Sfaturi si incurajari duhovnicesti de la Cuviosul Ioan de la Valaam (III) – de folos si pentru POSTUL SFINTILOR APOSTOLI. Chemare la concentrare asupra lucrarii launtrice. Sa nu credem in vise!
13 ianuarie 1948
“Ti se cere sa ajuti biserica. Dumnezeu sa te binecuvinteze! Da-ti silinta! In vremurile de inceput ale crestinismului, cele ce lucrau in acest fel erau numite diaconite. Desigur, ele aveau multe alte indatoriri, dar tie iti ajunge asta. Nu te ingrijora daca ti se intampla uneori sa nu ajungi la slujba. “Munca este cu cei care se roaga, iar rugaciunea cu cei ce muncesc”, scrie Sfantul Macarie. Dupa cum vezi, cele doua sunt una. Am citat din memorie cu propriile mele cuvinte, dar, daca si cartea Sfantului Macarie, citeste capitolul al 3-lea.
Este bine ca ai ravna la rugaciune. Este mai de pret decat orice si este cea mai urata de vrajmasul; el ridica multe obstacole, dar nu trebuie sa ne temem. Dumnezeu ii da rugaciunea celui ce o cere.
Dumnezeu sa te binecuvinteze! Lucreaza, roaga-te!”
*
19 februarie 1948
“Ma bucur ca ati primit Sfintele Taine al lui Hristos. Spovedania facuta parintelui X te-a lasat in indoiala. Ce-i de facut? Trebuie sa induri si sa nu te descurajezi. Intr-o oarecare masura, clerul alb cere calugarilor nevointe ascetice. Or, de fapt, calugarul se deosebeste in primul rand de mirean prin celibat; cat despre celelalte, mirenii au si ei obligatia si datoria de a duce aceeasi viata, adica de a trai conform poruncilor. Acestea sunt la fel pentru toti. Si tocmai pentru a indeplini mai usor aceste porunci ale Domnului calugarii s-au retras din lume.
Desigur, in zilele noastre evenimentele care se petrec in lume au transformat viata monahala; cei ce au ravna pentru viata duhovniceasca trebuie sa se adapteze in afara si sa-si concentreze eforturile asupra lucrului launtric. Sfantul Apostol Pavel spune:
“Caci deprinderea trupeasca la putin foloseste, dar dreapta credinta spre toate cele de folos“ (1Tim. 4,8).
Am gasit la Sfintii Parinti trei profeti referitoare la calugarii zilelor de pe urma. Episcopul Ignatie Brianceaninov spune ca noi suntem ultimii calugari. El scrie:
Lumea, bineinteles, nu poate sti aceasta, deoarece nu cunoaste si nu iubeste decat aparenta.
“Cum sa postesc?“, intrebi tu. Problema postirii este foarte ampla. Iti voi raspunde pe scurt. Trebuie sa ne supunem Bisericii, celor ce ea ne prescrie cu multa precizie. Daca, din slabiciune omeneasca, nu suntem capabili s-o facem, trebuie sa ne invinuim pe noi insine si sa facem pocainta. Sfantul Diadoh scrie:
“Postul are valoare ca instrument care ne ajuta sa ne pastram fecioria, pentru cei care o doresc, dar nu inseamna nimic inaintea lui Dumnezeu”.
In lunea din prima saptamana a Sfantului si Marelui Post, Sfanta Biserica spune:
“Adevaratul post inseamna a te opri de la faptele rele, a-ti infrana limba, a alunga mania, a alunga poftele trupesti, a renunta la minciuni si la mincinoasele fagaduinte… A te feri de acestea, iata postul adevarat si bineplacut lui Dumnezeu”.
Sfantul Casian, om invatat si mare ascet, scrie:
“Caci daca postim urmand principiul ca a ne folosi de alimente este o greseala, nu numai ca nu tragem nici un folos de la infranarea noastra, ci vom fi, dupa spusele Apostolului, grav acuzati de samavolnicia noastra. “Intr-adevar, acestia opresc de la casatorie si de la unele bucate, pe care Domnul le-a facut spre gustare cu multumire, pentru cei credinciosi si pentru cei ce au cunoscut adevarul” (Tim.4,3). “Caci nimic nu este intinat prin sine, decat numai pentru cel ce gandeste ca este intinat; pentru acela intinat este” (Rom.14, 14). De asemenea, nimeni nu a fost judecat pentru simplul fapt ca a mancat si daca cei ce gusta sunt condamnati este pentru ca, mancand sau prin ceea ce a facut dupa aceea, au facut ceva condamnabil”.
Cat despre oamenii bogati ce refuza sa-ti plateasca ceea ce iti datoreaza, foloseste-ti discernamantul si cu ajutorul lui Dumnezeu, ia o hotarare potrivita Sfintei Scripturi. In zadar te tulburi si te gandesti ca ai un pacat nemarturisit. Caci, pacatele de moarte, pana la urma, sunt cele de care avem cunostinta si pentru care nu ne caim.
Imi spui si despre vise si despre ceea ce ai citit la Sfintii Parinti. “Daca un vis se repeta, el este adevarat”. Nu trebuie sa ne incredem in vise. “Cel ce a aparut o data sa ne insele o poate face inca de trei ori, si chiar de mai multe ori”, scrie Sfantul Varsanufie cel Mare. Iti trimit o mica lucrare despre vise. Crucea pe care ai vazut-o in vis nu trebuie sa te inspaimante, nici sa te faca sa te temi de incercari. Trebuie sa credem ca nimic nu ni se poate intampla fara voia lui Dumnezeu. Si totusi te temi tot timpul si te astepti la lucruri grave. Frica trupeasca este crucea ta. Dumnezeu sa te ajute sa o porti cu rabdare! Bine faci ca nu o judeci pe X. Dumnezeu sa o ajute, se afla la o varsta critica.
Este bine sa citesti acatistele si cele o suta de rugaciuni*, dar fa-o cu reculegere si nu doar in afara.
Straduieste-te, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa te lepezi de sentimentele neplacute, de ostilitate fata de X si cunoscutii ei!
Va doresc un Post luminos. Dumnezeu sa va ajute sa-l treceti cu evlavie!
*Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul”.
*
14 aprilie 1948
Pacea si binecuvantarea Domnului sa fie cu tine! Nu deznadajdui, fii treaza, roaga-te lui Dumnezeu si cere-i ajutorul! Ce sa faci daca ti se intampla sa vorbesti cam aspru cu X.? Nu-ti pierde curajul! Totusi nu esti un inger! Omul se mai manie. Straduieste-te totusi sa-i suporti metehnele, si Dumnezeu le va suporta pe ale tale. Nu fi nelinistita ca te incearca ganduri trupesti, este firesc! Doar harul lui Dumnezeu ne poate scapa de ele. Stiu bine ca ne vor bantui pana in clipa mortii; nici chiar batranetea nu este scutita!
Intr-adevar, viata duhovniceasca este complexa. Ea cere o adanca smerenie si scapa ratiunii. Nu o pricepem decat din experienta, cand ne straduim sa traim dupa indrumarile Sfintilor Parinti. Daca ti se cere sfat, raspunde dupa cum stii, insa mai inainte roaga-te inlauntrul tau si lasa-te in voia Domnului; vorbeste simplu, fara sa incerci sa-ti expui cunostintele sau sa-l influentezi pe celalalt. Din punct de vedere duhovnicesc, X. este un bebelus: trebuie deci hranita cu lapte! Ascult-o cu rabdare. Cand iti va spune tot ce are pe inima, se va simti usurata. Spune-i sa nu se ingrijeasca de altii si sa nu staruie asupra cusururilor acestora; vom avea de dat socoteala lui Dumnezeu pentru noi insine. Deci fiecare sa se ingrijeasca de ale sale! Dumnezeu nu ne-a poruncit sa cerem dragoste si virtute. Cei pe care Dumnezeu i-a ales pentru aceasta este treaba lor sa se ingrijeasca de altii!
(din: Cuviosul Ioan de la Valaam, “Fericirile”, Editura Anastasia, 1997)
Legaturi:
- CUVIOSUL IOAN DE LA VALAAM (I): “Nu trebuie sa tanjim dupa stari inalte… Sarcina noastra este sa facem tot ce ne sta in putinta si sa ne ostenim spre lucrare – restul tine de har”
- Fericitul IOAN DE LA VALAAM (II): “Nu te inspaimanta, chiar de cazi in fiecare zi! Nu te increde in tine!” – Din viata si scrisorile foarte folositoare ale unui MARTURISITOR AL SMERENIEI, la 55 ani de la adormire (†6 iunie 1958)
***
***
***
- INCEPUTUL POSTULUI SFINTILOR APOSTOLI – Sa ne intoarcem si la Sfanta Scriptura, sa luam tarie de la Stalpii Bisericii
- Sa postim cu marime de suflet! CUV. PAISIE AGHIORITUL DESPRE NEVOIA DE POST, INFRANARE, ASCEZA
- K. V. Zorin: Postul sufletului si al trupului. LEACUL LACOMIEI SI AL BOLILOR. NEVOIA DE DREAPTA SOCOTEALA IN POSTIRE
- PARINTELE TEOFIL ROMAN (Cluj) despre POST SI DISCRETIE: “E foarte multa suferinta în viata noastra din mandrie, pentru ca vrem sa fim apreciati” (si AUDIO)
- Sfantul Luca al Crimeei DESPRE SLAVA DESARTA SI FATARNICIA CARE NE POT DERAIA CALEA POSTULUI
- POSTUL DUHOVNICESC. Sfantul Luca al Crimeii despre lupta cu patimile si deprinderea copiilor cu postul
- PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”. POST CU SMERENIE, DRAGOSTE SI DISCERNAMANT!
Admini…hmmm..articolul prea se brodeste pentru mine! Ati facut-o intentionat?! 🙂
Doamne ajuta !
Foarte frumoase articole spor in continuare.
De cateva zile de cand ati inceput sa ne aduceti in atentie sfaturile Cuviosului Ioan, am luat cartea si am recitit-o – asta pt ca tot ne reprosati ca nu ne mai intereseaza subiectele fierbinti 🙂
Nu am mai gasit nici o referire la un sfat ca acesta: “Cat despre oamenii bogati ce refuza sa-ti plateasca ceea ce iti datoreaza (…) ia o hotarare potrivita Sfintei Scripturi.” Ce anume spune Sfanta Scriptura despre astfel de situatii? Nu intreb din curiozitate, ma intereseaza in mod deosebit.
Sper sa ma lamureasca cineva.
@ cititor:
E greu de stiut contextul persoanei respective si ce anume stia constiinta ei ca s-ar potrivi. Probabil e vorba de faptul de a nu te judeca in procese cu astfel de oameni sau de a incerca prin metoda evanghelica in 3 pasi rezolvarea: “mustra-l intre tine si el”, “mai ia inca un frate impreuna cu tine”; iar apoi… “daca nu te va asculta… [stiti continuarea]”. Pentru situatiile noastre concrete e mai bine sa expunem problema duhovnicilor personali si sa primim indrumarea tot personal.
Sa incercam sa ajutam, cine poate, cu un raspuns, si pe sora de aici:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/07/05/gandul-cel-bun-gandul-cel-rau-cuviosul-paisie-despre-cum-interpretam-si-cum-infruntam-duhovniceste-diferitele-situatii-ale-vietii-cum-sa-nu-ne-smintim/comment-page-1/#comment-117107
admin,
Multumesc!
Desigur, eu am sa fac cum ma va sfatui parintele duhovnicesc, deoarece nu am incredere in discernamantul meu. Doream sa stiu ce zice sfanta Evanghelie, pentru ca nu ma ducea gandul la nimic.
[…]