Sfantul Ioan Carpatiul – CUVINTE DE INTARIRE IN LUPTA NEVAZUTA SI DE VINDECARE A IMPUTINARII CU DUHUL (1)

21-04-2010 Sublinieri

13626.jpg

De se va rascula in cugetul tau roiul gandurilor urate si slabind vei fi biruit, sa stii ca te-ai despartit pentru o vreme de harul dumnezeiesc. De aceea ai si fost dat pe mana caderii tale, dupa o dreapta judecata. Drept aceea lupta sa nu fii lipsit niciodata de har, din nepurtarea de grija, nici pentru o clipa.

Iar de vei putea sa te ridici din alunecare si sa treci peste zidul gandurilor patimase si peste atacurile intinate necontenite, aduse de marea dibacie a vrajmasilor, sa nu uiti de harul dat tie de sus. Caci zice Apostolul:

‘Nu eu, ci harul lui Dumnezeu, care e cu mine”, a lucrat o astfel de biruinta si m-a ridicat din gandurile intinate ce s-au sculat asupra mea, si m-a izbavit de barbatul nedrept, adica de diavolul, si de omul cel vechi. Pentru aceasta, usurat de aripa Duhului si slobozit de povara trupului, am putut zbura deasupra dracilor ce umbla sa vaneze si sa prinda mintea omeneasca cu patima placerii, pe care i-o arata, atragand-o cu sila spre ea. Cel ce m-a scos prin urmare din Egipt, adica din lumea pierzatoare de suflet, Acesta este cel ce, luptand pentru mine cu brat ascuns, a biruit pe Amalec si mi-a dat nadejdea ca Domnul va zdrobi de la fata noastra si celelalte neamuri ale patimilor necuvioase. Acesta este Dumnezeul nostru, care ne va da intelepciune si putere (caci cine sunt aceia care, luand intelepciune, nu au luat si puterea Duhului, spre a birui pe vrajmasi?), ”acesta va inalta capul tau peste vrajmasii tai si-ti va da tie aripi ca de porumb si, zburand, te vei odihni la Dumnezeu”. Pune-va Domnul ”arc de arama in bratele tale”, aratandu-te tare, ager si viguros impotriva vrajmasului si impiedicand sub tine pe toti cei ce-ti stau impotriva. Pune deci in socoteala Domnului harul curatiei, multumindu-I ca nu te-a inchis in mainile voilor trupului tau, ale sangelui si ale duhurilor stricacioase si necurate, care le intarata pe acestea, ci te-a intarit pe tine cu dreapta Lui. Zideste-i jertfelnic ca Moise dupa ce a pus pe fuga pe Amalec. ”Pentru aceasta marturisi-ma-voi tie, Doamne, si numele Tau voi canta”, marind puterile Tale, ca ai izbavit de stricaciune viata mea si m-ai rapit din cursele si sagetaturile rautatii viclene, invechite si cu multe fete.

*

Dracii cei vicleni invioreaza, innoiesc, inalta si inmultesc in noi patimile spurcate. Iar meditarile cuvantului dumnezeiesc, si mai ales cele ce se fac cu varsare de lacrimi, omoara patimile si le risipesc, chiar daca sunt vechi, si fac sa inceteze treptat lucrarile lor pacatoase, stricatoare de suflet si de trup. Numai noi sa nu ne lenevim de a starui pe langa Domnul prin rugaciune si prin nadejde neslabita si neinfricata.

*

Cand, sarguindu-te pentru virtutea postirii, nu o poti dobandi din pricina neputintei, si cu inima zdrobita te intorci cu multumire catre Purtatorul de grija si Judecatorul tuturor, insusi faptul de a multumi milostivirii lui Dumnezeu ti se va pune la socoteala, numai sa te arati pururi umilit inaintea Domnului si sa nu te inalti fata de nici un om.

*

Stiind vrajmasul ca rugaciunea ne este noua aparatoare, iar lui vatamatoare, si silindu-se sa ne desfaca de ea, ne impinge la pofta stiintelor elinesti, de la care ne-am departat, si ne indeamna sa ne ocupam cu ele. Sa nu ascultam de el, ca nu cumva, departandu-ne de la legile plugariei noastre, sa culegem, in loc de smochini si struguri, spini si maracini. ”Caci intelepciunea lumii acesteia s-a socotit nebunie la Dumnezeu”.

*

Ai Scriptura marturie ca cineva, chiar patimas fiind, daca crede cu toata inima si cu smerenie, primeste harul nepatimirii. Caci zice: ”Astazi vei fi cu mine in rai”; ”Credinta ta te-a mantuit, mergi in pace”, in pacea preafericitei nepatimiri, si celelalte de felul acesta; sau: ”Toamna se coc strugurii”; sau: ”Fie voua dupa credinta voastra”.

*

Cand, urand patimile, suntem tulburati si mai tare de gandurile nerusinate ale dracilor, sa ne sprijinim si mai mult pe credinta in Domnul si sa ne facem si mai intarita nadejdea in bunurile vesnice fagaduite, de care se silesc vrajmasii sa ne lipseasca si sa ne instraineze, din pizma. Caci daca n-ar fi foarte mari acele bunuri, n-ar arde dracii de o atat de mare pizma impotriva noastra si nu ne-ar sageta asa de des cu ganduri intinate, crezand ca isi vor satura furia lor si ne vor impinge la deznadejde, prin supararea multa si cu anevoie de purtat.

*

Dracii se silesc sa spurce pe nevoitor, prin naluciri rusinoase si prin scurgerea samantei, cele mai adeseori in vremea praznicelor si a sfintelor slujbe, si mai ales cand vrea cineva sa se apropie de masa cea de taina. Dar nici prin aceasta nu vor rani sau slabi pe cel obisnuit sa poarte toate cu rabdare si cu vitejie. ”Deci sa nu se laude impotriva noastra cei strambi ca cei drepti”.

*

Vrajmasii se razbuna pe purtarea si ravna ta, palmuindu-ti sufletul cu incercari felurite si negraite. Dar din necazurile multe si nespuse ti se impleteste cununa; si ”intru neputinte se desavarseste puterea lui Hristos”; si in starile triste ale sufletului obisnuieste sa infloreasca harul Duhului. ”Ca a rasarit celor drepti lumina in intuneric’‘. Sa tinem numai indraznirea si lauda nadejdii tare pana la sfarsit.

*

Nimic nu obisnuieste sa piarda asa de mult virtutea, ca luarea ei in ras, batjocura si vorbaria desarta. Dar iarasi nimic nu innoieste asa de mult sufletul invechit si nu il face sa se apropie de Dumnezeu, ca frica de Dumnezeu, atentia cea buna, cugetarea neincetata la cuvintele lui Dumnezeu, inarmarea cu rugaciunea si urmarirea castigului din privegheri.

*

Se intampla uneori, ca inmultindu-se ispitele, omul sa se departeze de la scaunul de-a dreapta, chiar daca e sarguitor, adica sa iasa din randuiala lui, ”toata intelepciunea si tot mestesugul lui fiind inghitit”, cum zice Scriptura. Aceasta, ca sa nu ne incredem in noi insine si sa nu se laude Israel, zicand: ”Mana mea m-a izbavit pe mine”. Dar nadajduieste ca vei fi asezat iarasi in starea frumoasa de mai inainte, fiind alungat si cazand de la tine cel viclean, prin porunca dumnezeiasca. Caci acesta ne atata sa privim si sa auzim toate cu patima si ne impinge spre pacat. Invaluindu-ne mintea ca intr-o ceata groasa, el face si trupul sa simta o greutate si o povara negraita. Iar ratiunea cea fireasca, ce e simpla si neprefacuta, asemenea copiilor de curand nascuti, o face complicata si foarte experta in tot felul de pacate, otravind-o si scotand-o din firea ei prin aplecarea in doua parti.

*

Nu numai aproape de sfarsitul lumii va grai diavolul cuvinte impotriva Celui Preainalt, cum zice Domnul, ci si acum se intampla uneori ca trimite prin gandurile noastre huliri grele catre cer si graieste ocari impotriva Celui Preainalt, a fapturilor Lui si sfintelor lui Hristos Taine.Dar noi, stand pe piatra cunostintei, nu ne tulburam de acestea, nici nu ne miram de indrazneala blestematului, ci, staruind in credinta si in rugaciune fierbinte si impartasindu-ne de ajutorul de sus, alungam pe vrajmas.

*

Cand sufletul iese din trup vrajmasul da navala asupra lui, razboindu-l si ocarandu-l cu indrazneala si facandu-se paras amarnic si infricosat al lui pentru cele ce a gresit. Dar atunci se poate vedea cum sufletul iubitor de Dumnezeu si prea credincios, chiar daca a fost mai-nainte ranit adeseori de pacate, nu se sperie de navalirile si amenintarile aceluia, ci se intareste si mai mult intru Domnul si zboara plin de bucurie, incurajat de Sfintele puteri care il conduc, si imprejmuit ca de un zid de luminile credintei, strigand si el cu multa indrazneala diavolului viclean:

Ce este tie si noua, instrainatule de Dumnezeu? Ce este tie si noua, fugarule din ceruri si sluga vicleana? Nu ai stapanirea peste noi, caci Hristos, Fiul lui Dumnezeu, are stapanirea peste noi si peste toti. Lui i-am pacatuit, Lui ii vom raspunde, avand zalog al milostivirii lui fata de noi si al mantuirii noastre cinstita Lui cruce. Iar tu fugi departe de noi, pierzatorule. Caci nimic nu este tie si slugilor lui Hristos.

Zicand acestea sufletul cu indrazneala, diavolul intoarce spatele, tanguindu-se cu glas mare, neputand sa stea impotriva numelui lui Hristos. Iar sufletul aflandu-se deasupra, zboara asupra vrajmasului, palmuindu-l, ca pasarea numita oxypterix (repede zburatoare) pe corb. Dupa aceasta e dus cu veselie de dumnezeiestii Ingeri la locurile hotarate lui, potrivit cu starea lui.

*

Chiar si o ispita mica, daca e ingaduita, impiedica pe cel ce se sarguieste in inaintare. Sa te incredinteze despre aceasta echeneida, pestisorul cel atat de mic, care opreste numai cu atingerea o incarcatura foarte mare, impiedicand-o sa inainteze. Si adu-ti aminte de cel ce zice: ”Eu, Pavel (cel atat de mare), am vrut sa viu o data si inca o data la voi, dar ne-a impiedicat Satana”. Dar sa nu te tulburi pentru aceasta, ci lupta-te mai departe prin rabdare si vei avea parte de har.

*

Poate fi cineva foarte bogat in virtuti, dar daca din nepasare se abate de la ceea ce se cuvine, se ridica asupra lui fiii rasariturilor rele de la Amalec si mai ales de la Madiam, puterea cea iubitoare de curvie, impreuna cu camilele lor, adica cu amintirile patimase, carora nu este numar, si nimicesc toate roadele pamantului, adica ale faptuirii si ale deprinderii celei prea bune. Atunci saraceste Israel si se imputineaza cu sufletul si se vede silit sa strige catre Domnul. Iar din cer ce trimite gand bun, care imita pe Ghedeon prin multa credinta si smerita cugetare. ”Caci mia mea, zice, este cea mai smerita in Manase”, ca sa lupt impotriva atator multimi cu trei sute de oameni slabi si sa dobandesc in chip minunat biruinta impotriva vrajmasilor, cu ajutorul harului.

*

Nu vei putea sa calci peste aspida si vasilisc, si celelalte, daca nu vei primi de la Dumnezeu, prin multa rugaciune, Ingeri aparatori, care sa te ridice cu mainile lor si sa te faca sa fii mai presus de cugetul trupesc.

(va urma)

(extrase din Filocalia, vol. 4)


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Cum ne iubeste Dumnezeul nostru, Filocalie, Pocainta, Razboiul nevazut, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

36 Commentarii la “Sfantul Ioan Carpatiul – CUVINTE DE INTARIRE IN LUPTA NEVAZUTA SI DE VINDECARE A IMPUTINARII CU DUHUL (1)

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Eu va multumesc din suflet pentru aceasta postare. Si pentru mine Dumnezeu a trimis prin voi raspuns si ascultand in paralel aceasta greu de exprimat in cuvinte de frumoasa cantare http://www.youtube.com/watch?v=bS9TnQqPKD0 sufletul meu a gasit putina liniste. Dumnezeu sa va binecuvanteze!

  2. Când Tu eşti lângă mine

    Când Tu eşti lângă mine
    Iisuse prieten drag,
    Uit greul ce-i în mine,
    Şi mii de căi spre Tine
    Cu dragoste m’atrag.

    Când mila-Ţi mă’nconjoară
    Şi-aud doritu-Ţi glas,
    Uit jalea ce doboară,
    Uit groaza ce’nfioară,
    Şi-n grija Ta mă las.

    Când Tu eşti lângă mine,
    Aşa’s de fericit..
    Când Tu eşti lângă mine,
    Mi-s clipele senine,
    Şi simt din cer că-mi vine
    Un har desăvârşit.

    Rămâi mereu cu mine
    Iisuse prieten drag.
    Că nu-i nimic s-aline
    Furtunile haine,
    Ca vorbele-Ţi divine,
    Spre Tine când m-atrag.

  3. “[…] ne impinge la pofta stiintelor elinesti” =?

  4. imi era dor de astfel de cuvinte duhovnicesti….

  5. Arhim. Zaharia de la Essex explica mai pe inteles acest lucru, fara sa faca referire la pasajul de mai sus: acedia duce la pierderea interesului fata de mantuire si viata duhovniceasca si face sa se trezeaza, in monah, tot felul de preocupari care sa “compenseze”, la nivel psihologic (si in dauna nivelului duhovnicesc) fuga de rugaciune si de lucrare duhovniceasca: preocupari exagerate culturale, stiintifice, preocupari administrative exagerate, sau “misionare” in sens daunator.

    Arhim. Zaharia spunea acestea referindu-se mai ales la Apusul catolic, care e cunoscut pentru aceasta turnura… ca prototip al acestui sindrom poate fi luat, de exemplu, Varlaam, adversarul Sf. Grigorie Palama. In cartea Pr. Dumitru Staniloae se intelege foarte bine care este raportul dintre viata duhovniceasca si preocuparile cultural/stiintifice, care era pozitia lui Varlaam si cum credea el ca prin cunoastere scolastica, filosofic-rationala, se atinge desavarsirea si nu prin acetism si rugaciune, pocainta si cunoastere de sine.

    Sindromul acesta varlaamit face ravagii si in zilele noastre, cand exista atatia care cred ca prin cunoasterea rationala, seaca, abstracta (ne-duhovniceasca) a canoanelor, a scrierilor teologice ale Sfintilor Parinti si a altor lucruri, detin o cunoastere superioara. Dar aceasta cunoastere “superioara” e praf in vant si chiar sminteala pentru ei insisi si pentru ceilalti, obiect al propovaduirii lor, atunci cand nu e inradacinata in singura cunoastere care conteaza, cea a vietii duhovnicesti, a cunoasterii de sine.

    Trebuie sa aplicam acestea si la noi, mirenii, atunci cand observam ca parca mai usor ne avantam in lecturi oarecare decat in rugaciune si citirea cartilor duhovnicesti. Nu este vorba de a nu citi deloc altceva, ci de a ne da seama cand suntem impinsi, parca, de o neasezare launtrica, sa dam atentie peste masura acestor preocupari extra-duhovnicesti.

    In fine, stiintele elinesti inseamna totalitatea stiintelor din vremea veche care nu aveau legatura cu teologia: retorica, filosofia, medicina etc.

  6. @admin

    Hristos a Inviat!

    poate nu m-am facut inteles:

    “[…] ne impinge la pofta stiintelor elinesti” = ce inseamna stiinta elineasca in acel context?

    PS: Poate puneti pluginul acesta, ne-ar fi de mare ajutor sa urmarim comentariile.

    http://wordpress.org/extend/plugins/subscribe-to-comments/installation/

    Doamne ajuta!

  7. @ Humoreanul:

    Adevarat a inviat!

    ”Caci intelepciunea lumii acesteia s-a socotit nebunie la Dumnezeu”.

    E chiar concluzia acelui paragraf. Deci talcuirea e inclusa chiar acolo. Si nu cred ca are rost sa disecam si sa facem hermeneutica istorico-filologica sau mai stim noi cum… Tocmai ca sensul era sa nu punem altceva, fie si teologhisirea, mai presus de rugaciune sau in locul acesteia, mai presus de intelegerea duhovniceasca, tainica sau in locul aceleia. Cu alte cuvinte, calugarul sau omul duhovnicesc este chemat sa inteleaga ca cea mai mare comoara a sa este rugaciunea, iar nu stiinta omeneasca, catre care ar putea fi tentat sa se indrepte, cand vrajmasul vrea sa-l smulga din ocupatia care pe el il arde cel mai mult. Nu stim unde anume “bateti” sau de ce ar fi asa de complicat. iertati-ne!

    Si primul link recomandat aici ni se pare lamuritor: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/05/15/parintele-arsenie-muscalu-despre-formarea-duhovniceasca-in-vremea-noastra-i/
    impreuna cu continuarea:
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/05/16/parintele-arsenie-muscalu-despre-formarea-duhovniceasca-in-vremea-noastra-ii/

  8. @ admin

    nu bateam nicaieri; pur si simplu nu am inteles in acel context sintagma “stiinta elineasca”;

    iertati deranjul

  9. Raspunsesem si la partea literala:

    In fine, stiintele elinesti inseamna totalitatea stiintelor din vremea veche care nu aveau legatura cu teologia: retorica, filosofia, medicina etc.

  10. “Focul rugaciunilor catre Dumnezeu si sfanta meditatie a cuvintelor Duhului sa arda pururi pe altarul sufletului tau.” …(pe altarul tuturor sufletelor noastre).Amin!Sf.Ioan Carpatiul.
    Hristos Inviat in mijlocul nostru!

  11. Cuvinte simple clare si pe intelesul tuturor, utile mai ales in ziua de azi, in care umblam zapaciti de ispite de tot felul, nestiind cum si ce sa facem ca sa iesim din ele.

    „Chiar si o ispita mica, daca e ingaduita, impiedica pe cel ce se sarguieste in inaintare.”

    „Dar din necazurile multe si nespuse ti se impleteste cununa; si ”intru neputinte se desavarseste puterea lui Hristos”; si in starile triste ale sufletului obisnuieste sa infloreasca harul Duhului”.

    „Dar sa nu te tulburi pentru aceasta, ci lupta-te mai departe prin rabdare si vei avea parte de har”.

  12. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (2): “DESFATARE MI-A FACUT MIE DUMNEZEU”
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (3): “DUMNEZEU NU DEZNADAJDUIESTE DE MANTUIREA NOASTRA”
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (4): “TOATA GRIJA ARUNCATI-O DOMNULUI, EL ARE GRIJA DE VOI”
  15. Pingback: Război întru Cuvânt » Jean-Claude Larchet ne talcuieste cuvantul providential primit de Sfantul Siluan: “TINE-TI MINTEA IN IAD SI NU DEZNADAJDUI!”
  16. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Petru Damaschin ne invata cum putem si trebuie sa facem din toate prilej de pomenire si multumire neincetata catre Dumnezeu
  17. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfaturi ale Staretului Partenie de la Pecerska DESPRE TREZVIE SI LUPTA DUHOVNICEASCA
  18. Pingback: Război întru Cuvânt » GANDUL CEL BUN, GANDUL CEL RAU. Cuviosul Paisie despre cum interpretam si cum infruntam duhovniceste diferitele situatii ale vietii; cum sa nu ne smintim? » Război întru Cuvânt
  19. Pingback: INTRISTAREA SAU DEPRESIA – DUHUL “UCIGASULUI DE OAMENI DINTRU INCEPUT”. CARE ESTE GRAVITATEA PACATULUI SINUCIDERII? Raspunsurile psihiatrului ortodox D. Avdeev -
  20. Pingback: TRISTETEA SI AKEDIA: cauze, manifestari, terapeutica duhovniceasca (Jean-Claude Larchet) -
  21. Pingback: VIRGIL MAXIM – 15 ani de la adormirea intru Domnul. CARE E LUPTA CRESTINULUI? -
  22. Pingback: LUPTA CONTINUA SI HARTUITOARE A CRESTINULUI – INTRE HAR SI CADERI. In ce constau, de fapt, desavarsirea sau sfintenia? -
  23. Pingback: LUPTA IMPOTRIVA GANDURILOR. Sa punem semne de intrebare gandurilor de banuiala fata de altii, ca sa nu ne imbolnavim! -
  24. Pingback: DIN SCRISORILE LUI GHERON IOSIF: “Daca harul lui Dumnezeu nu lumineaza pe om, cuvintele sale, oricat de multe ar fi, nu sunt de nici un folos nimanui” -
  25. Pingback: GHERON IOSIF ISIHASTUL – scrisori de incurajare in razboiul cu diavolul si pentru ridicarea din caderi: “ORICE S-AR FI INTAMPLAT, NU TREBUIE SA DEZNADAJDUIM” -
  26. Pingback: SPICUIND SI TALCUIND FILE DE “EVERGHETINOS” SPRE FOLOSUL CELOR DE AZI, CU PROFESORUL ION PATRULESCU – conferinta Timisoara, 2008 (partea a II-a) -
  27. Pingback: “INVREDNICESTE-MA, DOAMNE, SA TE BUCUR SI EU CU INTOARCEREA MEA!”. Cand uitam ca suntem fii risipitori sau uitam cum ne iubeste si ne asteapta Tatal… ISPITELE CRESTINULUI – INTRE OBRAZNICIE SI DEZNADEJDE -
  28. Pingback: Sfaturi duhovnicesti de la Fericitul Filotei Zervakos (2): “VAZUT-AM PE DOMNUL INAINTEA MEA PURUREA…” -
  29. Pingback: CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL despre CUM “DAM DREPTURI DIAVOLULUI”, de ce SUNT INGADUITE ISPITELE si cum le putem BIRUI: “Numai cand lasam armele cele duhovnicesti, atunci vrajmasul are putere. Smerenia topeste pe diavolul” -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate