Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari. “SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE”

26-02-2016 4 minute Sublinieri

IPS Hierotheos Vlachos

Hierotheos de Nafpaktos

Interviu pe teme de actualitate ortodoxa pentru revista “Chivotul Ortodoxiei”

Interviul a fost luat de jurnalistul Giorgo Milona si publicat pe data de 12-11-2015

In cuvantul pe care l-ati adresat Ierarhiei ati vorbit despre o criza teologica. Credeti ca Sinodul Panortodox din 2016 va avea rezultate bune in acest sens?

Din studiile pe care le-am facut constat ca traim o criza teologica, deoarece astazi exista mai multe curente teologice care se diferentiaza de teologia Patristica. Nu cred insa ca Sindoul Panortodox se va ocupa cu respectiva tema. Si asta reprezinta o mare problema. Tematicile care au fost decise si subiectele care se vor discuta in cele din urma nu sunt probleme teologice importante.

Vreau sa spun ca nu se va discuta despre «filioque» si despre «actus purus», care au fost dezbatute in al saselea Sinod Ecumenic, deci, parerea mea este ca intalnirile pre-sinodale nu au pregatit in cel mai bun mod cu putinta tematica Marelui si Sfantului Sinod al Bisericilor Ortodoxe care urmeaza sa se intruneasca. Consider ca Sinodul de pe vremea Marelui Fotie (879-80) este continuarea celui de-al doilea Sinod Ecumenic si Sinodul de pe vremea Sfantului Grigorie Palama (1351) este continuarea celui de-al sasealea Sinod Ecumenic. Atunci cand nu ne preocupa astfel de subiecte teologice importante acest lucru arata ca criza teologica ramane o realitate.

Cum caracterizati lucrarile reprezentantilor bisericii referitoare la Sinodul Panortodox?

Pentru moment nu cunosc materialele care au fost redactate [intre timp IPS Hierotheos a avut o reactie si asupra textelor]. Banuiesc ca la un moment dat aceste documente vor fi transmise catre Ierarhie spre a fi cercetate si discutate «ad referendum» si, desigur, nu ca niste texte de facto spre aprobare, ci pentru a fi prelucrate si asumte de Ierarhia noastra. Pe mine personal ma intereseaza si terminologia textelor, deoarece acolo se vadeste criza teologica. Daca, spre exemplu, in texte se regaseste fraza: “demnitatea si sfintenia persoanei umane”, adica se spune ca natura este prin definitie pacatoasa, pe cand persoana este sfanta, deoarece se leaga acest lucru de “libertatea fiintei umane”, acest lucru nu-l pot accepta, deoarece neaga teologia Parintilor care spun ca natura este buna in sinea ei, iar persoana prin propria vointa libera poate pacatui.

Unde, asadar, ar trebui sa acorde o atentie speciala delegatia Bisericii grecesti?

Asa cum am mentionat mai devrema, tematica a fost deja stabilita si nu se intrevede posibilitatea sa se discute si alte subiecte, decat daca se pot propune si alte teme cand se apropie momentul convocarii Marelui Sinod. Am aflat ca anumite Biserici evita sa abordeze probleme bisericesti si teologice serioase.

Sunteti optimist ca macar problemele intre Bisericile Ortodoxe vor fi abordate cu hotarare?

Nu stiu daca ar trebui sa va raspund in termeni psihologici pe care ii presupun cuvintele “optimism” si “pesimism”. In Biserica vorbim in termeni teologici, cu credinta si cu ascultare bisericeasca. Totusi, sunt serios ingrijorat, deoarece, din pacate, observ faptul ca parerile diferitelor Biserici Ortodoxe sunt influentate de interesele nationale si strategiile geopolitice. Acest lucru ma deranjeaza foarte mult. Atunci cand cuvantul teologic este influentat de nationalisme si scopuri politice, acest lucru arata secularizarea sa.

Ca rezultat al crizei economice, vedem preoti “voluntari” in eparhiile din provincie. Ar putea reprezenta aceasta o solutie?

Prin termenul “voluntari” vreti sa spuneti ca slujesc fara plata, adica acei preoti care ofera serviciul religios si slujesc crestinii fara salariu. Acest lucru se intampla la o scara mai mica si in cadrul unor Mitropolii datorita multelor nevoi ale credinciosilor. In general. voluntariatul are o valoare foarte mare si acest lucru este cultivat in cadrul bisericii, dar nu ne putem baza doar pe acest fenomen din partea clericilor. Deoarece fiecare preot are o familie si nevoile proprii, de aceea nici acestia nu trebuie sa duca lipsuri, dar nici crestini sa fie ingreunati cu sustinerea familiilor clericilor. Va imaginati cum ar fi daca ar exista doar profesori “voluntari”, functionari publici si lucratori «voluntari» ? In orice caz, salariul clericului este in datoria statului grec care, de-a lungul timpului, a facut un contract cu Biserica sa dea salarii preotilor cu angajarea proprietatilor bisericesti. Orice societate responsabila ar trebui sa-si onoreze intelegerile incheiate.

Guvernul, dupa discutiile avute pe tema orei de religie, deschide tema casatoriei intre homosexuali. Care ar trebui sa fie pozitia Ierarhiei?

Tema “casatoriilor homosexuale” a fost deschisa cu multa vreme in urma dar, de fiecare data, progreseaza treptat, astfel incat sa dea posibilitatea societatii sa se acomodeze cu ideea. Ma ingrijoreaza foarte tare atunci cand societatea accepta multe situatii anormale, atunci cand, in numele asa ziselor drepturi ale omului, se distrug valorile eterne care au guvernat societatea si au creat o mare civilizatie. Ierarhia, in cadrul inatlnirii sinodale din 17 octombrie 2013, a discutat aceasta tema si a luat o decizie in acest sens. Trebuie sa fim constanti in a denunta prin cuvant profetic anomaliile, de oriunde ar proveni acestea, si in acelasi timp, sa ii iubim pe pacatosi si pe cei ce se pocaiesc.

Simtiti, asadar, o incercare de distantare de traditie si instrainare de modul nostru traditional de viata, care incepe de la ideologii ce exprima curente vestice?

In ceea ce priveste asa-zisa “casatorie intre homosexuali” este vorba despre adoptarea unei noi forme de casatorie, dupa cununia in Biserica si casatoria civila. Fiecare poate sa-si faca propriile alegeri, dar acest lucru nu ar trebui sa submineze valorile sociale, nici asa zisele «drepturi ale omului» sa transforme insusi omul sub pretextul ca, odata cu trecerea timpului, se produc schimbari in ceea ce privesc aceste drepturi, cateodata in supra-om si altadata in sub-om. Asadar, fiecare face propriile alegeri, dar Biserica – repet – trebuie sa arate cum trebuie sa se poarte un crestin ortodox si sa aiba dragoste pentru cei ce se pocaiesc.

Se pare ca se deschide drumul pentru legalizarea arderii mortilor in Grecia.

Si aceasta tema s-a mai discutat in trecut. Biserica a luat deciziile in ceea ce o priveste, si anume ca incinerarea mortilor este o practica care nu este in concordanta cu traditia sa si, in realitate, cei care decid de bunavoie sa fie incinerati in realitate ies din comuniunea cu Biserica. De aceea nu se face slujba inmormantarii si slujbele de pomenire pentru acestia. Cu toate acestea, ramane la latitudinea episcopului local daca se va face sau nu slujirea Trisaghionului. Aceasta nu inseamna lipsa dragostei, ci tinerea cu acrivie a invataturii ortodoxe si respectarea alegerii fiecarei persoane.

Arhiepiscopul a spus in cadrul Sinodului ca “dusmanul este inauntrul zidurilor”. Cum vedeti ca vor evolua relatiile cu societatea in acest sens?

In repetate randuri am scris ca nu trebuie sa se vorbeasca de o separare intre Biserica si Societate. Fiecare asociatie, fiecare organism are o anumita relatie cu statul, de aceea este bine ca folositi termenul “relatii” si nu “separare”. Astazi, in Constitutia noastra, este foarte clar ilustrat rolul bisericii si a puterii politice, doar ca in anumite locuri s-ar putea explica mai bine aceste roluri. Cuvantul Arhiepiscopului, ca “dusmanii nostri nu mai sunt acolo departe, ci sunt inauntru zidurilor noastre. O vedem, o simtim”, se referea la ora de religie si exprima parerea ca in Elada si in Europa exista oameni care “profita de situatia noastra economica slabita” si “in contextul reglementării relațiilor noastre economice”, urmaresc “prin toate mijloacele alterarea societatii noastre elene, începând cu școala.” Aceasta este o realitate pe care o vedem mereu in jurul nostru. Simtim, adica, o incercare de desprindere de traditie si de alterare a vietii noastre culturale care incepe de la ideologii care exprima curente occidentale.

traducere pentru Cuvantul Ortodox de e.p.

*

*

*


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Grecia, Homosexualitate, IPS Hierotheos Vlachos, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

19 Commentarii la “Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari. “SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE”

  1. De astfel de ierarhi este nevoie. S-ai dea Dumnezeu sanatate la IPS si curajul de a marturisi in continuare. Pentru rugaciunile unora ca acesta, sa dea Dumnezeu sa nici nu mai aiba loc sinodul panortodox daca nu respecta dogma ortodoxa.

  2. Pingback: Componenta delegatiei BISERICII GRECIEI la SINODUL PANORTODOX/ Precizarile IPS Hierotheos Vlachos privitor la PERSONALISMUL VOLUNTARIST din documentele pre-sinodale/ SCRISOAREA-PROTEST a unor parinti si mireni din BULGARIA fata de ELEMENTELE ECUMENISTE al
  3. Pingback: EXPLICATIILE PS LONGHIN CU PRIVIRE LA NEPOMENIREA PATRIARHULUI KIRILL. Ce nu se leaga?/ Precizari despre POZITIA BISERICII GEORGIEI asupra documentului controversat RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU LUMEA CRESTINA/ Raspunsurile PATRIARHIEI MOSCOVEI la criti
  4. Pingback: EXPLICATIILE PS LONGHIN DESPRE NEPOMENIREA PATRIARHULUI KIRILL/ Precizari despre POZITIA BISERICII GEORGIEI asupra documentului controversat RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU LUMEA CRESTINA/ Raspunsurile PATRIARHIEI MOSCOVEI la criticile aduse documentelor
  5. Pingback: Scrisoarea Manastirii Caracalu de la MUNTELE ATHOS pe tema SINODULUI PANORTODOX. “Afirmatiile cu privire la chestiunile ecleziologice sunt precare si ambigue, permitand interpretari ce se abat de la dogma ortodoxa” | Cuvântul Ortodox
  6. Pingback: SFANTUL MUNTE reactioneaza fata de SINODUL PANORTODOX. Punctele criticate de parintii atoniti: SUBMINAREA SOBORNICITATII, AMBIGUITATEA TEOLOGICA, ATRIBUIREA TERMENULUI DE “BISERICA” EREZIILOR si SCHISMELOR | Cuvântul Ortodox
  7. Pingback: PREDICA PARINTELUI EPISCOP LONGHIN JAR in Duminica Tomei, CHEMAND LA POCAINTA SI RUGACIUNE inaintea apropiatului SINOD PANORTODOX, SOCOTIT DEJA “SOBOR TALHARESC”: “In fata noastra sta o mare incercare. Este un Sinod ucigas de suflete, de
  8. Pingback: CONFERINTA INTERNATIONALA DESPRE SINODUL-PANORTODOX DIN CRETA cu Pr. Prof. Theodoros Zisis si teologul Dimitrios Tselengidis: “Biserica Ortodoxă, ecumenismul și panreligia. Duhul patristic și “ascultări” contemporane” – joi, 2 iu
  9. “… deși s-au mai adunat mari și importante Sinoade precum cel din vremea Sfântului Fotie cel Mare (879-880), sau a Sfântului Grigorie Palama (1341, 1351), după cum de asemenea, sinoade importante au avut loc între secolele XV – XVIII cu hotărâri determinante. Se dă impresia astfel că toate aceste sinoade importante sunt ocolite și marginalizate.

    Iar lucrul acesta eu îl consider un afront din partea noastră adus sfinților noștri, Fotie cel Mare, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, sfinților Calist și Filotei Kokkinos, Patriarhi ai Constantinopolului, Sfântului Marcu Evghenicul și Patriarhilor ortodocși ai Răsăritului din secolele XV – XVIII.

    Firește, acești sfinți nu sunt vătămați cu nimic de vreme ce învățăturile lor au dobândit o autoritate ecumenică, hotărârile celui de-al IX-lea Sinod Ecumenic (1351) au fost cuprinse în Synodikonul Ortodoxiei, care se citește în prima duminică din Postul Mare, dar este afrontul și căderea noastră din Tradiția ortodoxă.

    Se pare că prin acest Sinod se urmărește inițierea unei noi epoci bisericești, a apostazierii de la teologia și mărturisirea Sinoadelor ecumenice și panortodoxe, de la cele dinainte de Sinodul al VII-lea și cele de după acesta. Astfel ne vom trezi cu un gol de memorie, un alzheimer duhovnicesc în Biserica Ortodoxă. Nu se explică altfel unele puncte ale textelor care au fost pregătite, precum și analizele explicative ale susținătorilor lor.

    Se pare că este o imitație/copie de proastă calitate a Conciliului Vatican II. Sfântul și Marele Sinod ca idee, a început odată cu încercarea de convocare a Conciliului Vatican II. Și așa cum Vatican II a dezvoltat o nouă ecleziologie, care a trecut de la ideea exclusivității la teologia includerii, sau la teologia baptismală, într-un mod analog unele puncte din textele care s-au pregătit pentru Sfântul și Marele Sinod amintesc de o nouă eclesiologie și în Biserica Ortodoxă, în măsura în care se recunosc Taine și în afara Bisericii Ortodoxe.”

    Integral: https://bucovinaprofunda.wordpress.com/2016/06/01/ips-ierotei-vlahos-mitropolit-de-nafpaktos-problemele-esentiale-cu-privire-la-sfantul-si-marele-sinod-interventie-in-sfantul-sinod-al-bisericii-greciei-25-mai-2016/#more-9040

    “Biserica nu este în chip simplu o organizaţie religioasă, sau o asociaţie bisericească şi filantropică, ci Trupul lui Hristos, al cărui Cap este Însuşi Hristos. Așa cum trupul are un singur cap, căci dacă ar avea mai multe ar fi un monstru, așa și Biserica are un singur Cap, pe Hristos. Pe Acesta îl primim, în Acesta credem, Acesta este Domnul absolut al vieţii noastre. Şi precum capul are trup, deoarece altfel ar fi un monstru, astfel şi Hristos, Capul Bisericii are un trup, pe cea una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.”

    Integral: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2014/12/31/mesajul-marturisitor-de-craciun-al-ips-ierotei-vlachos-biserica-este-una-si-aceasta-este-ortodoxia-opinia-cum-ca-exista-mai-multe-biserici-este-o-credinta-stramba-trebuie-sa-invatam-drept-adevaru/

  10. Pingback: “SINODUL PANORTODOX” – Mesajul PF DANIEL la sedinta SF. SINOD: “Vom asculta toate propunerile si vom contribui la ameliorarea textelor. Sa ne rugam ca Duhul Sfant, nu duh lumesc, sa calauzeasca lucrarile!”/ PATRIARHUL ECUMENI
  11. Pingback: Reprezentantul Bisericii Rusiei pune la indoiala STATUTUL de SINOD PANORTODOX al intalnirii de la CRETA/ PATRIARHIA SERBIEI CONTESTA REGULAMENTUL SINODULUI SI ISI ANUNTA RETRAGEREA DE FACTO/ Pr. John Chryssavgis, consilier al PATRIARHIEI ECUMENICE, consid
  12. Pingback: Biserica Rusiei pune la indoiala STATUTUL de SINOD PANORTODOX al intalnirii de la CRETA/ PATRIARHIA SERBIEI CONTESTA REGULAMENTUL SINODULUI SI ISI ANUNTA RETRAGEREA DE FACTO/ Pr. John Chryssavgis, consilier al PATRIARHIEI ECUMENICE, considera ca deciziile
  13. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” | Cuvântul Ortodox
  14. Pingback: MITROPOLITUL IEROTHEOS VLACHOS DENUNȚĂ PRESIUNILE LA CARE AU FOST SUPUȘI IERARHII BISERICII ELENE DE CĂTRE TABĂRA PATRIARHULUI ECUMENIC LA DEZBATERILE ASUPRA DOCUMENTULUI “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” | Graiul Ortodox
  15. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTA
  16. Pingback: PRECIZARI NECESARE in urma raspandirii unui articol DENIGRATOR si MINCINOS in legatura cu MARTURIA MITROPOLITULUI IEROTHEOS publicata de “Cuvantul ortodox”. PENTRU ADEVAR si IMPOTRIVA MANIPULARILOR “TALHARESTI”. Ce legatura avem cu
  17. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN, CARE SE LUPTA PENTRU CREDINTA ORTODOXA. E mai bine
  18. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămânem în Biserică
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare