second diplomatic row with an EU country this week, following a row with the Netherlands over a new security scanner to be installed on the Israel-Gaza border that Dutch Prime Minister Mark Rutte was to have inaugurated last Sunday.

    sursa: http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/12/israel-romania-row-over-settlements-building-20131210132517711422.html

    Timing-ul si faptul ca negocierile se afla in faza finala ma fac sa inclin catre aceasta interpretare alternativa in ceea ce priveste “scandalul colindei”.

  7. @Alin-7:

    E o ipoteza. Nu avem toate datele care sa o si confirme, ar mai fi de vazut si rezultatul negocierilor, pana la urma. Si desigur ca scandalurile de antisemitism din ultima vreme pot juca un rol apreciabil in acestea. Ar mai insa si nelamurirea urmatoare – de ce s-ar fi focalizat scandalul pe Romania, din intreaga UE? Pentru ca pare ca pozitia Romaniei e a intregii Uniuni Europene, totusi…

  8. Din mai multe motive. Insa negocierea pe schema mai mare este in desfasurare si ciocniri au loc si cu alte tari din UE. Insa:

    (1) Nu poti acuza asa usor Olanda de antisemitism, de exemplu (ci ca incearca sa impuna conditii dictate politic, vezi mai jos). In schimb, Romania are o pozitie foarte “subtire” si volatila – este ruda saraca de la periferia imperiului si, in acelasi timp, oaia neagra – prin urmare, ii poti tranti lejer un cap in gura fara sa afectezi prea tare imaginea fratelui mai mare sau sensibilitatile Uniunii, ca intreg. Proxy war like.

    (2) Focalizarea este decisa si de interesul direct si imediat al uneia din parti (Israel) in cadrul unei negocieri bilaterale (cu o tara din UE dar discutia strict pe subiect este la nivel bilateral, totusi).

    Olanda, de exp, este acuzata ca incearca sa impuna “conditii politice”. E o alta cheie si o alta modalitate de discutie bilaterala si negociere cu o tara aflata intr-o pozitie de putere spre deosebire de cazul Romaniei.

    Citez din acelasi articol pe care l-am prezentat si mai sus:

    The Dutch government had hoped the scanner would serve to facilitate an increase in the export of goods from Gaza to the West Bank, but Israeli officials accused the Dutch of trying to impose “political conditions”.

    Also on Sunday, Dutch Foreign Minister Frans Timmermans refused to accept an Israeli military escort around Palestinian-ruled areas of the West Bank city of Hebron.

    The European Union guidelines, which go into effect in January, ban funding for and financial dealing with projects linked to Jewish settlements in the occupied West Bank and annexed East Jerusalem.

    The Palestinians view continued settlement construction as a major obstacle to US-brokered peace talks relaunched in July after a three-year hiatus.

  9. Buna ziua,conform obiceiului,inca un subiect de scandal pentru onorabila noastra presa si nu numai.Poporul roman nu a fost,nu este si nu va fi niciodata antisemit,ne caracterizeaza ospitalitatea si ingaduinta,din pacate,fata de cei nou veniti.In afara de aceasta stupida propaganda/proteste,poate ne arata cineva,indiferent din ce tabara face parte, un singur exemplu de evreu/ovrei/jidov ori alt termen,mai mult sau mai putin arhaic, discriminat in tara asta.Discriminati poate suntem noi,in conditiile in care marea finanta mondiala, detinuta de nu se stie cine,ne obliga la tot felul de compromisuri.Sper sa nu fiu si eu acuzat de antisemitism.

  10. Asociaţia “Basarabii”, Asociaţia pentru Revigorarea Tradiţiei, Asociaţia “Rost” şi Cercul Studenţesc “Floarea de Foc” cer anularea amenzii date de CNA Televiziunii Române pentru colindul difuzat la TVR 3 şi interpretat de grupul de colindători “Dor Transilvan”.

    Semnatarii scrisorii îl citează pe etnologul Aurel Bodiu, care afirmă că acest colind nu poate fi considerat antisemit, doar cineva care nu cunoaște folclorul românesc putând face asemenea afirmații. “Numai cineva care nu cunoaşte folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Ţăranul român nu era antisemit.“

    Iată textul scrisorii:

    Domnule Președinte Asztalos Csaba Ferenc

    Doamnă Președinte Laura Corina Georgescu

    Domnilor Consilieri ai C.N.C.D. și C.N.A.

    Am luat notă de reclamația făcută de Institutul Elie Wiesel în legătură cu colindul prezentat de postul de televiziune TVR3.

    Dorim să atragem atenția în primul rând că în textul colindului nu există expresia ”jidovan afurisit” cum a spus Revista 22 și cum au preluat televiziunile. Expresia corectă din textul și interpretarea colindului este “jidov neam afurisit”.

    Sunt colinde din toate zonele, mai ales din Transilvania, care fac referire la momentul judecării lui Hristos de către Pilat în fața mulțimii din Ierusalim : “Iar tot poporul a răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!” (Matei 27,25). Este blestemul necunoașterii lui Hristos, Mesia cel așteptat de atâtea veacuri de neamul israelitean și proorocit de profeții săi. Arhaic vorbind afurisenia înseamnă ruperea de comunitate, anatema.

    În al doilea rând referirea focului ca loc de pedeapsă este legată de “iezerul de foc şi de pucioasă”. Practic ultimele versuri se refera la o viziune populară a iadului. Cum spune și textul colindului, este un spațiu spiritual situat ”nici în cer, nici pe pământ”. În cultura tradițională a satului românesc cremațiunea nu este prezentă decât în contextul iadului.

    Domnul Conf. Aurel Bodiu, specialist în etnologie, datează colindul pentru sec. XVII-XVIII .”Este vorba despre o specie de colinde care a circulat în satul arhaic românesc și care face referire la judecarea lui Hristos de către căpeteniile religioase evreiești. Numele de ”jidov” vine pe filieră maghiară și era folosit fără sens peiorativ pentru evrei. Numai cineva care nu cunoaște folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Țăranul român nu era antisemit.”

    La început de secol XX, înainte de evenimentele nefericite din al doilea război mondial, muzicianul maghiar Bela Bartok a realizat o culegere de folclor publicată în 12 volume în care un loc important îl dețin colindele românești. Există o categorie de colinde care se referă la Judecata de Apoi și iertarea sau pedeapsa pe care o primesc diferite personaje istorice, acest colind făcând parte din această categorie.

    Ținând cont de aceste argumente considerăm că este o eroare să aplicăm considerații de discriminare unui patrimoniu care țintește cu precădere domeniul spiritual. Cu atât mai mult cu cât valoarea acestui tezaur național tocmai a fost recunoscută pe plan mondial de către UNESCO.

    Avem încredere că veți lua cea mai bună decizie în legătura cu acest caz și veți revoca decizia de amendare a postului de televiziune TVR3.

    Așa să ne ajute Dumnezeu!

  11. Pingback: ANTICRESTINISM. Andrei Marga vrea MODIFICAREA LITURGHIEI ORTODOXE din cauza de antisemitism, Nicolae Manolescu se ia la tranta leninista cu ”SUPERSTITIA” cinstirii Sfintelor Moaste si a Icoanelor - Recomandari
  12. Pingback: Barna din ochi. RASISM RELIGIOS GUVERNAMENTAL IN ISRAEL: “Sufletul unui evreu homosexual este mai de pret decat sufletul unui goy (ne-evreu)” - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare