PATRIARHUL ILIA ANUNTA CA BISERICA GEORGIEI RESPINGE DOCUMENTUL “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL LUMII CRESTINE”. Scrisoarea IPS Hierotheos Vlachos catre Sinodul Bisericii Greciei. CRITICA AMBIGUITATILOR ECUMENISTE SI A CACODOXIEI POST-PATRISTICE/ Teologul Dimitrios Tselengidis catre Patriarhul Kirill despre PERICOLUL SCHISMEI

25-02-2016 15 minute Sublinieri

În urma sesiunii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Apostolice din Georgia care a avut loc pe 16 februarie 2016, Sanctitatea Sa Ilia al II-lea, Catholicos-Patriarhul întregii Georgii, Arhiepiscop de Mtskheta și Tbilisi a anunțat că Sinodul a respins documentul “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu întreaga lume creștina”, care a fost pregătit pentru viitorul Sinod Pan-ortodox, ce va avea loc în Creta, în iunie 2016.

Biserica Georgiei a deplâns, de asemenea, și alte documente. La Marele Sinod unde vor lua parte cele paisprezece Biserici Ortodoxe Autocefale, dacă un document nu va primi acordul unanim va fi respins.

“Sfântul și Marele Sinod care va avea loc în iunie … Biserica noastră va rămâne cu vechiul calendar … Biserica noastră a fost, este și va fi o apărătoare a Ortodoxiei. Biserica Ortodoxă Georgiană respinge documentul despre ecumenism pregătit pentru Marele Sinod. Biserica noastră este cea care a salvat țara și poporul nostru. În viitor Biserica noastră va rămâne o apărătoare a Ortodoxiei”.

Nafpaktos, 18 ianuarie 2016

Preafericirea voastra, presedinte al Sinodului,

In urma sesiunii din luna ianuarie a Sfantului Sinod, ne-au fost inmanate textele ce au fost pregatite pentru viitorul Sfant si Mare Sinod. Printre acestea se afla si textele pregatite de a 5-a Intalnire pre-sinodala panortodoxa care a avut loc la Geneva intre 10 si 17 octombrie 2015.

Textele deciziilor luate au fost: 1. Autonomia si modalitatea obtinerii acesteia; 2. Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine; 3. Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea moderna; 4. Importanta postului astazi.

In scrisoarea catre dvs. care insoteste aceste documente, semnata de Mitr. Ieremia al Elvetiei, Secretar al Pregatirilor pentru Sfantul si Marele Sinod, data 5.11.2015, se afirma: “Pentru certificarea deciziilor reprezentantilor dumneavoastra, carora le-au fost date personal, textele propuse au fost atasate astfel incat Biserica dumneavoastra sa fie informata, pentru a face consideratii si a lua decizii pertinente”.

Astfel, pe langa ratificarea deciziilor de catre reprezentantii Bisericii noastre si informarea acesteia, aceste texte sunt trimise si pentru a fi obtinute vederi relevante si decizii de la Biserica, adica de la Mitropolitii ierarhiei Bisericii Greciei. Se intelege, atunci, ca aceste texte-decizii sunt inmanate membrilor ierarhiei pentru a fi discutate, pentru ca Biserica va lua decizii pentru acceptarea si votarea acestora, cu votul pe care-l detine, la Sfantul si Marele Sinod. 

Doua dintre aceste subiecte, anume “autonomia si modalitatea de a o obtine“, precum si “importanta postului astazi”, nu ridica probleme serioase. Totusi, am serioase rezerve asupra subiectelor teologice, ecleziologice si antropoligice din celelalte texte. Este de ajuns, aici, sa subliniez cateva astfel de subiecte, pe care le voi analiza in detaliu in curand. Asadar: 

1. Textul-decizie “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” vorbeste despre intelegerea pe care o are despre sine si unitate “Biserica cea Una, Sfanta, Sobornicească și Apostolească” (art.1) si, dupa cum este afirmat, “conform naturii ontologice a Bisericii aceasta unitate nu poate fi rupta” (art.6). Cu toate acestea, vorbeste, acelasi document, despre “dialoguri teologice intre diferite Biserici Crestine si Confesiuni” si participarea Bisericii Ortodoxe in miscarea ecumenica “in credinta ca prin dialog aduce, astfel, o activa marturie a plenitudinii adevarului lui Hristos si a comorilor sale spirituale inaintea celor care sunt in afara ei, urmarind un scop obiectiv – a pasi pe calea unitatii” (art.6). 

Aceasta ridica mai multe intrebari: expresia “a pasi pe calea unitatii” inseamna ca ceilalti, din afara Bisericii, se vor reintoarce la unitate? Daca da, cum se poate afirma, in alta parte, ca dialogurile teologice bilaterale ale Bisericii Ortodoxe, prin participarea Sa la miscarea ecumenica, au loc “cu scopul de a cauta, pe baza vechii Biserici a celor Sapte Sinoade Ecumenice, unitatea pierduta a crestinilor” (art.5)? Cu alte cuvinte, este unitatea Bisericii Ortodoxe luata ca atare sau este cautata pentru ca a fost pierduta? 

Acest lucru e legat, de asemenea, de subiectul relatiei Bisericii Ortodoxe cu alte Confesiuni crestine. In timp ce “Biserica Ortodoxa, fiind Una, Sfanta Sobornicească și Apostolească, in constiinta sa ecleziala profunda crede cu tarie ca ocupa un loc central in problemele legate de promovarea unitatii crestine in lumea contemporana” (art.1), se afirma, simultan, ca “Biserica Ortodoxa constientizeaza existenta istorica (sau in istorie) a altor biserici crestine si confesiuni care nu se afla in comuniune cu ea” si crede intr-o elucidare mai rapida a “tuturor subiectelor ecleziale, in special a invataturii Tainelor, harului, preotiei si succesiunii apostolice” (art.6).

Ceea ce inseamna ca Biserica Ortodoxa constientizeaza celelalte biserici crestine si confesiuni si, din aceasta perspectiva, relatiile Bisericii Ortodoxe cu celelalte biserici sunt determinate in acord cu canonul 7 al celui de-al doilea Sinod Ecumenic si canonul 95 al Sinodului Ecumenic Quinisext (art.20).

Intrebare: de ce formularea de deschidere “cu restul lumii crestine” se incheie cu formularea “existenta altor biserici crestine si confesiuni”? Exista biserici crestine altele decat Biserica cea Una, Sfanta, Sobornicească și Apostolească? Mai departe, evocarea canoanelor respective din Sinoadele Ecumenice (canonul 7 al celui de-al doilea S.E. si canonul 95 al S.Q.) sugereaza “teologia baptismala” drept baza a unitatii Bisericii Ortodoxe cu celelalte “biserici si confesiuni”? Dupa Sinodul de la Quinisext, nu au aparut si alte doctrine, pe langa cea romano-catolica, precum si alte traditii canonice de adorare? Este posibil ca decizia Patriarhilor din 1756, conform careia noi primim heterodocsii in Biserica Ortodoxa prin botez, sa fie revocata indirect? Si vor fi cei care continua sa creada conform invataturii Sfintilor Parinti sa zdruncine unitatea Bisericii si sa fie “condamnati”? (art.22).

Este necesar, asadar, clarificarea continutului acestui text in relatie cu titlul sau, pentru a nu crea confuzie si ambiguitate. Desi titlul este clar: “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine”, exista unele ambiguitati in continut, cum ar fi “recunoasterea” altor Biserici in afara Bisericii Ortodoxe si stabilirea unitatii plecand de la divizarea de acum. Este posibil ca aceasta confuzie sa provina din amestecarea a doua subiecte de discutie de la Sfantul si Marele Sinod intr-un singur text. In orice caz, continutul celor doua texte trebuie armonizat. 

2. Textul “Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea moderna” prezinta, in general, invataturile ortodoxe despre pace, dreptate, libertate, fratietate si dragoste intre popoare si despre respingerea discriminarii rasiale si de alta forma. Sigur, Sfantul si Marele Sinod trebuie sa ia o astfel de decizie, de vreme ce traim intr-o lume divizata, fragmentata si intoleranta si intr-un mediu poluat in detrimentul omului si a creatiei lui Dumnezeu.

Cu toate acestea, observ ca toate acestea sunt bazate pe o antropologie defectuoasa. In loc ca textul sa faca referire la valoarea omului, se face trimitere la “valoarea persoanei umane” (Titlul cap.1, art. 4) si la “sfintenia persoanei umane” (Cap. 1, art.3), la “valoarea inalta a persoanei umane” (Cap. 1, art.5) si in alte parti. 

Desigur, la inceputul documentului se afirma ca “in termenul persoana este condensat continutul crearii omului conform chipului si asemanarii cu Dumnezeu” (Cap.1, art.1). Totusi, se continua prin afirmatia “sfintenia persoanei umane” care ar decurge din crearea omului dupa chipul lui Dumnezeu si ca misiunea sa din planul lui Dumnezeu pentru om si lume “a fost sursa inspiratiei pentru Parintii Bisericii” (Cap.1, art.3).

Cu toate acestea, Parintii au insistat constant in sublinierea semnificatiei termenului de “om”, in timp ce termenul de “persoana” este atribuit lui Dumnezeu. Nu stiu texte patristice care sa vorbeasca despre “sfintenia” si “valoarea persoanei umane”, ceva care este produsul teologiei catolice, dupa cum arata clar Lossky si care, in realitate, este o viziune ce tine de teologia post-patristica. 

Formularea “valoarea si sfintenia persoanei umane” din text este asociata cu o corelatie cacodoxa intre persoana umana si comuniunea dintre Persoanele Dumnezeiesti. Documentul afirma ca “unul din cele mai inalte daruri ale lui Dumnezeu pentru persoana umana atat ca purtator concret al chipului Dumnezeului persoana, cat si ca membru al comunitatii persoanelor in unimea neamului omenesc prin har, reflectand viata si comuniunea Persoanelor Dumnezeiesti in Sfanta Treime, este darul libertatii” (Cap.2, art.1).

Acest articol face referire la “comuniunea Persoanelor Dumnezeiesti”, in timp ce terminologia corecta ar fi unimea si neamestecarea Persoanelor Dumnezeiesti. In Dumnezeul Treimic, exista o comuniune prin natura, nu o comuniune a persoanelor, de vreme ce persoanele au, de asemenea, proprietatile lor ipostatice incomunicabile. De asemenea, problematica este si afirmatia ca “persoana umana” este “purtatoarea concreta a chipului Dumnezeului persoanal” si “membru al unei comunitati de persoane in unimea neamului omenesc reflectand, prin har, comuniunea Persoanelor Dumnezeiesti in Sfanta Treime” (Cap.2, art.1). Mai departe, afirmatiile conform carora “persoana este asociata cu libertatea si unicitatea care exprima relatia si comuniunea” (Cap.1, art.1) si ca libertatea este “o componenta ontologica a persoanei” (Cap.2, 3). Daca ar fi asa, atunci fiecare persoana, in Dumnezeu, ar avea propria libertate si, astfel, unitatea Sfintei Treimi ar fi franta. Daca “persoana umana” este asociata cu “Persoanele Dumnezeiesti” in text, atunci libertatea persoanei rezulta dintr-un punct de vedere cacodox. Mai mult decat atat, τό αὐτεξούσιον, vointa este o functie a naturii, nu a persoanei.  

Am dat o explicatie privitor la acest subiect, ierarhiei, in octombrie 2015, si am aratat problemele ce reies din utilizarea termenului persoana cu privire la om, iar ierarhii nu au adus obiectii legat de aceasta tema.

Consider ca aceste pasaje ar trebui indepartate din text si ca termenul “om” sa fie folosit in locul celui de “persoana”. Nu exista alta exprimare mai buna, atat biblica, cat si patristica si care sa fie perceputa astfel si de teologii apuseni si de crestini ai altor confesiuni ce nu sunt obisnuiti cu folosirea termenului de persoana in raport cu omul. 

Preafericirea Voastra,

Inaintez cu respect aceste cateva, dar fundamentale remarci pe care le consider importante. Daca aceste pasaje care exprima o directie teologica moderna a anumitor noi teologi, ce difera de invataturile patristice ortodoxe, raman, atunci textele Sfantului si Marelui Sinod vor crea variate probleme teologice, pentru ca impreuna cu orice altceva, ele sprijina o teologie straina de traditia Bisericii. Vor sprijini asa zisa teologie post-patristica si se va vedea ca acesta a fost, de fapt, scopul celor care au aranajat astfel textele. 

In incheiere, imi exprim opinia ca textul “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” trebuie modificat astfel incat sa exprime clar ca Biserica Ortodoxa este Una, Sfanta, Sobornicească și Apostolească, si ca dialogul teologic cu lumea crestina este facut pentru ca celelalte comunitati crestine sa revina la unitate. 

Mai departe, in ceea ce priveste textul “Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea moderna”, expresia “valoarea si sfintenia persoanei umane” ar trebui inlocuita cu “valoarea omului” si ce este scris despre comuniunea persoanelor, “unitatea neamului oemenesc, reflectand, prin har, viata si comuniunea Persoanelor Dumnezeiesti in Sfanta Treime” ar trebui indepartat.

Traducere Cuvantul Ortodox

Hierotheos-vlachos-arhiereu

IPS Ierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos și Sf Vlasie

Nafpaktos, 20 ianuarie 2016

Către Sfântul Sinod al Bisericii din Grecia

Ioannou Gennadiou 14

115 21 Atena

„Preafericirea Voastră, Președinte al Sinodului,

Soborul Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe (6-9 martie 2014) a decis să creeze o Comisie Inter-ortodoxa Specială, constând din câte un episcop și un consilier din fiecare Biserică Autocefală. Această Comisie, printre alte îndatoriri, revizuie textele: “Biserica Ortodoxă și mișcarea ecumenică”; “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine” și “Contribuția Bisericii Ortodoxe la promovarea păcii, dreptății și iubirii între popoare și la eradicarea formelor rasiale și a altor forme de discriminare”. Această lucrare a început în luna septembrie 2014 și s-a încheiat de Sfintele Paști, în anul 2015.

Întrucât fiecare Biserică Autocefală va constitui „o singură voce”, adică un vot, la Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, rămăsesem cu impresia că revizuirea textelor urma să fie făcută de către reprezentanții Bisericii noastre, care ar primi instrucțiuni și îndrumare din partea Sfântului Sinod al Bisericii (Locale).

Cu toate acestea, am fost recent informat că textele pe marginea acestor subiecte, au fost completate de către Comisia Specială Inter-Ortodoxă și au fost deja prezentate Sfântului și Marelui Sinod, fără cunoștința ierarhilor Bisericii noastre, și nu știu ca ele să fi fost văzute de Sfântul Sinod Permanent (Local)”.

„Ca membru al Sfântului Sinod Permanent, am cerut, în decembrie 2015, sa ni se pună la dispoziție textele, care ne-au fost oferite în ianuarie 2016. Ulterior, am studiat textele hotărâte, comparându-le cu textele redactate anterior, de cele patru Sinaxe Presinodale pan-ortodoxe, și am constatat că existau diferențe, ca urmare a revizuirii acestor texte.

Aceasta dă naștere mai multor întrebări:

Care Sfânt Sinod Permanent a aprobat revizuirea acestor texte specifice ale Sinaxelor Presinodale PanOrtodoxe?

Ce Sfânt Sinod Permanent s-a ocupat de aceste subiecte și care au fost remarcile făcute?

Căror și câtor ierarhi le-au fost aduse la cunoștință acele părți care au fost revizuite?

De ce aceste texte nu au fost prezentate spre aprobare Ierarhiei, făcând referire la Sfântul și Marele Sinod fără știrea Ierarhilor?

Câți ierarhi au fost conștienți de textele revizuite, cu excepția mitropoliților Sinodului, care au fost recent înștiințați de ele, deși între timp au fost aprobate de către reprezentanții Bisericilor Autocefale și trimise Sfântului și Marelui Sinod?

Preafericite,

Întrebările care se nasc sunt grave și au nevoie de răspunsuri, care trebuie să fie transmise tuturor ierarhilor Bisericii noastre, deoarece prezentul Sinod Permanent nu este în măsură să-și asume o asemenea de mare responsabilitate.

Acest lucru este deosebit de important, deoarece într-un loc se specifica: Biserica Ortodoxă consideră de condamnat orice încercare de a diviza unitatea Bisericii din partea unor persoane sau grupuri, sub pretextul unei pretinse apărări a Ortodoxiei pure” (Relația Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine, paragraful 22). Cu alte cuvinte, în cazul în care decretele adoptate de către Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, ignorându-i pe ierarhi, călugării și teologi, vin în contradicție cu viziunea patristică, aceștia vor fi considerați răspunzători, judecați și condamnați, în cazul în care ar refuza să le pună în aplicare?

+ IPS Ierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos și Sfantul Vlasie”

Preafericite,

În perspectiva Sfântului și Marelui Sinod care urmează a se întruni, aș dori să vă pun înainte, încă o dată, câteva cugetări teologice ale mele, care sper să vă pară utile.

În urma unei cercetări pe care am realizat-o, am avut surpriza neplăcută să constat că Biserica Greciei – din 1961, când au început Conferințele Presinodale Panortodoxe despre Marele Sinod menționat mai sus, și până acum – nu s-a ocupat la nivel sinodal de hotărârile acestor Conferințe. Probabil că această constatare a mea este valabilă și pentru Biserica dumneavoastră. Acest fapt a condus la situația bisericească dificilă în care ne aflăm astăzi. Să avem, adică, hotărâri bisericești asupra unor chestiuni critice ale unui Mare Sinod Panortodox, pentru care, însă, există un grav deficit de validare sinodală a lor de către Sinodul Local, așa cum prevăd, de altfel, chiar Conferințele Presinodale.

În momentul de față, din punct de vedere bisericesc, ne aflăm în stadiul penultim al hotărârilor definitive ale Marelui Sinod Panortodox. Consider că – în ciuda excepționalei lor gravități – lucrurile sunt încă soluționabile. După cum se știe, Sistemul Sinodal al Bisericii noastre Ortodoxe este o lucrare a Bisericii în Duhul Sfânt, și nu se ocupă doar de chestiunile de administrație și de viață [socială], ci și de formularea exactă a învățăturii dogmatice a Bisericii. Consider mai ales că deficitul sinodal din ultimii 55 de ani poate fi cu siguranță soluționat [chiar și] acum, dacă hotărârile Sinodului Bisericii Ruse, care urmează a se întruni în viitorul foarte apropiat pentru a discuta textele propuse pentru Marele Sinod al Ortodoxiei, vor fi în acord cu conștiința de sine a Bisericii și cu experiența Duhului Sfânt în Sfânta ei Tradiție.

Și încă ceva, în strânsă legătură cu cele spuse anterior și extrem de serios. Am citit cu atenție Regulamentul de organizare si de functionare a Sinodului Panortodox din Creta, iunie 2016, publicat de curând, și doresc să vă prezint o observație teologică personală.

Concret, la articolul 12 cu titlul ”VOTAREA ȘI APROBAREA TEXTELOR”, sunt menționate următoarele lucruri importante:

”Votarea textelor discutate și reconsiderate de Sinod, în conformitate cu ordinea de zi,

  1. se face de către Bisericile Ortodoxe autocefale, iar nu de către fiecare membru în parte al delegațiilor care le reprezită la Sinod, conform hotărârii unanime în acest sens a Sfintei Sinaxe a Întâi-stătătorilor Bisericilor Ortodoxe,
  2. votul în Sinod, care se realizează pe Biserici, iar nu de către fiecare membru al delegațiilor acestora, nu exclude [eventualitatea] ca unul sau mai mulți arhierei dintr-o delegație a unei Biserici Ortodoxe Autocefale să respingă anumite intervenții în texte sau un text în întregul lui, iar dezacordul acestora se va consemna în Actele Sinodului,iar
  3. evaluarea acestor dezacorduri este însă considerată o chestiune internă a Bisericii autocefale de care aparțin, care [însă] poate să își justifice acordarea unui vot pozitiv acelor texte sau puncte respinse de unii membri ai săi pe baza principiului majorității interne, și este exprimat de Întâi-stătătorul Bisericii respective, de unde și rezultă necesitatea unui spațiu și timp anume pentru o dezbatere la nivel intern asupra respectivei chestiuni, [în cadrul Bisericii autocefale respective,] așa cum a fost prevăzut”.

În articolul de mai sus vedem că unanimitatea Marelui Sinod se limitează la un vot din partea fiecărei Biserici Autocefale Locale. Dezacordurile particulare – atât timp cât constituie o minoritate în cadrul Bisericilor Locale – sunt lăsate în seama acelor Biserici Locale, ca ”problemă locală a lor”, lucru care este inadmisibil din punct de vedere bisericesc pentru un Sinod Panortodox, atunci când obiectul dezacordului vizează o problemă dogmatică. Iar această situație este foarte probabilă. De pildă, subiectul conștiinței de sine a Bisericii și al identității acesteia, pe care îl abordează textul Relațiile Bisericii Ortodoxe cu întreaga lume creștină” – este unul eclesiologic, adică prin excelență dogmatic. Prin urmare, nu este admisibil, din punct de vedere teologic, ca un text care este promovat spre aprobare, pe de o parte să introducă în fapt teoria protestantă a ”ramurilor” – legiferând prin acceptarea sa existența mai multor Biserici cu dogme foarte diferite –, iar pe de altă parte, ”Regulamentul de Organizare și Funcționare a Sinodului” acestuia să îi ignore în fapt pe eventualii ierarhi minoritari ai Bisericilor Locale și să nu ia foarte serios în considerare abordările teologice ale conștiinței lor episcopale.

Și aici se ridică o întrebare teologică și dogmatică foarte îndreptățită: Cum se va mărturisi într-o asemenea situație credința cea una a Bisericii, ”cu o singură gură și-o singură inimă”? Cum vor putea Părinții Sinodali să spună: ”părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă”? Cum vor arăta că au ”mintea lui Hristos”, întocmai cum susțineau Părinții de Dumnezeu purtători ai Sinoadelor Ecumenice ale Bisericii?

Preafericite,

În chestiunile dogmatice, după cum se știe, adevărul nu se găsește în majoritatea Arhiereilor sinodali. Adevărul nu este majoritar, pentru că în Biserică adevărul este o realitate Ipostatică. De aceea, și cei care nu sunt de acord cu ea sunt tăiați din Biserică, fiind caterisiți și afurisiți după caz. Sfântul și Marele Sinod nu este îngăduit să lase unor organizații sinodale inferioare subiectul extrem de serios al eventualului dezacord al episcopilor minoritari în chestiuni dogmatice. Se impune, fiind o structură sinodală superioară, să abordeze de urgență acest subiect, pentru că altfel există pericolul văzut al schismei în Biserică, tocmai în momentul în care acest Mare Sinod are ambiția să reconfirme unitatea văzută a Bisericii noastre.

Document aprobat de către participanții la Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale la Chambésy (21-28 ianuarie 2016), cu excepția reprezentanților Patriarhiei Antiohiei

Publicat în conformitate cu decizia Sinaxei Întâistătătorilor 

Articol 1-Introducere

Prin harul Preasfintei Treimi, Sfântul și Marele Sinod este o expresie autentică a tradiției canonice și a practicii bisericești perene pentru funcționarea sistemului sinodal în Biserica una, sfântă, sobornicească și apostolească. Acesta este convocat de Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic, cu acordul Preafericirilor lor Întâistătătorii tuturor Bisericilor Autocefale Ortodoxe Locale recunoscute de toți, și este format din membri numiți de Bisericile Ortodoxe Locale.

Articolul 2- Convocarea Sinodului

Convocarea Sinodului este anunțată, cu harul lui Dumnezeu, prin scrisori patriarhale din partea Patriarhului Ecumenic adresate tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Autocefale Locale, prin care:

1) este anunțată finalizarea pregătirilor presinodale, decise la nivel panortodox;

2) este stabilită data și locul reuniunii Sinodului cu acordul Preafericirilor Lor Întâistătătorii tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale Locale și,

3) în conformitate cu deciziile luate la nivel panortodox de către Preafericirile Lor, Întâistătătorii, în cadrul Sfintelor Sinaxe, Bisericile Ortodoxe Autocefale Locale sunt invitate să desemneze delegații Sinodului și să anunțe Patriarhului Ecumenic lista delegaților lor.

Articolul 3 Structura Sinodului

Sunt membrii Sinodului ierarhii desemnați de fiecare Biserica Ortodoxă Autocefală, în calitate de delegați;

2) Delegațiile pot fi însoțite de consilieri speciali, clerici, monahi și laici, dar numărul acestora nu poate, în mod normal, să depășească numărul de șase membri, cât și trei asistenți pentru fiecare Biserica Ortodoxa Autocefală;

3) Consultanții speciali pot participa la sesiunile plenare ale Sinodului, fără dreptul de a lua cuvântul sau de a vota, însa trebuie să asiste în lucrul său Secretariatul Consiliului sau Comisiile Sinodale, cu dreptul de a lua cuvântul și de a-și exercita funcțiile lor specifice care le sunt atribuite.

4) Fiecare dintre Întâistătători poate avea în spatele lui unul, sau eventual doi ierarhi membri ai delegației Bisericii sale în timpul lucrărilor Sinodului. Datorită obligațiilor sale crescute, Președintele poate avea cu el doi ierarhi și un secretar; toți consultanții se așează în spatele Întâistătătorilor.

5) În cazul în care un Întâistătător al unei Biserici se vede împiedicat să participe la Sinod sau la una dintre sesiunile sale, acesta trebuie să fie înlocuit de un alt ierarh al Bisericii sale, în conformitate cu practica acesteia.

Articolul 4 Președinția Sinodului

Președinția Sinodului este exersată:

1) de Patriarhul Ecumenic. Întâistătătorii celorlalte Biserici Ortodoxe Locale sunt plasați la dreapta și la stânga lui, în ordinea de Sfintelor Diptice ale Patriarhiei Ecumenice;

2) membri delegațiilor Bisericilor Ortodoxe Locale sunt plasați, conform ordinii numitelor Sfinte Diptice, la locul care le este atribuit în sala în care se desfășoară ședințele Sinodului; consultanții speciali ai fiecărei delegații sunt plasați alături de ei, pentru a facilita colaborarea.

Articolul 5 Competența Președintelui

Președintele Sinodului:

1) declară deschiderea și închiderea lucrărilor Sinodului;

2) colaborează cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale pentru a planifica lucrările pe temele ce figurează în ordinea de zi a Sinodului, și pentru a soluționa imediat toate problemele de procedură și de funcționare a Sinodului;

3) aprobă programul de viață liturgică a membrilor Sinodului;

4) conduce discuțiile la fiecare reuniune, prin prezentarea comentariilor adecvate pentru coordonarea cea mai bună cu misiunea Sinodului;

5) dă cuvântul membrilor Sinodului și asigură respectarea strictă și aplicarea corectă a principiilor acestui prezent regulament pentru o bună derulare și în conformitate cu regula ecleziastică a lucrărilor;

6) coordonează activitatea Secretariatului Sinodului Panortodox;

Articolul 6 Secretariatul Sinodului

Secretariatul Sinodului este panortodox, și anume:

1) este compus dintr-un ierarh al fiecărei delegații cât și secretarul pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod care supraveghează activitatea Secretariatului și,

2) membrii Secretariatului sunt asistați în activitatea lor de către consilieri ad hoc, clerici, monahi și laici, aleși din rândul consilierilor delegațiilor Bisericilor Ortodoxe Locale. Ei trebuie să asiste Secretariatul Panortodox în lucrările sale extinse și polivalente. Așa-numiții consilieri nu pot depăși numărul de doi pentru fiecare Biserică.

Articolul 7 Atribuțiile Secretariatului Sinodului

Competențele Secretariatul Sinodului sunt:

1) stabilește dosarele care conțin materialul reieșit din procedura de pregătire a textelor cu privire la teme din ordinea de zi a Sinodului, în limbile de lucru stabilite;

2) își asumă sarcina de a ține un proces verbal al lucrărilor Sinodului;

3) sprijină în lucrările sale Plenul și Comisiile Sinodului;

4) asigură buna funcționare a sistemului de interpretare simultană a dezbaterilor Sinodului în limbile oficiale;

5) formează Comitete speciale atât pentru a redacta Comunicate destinate să informeze publicul cu privire la derularea lucrărilor Sinodului, cât și pentru a pregăti Mesajul acestora;

6) informează în mod corect Observatorii oficiali ai celorlalte Biserici sau Confesiuni Creștine, furnizându-le dosarele relevante cu privire la temele din ordinea de zi a Sinodului; și

7) rezolvă imediat orice problemă neașteptată, reală sau procedurală.

Articolul 8 – Lucrările Sinodului

Lucrările Sinodului încep și se încheie cu slujirea Sfintei Liturghii panortodoxe, prezidată de Patriarhul Ecumenic, cu participarea tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale sau a reprezentanților Acestora, în ordinea Sfintelor Diptice ale Patriarhiei Ecumenice;

1) au loc în Plen sau în Comisiile Sinodale, în conformitate cu programul de lucru dezvoltat de aceștia și cu privire la subiectele de pe ordinea de zi, ale căror texte au fost aprobate în unanimitate de către Conferințele panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale;

2) nu pot fi introduse pentru a fi dezbătute în Sinod texte neaprobate în unanimitate de către Conferințele panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor sau teme noi, cu excepția Mesajului final al Sinodului, al cărui proiect trebuie să fie pregătit de un Comitet special, cu o săptămână înainte de convocarea sa și cu aprobarea Întâistătătorilor, și

3) În afară de sesiunea de deschidere și de închidere a Sinodului, toate celelalte sesiuni se desfășoară cu ușile închise.

Articolul 9 Derularea dezbaterilor

1) Dezbaterile se desfășoară în limbile oficiale ale Sinodului, adică în greacă, rusă, franceză și engleză, precum și în arabă ca limbă de lucru pentru care un sistem de interpretare simultană este asigurat.

2) Subiectele sunt discutate în ordinea în care ele apar pe ordinea de zi a Sinodului; discuțiile se vor concentra strict pe tema desemnată pentru fiecare sesiune.

3) Orice intervenție în afara subiectului este interzisă, cuvântul fiind retras intervenientului de către Președinte, cu excepția cazului în care aceasta privește o chestiune dovedită de procedură sau personală; prin urmare, în acest caz, cel care dorește să ia cuvântul trebuie să indice dispoziția Regulamentului care, în opinia sa, este încălcată.

Articolul 10 Participarea membrilor la dezbateri

Cuvântul în cadrul lucrărilor Sinodului este liber, dar nimeni nu poate vorbi înainte de a cere și a primi permisiunea Președintelui Sinodului.

1) dorința exprimată de către un membru al Sinodului de a participa la discutarea temei este declarată printr-o notificare scrisă către membrul competent al Secretariatului Sinodului, care păstrează lista cu ordinea priorității celor care și-au exprimat dorința de a vorbi și o dă Președintelui Sinodului.

2) Durata intervenției fiecărui vorbitor în dezbatere nu poate depăși zece minute; reluarea cuvântului, dacă explicații sunt cerute, sau dacă se consideră că sunt necesare sau utile de către Președintele Sinodului, nu poate depăși cinci minute. Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale au la dispoziție de două ori mai mult timp pentru intervențiile lor.

3) Orice controversă dialogică în afara subiectului sau orice dispută personală între membrii Sinodului este interzisă, fiind nu numai străină, ci, de asemenea, contrară misiunii Acestuia.

Articolul 11 Modificări aduse textelor

În timpul discuțiilor pentru fiecare temă, propunerile formulate în amendamente, corectări sau adăugări la textele aprobate în unanimitate de către Sinoadele panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor pe subiecte din ordinea de zi a Sinodului, precum și mesajul Sinodului.

1) se depun la Secretariatul Sinodului de către delegațiile Bisericilor Ortodoxe Autocefale pentru a fi prezentate Plenului Sinodului de către Președinte sau, în scopul de a fi ratificate în mod oficial printr-o decizie sinodală.

2) Aprobarea acestor modificări, după încheierea dezbaterilor care le privesc, este exprimată, în conformitate cu practica stabilită la nivel panortodox, prin principiul unanimității delegațiilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. Acest lucru înseamnă că amendamentele neaprobate în unanimitate nu trec.

Articolul 12 Votul și aprobarea textelor

Votul asupra textelor discutate și revizuite de către Sinod cu privire la subiectele de pe ordinea de zi,
1) se efectuează de către Bisericile Ortodoxe Autocefale și nu de fiecare membru al delegațiilor lor la Sinod, în conformitate cu decizia unanimă luată în acest sens de către Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, conform căreia fiecare Biserică Autocefală nu dispune decât de un singur vot;
2) Votarea textelor de Biserică, și nu de fiecare membru, nu exclude adoptarea unei poziții negative de către unul sau mai mulți ierarhi ai delegației unei Bisericii Ortodoxe Autocefale pentru amendamentele aduse sau pe un text, în general, și dezacordul său este înregistrat în Actele Sinodului și
3) evaluarea acestor dezacorduri este o problemă internă a Bisericii Autocefale de care ei aparțin și care poate întemeia votul său final pe principiul majorității interne, exprimat de către Întâistătătorul său, motiv pentru care este considerat necesar să li se acorde spațiul și timpul necesar pentru consultarea lor în acest scop.

Articolul 13 Aprobarea și semnătura textelor

Textele aprobate în unanimitate cu privire la subiectele de pe ordinea de zi a Sinodului, elaborate în cele patru limbi oficiale și bucurându-se de aceeași valabilitate:

1) Sunt parafate de către toți Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale pe toate paginile lor și în toate limbile oficiale ale Sinodului; sunt semnate la sfârșit de către Președinte și de toți membrii Sinodului.

2) Deciziile sinodale semnate cât și Mesajului Sfântului și Marelui Sinod sunt trimise prin Scrisori patriarhale tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale care trebuie să le comunice Bisericilor lor respective. Aceste documente au o autoritate panortodoxă.

Articolul 14 Participarea observatorilor

Observatorilor altor Biserici și Confesiuni creștine, precum și cei din alte organizații creștine, pot participa la ședințele de deschidere și închidere a Sinodului, fără dreptul de a lua cuvântul și de a vota.

Articolul 15 Elaborarea actelor (procese verbale și documente)

Deliberările Sinodului vor fi înregistrate și vor fi editate prin grija unui Comitet Panortodox special al Secretariatului Sinodului desemnat printr-o decizie a Întâistătătorilor tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale, pentru a elabora procesele verbale în limbile oficiale care vor fi comunicate tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale.

Articolul 16 Informații de presă

1) Prin decizia Președintelui, cu acordul celorlalți Întâistătători ai Bisericilor Ortodoxe, este creat un Comitet format din paisprezece membri, din membrii Sinodului, câte unul din fiecare Biserica Ortodoxă Autocefală, însoțiți de consilieri speciali, care vor informa mass-media despre lucrările în curs ale Sinodului, prin contactarea lor cu regularitate.

2) Doar jurnaliștii acreditați în mod corespunzător de către secretariatul pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod pot participa la sesiunile de deschidere și de închidere ale Sinodului.

Chambésy, 27 ianuarie 2016

Traducere de Roman Ortodox în Franța după textul de la Orthodoxie. com, Règlement d’organisation et de fonctionnement du Saint et Grand Concile de l’Église orthodoxe


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Ecumenism, IPS Hierotheos Vlachos, Patriarhul Ilia al Georgiei, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

29 Commentarii la “PATRIARHUL ILIA ANUNTA CA BISERICA GEORGIEI RESPINGE DOCUMENTUL “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL LUMII CRESTINE”. Scrisoarea IPS Hierotheos Vlachos catre Sinodul Bisericii Greciei. CRITICA AMBIGUITATILOR ECUMENISTE SI A CACODOXIEI POST-PATRISTICE/ Teologul Dimitrios Tselengidis catre Patriarhul Kirill despre PERICOLUL SCHISMEI

  1. Interesant (sau normal) este că Patriarhia nu preia această știre. Nu consideră importantă poziția unui Patriarh al unei alte Biserici Ortodoxe pe teme de dogmatice de importanță vitală. Aici se vede pulsul oficial, unde este inima instituționalizată a BOR. A luat-o pe o direcție și nu mai acceptă provocări „inutile”. Reclama e de la sine înțeleasă, pe când subiectele de interes duhovnicesc nu mai rodesc printre ciulinii propriilor activități, inițiative, realizări și… poze.
    Oare faptul că nici alte site-uri oficiale bisericești de la noi n-au preluat știrea spune ceva despre cum să ne informăm despre viața adevărată a Bisericii?
    Să stăm și noi bine ca opincă, dacă nu ca vlădică.

  2. Doamne, ajută!

    Din câte am încercat să-mi dau seama, IPS Ierotheos a scris două scrisori diferite, una în data de 18, alta în data de 20 ianuarie. La una n-aţi dat sursa, la alta (cea tradusă de dumneavoastră) n-aţi dat introducerea şi încheierea din care se înţelege cine scrie, cui scrie, când. Şi temele lor sunt diferite, una se referă la textele pregătitoare pentru marele sinod, alta se referă la pregătirile în sine.

    Nu comentez pentru publicare, ci numai ca să vă semnalez o clarificare utilă.

    Bucurie!
    Ana Elisabeta

  3. Vine tăvălugul ! dar nu peste cei bine credinciosi (asa cum s-ar parea), ci peste cei care vor mânia pe Dumnezeu prin vinderea și tradarea Sfintei Ortodoxii !
    Se vor despărți apele și Dumnezeu îi va feri apoi pe cei bine credincioși de mâhnirea de până acum de a avea aproape pe cei care – ortodocși cu numele fiind – sunt papistășiți în mintea lor, păsându-le doar de slava lor deșartă și de traiul comod în aceasta lume !
    Există, așa cum spunea Pr. Prof. Teodor Zisis, o sfântă și buna neascultare de cei care vor să ne întineze credința și o rea și demonica ascultare a celor care se țin cu super-glue de scaunele lor, dar nu au mintea lui Hristos!
    Slavă lui Dumnezeu, că trăim aceste vremuri minunate (era destul de greu să înțelegi la cursuri pe viu cum se luptau Sfinții Părinți cu ereticii în decursul istoriei, la Sinoadele cu adevărat Ecumenice).

  4. @Ana:

    Multumim, am completat referintele.

  5. Eu am pus link-ul pentru a arata ca schisma deja este conturata, dar in Banat asta e un lucru vechi. In trecut insa era doar o influenta a practicilor catolice asupra celor ortodoxe, dar astazi unii clerici ortodocsi s-au mutat cu arme si bagaje in tabara cealalata, dar n-ar pleca pana n-ar ciobi macar un pic din BOR, tragand dupa ei cat mai multi credinciosi. Pe multi ii ard canoanele lasate de Sfintii Parinti, iar profilul lor e cam acelasi, ii considera pe catolici egali sau chiar mai presus de ei insisi, in ceea ce priveste legea lor, si se roaga la sfinti catolici. Am cunoscut doi clerici care se rugau, unul la sfanta Rita, iar altul la Padre Pio. De aceea pe mine ma doare foarte tare atunci cand se schimba oficial traditii milenare, precum stropirea cu aghiasma de Boboteaza, de exemplu. Eu ma rog la Dumnezeu sa nu se imparta Biserica noastra, ci sa fac Dumnezeu in asa fel incat chiar acesti catolici, la care se inchina in mod nesabuit unii ortodocsi, sa se intoarca in sanul Bisericii Adevarate si sa dea o lectie de adevarat respect pentru Hristos. Bunicul meu, dar asta am mai spus, a fost dascal de biserica. S-a certat cu preotul, dupa care s-a lepadat si a aterizat la penticostali, luand dupa el sotia, pe bunica mea si pe soacra-sa, care fusese greco-catolica si era pe vremea aia ortodoxa. Dupa ce, intr-o iesire nervoasa, a batut-o pe socra-sa, pe strabunica mea, ea a trecut inapoi la ortodocsi, iar copiii, cel putin trei din patru, cand au ajuns adulti nu au vrut sa se “boteze” la penticostali. N-am informatii clare despre un unchi pe care il cheama Samuel si e 0mai mic cu 15 ani decat tata, dar acum isi spune Emil, si s-a casatorit illo tempore cu o ortodoxa. Fiul lui insa, s-a casatorit de curand cu o catolica si s-a cununat in biserica catolica, deci undeva a dus lepadarea mai departe si ma gandesc ca daca unchiul o fi fost cumva penticostal, poate nu l-au botezat cand l-au cununat. Fiica lui, inca nu s-a casatorit si sper sa nu-i urmeze fratelui ei. De aceea cred ca e foarte important sa se cunune ortodox cu ortodox, sa fie botezti ambii miri, pentru a se lepada omul vechi si a se ajunge la statutul de om nou, .

  6. Pingback: Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari. “SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE” | Cuvântul Ortodo
  7. Pingback: O altă scrisoare a ÎPS Ierotheos Vlachos către Sfântul Sinod al Bisericii Greciei | Dragostea se bucură de adevăr
  8. Pingback: CRITICA DOCUMENTELOR PROPUS PENTRU ASA ZISUL MARE SINOD: O altă scrisoare, mai analitică, a ÎPS Ierotheos Vlachos către Sfântul Sinod al Bisericii Greciei | Blog de Dogmatică Empirică
  9. Pingback: CRITICA DOCUMENTELOR PROPUS PENTRU ASA ZISUL MARE SINOD: O altă scrisoare, mai analitică, a ÎPS Ierotheos Vlachos către Sfântul Sinod al Bisericii Greciei | Graiul Ortodox
  10. Unde va rămâne Harul, la cei care acceptă concluziile Sinodului, sau la cei care nu acceptă modificarea concluziilor celor 7 Sinoade Ecumenice de până acum ? Asta-i întrebarea. Cum vor fi preoții care vor mai avea Har? Cumva, așa cum se spune, după rânduiala lui Melchisedec? Adică ascunși pentru a nu fi găsiți și condamnați de autorități? Căci așa se spune la Scriptură: „Tu vei fi preot în veac după rânduiala lui Melchisedec.” Apele, așa cum spunea cineva mai sus, trebuie să se despartă. Ana și Caiafa vremurilor noastre nu au ce mai căuta în vârful ierarhiei Bisericii Ortodoxe, cea cu adevărat ortodoxă. Dacă sunt puțini cei care înțeleg mișelia care se pune la cale, oare oamenii de la țară ce vor face? Pe ei cine-i va lumina? De aceia se spune: „Vai de cei prin care vor veni smintelile.” De ce? Pentru că se fac vinovați de pierderea multora. Este vremea cernerii, asta e clar.

  11. @ Baltag Lica:

    Tocmai pentru ca e vremea cernerii, ar fi tare bine sa nu ne grabim cu anateme, cu sentinte si mai ales cu schisme… E neoie de MULT discernamant, de veghere, dar si de rabdare, pentru a deslusi glasul Duhului, fiindca lucrurile nu sunt nici acum foarte clare si nu stim cum vor fi dupa acel sinod. In orice caz, orice s-ar hotari acolo, trebuie aprobat de pleroma Bisericii, fara aceasa sinodul nu are nicio valoare. Domnul va gasi cai sa ne arate DACA si DE LA CINE va lua harul Sau, insa stim deja ca portile Iadului nu vor putea birui Biserica Lui!

  12. Pingback: Componenta delegatiei BISERICII GRECIEI la SINODUL PANORTODOX/ Precizarile IPS Hierotheos Vlachos privitor la PERSONALISMUL VOLUNTARIST din documentele pre-sinodale/ SCRISOAREA-PROTEST a unor parinti si mireni din BULGARIA fata de ELEMENTELE ECUMENISTE al
  13. Se pare ca s-a facut o confuzie si se infirma stirea conform careia Patrairhul Georgiei ar fi respins documentul “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine”:

    http://corortodox.blogspot.fr/2016/03/site-ul-bulgar-portile-ortodoxiei.html

  14. Pingback: BISERICA GEORGIEI NU A RESPINS documentul Sinaxei Panortodoxe despre “Relațiile Bisericii Ortodoxe restul lumii crestine” | Cuvântul Ortodox
  15. Pingback: CONTROVERSELE TEOLOGICE SI CANONICE LEGATE DE SFANTUL SI MARELE SINOD PANORTODOX. Atitudinile episcopilor Serafim de Pireu si Hierotheos Vlachos exprimate la Simpozionul “SFÂNTUL ȘI MARELE SINOD. Mare pregătire, fără rezultate”/ PS LONGHI
  16. Pingback: EXPLICATIILE PS LONGHIN DESPRE NEPOMENIREA PATRIARHULUI KIRILL/ Precizari despre POZITIA BISERICII GEORGIEI asupra documentului controversat RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU LUMEA CRESTINA/ Raspunsurile PATRIARHIEI MOSCOVEI la criticile aduse documentelor
  17. Pingback: SFANTUL MUNTE REACTIONEAZA FATA DE SINODUL PANORTODOX. Punctele criticate de parintii atoniti: SUBMINAREA SOBORNICITATII, AMBIGUITATEA TEOLOGICA, ATRIBUIREA TERMENULUI DE “BISERICA” EREZIILOR SI SCHISMELOR | Cuvântul Ortodox
  18. Pingback: Scrisoarea Manastirii Caracalu de la MUNTELE ATHOS pe tema SINODULUI PANORTODOX. “Afirmatiile cu privire la chestiunile ecleziologice sunt precare si ambigue, permitand interpretari ce se abat de la dogma ortodoxa” | Cuvântul Ortodox
  19. Pingback: PREDICA PARINTELUI EPISCOP LONGHIN JAR in Duminica Tomei, CHEMAND LA POCAINTA SI RUGACIUNE inaintea apropiatului SINOD PANORTODOX, SOCOTIT DEJA “SOBOR TALHARESC”: “In fata noastra sta o mare incercare. Este un Sinod ucigas de suflete, de
  20. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor pregatite pentru SINODUL PANORTODOX. Modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII SI RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ Analiza IPS Hierotheos Vlachos
  21. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX. Propuneri de modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII si RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ IPS Hierotheos Vlachos despre PR
  22. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX. Modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII si RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ IPS Hierotheos Vlachos despre PROBLEMELE ESEN
  23. Pingback: Mesajul Patriarhului Daniel pe tema SINODULUI PANORTODOX: Vom asculta toate propunerile facute de Bisericile autocefale si vom incerca sa contribuim la ameliorarea textelor./ Declaratii ale IPS Ilarion Alfeyev: DOCUMENTELE SINODULUI TREBUIE AMENDATE DACA
  24. Pingback: “SINODUL PANORTODOX” – Mesajul PF DANIEL la sedinta SF. SINOD: “Vom asculta toate propunerile si vom contribui la ameliorarea textelor. Sa ne rugam ca Duhul Sfant, nu duh lumesc, sa calauzeasca lucrarile!”/ PATRIARHUL ECUMENI
  25. Pingback: Biserica Rusiei pune la indoiala statutul de SINOD PANORTODOX al intalnirii de la CRETA/ PATRIARHIA SERBIEI contesta regulamentul Sinodului si ISI ANUNTA RETRAGEREA DE FACTO/ Pr. John Chryssavgis, consilier al PATRIARHIEI ECUMENICE, considera ca deciziile
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare