VIE IMPARATIA TA, FACA-SE VOIA TA… Cugetari duhovnicesti pentru Duminica a III-a dupa Rusalii – “Exista o singura ordine fireasca: DUMNEZEU PE PRIMUL LOC! Domnul nu primeste JUMATATILE DE INIMA”
Va mai recomandam pentru Duminica a treia dupa Rusalii (despre grijile vietii):
- Predici audio la DUMINICA GRIJILOR VIETII: “Sa ne coboram la omul nostru launtric, acolo unde vine Imparatia lui Dumnezeu!”
- Predica P.S. Sebastian Pascanu despre grijile vietii: INGRIJORARE SAU INCREDINTARE IN VOIA DOMNULUI? “Oare diavolul este stapanul nostru?! Oare in mana lui suntem? Oare el hotaraste ce se intampla sau nu cu noi?”
- Cautati mai intai imparatia lui Dumnezeu! – CUV. PAISIE DESPRE PURTAREA DE GRIJA A LUI DUMNEZEU FATA DE OM
- OMILIA SFANTULUI IOAN GURA DE AUR LA EVANGHELIA GRIJILOR VIETII: “Hristos ne spune: „Cautati pe cele ceresti!”, dar noi nu le cautam nicio clipa…”
- Omilia Mitropolitului Augustin despre ADORAREA MAMONEI SI INCREDINTAREA IN MANA LUI DUMNEZEU: “Are grija Dumnezeu!”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (4): “TOATA GRIJA ARUNCATI-O DOMNULUI, EL ARE GRIJA DE VOI”
- “AJUNGE ZILEI RAUTATEA EI…”
- Sf. Nicolae Velimirovici despre biciul intreit al NECUNOASTERII, al GRIJII si al DEZNADEJDII
- NU PUTEM SLUJI LA DOI DOMNI…
- DIN SCRISORILE VLADICAI IOAN MAXIMOVICI: “Cei care se pun in slujba lui Dumnezeu, chiar daca sufera… simt mana lui Dumnezeu care ii pazeste”
- “Luminatorul trupului este ochiul…” PARINTELE MIRON MIHAILESCU despre porunca de a vedea lumea prin ochii lui Dumnezeu si despre DUREREA IROSIRII
- “LUMINATORUL TRUPULUI ESTE OCHIUL” – Predica Sf. Luca al Crimeei despre lumina si intunericul duhovnicesc
***
Voia lui Dumnezeu
Faca-se voia Ta, precum in cer asa si pe pamant (Luca 11, 2)
Cel mai bun lucru pe care il poate face un om pe pamant este sa faca voia lui Dumnezeu. Nu uneori, nu superficial, nu in sila, cum se mai intampla din cand in cand, ci asa cum se savarseste in ceruri. Primele trei cereri ale Rugaciunii Domnesti se refera direct la Tatal. Numele Tau, imparatia Ta, voia Ta. Hristos ii invata pe oameni sa-L puna pe Dumnezeu pe primul loc, cel ce I se cuvine. In primul rand cele ceresti, apoi cele pamantesti, in primul rand cele duhovnicesti, apoi cele ale trupului, in primul rand cele ale lui Dumnezeu, apoi cele ale omului. Hristos abate privirile oamenilor, atintite asupra celor inconjuratoare, indreptandu-le spre Tatal si spre toate cele ce tin de El.
In cazul nostru, lucrurile stau altfel. Punem pe primul loc ceea ce este al nostru. Grijile, nevoile, afacerile ne sufoca si nu alergam la Dumnezeu decat atunci cand ajungem in impas, in situatii fara iesire. S-ar putea ca El sa nu-Şi gaseasca loc in niciun fel in inima noastra. De aici rezulta nedreptatea, pacatosenia, lipsa de finalitate a existentei noastre. Hristos recunoaste o singura ordine a lucrurilor pe care o vesteste in aceasta minunata rugaciune: Dumnezeu pe primul loc.
Cand omul va accepta din tot sufletul acest adevar, atunci incepe pentru el o adevarata viata crestina. Cautand mai intai voia lui Dumnezeu si implinind-o, pe masura luminii care i s-a dat, el patrunde in Imparatia lui Dumnezeu si incepe sa cunoasca si sa preaslaveasca numele Celui de la Care vine toata darea cea buna si raspunsul pentru toata nevoia. In sufletul lui apare atunci echilibrul, si atunci voia lui Dumnezeu nu este acceptata cu trista supunere, ci implinita cu deplina energie si cu increderea iubirii devotate.
[…]
Sa ne dam viata toata Domnului
Vina imparatia Ta. (Luca 11, 2)
In primul rand Domnul ne invata sa ne rugam pentru toata lumea, nu doar pentru noi. Aceasta rugaciune nu exprima doar deplina supunere, ci si dorinta noastra sincera, arzatoare, de a dori binele intregii umanitati.
Trebuie sa renuntam la propriile noastre intentii si tendinte, sa ne patrundem intrutotul de „interesele” Domnului, de sensul profund al vointei Sale, al Imparatiei Sale. Ca raspuns la rugaciunile sfintilor lui Dumnezeu, Imparatia Cerurilor poate veni, se poate „inscauna” si in aceasta lume cladita pe rau. Ne rugam „vina imparatia Ta” pe pamant, dar sa ne rugam sa vina mai intai in noi insine, pentru ca Iisus Hristos Domnul – El si nimeni altul – sa imparateasca in toata fiinta noastra. Fagaduindu-I deplina ascultare, Ii aducem la picioare viata noastra, slujirea noastra, indatoririle noastre. Daca nu-i vom da lui Hristos „toata viata noastra”, daca nu I ne vom supune in toate, fara intoarcere, nu ne vom putea ruga zicand: „Vina imparatia Ta“.
Sa fim integri, sa nu slujim in acelasi timp lui Dumnezeu si lui Mamona. Altminteri, Domnul nu ne va asculta rugaciunea, nu ne va primi jumatatile de inima.
Nu suntem singuri
Intareste-te si imbarbateaza-te!; sa nu te sperii si nici sa ai teama, caci Domnul Dumnezeu tau este cu tine in toate locurile unde vei merge. (Iosua 1, 9)
Trecem uneori prin grele incercari si atunci ni se pare ca suntem singuri, ca nimeni nu ne ajuta. Sa ne aducem aminte insa de promisiunile Domnului — si ele sunt multe, si toate ne pot servi de sprijin si alinare, „in toate locurile unde vei merge”, spune Domnul. Cunoscand aceste cuvinte putem spune oare ca suntem vreodata si undeva singuri? Gandul unei asemenea prezente constante a Celui ce se grijeste de noi mai mult decat o mama, care poarta de grija copilului sau, orice teama si orice tulburare ar trebui dispara. Orice am face, oriunde ne-am duce, pretutindeni si mereu, Domnul va fi cu noi, daca in neputinta noastra Il vom ruga sa ne dea putere din puterea Lui.
Ce stare de liniste si de bine ne da sentimentul ca noi, fapturi slabe, neputincioase, netrebnice, privind catre “Incepatorul credintei si savarsitorul Iisus“, putem indeplini tot ceea ce ne-a poruncit El sa facem! Sa rostim deci si noi cu Apostolul Pavel:
„Pe toate le pot intru Hristos, Cel ce ma intareste“ (Filipeni 4, 13).
Cauta Imparatia lui Dumnezeu
Drept aceea, fiti voi desavarsiti, precum Tatal vostru Cel ceresc desavarsit este. (Matei 5, 48)
A fi desavarsit inseamna a cauta in viata, inainte de toate, Imparatia lui Dumnezeu. Şi dreptatea ei. A gandi si a actiona astfel incat Imparatia lui Dumnezeu din launtrul nostru sa poata sa creasca si sa se dezvolte in libertate si ca miasmele respingatoare ale viciului si pacatului sa ne ocoleasca. Iata spre ce trebuie sa tinda sufletul nostru, in primul rand: nu catre bogatie, nu catre slava; nu catre profit sau placeri, ci catre imitarea Parintelui ceresc.
„Nu va ingrijiti pentru sufletul vostru, ce veti manca, nici pentru trupul vostru, cu ce va veti imbraca… ca dupa toate acestea se straduiesc neamurile” (Matei 6, 25, 32)
Iata prin ce ne deosebim noi, copiii lui Dumnezeu, de ceilalti. Suntem fii ai lui Dumnezeu si, prin urmare, cetateni ai altei „cetati” – cetatea cereasca, cu o temelie de nezdruncinat. Noi cugetam
„la cele de sus, nu la cele de pe pamant” (Coloseni 3,2).
Scopul si nazuintele vietii ni s-au schimbat cu desavarsire.
„Cetatea noastra e de la-nceput in ceruri” (Filipeni 3, 20),
suntem cetateni ai acestei cetati, ne supunem legilor ei, suntem in situatia de a beneficia de drepturile ei. Nu traim doar cu promisiunea bunatatilor viitoare, ci suntem inca de pe acum cetateni liberi ai Imparatiei ceresti. Ca atare, sa tinem sus stindardul Imparatului nostru, sa-L slujim cu toata osardia si cu toata dragostea.
Pentru noi, toata slava pe care altii o cauta in viata pamanteasca, este in Imparatia Parintelui nostru. Daca am cauta, inainte de toate, adevarul Sau si ne-am supune legilor Sale, cat de mult ar spori in jurul nostru credinta in Dumnezeu! Ne-am putea insusi mai bine credinta in viata viitoare, daca faptele si cugetele noastre ar fi indreptate spre Imparatia cereasca. Sfintenia consta intr-o desavarsita sanatate sufleteasca. Dar in ce consta o sanatate desavarsita? In dobandirea Duhului Sfant.
Hristos este viata noastra (Filipeni 1, 21).
Trebuie sa-L primim pe de-a-ntregul, gasind in El iertare, izbavire, biruinta. Hristos este viata noastra; El trebuie sa patrunda intru totul in ea, intru El sa traim. Iata in ce consta sfintenia si desavarsirea!
In unire cu Hristos
Tu, Dumnezeul-vederii [Tu eşti Dumnezeu atotvăzător]. (Facere 16, 13)
Suflete, care ai fost rascumparat cu scump-sangele lui Hristos, gandeste-te mereu ca Mantuitorul a suferit si a murit pe cruce pentru pacatele tale, ca sfantul Sau sange s-a varsat pentru tine, pentru ca sa te dezlege din legaturile pacatului si sa te izbaveasca de robia carnii. Sa nu incetezi nici macar o singura zi a te ruga in „camara” ta, nu neglija cititul cuvantului lui Dumnezeu. Sufletul tau nu poate trai fara aceasta hrana, asa cum trupul nu se poate lipsi de mancare.
„Staruiti in rugaciune, priveghind in ea cu multumire” (Coloseni 4, 2).
„Cuvantul lui Hristos sa locuiasca intru voi cu bogatie. Invatati-va si povatuiti-va intre voi cu toata intelepciunea” (Coloseni 3, 16).
Traieste intr-o permanenta unire cu Hristos, Mantuitorul si Domnul tau. Toate cugetele si straduintele tale indreapta-le in asa fel incat nici cea mai mica umbra sa nu apara, nici macar pentru o clipa, pe chipul lui Hristos din tine. Daca aceasta unire s-a intrerupt in urma vreunui pacat, trebuie sa o restabilesti fara zabava, recunoscandu-ti cu sinceritate pacatul, caindu-te cu inima curata.
“Credincios este Dumnezeu prin care ati fost chemati la imparatirea cu Fiul Sau, Iisus Hristos, Domnul nostru” (I Corinteni 1,9).
Ţine minte ca Hristos te vede mereu si in acelasi timp iti intelege orice miscare a sufletului tau. El sta mereu de veghe pe drumul pe care te indrepti spre El. De aceea lasa-te pe seama Lui in toate, renunta la tot ce nu este in acord pu invatatura Lui.
“Cuvintele Tale mi le-am ascuns in inima, ca nu cumva sa pacatuiesc fata de Tine” (Psalmi 118,11).
(din:“Fiecare zi, un dar al lui Dumnezeu – 366 Cuvinte de folos pentru toate zilele anului“, Editura Sophia, 2008)
Legaturi:
- PREDICI AUDIO pline de seva si putere duhovniceasca: “Toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam! Daca nu-I dam lui Dumnezeu TOATA viata noastra, suntem oameni care ne mintim pe noi insine si, de fapt, nu-I dam mai nimic. Daca Dumnezeu nu este in viata mea pe primul loc, nu este… pe niciun loc!”
- “TAINA MANTUIRII”: PREDAREA IN MANA LUI DUMNEZEU. “Sistemul” din care trebuie sa iesim daca vrem sa ne mantuim. Sa daramam idolul din noi!
- “ABANDONATI-VA IN MAINILE LUI DUMNEZEU!”
- Cuviosul Paisie Aghioritul despre SENSUL VIETII
- CHEMATI SA FIM FII AI LUI DUMNEZEU, NU DOAR OAMENI MAI BUNI… Predica trezitoare a Parintelui Hrisostom de la Putna (audio): “Sa-L aducem pe Hristos langa noi. Sa-I spunem toate! Sa-L facem partas vietii noastre cotidiene”
- CU OCHII TINTA LA IISUS, PRIN MIJLOCUL MORTII
- NE MAI STIM CHEMAREA ADEVARATA? O MAI LUAM IN SERIOS?
- CHEMAREA PRIMILOR APOSTOLI. Cum Il urmam noi pe Hristos? Conditiile bunului raspuns la chemarea lui Dumnezeu: SMERENIE, ASCULTARE SI RAVNA
- Predica puternica a Parintelui Longhin de la Banceni (2011, video): LUATI-L PE HRISTOS IN VIATA VOASTRA, IN FAMILIA VOASTRA, IN DUREREA VOASTRA!
1. Nu pot sa nu afimr CU TARIE ca, atunci cand m-am lasat in Mainile Sale, spunandu-i in sinea mea CE si CUM intr-o privinta (sau alta) nu m-a scos din impas (chiar vinovata fiind…) aranjand in asa fel lucrurile, incat sa fie impacati si capra (eu) si varza (cei carora le-am gresit);
2. Nu pot sa nu spun cum se realizeaza minunile Sale cu fiecare din noi, dar n-avem ochi sa vedem si urechi sa auzim: pornind de la lucruri simple, pana la cele mai de soi…
In schimb – in privinta ”inscaunarii Imparatiei in aceasta lume cladita pe rau ” am serioase indoieli si multe semne de intrebare (adresate atat Lui, cat si noua):
1. cum sa se infiinteze Imparatia INCA de-ici, cand lupta intre frati si surori pentru PUTERE, pentru GLORIE, pentru INTAIETATE, este atat de acerba si cuprinde multa MANIE, VICLENIE, RAUTATE, INVIDIE…pana la diabolism – intrecandu-i chiar si pe diavoli!
Exista morbul asta ‘mostenit’ de la caderea ingerului (Lucifer) impreuna cu cei din cele 9 cete ingeresti, transmitand/insufland (de la caderea lui Adam si-a Evei) aceslasi pacat – indumnezeirea prin sine, pretentia ridicarii la aceeasi stare si putere cu a Dumenzeului Celui Viu (consecintele sa ved/se vor vedea pana la sfarsitul veacurilor);
2. Dupa caderea lui Adam si-a Evei, imbracand hainele de piele, impreuna cu toata faptura de sub Cer existenta pe Pamant, am tarat in mizerie si suferinta fapturi nevinovate (animalele si pasarile) adaugand la suferinta lor (fara de vina) dureri, boala si moarte – accentuate de cruzimea, placerea in a face rau/a multora, in a da iama in Creatia Lui cu tupeu, cu nerusinare;
3. Daca Adam si Eva au cazut ca n-au tinu POST sufletesc, duhovnicesc (ascultand de singura porunca data in Gradina Edenului de catre Dumnezeu) cazand trupeste (prin gustare), PRICINA DE CADERE pana la sfarsitul veacurilor va fi aceasta cadere si pentru noi, exprimata printr-o ”nevoie” (falsa) de a gusta din cele nepermise (interzise);
– putini, prea putini vor fi aceia care, pentru o farfurie cu linte, nu-L vor vinde pe Hristos sau pe fratele Lui mai mic – omul, aproapele sau! Pentru ca istoria le-a demonstrat ca se poate murii de foame si de sete…
4. Daca o luam add-litteram – Cuvantul Sau prin cautarea MAI INTAI a Imparatiei Sale si-a dreptatii Sale, celelalte (pentru nevoile trupesti – imbracaminte si incaltaminte, acoperis de-asupra capului) adaugandu-se noua, inseamna ca prin respectarea acestei porunci, IL ”obligam” sa-si tina promisiunea pentru cei care se zbat intr-adevar, si nu sunt (nici nu vor) sa fie povara pentru ceilalti pentru ca ar fi puturosi! Nu mai pun la socoteala insasi Rugaciunea Domnezesca prin ”painea noastra cea de toate zilele”…
5. In vremuri de incercare grea/rea, de rautate extrema, de groaza…veti observa cum oamenii – indiferent de sex, varsta – vor da vina pe Dumnezeu – ca fiind nemilostiv – pentru ceea ce se petrece in lume, intre oameni;
Ceea ce sminteste/va smintii pana la sfarsit de veac si de lume, este ca… in ciuda faptului ca suntem fiii ai Imparatului Ceresc, adesea viata noastra este de sclavi indatorati, cumparati de cine stie cine (la propriu dar si la figurat);
-suntem, adesea la mana unor stapani (pornind de la sefii de-acasa, de la serviciu, de cartier, de la orice ghiseu pana la cei de ”sus” – penali si puscariabili) care-si permit sa chinuiasca faptura Lui, nu doar azi, maine sau poimaine ci, pentru ani indelungati si prin chinuiri inspaimantatoare, uneori inimaginabile! (vezi sfintii Inchisorilor);
Vin si eu cu intrebarea: daca trupul nostru este templul Sf.Duh, de aceea:
1. dupa moartea trupeasca, este cinstit prin spalare/primenire ca unul care a avut in gazda pe suflet, in care a salasluit darul Sf.Duh si a fost pecetluit cu mirungere (imediat dupa Botez) cu pecetea Lui,
2. este interzisa desfranarea si prea-desfranarea, pentru ca nu ne apartinem noua…
Cum este posibil si de ce ingaduie Dumnezeu ca, tocmai acest trup in care salasluieste/a salasluit sufletul (de origine divina) si a fost pecetluit cu pecete sfanta de la Botez, sa fie batjocorit, siluit in fel si chip de altii (fapturi create) de EL?!
Care-i diferenta?! Cine/ce o da?! Placerea prin implinirea de buna-voie a pacatului trupesc, sau de ”nevoie”?! Adica – din placere ar fi pacat, iar din suferinta, nu?!
De ce – de pilda – este ingaduit sa se intample violul?! (si-asupra femeilor si asupra barbatilor sau asupra copiilor ori asupra animalelor – ca nu mai scapa nimeni, azi…);
Sau – dupa un viol – de ce ingaduie sa se zamisleasca o faptura noua?! Fiinta noua zamislita, purtata (noua luni) si-apoi nascuta dupa asa o grozavie care consta intr-o fortare brutala si nepermisa in intimitatea cea mai adanca a femeii… unde mai este liberul arbitru aici?
Citeam deunazi in Canoane, cum…in urma unui viol, femeia – victima – primeste totusi canon, si-am ramas COMPLET NAUCA!