ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale”

20-12-2012 Sublinieri

Odinioara si astazi

Primele secole erau dominate de martiriu. Acolo era miza cea mare. Fiecare era hotarat sa moara pentru Hristos si sa moara din dragoste. Nu se ducea pur si simplu la martiriu, ci se ducea cu bucurie, tocmai fiindca avea sa se intalneasca cu Hristos, asa cum vedem foarte evident in cazul Sfantului Ignatie al Antiohiei[1].

Dupa perioada persecutiilor au inceput sa se retraga in pustie si s-au dedicat unei intense nevointe, ziua si noaptea. Erau intr-o continua nevointa si rugaciune, si atunci nu era nevoie de un anumit fel al rugaciunii, fiindca sufletele erau foarte sincere, foarte deschise, foarte hotarate. Nu ii cuprinsese inca duhul rautatii, duhul lumesc, care alieneaza sufletele; aceasta a inceput sa se intample mai tarziu. Si, dupa cum spune un sfant, cand cineva se roaga 24 de ore din 24, nu este nevoie de ore stabilite pentru rugaciune. Adica sa zica cineva: „A, e dimineata; sa ma rog! E seara; trebuie sa ma rog etc.” Cel care are intregul are si partea[2].

Ceea ce poate ca nu putem noi sa intelegem astazi este ca erau intru totul dedicati lui Hristos. Nu-i tragea inima sa le faca pe toate superficial, sa pacaleasca, sa se prefaca, sa-si lase sufletul prada tuturor celor ce se cuibaresc acolo si te transforma intr-un fatarnic, cum se intampla astazi. In clipa in care ar trebui sa porti in suflet cele mai bune lucruri, tocmai atunci te arati cel mai fatarnic.

Da, atunci erau mult mai curate toate, mai sincere, mai cinstite. Trebuie sa fim cu mare luare aminte la acestea in epoca in care traim. Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale. Am ajuns in punctul in care cei care vor sa-si pastreze sinele sincer au lasat si lasa sa iasa la iveala toata barbaria care exista in om, tot demonismul, daca pot spune asa, si de aceea s-a ajuns unde s-a ajuns.

Ceilalti, care duc o oarecare lupta, se straduiesc foarte mult si Dumnezeu tine seama de asta. Totusi, fiindca aceasta lupta, aceasta stradanie nu ajunge sa se infiripe in adancul sufletului, nici din punct de vedere al dispozitiei, nici al vointei, omul ramane influentat doar in exterior, iar in interior ramane neschimbat. In adancul sufletului nostru, daca vrem sa vedem mai bine lucrurile, nu suntem foarte diferiti de cei ce simuleaza ca sunt intr-un fel sau altul. Desigur, din fericire, multi sunt ascunsi si nu se arata exact cum sunt. Dar aceasta situatie de ipocrizie poate inainta, fiindca omul e liber sa faca ce vrea astazi, chiar sa si omoare, fara sa dea socoteala nimanui.

Daca nu lucreaza in noi Harul lui Hristos – iar aceasta nu se poate intampla, daca nu vrei cu adevarat si in fapta – adancul tau ramane nelucrat, ramane omul cel vechi. Si unde ajungi asa?

In primele secole, asadar, oamenii erau mult mai sinceri, mult mai autentici, si fie erau, fie nu erau cu Hristos. Nu se aratau ca fiind cu Hristos, in timp ce in adancul sufletului lor domnea altceva, asa cum se intampla astazi. Prin urmare, nu era nevoie de ceea ce au fost luminati de Dumnezeu sa faca mai tarziu Parintii Bisericii. Sfintii Parinti vorbesc despre rugaciunea mintii, asa cum o cunoastem noi astazi si asa cum ni s-a transmis, si care pana intr-un punct are un caracter tehnic. Si daca ramane cineva doar la acest caracter tehnic si nu inainteaza dincolo de el, ca sa ajunga la esenta, adica la rugaciunea cea adevarata, prin care Il iubeste pe Hristos, Il doreste, inseamna ca nu i-a fost de mare folos aceasta rugaciune.


[1] Sf. Ignatie Teoforul, Epistola catre Romani, BEPES, vol.II, Ed. Apostoliki Diakonia, 1955, p.275.

[2] Sf. Simeon Noul Teolog, Capete practice si teologice, Filocalia, vol.19A, Ed. Grigorios o Palamas, 100, p.538, Filocalia, vol.III, Ed. Astir, 112, p.259.

(din: Arhim. Simeon Kraiopoulos, Taina mantuirii, Editura Bizantina, 2012)

Cititi si:

Legaturi:

***

***


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, 1. SPECIAL, Arhimandritul Simeon Kraiopoulos, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?), Sfantul Ignatie Teoforul, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

38 Commentarii la “ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Pingback: Pastorala exceptionala de Craciun a IPS ANDREI, Mitropolitul Clujului: PRECUM MAGII, SA NU NE INTOARCEM LA “IROD”, LA OMUL LUMESC, “CIVILIZAT”, CI SA O APUCAM “PE ALTA CALE”, CEA STRAMTA, A LUI HRISTOS! -
  2. Pingback: Parintele Simeon Kraiopoulos despre sensul uitat al Botezului. SUNTEM CONSTIENTI DE RASPUNDEREA NOASTRA FATA DE TAINA SFANTULUI BOTEZ? -
  3. Pingback: BOTEZUL LUCRATOR IN VIATA NOASTRA. Ce fel de parinti suntem? Ce fel de CRESTINI suntem? Copilul este mai mult influentat de VIATA noastra decat de VORBELE noastre -
  4. Pingback: Sfantul Macarie Egipteanul despre RAZBOIUL SI PACEA CRESTINILOR. “Fericirea vesnica sta ascunsa in suferinta trecatoare rabdata cu umilinta si nadejde” -
  5. Pingback: SFINTII 40 DE MUCENICI DIN SEVASTIA. Mucenicii si noi: marturisirea lui Hristos sau dorinta de a placea lumii? -
  6. Pingback: DUMINICA SFANTULUI GRIGORIE PALAMA. Parintele Petroniu Tanase si Arhim. Simeon Kraiopoulos despre RUGACIUNEA MINTII, VEDEREA LUMINII NECREATE SI TRAIREA VIETII LUI DUMNEZEU -
  7. Pingback: LECTIA MARTIRILOR CARE AU BIRUIT LUMEA. “Fiecare din noi e chemat la o forma de marturie sau martiriu pentru Hristos”. In cinstea pomenirii Sfantului Mucenic Gheorghe -
  8. Pingback: Gustari duhovnicesti satioase, pline de miez si sarate cu har din OSPATUL CUVINTELOR SI VIETII SFANTULUI APOSTOL PAVEL -
  9. Pingback: MARTURISIREA SI APOSTAZIA in istoria Bisericii si in vremurile noastre. Intre RUSINAREA DE HRISTOS si PROVOCAREA CU DINADINSUL A CHINURILOR -
  10. Pingback: CUNUNIE SI MUCENICIE. Viata duhovniceasca a celor casatoriti si pomenirea SFANTULUI MARE MUCENIC PROCOPIE (8 iulie) -
  11. Pingback: SFANTA MARINA – copila marturisitoare -
  12. Pingback: CAND NE DEVINE ZADARNICA LUCRAREA DUHOVNICEASCA? Predica Parintelui Valentin Mordasov la Duminica pescuirii minunate despre FATARNICIE si ROSTUL FAPTELOR EXTERIOARE: “Sa nu fim credinciosi doar cat timp stam la slujba!” -
  13. Pingback: INVATATURI FUNDAMENTALE PENTRU MANTUIREA SUFLETULUI (II): “Trebuie sa fii hotarat pen­tru Dumnezeu, iar nu sa faci pe plac cererilor necinstite ale oamenilor!” -
  14. Pingback: SFANTUL IGNATIE TEOFORUL, exemplu de martiriu -
  15. Pingback: “Vezi, nimanui sa nu spui nimic!”. LUPTA CU SLAVA DESARTA si ASCUNDEREA VIETII LAUNTRICE sau: Intre TAINA PAZIRII DUHULUI si TENTATIA SUCCESULUI -
  16. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU -
  17. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU -
  18. Pingback: PARINTELE ARSENIE de la MAN. CORNU in “Familia ortodoxa” despre PARTASIA VIE CU DUMNEZEU, RASTIGNIREA IUBIRII DE SINE si ASTEPTAREA INVIERII: “Suntem meniti pentru o alta viata, dar ne legam de viata asta. Vor fi razboaie, dar sa nu ne c
  19. Pingback: “CRESTINUL DUPA INCHIPUIRE” si VIATA DUHOVNICEASCA FARISEICA (I): “Majoritatea oamenilor se tem sa patrunda mai in adanc in sufletul lor, ca nu cumva vreun monstru sa iasa din ei… Prefera sa faureasca o imagine inchipuita” -
  20. Pingback: PREDICI AUDIO si TALCUIRI DE MARE PROFUNZIME la EVANGHELIA INMULTIRII PAINILOR: Ce vrea Hristos de la noi si ce cautam noi la Dumnezeu? -
  21. Pingback: SCOPUL SCHIMBARII LA FATA A DOMNULUI si necesitatea schimbarii vietii noastre dupa chipul lui Hristos. PIEDICILE IN CALEA SCHIMBARII -
  22. Pingback: Parintele Ciprian Negreanu talcuind si aducand in prezent Apostolul: INIMA LARGA si INIMA STRAMTA, masura darniciei din iubirea pentru fratii saraci, UNTDELEMNUL BLANDETII SI VINUL MUSTRARII PARINTESTI, comunitatea “sfintilor” de la Ierusalim
  23. Pingback: Parintele Simeon Kraiopoulos despre LEPADAREA DE SINE, DE OMUL CEL VECHI si ASUMAREA STARILOR DE USCACIUNE SUFLETEASCA -
  24. Pingback: VIATA CA O MINCIUNA -
  25. Pingback: Interviu cu Pr. Prof. Theodoros Zisis in “Lumea credintei” despre IUBIREA FALSA A ECUMENISMULUI si CONSECINTELE MINIMALISMULUI DOGMATIC: “Fara adevar, iubirea este minci­noasa. Aceasta perioada este cea mai grea dintre toate. Nu stiu da
  26. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: Arhim. Andrei despre SFANTUL ARSENIE CEL MARE si PUTEREA SFINTEI TACERI LUCRATOARE. Pilda celui care cauta cu dinadinsul “sa ramana ascuns” – sminteala pentru lumea afirmarii de sine si a publicitatii sufocante | Cuvântul Ortodox
  28. Pingback: “DACA AI FI STIUT DARUL LUI DUMNEZEU…” – Predici patrunzatoare (si audio) la Duminica samarinencei: “MULT MAI VREDNICI DE COMPATIMIT SUNTEM NOI, CRESTINII, care nu stim pretul sufletului nostru nemuritor si-l vindem pentru de
  29. Pingback: DUMNEZEU SI PLANURILE OAMENILOR. Invatam ceva din istorie? | Cuvântul Ortodox
  30. Pingback: PREDICI AUDIO la SFANTUL GHEORGHE: Mucenicia – drumul lui Hristos si al celor care II urmeaza: “Nu este sluga mai mare decat stapanul ei…” | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate