Arhim. EFREM FILOTHEITUL despre FRICA, DEZERTARE si TRANDAVIE in RAZBOIUL DUHOVNICESC: “Din faptul ca deznadajduiesti cunoaste ca acesta este razboi, este bombardament al vrajmasului… Prin urmare trebuie RABDARE, STARUINTA, CURAJ. Aceasta sa nu-ti intunece cerul nadejdilor tale”
“Iti doresc, fiica mea, ca sa te nevoiesti. Nu uita scopul mantuirii, caci diavolul cauta pe cine sa inghita. Nu dormita, caci timpul nu este in mainile noastre; viata noastra atarna de un fir de ata. Sileste-te pe sineti, fii demna, arata ca esti roaba a lui Hristos, iar nu a diavolului”.
Despre nepasare, frica, tradare si dezertare
1. Ostasul fricos este lipsit de slava, de indraznire si plin de rusine; nici o rugaminte de-a lui nu ajunge la urechile imparatului. Pe cand cel viteaz, numai numele lui sa fie anuntat, ca indata se face implinirea cerurilor lui.
O, inalta indraznire, care il impodobesti pe nevoitorul viteaz! Cine nu si-o doreste pe aceasta? Dar nepasarea, mai ales in rugaciune, o spulbera in cele patru vanturi si-l lasa pe om gol.
Cu atat mai mult trebuie ca noi sa fim slaviti ca niste viteji, fiindca purtam schima ingereasca si cu juraminte ne-am fagaduit Imparatului imparatilor. Viata sau moarte, nu nepasare sau dezertare, ci prin lupta si silire sa invingem pe vrajmasul lui Dumnezeu si al sufletului nostru.
2. Cat despre frica ce te cuprinde noaptea, este de la cel viclean, insa il vei birui cu ajutorul credintei in Dumnezeu. Adica sa cugeti ca Dumnezeu este pretutindeni prezent, „caci in El traim si ne miscam si suntem” (Fapte 17, 24) si ca nimic nu se face fara sa ingaduie Dumnezeu. Chiar si in diavol, si in fiare de ne aflam, si acolo este Dumnezeu. Si nici diavolul, nici fiarele nu pot sa ne vatame, daca nu au stapanire de la Dumnezeu.
Asadar, pentru ce sa ne lipseasca acest adevar mantuitor al lui Dumnezeu, credinta in Pronia Sa, si sa ne temem acolo unde nu este frica? Cum voi patimi vreun rau, de vreme ce Dumnezeu stapaneste si peste diavol si peste omul cel rau si peste toate cele care ma pot vatama? Dar Sfantul Inger, pazitorul omului, pe care nu-l lasa afara din Pronia Sa, cum va ingadui sa patimeasca omul ceva rau, daca nu va primi porunca de la Domnul?
Pentru aceasta, fiul meu, indrazneste! Iar cand vine aceasta frica, sa spui:„De ce sa ma tem? Cine imi poate face rau, daca Dumnezeu este peste toate?”
„Ca de voi si umbla in mijlocul mortii, nu ma voi teme de rele, ca Tu cu mine esti” (Psalm 22, 4).
Totodata sa spui si rugaciunea lui Iisus Hristos si nu te teme de nimic. Crede cu tarie in adevarul credintei.
Catre o monahie incepatoare
3. Binecuvantata mea fiica, Maica Domnului sa te intareasca in nevointa sufletului tau pana la sfarsit. Vad deznadejdea sufletului tau; semeni cu tinerii recruti care sunt dusi pe front si care atunci cand vad cazand gloante si bombe, indata isi pierd curajul si cauta sa fuga inapoi. Dar experienta generalilor ii amesteca cu ostasii vechi si incercati, iar acestia ii incurajeaza pana ce se obisnuiesc sa lupte.
Laud vointa si buna ta intentie. Iti doresc sa ajungi la desavarsire si la nepatimire. Catre aceasta trebuie sa tinda toate stradaniile tale. Nu trebuie insa sa uiti cu cine ai de luptat. Lupta ta este cu incepatoriile, cu stapaniile, cu puterile intunericului cele prea-viclene si prea-iscusite in razboiul cel duhovnicesc. De asemenea cu trupul si cu lumea patimilor, care seamana cu ranile ce dor cumplit si este nevoie de timp, rabdare si staruinta pentru a fi tamaduite.
Din faptul ca deznadajduiesti cunoaste ca acesta este razboi, este bombardament al vrajmasului; este una din ranile patimilor. Prin urmare trebuie rabdare, staruinta, curaj. Aceasta sa nu-ti intunece cerul nadejdilor tale. Crede ca Dumnezeu cunoaste toate dispozitiile launtrice ale fiecaruia si ca nici o dorinta sau osteneala de a face bine nu a trecut cu vederea si nu a ramas nerasplatita, fie mai devreme, fie mai tarziu.
Ii vedem pe Sfintii Parinti ca in primii lor ani sufereau uscaciune, stari infricosatoare de deznadejde si alte ispite istovitoare, dar tineau cu tarie carma rabdarii si a silirii de sine. Apoi erau cercetati de Har, potrivit cu ce sufereau mai inainte.
Te inspaimanta mentalitatea egumenei, lipsa ta de experienta si, in general, acel mediu in care traiesti, crezand ca nu este potrivit pentru atingerea desavarsirii, datorita ispitelor etc. Acestea toate sunt alungate de catre smerenie si prihanire de sine. Adica arunca greutatea lor asupra ta, zicand:
„Eu sunt pricina starilor mele de deznadejde, fie datorita mandriei mele, fie pentru ca inca nu am vederea duhovniceasca curata si nu pot sa ma orientez cu siguranta. De aceea este firesc ca sa-mi pierd curajul si nadejdea“.
De asemenea, norul poate fi alungat si cu credinta catre cea care te povatuieste, ajunge doar sa fie respectate de catre tine regulile luptei.
Cunoastem din traditia patristica si isihasta ca in vechime incepatorii, cu binecuvantarea unui staret incercat, isi zideau chilii si vietuiau singuri si doar in rastimpuri veneau la acel staret pentru a-si marturisi gandurile lor, dupa care luau sfatuire si plecau. Si cu toate ca nu aveau pe staret mereu cu ei, ajungeau la masuri mari, doar cu ajutorul sfaturilor.
Cunoaste, fiica mea, ca deasupra tuturor este Hristos. Nu numai deasupra capului, ci si inlauntrul nostru si incununeaza fiecare intentie buna si silire de sine.
De multe ori smerenia, desigur nu cea adevarata, ci cea otravita de diavol, ne sfatuieste cu ganduri „smerite” cum ca nu sunt puternic si ca am nevoie de aceasta sau de aceea pentru a spori si ca de vreme ce nu le am, cum ma voi mantui, si celelalte. Si crezand acestor ganduri, se taie nervii duhovnicesti, din care pricina vine si lipsa de putere sufleteasca si celelalte. In timp ce trebuia sa se adaposteasca sub acoperamantul sfaturilor unui duhovnic incercat, pentru a nu patimi acea lipsire de putere. Caci stim ca diavolul se preface in inger de lumina si ca orice virtute savarsita fara discernamant devine foarte vatamatoare. De aceea Sfintii Parinti au spus ca
Fiica iubita in Domnul, leapada deznadejdea si spune:
„Ma voi nevoi pana la moarte, voi cauta sa ajung la desavarsire si nepatimire. Si daca nu voi ajunge, fie din pricina neputintelor mele, fie din orice alta pricina, cred, potrivit invataturilor Parintilor nostri, ca Dumnezeu ma va randui cu cei desavarsiti“.
Dar poate ca-mi vei spune:
„Vreau sa ma desfatez de fericirea si de pacea lui Dumnezeu”.
Spune-i vrajmasului:
„Dumnezeu este inlauntrul meu; daca ma voi sili la rugaciune, la dobandirea smereniei si la umilinta, Domnul imi va arata Chipul Sau cel sfant. Nu numai in manastire de ma voi afla, dar chiar si in Sodoma de ma voi afla precum Lot, puternic este Dumnezeu ca sa-mi daruiasca aceasta sfanta dorire a sufletului meu“.
Crede, fiica, cele pe care ti le scriu. Dreptul Lot auzind si vazand faptele cele rusinoase ale nelegiuitilor, pe nimeni nu judeca, si de aceea s-a invrednicit de dumnezeiasca aratare si mantuire.
Si tu sa iei aminte doar la pacatele tale si cred ca vei afla mai multe decat astepti.
4. Cosmarurile si tulburarile din timpul somnului socoteste-le ca sunt furtuna starnita de invidia diavolului, care vrea sa te infricoseze la inceputul caii duhovnicesti, ca sa spui ca, daca la inceputul caii intalnesc astfel de ispite peste puterile mele, atunci cine va putea sa rabde pana la sfarsit? Si astfel satana isi lucreaza cu mestesug arta sa, avand in acest chip destula indreptatire venita de la sufletele osandite. Dar noi cunoastem din experienta cursele acestuia. La inceput calea este grea, dar apoi are odihna, bucurie, incredintare launtrica in privinta mantuirii noastre.
„Marea vietii inaltandu-se de viforul ispitelor…“ si celelalte.
Furtuna si vreme insorita; pace si razboi; sanatate si boala; castig si paguba; astfel este drumul fiecarui suflet. Incetare a unui astfel de drum este doar moartea.
Asadar, suflet binecuvantat, nu te teme mergand pe calea mantuirii tale. Impreuna vom pasi pe cale, ajutandu-ne unul pe celalalt. Harul lui Dumnezeu, care pe cele slabe le intareste si pe cele cu lipsa le plineste, acesta este cu noi, strangand gandurile noastre cele slabite si intarindu-ne spre rabdare, pana cand va veni porunca Atottiitorului, ca sa lasam trupul aici, iar sufletul sa se ridice la Ceruri.
5. Imi scrii in prima ta epistola ca David spune:
„Nu da in veac clatinare dreptului“ (Psalmi 54, 25).
Aici se refera la acea furtuna care nu va aduce dreptului sfarsitul jalnic, ci va fi o incercare din dragoste catre sfarsit bun. Caci prin furtuna cea buna nu numai ca se mantuiesc sufletele Dreptilor, dar se si desavarsesc. Daca ar lipsi furtunile, nimeni nu s-ar mantui.
Imi scrii in a doua ta scrisoare ca scrie in Scriptura ca „cei fricosi sa nu iasa la razboi“. Da, dar aceasta se spune pentru razboiul trupesc, fiindca cei fricosi pot face rau celor viteji. Insa in razboiul duhovnicesc nu este asa, ci fricosii sunt imbarbatati de cei viteji si incercati. In cazul acesta numai duhovnicii vatama, cand, negand experienta, invata cele potrivnice; adica dau medicamente potrivnice pentru boala celui care se spovedeste.
In razboiul duhovnicesc cel fricos se vatama fiindca nu sporeste duhovniceste. Insa atunci cand cere mila lui Dumnezeu, se mantuieste. Nu are barbatie pentru a duce lupte mari, dar tot face ceva pentru mantuirea lui si astfel, pe cat va lucra, tot atat va si primi.
Indreptati fiind Sfintii, totusi erau ispititi, fie ca aveau o lipsa, fie pentru a se slavi si mai mult. Fiindca aveau multa rabdare si Dumnezeu nu voia sa ramana nelucratoare cealalta parte a rabdarii lor, ingaduia sa fie ispititi. Dar intotdeauna ispitirile lor aveau un sfarsit bun.
6. Iti doresc, fiica mea, ca sa te nevoiesti. Nu uita scopul mantuirii, caci diavolul cauta pe cine sa inghita. Nu dormita, caci timpul nu este in mainile noastre; viata noastra atarna de un fir de ata. Sileste-te pe sineti, fii demna, arata ca esti roaba a lui Hristos, iar nu a diavolului. Nu stii ca nepasarea va aduce o mie de ganduri spre a te robi? Roaga-te cu durere si lacrimi! Indrazneste, caci Hristos nu te va lasa! Sileste-te putin si diavolul va fugi. Harul este gata sa te ajute, asteapta insa vointa si silirea ta.
Nepasarea, fiica mea, naste necredinta, acedia, iar aceasta aduce un roi de ganduri rele si stricatoare, ce duc victima lor spre intinare. Ridica-te si ia-ti arma, adica Rugaciunea lui Iisus, si striga Dumnezeului nostru. Alunga-l pe potrivnicul diavol, care cauta sa te inghita. Sileste-te pe sineti. Ma rog si plang pentru tine, ca Maica Domnului sa te intareasca in lupta ta.
7. Dumnezeul pacii, fiica mea, sa-ti daruiasca pacea dumnezeiasca care covarseste toata mintea si dragostea Sa. Dragostea lui Dumnezeu sa fie telul vietii tale.
Sa te temi de nepasare ca de cel mai mare vrajmas. Nepasarea aduce toate relele. Neglijarea indatoririlor este distrugerea tuturor bunurilor duhovnicesti, dupa care vine uscaciunea si celelalte. De aceasta ne izbavim prin rugaciunea cea neincetata, spusa cu gura sau cu mintea, prin pomenirea mortii, a iadului, a Raiului. Silire la indeplinirea indatoririlor si mai ales tacere unita cu Rugaciunea lui Iisus.
8. Fiica mea iubita, iti dau cea mai mare binecuvantare a inimii mele: sa te pazeasca Dumnezeu de cel viclean. Amin.
„Lupta lupta cea buna“ a sufletului tau. Sa-ti dai seama cand cazi si indreapta-te. Loveste nepasarea cu toata puterea ta, caci de la aceasta porneste tot raul.
Cu fiecare cadere satana se apropie tot mai mult de tine, pentru a te face jucaria lui si a te batjocori. Trezeste-te din nesimtire, cugeta la cele de sus, caci vom pleca in calatorie fara putinta de intoarcere. Ia aminte, caci unii vor merge la bunatatile cele de sus, in Ierusalimul cel ceresc, pentru a praznui neincetat Pastele impreuna cu ingerii, iar altii vor merge jos, in iad, avand pentru totdeauna tovarasia demonilor!
Priveste sus! Treci cu privirea mintii de cerul acesta si vezi ce se ascunde dincolo de el. Acolo este Patria noastra, acolo sunt duse si invistierite ostenelile noastre. Pentru aceasta sa nu-ti neglijezi indatoririle: studiu duhovnicesc, canon, priveghere intru trezvie si Rugaciunea lui Iisus. Striga:
„Iisuse invatatorule, mantuieste-ma! Izbaveste-ma pe mine, ticaloasa!“ […].
9. Evei i s-a poruncit sa nu manance din rodul oprit, mai apoi insa, cand a venit intru vederea lui, a fost biruita de pofta, l-a mancat si a murit dinspre Dumnezeu. A vazut, asadar, si a fost biruita de dorinta desfatarii. S-a dat o lupta inlauntrul ei si iubirea de sine a condus-o la gustarea din pom, fiindca nu a pus la socoteala lipsirea de harul ascultarii.
Pe cei pe care vrea sa-i mantuiasca, pe cei care cauta mila Sa, Dumnezeu nu vrea sa fie neincercati, lipsiti de barbatie, fricosi. Şi aceasta pentru ca este vorba de dumnezeiasca mostenire care se va da crestinilor incercati. De aceea ne pune in fata ispitelor, pentru a cunoaste ascultarea noastra fata de poruncile Lui. Luminarea Lui este inlauntrul nostru, cunoasterea voii Sale se dobandeste din Sfintele Scripturi, constiinta iarasi ca o busola ne povatuieste. Toate cele de mai sus ne lumineaza inaintea ispitei.
Insa atunci cand vointa noastra inclina spre rau, nu ne supunem poruncilor Sale.
Ne-a zidit cu vointa libera, iar vointa libera nu poate fi silita. Şi astfel, daca ne vom teme de Dumnezeu, nu vom cadea in ispita. Daca nu ne-am iubi pe noi insine mai mult decat pe Dumnezeu, nu am inclina spre pacat. Dar bunatatea Sa nu a lasat caderile fara putinta de indreptare. Pentru aceasta ne ridicam din nou si astfel se face biruinta prin cadere.
Scriptura ii numeste drepti pe toti cei care se silesc pe ei insisi pentru a se mantui, indreptati fiind prin credinta. Dumnezeu nu-i va lasa sa cada, de vreme ce se lupta bine. Nu-i va lasa sa cada intr-o ispita mai presus de puterile lor, atunci cand se silesc sa rabde. Insa atunci cand exista frica si duh caldicel, cand exista nepasare, aceasta se face pricina de ispita mai presus de puterea noastra.
Cartirea ta este pacatoasa; este rod al iubirii de sine si al lipsei de barbatie. Sa ai rabdare intru toate, sa-I multumesti lui Dumnezeu si sa prihanesti lenevia ta, iar nu pe Dumnezeu, Care S-a rastignit pentru tine. Prin urmare, te iubeste. Si daca te iubeste, te va lasa sa cazi ta ispita? Cere-I iertare si intareste-te intru rabdare.
10. Luati aminte la nepasare atat in ce priveste rugaciunea, cat si gandurile; de asemenea si la moleseala in nevointa privegherii.
Nu fiti nepasatori, fiii mei, deoarece nepasarea este un rau foarte mare; este nascatoarea tuturor placerilor josnice, inaintemergatoare a iadului si pricina inrobirii celei cumplite.
Nu dormitati cu somnul trandaviei, fiindca diavolul e treaz si tine in mana sa o surcea aprinsa, straduindu-se sa ne dea foc ca sa ardem. Treziti-va, ne asteapta judecata fara mila.
Nu va pierdeti curajul! Uneori ne paraseste Harul dumnezeiesc si cadem in ganduri necuviincioase, iar alteori in vorbarie, pentru a ne smeri si a nu cugeta inalt. Dar sa ne cunoastem neputinta si faptul ca fara Harul lui Dumnezeu nu putem sa facem nici un bine.
11. Nu teme, ci nevoieste-te! Inarmeaza-te cu curaj si barbatie! Il avem pe Iisus conducator Care conduce armata noastra la biruinta slavita. Nu te teme deloc, caci frica este de la cel viclean, ca sa ne dezarmeze si sa ne ia prizonieri. Sa ai nadejdea ta in Cel Care a spus:
„Nu te voi lasa, nici te voi parasi” (Evrei 13, 5).
Nu ne va lasa sa fim ispititi mai presus de puterile noastre.
12. Fiica mea, te cerceteaza ispititorul pentru a-ti incerca inclinarea vointei, ce are la baza anumite prejudecati. Nevoieste-te sa dai marturisirea cea buna si nu te teme de vrajmasul sufletelor noastre.
Hristos, bunul meu copil, urmareste nevointa ta. Ingaduie ispititorului sa te ispiteasca, pentru a-i arata minunea care a facut-o cu tine, rupandu-te de lume cu dulcele sau Har.
Lupta-te impotriva vrajmasului sufletului tau si sa nu-i ingadui sa castige nimic din cele ce a castigat „pe gratis” in lume.
Impotriveste-te cu tarie, ca ingerii sa se bucure si sa salte veselindu-se, pentru ca diavolul cel netrupesc a fost biruit de tine cu ajutorul Harului nevazut al lui Dumnezeu.
Osteneala fiecarei nevointe trece, dar ramane biruinta. Daca cineva nu „mananca iadul cu polonicul” in vremea ispitei, nu va vedea Harul lui Dumnezeu. Cugeta la moarte, caci avem sa plecam catre o alta lume. O, ce frumoasa si fericita! Oare vom deveni locuitori ai acestei lumi atat de frumoase? La acel loc preafericit sa cugetam mereu, pentru a putea dispretui lumea de aici, cea inselatoare si mincinoasa.
Roaga-te neincetat, fiica mea! Cugeta la pacatele tale si plangi cu lacrimi fierbinti, care te vor usura foarte mult. Vei savarsi cum trebuie nevointa intristarii celei dupa Dumnezeu, atunci cand vei pastra tacerea si nu vei rade.
13. Fiica mea binecuvantata, bucura-te intru dragostea Preabunului nostru Dumnezeu, Care ca un Parinte iubitor ne poarta de grija intr-un chip atat de minunat, chiar si prin inteleapta Sa certare, pentru mantuirea sufletului nostru.
Noi, fiica mea, ne infricosam dintr-un lucru foarte de mic – asa cum ti s-a intamplat si imi scrii – fara sa cunoastem ca nimic rau nu poate sa ni se intample, fiindca toate se petrec potrivit proniei Parintelui Ceresc, pentru dobandirea de mai multa stiinta duhovniceasca, caci Dumnezeu nu va pune boi (oameni neinitiati duhovniceste) in cealalta lume, ci oameni intelepti, credinciosi, incercati in razboiul cu demonii si biruitori ai pacatului celui de multe feluri.
Curaj, fiica mea, indrazneste in lupta! Prin multe necazuri si ispite vom trece marea acestei vieti, ca sa ajungem la limanul neinviforat al acelei vieti fericite care nu va avea sfarsit, nici necazuri, nici primejdii.
Tine cu tarie carma intregii-intelepciuni, pentru ca sa scapi de stancile iadului. Dumnezeu vrea ca cei ce se nevoiesc sa fie urmatori ai Sai; sa nu pregete a rabda pentru dragostea Sa cele mai mari suferinte. Caci astfel dovedim cu adevarat dragostea noastra cea catre El. In vremea ispitei se vadeste dragostea fiecarui om, cat de mult Il iubeste pe Dumnezeu.
Iisus, Domnul nostru, vrea ca noi sa avem dragoste desavarsita. Doua iubiri nu incap in aceeasi inima. Nu putem sluji lui Dumnezeu si lui mamona. Suntem datori sa-I dam lui Dumnezeu inima curata de orice intinaciune, ca sa ne dea si El inima Sa cea neintinata si dumnezeiasca.
(din: Arhim. Efrem Filotheitul, “Poveţe părinteşti”, Editura Evanghelismos, 2015)
***
Legaturi:
- CUVINTE VII SI TARI DE LA UN SFANT IN VIATA, PARINTELE EFREM DIN ARIZONA (mai 2014): Cum sunt Raiul si Iadul? Ce sa facem ca sa ne mantuim astazi? Despre SODOMIE si RAZBOIUL NUCLEAR: “Razboiul va incepe din cauza pacatelor“. “Vom trece prin mari dureri”
- SCRISOAREA PARINTELUI EFREM FILOTHEITUL (Arizona) CATRE STARETUL EFREM VATOPEDINUL: “Ceva bun va iesi din aceasta incercare prin care treceti”
- PARINTELE EFREM FILOTHEITUL (Arizona) despre razboiul duhovnicesc, nevazut: “Totul incepe cu gandurile”! (VIDEO SUBTITRAT)
- Avva Efrem Filotheitul despre STRIGATUL CONSTIINTEI si VIATA DUPA MOARTE. “Sa traim viata dupa cuviinta, sa intram in randuiala, pentru ca nu stim daca vom apuca ziua de maine”
- Parintele Efrem Filotheitul despre VIATA DUPA MOARTE si PREGATIREA PENTRU MOARTE: “Cat de mult isi bate joc de noi lumea! Precum o pisica, asa se joaca cu noi, ne batjocoreste si, in ceasul mortii, ne descopera adevarul”
- AVVA EFREM FILOTHEITUL despre POCAINTA si MARTURISIRE: “Lacrimile spala greseala, oricat de rea, de murdara, de dusmanoasa, de urata si de varsatoare de sange ar fi fost”
- FIUL RISIPITOR. IUBIREA LUI DUMNEZEU si TAINA POCAINTEI. Predici strapungatoare de inima si pline de putere ale Staretului Efrem Filotheitul
- CAMARA TA, MANTUITORULE…. Femeia pacatoasa care a spalat cu lacrimi picioarele lui Iisus – pilda luminoasa de POCAINTA si de INCREDERE in adancul indurarilor Domnului: FARA DEZNADEJDE!
- UN SINGUR LUCRU TREBUIE…
- Sfaturi athonite de la PARINTELE EFREM FILOTHEITUL: “Ai reusit sa rusinezi diavolul, care mult se bucura cand cineva isi ascunde gandurile…”
***
- STARILE INTERMEDIARE IN VIATA DUHOVNICEASCA: “Cand duhul necurat a iesit din om…”
- Parintele Simeon Kraiopoulos despre LEPADAREA DE SINE, DE OMUL CEL VECHI si ASUMAREA STARILOR DE USCACIUNE SUFLETEASCA
- GHERON IOSIF ISIHASTUL – scrisori de incurajare in razboiul cu diavolul si pentru ridicarea din caderi: “ORICE S-AR FI INTAMPLAT, NU TREBUIE SA DEZNADAJDUIM”
- GHERON IOSIF: Totdeauna Dumnezeu ajuta, totdeauna ajunge la timp, dar este nevoie de rabdare!
- TRISTETEA SI AKEDIA: cauze, manifestari, terapeutica duhovniceasca (Jean-Claude Larchet)
- Sfantul Macarie Egipteanul despre RAZBOIUL SI PACEA CRESTINILOR. “Fericirea vesnica sta ascunsa in suferinta trecatoare rabdata cu umilinta si nadejde”
- SFANTUL SERAFIM DE SAROV: Virtutea nu este o pară pe care s-o inghiti dintr-o data... Rabdarea este sarguinta sufletului in lucrarea lui”
- PENTRU CE TRAIM? CUM MOARE SUFLETUL, CUM SE PIERDE DUHUL SFANT? “Acolo unde se afla Duhul Sfant, acolo se iveste si lupta cea grea”
- LUPTA CONTINUA SI HARTUITOARE A CRESTINULUI – INTRE HAR SI CADERI. In ce constau, de fapt, desavarsirea sau sfintenia?
- RODUL RABDARII SI AL NADEJDII. De ce Dumnezeu pare uneori neinduplecat si intarzie sa ne implineasca rugaciunile?
- PREDICI AUDIO ale Pr. Ciprian Negreanu in DUMINICA POTOLIRII FURTUNII. Dumnezeu ingaduie furtunile incercarilor ca sa ne smereasca si sa ne izbaveasca de marea inselare a increderii in propriile fapte: “Adevaratul chip al omului este smerenia. Unde este smerenia, acolo vine Dumnezeu”
- PREDICI AUDIO ale Pr. Ciprian Negreanu la PILDA SEMANATORULUI despre importanta esentiala a ATENTIEI LA TINE INSUTI, a TREZVIEI NEINCETATE: “Orice stare pe loc si nepasare fata de suflet este de fapt o cadere, o coborare“. LUCRAREA LUI DUMNEZEU in fata BÂLCIULUI MINTII NOASTRE
- PRIVESTE CERUL! PRIVESTE LA HRISTOS!
- “AJUNGE ZILEI RAUTATEA EI…”
- MANA LUI DUMNEZEU – parintele Gheorghe Calciu
- Cum dobandim rabdare si ce folos avem din incercari? ISPITELE INSINGURARII
- SUB MANA CEA TARE A LUI DUMNEZEU/ “Fii credincios pana la moarte si-ti voi da cununa vietii!”
- Siguranta de a fi IN MAINILE DOMNULUI, cu nadejdea de a ne improspata mereu puterile SUB ACOPERAMANTUL ARIPILOR DRAGOSTEI SALE: “Daca ti se pare ca nimeni nu mai are nevoie de tine, sa stii ca in ochii Lui ai ramas de mare pret”
- LINISTEA DIN TOIUL FURTUNII
- Lupta rugaciunii: SA NE TINEM STRANS DE MANA LUI DUMNEZEU!
- SFANTUL ISAAC SIRUL despre incercarile duhovnicesti si mangaierile harului. SMERENIA BIRUIESTE DEZNADEJDEA COPLESITOARE: “Lipsa de curaj e maica chinului. Iar rabdarea e maica mangaierii“
- Sfantul Isaac Sirul despre FOLOSUL INCERCARILOR si TINDEREA SPRE “CELE DE PRET” ALE LUI DUMNEZEU: “Tot ce se primeste usor repede se si pierde. Fiecare lucru dobindit cu durerea inimii e si pazit cu grija“
- DE CE NE SUNT DE FOLOS ISPITELE, INCERCARILE SI RAZBOAIELE LAUNTRICE?
- “Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului? “BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA” (III)
- “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (IV): ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre SUFERINTELE SI FERICIRILE DUHULUI: “Este oare cu putinta… fara o mare lupta cu propriile patimi, fara un plans zdrobitor, fara multime de scarbe, fara o arzatoare intristare? Toate se agonisesc prin multe suferinte“
- “DUMNEZEU CERE LA MASURA FIECARUIA. Mai mult decat a face ceva, lui Dumnezeu Ii place SA VREI! Sa incerci! Vrea sa te gaseasca in aceasta osteneala“ – PREDICI AUDIO pentru noi, cei chemati la Cina sau la Nunta Fiului
- NU TE DA BATUT IN LUPTA CU TINE INSUTI, NU ABANDONA DRUMUL LA JUMATATE! Prietenii paraliticului din Capernaum: conditia hotararii neabatute si a statorniciei in viata duhovniceasca: “Lucreaza dupa putere!”
- Predici sensibile ale Parintelui Iachint al Putnei la praznicul INALTARII SFINTEI CRUCI si la DUMINICA DUPA INALTAREA SFINTEI CRUCI: “Sa mergem pe urmele Domnului. Putin mai avem de urcat si vom ajunge sus. Acolo ne vom odihni…”
- Parintele Paisie Aghioritul despre ISPITELE SI GREUTATILE IN RUGACIUNE. Ce trebuie sa facem ca sa ne incalzim inimile si sa nu ne salbaticim duhovniceste?
- VIRGIL MAXIM – 15 ani de la adormirea intru Domnul. CARE E LUPTA CRESTINULUI?
- TINE-TE DE DUMNEZEU si LUPTA!
- CU OCHII TINTA LA IISUS, PRIN MIJLOCUL MORTII
- CUVINTE DE LA BATRANII greci si athoniti contemporani despre ISPITELE DE LA DIAVOL si LUPTA DUHOVNICEASCA: “Nu vei lasa actiunea si framantarea de-o parte pentru a te ocupa putin de propria ta curatire?”
- Parintele Nectarie Mulatsiotis despre CURATIREA SUFLETULUI si ISPITELE pe care vrajmasul le aduce CRESTINULUI CASATORIT si MONAHULUI: “Nu trebuie sa ii lasam diavolului nici cele mai mici deschizaturi prin care sa intre”
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre ISPITELE CRESTINILOR DIN URMA, cu puteri slabe, lipsiti de FORMARE DUHOVNICEASCA si asaltati de curse si sminteli: “Trairea vietii dupa Dumnezeu va deveni foarte dificila din cauza apostaziei generalizate“
- SFANTUL IERARH IGNATIE BRIANCIANINOV: CURSELE STAPANITORULUI LUMII ACESTEIA
- RAZBOIUL NEVAZUT: Sfantul Nicodim Aghioritul ne arata strategiile de amagire ale vrajmasului in functie de diferitele stari si masuri ale omului: “Fii smerit, teme-te de tine si de neputinta ta!”
- Sfaturi ale Staretului Partenie de la Pecerska DESPRE TREZVIE SI LUPTA DUHOVNICEASCA
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL despre CUM “DAM DREPTURI DIAVOLULUI”, de ce SUNT INGADUITE ISPITELE si cum le putem BIRUI: “Numai cand lasam armele cele duhovnicesti, atunci vrajmasul are putere. Smerenia topeste pe diavolul”
- CUM SA DUCEM “LUPTA CEA BUNA” si cum sa sporim duhovniceste?
- Parintele Calciu despre RAZBOIUL NEVAZUT si vremurile de sfarsit. CUM SE DUCE LUPTA CU DEMONII?
- DESPRE RAZBOIUL NEVAZUT IMPOTRIVA SATANEI
- PROFESORUL IOAN PATRULESCU (actualul rasofor Iona) – conferinta de la Timisoara (2008), prima parte: Suntem angajati într-un RAZBOI TOTAL cu diavolul. Lumea in care traim astazi este BABILONUL CEL MARE (si audio)
- “DIAVOLUL NU E PROST, DAR SA NU VA INTIMIDATI DE EL!”
- NOI CUVINTE PLINE DE HAR, care ne izgonesc “gandurile cele intunecate si povara de pe suflet”, desprinse din SCRISORILE SFANTULUI NICON AL OPTINEI: “Sa plece de la tine reaua deznadejde si sa vina la tine pacea lui Hristos!”
- STARETUL NICON DE LA OPTINA – sfaturi si indreptari duhovnicesti pentru SPOVEDANIE, NADEJDE si DISCERNAMANT cuprinse in scrisorile sale (I): “Nu deznadajdui cand vezi in tine feluritele neputinte. Rabda-te si pe tine!“
- Invataturi ale SFANTULUI AMBROZIE AL OPTINEI despre LUPTA DUHOVNICEASCA impotriva feluritelor si rafinatelor ISPITE ALE VRAJMASULUI: “Striga catre Domnul si catre Maica lui Dumnezeu cu constiinta adanca a starii tale putrede, parasind gandurile semete despre paruta ta iubire de Dumnezeu”
- Sfantul Ioan Carpatiul – CUVINTE DE INTARIRE IN LUPTA NEVAZUTA SI DE VINDECARE A IMPUTINARII CU DUHUL (1)
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (2): “DESFATARE MI-A FACUT MIE DUMNEZEU”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (3): “DUMNEZEU NU DEZNADAJDUIESTE DE MANTUIREA NOASTRA”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (4): “TOATA GRIJA ARUNCATI-O DOMNULUI, EL ARE GRIJA DE VOI”
- BARBATIE si MILA versus DISPRET si INJOSIRE. Cum ne recapatam DEMNITATEA de FII AI LUI DUMNEZEU?
- NE MAI STIM CHEMAREA ADEVARATA? O MAI LUAM IN SERIOS?
“De multe ori smerenia, desigur nu cea adevarata, ci cea otravita de diavol, ne sfatuieste cu ganduri „smerite” cum ca…”
Se intampla nu de putine ori ca multi dintre noi sa confundam smerenia adevarata, intariti probabil si de gandul ca “in slabiciune sunt tare” – dupa cuvantul Apostolului Pavel. Se poate insa ca aceasta slabiciune pe care o manifestam, sau care pare a fi smerenie, sa aibe rolul de a ii tine langa noi, sau a-i controla cumva pe cei apropiati care ne vad, chipurile, virtuosi. Problema insa are si o latura psihologica foarte puternica. Oamenii chiar cred cu adevarat ca astfel de comportamente izvorasc din smerenia cea adevarata, insa roadele nu sunt tocmai cele pe care le numaram printre virtuti. Mai degraba persoana care manifesta astfel de slabiciuni, izvorate dintr-o astfel de smerenie, mai mult sau mai putin constienta, urmareste sa obtina dragostea celor din jurul sau, care se cam invart in jurul ei, precum planetele in jurul soarelui.
Slava lui Dumnezeu!
“O scrisoare de la Iisus”
“Eu am vazut in viata ta durere si-ntristare.
Eu am vazut cum deseori tu mergi plangand pe cale.
Copilul Meu,priveste-n sus ,caci izbavirea vine!
Si pas cu pas te voi purta,dar nu privi la tine.
La Dreapta Tatalui Cel Sfant,Ma rog si pentru tine:
Sa poti lupta,sa poti rabda,in lumea de suspine,
Sa poti cunoaste Mila Mea si dragostea din Mine,
Sa poti vedea Lumina Mea,venind mai mult spre tine.
Ascult cu drag cum glasul tau spre ceruri se ridica.
Puteri din Mine vreau sa-ti dau,sa nu-ti mai fie frica,
Sa poti pasi printre straini cu soarele-n privire.
Sa biruiesti si clipa grea si teama care vine.”
http://marturieathonita.ro/cine-este-de-vina-pentru-pacatuirea-noastra/#more-13805
http://marturieathonita.ro/iubiti-pe-vrajmasii-vostri/#more-13911
http://marturieathonita.ro/infruntarea-gandurilor-de-hula/#more-13975
https://sfantulmunteathos.wordpress.com/2017/10/27/sub-chipul-incercarii-se-ascunde-binecuvantarea-lui-dumnezeu-gheronda-efrem-filotheitul/
http://www.lumeacredintei.com/pelerinaje/athos-marturisire-despre-hristos-gheronda-efrem-filotheitul/
https://sfantulmunteathos.wordpress.com/2019/04/16/gheronda-efrem-filotheitul-partasie-la-suferinta-aproapelui-audio-cu-subtitrare-in-limba-romana/
https://sfantulmunteathos.wordpress.com/2019/04/26/gheronda-efrem-filotheitul-despre-realitatea-iadului-audio-cu-subtitrare-in-limba-romana/