Interviu nou dat de MITROPOLITUL IEROTHEOS de Nafpaktos privind reactiile zelotiste in urma Sinodului din Creta si documentul “diplomatic” despre relatiile Bisericii cu restul lumii crestine: “TREBUIE SA NE LUPTAM SA FIE CORECTAT TEXTUL si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic. E NEVOIE DE CALM, CUMPATARE SI RUGACIUNE ca sa nu se creeze schisme in Biserica”

10-09-2016 6 minute Sublinieri

Fragment din interviul Martiriul este rod al vederii lui Dumnezeu”

aparut in revista “Familia ortodoxa”, n. 9/ 2016

[ultima parte]

Avand in vedere faptul ca in ultima vreme au avut loc discutii intense legate de Sinodul din Creta, ne-am adresat Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului, unul dintre participantii la acest Sinod, care nu a semnat controversatul text „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” pentru a ne raspunde la cateva intrebari legate de framantarile iscate in jurul acestui subiect.

Ii multumim pentru bunavointa de a ne acorda acest interviu, asa cum a facut-o de fiecare data, in virtutea relatiei si colaborarii de mai multi ani pe care redactorii revistei noastre o au cu Inalt-Preasfintia sa.


[…]

„Amestecul teologiei cu politica este o greseala”

– Care este atitudinea ortodoxa pe care ar trebui sa o avem in urma acestui Sinod din Creta: de pocainta pentru neputinta celor care au semnat? De revolta fata de ierarhie? De inmultire a ruga­ciunii, pentru a ajunge la starea luminarii?

– Acest subiect este vast si nu poate fi epuizat intr-un raspuns succint. Voi sublinia doar ca­teva aspecte.

Pentru inceput, textele pe care le-a adoptat Sinodul din Creta, si mai ales cel intitulat „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” nu este un text pur teologic, ci unul cel putin diplomatic. Problema este ca din acest text poate sa extraga ci­neva diferite fraze si sa sustina argumente contrare, de la linia extrem-liberala la linia extrem-conservatoare. Am citit fel de fel de opinii contradictorii, care folosesc diferite expresii ale textului, si acest lucru vadeste aspectele problematice ale acestuia.

De textul mai sus mentionat nu sunt multumiti nici ortodocsii, nici ceilalti crestini. Pentru ca, asa cum stiti si dumneavoastra, Papa considera ca el constituie Biserica cea Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca, si nu poate fi de acord cu faptul ca el conduce o Biserica eterodoxa.

Istoria bisericeasca ne-a demonstrat ca, de fie­care data cand in chestiunile teologice se amesteca politica si diplomatia, in cele din urma nu sunt re­alizate dezideratele acestui mod de gandire.

Amintiti-va ca puterea politica in Imperiul Roman Crestin a folosit monoenergismul pentru a acoperi prapastia dintre ortodocsi si monofiziti, asa cum a facut si cu monotelismul. Acest demers pornea de la puterea politica (prin „Ekthesis” si „Typos”[4]), chipurile pentru pacea Imperiului, dar esua de fiecare data. La fel s-a intamplat si cu pseudo-sinodul de la Ferrara-Florenta, care a incercat sa realizeze unirea Rasaritului cu Apusul prin argumente politice si diplomatice, lucru care a fost condamnat de istorie. Cred ca este o greseala sa fie amestecata teologia cu politica, si mai ales cu geopolitica din zilele noastre.

„Gruparile schismatice, in timp, devin eretice”

ierotheos 2Amintiti-va, de asemenea, ca de fiecare data cand in mersul Bisericii aveau loc actiuni pripite din partea crestinilor zeloti, care, poate dintr-o buna intentie, intrerupeau comuniunea cu conducerea bisericeasca din acea vreme, ulterior, cand Biserica, prin Sinoade Ecumenice, regla problemele si stabilea termeni dogmatici pentru subiecte dogma­tice, atunci gruparile schismatice ramaneau schismatice si deveneau si eretice, pentru ca o miscare superficiala, odata cu trecerea timpului, se conso­lideaza, avand consecinte bisericesti imprevizibile.

Acest lucru, mai ales, se vede in Orient, asa cum am constatat de-a lungul sederii mele de mai multi ani in Siria si Liban. Cu alte cuvinte, exista grupari crestine foarte active, precum monofizitii, monotelitii etc, care nu primesc dogma Sinodului al IV-lea Ecumenic de la Calcedon, dupa cum, de asemenea, nici dogmele urmatoarelor Sinoade Ecumenice, adica al V-lea si al Vl-lea. In consecinta, o ruptura porneste de la un motiv mi­nor, poate justificat, si de multe ori sfarseste in ere­zie, prin fanatism si argumente „teologice” aparte.

Se vede, deci, ca textul respectiv, care se refera la Biserica Ortodoxa si la restul lumii crestine, nu era gata pentru o hotarare finala, avand multe puncte contradictorii, si de aceea trebuie corectat. Acest lucru a fost sustinut de unele Biserici, printre care si Biserica voastra (a Romaniei). Asta inseamna ca trebuie sa ne luptam sa fie corectat textul si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic.

Este semnificativ in acest sens exemplul asa-numitei „Marturisiri a lui Chiril Lucaris[5] (adica marturisirea prezentata ca fiind scrisa de catre Patriarhul Chiril Lucaris al Constantinopolului, dar cel mai probabil intocmita de catre calvini si doar semnata de catre Patriarh), care a fost influentata in multe puncte de calvinismul protestant, cu toate ca a fost prezentata drept „Marturisire Rasariteana a credintei crestine“. A avut loc o discutie ampla asupra acestui subiect, insa crestinii, dupa emiterea acestei Marturisiri eretice, nu au iesit din Biserica, ci s-au luptat sa fie anulata, asa cum s-a si intamplat prin Sinoadele din 1638, 1642, 1672, 1691, care au autoritate universala.

„Biserica este sfintita de catre Hristos, nu de catre noi”

Hierotheos-vlachos-arhiereuConsider, deci, ca e nevoie de calm, cumpatare, rugaciune ca sa nu se creeze schisme in Biserica, pe care cine le creeaza nu se mantuieste nici prin san­gele mucenicesc, potrivit Sfantului Ioan Gura de Aur. Biserica este un organism viu, este Trupul lui Hristos si comuniunea indumnezeirii, si ea insasi va regla problema, odata cu trecerea timpului. Asa cum organismul omului pastreaza alimentele de care are nevoie si le elimina pe cele vatamatoare, la fel se intampla si cu organismul dumnezeiesc-omenesc al Bisericii.

Noi, desigur, cu cinstire fata de regimul ierarhic al Bisericii, cu smerenie si cuget bisericesc, avem de datoria sa venim cu pozitii teologice serioase si argumentate, care resping opiniile inselate, iar Hristos, Care este Capul Bisericii, va pastra curat Trupul Sau. De altfel, Biserica este sfintita de catre Capul ei, Hristos, iar nu de catre noi. Nu noi sun­tem mantuitorii Bisericii, de vreme ce Mantuitor al Bisericii este Hristos, Care s-a rastignit pentru ea, ci suntem madulare smerite ale Bisericii, care ramanem in ea ca sa ne mantuim.

Prin urmare, este nevoie sa avem cumpatare, minte luminata, discernamant teologic, cuget bi­sericesc, viata duhovniceasca, sa traim intr-o atmo­sfera de rugaciune.

Cred ca in urmatoarea perioada se vor pronunta si cele patru Biserici care nu au fost pre­zente in Creta, va hotari in acest sens si Sfantul Munte, cu experienta duhovniceasca pe care o au Parintii, vor cugeta cu mai multa maturitate toate Bisericile, vor fi discutate subiectele in manastiri, in Facultatile de Teologie, in sinaxe ale clericilor si mirenilor – si subiectul se va clarifica.

Este nevoie de multa atentie, ca nu cumva sa ne aflam in afara Bisericii tocmai atunci cand Biserica va indrepta greselile teologice ale unora din membrii ei!

Material realizat de Anca Stanciu

Traducere de Tatiana Petrache


[4] Ekthesis-ul  imparatului Heraclie (638) poruncea incetarea discutiilor pe tema existentei in Hristos unei singure lucrari (erezia monoenergeta) sau a doua lu­crari (dogma ortodoxa); zece ani mai tarziu (in 648), imparatul Constantin II il intareste printr-un Typos care interzicea, la randu-i, sub amenintarea unor grele pedepse, sa se vorbeasca despre cele doua lucrari si cele doua vointe din Hristos. Constiinta ortodoxa a fost reprezentata atunci de Sfantul Maxim Marturisitorul, impreuna cu ucenicii sai, cei doi Anastasie, si Papa Martin al Romei. (n.red)

[5] In 1629 a aparut o „Marturisire de credinta” cu puternic caracter calvin, atribuita Patriarhului Chiril I al Constantinopolului. Chiar daca conditiile aparitiei ei sunt inca neclare (dar, mai mult ca sigur, semnatura a avut o motivatie politico-diplomatica), Patriarhul Chiril a repudiat ulterior protestantismul, numindu-l „dogma hulitoare”, si a avut o moarte muceniceasca, fiind canonizat in 2009. Se cuvine amintit si ca Patriarhul s-a luptat pe perioada intregii sale slujiri arhipastoresti cu actiunile prozelististe ale iezuitilor si cu incercarile de Uniatie. (n.red)

[integral in revista “Familia ortodoxa”, nr. 9 (92)/2016; prima parte a interviului va fi publicata si ea in curand pe pagina principala a siteului nostru]

ips-hierotheos-vlachos2

Legaturi:

*

***

 

***

 

***

***


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), IPS Hierotheos Vlachos, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

26 Commentarii la “Interviu nou dat de MITROPOLITUL IEROTHEOS de Nafpaktos privind reactiile zelotiste in urma Sinodului din Creta si documentul “diplomatic” despre relatiile Bisericii cu restul lumii crestine: “TREBUIE SA NE LUPTAM SA FIE CORECTAT TEXTUL si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic. E NEVOIE DE CALM, CUMPATARE SI RUGACIUNE ca sa nu se creeze schisme in Biserica”

  1. Pentru ca are legatura cu indemnul la pazirea neschimbata a Adevarului, facuta insa cu atentie, cumpatare si rugaciune, cred ca merita reluate cateva sfaturi-testament ale Mucenicului Valeriu Gafencu, rostite in pragul mortii si consemnate de Ioan Ianolide:

    “Cu ultimele puteri, Valeriu mi-a spus:
    – In primul rand gandul si sufletul meu se inchina Domnului. Multumesc ca am ajuns aici. Merg la El. Va rog mult sa-L urmati, sa-L slaviti si sa-L slujiti. Sunt fericit sa mor pentru Hristos. Lui ii datorez darul de azi. Totul e o minune. Eu plec, dar voi aveti de purtat o cruce grea si o misiune sfanta. In masura in care mi se va ingadui, de acolo de unde ma voi afla ma voi ruga pentru voi si voi fi alaturi de voi. Veti avea multe necazuri. Fiti tari in credinta, caci Hristos ii va birui pe toti vrajmasii. Indrazniti si rugati-va! PAZITI NESCHIMBAT ADEVARUL, DAR SA OCOLITI FANATISMUL. NEBUNIA CREDINTEI ESTE PUTERE DUMNEZEIASCA, dar tocmai prin aceasta ea este ECHILIBRATA, LUCIDA SI PROFUND UMANA. Sa-i iubiti si sa-i slujiti pe oameni. Au nevoie de ajutor, caci dusmani pradalnici cauta sa-i insele. Ateismul va fi invins, dar sa fiti atenti cu ce va fi inlocuit!”

    Sursa: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/02/18/testamentul-sfantului-martir-valeriu-omul-in-care-via-hristos-paziti-neschimbat-adevarul-dar-sa-ocoliti-fanatismul-duceti-duhul-mai-departe/

  2. Auroritatea duhovniceasca a acestui mare ierarh se vede si din faptul ca Mitropolitul este reper pentru ambele tabere formate acum.In Grecia tulburarea nu a dat in clocot tocmai datorita atitudinii echilibrate a omului care poate schimba singur soarta unui sinod,precum oarecand Sfantul Marcu Eugenicul.Dar daca Sinodul Greciei va merge dupa modelul cipriot lipsa semnaturii marelui ierarh nu va mai avea nici o valoare.

  3. Stie careva ce s-a intamplat sambata, a mai fost vreun miting la Patriarhie, pentru “apararea Ortodoxiei”?

  4. @ Florin M.:

    Da, un mare miting cu vreo 10 sarmani, ‘inchisi’ intr-un tarc de jandarmerie, la baza Dealului… Cu unul dintre organizatori (rasofor dat afara de la Petru-Voda) care nici macar nu-si mai aducea aminte cum il cheama! (strict autentic!).

  5. Aoleu, păi ce-am făcut, mă nene?

  6. Pingback: Revista “FAMILIA ORTODOXA” despre “SINODUL” DIN CRETA, dezbinarile si polarizarile ideologice pe seama “ecumenismului”, INTRERUPEREA POMENIRII EPISCOPILOR si “RAZBOIUL DINTRE NOI”: Nu cumva ni se aplica stra
  7. Pingback: MITUL CONSENSULUI PANORTODOX DEMOLAT: 20% dintre delegatii prezenti la Creta NU au votat TEXTUL ECUMENIST. Conform DOCUMENTULUI ORIGINAL al Sinodului din Creta referitor la “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” sunt 33 de
  8. Pingback: In Grecia se poate: SIMPOZION TEOLOGIC PE TEMELE FIERBINTI ALE BISERICII, cu participarea STARETULUI EFREM VATOPEDINUL/ In Biserica noastra, cu putine exceptii, PARE A SE REFUZA DEZBATEREA LIBERA PE MARGINEA SINODULUI DIN CRETA, iar clericilor “razv
  9. Pingback: CUM SE FACE MARTURISIREA LUI HRISTOS? Vladica IEROTHEOS VLACHOS despre conditiile teologhisirii veritabile, RAVNA FARA CUNOSTINTA, EXPERIENTA DUHOVNICEASCA si DEOSEBIREA DUHURILOR. “Cineva poate sa para si sa actioneze ortodox, si totusi sa fie stap
  10. Vai, vai, cat ne iubeste Domnul!
    Ne-a trimis in aceste vremuri de tulburare un mare Parinte – IPS Ierotheos Vlachos – ca sa ne lumineze sa nu cadem.
    Mare-i Dumnezeu!

  11. Este interesantă referința IPS Ierothei la schismele nestoriene, care s-au transformat în erezie ulterior. Ar trebui să intre în pământ de rușine cei ce susțin Sinodul din Creta la o astfel de abordare teologică.
    Din ce înțeleg eu, sinodalii de azi sunt comparați cu necalcedonienii de odinioară. Cu alte cuvinte, deși există la bază o credință comună ortodoxă, e posibil ca ierarhii ortodocși să accentueze eronat unele aspecte ce țin de ecumenism și să se despartă de Biserica lui Hristos Ortodoxă. În loc să țină la o mărturisire clară ortodoxă, preferă niște formule care cel puțin în timp duc la schismă și erezie pentru că se situează pe o poziție instabilă și chiar cochetează cu rătăcirea ecumenistă.

  12. Pingback: NOUA DARE DE SEAMA AMANUNTITA SI EXHAUSTIVA A MITROPOLITULUI HIEROTHEOS VLACHOS DESPRE SOARTA DECIZIILOR BISERICII GRECIEI LA SINODUL DIN CRETA. Ierarhul grec constata INCALCAREA MANDATULUI Sinodului Bisericii Greciei in privinta DOCUMENTULUI ECUMENIST. D
  13. Pingback: IPS IEROTHEOS VLACHOS LA IAȘI, folosind viata Sfantului Ioan Gura de Aur pentru a vorbi IMPOTRIVA SCHISMEI, a sublinia LEGATURA INTRE DOGME SI VIATA si NECESITATEA ASCEZEI: “Nu trebuie să rupem Biserica pe care Hristos a unit-o prin Însuși Trupu
  14. Pingback: IPS IEROTHEOS VLACHOS LA IAȘI, folosind viata Sfantului Ioan Gura de Aur pentru a vorbi IMPOTRIVA SCHISMEI, a sublinia LEGATURA DINTRE DOGME SI VIATA si NECESITATEA ASCEZEI: “Nu trebuie să rupem Biserica pe care Hristos a unit-o prin Însuși Trup
  15. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN, CARE SE LUPTA PENTRU CREDINTA ORTODOXA. E mai bine
  16. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămânem în Biserică
  17. Pingback: IPS IEROTHEOS VLACHOS la MANASTIREA DIACONESTI: “Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc” | Cuvântul Ortodox
  18. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS, dupa intalnirea cu obstea Manastirii PALTIN-PETRU VODA, despre asa-zisul Sinod din Creta: “Nu consider că acest text introduce o erezie. Este un text diplomatic, nu teologic. GRESELILE DE LA CRETA TREBUIE COMBATUTE INLAUNTRU
  19. Pingback: Chilia Buna Vestire | Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămâ
  20. Pingback: PARINTELE RAFAIL NOICA despre SINODUL DIN CRETA, POGORAMINTELE LUI DUMNEZEU si ANTINOMIILE ORTODOXIEI: “Daca suntem prea rigoristi, L-am pierdut pe Dumnezeu, daca suntem nepasatori, L-am pierdut pe Dumnezeu! NU E CAZUL INCA SA NE DESPARTIM!” (
  21. Pingback: PARINTELE AMFILOHIE de la Diaconesti, cu discernamant despre SINODUL DIN CRETA, dincolo de aparente, in contextul mai larg si mai profund al geopoliticii mondiale: “CATI NU S-AR BUCURA SA FIE UN SCANDAL IN BISERICA, CATI NU RAVNESC DEZINTEGRAREA TAR
  22. Pingback: PASTORALA IPS TEOFAN LA NASTEREA DOMNULUI 2016. Intalnirea personala cu Dumnezeul cel viu si INDEMNUL LA A RAMANE IN BISERICA “în duh de comuniune şi dragoste, lucrând la mântuirea noastră, prin mărturisirea dreptei credinţe, zidindu-ne şi a
  23. Pingback: “Fiți cu luare-aminte la cei ce se arată a fi „super-ortodocși”!” AVERTISMENTELE DUHOVNICESTI ALE UNUI MITROPOLIT MARTURISITOR GREC: “Nu ne putem ocupa unilateral doar cu erezia, ci ne vom îngriji mai întâi să ne curățim suf
  24. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS DESPRE SINODUL DIN CRETA la conferinta din Iasi: "Ca să vindecăm ceea ce trebuie vindecat e nevoie de multă rugăciune lăuntrică şi teamă de Dumnezeu"
  25. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS Istoricul paragrafului 6 al documentului "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine"
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare