† 18 februarie 1952 – Pomenirea Martirului VALERIU GAFENCU, SFANTUL INCHISORILOR. Isihasm dupa gratii (II): LUPTA CU PATIMILE si JERTFIREA IN TEMNITELE COMUNISTE. “Tu vezi, ma, ce fac astia? Tu ai fi in stare sa mori in locul meu?”
Va mai recomandam:
- VALERIU GAFENCU, omul care A ALES LIBERTATEA LUI HRISTOS sau “EVADAREA” SPRE INAUNTRU: “Numai în măsura în care slujim lui Dumnezeu contribuim la salvarea neamului, la înnoirea lui sufletească… VĂ ROG FOARTE MULT, GRIJIŢI-VĂ DE SUFLET!”
- VALERIU GAFENCU – UN SFANT IN MIJLOCUL IADULUI DE PE PAMANT, “un om în care via, gândea, zâmbea, trăia şi biruia Hristos”
- Sf. Valeriu Gafencu: “SUNTEM CRESTINI NUMAI CU NUMELE…” Ce inseamna sa fim crestini, cum putem realiza curatirea launtrica si nasterea din nou?
- TESTAMENTUL SFANTULUI MARTIR VALERIU: Paziti neschimbat Adevarul, dar sa ocoliti fanatismul! Duceti Duhul mai departe!
- VALERIU GAFENCU, SFANTUL INCHISORILOR. “E vremea pocaintei! Oamenii ne-au parasit”
- “Lui I-au dat fiere şi tu îmi dai miere?!” – marturii despre starea inalta de sfintenie a Fericitului Valeriu Gafencu
- SFANTUL VALERIU GAFENCU si HARISMA VEDERII CU DUHUL, lucratoare pentru fratii sai, in inchisoare
- Valeriu Gafencu: O LUMINA!
- VALERIU GAFENCU, SFANTUL INCHISORILOR – pomenirea nasterii in vesnicie a noului MARE MUCENIC FILOCALIC de la Targu Ocna. FLUVIUL DE IUBIRE CARE INMUIA SI PIETRELE
- SFANTUL VALERIU – NEINTELES si prilej de poticnire pentru multi, si ieri, si azi
- “OBSTEA” DUHOVNICEASCA DIN INCHISOAREA AIUDULUI SAU MICA FILOCALIE A TEMNITEI
***
“FAMILIA ORTODOXĂ”, nr. 2 (109)/ 2018:
Isihasm după gratii (II)
Făcând din temnițe, chilii, și din suferință, foc viu de ațâțat rugăciunea, acești cu adevărat „sfinți ai închisorilor” ne-au arătat măsura la care se poate trăi creștinismul în zilele noastre, cu nimic mai prejos decât în primele veacuri.
Vom învăța din pilda lor nu doar a nu ne mai plânge de orice nimic din viețile noastre, ci și a transforma, prin dragoste, cele potrivnice nouă în treaptă de suiș grăbit spre Domnul. (A.S.)
V. Euharistia
Creștinismul s-a trăit în închisorile comuniste la intensități mari, departe de duhul călduț al creștinismului formal. Ținta pe care o urmăreau deținuții-isihaști nu era împlinirea unor tradiții religioase și comportamentul moral, ci curățirea lăuntrică și unirea cu Hristos în Taina Sfintei Euharistii.
La Târgu Ocna, Valeriu Gafencu spunea:
„Prin Botez am primit harul curăţitor, iar prin ungerea cu Sfântul Mir ne‑am împodobit cu toate darurile Duhului Sfânt, dar această binecuvântată stare lăuntrică a rămas nelucrătoare în noi, fiindcă suntem creştini numai cu numele. Trăim într‑o lume de confuzie, de libertinaj, de păcat. E o ruşine să fii credincios, e demodat să fii moral! Omul botezat, pentru a se mântui, trebuie să trăiască în Duhul Sfânt toată viaţa, or noi tocmai asta n‑am izbutit. Am crezut, ne‑am rugat, am păstrat credinţa, am suferit, dar pentru a te uni cu Hristos este necesar să te curăţeşti lăuntric prin spovedanie şi să te înnoieşti prin Sfânta Împărtăşanie. Conştient, deci, şi cu toată stăruinţa să te uneşti cu Hristos, să te faci purtător al sfinţeniei Lui, al puterii Lui, al iubirii Lui, al luminii Lui, al nemuririi Lui. Trebuie să înfrunţi păcatul până la sânge. Aşa te naşti din nou. Nu există cale de compromis”.
[…]
VI. Lupta cu patimile
În chip firesc, în „isihasmul de după gratii”, rugăciunea neîncetată s-a împletit cu lupta cu patimile, adică cu coborârea în „jungla” dinlăuntru, despre care vorbesc toți Părinții niptici.
Valeriu Gafencu le scria de la Galda surorilor sale:
Despre același subiect, citim în alt loc:
Preocuparea pentru curățirea de patimi și dobândirea trezviei și a pocăinței a modelat pe nesimțite sufletele aflate între zidurile suferinței, unindu-le întru împlinirea aceluiași rost: dobândirea Duhului Sfânt.
VII. Dragostea pentru aproapele
Lucrarea cea mai vădită a Duhului Sfânt în temnițe a fost dragostea pentru aproapele. Dragostea nu sentimentală, nu interesată, ci dragostea cu care Hristos a iubit lumea și pe care El a pus-o ca semn de recunoaștere a adevăraților Săi ucenici. Ea s-a manifestat în felurite chipuri, după cum au cerut-o împrejurările, de la gesturi mărunte, dar care acolo căpătau semnificații uriașe, până la jertfa de a-și pune viața pentru aproapele.
Într-una din cărțile sale, Ilie Tudor povestește despre zilele petrecute în Aiud, la izolator, cu Părintele Dumitru Stăniloae:
Puteam eu, oare (şi nu numai eu) să-l las să spele pe jos cimentul înghețat, sau să ducă tineta?
Am insistat, nu l-am putut convinge. Noaptea ne apăram reciproc. Ba-l mai înveleam, ba simțeam cum încearcă să mă ocrotească. Aşa făceau toți. Grija pentru celălalt era trăsătura caracteristică a atitudinii ce o impunea dragostea creştină. Spiritul de sacrificiu nu era doar o vorbă în temnița aceea blestemată în care ne topeam”.
La Jilava, într-o perioadă în care loturile de deținuți tineri, însetați de trăirea duhovnicească, erau amestecate în celule cu deținuți mai în vârstă, indiferenți sau chiar potrivnici față de creștinism, dragostea, exprimată în diferite forme, a făcut minunea convertirii sufletelor:
„Jilava, 1951. Cei mai mulți pe care i-am găsit în camera 5 bis nu aveau altă preocupare decât grija ce vor mânca și dacă vor fi vreodată liberi.
Doream ca în Postul Sfintelor Paști, care începuse, să facem ca Învierea Domnului Iisus Hristos să strălucească și peste suferința aceasta moartă, lipsită de sens. Și atunci am început cu fapta, după cuvântul Evangheliei: «Ca oamenii, văzând faptele voastre cele bune, să creadă în Dumnezeu». S-a dat o bătălie de apropiere de cei vechi, printre care unii erau foarte bătrâni. Li s-a reparat și spălat lenjeria, erau ajutați să coboare sau să urce pe prici, erau înlocuiți la serviciile obligatorii administrative ale camerei (scosul tinetei, al vasului de apă), li se vorbea cuviincios sau li se împrumuta o haină ori o pereche de ciorapi să se încălzească. Apa era dată cu măsură, o cană pe zi pentru fiecare deținut, mult sub limita trebuințelor. Prin rânduială, zilnic, închinând lui Dumnezeu renunțarea noastră, ofeream cana de apă celor ce aveau nevoie.
Cu încetul, gândurile celor mai mulți s-au schimbat în mulțumire, admirație și recunoștință, de care nu aveam nevoie, căci nu cu puterile noastre făceam aceasta” (Virgil Maxim).
Tot de la Jilava a rămas consemnat și un episod vrednic de Pateric:
„Erau mulți bătrâni, bolnavi, care abia își mai trăgeau răsuflarea. Unii nu mai puteau vorbi, alții mureau sub priciuri, la șerpărie. Organele înțelepte care conduceau Partidul stabiliseră ca întemnițații să fie terorizați prin maltratări și schingiuiri. Fiindcă milițianul nu putea identifica persoana vizată, mulți tineri ieșeau în locul celor vârstnici. Nică Voloșniuc – Românașul, cum îi spuneam noi –, bucovinean, era unul dintre aceștia.
Odată, ofițerul politic a identificat victima și a constatat substituirea. A dat o palmă zdravănă milițianului care administrase pedeapsa, lăsându-l fără replică: «Tu vezi, mă, ce fac ăștia? Tu ai fi în stare să mori în locul meu?».
A doua zi, milițienii ne priveau ca pe niște minuni. Mulți și-au cerut demisia, dar nu li s-a aprobat. Arme nevăzute, duhovnicești, își făceau lucrarea de înfruntare a răului, căci «nu este dragoste mai mare decât ca cineva să-și pună viața pentru prietenii săi» și «nu sunt vrednice suferințele din veacul acesta a sta alături de Slava vieții viitoare»” (Virgil Maxim).
Cu adevărat în temnițe, acolo unde s-a lucrat dragostea evanghelică, s-au format comunități creștine ca cele din Biserica primară. Referindu-se la o astfel de comunitate, Ioan Ianolide scrie:
(va urma)
Material realizat de maicile
de la Mănăstirea Diaconești
Vedeti si:
- “Dacă n-ar fi fost cu noi Valeriu, care își asumase rolul de călăuză prin infern, cred că ne-am fi topit de disperare…”- SFANTUL INCHISORILOR in amintirile marelui profesor PAUL MIRON, fratele viitoarei sale logodnice din inchisoare. CUM A SALVAT DE LA MOARTE “ANTISEMITUL” VALERIU GAFENCU UN RABIN BATRAN SI CUM II COMPATIMEA PE EVREII PERSECUTATI DIN BUCOVINA
- Mult-patimitorul Valeriu [Gafencu], cununa noilor mucenici. PICATURI SFINTE DIN POTIRUL LACRIMILOR SALE, PUSE IN VERSURI
- Fragmente din scrisorile din prima intemnitare a Fericitului Valeriu Gafencu: “CURAJ! ORICE BUCURIE ADEVARATA SE CASTIGA CU PRET DE JERTFA”
- Sfantul Valeriu Gafencu: FERICIREA CEA MAI MARE
- SFANTUL VALERIU GAFENCU catre surorile lui… SI CATRE NOI TOTI!
- Sfantul Valeriu despre gandurile desarte privind CASATORIA
- SIMPLITATEA CURATIEI, IUBIRII SI A PATIMIRII FERICITE. Cateva din scrisorile inedite ale Fericitului Martir Valeriu Gafencu
- SFATURILE SFANTULUI VALERIU GAFENCU CATRE SURORILE SALE DESPRE CUMINTENIE, NATURALETE, SIMPLITATE
- 18 februarie – ziua sfantului inchisorilor. MARTURII DESPRE “BANDITUL MISTIC”, VALERIU GAFENCU DE LA SURORILE SALE, VALENTINA SI NORA/ Marturii inedite despre convertirea unui militian tortionar, Ioan Chertitie, sub inraurirea sfinteniei Fericitului Martir Valeriu (VIDEO)
- VALERIU GAFENCU, NOUL MUCENIC care si-a jertfit viata in inchisorile comuniste, daruind streptomicina salvatoare evreului RICHARD WURMBRANDT
- Ucenicii sfinti ai Sfantului Inchisorilor: Gheorghe Nitescu si Gheorghe Jimboiu
- PARINTELE GHERASIM ISCU – marturie cutremuratoare despre sfantul inchisorilor care A MURIT IN NOAPTEA DE CRACIUN impreuna cu tortionarul sau pocait
- Ioan Ianolide despre Valeriu Gafencu, in urma cu un sfert de veac
- Fericitul Valeriu in dialog cu prietenul sau, Ioan, despre pace, actualitatea crestinismului si criza lumii
- SFINTII INCHISORILOR (documentar integral)
- INDREPTAR DE SPOVEDANIE alcatuit de Valeriu Gafencu. CARE SUNT PACATELE SI URMARILE LOR?
Valeriu Gafencu impreuna cu toti ceilalti intemnitati, batuti si nedreptatiti pentru Adevar aduc mai mult decat cinste si folos Neamului Romanesc, la vedere si nevedere, decat toti conducatorii care conduc in haine moi si ticalosie.
Au dus lupta cea buna si au castigat partida, pentru rugaciunile acestor martiri, Hristos Dumnezeu sa miluiasca Romania!
“Asa am invatat politica si am vazut limitele ei.Am inteles ca ultima sansa de izbavire a oamenilor este spiritualitatea si ca toate celelalte planuri trebuie sa i se subsumeze” (Ioan Ianolide, Intoarcerea la Hristos).