DE CE SUFERINTA? DE CE BOALA? CUM SA IL AJUTAM PE CEL CARE SUFERA? Ne raspunde Parintele Arsenie Muscalu (audio)

14-05-2011 Sublinieri

Va prezentam extrase largi dintr-o conferinta duhovniceasca de exceptie a parintelui Arsenie Muscalu de la manastirea Cornu despre TAINA SUFERINTEI, care a avut loc la Campina in martie 2010 si care merita ascultata, cu prisosinta. O puteti si asculta si descarca integral de AICI:


***

“Desi tema intalnirii noatre din seara aceasta este, asa cum stiti, bolile si tamaduirea lor, m-am gandit totusi sa largim putin si sa incercam sa vorbim si sa ajute Dumneze sa si intelegem macar cate ceva de folos pentru sufletele noastre, despre suferinta in general. Asadar nu numai despre boli, ci despre suferinta in general.

Am putea sa spunem despre ea, de spre suferinta, ca este hrana noastra cea de toate zilele? Ar fi prea mult daca am spune asa, am vedea lucrurile prea in negru daca le-am priv i asa? Poate ca fiecare om are raspunsurile lui la astfel de intrebari. Dar cred ca nu este om care sa nu se fi intalnit cu suferinta, care sa nu fi trait, sa nu fi simtit in viata lui dureri, sau uneori chiar mai mult, adanci sfasieri ale sufletului sau ale trupului. Fiecare stie cum a trecut prin ele si ce fel de urme au lasat acestea in fiinta lui. Si iarasi cred ca in fiecare om este inscrisa chemarea catre viata, nu catre moarte, catre bucurie, nu catre apasatoarea intristare, catre fericire, nu catre o ucigatoare nefericire, catre sanatate, nu catre boala. Si de aceea suferinta, atunci cand omul o intalneste, devine o provocare, poate cea mai mare provocare pentru viata unui om.

Vreti sa aflati cum sta sufletul dreptslavitor, sufletul crestin dreptslavitor fata in fata cu suferinta? Vreti sa aflati ce fel de ganduri se pot naste intr-un cuget dreptslavitor atunci cand acesta cerceteaza viata, pe a sa, si viata intregii lumi, framantata adanc de tot felul de suferinte? Iata aceste ganduri, asa cum le descopera fericitul Parinte Sofronie Saharov de la Essex.

“Descoperirea lui Dumnezeu spune: Dumnezeu dragoste este, Dumnezeu lumina este, si nici un intuneric intru El nu este. Cat ne este de greu noua, oamenilor, a ne invoi cu aceasta! Greu, pentru ca si viata noastra personala precum si viata intregii lumi ce ne inconjoara poarta marturie mai degraba impotriva. De fapt unde este acea lumina a dragostei Tatalui, daca noi toti, ajungand la sfarsitul vietii noastre, ne vedem nevoiti, impreuna cu Iov, din amarul inimii a marturisi: zilele mele degrab au trecut, ruptu-s-au cele mai inalte doriri ale inimii mele, iadul va fi casa mea, unde dar mai este in mine nadejde? Insusi Hristos poarta marturie ca Dumnezeu cu luare aminte randuieste cele pentru intreaga faptura, ca nici cea mai mica pasare nu este uitata, ca El se ingrijeste pana si de podoaba ierbii campului, iar pentru oameni purtarea Lui de grija este neasemuit mai mare, incat, voua, zice Domnul, si perii capului toti sunt numarati. Unde, dar, este aceasta Pronie grijulie, pana si la cel mai mic amanunt? Toti suntem covarsiti  de privelistea nesfarsitei dezlantuiri a raului in lume. Milioane de vieti, adesea deabia incepute, inainte chiar de a ajunge la constientizarea vietii, sunt secerate cu o salbaticie de neinchipuit. Atunci la ce bun ne este data aceasta viata fara de noima? Si, iata, insetat cauta sufletul a se intalni cu Dumnezeu spre a-I zice: la ce bun mi-ai dat viata?  Uratu-mi-s-a de suferinta. Intunericul ma impresoara, pentru ce Te ascunzi de mine? Stiu ca esti bun, dar cum de esti asa de nepasator la suferinta mea? Cum de esti asa de crud si neinduplecat catre mine? Nu Te pot intelege”.

Acestea sunt gandurile zamislite intr-un cuget dreptslavitor in fata suferintei. Vedeti aici ca nu este nici o cumintenie…, iertati-ma ca folosesc expresia aceasta, o cumintenie tampa in fata suferintei. Nu este nici resemnarea pe care o intalnim in spiritualitatea Extremului Orient, o resemnare care ar vrea cumva sa se ridice deasupra lucrurilor, o resemnare care are in ea un fel de superioritate.

Dar, oprindu-ne la aceste ganduri, ne punem acum intrebarea: nu ne propunem un scop prea inalt, de neatins chiar, dorind sa intelegem suferinta? Cum am putea sa cuprindem in sufletul nostru intelesul suferintei intregii lumi, cand pentru fiecare suflet in parte, sau suferinta fiecarui suflet in parte este adesea pentru el insusi un adanc fara de fund.

Dar noi nu vrem sa intelegem suferinta, adica nu ne propunem sa o rationalizam, sa filozofam pe aceasta tema. Ceea ce am dori noi insa este altceva: am dori sa ne impartasim cerand ajutor de la Dumnezeu, de “intelegerea cea neinteleasa” cu care au purtat suferinta parintii nostri. Are Biserica o comoara a unei intelegeri neintelese din care ne putem impartasi.

“Intelegerea cea neinteleasa“… Am luat aceasta expresie din Acatistul Bunei Vestiri. In Icosul al 2-lea al Acatistului Bunei Vestiri se spune:

“Intelegerea cea neinteleasa cautand Fecioara s-o inteleaga a strigat catre cel ce slujea: Din pantece curat, cum este cu putinta sa se nasca Fiu, spune-mi?”.

Expresia a fost preluata si la Acatistul Mantuitorului, tot la Icosul al doilea:

“Intelegerea cea neinteleasa cautand Filip sa o inteleaga, graia: Doamne, arata noua pe Tatal”.

Cum adica intelegere, dar neinteleasa? Cred ca expresia aceasta vrea sa ne arate taina cea de necuprins cu mintea omeneasca. Taina lui Dumnezeu este neinteleasa, ca una ce este de necuprins cu mintea omeneasca, dar nu este irationala, ci este cu inteles. Iar in acest inteles patrunde omul prin credinta, prin credinta ca putere, prin credinta lucratoare, prin credinta ca dragoste, ca daruire de sine in mainile lui Dumnezeu. In mainile lui Dumnezeu pe Care L-am cunoscut, nu pe care nu L-am cunoscut.

Da. Nu am avut o descoperire, cum a avut Sfantul Siluan Athonitul care a vazut pe Hristos Cel viu. Nu sunt nici pe departe la masura marelui proroc Moisi care a vorbit cu Dumnezeu gura catre gura, fata catre fata, ca si cu un prieten. Dar as fi mincinos daca as spune ca nu L-am cunoscut pe Dumnezeu, la masura mea si intr-un fel potrivit masurii mele. Nu am avut vedenii, vise, vederi, stravederi sau clarviziuni si nu le am. Dar stiu ca L-am intalnit pe Dumnezeu si El a schimbat cursul vietii mele. Este limpede pentru mine, limpede ca lumina zilei, ca ceea ce s-a facut, nu de la mine s-a facut. Un Altul a venit si mi-a deschis ochii sufletului, ochii cei launtrici, aratandu-mi ceea ce eu altfel n-as fi putut vedea. Si tot ceea ce a urmat a fost o consecinta a acestei intalniri cu Dumnezeu. Faptul ca am plecat la manastire, ca sunt calugar, ca sunt preot, ca sunt acum aici si vorbesc cu dumneavoastra.

Fara intalnirea cu Dumnezeu, fara intalnirea vie cu Dumnezeu Cel viu, cred ca totul ramane fara alta valoare  mai mult decat valoarea unei vorbe goale. Chiar vorbirea despre Dumnezeu, despre credinta, despre dragoste, despre suferinta, despre virtuti.

Am spus aceste cuvinte exprimandu-ma la persoana intaia singular, dar am facut-o incredintat fiind ca oricare dintre dumneavoastra ar putea sa spuna aceste cuvinte, poate ca mai mult decat mine. Cu adaugirea, sigur, a intamplarilor si a imprejurarilor proprii vietii fiecaruia.

Am spus aceste cuvinte cautand o cale, sau un mod de a ne apropia de taina suferintei. Pentru ca suferinta are o taina ei, are o intelegere neinteleasa. In ea se desfasoara o intalnire tainica intre om si Dumnezeu. Iar in timpurile noastre, pentru a ne apropia de taina suferintei, se pare ca avem piedici mai mari decat in trecut. Sa spunem cumva ca suferinta a capatat o dimensiune noua, sau poate ca aceasta dimensiune doar s-a accentuat. In timpurile noastre pentru ca intunericul sa fie mai intuneric, restristea mai mare si greul mai greu, omul a fost lovit groaznic in ceea ce consta taria lui, punctul lui de sprijin in fata a toata suferinta, si anume, a fost lovit in credinta lui.

Si n-as vrea sa smintesc pe nimeni, nici sa tulbur constiinta nimanui, dar am sa ma exprim totusi asa: in timpurile noastre mintea a inlocuit credinta. Sau, cel putin, a strecurat in apele limpezi ale credintei tulburarea si impartirea felurimii gandurilor.

Vreti sa aratam acest lucru printr-un mic exemplu? Iata! Expresia pe care am folosit-o mai inainte, “intelegerea cea neinteleasa” . Aceasta expresie o gasiti in cartile bisericesti mai vechi si ea exprima starea evlavioasa, credincioasa, a sufletului omenesc care cinsteste taina lui Dumnezeu. Dar in cartile bisericesti mai noi nu mai gasiti expresia aceasta, sau o gasiti, dar putin schimbata. In loc de “intelegerea cea neinteleasa” gasiti expresia “intelesul cel greu de patruns”. Simtiti diferenta? Inteles greu de patruns poate sa aiba, sa zicem, si o ghicitoare, dar, ea, mintea se straduieste si straduindu-se dezleaga intelesul acela greu de patruns al ghicitorii. Expresia noua este o forma diluata a celei vechi. Cea veche marturisea cu tarie taina, arata sfintenia si puterea tainei, de neajuns pentru mintea omeneasca, oricate stradanii ar depune ea. Taina de neajuns pentru mintea omeneasca, dar cunoscuta de inima credincioasa. Pe cand expresia cea noua parca ar sugera ca un efort al ratiunii, al mintii, ar putea sa ia in stapanire taina. De aceea aceasta transformare a acestei expresii mi se pare ca poate ilustra o schimbare ce s-a petrecut, schimbare despre care v-am vorbit, ca mintea a tins sa inlocuiasca credinta.

Nu vreau sa spun ca cei care s-au ocupat cu reeditarea unor carti bisericesti, Ceaslovul, acatistiere, carti de rugaciuni, au tradat cu buna stiinta textul cel vechi. Chiar mi se pare ca de multe ori prea mult ne indreptam atentia in directia aceasta, in afara, umplandu-ne de banuieli, de osandiri, de tulburari, uitand de dusmanul cel dinauntru. Poate prea mult ne temem ca ne va fi furata credinta de niste tradatori ai ei si in inima noastra ne despartim de cei pe care ii socotim asa, tradatori ai credintei si cumva ne impartim in doua tabere: noi si ei.

 

Dar eu as vrea sa ma refer la o stare a mintii, la o stare a lucrului omenesc pe care mi se pare ca o avem de plans impreuna. Exemplul pe care vi l-am dat a fost totusi ales la intamplare, si el nu este esential, dar starea aceasta a lucrului omenesc cred ca ne priveste pe toti, cred ca ea trebuie sa fie spre luarea-aminte a noastra, a tuturor. Si cu privire la aceasta sa stiti ca oamenii sfinti, oamenii duhovnicesti ai veacului nostru au tras, ca sa spune asa, un semnal de alarma. Starea aceasta a fost diagnosticata de ei. Aceasta stare este boala cea mai mare, este suferinta cea mai mare a sufletului omenesc in timpurile noastre. Sau, din cauza acestei stari ii este greu omului de astazi sa se apropie de intelegerea cea neinteleasa a suferintei.

Dar sa vedem cum diagnosticheaza oamenii duhovnicesti, imbunatatiti, sfinti, ai timpului nostru aceasta stare. Cuviosul Paisie Aghioritul spune:

“In epoca noastra, in care s-au inmultit cunostintele, increderea numai in ratiune a zguduit din nefericire credinta din temelii si a umplut sufletele de semne de intrebare si de indoieli. De aceea suntem lipsiti de minuni, pentru ca minunea se traieste si nu se explica prin logica”.

Iar parintele Dionisie Ignat de la Colciu, marele duhovnic roman, care a trait 80 de ani in muntele Athos, spune si dansul:

“Din multa iscodire a mintii si inaltare si parere, piere credinta. Se retrage din suflet. Un ucenic l-a intrebat pe Batranul sau cand va veni sfarsitul. Si Batranul a araspuns: cand se va inmulti mintea. Si asta o vedem astazi”, zice Parintele Dionisie.

Sfantul Ignatie Briancianinov, cu mai bine de 100 de ani inainte de acesti doi cuviosi Parinti, catre jumatatea secolului al XIX-lea, a observat cu durere o prefacere primejdioasa a vietuirii crestinesti si a scris pe larg despre faptul ca se vede cum crestinii tot mai mult pierd intelesul cel adevarat al vietuirii crestinesti. Se vede cum tot mai mult valorile umanismului si rationalismului inlocuiesc in viata lor Descoperirea dumnezeiasca si Traditia. Sau spus mai de-a dreptul, Sfantul observa cum vechiul mod de viata,  in ascultare de dumnezeiestile porunci, ascultare din dragoste, in simplitatea inimii, acest mod de viata incepe sa se stinga si apare un mod de viata nou, modul de viata al omului care-si cauta voia lui, se ghideaza numai dupa simtirea lui, numai dupa intelegerea lui. Toate acestea Sfantul le vede, asa cum si sunt, toate le vede ca pe o lepadare de credinta, ca pe o apostazie, ca pe inceputul implinirii cuvintelor profetice ale Sfantului Apostol Pavel: Antihrist nu se va arata pana nu va veni mai intai lepadarea de credinta.

Deci Parintii duhovnicesti, oamenii sfinti ai timpului nostru, ne vorbesc despre aceasta slabire, sau despre aceasta pierdere a credintei. Ea este mai greu de observat pentru ca imbraca forme mai subtile decat in trecut, uneori se deghizeaza chiar in hainele credintei.

Sfantul Teofan Zavoratul spune despre timpurile din urma:

“Desi numele de crestin va fi auzit pretutindenea si peste tot vor fi biserici si slujbe, toate acestea nu vor fi decat parelnicie, caci intru acestea se va salaslui o adevarata apostazie”.

Deci, slabirea sau pierderea credintei este suferinta cea mai mare, este boala cea mai mare a sufletului omenesc in timpurile noastre. Sau, putem sa spunem si altfel: din pricina slabirii credintei este omul atat de neajutorat, uneori zdrobit, in timpurile noastre, in fata suferintei. Pentru ca slabind credinta, el nu se mai poate mangaia, nu se mai poate impartasi din comoara intelegerii celei neintelese pe care o ofera biserica si in care au aflat mangaiere parintii nostri. Cum am putea privi in sufletul nostru decat numai prin credinta? Cuvantul pe care ni-l da Biserica, cuvantul Bisericii care spune ca in suferinta se afla ascunsa iubirea lui Dumnezeu….

Da, in suferinta este iubirea lui Dumnezeu care poarta negrait de grija mantuirii omului. Biserica ne spune ca omul n-a fost facut pentru suferinta. Intru inceputul facerii sale, omul nu a cunoscut, nu a stiut ce inseamna moartea, nu a stiut ce inseamna boala, nu a stiut ce inseamna suferinta. Dar atunci, ce s-a intamplat cu noi? Si Biserica zice: Ce taina este aceasta ce s-a facut cu noi? Cum ne-am injugat cu moartea? Cum ne-am dat stricaciunii? Cu adevarat, precum este scris dupa porunca lui Dumnezeu, Care da celor adormiti odihna. Dupa porunca lui Dumnezeu, asadar… si ce este porunca lui Dumnezeu? Porunca lui Dumnezeu este viata vesnica. Vedeti minunea? Pe de o parte, noi stim (si spun lucrul acesta pentru ca sunteti oameni care mergeti la Biserica si primiti invatatura Bisericii), noi stim ca boala, moartea, suferinta sunt urmarea calcarii de porunca savarsite de catre Adam in Rai, toate acestea sunt facerea lui intr-un fel, urmarea de neocolit a alegerii pe care a facut-o de a se desparti de Dumnezeu, neascultandu-L. Pe de alta parte, ni se spune ca ne-am injugat cu moartea dupa porunca lui Dumnezeu. Dar porunca lui Dumnezeu este viata vesnica! Nu este o contradictie aici, ci este o minune. Dumnezeu se pogoara, ia in mainile Lui facerea mainilor noastre, o sfinteste si face in asa fel ca prin ceea ce ni se lucra pierzania sa ni lucreze de acum mantuirea.

Cu moartea pe moarte calcand, asa a lucrat Hristos. Ceea ce era spre pierzania noastra a facut Dumnezeu sa fie spre curatirea noastra. Prin moarte s-a risipit duhul pacatului, firea omeneasca murdarita de pacat s-a risipit, s-a destramat prin porunca lui Dumnezeu, pentru a se naste din nou, curata, innoita, prin harul lui Hristos, in Hristos. Si asa a facut Dumnezeu ca prin cele ce noi ne-am dus la pierzanie sa dobandim mantuirea, insa ca sa ne impartasim de mantuirea aceasta se poate numai prin credinta, numai primind prin cerdinta harul dumnezeiesc.

Nu as vrea sa mai lungesc cuvantul acum, am vrut numai sa creez un cadru pentru intrebarile dumneavoastra. Intalnirea noastra, oricum, nu se numea conferinta, ci convorbire si asa a si trebuit sa fie. Dumneavoastra trebuie sa ma ajutati acum prin intrebarile dumneavoastra, sa incercam sa scoatem intelesuri folositoare pentru noi, intelesuri crestinesti, folositoare pentru sufletele noastre, despre boala, despre moarte, despre suferinta. Eu, atat cat am reusit,  am incercat sa creez un cadru general pentru aceasta.

Pana cand dumneavoastra va veti formula intrebarile, am sa va mai vorbesc putin despre un caz de suferinta foarte cunoscut, despre Iov. Vreau sa va vorbesc putin despre el pentru ca mi se pare ca de multe ori si cazul lui sau minunea lui, taina lui o privim intr-un mod simplist: a fost incercat, a rabdat si ca rasplata rabdarii lui a primit indoit fata de cele ce avea.

E adevarat ca e nevoie de putina rabdare pentru a citi cartea lui Iov, traim intr-o mare viteza, nu avem rabdare sa ne adancim intr-o lectura care cumva prin structura ei ne opreste din aceasta viteza a noastra, cere o aplecare asupra ei, cere o luare aminte. Daca ati avea rabdare sa parcurgeti cartea lui Iov cu luarea aminte, ati descoperi in ea adancimi nebanuite. Nu este numai atat, ca a fost incercat si in incercare i s-a aratat credinciosia fata de Dumnezeu. Este ceva mult mai adanc in ceea ce s-a petrecut cu Iov. A ingaduit Dumnezeu Satanei sa loveasca, intai sa loveasca in ale lui, lucrurile, turmele, chiar copiii lui au murit. A ingaduit Dumnezeu ca Satana sa loveasca in trupul lui, sa il imbolnaveasca, sa sufere de o boala cumplita.

Afland de nenorocirea lui, au venit sa il mangaie trei prieteni: Elifaz din Teman, Bildad din Şuah si Ţofar din Naamah. Gandul lor, dupa cum arata Scriptura, se vede ca a fost sincer, pentru ca venind si vazandu-l pe Iov, au cazut cu fetele la pamant si sapte zile si sapte nopti n-au fost in stare sa spuna niciun cuvant, cutremurati de nenorocirea care l-a lovit pe acest om drept al lui Dumnezeu. Dar daca luam aminte la dialogul care incepe intre ei descoperim ca acesti prieteni ai lui Iov incercau sa Il indreptateasca pe Dumnezeu in fata lui Iov. Incercau, cumva, sa il invinovateasca pe Iov pentru ca Iov isi apara nevinovatia lui, cum am zice noi, priveau dintr-o intelegere morala lucrurile, nu puteau sa iasa din schema aceasta: faci asta, primesti asta, esti drept, primesti rasplata, esti pacatos, primesti pedeapsa. Si ziceau: daca ai primit ce ai primit de la Dumnezeu, trebuie sa fi facut tu ceva! Ai gresit tu cu ceva inaintea lui Dumenzeu, Dumnezeu nu este nedrept. Niciodata nu s-a vazut ca Dumnezeu sa pedepseasca pe cei drepti,  nu s-a vazut niciodata ca cei drepti sa fie nefericiti.

Si aici am sa va citesc putin din cuvantul pe care Iov il spune acestor prieteni ai lui, care veniti sa il mangaie n-au reusit decat sa rascoleasca mai adanc sufletul lui:

“Am auzit mereu astfel de lucruri; sunteţi toţi nişte jalnici mângâietori.

Când se vor sfârşi aceste vorbe goale şi ce te chinuieşte ca să răspunzi?

Şi eu aş vorbi aşa ca voi, dacă sufletul vostru ar fi în locul sufletului meu; aş putea să spun multe cuvinte împotriva voastră şi să dau din cap în privinţa voastră.

V-aş mângâia numai cu gura şi cu mişcarea buzelor mele v-aş aduce uşurare.

Dar, dacă vorbesc, durerea mea nu se linişteşte şi dacă tac din gură, durerea mea nu se depărtează de la mine.

În ceasul de faţă, Dumnezeu mi-a luat toată vlaga; toată ticăloşia mea mă împresoară, Doamne!

M-ai acoperit cu zbârcituri, care toate mărturisesc împotriva mea; neputinţa mea ea însăşi mă dă de gol şi bârfitorul stă împotriva mea.

El mă sfâşie în furia Lui şi se poartă cu mine duşmănos, scrâşneşte din dinţi împotriva mea; duşmanul meu aruncă asupră-mi săgeţile ochilor săi;

Deschis-au gura lor împotriva mea, în batjocură m-au lovit peste obraji. Toţi grămadă se înghesuie împotriva mea.

Dumnezeu mă dă pe mâna unui păgân. El mă aruncă pradă celor răi.”

Desi la prima vedere, prin cuvantul lui, Iov cere socoteala lui Dumnezeu, la prima vedere cuvantul lui e un cuvant de razvratire, dar numai la prima vedere. Ceea ce se intampla cu el – nu stiu daca eu am intelesul cel drept, dar nu cred ca ma departez de el prea mult – cred ca ceea ce s-a petrecut cu el a fost aceasta: Dumnezeu l-a adus pana la limita puterilor omenesti. Nu putea sa fie niciun cuvant omenesc care sa il mangaie pe el. Niciodata nu trebuie sa ne facem avocatii lui Dumnezeu in fata omului care sufera. Suferinta este ceva intre el si Dumnezeu, nu trebuie sa ne amestecam intre Dumnezeu si omul care sufera in sensul de a ne face interpretii lui Dumnezeu sau aparatorii lui Dumnezeu fata de omul care in suferinta pare ca huleste pe Dumnezeu sau cere socoteala lui Dumnezeu, pentru ca riscam sa-i facem mai rau omului, sa fim, cum zice Iov, “niste jalnici mângâietori”. Dumnezeu avea o socoteala cu el, intr-adevar suferinta lui era ceva ce intrecea puterile mintii sau puterile omenesti, dar care a fost scopul pentru care Dumnezeu l-a adus pe Iov pana la limita puterilor omenesti? Ne dezleaga intrebarea aceasta insusi Iov, dupa ce afla usurare in suferinta lui: Din spusele unora şi altora auzisem despre Tine, dar acum ochiul meu Te-a văzut. Pentru aceea, mă urgisesc eu pe mine însumi şi mă pocăiesc în praf şi în cenuşă.”

 

Rezultatul suferintei lui Iov a fost vederea lui Dumnezeu. Ceea ce a urmat suferintei lui Iov a fost vederea lui Dumnezeu. Suferinta era atat de mare, dusa pana la limita puterilor omenesti, incat acestei suferinte nu i-a urmat decat trecerea dincolo de aceasta limita a puterii omenesti. Ea putea fi urmata numai de vederea lui Dumnezeu. Dumnezeu a pregatit in aceasta suferinta pe Iov ca sa primeasca vederea Lui. Textul mai vechi spunea “cu auzul urechii Te-am auzit”, adica a primit cunoastere despre Dumnezeu numai prin auz, insa, in urma suferintei lui i s-a facut aceasta descoperire, atunci cand era in culmea deznadejdii, cand era in adancul cel mai adanc al suferintei si nu mai exista niciun fel de mangaiere pentru el. Atunci L-a vazut pe Dumnezeu. Si aceasta singura vedere a lui Dumnezeu, singura ea a putut sa linisteasca si sa odihneasca inima lui. Si vazand pe Dumnezeu n-a mai avut nevoie sa il smereasca cineva, sa ii faca cineva morala, sa ii tina cineva predici despre rabdare. Si a zis: “pentru aceea acum ma urgisesc eu pe mine insumi si ma pocaiesc in praf si in cenusa”.

Sigur ca nu stim niciodata cand avem alaturi de noi pe un Iov, suferinta are multe intelesuri. Dar poate ca de prea multe ori noi o vedem ca pe un fel de pedeapsa de la Dumnezeu, judecam intr-un mod simplist lucrurile si de multe ori ranim pe altii cu aceasta judecata a noastra. In suferinta intotdeauna se arata pronia lui Dumnezeu pentru mantuirea omului.

Sa va mai spun ceva, pana vin primele intrebari. Stiti ce este boala? Si boala este ca un vestitor, este ca cineva care bate la usa vietii noastre si ne spune “Adu-ti aminte ca vei muri!”. Boala este un inaintevestitor al mortii, ea ne arata fragilitatea conditiei noastre omenesti. De asemenea, prin boala Dumenzeu lucreaza in sufletele noastre taina smereniei. Boala arata nimicnicia omului. Imi vine in minte acum ceea ce spunea Pascal despre Cromwell, cel care a condus Revolutia burgheza din Anglia in secolul al XVII-lea. Era un conducator de osti atat de vajnic, incat, spunea Pascal ca si Papa tremura in fata lui. Atunci avea multa putere, Occidentul intreg tremura in fata lui. Dar a fost necesara doar o mica pietricica, care s-a oprit in uretra – cum spunem noi a facut un blocaj renal – si toata faima lui Cromwell a pierit. Iata ce este omul! Omul de care tremura Papa, omul de care tremura Occidentul intreg. N-a avut nevoie de mai mult, decat de aceasta pietricica si prin aceasta pietricica a apus indata toata faima lui si toata frica a pierit.

– Un adolescent de 17 ani consuma si plaseaza si altora droguri. Refuza existenta lui Dumnezeu. Ce putem face pentru el?

– Astfel de cazuri probabil ca sunt multe in zilele noastre. Cum am spus inainte despre Iov… nu cred ca ar da vreun rezultat sa ne apucam sa tinem predici unui astfel de tanar. Ar trebui sa ne apropiem de el si sa vedem de ce ajunge sa consume droguri, ce anume cauta el. Ii lipseste ceva, cauta ceva. E nevoie de multa rabdare pentru asta. Numai daca e inconjurat de multa rabdare si rugaciune, de dragoste. Numai asa puteti sa ajungeti la sufletul lui, ca sa vedeti de ce a ajuns sa faca ceea ce face. De multe ori stim ca cei care ajung sa consume droguri nu prea mai pot sa renunte la ele. Si atunci poate si asta sa fie o cruce grea, si pentru frati, si pentru parinti, si pentru cei care ii sunt apropiati.

Dar sa ia aceasta cruce in rabdare, in rugaciune, insa sa se fereasca sa tina predici! “Nu e bine sa faci asta, trebuie sa faci asta!” nu e de ajuns, stie si el ca nu e bine, poate. Stie si el ce trebuie sa faca, poate. Dar nu are putere pentru aceasta. Sa va apropiati de el cu dragoste ca sa aflati de ce anume are nevoie sufletul lui, de ce a ajuns in starea asta. Si poate ca asa, incet incet, veti gasi si calea de a-l ajuta.

– Exista vreo legatura intre anumite boli trupesti si anumite patimi sau boli sufletesti?

– Exista o legatura intre ele, ca sufletul si trupul sunt legate intre ele in fiinta omeneasca. Anumite patimi ale sufletului produc animite boli sufletesti (trupesti, n.n.). De exemplu, Sf. Vasile cel Mare zice ca oamenii invidiosi sufera de boli ale aparatului circulator, dar acum nu inseamna ca toti oamenii care sufera de boli ale aparatului circulator sunt invidiosi. Sigur ca o patima tine sufletul intr-o stare de crispare, intr-o stare de incordare. Iar in conditia noastra, asa cum traim noi in lumea aceasta, sufletul se foloseste de organele trupului in lucrarea lui. Iar daca sufletul este vatamat, adica nu lucreaza linistit, nu lucreaza lin, atunci si organele de care se foloseste el pot sa fie afectate. Dar nu luati asta la modul simplist in care am spus inainte – te pedepseste Dumnezeu pentru ca fumezi, pentru ca faci, pentru ca dregi. Sa nu tinem predici oamenilor ca daca faci asta, se intampla asta si te pedepseste Dumnezeu! Pentru ca in felul acesta ii indepartam pe oameni de Dumnezeu. Ajung oamenii sa Il vada pe Dumnezeu ca pe unul care te pandeste sa vada, cum ai facut ceva, imediat sa te articuleze, cum spunem noi, ca si cu o nuia. Nu este asa! Chiar si cand bolile trupesi sunt legate de patimi sufletesti, nu inseamna ca ele sunt o pedeapsa, ci ele sunt calea proniei dumnezeiesti prin care Dumnezeu cauta vindecarea acelui suflet. Dumnezeu cauta vindecarea si mantuirea fiecaruia potrivit cu personalitatea lui, cu structura lui sufleteasca, cu felul lui de a fi. Adica gaseste Dumnezeu “medicamentul” potrivit pentru fiecare. Si daca vede Dumnezeu ca unui om, pentru vindecarea sufletului lui, ii e de folos sa ia acest “medicament”- boala trupeasca, atunci ingaduie Dumnezeu sa sufere de boala trupeasca, pentru a se putea curati de pacat.

– Adesea in suferintele noastre descoperim ca in sinea noastra Il invinovatim pe Dumnezeu pentru acestea. Cum sa le depasim?

– Numai prin credinta le putem depasi, pentru ca, intr-adevar, logicii noastre omenesti suferinta i se prezinta de multe ori ca un fel de nedreptate sau ajungem la aceasta contradictie: “Daca Tu ma iubesti, Doamne, cum de nu iti pasa de suferinta mea?Adica intr-un astfel de caz, daca e sa ne certam cu Dumnezeu, intr-adevar, cu Dumnezeu trebuie sa ne certam! Dar noi singuri putem sa ne dam seama cand o facem din rautate, cand o facem din egoism, cand ne certam din egoism. Una e sa ne certam cu Dumnezeu cum o facea Iov sau Parintele Sofronie Saharov si alta e sa ne certam cu Dumnezeu din egoismul nostru, din micimea noastra de suflet. Mai intai sa scapam de micimea noastra de suflet si apoi sa ne certam cu Dumnezeu. Si este sigur – asta o spun eu, sa va convingeti si dumneavoastra – ca din cearta asta vom iesi infranti si ne va coplesi dragostea lui Dumnezeu.

Parintele Sofronie Saharov povesteste ca era in Sfantul Munte, la liniste, la pustie, in timpul celui de-al doilea razboi mondial si era atat de apasat de suferinta oamenilor (mureau copii, femei, batrani, oameni nevinovati) si se certa cu Dumnezeu. Insa, spune el, intotdeauna dupa o astfel de cearta sfarseam infrant”, infrant la picioarele Crucii lui Hristos. Deci are dreptate omul sa se certe cu Dumnezeu in suferinta lui, nu trebuie sa invinovatim pe nimeni pentru aceasta. Si certandu-se cu Dumnezeu, de la Dumnezeu va afla si dezlegarea intrebarii.

*

Care este pozitia Bisericii Ortodoxe in privinta radiesteziei (bio-energo-terapiei)? Ce pateste o persoana supusa radiesteziei?

– Nu cred ca exista o pozitie oficiala a Bisericii in privinta radiesteziei. Acum, eu va spun din ce am putut eu sa cunosc. Am intalnit oameni care faceau radiestezie in anumite grade. Din experienta lor pot sa va spun anumite lucruri si din ce mi se pare mie. Nu este pozitia oficiala a Bisericii, Biserica nu s-a pronuntat in legatura cu asta.

Radiestezia seamana cu un fel de spiritism. Atat cat am putut eu sa vad, este o denaturare jalnica a spiritualitatii ortodoxe, atunci cand este a… spiritualitatii ortodoxe denaturarea asta. In cursuri de radiestezie o sa gasiti definite marimi de felul acesta: grad de realizare a voii Domnului intr-o actiune intreprinsa. De exemplu, ai intreprins o actiune. Un operator radiestezist iti masoara gradul de realizare a voii Domnului in actiunea respectiva. Ai realizat voia Domnului 50% sau 60% sau 20%. Sau: acceptul Sfintei Treimi pentru o actiune pe care vrei sa o intreprinzi. Vrei sa te casatoresti, vrei sa pleci intr-o calatorie, vrei sa iti alegi un anume servicu. Apelezi la un operator radiestezist si el o sa-ti spuna ca in masura de…. 30% Sfanta Treime este de acord sa faci actiunea respectiva. Nu stiu daca trebuie sa spun mai mult…

De ce am spus ca seamana putin cu spiritismul? Operatorul radiestezist se comporta in mare masura ca un medium. Primeste problema, o transmite propriului subconstient, in subconstient primeste mesajul inforenergetic legat de problema respectiva, iar acest semnal inforenergetic se traduce apoi in niste oscilatii ale unui pendul – o greutate atarnata de un fir, pe care il tine in mana. Raspunsul se traduce in oscilatiile acestui pendul. Daca sunt mai mari oscilatiile inseamna ceva, daca sunt mai mici inseamna altceva. Sau ansa, mai poate sa fie, in loc de pendul. Problema este ca acest pendul chiar oscileaza. Altfel ar fi o simpla escrocherie. Dar e mai grav decat atat! Adica duhul cel rau lucreaza prin operatorul radiestezist ca printr-un medium, asa cum stiti fiecare, ca la mici sedinte de spiritism se misca obiecte, se intampla diverse lucruri. Deci mi se pare ca este periculoasa radiestezia si nu as recomanda nimanui sa apeleze la ea pentru rezolvarea problemelor de sanatate sau orice fel de alte probleme.

*

Cum putem alina suferinta unei mame care are ambii copii bolnavi de cancer? Cum putem intelege de ce sunt atatea cazuri de cancer la copii?

– Nu cred ca putem intelege de ce sunt atatea cazuri de cancer la copii. Si cum putem sa mangaiem? Cum da Dumnezeu! Dar intr-adevar, cand omul este in suferinta are nevoie de mangaiere. Nu are nevoie sa ii tinem predici despre rabdare. Sa va feriti sa-i tineti predici despre rabdare omului care sufera! Si daca ii dai o cana cu apa unui om care este la pat si nu poate sa isi ia singur apa, este o mangaiere pentru el. Sa participam cu ceva la suferinta lui, dar la modul concret. Sa ne ducem numai sa il vedem si sa stam de vorba cu el, sa mangaiem singuratatea lui cu ceva. Sau ne ducem si ii facem cumparaturile. Sa participam cu ceva la viata lui, la suferinta lui. Aceasta va fi, fara indoiala, o mangaiere. Intotdeauna este un ajutor a ne ruga pentru omul care este in suferinta. Cuviosul Paisie Aghioritul spune ca atunci cand te rogi cu asemenea stare de suflet incat ai fi gata sa iei tu boala aceluia numai el sa se faca sanatos, se intampla ca acela chiar sa se faca sanatos si uneori se intampla ca cel care a cerut sa ia el boala, sa nu se imbolnaveasca. Dar nu trebuie sa ne rugam cu gandul acesta: “Doamne, da-mi mie boala numai sa se faca acela sanatos, ca poate totusi n-o sa ma imbolnavesc!” Atunci nu mai este o rugaciune adevarata. Dar rugaciunea este intotdeauna un ajutor, daca o facem cu credinta, din toata inima…

*

– Credeti ca se va ajunge la implantarea cipului, asa cum este prezentat in cartea Apocalipsei sau este aceasta intrebare si temere o forma de a ne distrage atentia de la realele probleme duhovnicesti?

– (…)

Stiti bine ca s-a facut multa valva pe aceasta tema, foarte usor se interpreteaza lucrurile, ti-e si teama sa spui un cuvant pentru ca este foarte usor rastalmacit si interpretat. Si sunt pusi oamenii, unii impotriva altora, chiar parintii, adeptii unuia, adeptii celuilalt. Acesti adepti interpreteaza lucrurile in asa fel incat sa creeze vrajba, o dezbinare. N-as vrea sa contribui si eu la starea asta de lucruri, spunandu-va acum si eu ceva, sa va dau si eu de lucru. Dar pentru ca a fost pusa intrebarea aici… Eu nu cred ca cipul, asa cum este el acum, reprezinta pecetluirea. Va spun ceea ce va spun pornind si de la parerea unor batrani duhovnicesti, nu e parerea mea personala, mi-am format-o si eu luand anumite lucruri tot de la batrani, de la parinti duhovnicesti.

Pecetluirea nu se va putea sa nu aiba un substrat religios. Adica nu va fi un act administrativ – ma duc la Politie si primesc cipul si am fost pecetluit. Ea trebuie sa aiba un substrat religios, adica ea va trebui sa fie insotita, implicit sau explicit, de un fel de o marturisire de credint a. Adica odata cu primirea pecetluirii sa-l marturisesc, implicit sau explicit, pe Antihrist ca Domn si Mantuitor al meu, ca Salvator al lumii. Pentru ca Antihrist inseamna “in locul lui Hristos”. El va avea o ura, o invidie groaznica impotriva lui Hristos, nu va suferi prezenta Lui in mintile, in sufletele oamenilor. Va dori ca el sa stapaneasca inimile oamenilor, pe el sa il considere Salvatorul. Se va inalta pe sine, spun profetiile, mai presus de tot ceea ce este inchinat. Deci el va cere aceasta inchinare, sa i se dea lui ceea ce se da lui Dumnezeu. Deci pecetluirea trebuie sa fie cumva insotita de un fel de marturie de credinta, asa cum noi cand ne botezam rostim Crezul, ne marturisim credinta in Dumnezeu cel Unul in Treime inchinat, ne marturisim credinta in persoanele Sfintei Treimi. Asa si pecetluirea, probabil, va avea acest substrat, fie ca va fi foarte explicit sau fie ca va fi cumva implicit.

Parintele nostru duhovnic, parintele Macarie [Cuviosul Macarie Ionita, duhovnicul de la Man. Pasarea, plecat la Domnul in 2007, n.n.], care a adormit nu de mult, spunea ca, de fapt, atunci cand vor fi lucrurile, ele vor fi evidente pentru toti, toti oamenii vor sti ce se intampla si ce fac. Dar din interese materiale, din diferite motive isi vor imbrobodi fiecare constiinta, vor alege sa faca pasul acesta, dar toti vor sti ce fac.

Intr-adevar, se creeaza asa, ca o psihoza, oamenii sunt cu atentia atat de indreptata spre lucrul acesta, incat isi pierd toata linistea – ca vor fi pecetluiti pe ascuns, ca acolo e o cursa, se simt panditi din toate partile. Si Parintele Porfirie Bairaktaris era suparat pe duhovnici ca au introdus un fel de panica in oameni. Parintele Porfirie tot la modul simplu s-a exprimat. Vedeti cum este si cuvantul Sfantului Apostol Pavel: Antihrist nu se va arata pana nu va veni mai intai lepadarea de credinta.

Deci eu nu trebuie sa am atentia catre Antihrist, ci catre lepadarea de credinta. Ca el nu se poate arata pana nu va veni lepadarea de credinta! Daca nu pleaca Hristos din viata mea, el nu are loc sa se apropie sau sa intre in viata mea. El nu intra in viata mea decat daca din viata mea pleaca Hristos. Iar ca sa plece Hristos din viata mea, asta tine numai si numai de mine. Nu tine de Guvern, nu tine de vreo conspiratie, nu tine de Masonerie, nu tine de tradatori ai credintei din Biserica, nu tine de nimeni. Ca sa plece Hristos din viata mea tine numai de mine. Aste e si maretia omului! Este o maretie a omului, ca este totul intre el si Dumnezeu. Daca eu Il pastrez pe Hristos in viata mea, pentru ca vreau sa Il pastrez pe Hristos in viata mea, eu in El cred, pe El Il marturisesc, pe El l-am cunoscut ca Dumnezeu al meu, in El este viata mea si daca eu nu vreau sa ma lepad de El, nimeni nu poate sa mi-L ia, tine totul de mine. Deci Antihrist nu se va arata pana nu va veni mai intai lepadarea de credinta.

E adevarat lucrul acesta, ca lepadarea de credinta imbraca forme foarte subtile in vremea noastra. Ea se deghizeaza chiar in hainele credintei, adica se pastreaza o spoiala de credinta, cum zice Sf Teofan – vor fi peste tot biserici, slujbe, dar nu vor fi decat parelnicie, nu va fi o angajare in Hristos, ci numai fatada, numai fast, numai ritual, nu va fi o daruire a vietii in Hristos. Asta este primejdia! Si pe asta trebuie sa ne concentram, nu pe conspiratii, nu pe tradarea nu stiu cui, nu pe cipuri, nu pe altceva… Ca pecetluirea va imbraca si o forma concreta, a cipului sau alta, poate ca va imbraca si o forma concreta. Dar noi sa ne pregatim. Nu stim cand va fi momentul acela, dar daca noi suntem cu constiinta treaza vom simti, va fi limpede pentru toata lumea.

[…]

*

Alte cuvinte folositoare pentru Duminica slabanogului:

***

Legaturi:


Categorii

Parintele Arsenie Muscalu, Portile Iadului, Razboiul nevazut, Sfantul si Dreptul Iov, Talcuiri la Apocalipsa, Vindecarea Slabanogului (Paraliticului) de la Vitezda, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

83 Commentarii la “DE CE SUFERINTA? DE CE BOALA? CUM SA IL AJUTAM PE CEL CARE SUFERA? Ne raspunde Parintele Arsenie Muscalu (audio)

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Activez de cateva luni intr-un asezamant dedicat persoanelor atinse de boala Alheimer si am incercat sa observ indeaproape manifestarile lor si sa intru in contact direct cu ei. Am fost tulburata, in sens bun, sa constat ca manifestarea afectiunii, a atentiei speciale, in paralel cu rugaciunea pentru ei a facut ca, comportamentul lor si manifestarile bolii sa difere, in sensul ameliorarii.
    Din pacate egoismul nostru si indiferenta, ceea ce numim “lipsa de timp”, fac ca si atunci cand ne ocupam de un bolnav sa o facem formal, considerand ca daca ii dam tratamentul prescris, mancare, ii schimbam asternuturile si hainele si-l asezam intr-o pozitie (fizica) aparent confortabila, ne-am facut “datoria”. Uitam in schimb ca orice om, ca este bolnav fizic sau psihic, cu handicap fizic sau psihic, sau pur si simplu obosit fizic sau psihic, are nevoie in primul rand de DRAGOSTE !
    Doctorii si medicamentele s-ar putea sa nu-l ajute, dar DRAGOSTEA si RUGACIUNEA sigur o vor face ! Credeti-ma, multi oameni ar putea fi recuperati daca i-am inconjura cu ATENTIE, DRAGOSTE si RUGACIUNE.
    Ne place sa credem ca daca mergem la Biserica, ne rugam pentru beneficii personale, postim, facem milostenie, suntem buni crestini. Insa toate acestea nu valoreaza nimic daca le facem pentru a ne crede “drepti” in sinea noastra. Facandu-le insa pentru ceilalti, pentru aproapele, intru Numele Domnului, atunci de fapt le facem pentru noi toti crestinii.
    Astazi se cauta mult ajutorul material, dar ceea ce lipseste de fapt lumii de azi este disponibilitatea afectiva si spirituala !
    Oamenii se robotizeaza, nu mai gandesc si nu mai actioneaza conform propriilor simturi si convingeri…
    Doamne miluieste-ne !

  2. Cât bine săvârşim noi zilnic
    Şi cât din ceia ce e greu
    Considerăm că-i nedreptate
    Menită să ne facă rău ?

    Cât din povara suferinţei
    Considerăm noi că e cruce,
    Când rău-i doar o consecinţă
    Trimisă ca să ne educe ?

    Cât rău aduce pentru semeni,
    Tot binele care-i la mine ?
    La cât renunţă, cât îndură,
    Cât rabdă ei să-mi fie bine ?

    Când binele ce-mi aparţine
    E obţinut cu greutate,
    Din munca semenilor care
    Nu sunt plătiţi după dreptate,

    Ce bucurie îmi oferă ,
    Şi-n ce măsură am folos
    Prin simţăminele dreptăţii
    Şi legea Domnului Hristos ?

    Câtă dreptate ne dăm nouă ?
    Cât vrem să ne nedreptăţim
    Spre-a da dreptatea celor care
    Le-a fost furată şi noi ştim ?

    Cât este rău în viaţa noastră,
    (Calamităţi ori suferinţă)
    Ne meritată, ne adusă
    De rele ca și consecinţă ?

    Cât plâns lăsăm în urma noastră
    La semenii ce ne-au slujit ?
    Cât plângem noi de mila noastră,
    Când alţii ne-au nedreptăţit ?

    Câtă iubire ne dăm nouă
    Şi câtă-i dăm lui Dumnezeu
    Şi semenilor noştrii care
    Înloc de bine le dăm rău ?

    Sau câtă cinste ne dăm nouă,
    Şi cât de’naltă ne-o dorim ??
    Şi câtă cinste dăm acelor
    Ce nu putem să-i mai iubim ?

    Câtă iertare dăm la semeni
    Şi celor care ne făc rău
    Şi cât am vrea, sau cât pretindem
    Să ne dea nouă Dumnezeu ?

    Câtă’nţelegere şi milă
    Suntem dispuşi să o jertfim ,
    Spre cei ce ne provoacă silă
    Şi cât luptăm să-i rezidim ?

    În câţi din semeni vedem răul
    Şi-n câţi vedem pe Dumnezeu ?
    Pe câţi îi socotim nevrednici ?
    Pe câţi îi sprijinim la greu ?

    Credinţa iată ne aduce
    Mari întrebări ce vor răspuns,
    Nu prin ce știm ci doar prin fapte,
    Ce sunt facute, în Iisus.

    Și’s (întrebări) foarte puţine
    Și-s puse și la întâmplare,
    Dar iată definesc credinţa
    Și-n mine, dar și-n fiecare.

    Zadarnic ştiu teologie,
    Dacă în viaţă n-am răspuns
    Prin fapte zilnic savarșite
    Întocmai cum Domnul a spus.

    Noi ne dorim ( chiar fără voie)
    O viaţă plină de plăcere,
    Averi, scces și cinstea lumii,
    Trup performant, frumos,…putere.

    Vrem, (noi) să fim primii în toate.
    În frumuseţe’n strălucire,
    În cinstea’lumii în putere,
    Placere, dar… și mântuire.

    Că astăzi în ortodoxie
    Pe toate le amestecăm,
    Iar când ne’atinge suferinţa,
    Cu câtă silă…o purtăm.

    Cât ne jelim – vorbesc de mine –
    Cât ne-am dori doar ocrotire,
    Doar cale lină şi progrese,
    Doar ajutor şi preţuire ?

    Şi cum ne-am mai dori credinţa,
    Cu fapte mari şi cu minuni,
    Cu semne când avem nevoie
    Şi foc ceresc în rugăciuni.

    Cu bani, (să facem milostenii)
    Şi cu iubirea…(ce nu vine
    De sus din cer, rapid şi sigur),
    S–o arătăm pe viu în…lume.

    Dacă’am avea acestea gratis,
    Fără efort şi suferinţă,
    Fără să scoatem cele rele,
    Prin luptă şi prin pocăinţă,

    Din cruce ce ne’ar aparţine,
    (Câd le avem și’așa de sus),
    Fără să ştim ce-i crucea vieţii
    Şi preţul ce l-a dat Iisus.

    N’am înţelege cât îndură,
    Cei prinşi în ghiarele durerii,
    Nici ce osândă’aduce-n suflet,
    Nelegiuirile plăcerii.

    N-am înţelege ce preţ cere
    Întregul rău ce l-am lucrat
    (Pe care doar așa îl scoatem),
    Nici cât ne leagă de păcat.

    Căci tot ce-i greu în vaţa noastră,
    Dureri, necazuri, suferinţă,
    Ni-i răul care-și cere plata,
    (Și mult trăita necredinţă)

    Tot răul care-i înlăuntru,
    Ne aparţine şi-i lucrat,
    De noi cu drag şi bucurie,
    (Și-n egoism cu’adevarat)

    Ici arde casa-n plină iarnă
    Iar colo cancerul loveşte,
    Ciroza stinge oameni tineri,
    Sau fiica, (de copil) curveşte.

    Bani strânşi uşor, fără sudoare,
    Distrug maşini, curmă destine,
    Şi fac bogaţii ca să plângă,
    Mai rău ca cei ce n’ au nici pâine.

    În plină glorie loveşte
    (În oameni mari) moarte cumplită,
    Sau boli ce nu au vindecare,
    Copii debili,moarte subită.

    C’au susţinut nelegiurea
    Şi răului i-au dat concurs,
    Când trbuiau să îl oprească
    Și să asculte de Iisus.

    Calamităţi nemaivăzute
    Fac mii de morţi şi suferinţă
    Când răul copleşeşte lumea
    Și-o cultivam cu…necredinţă .

    Tot rău-i viu și creste zilnic
    (Prin patimi cum sfintii au spus)
    Și-i totul scris în conștiinţă
    Şi-n Adevărul lui Iisus .

    ŞI-I RĂUL CARE NI SE’NTOARCE
    Sau poate care se răzbună,
    Dreptatea care ne vorbeşte,
    Şi Adevărul care tună.

    Noi vrem credinţa să ne fie,
    Uşoară, simplă, cu răspuns,
    Rapid, concret spre-a uimi lumea
    Și’a arăta cine’am ajuns.

    Dacă uităm de răul care,
    O viaţă’ntragă l’am lucrat
    Vom socoti că suferinţa
    Și “greul” nu l’am meritat.

    Dar însăși raul ni-i povara.
    E’n noi.Ni-i una cu fiinţa
    Şi nu primeşte,nu acceptă
    Ceia ce doar e consecinţa.

    Nu vrea smerenie adâncă .
    Nu vrea povara umilinţei .
    Nu vrea nici truda rugăciunii.
    Vrea numai roadele credinţei.

    Vrea uşurinşă-n tot şi-n toate.
    Credinţa doar ca ritual,
    Cu bani plătiţi pe ’’indulgenţe ’’
    Cu’n crez trăit emoţional.

    Dar nepurtând povara crucii,
    Şi nici adânca pocăinţă,
    Ne înşelăm cu surogate
    Şi adunăm doar cunoştinţă.

    Credinţa cea adevărată,
    Se dobândeşte prin lucrare,
    Statornică și riguroasă,
    Reală, despătimitoare.

  3. Frati si surori in Iisus Hristos Domnul,
    Pentru a sti ce sa raspundem neoprotestantilor va arat, din nou, un material ( cu imbunatatiri) cu texte din Sfanta Scriptura, care dovedesc adevarul credintei noastre ortodoxe.
    Am adaugat in plus, la sfarsit, texte despre adevaratul inteles al pocaintei.
    Materialul nu are interdictie copy-right.
    Doamne ajuta dreptei credinte!

    INDRUMAR BIBLIC ORTODOX

    DESPRE SFANTA TREIME ( DUMNEZEU IN TREI PERSOANE)
    ( pentru Martorii lui Iehova)
    ” Şi după ce s-a botezat tot poporul, botezându-Se şi Iisus şi rugându-Se, s-a deschis cerul, Şi S-a coborât Duhul Sfânt peste El, în chip trupesc, ca un porumbel, şi s-a făcut glas din cer: Tu eşti Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit.”
    ( Luca 3, 21- 22).
    Domnul Iisus a zis: ” Iar Eu şi Tatăl Meu una suntem.” ( Ioan 10, 30).
    ” Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi Aceşti trei Una sunt.” ( I Ioan 5, 7).
    ” Căci căruia dintre îngeri i-a zis Dumnezeu vreodată: “Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi Te-am născut”; şi iarăşi: “Eu Îi voi fi Lui Tată şi El Îmi va fi Mie Fiu”? Şi iarăşi, când aduce în lume pe Cel întâi născut, El zice: “Şi să se închine Lui toţi îngerii lui Dumnezeu”. Şi de îngeri zice: “Cel ce face pe îngerii Săi duhuri şi pe slujitorii Săi pară de foc”; Iar către Fiul: “Tronul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului; şi toiagul dreptăţii este toiagul împărăţiei Tale.”( Evrei 1, 5- 8).
    ” Harul DOMNULUI nostru IISUS HRISTOS şi dragostea lui DUMNEZEU şi împărtăşirea SFÂNTULUI DUH să fie cu voi cu toţi!” ( II Corinteni 13: 13).

    DESPRE FAPTE BUNE ( pentru protestanti, care sustin ca mantuirea e numai prin credinta)
    ” Căci Fiul Omului va să vină întru slava Tatălui Său, cu îngerii săi; ŞI ATUNCI VA RĂSPLĂTI FIECĂRUIA DUPĂ FAPTELE SALE.” ( Matei 16, 27);
    ” Şi pentru ce Mă chemaţi: Doamne, Doamne, ŞI NU FACEŢI CE VĂ SPUN?” ( Luca 6, 46);
    ” Iar El a zis: Aşa este, dar fericiţi sunt şi cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu ŞI-L PĂZESC.” ( Luca 11, 28).
    ” Nici o sluga nu poate sa slujeasca la doi stapani. Fiindca sau pe unul va uri si pe celalalt il va iubi, sau de unul se va tine si pe celalalt il va dispretui. NU PUTETI SA SLUJITI LUI DUMNEZEU SI LUI MAMONA.
    Toate acestea le auzeau si fariseii, care erau iubitori de argint,si-L luau in bataie de joc.
    Si El le-a zis: VOI SUNTETI CEI CE VA FACETI PE VOI DREPTI INAINTEA OAMENILOR, DAR DUMNEZEU CUNOASTE INIMILE VOASTRE; căci ceea ce la oameni este inalt, uraciune este inaintea lui Dumnezeu.” ( Luca 16, 13-15);
    ” DE MA IUBITI, PAZITI PORUNCILE MELE.” ( Ioan 14, 15);
    ” DACA PAZITI PORUNCILE MELE, VETI RAMANE INTRU IUBIREA MEA” ( Ioan 15, 10);
    ” Ci, in orice neam, cel ce se teme de El SI FACE DREPTATE este primit de El.” ( Fapte 10, 35).
    ” DUMNEZEU, CARE VA RASPLATI FIECARUIA DUPA FAPTELE LUI:
    Viata vesnica celor ce, PRIN STARUINTA IN FAPTA BUNA, cauta” ( Romani 2, 5-7);9.
    ” Si intru aceasta stim ca L-am cunoscut, DACA PAZIM PORUNCILE LUI.
    Cel ce zice: L-am cunoscut, dar poruncile lui nu le pazeste, mincinos este si intru el adevarul nu se afla.” ( I Ioan 2, 3-4);
    ” Prin aceasta cunoastem pe fiii lui Dumnezeu si pe fiii diavolului:ORICINE NU FACE dreptate nu este din Dumnezeu, nici cel ce nu iubeste pe fratele său” ( I Ioan 3, 10);
    ” Căci dragostea de Dumnezeu aceasta este: SA PAZIM PORUNCILE LUI; si poruncile Lui nu sunt grele.” ( I Ioan 5, 3);
    ” nu urma raul, ci binele. CEL CE FACE BINE DIN DUMNEZEU ESTE; cel ce face rau n-a vazut pe Dumnezeu.” ( III Ioan 1, 11);
    ” Si marea a dat pe mortii cei din ea, si moartea si iadul au dat pe mortii lor, SI JUDECATI AU FOST, FIECARE DUPA FAPTELE SALE.” ( Apocalipsa 20, 13).

    DESPRE BOTEZUL COPIILOR
    Noi, crestinii ortodocsi, botezam copii pentru ca:
    ” Răspuns-a Iisus şi i-a zis: Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva de sus, nu va putea să vadă împărăţia lui Dumnezeu.” ( Ioan 3: 3);
    ” Şi el, luându-i la sine, în acel ceas al nopţii, a spălat rănile lor şi s-a botezat el şi toţi ai lui îndată.” ( Fapte 16: 33);
    ” Am botezat şi casa lui Ştefana” ( I Corinteni 1: 16);
    ” Şi toţi, întru Moise, au fost botezaţi în nor şi în mare.” ( I Corinteni 10: 2).
    Dovada ca marturia nasilor la botez e valabila:
    ” Şi văzând Iisus credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îţi sunt păcatele tale!” ( Marcu 2: 5).
    Botezul inlocuie circumcizia ( care stim ca se facea la 8 zile de la nastere):
    ” Iată eu, Pavel, vă spun vouă: Că de vă veţi tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimic.” ( Galateni 5: 2).
    Persoanele adulte nebotezate ( cum sunt in India) trebuie catehizate inainte de botez.

    SFANTA TRADITIE
    1. De unde stia Pavel numele vrajitorilor lui faraon, care l-au infruntat pe Moise ( ma refer la Iannes si Iambres, din II Timotei 3: 8), ca in Vechiul Testament nu apare numele lor? Raspunsul: din Traditie.
    2. Dar apostolul Iuda de unde stia ce a spus patriarhul Enoh, ( vezi Iuda 1: 14), ca in VT nu apare nici un citat din Enoh? Raspunsul: din Traditie.
    3. De unde stia apostolul Iuda ce i-a spus arhanghelul Mihail Satanei atunci cand a murit Moise ( vezi Iuda 1: 9), ca in VT nu scrie? Raspunsul: din Traditie.
    4. De unde il citeaza Pavel pe Domnul Iisus ( vezi Fapte 20; 35), ca in Evanghelii nu apar aceste Cuvinte? Raspunsul: din Traditie.
    5. De unde avem termenul ” Sfânta Treime”, ca nu exista in Sfanta Scriptura?
    6. De ce crestinii se inchina duminica? Ca nu e o porunca expresa in Biblie, ci Traditia ne-o spune asta.
    7. De unde stim care e forma crucii pe care a fost rastignit Domnul Iisus (ca Martorii spun ca Hristos a fost rastignit pe un stalp si sunt si alte feluri de cruci, precum crucea Apostolului Andrei) ? Din Traditie.
    VT= Vechiul Testament

    DESPRE IMAGINI IN BISERICA
    – ” O, galateni fara de minte, cine v-a ademenit pe voi sa nu va incredeti adevarului, pe voi, IN OCHII CARORA A FOST ZUGRAVIT IISUS HRISTOS RASTIGNIT?” ( Galateni 3: 1).
    – ” Cortul insa sa-l faci din zece covoare de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie; IN TESATURA LOR SA FACI CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA”
    ( Iesirea 26: 1);
    – ” Sa faci o perdea de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie, rasucita, IAR IN TESATURA EI SA AIBA CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA” ( Iesirea 26: 31).
    – Fara a ne mai gandi la heruvimii de pe chivotul legii ( vezi Iesirea cap. 25: 18).
    – ” Si a facut in Sfanta Sfintelor doi heruvimi de lemn de maslin, inalti de zece coti.
    O aripa a heruvimului era de cinci coti si cealalta aripa a heruvimului era tot de cinci coti. Zece coti erau de la un varf al aripilor lui pana la varful celeilalte aripi.
    Tot de zece coti era si celalalt heruvim; amandoi heruvimii aveau aceeasi masura si aceeasi infatisare.
    Inaltimea unui heruvim era de zece coti; la fel si celalalt heruvim.
    Si a asezat el heruvimii la mijloc, in partea de la fund a templului. Aripile heruvimilor erau insa intinse; si atingea aripa unui perete, si aripa celuilalt heruvim atingea celalalt perete. Iar celelalte aripi ale lor se atingeau in mijlocul templului, aripa de aripa.
    Si a imbracat el heruvimii cu aur.
    PE TOTI PERETII TEMPLULUI DE JUR IMPREJUR, PE DINAUNTRU SI PE DINAFARA, A FACUT CHIPURI SAPATE DE HERUVIMI, DE COPACI, DE FINICI SI DE FLORI IMPODOBITE.”
    ( III Regi 6: 23-29).
    ” Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului;
    Să pui un heruvim la un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului.
    şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.”
    ( Iesirea 25: 18- 20; despre capacul chivotului Legii).

    DESPRE INCHINAREA LA INGERI/ SFINTI
    ” Iar îngerului Bisericii din Filadelfia scrie-i: Acestea zice Cel Sfânt, Cel Adevărat, Cel ce are cheia lui David, Cel ce deschide şi nimeni nu va închide şi închide şi nimeni nu va deschide: 8. Ştiu faptele tale; iată, am lăsat înaintea ta o uşă deschisă, pe care nimeni nu poate să o închidă, fiindcă, deşi ai putere mică, tu ai păzit cuvântul Meu şi nu ai tăgăduit numele Meu. 9. Iată, îţi dau din sinagoga satanei, dintre cei care se zic pe sine că sunt iudei şi nu sunt, ci mint; iată, îi voi face să vină şi să se închine înaintea picioarelor tale şi vor cunoaşte că te-am iubit.”
    ( Apocalipsa 3, 7- 9).
    Deci: ” iată, îi voi face să vină şi să se închine înaintea picioarelor tale şi vor cunoaşte că te-am iubit.”
    ” 13. Aflându-se însă Iosua aproape de Ierihon, a căutat cu ochii săi şi iată stătea înaintea lui un om; acela avea în mână o sabie goală. Şi apropiindu-se Iosua de dânsul, i-a zis: “De-ai noştri eşti sau eşti dintre duşmanii noştri?” 14. Iar acela a răspuns: “Eu sunt căpetenia oştirii Domnului şi am venit acum!” Atunci Iosua a căzut cu fala la pământ, s-a închinat şi a zis către acela: “Stăpâne, ce porunceşti slugii tale?” 15. Zis-a către Iosua căpetenia oştirii Domnului: “Scoate-ţi încălţămintea din picioare, că locul pe care stai tu acum este sfânt!” Şi a făcut Iosua aşa.”
    ( Iosua 5, 13- 15).

    IMPOTRIVA SUPREMATIEI PAPALE
    ” 8. Voi însă să nu vă numiţi rabi, că unul este Învăţătorul vostru: Hristos, iar voi toţi sunteţi fraţi. 9. Şi tată al vostru să nu numiţi pe pământ, că Tatăl vostru unul este, Cel din ceruri.” ( Matei 23, 8- 9)
    papa= tata
    “Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui Mântuitor şi este.”
    ( Efeseni 5, 23)

    DESPRE GHICIT ( deschiderea Cartii)
    ” Să nu mâncaţi cu sânge; să nu vrăjiţi, nici să ghiciţi.” ( Levitic 19, 26);
    ” Să nu se găsească la tine de aceia care trec pe fiul sau fiica lor prin foc, nici prezicător, sau ghicitor, sau vrăjitor, sau fermecător” ( Deuteronom 18, 10);
    ” Căci popoarele acestea, pe care le izgoneşti tu, ascultă de ghicitori şi de prevestitori, iar ţie nu-ţi îngăduie aceasta Domnul Dumnezeul tău.” ( Deuteronom 18, 14);
    ” Pentru că aşa zice Domnul Savaot, Dumnezeul lui Israel: Să nu vă lăsaţi amăgiţi de proorocii voştri şi de ghicitorii voştri care sunt în mijlocul vostru, şi să nu ascultaţi visele voastre, pe care le veţi visa” ( Ieremia 29, 8);
    ” Iar partea celor fricoşi şi necredincioşi şi spurcaţi şi ucigaşi şi desfrânaţi şi fermecători şi închinători de idoli şi a tuturor celor mincinoşi este în iezerul care arde, cu foc şi cu pucioasă, care este moartea a doua.” ( Apocalipsa 21, 8);
    ” Afară câinii şi vrăjitorii şi desfrânaţii şi ucigaşii şi închinătorii de idoli şi toţi cei ce lucrează şi iubesc minciuna!” ( Apocalipsa 22, 15).

    DESPRE POCAINTA
    1. Pocainta presupune rugaciune catre Dumnezeu ca sa ne ierte: ” Dumnezeule, fii milostiv mie, pacatosului.” ( rugaciunea vamesului, din Luca 18: 13);
    2. Pocainta presupune parerea de rau pentru pacatele facute ( “faptele moarte” Evrei 6: 1)) si dorinta de schimbare: ” Si i-a zis fiul: Tata, am gresit la cer si inaintea ta si nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau.” ( Luca 15: 21);
    3. Pocainta presupune si iertarea aproapelui: ” Tot asa si Tatal Meu cel ceresc va va face voua daca nu veti ierta- fiecare fratelui sau- din inimile voastre.” ( Pilda celui ce datora zece mii de talanti, din Matei 18: 35);
    4. Pocainta presupune marturisirea pacatelor: ” Marturisiti-va deci UNUL ALTUIA pacatele si va rugati UNUL PENTRU ALTUL” ( Iacov 5: 16), vezi si I Ioan 1: 9;
    Deoarece Domnul si Mantuitorul Iisus Hristos a zis apostolilor: ” Si zicand acestea a suflat asupra lor si le-a zis: LUATI DUH SFANT! CARORA VETI IERTA PACATELE LE VOR FI IERTATE; SI CARORA LE VETI TINE, VOR FI TINUTE.” ( Ioan 20: 22-23).
    5. Adevarata pocainta inseamna si facerea de fapte bune, nu doar sa nu faci cele rele: ” Faceti dar, roade vrednice de pocainta si nu incepeti a zice in voi insiva: Avem tata pe Avraam, caci va spun ca Dumnezeu poate si din pietrele acestea sa ridice fii lui Avraam. Acum securea sta la radacina pomilor, DECI ORICE POM CARE NU FACE ROADA BUNA SE TAIE SI SE ARUNCA IN FOC.” ( Luca 3: 9).

    DESPRE CONTINUITATEA BISERICII DE LA APOSTOLI PANA ASTAZI
    ” Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui.” ( Matei 16, 18).

    NU ORICINE POATE INTERPRETA SCRIPTURA
    – Ca Domnul Iisus a avertizat fariseii: ” Va rataciti nestiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.” ( Matei 22: 29) vorbind despre inviere;
    – ” Si alergand, Filip l-a auzit citind pe proorocul Isaia si i-a zis: Intelegi, oare, ce citesti?
    Iar el a zis: CUM AS PUTEA SA INTELEG DACA NU MA VA CALAUZI CINEVA? Si a rugat pe Filip sa se urce si sa sada cu el.” ( Faptele Apostolilor 8: 30- 31);
    – ” Si indelunga- rabdare a Domnului nostru socotiti-o drept mantuire, precum v- a scris si iubitul nostru frate Pavel dupa intelepciunea data lui,
    Cum vorbeste despre acestea in toate epistolele sale, IN CARE SUNT LUCRURI CU ANEVOIE DE INTELES, PE CARE CEI NESTIUTORI SI NEINTARITI LE RASTALMACESC, CA SI PE CELELALTE SCRIPTURI , SPRE A LOR PIERZARE.” ( II Petru 3: 15- 16).
    – ” Aceasta stiind mai dinainte, CA NICI O PROOROCIE A SCRIPTURII NU SE TALCUIESTE DUPA SOCOTINTA FIECARUIA;
    Pentru ca niciodata proorocia nu s- a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant.” ( II Petru 1: 20- 21);
    – ” Oare toti sunt apostoli? Oare toti sunt prooroci? OARE TOTI SUNT INVATATORI? Oare toti au putere sa savarseasca minuni? ” ( I Corinteni 12: 29).

  4. Intradevar de exceptie! O consfatuire a parintelui Arsenie cu credinciosii ca de la suflet la suflet… Se simte un duh ce odihneste si converteste sufletul obosit, si care nu poate venii decat dintr-o traire adevarata a poruncilor lui Hristos.

  5. Hristos a inviat!

    Ma bucur ca ati preluat articolul http://www.catehetica.ro/bolile-si-vindecarea-lor-p-arsenie-muscalu .
    Este o inregistrare de mare folos!

    Cristian Stavriu

    PS am tot incercat sa va contactez si nu am reusit, v-am scris si pe adresa de mail si am si comentat la un articol. Am vazut ca ati scos de la recomandari http://cristianstavriu.wordpress.com/ si nu ati inlocuit cu catehtica.ro. Eu v-am postat in recomandari la link-uri rss de la lansare. Mi-as fi dorit sa colaboram pe baza reciprocitatii si al fratietatii spre scopuri comune daca este cu putinta! Doamne ajuta si spor in toate!

  6. @Cristian Stavriu:

    Din cauza adreselor noi de mail sau a linkurilor din comentarii multe mesaje ajung direct la spam si de aceea nu le vedem, sau le observam prea tarziu, cand verificam acolo. Iertare! Am vrut de la inceput sa introducem catehetica la rss, insa am avut dificultati tehnice. Pana reusim, am recomandat si vom recomanda mereu, la postarile duhovnicesti de la pagina de recomandari, materiale de pe siteul catehetica. Doamne, ajuta!

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » Predica PS Sebastian Pascanu, Episcopul Slatinei si Romanatilor despre FORMALISM SI NEPUTINTA DE A NE BUCURA DE BINELE APROAPELUI
  8. Pe cel aflat in suferinta trebuie sa-l ajutam in primul rand cu/din dragoste. Nu ma refer la dragostea care este cununa virtutilor, ci la inceputul acesteia, la treapta cea mai de jos: mila si compatimirea.
    Nu este peste puterea unui om sa ingrijeasca un bolnav (pentru bani sau pentru ca este al familiei sale) asa cum spune Hrisanti. Cel mai greu este sa il faci pe acesta sa nu se simta ca o povara. Sa ai atat de multa dragoste incat sa ajunga suficient de multa si la cel care sufera, astfel incat sa nu carteasca in suferinta lui.
    Daca cel bolnav nu arata rabdare in boala si uneori carteste, este si vina noastra, a celor care ii ingrijim.

    Si cel bolnav, si cel care il ingrijeste sa-L slaveasca pe Dumnezeu!

  9. Minunat cuvantul acestui parinte, dar nu numai cuvantul, ci si vocea calda, linistita, afirmand niste adevaruri patrunzatoare!

    …taina suferintei, taina credintei… sa nu le pierdem, ca ramanem cu ganduri si explicatii rationale, goale, fara Viata!

  10. Pingback: Război întru Cuvânt » BOALA CEA MAI MARE A TIMPURILOR NOASTRE, PE CARE “O AVEM DE PLANS IMPREUNA”
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » Suferintele copiilor si caile lui Dumnezeu » Război întru Cuvânt
  12. Pingback: Parintele Nicolae Steinhardt despre "PROBLEMA PAINII" SI PREDICATORII FATARNICI AI FALSULUI IDEALISM
  13. Pingback: Cuviosul Paisie: A GANDI ORTODOX ESTE USOR, INSA A TRAI ORTODOX CERE OSTENEALA. Cum ii ajutam pe ceilalti?
  14. Pingback: PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX - Conferinta de la Iasi, septembrie 2011 (audio, video, text): "NU PUTEM IUBI CU ADEVARAT DACA NU AM INVATAT SMERENIA"
  15. Pingback: PARINTELE PAISIE DE LA SIHLA: "Mai mult sa faci cu FAPTA, decat sa vorbesti cu cuvantul. Ca lumea este plina de vorbe... Cei mai multi sunt bolnavi de MANDRIE"
  16. Pingback: SAMARINEANUL MILOSTIV - Predici si talcuiri. Cine este aproapele nostru, pe cine sa ajutam si cum? INTRE INDIFERENTA, IPOCRIZIE SI JERTFA
  17. Pingback: “SCOALA-TE SI UMBLA!” De ce trebuie sa pretuim totusi… sanatatea? CUM SE TRATEAZA SI SE VINDECA DE BOLI CREDINCIOSII ORTODOCSI? -
  18. Pingback: MERINDE DUHOVNICESTI DE LA MANASTIRILE ESSEX SI PUTNA: Staretul Melchisedec Velnic despre grairea in desert. Parintele Zaharia Zaharou – raspunsuri duhovnicesti: Cum vom putea face fata vremurilor apocaliptice? -
  19. Pingback: MAICA GAVRILIA SI ADEVARATA MARTURISIRE A ORTODOXIEI – 20 de ani de la mutarea in Imparatia iubirii. “DRAGOSTEA ESTE DOAR PE CRUCE” -
  20. Pingback: Duminica Slabanogului din Vitezda: DESPRE IPOCRIZIA LEGALISTA SI LIBERTATEA DUHULUI: “De ce ajungem sa pretuim mai mult o regula decat un om?” -
  21. Pingback: Predici audio la Duminica slabanogului de la scaldatoarea Betezda: IPS BARTOLOMEU, IEROM. TIMOTEI (Putna) si PROTOS. DAMASCHIN (Sihastria Putnei): “DOAMNE, NU AM OM!” -
  22. Pingback: DREPTUL IOV, MULT-RABDATORUL (I): “Iov nu a avut pe nimeni, a baut si paharul tradarii prietenilor sai, nerecunostinta celor carora le făcuse bine, mania femeii sale si batjocura semenilor sai” -
  23. Pingback: Parintele Cleopa (audio) despre DREPTUL IOV. Sfantul Ioan Gura de Aur (II) despre TIRANIA TRISTETII, RABDAREA BOLII si despre PARINTII NEPASATORI LA PACATELE COPIILOR -
  24. Pingback: Sfantul Macarie Egipteanul: Cum se manifesta Duhul Sfant in suflet? CINE NU ARE COMOARA SI FOCUL DUHULUI IN SINE SA NU INDRAZNEASCA SA PREDICE ALTORA! -
  25. Pingback: PS SEBASTIAN: “Suntem obsedati de rau, de diavol si de puterile lui, in loc sa fim obsedati de Dumnezeu si de Inviere! FERITI-VA SA CICALITI OAMENII!” -
  26. Pingback: SLUGA SUTASULUI. Predica audio importanta despre DISCRETIA CREDINTEI, INIMA MILOSTIVA versus “GENERATIA EU” SI PACATUL SUPERIORITATII CARE OSANDESTE. Cum pot ortodocsii, “noul Israel”, sa repete caderile “poporului ales”
  27. Pingback: Parintele Ioan Buliga si Parintele Arsenie Muscalu despre INSELARE, CIPURI, ALARMISME, RAZBOIUL INFORMATIILOR. “Astazi curatenia si smerenia sunt foarte rare, insa invatatori sunt tot mai multi si atunci ratacirea creste…” -
  28. Pingback: Arhim. Simeon Kraiopoulos: SUFERINTA, BINECUVANTARE SAU BLESTEM? Care este sensul suferintei? -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate