Istoricul Alin Muresan despre EXPERIMENTUL PITESTI (video): Care este “PERVERSITATEA celor care aduc în discuţie „FILOLEGIONARISMUL” unor deţinuţi de la Piteşti”; Si: “Ceea ce s-a întâmplat în închisoarea Guantanamo se aseamănă cu ce s-a întâmplat în închisoarea de la Piteşti”

3-10-2014 3 minute Sublinieri

Din 1949 până în 1952, în închisoarea de la Piteşti s-au întâmplat lucruri greu de imaginat pentru oricine are frica lui Dumnezeu. Oamenii au fost dezumanizaţi, iar credinţa a devenit blasfemie. Care erau limitele umilinţei şi ale bestialităţii? Nu existau limite.

Ceea ce urmează nu este o născocire jurnalistică. E o zi din viaţa unui puşcăriaş la Piteşti, locul în care tortura înseamnă viaţă cotidiană. Locul unde identitatea e doar a hazardului şi a capriciilor unor torţionari. Atenţie!, urmează întâmplări care, cândva, pe mulţi oameni, i-au afectat. Fizic şi emoţional.

E început de aprilie, 1951, la închisoarea Piteşti. Nicolae Purcărea şi ceilalţi deţinuţi se aliniază. În faţă au un falus uriaş, făcut din pâine şi săpun. În linguriţa pe care-o ţine în mână un fost student la Teologie sunt murdării omeneşti strânse din tinetă. „Misticii“ sunt puşi să hulească vorbe josnice în loc de Prohod, să se târască în genunchi, să sărute statuia blestemată şi să necinstească Sfânta Taină a Împărtăşaniei cu linguriţa studentului. E Săptămâna Mare, e o altă săptămână a patimilor la închisoarea din Piteşti. Nu rănile dor cel mai rău acum, deşi dor şi ele. Când simte că i se rupe sufletul în teascul blasfemiei – atunci e suferinţa cea mai grea a lui Nicolae Purcărea. „Mai crezi în Dumnezeu?“, îl întreabă Eugen Ţurcanu, cea mai cumplită bestie a închisorii. „Cred.“ „Cu tine mai am de lucru. Câtă otravă, cât putregai mai ai în tine! Dar de fier să fii, şi tot te vei topi.“ Acesta era experimentul Piteşti.

Despre dramele foştilor deţinuţi de la Piteşti, despre cumplitul tablou al suferinţei şi despre urmările unuia dintre cele mai negre episoade din istoria României, am vorbit, la Adevărul Live, cu istoricul Alin Mureşan (foto dreapta), care a studiat ororile petrecute la închisoarea de la Piteşti, a stat de vorbă cu foşti deţinuţi politic şi apoi le-a rescris poveştile. Le-a adunat  în volumul „Cronica unei sinucideri asistate şi în filmul documentar „Demascarea” (regizat de Nicolae Mărgineanu). Este şi fondatorul Centrului de Studii în Istorie Contemporană.

Istoricul Alin Mureşan, despre filmul „Demascarea”:

Publicul a fost mult mai interesat decât mă aşteptam. Filmul a apărut când am rescris cartea. Ecoul a fost mult peste ce ne aşteptam. L-am făcut cu un buget mic, cu gândul să apară doar pe DVD, la un preţ foarte mic pentru a ajunge la cât mai mulţi oameni. Primul tiraj al DVD-ului s-a vândut foarte repede, a trebuit să-l scoatem şi pe al doilea. Din a doua ediţie a cărţii am scos trei tiraje.

Filmul spune poveştile foştilor deţinuţi politic, iar cartea este suportul ştiinţific.

De ce Piteşti?

Alin Mureşan: La sfârşitul anului 1948, regimul a împărţit deţinuţii politic pe categorii şi „le-a dat în grijă” câte o închisoare. Cum se ştie că la Sighet au fost întemniţati foştii demnitari, la Târgşor erau deţinuţi elevii, la Făgăraş – foştii jandarmi şi poliţişti. Piteştiul a fost destinat studenţilor deţinuţi politic, pornind de la vârsta de aproximativ 20 de ani până la aproximativ 28 de ani. Dar nu putem decât specula motivul exact pentru care Piteştiul a fost ales.

Istoricul Alin Mureşan: Perversitatea celor care aduc în discuţie „filolegionarismul” unor deţinuţi de la Piteşti constă în faptul că, înainte de închisoare, aceştia nu făcuseră nimic greşit, nimic ilegal. Simpla simpatie politică pentru legionarism, într-o societate normală, nu te trimite la închisoare.

Nu poţi scuza nişte grozăvii prin simpatiile politice ale victimelor.

Ce s-a întâmplat la Piteşti este chintesenţa regimului comunist, nu neapărat în formele în care s-au întâmplat. Au fost foarte puţini agresori voluntari în rândul deţinuţilor. Mulţi au cedat la ameninţări şi la tortură. Acolo s-au şters graniţele dintre victimă şi vinovat.

Despre metodele de tortură:

Istoricul Alin Mureşan: Am mari dubii că vom putea găsi un răspuns documentat la întrebarea „Cine a pus bazele metodelor de tortură?”. Unele erau, într-adevăr, moştenite. Dar, în legătură cu metodele cele mai dure, nu am găsit nicio indicaţie că ar fi fost date prin ordin scris. Erau date verbal, nu erau reţinute.

La început, bătaia era haotică. De la un punct încolo a fost, însă, o împletire între ordinele Securităţii – spun generic „Securitate” – şi încurajarea fără limită a deţinuţilor-colaboratori pentru a scoate cât mai multe informaţii de la alţi deţinuţi, indiferent de mijloacele folosite.

Vinovaţii pentru reeducarea prin tortură se găsesc pe o scară ierarhică. Am făcut chiar o organigramă a vinovăţiei în carte („Cronica unei sinucideri asistate”, ediţia a II-a, editura Poliron, n.r.), dar nu am inclus liderii politici de la care pornea totul. M-am referit la aparatul represiv.

Istoricul Alin Mureşan: „Experimentul Piteşti” nu a fost o probă de rezistenţă fizică, ci una morală. Important este că fosţii deţinuţi politic au reuşit să treacă peste, majoritatea printr-o abordare creştină, prin construirea unei familii.

Ceea ce s-a întâmplat în închisoarea Guantanamo se aseamănă cu ce s-a întâmplat în închisoarea de la Piteşti. De la metodele drastice folosite s-a ajuns la radicalizare. Nu poţi lupta împotriva violenţei cu violenţă. Alin Mureşan, istoric

*

*

***

***


Categorii

Fenomenul Pitesti, Inchisorile comuniste/ Crimele comunismului, Istorie, Nicolae Purcarea, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

31 Commentarii la “Istoricul Alin Muresan despre EXPERIMENTUL PITESTI (video): Care este “PERVERSITATEA celor care aduc în discuţie „FILOLEGIONARISMUL” unor deţinuţi de la Piteşti”; Si: “Ceea ce s-a întâmplat în închisoarea Guantanamo se aseamănă cu ce s-a întâmplat în închisoarea de la Piteşti”

  1. Mai bine i-am fi auzit doar pe cei care au suferit atunci. Poaste ca interlocutorii tineri, care mai si zambesc, intreband ce s-a intamplat, nu sunt cei mai potriviti sa puna intrebari despre o asa tema grava.
    Se “punea problema” daca mai e “necesar” un muzeu al atrocitatilor comuniste… ciudata intrebare, iar aici vedem discrepanta intre suferinta unora in cel de-al doilea razboi mondial, despre care se fac zilnic documentare si altii despre care nu se mai sufla o vorba, desi au suferit chiar mai mult, suferinta ce a continuat la un nivel mult mai inalt si asta pe timp de pace.
    O asemenea incalcare a drepturilor omului trebuie “aratata” la fel cum este aratata suferinta victimelor celor doua razboaie, “chiar daca” au trecut 25 de ani de la “revolutie”, de la primul au trecut 100.
    Din pacate “nedumerirea” legata de necunoasterea autorilor acestei tragedii este neantemeiata, pentru ca toti conducatorii au acceptat acest tratament pentru detinuti, (acesti detinuti fiind profesori, ingineri, tarani, intelectuali, studenti, elevi) Un exemplu de autor moral al acestei tragedii este gasit in una din editiile de week end si anume Ana Pauker… poate ca din ce s-a scris rezulta ca avea numai calitati… desi este una din persoanele care au adus din u.r.s.s. acest sistem diabolic de maltratare a elitei unei tari.
    Ce au ajuns unii din supravietuitorii acestei tragedii? Pai ce sa ajunga, profesori universitari, cercetatori, ingineri, pe baza unor merite incontestabile, iar altii au fost persecutati si in “libertate” si cu greu au obtinut chiar un post de bibliotecar.
    E bine ca s-a pus aceasta problema dar trebuie vorbit cu mai mult respect fata de acesti semeni.

    Trebuie neaparat corectata o mare greseala care a fost afirmata ” detentia capata un caracter mistic de sfinti ai inchisorilor”, min.11, ce l-o fi deranjand de fapt pe acel prezentator. Sa numesti rezistenta prin rugaciune in fata torturii ca ceva “mistic” este o bataie de joc la adresa trairii ortodoxe. Acestia, avand din familie o educatie sanatoasa ortodoxa, au facut ceea ce putem citi si in vietile altor martiri, ca s-au rugat chiar si pentru persecutori. Asta nu e ceva “mistic” aceasta era denumirea data tot de comunisti ex “lotul misticilor”, iar in acea vreme avea o conotatie grava insotita de o batjocorire a credintei fiind numita ceva mistic…
    Acei oameni nu au avut nici “o fapta reprobabila”, unii fiind mai tineri chiar decat cei doi prezentatori, erau elevi de scoala, sau studenti arestati cu tot cu profesorul lor… Istoricul Alin raspunde clar ca “inainte de inchisoare nu au facut nimic ilegal”, i-a considerat pe cei care impun asa zisa corectitudine politica, ca fiind aproape de extrema stanga si asta e corect, dar pacat ca nu a inteles obligatia pe care o au ortodocsii de a descoperii fapte prin care un om persecutat, nu se leapada de credinta crestina si asa ceva gasim la multi din acesti oameni care si-au gasit sfarsitul in atatea inchisori unde li se punea ostentativ intrebarea daca mai cred in Dumnezeu. Gasim exemple de preoti care au intarit sufleteste pe ceilalti si care au fost omorati si ingropati cine stie unde, dar la judecata infricosatoare se vor vedea toate aceste fapte de sfintenie, pentru ca martirii care si-au tinut credinta si in fata mortii sunt sfinti asa cum sunt Martirii Brancoveni, cei din primele secole si multi altii. Pentru noi a nu lua in seama aceste fapte este ceva rau. Un parinte de la o biserica spunea clar, trebuie aflate asemenea fapte si spuse. Nu toti inteleg aceasta obligatie a crestinului ortodox. Oare de ce cinstim noi viata “sfintei mari mucenite Marina, Tecla, al Sf. Pantelimon, Efrem cel nou etc, nu pentru fapte asemanatoare? Asta nu o poate intelege un istoric ce nu are o traire ortodoxa si consemneaza doar evenimente.

  2. Pingback: Despre PERSECUTIA BISERICII in comunism si SFINTII INCHISORILOR la Adevarul, cu istoricul Adrian Petcu [VIDEO] - Recomandari
  3. Pingback: CEARTA CRESTINULUI CU LUMEA: Incorporand lumea sau intrupand Evanghelia? -
  4. Pingback: DE LA PITESTI LA ABU GHRAIB via EXPERIMENTUL STANFORD. Despre conditiile in care oamenii normali devin TORTIONARII FEROCI ai semenilor lor. In plus: observatii critice fata de proiectul ”REEDUCAREA DE LA PITESTI” realizat de CNSAS - Recomandari
  5. Pingback: Galina Raduleanu: “CAZUL VISINESCU SI CONDAMNAREA COMUNISMULUI SUNT PRAF IN OCHI. Suntem o tara careia ii lipseste sentimentul de vinovatie.” Fiica partizanului Toma Arnautoiu: “NU A EXISTAT VOINTA POLITICA PENTRU PEDEPSIREA VINOVATILOR
  6. Pingback: GLOBALIZAREA NOULUI PITESTI. Scandal major in SUA, unde un raport despre TORTURILE CIA va fi discutat in SENAT. Dosarul integral, de SASE MII de pagini, va ramane CLASIFICAT - Recomandari
  7. Pingback: Decorarea lui OCTAV BJOZA – contestata vehement de Tismaneanu si Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului. FARISEII ANTICOMUNISMULUI DE PROPAGANDA SI MAROTA LEGIONARISMULUI - Recomandari
  8. Pingback: “Cea mai teribila barbarie a lumii contemporane”: EXPERIMENTUL PITESTI. Despre reeducarea prin tortura la emisiunea ROMANIA, TE IUBESC (Video) | Cuvântul Ortodox
  9. Pingback: PROTESTUL PRESEDINTELUI AFDPR, OCTAV BJOZA: “Consider că noi trebuie să avem curajul de a prelua tot ce a fost bun de la fiecare, fie ei liberali, ţărănişti, legionari, cuzişti sau de nici o culoare politică, dar şi de a dezbate tot ceea ce
  10. Pingback: SUPRAVIETUITORII. Volum de interviuri cu detinuti politici ai închisorilor comuniste (grupaj foto şi note biografice) | Cuvântul Ortodox
  11. Pingback: Cateva observatii pe marginea legii INTERZICERII ORGANIZATIILOR LEGIONARE si a CULTULUI CRIMINALILOR DE RAZBOI | Cuvântul Ortodox
  12. Pingback: CONTROVERSELE LEGII ASA-ZIS “ANTILEGIONARE”. Filosoful Andrei Plesu reactioneaza: “NU VREAU SA MAI TRAIESC INCA ODATA SUB FLAGELUL INTERDICTIEI CULTURALE”/ Istoricul Marius Oprea: “O POLITIE A GANDURILOR, A CONVINGERILOR, A O
  13. Pingback: Ce nu stie sau nu vrea sa stie Institutul Elie Wiesel. NICHIFOR CRAINIC SI ALTII AU FOST REABILITATI JURIDIC. Totodata, ministrul de finante GHERON NETTA din guvernul Antonescu, condamnat in acelasi LOT cu VULCANESCU, a fost REABILITAT | Cuvântul Ortodox
  14. Pingback: NOI REACTII fata de legea stalinista Antonescu-Elie Wiesel, care CRIMINALIZEAZA CINSTIREA EROILOR SI SFINTILOR ANTICOMUNISTI – Andrei Plesu: “NU VREAU SA MAI TRAIESC INCA ODATA SUB FLAGELUL INTERDICTIEI CULTURALE”/ Istoricul Marius Oprea
  15. Pingback: update – CE SI CINE SE AFLA IN SPATELE LEGII “ANTILEGIONARE”? Atitudini, opinii, ipoteze (cu extrase VIDEO). “Sa inteleg ca ne intereseaza sa ascundem DOAR EROII ACESTEI TARI, CA IN ANII 50?”. Legea – doar o piesa dintr
  16. Pingback: Predica marturisitoare a PS AMBROZIE pe tema LEGII “ANTILEGIONARE” si a MOSCHEII de la Bucuresti: “NU MAI AVEM VOIE SA VORBIM DESPRE SFANTUL INCHISORILOR, DESPRE MIRCEA VULCANESCU; NE-AM SATURAT SA FACEM OBEDIENTA… Aceasta este rea
  17. Pingback: Dan Puric despre legea “antilegionara”: “PARLAMENTUL A DAT O LEGE ODIOASA. Daca ajungi la mormantul parintelui Justin Parvu nu e bine, ca e considerat fascist” (Video) | Cuvântul Ortodox
  18. Pingback: DAN PURIC despre legea “antilegionara”: “PARLAMENTUL A DAT O LEGE ODIOASA. Daca ajungi la mormantul parintelui Iustin Parvu nu e bine, ca e considerat fascist. DE 25 DE ANI, IN ROMÂNIA SE LUPTA SA NU MAI AVEM IDENTITATE” (Video) |
  19. Pingback: DAN PURIC despre legea “antilegionara”: “PARLAMENTUL A DAT O LEGE ODIOASA. Daca ajungi la mormantul parintelui Iustin Parvu nu e bine, ca e considerat fascist. DE 25 DE ANI, IN ROMÂNIA SE LUPTA SA NU MAI AVEM IDENTITATE” (Video)/
  20. Pingback: ALEXANDRU FLORIAN despre PETRE TUTEA: Nu are dreptul sa dea numele unei strazi, fiindca ar fi promovat ideologia legionara si ar fi AUTOR MORAL AL CRIMELOR LEGIONARE. Ion Spânu: Directorul “Elie Wiesel” este fiul unui binecunoscut ideolog bol
  21. Pingback: Dezbateri privind Legea “Elie Wiesel”. MARIUCA VULCANESCU la editia maraton JOCURI DE PUTERE (Video)/ Pr. Marcel Radut: “Sensibilitatea atinsă de lege nu este legată de legionari, ci de SFINTII INCHISORILOR”/ LUCIA HOSSU LONGIN:
  22. Pingback: PS AMBROZIE “recidiveaza” in PREDICA DE LA HRAMUL MANASTIRII PUTNA, prin critici dure fata de conducatorii nevolnici, fata de proiectul MOSCHEII din BUCURESTI si fata de LEGEA CARE-I CONDAMNA PE SFINTII INCHISORILOR: “Nu se poate sa se s
  23. Pingback: Legea “Elie Wiesel”: CRIMINALIZAREA GANDIRII/ Din operele ceausist-comuniste ale lui ALEXANDRU FLORIAN: “LUPTA IMPOTRIVA RELIGIEI, PARTE A LUPTEI ANTI-BURGHEZE”/ Un GESTAPO evreiesc?/ Totalitarismul “democratilor” sau R
  24. Pingback: Legea “Elie Wiesel”: CRIMINALIZAREA GANDIRII/ Din operele ceausist-comuniste ale lui ALEXANDRU FLORIAN: “LUPTA IMPOTRIVA RELIGIEI, PARTE A LUPTEI ANTI-BURGHEZIE”/ Un GESTAPO evreiesc?/ Totalitarismul “democratilor” sau
  25. Pingback: DESPRE INTERZICEREA SFINTILOR INCHISORILOR PRIN LEGEA “ELIE WIESEL”. Emisiunea Secvential cu Adrian Ursu, Lucia Hossu-Longin, Octav Bjoza, Alexandru Florian si altii (VIDEO). Ce se intampla cu memoria lui PETRE TUTEA, ION SIUGARIU, IUSTIN PARV
  26. Pingback: ASOCIATIA FOSTILOR DETINUTI POLITICI cere ABROGAREA Legii “ELIE WIESEL”: “este fundamental neconstitutionala, antidemocratica si inoportuna”/ RADU PREDA, SEFUL IICCMR, CONTESTAT DE SUSTINATORII LEGII | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: Predica marturisitoare a PS AMBROZIE pe tema LEGII ANTIROMANESTI si a MOSCHEII de la Bucuresti: “NU MAI AVEM VOIE SA VORBIM DESPRE SFANTUL INCHISORILOR, DESPRE MIRCEA VULCANESCU; NE-AM SATURAT SA FACEM OBEDIENTA… Aceasta este realitatea hada i
  28. Pingback: IMPORTANTA SCRISOARE DESCHISA a numerosi oameni de cultura: LEGEA 217 REINTEMEIAZA INSTRUMENTELE DE PRESIUNE SI CENZURA/ AUGUSTIN BUZURA despre LEGEA 217 (legea Elie Wiesel): ANTICONSTITUTIONALA, DE O MARE PERFIDIE, SCRISA DE STAFII STALINISTE | Cuvântul
  29. Pingback: DESPRE INTERZICEREA SFINTILOR INCHISORILOR PRIN LEGEA “ELIE WIESEL”. Emisiunea Secvential cu Adrian Ursu, Lucia Hossu-Longin, Octav Bjoza, Alexandru Florian si altii (VIDEO). Ce se intampla cu memoria lui PETRE TUTEA, ION SIUGARIU, PARINTELE I
  30. Pingback: TORTIONARUL VISINESCU – condamnat la 20 ani de inchisoare pentru crime impotriva umanitatii (Video)/ RADU PREDA: “E limpede ca procesul lui Visinescu nu e suficient” | Cuvântul Ortodox
  31. Pingback: Institutul Elie Wiesel ar fi reusit sa CENZUREZE EXPOZITIA ARTISTEI SILVIA RADU. Mircea Vulcanescu, Valeriu Gafencu, Costache Oprisan si Radu Gyr, EXCLUSI din “GRADINA CU INGERI”/ Andrei Plesu despre DUBLE MASURI si un imperativ uitat: IERTARE
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare