”ELEVII DIGITALI”: sau cum INDOBITOCESC tineretul noile tehnologii si internetul. ATENTIE, PARINTI… si nu numai!

24-02-2012 5 minute Sublinieri

copil ipod

Adevarul: Cum prosteşte tehnologia modernă

Evoluţia tehnologiei are efecte nefaste asupra noii generaţii. Elevii sunt depăşiţi de operaţii aritmetice simple, iar jumătate dintre adulţii tineri au abilităţi de calcul situate la nivelul unui copil de 11 ani.

Accesul permanent la tehnologia mobilă şi la internet influenţează modul de funcţionare a creierului, susţin cercetătorii americani şi britanici. Efectele, din păcate adesea negative, sunt cel mai vizibile în cazul elevilor şi studenţilor aflaţi astăzi pe băncile şcolii care, născuţi în era digitală, sunt în mare parte dependenţi de gadgeturi şi mediul online.

Mai exact, obişnuiţi să gândească internetul şi calculatorul pentru ei, deprinşi să primească informaţia de-a gata, „elevii digitali” au devenit incapabili să opereze calcule simple sau să memoreze şi să analizeze date, arată studii recente realizate de specialişti de la grupul de lobby în educaţie RSA, din Marea Britanie, şi de profesorii de la Universitatea din Carolina de Nord, SUA.

„Când are de rezolvat o operaţie de aritmetică elementară, şcolarul de azi întinde instinctiv mâna după telefonul mobil pentru a accesa aplicaţia «calculator», în loc să se gândească la problemă“, se arată în raportul „Rezolvând problema matematicii”, publicat de RSA şi înaintat guvernului britanic.

Matematica, eliminată din universităţi

Problema dependenţei de tehnologie şi modul în care ea afectează sistemul de învăţământ a fost evidentă atunci când mai multe universităţi din Marea Britanie au decis să elimine cursurile de matematică din programă pentru că studenţii s-au dovedit depăşiţi de dificultatea materiei. Mai grav, a avertizat RSA, este că nici profesorii n-au confirmat că ar fi capabili să rezolve probleme complexe, iar soluţia la îndemână a fost pur şi simplu renunţarea la disciplina respectivă, dar şi la materiile care necesită cunoştinţe matematice, ca de pildă economia, ştiinţele sociale sau psihologia.

Din nefericire, situaţia este la fel în majoritatea statelor europene, relevă o cercetare efectuată în 11 state din UE, citată de presa britanică. Astfel, potrivit studiului realizat pe 7.000 de subiecţi, aproape jumătate dintre adulţii tineri, de până în 30 de ani, au abilităţi de calcul situate la nivelul unui copil de 11 ani. De asemenea, 15,9% din europenii care au terminat cel puţin şcoala primară întâmpină greutăţi majore în descifrarea facturilor la utilităţi sau a etichetelor de pe produsele alimentare.

Cu mâna „lipită” de mobil

Nici România nu a scăpat de consecinţele neplăcute ale dependenţei de tehnologie. Mariana Rachieru (53 de ani), profesoară de matematică la o şcoală generală din Bucureşti, spune că cea mai dificilă sarcină a sa a devenit aceea de a-i convinge pe elevii din clasele V-VIII să smartphonerenunţe la telefonul mobil în timpul orelor.

„Dacă ar putea, ar ieşi cu telefoanele şi la tablă. Când le dau extemporal, butonează calculatorul pe sub bancă în loc să-şi pună capetele la contribuţie. Le-am atras atenţia şi părinţilor, şi nu o singură dată, să nu-i mai lase pe copii cu tot felul de gadgeturi la şcoală, însă demersul meu s-a dovedit inutil”, povesteşte Mariana Rachieru.

De partea cealaltă este Cosmin Rotaru, elev în clasa a VIII-a la aceeaşi şcoală, care susţine că, dimpotrivă, tehnologia îl ajută să fie un şcolar mai bun. „Cu telefonul la îndemână nu mai pierd timpul cu socoteli simple, aşa că pot rezolva o problemă de matematică mai repede. La limba română e la fel: în loc să pierd câteva zile citind o carte, mai bine caut pe internet un rezumat de două pagini şi, în câteva minute, ştiu despre ce e vorba”, spune Cosmin. 

Efort puţin, minte puţină

Specialiştii, însă, îl contrazic pe elevul de gimnaziu. „Ajutorul tehnologiei scade obişnuinţa cu efortul intelectual, solicitările cognitive fiind reduse. Elevul nu mai este deprins să memoreze multe informaţii pentru pentru că ele sunt mereu la îndemână. Astfel, este evitat studiul diverselor materiale, pentru că subiectele sunt deja sintetizate pe internet. Efortul asocierilor şi înţelegerea de ansamblu nu este solicitată de individ pentru că este deja extrasă şi concluzionată, singurul efort fiind acela de a căuta informaţia «gata preparată»”, este de părere psihologul Keren Rosner, din Bucureşti.

Specialistul explică şi de ce este matematica atât de importantă pentru dezvoltarea mintală a elevului. „Prin calcule matematice copilul exersează nişte scheme de corelaţie care sporesc capacitatea de memorare şi de aplicare a informaţiilor memorate. Cu cât înaintează în vârstă, copiii încep să înveţe prin testarea ipotezelor şi chiar limbajul este deprins prin acest mod. Aşadar, şi limbajul copilului va avea de suferit în urma acestei renunţări la analiză, calcul, forţarea memoriei, exerciţiu intelectual. Nu mă refer doar la cuvinte, ci la folosirea limbajului în crearea şi exprimarea gândurilor, ideilor, emoţiilor“, punctează psihologul Keren Rosner.

dependenta digitala

Fără calculator în şcoli

Ministrul Educaţiei din Marea Britanie, Nick Gibb, vrea să le interzică elevilor din clasele primare folosirea calculatorului la şcoală. Decizia vine în urma rezultatelor unui sondaj realizat la nivel internaţional care a arătat că britanicii sunt mult în urma altor naţiuni la capitolul abilităţi de calcul.

Să învăţăm cu RICAR

Cea mai eficientă tehnică de memorare a unui material scris s-a dovedit a fi metoda RICAR (Răsfoieşte, Întreabă, Citeşte textul, Aminteşte-ţi ideile principale, Recapitulează în gând), susţine psihologul Keren Rosner. „Dacă elevul nu practică această tehnică, el riscă să uite repede informaţiile acumulate la un moment dat. În plus, dacă nu există un fond de cunoştinţe condiţionate de o organizare riguroasă, vor apărea eşecuri de reactualizare a memoriei, situaţii în care soluţiile la problemele de zi cu zi vor fi din ce în ce mai greu de găsit“, precizează specialistul.

Generaţie ultramodernă, sistem învechit

Elevii născuţi în era digitală întâmpină dificultăţi de adaptare în sistemul actual de învăţământ, susţine americanul Marc Prensky, consultant pe probleme de educaţie şi autor al cărţii „Digital Natives, Digital Immigrants”.Până să împlinească 18 ani, copiii din ziua de azi petrec, în medie, peste 10.000 de ore jucându-se pe calculator, trimit şi primesc peste 200.000 de e-mailuri şi mesaje instant, vorbesc la telefon aproape 10.000 de ore şi se uită la televizor mai mult de 20.000 de ore, în special pe MTV. În acelaşi timp, în cel mai fericit caz, petrec aproximativ 5.000 de ore citind”, scrie Marc Prensky, care încearcă să demonstreze că mintea unui „elev digital” funcţionează diferit faţă de cea a părinţilor săi, din cauza expunerii excesive la tehnologie.

Deşi creierul copiilor de astăzi funcţionează diferit – capacitate de analiză şi putere de memorare pe termen lung scăzute, dar un potenţial crescut de interpretare şi corelare a imaginilor în mişcare – sistemul de învăţământ a rămas la fel cum a fost creat pentru părinţii şi bunicii acestor elevi.

Jocul digital, noul „prof de mate”

Americanul Marc Prensky este de părere că problema este a sistemului, şi nu a şcolarilor. „«Copiii digitali» se descurcă mult mai bine cu informaţia în format electronic, decât cu cea pe suport de hârtie. Ei sunt la fel de inteligenţi şi de talentaţi ca părinţii lor, numai că mintea lor funcţionează altfel. Pentru a nu-i pierde definitiv pe aceşti copii, sistemul educaţional ar trebui să se adapteze lor şi invers. Există metode de învăţare prin intermediul jocurilor digitale, care au fost deja probate cu succes. Dependenţa de gadgeturi ar trebui folosită în avantajul acestor elevi“, afirmă scriitorul.

În acest moment, şcolile ignoră cu desăvârşire tehnologia, iar consecinţele se văd în abilităţile din ce în ce mai scăzute ale elevilor de a acumula informaţie prin metode clasice de studiu. Când au fost întrebaţi de Marc Prensky, în cadrul unui sondaj premergător redactării cărţii, elevii americani s-au declarat la unison dispuşi să accepte în sala de clasă noi tehnologii de studiu. „Singurul impediment este că mai trebuie să fie de acord şi şcolile”, punctează Prensky.

200 de mii de e-mailuri şi mesaje instant trimit şi primesc, în medie, copiii din ziua de azi până să împlinească 18 ani.

Apare pericolul de mediocritate prelungită

Atunci când tehnologia înlocuieşte gândirea un timp îndelungat, consecinţele negative ale acestui fapt vor afecta prunc si calculatorindividul în mod definitiv, explică specialiştii.

„Saltul peste etapele fireşti ale cunoaşterii, definite de lectură şi învăţare, va conduce la diminuarea motivaţiei individului, la lipsa de curiozitate şi la o disponibilitate redusă de implicare în viaţa socială. Se va aplatiza dorinţa de autodepăşire şi competitivitatea elevului, care se va mulţumi cu informaţii standard, «prefabricate» de alţii şi postate pe internet. Ambiţia de a afla şi de a se evidenţia prin unicitatea interpretărilor va avea de suferit. Mediocritatea va absorbi tot mai mulţi elevi şi va genera tot mai mulţi adulţi blazaţi”, spune psihologul Keren Rosner.

Antrenamentul memoriei

Specialistul adaugă faptul că „lipsa de solicitare a memoriei, a cogniţiei, a voinţei, a perseverenţei şi a încrederii în cunoştinţele proprii şi în capacitatea de deducţie va împiedica o dezvoltare psihică armonioasă”.

„Cu cât materialul supus memorării este mai organizat, cu atât mai uşor va fi de accesat şi de reactualizat. Dacă elevul nu-şi însuşeşte cunoştinţele într-un mod corect, atunci nici nu va beneficia de avantajul acelor cunoştinte. Exersarea reactualizării informaţiilor este o modalitate de îmbunătăţire a memoriei care va dispărea dacă elevul nu se antrenează constant în procesul de învăţare. Practica mintală implică repetarea imaginară a deprinderii perceptual-motorii în absenţa mişcării”, conchide Keren Rosner.

“Saltul peste etapele fireşti ale cunoaşterii, definite de lectură şi învăţare, va conduce la diminuarea motivaţiei individului, la lipsa de curiozitate şi la o disponibilitate redusă de implicare în viaţa socială.”
Keren Rosner psiholog

generatia digitala

Nota noastra:

Un lucru este admis de toti: noile tehnologii si internetul SCHIMBA MINTEA.

In fata acestei realitati, sunt doua atitudini:

una care pune accentul pe necesitatea pastrarii, conservarii metodelor traditionale de invatare si nu numai (inclusiv de a se juca, de pilda, pentru cei mici); aceasta atitudine ar fi, de fapt, chiar salvarea copiilor din marea digitala in care se nasc si se formeaza.

una care propune eliminarea pana si a ultimelor ramasite ale vechilor deprinderi si metode de invatare/crestere a copiilor, condamnandu-i definitiv la deformarea pe care aceste noi tehnologii o aduc mintii umane.

Ultima abordare este impartasita si de fostul ministru al Educatiei, Daniel Funeriu, care considera ca epoca manualului a trecut, si care promoveaza intens noile metode “digitale” de educatie…

In acelasi timp, se cuvine sa constientizam ca efectele descrise ale folosirii intensive si exclusive ale internetului pentru informare si formare nu se manifesta doar la copii, elevi, ci si la cei tineri si inclusiv la adulti, cum arata alte studii, ce se pot citi mai jos, la trimiteri.


Categorii

Articolele saptamanii, Bolile generatiei digitale, Educatie, Internet, New Media, Noile Tehnologii, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

24 Commentarii la “”ELEVII DIGITALI”: sau cum INDOBITOCESC tineretul noile tehnologii si internetul. ATENTIE, PARINTI… si nu numai!

  1. E un act deliberat de ardere a “instalatiei” celor mici.In gradinite se opereaza cu cifre si litere,copilul este sresat,nu mai are voie sa se joace.Imi amintesc ca in gradinita ma jucam cu plastilina si desenam.Acum se lucreaza intens la imbolnavirea celor mai mici vlastare umane in numele programelor de sus.Nu mai amintim de aceasta catastrofala clasa O,care scurteaza copilaria cu un an.

  2. Pot sa depun marturie pe propria-mi piele apropo de efectele calculatorului la adulti. De ceva ani buni am observat cum capacitatea de concentrare, mai ales de concentrare, s-a diminuat as putea sa spun, fenomenal,dar nici cu abilitatea de a exprima ceva clar si concis in scris nu mai stau atit de bine cum stateam pina acum vre-o 10-11 ani.Si apropo de asta- Atunci cind scrii pe calculator este foarte usor sa stergi si sa rescrii ceea ce ai scris. Pe hirtie senzatia nu este aceeasi, automat datorita suportului limitat de scris ai nevoie de mai multa disciplina fata de ceeace pui pe hirtie, si asta inseamna antrenament- pe care aproape ca l-am pierdut: am din ce in ce mai putina rabdare sa scriu pe hirtie. Ce-i drept, de citit prefer sa citesc tot pe hirtie.

  3. din protocoalele de la Toronto

    În timp ce acest om rătăcit va fi absorbit de către entuziasmul său orb de a face parte din noua sa „Comunitate Mondială’’ aparţinând acestei vaste „Reţele de Computere”, noi, din partea noastră, vom veghea, cu ajutorul pârghiilor superioare ascunse cunoaşterii lui, să-l fişăm, să-l identificăm, să-l contabilizăm şi să-rentabilizăm, conform propriilor noastre obiective. Căci, în interiorul acestei „Noi Societăţi Globale”, nici un individ deţinător al unui potenţial de ,,Rentabilitate’’ pentru noi nu va putea să ne scape. Aportul constant al ,,tehnologiei electronice” va trebui să ne asigure toate mijloacele pentru a fişa, identifica şi controla pe toţi indivizii populaţiilor din occident. În privinţa celor care nu vor reprezenta nici o ,,Rentabilitate Exploatabilă” de către noi, vom avea grijă să se elimine de la sine, prin intermediul tuturor războaielor intestine locale pe care vom lua măsuri să le declanşăm ici şi colo, folosindu-ne de „Colapsul Economic” al naţiunilor-state şi de ,,Opoziţiile şi Revendicările’’ diverselor grupări din componenţa aceloraşi state.
    Iată, prin urmare, maniera detaliată în care vom proceda, de acum şi până, în 1988, pentru a netezi drumul spre naşterea ‚,Guvernului Mondial’’, pe care-1 vom instaura:
    1.Vom amplifica ‚,Societatea Plăcerilor”, care ne-a fost atât de profitabilă până în prezent. Folosindu-ne de inventarea tehnicii „video” pe care am finanţat-o şi de jocurile care-i sunt anexate, vom finaliza pervertirea morală a tineretului. Îi vom oferi posibilitatea de a-şi satisface, de acum încolo, toate instinctele. O fiinţă posedată de simţuri ajunsă sclavă a acestora, după cum ştim, nu are nici idealuri, nici forţa interioară pentru a apăra pe oricine sau orice. Omul respectiv este un „individualist’’ prin definiţie, reprezentând candidatul perfect pe care-1 vom putea modela cu uşurinţă, conform dorinţelor şi priorităţilor noastre. De altfel, amintiţi-vă cu câtă uşurinţă au putut predecesorii noştri să orienteze întregul tineret german, la începutul secolului, folosindu-se de dezabuzarea acestuia din urmă!
    2. Vom încuraja ,,contestaţiile studenţeşti’’ asociate cu toate cauzele privitoare la ,,ecologie’’. Protecţia obligatorie a mediului ambiant va deveni un atu major, în ziua când vom fi determinat naţiunile-state să-şi schimbe „datoria internă”, contra pierderii a 33% din totalul teritoriilor lor rămase în stare de sălbăticie.
    3. Vom umple vidul interior al acestui tineret, iniţiindu-1, încă de la cele mai fragede vârste, în universul computerelor. Vom folosi, în acest scop, sistemul de învăţământ. Un sclav în slujba altui sclav, care va fi controlat de noi.

  4. @cristi-g
    “.Imi amintesc ca in gradinita ma jucam cu plastilina si desenam”..

    Si acum la gradinita copiii se joaca cu plastilina si deseneaza, chiar si in occident, nu stiu de unde scoateti voi aceste idei…

  5. Cred ca preluati prea repede niste idei lansate doar in media, sau de niste teribilisti, nestiind ce se intamplka de fapt in viata reala.
    Si in Romania, daca iei de bun doar ce vezi la tv si citesti in presa, te gandesti ca este o tara de salbatici.
    Cu ideile preluate din presa sau de la tv occidentale ajungi la aceeasi concluzie.
    Unii fabuleaza, doar atat…

  6. In vest, in Canada si SUA, calculatorul este permis la ore. Chit ca e timpul de predare, chit ca test,teza,examen. Si subiectele de evaluare in sine sunt facute in asa fel incat nu poti sa le termini daca nu folosesti calculatorul. Foarte mult si dau niste numere care numai exacte nu sunt. Nici macar patratele perfecte nu le invata. Iar profesorii la fel, fara calculator si cartea in fata nu stiu sa rezolve o problema. In Romania din cate stiu eu, calculatorul este considerat ca o metoda de copiat. Oficial nu este permis calculatorul la orele de mate,fizica,chimie. Astia din vest se bazeaza foarte mult pe tehnologie. Si nu doar la scoala, care tot sistemul este facut pe calculator, s-a stricat sistemul, nici ei nu mai functioneaza, asteapta pana se repara sistemul. Si in medicina la fel, fara aparatura ultra sofisticata si altele nu stiu sa trateze pacientul. Mie mama mi-a spus ca, pe vremea lui Ceausescu spitalele din Ro aveau medici buni,insa nu aveau aparatura, dar tot se descurcau.

    Chiar ma gabdeam intr-o zi, daca ar fi o pana de curent timp de cateva saptamani sau luni, multi ar muri, nefiind capabili sa se descurce. E adevarat ca internetul poate fi o sursa de informare, insa trebuie folosit cu o limita. Copii ar trebui sa aiba un program de stat la calculator, nu asa oricand. E foarte ingrijorator ce se intampla.

  7. E vorba cam si de ce spune aiciParintele Iustin:
    (…)
    Am mai remarcat ca dupa 2 zile de „post” de calculator concentrarea la rugaciune e mai buna fata de perioadele cu mult calculator. Eu cred ca aceste gageturi ataca mai mult decat mintea ci chiar sufletul, constiinta fiind afectate intr-o oarecare masura de digitalizare, chiar daca citim sau scriem. De jocuri, filme numai vorbesc….

  8. Problema mare cu copii nu e inca la scoli, fie la noi, fie aiurea, ci in mediul tot mai digitalizat in care se nasc. La noi, de pilda, poate nu sunt utilizate metode ”multimedia” de predare, insa vezi copii foarte mici, de clasele primare, cu Iphone si cu toate gadgeturile posibile, pe care oricum le folosesc la cu totul altceva decat la invatat, fie el si electronic. Si aceasta moda, acest curent, mediu social grevat de noua tehnologie, evident exista si in Occident, unde s-au si facut primele studii asupra impactului pe care il au asupra copiilor.

    Scoala tocmai ca era o solutie pentru copil de a avea un mediu ”clasic”, alternativ, in care sa nu isi piarda abilitatile de invatare obisnuita. Este insa si ea tot mai vizata de astfel de strategii de implementare a invatamantului ”digitalizat”.

  9. @ admin

    “La noi, de pilda, poate nu sunt utilizate metode ”multimedia” de predare, insa vezi copii foarte mici, de clasele primare, cu Iphone si cu toate gadgeturile posibile, pe care oricum le folosesc la cu totul altceva decat la invatat, fie el si electronic”

    Nu cumva sunt de vina parintii ?

    Fata mea cea mica are 9 ani. Nu are Iphone,nici macar cel mai simplu si ieftin mobil si nici colegii ei nu au, iar la calculator are voie sa stea pe un site pentru copii numit Pinguin, maxim o ora pe zi.
    In rest, in timpul liber, se joaca afara cu copii vecinilor sau cu animalele noastre, sau citeste carti pentru varsta ei.

    Si celor doi copii mai mari pe care ii am nu le-am cumparat mobil, si atunci unul dintre cele mai simple, decat la varsta de 15 ani cand au inceput sa plece de acasa si singuri, ca sa stiu unde sunt sau sa-i pot contacta daca intarzie…

    Parerea mea este ca parintii au toate posibilitatile sa pune o limita si reguli pentru copii. Din pacate nu au ei insisi discernamant…si prin ceea ce le ofera copiilor de fapt doresc sa transmita propria “bunastare”…

  10. @Hrisanti
    Copiii sunt cu adevarat traumatizati inca din mediul prescolar.Educatoarele si invatatoarele sunt prada unui sistem viclean care le impune trecerea unor grade,serbari de sarbatori inchipuite si totul pe spatele ingerasilor care trebuie sa iasa bine in poza,altfel…Nimeni nu mai are rabdare,cei mici sunt bruscati si chiar loviti.Ca parinte rareori poti sa intervi,fac tot ce stiu ei si pe deasupra iti ia in vizor copilul.In aceste timpuri mila lui Dumnezeu trebuie sa prisoseasca.Avem mainile legate,iar izolarea copiilor acasa nu este o solutie.
    Daca din occident se vede partea plina a paharului…

  11. Pingback: VIRGILIU GHEORGHE la “Garantat 100%” (TVR) despre efectele televizorului si calculatorului asupra dezvoltarii psihice a copiilor (VIDEO) - Recomandari
  12. Pingback: VIRGILIU GHEORGHE – conferinta video despre MECANISMELE DE MODELARE SI CONTROL AL IDENTITATII OMULUI CONTEMPORAN PRIN MASS-MEDIA - Recomandari
  13. Pingback: CUM NE MODIFICA INTERNETUL MINTEA SI CUM NE AFECTEAZA PERFORMANTELE SCOLARE [si Video] - Recomandari
  14. Pingback: VIATA PE INTERNET SAU “ZOMBIFICAREA” OMULUI/ Smartphonurile strica viata de familie? (Opinii si studii despre internet) - Recomandari
  15. Pingback: Virgiliu Gheorghe despre EFECTELE INTERNETULUI ASUPRA MINTII COPIIILOR [Video]/ Dependenta de internet si viata duhovniceasca - Recomandari
  16. Pingback: LOOK UP! (“Ridica privirea!”) – VIDEO SUBTITRAT IN LIMBA ROMÂNĂ sau paradoxul clipului “viral” in mediul online care DENUNTA DEPENDENTA NOASTRA BOLNAVA DE TEHNOLOGIE si ne aduce aminte de… VIATA - Recomandari
  17. Pingback: COPIII SI CALCULATORUL – intre necesitate, distractie si DROG PERICULOS -
  18. Pingback: EFECTUL SMARTPHONE-URILOR ASUPRA COPIILOR: dependenta de JOCURILE VIDEO si “contaminarea” cu PORNOGRAFIE. Numarul crescut de tumori cerebrale la copii – CAUZAT DE FOLOSIREA TELEFOANELOR MOBILE? - Recomandari
  19. Pingback: ROMÂNIA FĂRĂ ROMÂNI: suntem a doua tara a lumii ca nivel de scadere a populatiei!/ PESTE 200 DE PRUNCI NENASCUTI UCISI IN FIECARE ZI IN 2014/ O alta TRAGEDIE sau o alta CRIMA: Zeci de mii de copii români sunt abandonati in anii formarii lor de parint
  20. Pingback: CE JUCARII, JOCURI sau PAPUSI CUMPARAM COPIILOR? Cum si in ce scop se creeaza la copii ATRACTIA PENTRU URAT SI MONSTRUOS si cum sunt invatate fetitele sa se identifice cu femeile “usoare” (efectul “BARBIE”)? | Cuvântul Ortodox
  21. Pingback: PRIMA LINIE DE LUPTA PENTRU COPIII NOSTRI | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare