IOACHIM SI ANA – SFINTII, DREPTII SI DUMNEZEIESTII PARINTI AI MAICII LUI DUMNEZEU

9-09-2011 Sublinieri

***

Viata Sfintilor Parinti Ioachim si Ana din cartea “Casatoria, cale spre sfintenie. Vietile Sfintilor casatoriti” – de David si Mary Ford:

“Aceasta este perechea cea blagoslovita, aleasa de Hristos Dumnezeul nostru spre a fi parintii Maicii Sale, Stapana noastra de Dumnezeu Nascatoare si pururea Fecioara Maria. In cantarile lor auzim aceasta:

O, dumnezeiasca pereche, pe toti parintii ati intrecut, caci ati zamislit pe ceea ce intrece toata zidirea“.

In Evanghelia Nasterii Mariei, atribuita Sfantului Matei, care ne vorbeste de acest eveniment, citim:

Blagoslovita si pururea-slavita Fecioara Maria, ivita din imparatescul trunchi al semintiei lui David, s-a nascut in orasul Nazaret si a fost dusa la Ierusalim, in Templul Domnului. Numele tatalui ei era Ioachim, si al mamei sale, Ana. Familia tatalui era din Galilea, din cetatea Nazaret, iar familia mamei era din Bethleem. Viata lor era nepatata si dreapta in ochii Domnului, cuvioasa si fara de gres inaintea oamenilor. Caci toate ale lor le imparteau in trei: o parte o afieroseau templului si slujitorilor templului; o alta o imparteau strainilor si saracilor; iar a treia o tineau pentru ei si pentru nevoile familiei. Astfel, indragiti de Dumnezeu si placuti oamenilor, vreme de douazeci de ani au dus viata in curatie in casa lor, fara niciun copil. Insa au facut legamant ca, de se va intampla ca Dumnezeu sa-i fericeasca cu vreun copil, sa-l afieroseasca slujirii Domnului. Din aceasta pricina, se duceau la fiecare praznic de peste an la Templul Domnului[1].

Protoevanghelia Sfantului Iacov afirma ca Ioachim a postit si s-a rugat intr-o pustie salbatica vreme de patruzeci de zile si patruzeci de nopti, cerand lui Dumnezeu un copil pentru el si pentru sotia sa:

Nu ma voi cobori sa mananc, nici sa beau, pana ce Domnul Dumnezeul meu nu-si va intoarce privirea catre mine, ci rugaciunea imi va fi hrana si bautura(1,7).[2]

In acelasi timp, Ana se duse in gradina, jelindu-se pentru lipsa copiilor si rugandu-se Domnului:

Dumnezeul parintilor nostri, blagosloveste-ma si asculta rugaciunea mea, asa cum ai blagoslovit pantecele Sarei si ai dat ei fiu pe Isaac[3].

prayer_of_st_anna.jpg

“Si iata un inger al Domnului a sezut langa ea, zicand: Ana, Ana, Domnul a auzit rugaciunea ta, si iata vei zamisli si vei naste, iar de samanta ta se va vorbi in toata lumea[4].

Protoevanghelia ne da apoi raspunsul Anei la aceasta vestire a ingerului:

Viu este Domnul Dumnezeul meu, ca orice voi naste, fie parte barbateasca ori femeiasca, va fi afierosit Domnului Dumnezeului meu si va sluji lui intru cele sfinte intreaga viata[5].

Astfel, Ana dadu nastere unei fiice pe care a numit-o Maria. Iar

fata crescu, si cand a ajuns de doi ani, Ioachim zise Anei: Haide sa o ducem la Templul Domnului, ca sa ne implinim legamantul cu care ne-am legat catre Domnul, ca nu cumva sa se manie pe noi si sa nu mai primeasca prinosul nostru. Dar Ana raspunse: Sa asteptam pana la al treilea an, ca nu cumva sa nu-si mai cunoasca tatal si mama[6].

Cand copila sfanta a ajuns la varsta de trei ani, parintii si-au plinit legamantul si au dat-o preotilor spre a fi crescuta in Templul Domnului. Acest eveniment e pomenit si praznuit in Biserica Ortodoxa la 21 noiembrie, la praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.

Traditia spune ca mai apoi Ioachim si Ana se duceau sa-si vada fiica o data pe an, la aniversarea aducerii ei la preoti. La fiecare dintre aceste prilejuri mama sa ii dadea cate o haina pe care o facuse in anul dinainte.

La cativa ani de la intrarea Mariei in Templu, Ioachim si Ana au trecut din aceasta viata. El avea pe atunci optzeci de ani, iar ea saptezeci si noua“.

joachim_anna.jpg

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului:

(8 septembrie), glas 2

Acesta este glasul lui Ioachim si al Anei ce tainic praznuiesc, zicand: Bucurati-va impreuna cu noi, Adame si Evo astazi, caci noua, carora de demult prin calcarea poruncii Raiul s-a incuiat, rod preaslavit ni s-a dat. Fiica lui Dumnezeu Maria, noua tuturor intrarea deschizand.

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului, glas 4:

Ana cea stearpa si neroditoare astazi sa plesneasca cu mainile; sa se impodobeasca cele pamantesti, imparatii sa salte, preotii intru binecuvantari sa se veseleasca, si sa praznuiasca toata lumea, caci iata imparateasa si cea fara prihana mireasa Parintelui, din radacina lui Iesei a odraslit. De acum femeile nu vor mai naste fii intru intristaciuni; caci bucuria a inflorit, si viata tuturor oamenilor in lume vietuieste. De acum darurile lui Ioachim nu se vor mai intoarce inapoi; caci plangerea Anei intru bucurie s-a prefacut. Bucurati-va impreuna cu mine zicand, tot alesul lui Israel, ca iata au dat mie Domnul lacas insufletit al dumnezeiestii slavei Lui, spre veselia cea de obste si bucuria si mantuirea sufletelor noastre.

Slava la Vecernia Sfintilor Ioachim si Ana, glas 8:

Cei ce din coapse neroditoare au odraslit toiag sfant pe Nascatoarea de Dumnezeu, din care a rasarit mantuirea lumii, Hristos Dumnezeu, insotirea cea buna, impreunarea cea sfanta, Ioachim si Ana, acestia mutandu-se la lacasurile ceresti, impreuna cu fiica lor, Preacurata Fecioara, cu ingerii dantuiesc si fac rugaciuni pentru lume; a caror pomenire savarsind cu buna credinta, cantand zicem: Cei ce va chemati mosi lui Hristos, pentru fiica lui Dumnezeu si Preacurata Maria, rugati-va pentru sufletele noastre.


[1] Text adaptat dupa capitolul I al Evangheliei Nasterii Mariei, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, Wm.B.Eerdmans Publishing Co.,Grands Rapids, Michigan,1981,vol.VIII,p.384.

[2] The Protoevangelion of St.James, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, vol.VIII, p.361. Protoevanghelia Sfantului Iacov si Evanghelia Nasterii Mariei sunt pretuite de Traditia Ortodoxa, dar nu se pun pe aceeasi treapta cu Scripturile Canonice.

[3] Protoev.lui Iacov, op.cit.,p.361.

[4] Ibid., p.362.

[5] Ibid.

[6] Ibid.


Legaturi:


Categorii

2. Special, Nasterea Maicii Domnului, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri, Sfintii Parinti Ioachim si Ana

Etichete (taguri)

, , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

12 Commentarii la “IOACHIM SI ANA – SFINTII, DREPTII SI DUMNEZEIESTII PARINTI AI MAICII LUI DUMNEZEU

  1. Biserica oferă lumii,
    Prin bucuria cununiei
    Unirea dragostei, prin harul
    Și tainele ortodoxiei.

    Din feciorie ea ne trece
    Fără de vină’n căsnicie,
    Și fără vină ne păstrează
    Cât o trăim în curăţie.

    Fără de vină ne vin pruncii,
    Cât căsnicia ni-i curată
    Și armonia ortodoxă,
    Ne face’n ea mamă și tată.

    Iubirea dacă nu-i curată
    Nu vine de la Dumnezeu.
    Nu-i trup și suflet, nu-i cunună.
    Ci-i numai trup , prin duhul rău.

    Cel întinat nu este vrednic
    Să poarte sfânta cununie
    Și vinovat (fără cunună)
    Este primit în căsnicie.

    Căsătoria este sfântă
    Când dragostea este curată
    Și soţii o păstrează vie,
    Cât taina nu e încălcată.

    Dar nu mai are nici valoare
    Nici dragoste adevărată
    Familia în care taina
    A fost și este încalcată.

    Și minicinoasă și sub vină
    Este coroana cununiei,
    Pe creștetul celor ce-n trupuri
    Nu au sigiliul fecioriei.

    Că nu’n zadar l’a pus în trupuri
    Parintele nostru cel sfânt,
    Cel ce ne cere s’avem trupul
    Viu templu, pentru Duhul Sfânt.

    Și-i vai, când moda modernistă
    Ne face “staruri” din soţii
    Și curtezani căsătoriţii
    Ce au nevastă și copii.

    Vai de familia în care
    S-a încalcat taina divină
    Că și-a spurcat și-și spurcă viaţa
    Ce-a despărţită de lumină.

    Vai de poporul ce-o încalcă,
    De viitor și de copii,
    Când nu sfinţenia e’n inimii
    Ci spurcăciunea din curvii.

    Vai de soţia ce nu-și crește
    Copii săi în feciorie,
    Și vai de tatăl ce le’acceptă
    “Relaţii” fără cununie.

    Vai și de preotul ce spurcă
    Coroana sfintei cununii
    Încununâd bajocorirea
    Și hula sfintei feciorii.

    Vai de poporu’n care pruncii
    Vin din femei adulterine,
    Din soţi ce’adună spurcăciunea
    Și’o dau copilului ce vine.

    Vai de copilele ce astăzi
    Se văd (de mici încă) “starlete”
    Nu crinii nevinovăţiei
    Cel pus de Dumnezeu în fete.

    Și vai de tinerii cei care
    Încă de cruzi ajung ” bărbaţi”
    Robi ai păcatului curviei,
    Fără voinţă și spurcaţi.

    Păcatul a cupris azi floarea
    Cea mai de perţ a României,
    (Familia și tineretul),
    Spurcând pecetea fecioriei,

    A stins sfinţenia din inimi,
    Și cei valoare și frumos;
    Voinţa, viul, curaţia
    Și dragostea pentru Hristos.

    Nimic nu-i trainic, sfânt și vrednic
    Azi în familia creștină,
    Decând ecranul ne cultivă
    Și din apus primim “lumină”.

    Decând nu mai roșește nimeni.
    Decând păcatul nu-i rușine.
    Decând rusine’i ortodoxia.
    Decând la rău îi spunem bine.

    Am întinat tot ce-a fost vrednic
    Și tot ce am primit noi sfânt,
    Prin sânge, și prin moștenire,
    Prin datină, scris și cuvânt.

    Familia i-o aventură
    (Și curaţia o rușine)
    În care lege este moda
    Și făr’delegile străine.

    Deșteptăciunea nu ne face
    Astăzi mai sfinţi, nici mai umani
    Ci mai adânci în răutate,
    Mai mândri-n toate, mai dușmani.

    Ortodoxia nu mai place,
    În nici un fel în căsnicie,
    În stat, ori unde viaţa cere
    Sfinţienie și vrednicie.

    Primim ca cinste, ca prestigiu,
    Tot ce ne vine din apus,
    Și nu mai vrem ortodoxia,
    Că ni-i rușine cu Iisus.

    Facem din patima spectacol.
    Batjocură din sărbatoare,
    Fiindcă păcatul și nu sfântul
    Îl preţuim noi ca valoare.

    Iată aici ne mustră aspru
    Dumezeiasca căsicie
    Care e cel mai viu și mai de seamă
    Model pentru ortodoxie.

  2. Pingback: INTRAREA MAICII DOMNULUI IN BISERICA. Predica Parintelui Teofan de la Putna (audio si text). Frumusetea si sensibilitatea SFINTEI SFINTELOR
  3. Pingback: INTRAREA MAICII DOMNULUI IN BISERICA. Predica Parintelui staret Iachint al Putnei -
  4. Pingback: Arhim. Simeon Kraiopoulos: PREDICA LA SFANTA ANA. Sa punem inceput nasterii in dureri a lui Dumnezeu in noi -
  5. Pingback: Predica Parintelui Sofian la INTRAREA IN BISERICA A MAICII DOMNULUI -
  6. Pingback: ADORMIREA MAICII DOMNULUI. Predici ale Parintilor Chiril Pavlov si Iachint Unciuleac: “Bucura-te, cea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!”. CUM SA CINSTIM CUM SE CUVINE ACEST MARE PRAZNIC? -
  7. Pingback: RODUL RABDARII SI AL NADEJDII. De ce Dumnezeu pare uneori neinduplecat si intarzie sa ne implineasca rugaciunile? -
  8. Pingback: Ce este, cum se dobandeste, cum se pazeste si cum se lucreaza IUBIREA ADEVARATA INTR-O CASNICIE? “Iată de ce în Ortodoxie căsătoria este privită drept cale duhovnicească şi de nevoinţă” | Cuvântul Ortodox
  9. Pingback: SFINȚII IOACHIM ȘI ANA – RIDICAREA RUȘINII: “Toate greutăţile sunt ridicate şi toate lacrimile sunt auzite, CÂND PE HRISTOS ÎL CHEMI! Hristos plânge pentru noi. Ne ia de pe margine şi ne aşază în mijlocul Raiului, ATUNCI CÂND ÎL
  10. Pingback: mâine… | Gabriela Mihaita David
  11. Pingback: Părintele Episcop Macarie: „SFINȚII IOACHIM ȘI ANA sunt un exemplu pentru noi de cum poate fi pusă în lucrare căsătoria. DACĂ NU APĂRĂM CĂSĂTORIA, NU DOAR CĂ NE ARĂTĂM NEPĂSĂTORI, DAR NE FACEM ȘI ÎMPOTRIVITORI AI PLANULUI LUI DUMNEZEU
  12. Pingback: Parintele Episcop MACARIE – cuvinte MARTURISITOARE si MANGAIETOARE si RUGACIUNE fierbinte si inlacrimata CATRE MAICA DOMNULUI, PENTRU VREMURILE DE CERNERE PE CARE LE TRAIM (video, text). MODELUL SFINTILOR IOACHIM SI ANA PENTRU NOI: “De acesti
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate