Analiza PR. ALDEA asupra ultimelor evenimente legate de “SINAXA din Creta, absurd proclamată Sinod Panortodox”: “A vrut să proclame O UNITATE CARE NU EXISTĂ, din pricina unor BOLI ASCUNSE sub masca unei pseudo-dipomaţii”/ BISERICA GEORGIEI – a patra care SE RETRAGE DE LA SINODUL DIN CRETA. Motivele retragerii Patriarhiilor Serbiei si Bulgariei. Mitropolitul Gavriil de Loveci: “SUNTEM INVITATI LA UN SINOD UNDE TOTUL A FOST DECIS IN AVANS”/ Apel la rugaciune

12-06-2016 17 minute Sublinieri

CHEMARE LA RUGACIUNE IN VEDEREA REUNIUNII DIN CRETA, AUTOINTITULATE ABUZIV “SFANT SI MARE SINOD PANORTODOX”

sinodu-I-ecumenic-Niceea325

În miezul postmodernităţii, undeva în insula Creta din Marea Mediterană se pregăteşte un eveniment care nu este luat în seamă de cea mai mare parte a lumii – o lume anesteziată, ameţită de atâtea imagini, de atâtea informaţii derizorii. Şi totuşi, deşi altele sunt priorităţiile mass-medi[a], deci a marii părţi a omenirii, Sinodul care va începe în ziua de 19 iunie poate fi unul dintre cele mai importante evenimente ale ultimelor treisprezece secole. Aceasta fiindcă pe stâlpii dreptei-credinţe se susţine nu numai Biserica Ortodoxă, ci întreaga lume.

Va fi acest Sinod prilejul rostirii unui cuvânt profetic către întreaga umanitate, sau va aduce şi mai multă confuzie şi tulburare în lume?, se întreabă unii dintre marii teologi şi ierarhi ai Ortodoxiei, prezenţi și în acest număr al revistei noastre.

Ce putem face noi? În primul rând să conştientizăm gravitatea momentului, faptul că Dumnezeu amână judecata lumii tocmai pentru că dreapta-credinţă mai este mărturisită în biserici, şi să ne rugăm cu toţii, ca un adevărat popor al lui Dumnezeu, înmulţind nevoinţele vieţii duhovniceşti. Astfel, numai astfel putem avea nădejdea că, indiferent de presiunile care se vor face asupra ierarhilor noştri, Adevărul-Hristos va birui şi de astă-dată. Dar este nevoie de multă rugăciune… (G.F.)

***

82fcba065034814de153a761fc95913e

Chemare la rugăciune

(NOTA: primit pe e-mail – apelul Parintelui Ciprian Gradinaru se adreseaza doar membrilor parohiei sale, insa am avut permisiunea sa il popularizam)

Hristos S-a înălțat!

Dragii mei,

Va invit sa participam si noi, ca madulare ale Bisericii lui Hristos, la lucrarile Sfântului şi Marelui Sinod Panortodox care se apropie. Putem face aceasta prin rugaciune, pe toata perioada de dinainte si pe timpul Sinodului. Sa ne rugam ca delegatii la Sinod sa fie luminati de Duhul Sfint si sa ia hotarari de folos Bisericii. Sa ne rugam ca Domnul sa pazeasca Biserica Sa neclatinata de uneltirile celor potrivnici Adevarului si neatinsa de bantuiala Fiului Dezbinarii.

Sa ne raportam la Sinod in duh de pace si pocainta, cu multa rugaciune. Doar asa vom fi alaturi de pastorii nostri si de Marele Pastor, Domnul nostru Iisus Hristos.

Va propun citirea Psaltirii. Incepem de astazi. Cei care vor si pot: citim cate o catisma pe zi, la orice ora din zi in care puteti.

De exemplu, eu incep sa citesc astazi catisma a 7-a, voi continua maine cu a 8-a, apoi a 9-a si tot asa pana cand inchei Psaltirea cu catisma a 6-a, ultima citita (in douazeci de zile), astfel incat sa citesc o Psaltire completa.

Domnul sa ii intareasca pe ierarhii nostri si pe noi!

Va rog sa transmiteti mailul acesta tuturor apropiatilor dvs. care credeti ca ar vrea sa participe in felul acesta la lucrarile Sinodului!

[…]

Cu drag,
Pr. Ciprian [Gradinaru – parohia “Toti Sfintii”, Namur, Vedrin – Belgia]

***

[ro]image1

  • Graiul ortodox:

Marele Sinod: Mitropolitul de Pireu multumeste Bisericilor care au refuzat sa participe

Unul dintre cei mai influenți episcopi ai Bisericii Ortodoxe a Greciei, Mitropolitul Serafim de Pireu, le-a trimis o scrisoare de mulțumire liderilor Bisericilor Antiohiana, Sârbă și Bulgara, pentru refuzul acestora de a participa la Sfantul si Marele Sinod Pan-Ortodox.

Informatia a fost oferita de Ria Novosti, prin corespondentul sau, Ghenadie Melnic, care a amintit ca Mitropolitul criticase anterior decizia de a organiza acest Mare Sinod, documentele sale și procesul de pregătire al acestuia, ca fiind contrare tradiției și o revizuire a Sfintei Traditii.

În mod special, acesta și-a exprimat dezacordul vizavi de invitatia lansata „observatorilor neortodocsi”, de a participa la Sfantul si Marele Sinod, reamintind că primii eretici invitați la Sinoadele Ecumenice au fost doar cei care aveau calitatea de invinuiti.

Sinodul Bisericii Ortodoxe a Greciei il inclusese pe Mitropolitul Serafim în delegația sa, insa acesta a refuzat să meargă la Sinod. Acesta nu a fost singurul caz, numarul total al ierarhilor greci care au refuzat participarea ridicandu-se la patru.

SINAXA DIN CRETA ŞI SEMNIFICAŢIA EI ACTUALĂ, Pr. Mihai-Andrei Aldea

Bisericile ortodoxe din Gruzia, Bulgaria, Siria şi Serbia nu vor lua parte la Sinaxa din Creta.

Patriarhia Bulgară a explicat faptul că retragerea se datorează în primul rând faptului că s-a hotărât de către organizatori interzicerea unor discuţii libere, a posibilităţii modificării reale a documentelor. Că nu există rostul realizării – cu foarte mari cheltuieli – a unei întâlniri în care totul este prestabilit.

Mitropolitul Gavriil de Loveci a explicat faptul că deşi Biserica Bulgărească nu era de acord cu documentele iniţiale, a acceptat să le semneze pentru că i s-a spus că vor putea fi ulterior modificate şi completate – inclusiv ca tematică. Pentru ca apoi să constate că acest lucru a devenit imposibil.

Patriarhia Antiohiei a ridicat, asemenea Patriarhiei Sârbeşti, probleme privind autoritatea în anumite teritorii şi încălcarea acestei autorităţi.

În ultimul caz, este de observat că poziţia Bisericii Sârbe ar fi corectă dacă nu purtarea ei nu ar încălca de câteva secole încoace Învăţătura lui Hristos, care cere ca fiecare să se poată ruga în limba sa. În locul acestei porunci Patriarhia Sârbă face, de peste trei sute de ani încoace, eforturi uriaşe de a asimila etnic, forţat, pe ortodocşii ne-sârbi din cuprinsul său. Numai între 1880 şi 1940 cca. 200.000 de români din Dalmaţia au fost asimilaţi prin impunerea limbii sârbeşti în cult şi în şcolile de parohie. Românii din Bosnia şi Herţegovina, din Muntenegru, Ragusa (Dubrovnik), Kosovo, Serbia, Timoc, Voievodina sau Banat au fost supus aceluiaşi proces de deznaţionalizare forţată.

Desigur, şi românii din aceste locuri poartă vina de a nu se fi îngrijit aşa cum se cuvine de existenţa unor parohii şi episcopii româneşti, de existenţa unor şcoli, asociaţii culturale şi biblioteci româneşti etc. Vină pe care au plătit-o cu pierderea limbii şi culturii străbune, cu pierderea identităţii naţionale.

Dar au plătit şi croaţii, albanezii şi sârbii – toţi implicaţi programatic în asimilarea românilor din aceste zone. Pentru că românii au fost, peste tot în Balcani, un factor fundamental de stabilitate. Ca singur exemplu între foarte multe, amintim că până şi astăzi în unele locuri din Bosnia şi Herţegovina se mai păstrează obiceiul ca în cazul unor neînţelegeri în privinţa obiceiurilor la nuntă sau botez, în negoţ sau alte activităţi, să se apeleze la „stari-vlaşki zacon” („Legea Vechilor-Români”).

Războaiele etnice şi religioase din ultimul secol nu au existat în vremea în care prezenţa românească acţiona ca factor de unitate şi stabilitate în această parte a lumii…

Dincolo de aceste aspecte, rămâne fundamental faptul că dacă Biserica Ortodoxă Sârbă are dreptul de pastoraţie asupra teritoriului ce ţine de Republica Sârbă, are şi obligaţia în faţa lui Dumnezeu să se îngrijească