IPS IEROTHEOS VLACHOS la MANASTIREA DIACONESTI: “Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc”

18-11-2016 3 minute Sublinieri

57 diaconestihv1

Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și la invitația Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, Înaltpreasfințitul Părinte Ierόtheos Vlachos, Mitropolit de Nefpaktos și Sfântul Vlassios s-a aflat în data de 16 noiembrie în mijlocul obștei monahale de la Mănăstirea Diaconești.

Înaltpreasfințitul Părinte Ierotheos Vlachos a fost, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și la invitația Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, în Mitropolia Moldovei și Bucovinei, unul dintre  cei invitați pentru a participa la manifestările cultural-religioase dedicate unei personalități de prim rang a vieții spirituale ortodoxe, Arhimandritul Sofronie Saharov, în cadrul celei de-a V-a ediții a Colocviului Internațional „Întâlnire cu Duhovnicul” desfășurate la Iași și Mănăstirea Neamț, în perioada 13-15 noiembrie.

După ce a participat la ultima sesiune de comunicări dedicate Arhimandritului Sofronie Saharov, desfășurată la mănăstirea Neamț, în ziua de prăznuire a Sf. Paisie Velicikovski, Înaltpresfințitul Părinte Ierόtheos Vlachos a poposit în Arhiepiscopia Romanului și Bacăului pentru a vizita Mănăstirea Diaconești, la invitația Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim.

Astfel, astăzi, 16 noiembrie, la primele ore ale dimineții, cei doi ierarhi, însoţiţi de soborul maicilor, s-au închinat în sfântul locaș monahal așezat sub ocrotirea Maicii Domnului, apoi au asistat la slujba Polihroniului săvârșită de către un sobor de preoți şi diaconi cu ocazia acestui eveniment.

[…]

La rândul său, invitatul a făcut cunoscut ierarhului romașcan contextul în care s-a întâlnit cu o parte dintre viețuitoarele Mănăstirii Diaconești și motivul care l-a determinat să poposească în mijlocul acestei obști monahale.

Am venit aici după un important simpozion dedicat Părintelui Sofronie Saharov, care a fost organizat la Iași și după un strălucit praznic închinat Sfântului Paisie Velicikovski , care a avut loc la Mănăstirea Neamț. Îi cunosc de mult timp pe Maica Stareță și pe Părintele duhovnic Amfilohie. I-am întâlnit la București la diferite manifestări, prima dată, acum ceva ani, la un congres dedicat Sfântului Vasile cel Mare organizat de PF Patriarh Daniel și de atunci s-a legat între noi o prietenie specială. Eu nu le sunt decât un frate duhovnicesc.”

De asemenea, ierarhul grec a rostit un cuvânt de învăţătură pentru folosul duhovnicesc al vieţuitoarelor mănăstirii, precum și al tuturor monahilor, monahiilor, fiilor și fiicelor duhovnicești ai Eparhiei Roamanului și Bacăului, în care a subliniat câteva aspecte referitoare la necesitatea păstrării unității Bisericii, a respectării ierarhiei bisericeşti, în contextul ultimelor evenimente care au încercat să provoace tulburări şi neorânduieli în Biserica Ortodoxă Română.

Atunci când un om este teolog, el trebuie să îi păstorească pe oameni, iar păstorul la rândul lui trebuie să fie un teolog. Oamenii au astăzi nevoie de teologie în toate aspectele vieții lor, iar teologia Bisericii nu este fanatică și fundamentalistă, ci dimpotrivă este foarte echilibrată. Am venit în România și am participat la mai multe conferințe. Cunosc evlavia și credința poporului român. Mulți români, din propria inițiativă, au tradus din cărțile mele și consider acest lucru foarte important, o legătura foarte strânsă care s-a creat între mine și poporul român. Ne leagă aceeași biserică, aceeași teologie și aceleași tradiții și cultură. Am trecut prin aceleași probleme și neliniști. Suntem popoare care au suferit mult și suportăm presiuni din  toate părțile din această lume, dar noi rămânem credincioși tradiției și culturii noastre.

Consider că Biserica este mai presus de țările noastre. De altfel, pe toți ne unește tradiția Imperiului roman creștin. Mitropolitul Teofan m-a rugat, la Mănăstirea Neamț fiind, să port o discuție cu maicile de la Mănăstirea Petru Vodă. Printre altele, le-am spus: Trebuie să îl respectați și să îl ascultați pe Mitropolitul vostru. Puteți să aveți dragostea și ajutorul tuturor, al întregii lumi, dar dacă nu aveți ocrotirea Ierarhului  vostru, atunci nu aveți nimic.

Biserica este un sfânt așezământ și în această instituție există o ierarhie! Creștinul trebuie să respecte acest sfânt așezământ! Sfântul Nicolae Cabasila, după cum știți foarte bine, în cartea sa „Despre viața în Hristos” are un capitol în care descrie cum se sfințește Sfântul Altar și spune că acesta se sfințește de episcop cu sfintele moaște. Prin urmare, trei sunt polii vieții duhovnicești: Episcopul, Sfânta Masă și Sfinții Bisericii. Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc și nu primește binecuvântare de la Dumnezeu!

[…]

68 59 58 64

Vedeti si:

***


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. DIVERSE, IPS Hierotheos Vlachos, Parintele Amfilohie Branza (Manastirea Diaconesti), PS Ioachim Bacauanul

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

8 Commentarii la “IPS IEROTHEOS VLACHOS la MANASTIREA DIACONESTI: “Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc”

  1. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS, dupa intalnirea cu obstea Manastirii PALTIN-PETRU VODA, despre asa-zisul Sinod din Creta: “Nu consider că acest text introduce o erezie. Este un text diplomatic, nu teologic. GRESELILE DE LA CRETA TREBUIE COMBATUTE INLAUNTRU
  2. “Prin urmare, trei sunt polii vieții duhovnicești: Episcopul, Sfânta Masă și Sfinții Bisericii. Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc și nu primește binecuvântare de la Dumnezeu!“”

    Cuvinte ilogice, eventual e de vina traducerea…..
    Cine este cel care cinsteste Biserica Ortodoxa, si nu cinsteste pe toti episcopii ei?
    Denumirea Episcopul, cu majuscula, articulat si fara sa fie urmat de un nume da de inteles ca s-ar referi la institutia episcopatului… Cine vrea sa se desfiinteze episcopatul? Chiar si parintii nepomenitori, (nu doar categoria celor pomenitori care totusi au luat atitudine fata de cele intamplate in Creta prin scrisori) s-au adresat in luarile de pozitie publice cu tot respectul, cinstea si politetea fata de ierarhul de care s-au delimitat! Fac exceptie cel mult niste grupari de mireni care l-au interpelat odata pe IPS Teofan dupa o Sfanta Liturghie, altceva aiurea n-am sesizat.

    Iar despre poli, polii sunt doi, nu trei probabil ar trebui corectat “stalpi” ….

    Din punctul meu de vedere nu e ok deloc sa fie consfintit prin Sinod denumirea “istorica” a “bisericilor” neortodoxe dupa cum nu este ok sa fie introdusa in legile statului definirea familiei ca uniune dintre orice (om, obiect, animal, homosexuali). Nu consider ca este o metoda potrivita in cazul de fata intreruperea pomenirii, desi canonic este corect a protesta si in aceasta forma, dar nici sa se faca pace si sa nu se mai protesteze
    Luarile de pozitie, nu numai in acest punct ci si in celelalte – sunt foarte importante, este bine ca pliroma sa-si arate in continuare dezacordul.

  3. Pingback: PARINTELE CALCIU – ultimul cuvant public inainte de moarte: EPISCOPUL IN BISERICA ORTODOXA. DUHUL SI LITERA (si video). Scrisoare inedita catre un preot: “RAMANEM STRANS UNITI IN JURUL IERARHIEI SI IERARHILOR NOSTRI, CACI O BISERICA FARA IERAR
  4. Pingback: PARINTELE AMFILOHIE de la Diaconesti, cu discernamant despre SINODUL DIN CRETA, dincolo de aparente, in contextul mai larg si mai profund al geopoliticii mondiale: “CATI NU S-AR BUCURA SA FIE UN SCANDAL IN BISERICA, CATI NU RAVNESC DEZINTEGRAREA TAR
  5. Pingback: PARINTELE RAFAIL NOICA despre SINODUL DIN CRETA, POGORAMINTELE LUI DUMNEZEU si ANTINOMIILE ORTODOXIEI: “Daca suntem prea rigoristi, L-am pierdut pe Dumnezeu, daca suntem nepasatori, L-am pierdut pe Dumnezeu! NU E CAZUL INCA SA NE DESPARTIM!” (
  6. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
  7. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS DESPRE SINODUL DIN CRETA la conferinta din Iasi: "Ca să vindecăm ceea ce trebuie vindecat e nevoie de multă rugăciune lăuntrică şi teamă de Dumnezeu"
  8. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS Istoricul paragrafului 6 al documentului "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine"
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare