“SINODUL PANORTODOX” – Mesajul PF DANIEL la sedinta SF. SINOD: “Vom asculta toate propunerile si vom contribui la ameliorarea textelor. Sa ne rugam ca Duhul Sfant, nu duh lumesc, sa calauzeasca lucrarile!”/ PATRIARHUL ECUMENIC, DERANJAT DE POZITIILE CONTRARE SINODULUI, NU CONCEPE NICIO REVIZUIRE A PROCEDURILOR SINODALE SI SOMEAZA BISERICILE SA PARTICIPE!/ Mitropolitul rus Ilarion: Criticile trebuie luate in considerare, iar DOCUMENTELE SINODULUI TREBUIE AMENDATE, DACA VREM SA NU FIE RESPINSE DE POPOR

7-06-2016 7 minute Sublinieri

sinod-bor2

Membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române s-au întrunit ieri, 6 iunie, în şedinţă de lucru în Sala Sinodală din Reşedinţa Patriarhală. Sesiunea a fost prezidată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Şedinţa de lucru a Sfântului Sinod se încheie astăzi.

Şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a fost deschisă de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Preşedintele Sfântului Sinod, care a prezentat succint temele sesiunilor din cele două zile ale întrunirii. Prima temă de pe ordinea de zi a fost trecerea în calendarul Bisericii Ortodoxe Române a Mitropolitului Iacob Putneanul, de la Mănăstirea Putna, şi a Cuvioşilor Părinţi Sila, Paisie şi Natan, de la Mănăstirea Sihăstria Putnei.„Aceşti sfinţi din secolul al 18-lea nu au fost uitaţi şi ei îmbogăţesc tezaurul de sfinţenie al Bisericii noastre în ceruri şi pe pământ. Desigur, aceasta este pentru noi cea mai mare bucurie, deoarece avem mulţi rugători în ceruri pentru poporul român şi pentru lumea întreagă. De asemenea, în şedinţa de astăzi avem unele teme pastorale şi sociale importante, care necesită informare şi acţiune pentru viitorul imediat şi pe termen lung. Ne referim în primul rând la ajutorarea parohiilor sărace, familiilor sărace şi la educaţia religioasă a tineretului creştin, mai ales că anul acesta este dedicat educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox în Patriahia Română”, a precizat Părintele Patriarh Daniel, Preşedintele Sfântului Sinod.

O altă temă importantă de pe ordinea de zi a acestei şedinţe de lucru este dedicată pregătirilor necesare în vederea participării delegaţiei Bisericii Ortodoxe Române la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod, care se va ţine luna aceasta, între 16 şi 27 iunie, în Creta, Grecia.

„Vom asculta toate propunerile făcute de sinoadele Bisericilor Ortodoxe autocefale, recente propuneri de amendare, de îmbunătăţire a textelor existente şi vom încerca să exprimăm şi noi câteva puncte de vedere ca o contribuţie adusă pentru ameliorarea acestor texte. De asemenea, avem datoria morală de a mărturisi împreună, nu doar acasă fiecare în mod izolat, ci împreună, la nivel panortodox, unitatea de credinţă a Bisericii. Cel mai mare şi cel mai de preţ dar al vieţii duhovniceşti a Bisericii este unitatea de credinţă, care se exprimă în unitatea sacramentală, dar şi în unitatea misionară, pastorală a Bisericii în lume astăzi. Avem nevoie de exprimarea unităţii, dar şi de exprimarea coresponsabilităţii. Ortodoxia este sinodală. Sinodul este întotdeauna şi la nivel local, şi la nivel naţional, şi la nivel panortodox instituţia care are cea mai mare responsabilitate pentru păstrarea dreptei credinţe, a dreptei vieţuiri în Hristos şi a organizării pastorale la toate nivelurile, deoarece Biserica este apostolică şi Sfinţii Apostoli, ca şi Sfinţii Părinţi, ne învaţă că în toate cele comune trebuie să hotărâm împreună. Ceea ce priveşte întreaga Biserică trebuie să fie hotărât în coresponsabilitate. Episcopul este în Biserică şi Biserica este în episcop, deoarece episcopul eparhiot este capul Bisericii, comunitate locală sau eparhie. De aceea este nevoie ca, atunci când se hirotoneşte un episcop, el să depună o mărturisire de credinţă amănunţită în faţa altor episcopi pentru că are responsabilitatea de a păstra unitatea de credinţă în eparhia sa şi în comuniune cu sinodul unei Biserici autocefale şi, desigur, în comuniune cu sinodul tuturor Bisericilor Ortodoxe surori”, a explicat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

Împreuna-sfătuire, a mai sub­liniat Patriarhul României, este necesară pentru discutarea şi clarificarea diferitelor aspecte ale temelor Sfântului şi Marelui Sinod, şi nu izolarea şi fuga de res­pon­sabilitate.

„Societatea se schimbă foarte repede şi mijloacele de comunicare sunt mai rapide acum. De aceea, trebuie acţiuni, hotărâri mai rapide, mai ferme, mai clare. Avem o societate care se secularizează din ce în ce mai mult, punând în primejdie familia creştină tradiţională, modul de vieţuire creştin. Avem o lu­me din ce în ce mai marcată de fe­nomenul migraţiei, de crize multiple, financiare, economice, dar mai ales morale şi sociale, şi Ortodoxia are nevoie ca împreună să exprime puncte de vedere şi să caute împreună soluţii la probleme urgente. Izolarea şi fuga de responsabilitate nu sunt atitudini ortodoxe. Ortodoxia este mărturisitoare şi de aceea este curajoasă. Hristos Domnul a spus apostolilor: «Vă trimit ca pe nişte miei în mijlocul lupilor» (Luca 10, 3). Deci, apostolii au fost curajoşi, au primit Duhul Sfânt ca să mărturisească dreapta credinţă, nu să stea ascunşi tot timpul, încuiaţi într-o cameră, aşa cum au făcut înainte de Învierea lui Hristos. Duhul ­înţelepciunii, duhul jertfelniciei, duhul frăţietăţii, al consultării, al cooperării este duhul Ortodoxiei”.

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a chemat clerul şi credincioşii ca să păstreze unitatea de credinţă, să înalţe rugăciuni, pentru că, de fapt, consensul Bisericii în sinod şi în întregimea ei este expresia unităţii sau comuniunii de credinţă.

„Să ne rugăm ca Duhul Sfânt, nu duh lumesc, să călăuzească lucrările viitorului Sinod panortodox. Cu această convingere a datoriei de a participa la viaţa Bisericii, de a conlucra după consfătuire şi de a promova în lume valorile Ortodoxiei trebuie să lucrăm noi în aceste zile, în zilele următoare şi în timpul lucrărilor Sfântului şi Marelui Sinod. (…)

Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca în acest duh de mărturisire a dreptei credinţe, de păstrare a unităţii Bisericii şi de răspuns comun la probleme urgente ale timpului nostru, să manifestăm adevărata iubire faţă de Ortodoxie, nu doar una declarativă, să nu se spună despre noi că iubim o Ortodoxie ideală, dar nu putem administra sau păstori o Ortodoxie reală, adică nu trebuie să iubim numai Ortodoxia, ci şi pe ortodocşi, chiar dacă sunt de alt neam, din altă regiune a pământului şi prin aceasta arătăm că vom cultiva credinţa în iubire, cum ne cere Sfântul Apostol Pavel”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.

Şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a fost precedată de Sfânta Liturghie şi slujba de Te Deum, oficiate de Preasfinţitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii, în Catedrala Patriarhală.

Sfântul Sinod al Patriarhiei Ecumenice s-a întrunit astăzi, 6 iunie 2016, în şedinţă extraordinară pentru a analiza ultimele evoluţii privind Sfântul şi Marele Sinod.

Patriarhia Ecumenică îşi exprimă uimirea şi nedumerirea faţă de unele poziţii contrare Sinodului, luate de unele Biserici Ortodoxe Autocefale şi îndeamnă la respectarea deciziilor luate la nivel panortodox. De asemenea, Patriarhia Ecumenică îi cheamă pe toţi să se ridice la înălţimea evenimentelor şi să participe la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod la data deja stabilită. Redăm mai jos textul comunicatului:

S-a întrunit astăzi, în ședință extraordinară, sub președinția Sanctității Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Sfântul Sinod al Patriarhiei Ecumenice în vederea analizării evoluţiei Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, care cu harul lui Dumnezeu se va convoca în curând.

Sfântul Sinod s-a informat cu uimire şi nedumerire cu privire la poziţiile şi opiniile exprimate de curând de unele Biserici Ortodoxe surori şi, după ce le-a evaluat pe acestea, a considerat că nu există niciun cadru instituţional pentru a revizui procedura sinodală deja iniţiată. Aşadar, se aşteaptă ca Întâistătătorii Sfintelor Biserici Ortodoxe, în conformitate cu Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Sfântului şi Marelui Sinod, să prezinte eventualele „propuneri de amendamente, de corecturi, sau de adăugiri la textele aprobate în unanimitate de Conferințele Panortodoxe Presinodale și de Sinaxele Întâistătătorilor, referitoare la temele de pe ordinea de zi a Sinodului” (Articolul 11), în vederea formulării lor finale şi deciziei la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod, cu invocarea Preasfântului Duh, Celui de taină săvârşitor.

Patriarhia Ecumenică, în calitate de Biserică întâi responsabilă pentru asigurarea unităţii Ortodoxiei, îi cheamă pe toţi să se ridice la înălţimea evenimentelor şi să participe la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod, la data prestabilită, după cum s-a hotărât la nivel panortodox şi s-a semnat atât de către Întâistătători la Sfintele lor Sinaxe, cât şi de delegaţiile desemnate pe toată durata îndelungatei proceduri de pregătire a Sinodului.

[…]

– Ce anticipati despre acest Sinod care sa preocupe credinciosii ortodocsi in sec. 21?  

Dupa cum bine se stie, Sfantul si Marele Sinod, conform programului, nu va examina alte subiecte decat cele care au fost puse pe agenda, cele sase documente provizorii publicate deja. Singura exceptie o constitutie Enciclica Sinodului, al carui draft inca nu e finalizat. Daca ne uitam la documentele de pe agenda, cel mai relevant, in opinia mea, este cel intitulat “Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea contemporana”. Dă viziunea Bisericii asupra multor provocari ale lumii moderne, probleme legate de criza economica, de discriminare si de conflicte militare. Multe din aceste probleme sunt, intr-un fel sau altul, relevante pentru crestinii ortodocsi atat din Est, cat si din Vest. Totodata, acesta este unul din documentele care au fost intampinate cu critici in unele biserici locale. 

– Ce aveti de raspuns acelor ierarhi, monahi si preoti – din Grecia – care se opun Sinodului? Aveti cazuri similare in Rusia? 

Stiu ca in Biserica Ortodoxa a Greciei, ca si in alte biserici locale, exista o atitudine critica din partea unor episcopi, clerici si laici fata de Sinod, fata de modul in care a fost pregatit acesta si fata de unele din documentele provizorii. Nu voi evalua acest criticism aici. In ce ma priveste, ar fi gresit sa ma amestec in viata interna a unei alte biserici locale. Pot spune doar ca printre episcopii, clericii si laicii Bisericii Rusiei exista, de asemenea, o atitudine critica fata de Sfantul si Marele Sinod. Cred ca critica documentelor sinodale, daca este constructiva si fundamentata, este absolut normala. De aceea au fost publicate documentele provizorii, astfel incat fiecare membru interesat al Bisericii sa aiba ceva de spus despre ele.

Mai mult decat atat, cred ca cele mai importante critici vor trebui, cu siguranta, luate in considerare, astfel incat amendamentele corespunzatoare sa fie facute pe documentele ce vor fi discutate la Sinod. Acest lucru e vital daca vrem ca documentele sa fie acceptate si nu respinse, ulterior, de poporul lui Dumnezeu. Doar printr-o astfel de acceptare [de catre popor] vom putea spune daca acest eveniment a fost un succes, altfel, dupa cum spune Enciclica Patriarhilor Rasariteni din 1848, “pazitorul evlaviei este trupul Bisericii insusi, oamenii [poporul], care vor ca doxologia lor sa ramana neschimbata pentru totodeauna si asemenea ca cea a parintilor lor”. 

[…]

traducere C.Or.

photo-20111219001547-3

 

*


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. DIVERSE, Mitropolitul Ilarion, Patriarhul Daniel, Patriarhul ecumenic Bartolomeu, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

174 Commentarii la ““SINODUL PANORTODOX” – Mesajul PF DANIEL la sedinta SF. SINOD: “Vom asculta toate propunerile si vom contribui la ameliorarea textelor. Sa ne rugam ca Duhul Sfant, nu duh lumesc, sa calauzeasca lucrarile!”/ PATRIARHUL ECUMENIC, DERANJAT DE POZITIILE CONTRARE SINODULUI, NU CONCEPE NICIO REVIZUIRE A PROCEDURILOR SINODALE SI SOMEAZA BISERICILE SA PARTICIPE!/ Mitropolitul rus Ilarion: Criticile trebuie luate in considerare, iar DOCUMENTELE SINODULUI TREBUIE AMENDATE, DACA VREM SA NU FIE RESPINSE DE POPOR

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 4 / 5 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Asa este Doroteea:
    Si daca va trece documentul (si va trece pentru ca nu cred ca se va crea unanimitate in respingerea lui, cel putin PE il va vota) cu relatiile BO cu restul… atunci va fi foarte grav, dupa cum se arata mai jos: (defapt cred ca toate textele de la conferinta din Grecia ar trebui salvate pe undeva). Imbucurator este doar faptul ca toti participantii la respective conferinta au spus ca daca documentul va fi acceptat de sinod ei nu vor accepta hotararile sinodului.

    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/04/08/11794/

    “Într-o recentă epistolă a noastră către toți episcopii Bisericii Ortodoxe din toată lumea, din 3 februarie 2016, am afirmat că ”cei ce au insuflat și au redactat” textul respectiv ”realizează o legalizare instituțională a ecumenismului sincretic creștin prin hotărârea unui Sinod Panortodox”. Dacă se votează textul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe față de restul lumii creștine”, se va crea o mare problemă de existență eclesială, atât pentru episcopii care votează textul, cât și pentru cei din pliroma Bisericii care îl vor accepta în fapt. Și acest lucru, pentru că această eroare dogmatică face referire la un termen dogmatic al unui Sinod Ecumenic. Prin textul de mai sus, cu alte cuvinte, se acordă caracter eclesial ereticilor sau eterodocșilor Apusului (romano-catolici și protestanți), lărgindu-se astfel în mod arbitrar limitele canonice ale Bisericii.

    Mai precis, eroarea textului de mai sus înseamnă, practic, tăgăduirea unui articol al Simbolului de Credință al Sinodului II Ecumenic, care stabilește clar faptul că, în calitate de ortodocși credem în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. În Actele Sinodului II Ecumenic citim și urmările eclesiologice ale neacceptării cu acrivie a Simbolului acestui Sinod. ”Oricine adaugă sau scoate fie și un singur cuvânt din acest Simbol-Hotărâre să fie anatemizat, caterisit și afurisit”. Cu alte cuvinte, în practică, urmează să fie tăiat din Biserică, fiind eretic. Anatemele respective sunt reluate și de următoarele Sinoade Ecumenice.

    Când, deci, afirmăm cele de mai sus, nu amenințăm în mod arbitrar pe nimeni. Pur și simplu, ”următori Sfinților Părinți”, expunem – cu durere și smerenie – urmările bisericești clare, care sunt stabilite în mod irevocabil de către Sinoadele Ecumenice pentru cei care invalidează învățătura dogmatică a Bisericii. Articolul 6 al textului respectiv introduce un abuz duhovnicesc în dauna Bisericii însăși, pentru că alterează dogma mântuitoare a eclesiologiei noastre.
    ………………
    Extrem de trist este și faptul că aproape toate textele celei de a V-a Conferințe Presinodale, care au intrat pe ordinea de zi a Sfântului și Marelui Sinod – dacă ești în cunoștință de cauză cu privire la întreaga lor evoluție – sunt insuflate mai mult sau mai puțin de duhul vicleniei specific Ecumenismului. Din acest motiv aceste texte sunt pline de contradicții și neclarități intenționate și pot primi astfel mai multe interpretări. Și asta, în vădită contradicție cu dogmele mântuitoare ale Bisericii, care sunt definite de claritate, acuratețe și deplinătatea sensurilor lor teologice.

    Pentru că dogmele creștinilor eterodocși constituie chintesența vieții răucredincioase, după cum, dimpotrivă, dogmele mântuitoare și binecredincioase constituie chintesența și definirea credinței și a vieții în Duhul Sfânt.

    Și, întrucât, textul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, propus spre votare, un text eclesiologic, având, deci, caracter dogmatic, este în mod clar ecumenist și, ca atare, alterează și destramă existențial Biserica Ortodoxă ca atare, și viața ei în Duhul Sfânt care rezultă din aceasta, din acest motiv,

    Adresându-ne de la acest Congres Teologic, Cinstiți Ierarhi Sinodali ai ”Sfântului și Marelui Sinod” viitor – cu tot respectul față de instituția pe care o reprezentați și cu tot respectul față de cinstita voastră persoană, noi, rămânând ”următori ai Sfinților Părinți”, vă declarăm cu îndrăzneală, cât se poate de clar și în cunoștință de cauză, că nu vom accepta eventuala dumneavoastră alegere proastă de a supravota textul ecumenist menționat mai sus, dar nici o altă dispoziție cuprinsă în aceste texte, dat fiind că ele vin în contradicție cu binecredinciosul cuget al Preasfintei noastre Biserici. Și acest lucru, pentru că bunacredință decurge și rezultă din curăția și acuratețea credinței noastre definite dogmatic.”

    Deci Doroteea sa ne rugam ca nici episcopii nostrii sa nu accepte in episcopiile lor aceste documente chiar de ele vor fi validate de sinod. Si cred ca intr-o prima faza nu vor accepta. Apoi probabil vor urma presiunile si prigoana.

  2. @Sanziana:

    Ne rugam. In afara de Paraclisul Maicii Domnului sunt Acatistele marilor ierarhi, Psaltire s.a.. Dar daca ne rugam si nadajduim ca vom primi cele cerute, nu? Ca daca nu nadajduim, la ce bun ne mai rugam? 🙂

    Sanziana, nu fac parte dintre cei care cred ca sunt motive de optimism. Lucrurile se accelereaza si, probabil, peste nici 5 ani ne vom afla intr-o alta paradigma (nu inteleg prin asta sfarsitul, ci doar modificari substantiale). Cu toate astea, nici nu sunt pesimista, pentru ca daca as fi pesimista mi-as pierde credinta. Au mai fost furtuni in Biserica noastra, au mai fost si prigoane, au fost de toate. Dar oamenii cinstiti, cu ajutorul lui Dumnezeu, au strans randurile si o vor face si in continuare. Oricum suntem in mainile Domnului, iar dracul nu e mai negru decat a fost, doar ca acum isi arata chipul – ceea ce la drept vorbind e chiar mai bine, `better the devil you know` cum spun englezii :)). Intotdeauna, dar intotdeauna – ca e finalul sau nu e – viata a fost, este si va fi fragila, si numai Domnul si mila Lui ne sustin, nimic altceva. Nu are rost sa ne pierdem cumpatul si linistea, doar ne risipim energiile. In loc sa infrunti raul direct trebuie, cred eu, sa-i opui sistematic un bine mai mare si cat mai consecvent. Iar pentru asta e nevoie de energie, nu de descurajare. Pt ca exact asta vrea ‘el’, sa ne descurajam, sa ne infranga spiritele. Stie ca altfel nu are nicio sansa asupra noastra.

    Domnul nostru a spus clar: nu va ingrijorati, ajunge zilei rautatea ei. Acordand prezentului dedicatia si atentia noastre pline de dragoste si credinta (sau straduindu-ne sa o facem) este cea mai buna cale de ameliorare a viitorului.Viata vine cu bune si rele, lucrurile sunt amestecate, nu-i lasa Domnul pe ai Lui exact cand e mai greu. Cand credinta insa se clatina chiar si lucrurile marunte pot deveni infricosatoare. Iar cand este credinta, chiar si cele infricosatoare devin marunte. Prin urmare, ‘cheia’ e la noi: trebuie sa ne intarim in credinta si sa inmultim faptele, iar Harul te asigur ca nu ne va ocoli si ne va intari mult mai mult decat iti inchipui tu acum. Trust me! 🙂

  3. @sanziana

    te vad mai in tema si imi permit sa te intreb ceva.
    sinodul BOR a ratificat acordul de la Balamand?
    ca aici asa scrie:
    http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2011/12/erezia-de-la-balamand-fost-acceptata.html

    si drept urmare am cautat textul acordului. Era pe blogul lui saccsiv. Plec de la premisa ca e autentic textul:
    […]
    in acord scrie ca, citez:
    “De o parte şi de alta se recunoaşte că ceea ce Hristos a încredinţat Bisericii Sale – mărturisirea credinţei apostolice, participarea la aceleaşi taine, mai ales la preoţia unică prin care se săvârşeşte jertfa unică a lui Hristos, şi succesiunea apostolică a episcopilor – nu mai pot fi considerate ca proprietate exclusivă a uneia dintre Bisericile noastre. În acest context, este evident că orice rebotezare este exclusă.
    si:
    “se va da o atenţie specială pregătirii viitorilor preoţi şi a tuturor acelora care sunt în vreun fel implicaţi într-o activitate apostolică, exercitată acolo unde cealaltă Biserică este în mod tradiţional înrădăcinată. Educaţia lor trebuie să fie, în mod obiectiv, pozitivă cu privire la cealaltă Biserică. Toţi trebuie să fie informaţi, mai întâi despre succesiunea apostolică a celeilalte Biserici şi de autenticitatea vieţii ei sacramentale.”.
    […]
    Cum ar veni, BOR rrecunoaste valide tainele BC, deoarece recunoaste autenticitatea succesiunii apostolice si a sacramentelor. Eu cel putin asa inteleg.
    mai e si Chambesyul cel cu post-Calcedonul.
    Poate am citit si am inteles gresit. Poate…

  4. revin la o fraza de-a mea postata mai inapoi:
    “Ma gandesc ca, de fapt, negocierile reale, cele care conteaza, nu se poarta intre patriarhii, ci intre masonii rusi si serviciile secrete rusesti, pe de-o parte, si eminentele cenusii euroatlantice, pe de alta parte, eminente prinse oarecum la inghesuiala.”
    Stiti de ce spun ca la negocieri participa masonii rusi?
    ……
    pentru ca in 2012, anul cu suspendarea lui Basescu – daca mai tineti minte, cu o saptamana de inceperea procedurilor, prim-ministrul de atunci, Tariceanu, primea vizita unui inalt mason rus, trimisul special al lui Putin:
    “Un mason rus, fost consilier al lui Putin şi al lui Voronin, implicat în suspendarea lui Băsescu
    Cunoscutul ziarist român Robert Turcescu a prezentat la postul B1 TV şi pe blogul său, un document care are legătură cu prezența în România în luna iunie a lui Alexander Kondyakov, membru al Marii Loji Masonice Ruse, director executiv al unui centru de analiză politică din Moscova dar şi consilier al Kremlinului şi al expreședintelui Republicii Moldova, Vladimir Voronin.

    Ţinând cont de faptul că Alexander Kondyakov s-a aflat în România şi în aprilie 2007 în ajunul precedentului referendum prin care se încerca demiterea lui Traian Băsescu, actuala vizită a acestuia ar avea legătură directă cu referendumul din 29 iulie 2012, a constat Robert Turcescu, care a publicat mai multe materiale pe blogul său.”

    Citeste mai mult: adevarul.ro/moldova/politica/complot-mason-rus-fost-consilier-putin-voronin-implicat-suspendarea-basescu-1_50ae34dd7c42d5a6639aabc1/index.html

  5. Da Doroteea, parintele Rafail a spus ca pentru vremuri exceptionale Dumnezeu are solutii exceptionale. Pentru cei care-si vor face alegerile drept Dumnezeu va inmulti harul si vor trece prin toate. Eu chiar nu deznadajduiesc dar am un soi de uimire ca toate proorociile de care vorbim de ceva timp acum se intampla, sub ochii nostri. Duhovnicii mari ai Rusiei sec. XX au spus ca patriarhul Pimen este ultimul lor patriarh. Pe patriarhul Chiril dar si pe patriarhul Bartolomeu se pare ca nu-i intereseaza decat sa fie viitorul “papa” al Ortodoxiei. Au destula putere in propriile patriarhii si tot nu le ajunge. Vor mai mult. Este demonica setea asta de putere a lor.
    Am citit undeva ca acum cand se apropie venirea Mantuitorului e ca atunci cand se lumineaza de ziua si vezi mai mult. Si intr-adevar noua ni se descopera mai mult. Daca ma gandesc numai la cartile parintelui Zaharia Zaharou, cat de clar este spus tot ce are de facut crestinul. Numai de am folosi tot. Este totusi frumos ca traim acum, in vremurile astea… Este frumos si sa vezi cum, fiecare in felul lui, a sarit sa apere credinta… Unii cu traduceri, altii cu conferinte, altii cu petitii, altii cu rugaciune….

  6. @Enkidu
    Ai dreptate uite ce scrie aici:
    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/06/01/participarea-clerului-si-a-poporului-un-sinod-panortodx-fara-pliroma-ortodoxaarhimandritul-athanasios-anastasiou-proegumenul-sfintei-manastiri-a-marelui-meteor-din-cadrul-conferintei-cu-tema/

    “Pe politica punerii în fața faptului împlinit se sprijină, de altfel, toată evoluția dialogului cu papistașii. Un exemplu semnificativ este Adunarea Comisiei Mixte de Dialog de la Balamand, din 1993, la care au refuzat să participe șase Biserici Ortodoxe (a Ierusalimului, a Serbiei, a Bulgariei, a Georgiei, a Greciei și a Cehiei și Slovaciei) în semn de protest față de provocările greco-catolicilor. Prin textul de neacceptat și trădător emis la Balamand, sunt recunoscute preoția și tainele papistașilor, este amnistiată Uniația și i se acordă statut de Biserică prin participarea în termeni de egalitate la dialogurile care se poartă între papistași și ortodocși. Însă textul acesta continuă să fie acceptat în cadrul dialogului, în ciuda reacțiilor de respingere de amploare pe care le-a provocat și continuă să le provoace. Fiecare nouă Adunare a Comisiei Mixte consideră ca valabile hotărârile din textele care au fost deja editate la Adunările precedente, indiferent dacă au sau aprobarea sinodală necesară a Bisericilor Ortodoxe Locale. De altfel, tot acest demers al dialogurilor ecumenice este caracterizat de o vădită lipsă de transparență și de o încercare bine orchestrată de creare și impunere a politicii faptelor împlinite. Acest lucru trădează respectarea și aplicarea anumitor planuri și a unor hotărâri luate din oficiu și anticipat.”
    Cred ca chiar trebuie sa ne salvam textiee de la conferinta grecilor.
    Dar sti Enkidu am auzit o proorocie cum ca in final PF Daniel va marturisi. Om vedea… Dumnezeu, dupa cum vezi, ne descopera tot atunci cand avem nevoie sa stim mai mult.

  7. Biserica Georgiei nu va participa nici ea la intalnirea din Creta.

  8. @Enkidu
    Sa sti ca eu nu stiu mai multe decat sti tu. Poate ca ai spus ce-ai spus avand in vedere acest comentariu al meu mai vechi:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/04/21/explicatiile-ps-longhin-cu-privire-la-nepomenirea-patriarhului-kirill-ce-nu-se-leaga-precizari-despre-pozitia-bisericii-georgiei-asupra-documentului-controversat-relatiile-bisericii-ortodoxe-cu-lum/comment-page-2/#comment-447977

    in care se pare ca fara a-mi da seama am spus adevarul despre acest sinod. Atunci am ajuns la aceasta concluzie dupa ce IPS Longhin a spus la conferinta din Grecia ca acesta este sinodul talharesc (si asa este!). Stiind ca parintele este un om curat prin care vorbeste Duhul Sfant nu am pus la indoiala nimic din ceea ce a spus sfintia sa. De aceea am citit atunci tot ceea ce au spus parintii la conferinta respectiva. Concluzia fireasca era cea pe care am exprimat-o in comentariul respectiv.

    Eu cred ca trebuie sa luam aminte la tot ceea ce spune sfintia sa, pentru ca Dumnezeu ne vorbeste prin el. Ganditi-va numai cum si-a aparat turma cand cu razboiul impotriva Rusiei. Uni ar fi zis atunci ca este pro-rus sau mai stiu eu ce… Aceeasi acum cand nu-l mai pomeneste pe patriarhul Chiril spun ca este mandru. El insa nu face altceva decat sa-si apere turma cu pretul vietii si pozitiei sale.

    @toti
    Am citit inca odata interviul luat reprezentantului patriarhiei, de la link-ul indicat de Carmen:

    http://www.pravmir.com/archdeacon-john-chryssavgis-the-council-is-still-on/

    precum si interviul luat IPS Gabriel de aici (este mai completa traducerea decat cea data de Corina):

    http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22766-mitropolitul-bulgar-gavriil-ajunsesem-sa-mergem-la-un-sinod-la-care-totul-este-dinainte-stabilit.html

    si concluzia este ca nu mai avem ce astepta de la acest sinod decat marea tradare a Bisericii de Mirele ei. S-a spus clar ca chiar si daca o biserica locala nu participa, chiar si daca paraseste sinodul in timpul desfasurarii lui va fi obligata sa se supuna hotararii sinodului. Pai ce sobornicitate este aceasta. Ceea ce spun reprezentantii PE si aici:

    http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22769-incepe-redactarea-mesajului-marelui-sinod-fara-delegatii-bisericii-ruse.html

    este ca si cum ar zice “v-am pacalit pana acum deci trebuie sa veniti si sa semnati”.

    Reiau de aici:

    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/04/08/11794/

    citatul urmator:
    „Dacă se votează textul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe față de restul lumii creștine”, se va crea o mare problemă de existență eclesială, atât pentru episcopii care votează textul, cât și pentru cei din pliroma Bisericii care îl vor accepta în fapt. Și acest lucru, pentru că această eroare dogmatică face referire la un termen dogmatic al unui Sinod Ecumenic. Prin textul de mai sus, cu alte cuvinte, se acordă caracter eclesial ereticilor sau eterodocșilor Apusului (romano-catolici și protestanți), lărgindu-se astfel în mod arbitrar limitele canonice ale Bisericii.
    Mai precis, eroarea textului de mai sus înseamnă, practic, tăgăduirea unui articol al Simbolului de Credință al Sinodului II Ecumenic, care stabilește clar faptul că, în calitate de ortodocși credem în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. În Actele Sinodului II Ecumenic citim și urmările eclesiologice ale neacceptării cu acrivie a Simbolului acestui Sinod. ”Oricine adaugă sau scoate fie și un singur cuvânt din acest Simbol-Hotărâre să fie anatemizat, caterisit și afurisit”. Cu alte cuvinte, în practică, urmează să fie tăiat din Biserică, fiind eretic. Anatemele respective sunt reluate și de următoarele Sinoade Ecumenice.
    Când, deci, afirmăm cele de mai sus, nu amenințăm în mod arbitrar pe nimeni. Pur și simplu, ”următori Sfinților Părinți”, expunem – cu durere și smerenie – urmările bisericești clare, care sunt stabilite în mod irevocabil de către Sinoadele Ecumenice pentru cei care invalidează învățătura dogmatică a Bisericii. Articolul 6 al textului respectiv introduce un abuz duhovnicesc în dauna Bisericii însăși, pentru că alterează dogma mântuitoare a eclesiologiei noastre. Cu alt prilej, în trecut, într-o scrisoare a noastră către un episcop din Grecia, reprezentant al Bisericii noastre la Dialogurile Teologice Bipartite, ne-am referit pe larg la acest subiect cu caracter ecclesiologic. Voi aminti anumite puncte ale acestei epistole, pentru că își păstrează în întregime actualitatea și interpretează metologia bine direcționată a reprezentanților Bisericii noastre.”

    Si spun ca nu mai este ncio indoiala ca se va vota textul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe față de restul lumii creștine” deoarece nu este posibil sa se intruneasca unanimitate de voturi in respingerea lui. Si atunci ceea ce decurge firesc din ceea ce a spus DIMITRIOS TSELENGHIDIS (Profesor Emerit al Facultății de Teologie a Universității Aristoteliene din Tesalonic) este ca cei care vor participa si vor legitima acest text se vor face partasi la marea tradare. Si asa cum harul l-au primit prin punerea mainilor, daca se vor face parte la aceasta mare faradelege, harul ii va parasi. Deci pentru noi, biete capre (bine ar fi de-am fi oite blande) aceasta va insemna lepadarea in fata lupilor (pana acum s-a strigat de multe ori „Lupul” de catre unii dar acum chiar este foarte aproape lupul). Daca as fi parte dintr-o episcopie al carui ierarh nu participa la sinod as fi mai linistita dar din pacate nu este asa. Sa ne rugam ca macar sa nu semneze textul respectiv episcopii nostri si sa-l respinga pe fata fiecare in episcopiile lor.
    Ma astept ca dupa acest sinod sa se abata multe nenorociri asupra intregii lumi pentru ca aceasta este urmarea fireasca a tradarii (Daca nu am avea inimile impietrite am plange si nu pentru nenorocirile care vor veni ci pentru ca Mantuitorul lumii va fi tradat). Si reiau de aici:

    http://www.familiaortodoxa.ro/2016/05/26/va-fi-sinodul-un-prilej-de-marturisire-a-ortodoxiei/

    ceea ce a spus Grigore Fecioru:
    “Ce putem face noi? În primul rând să conştientizăm gravitatea momentului, faptul că Dumnezeu amână judecata lumii tocmai pentru că dreapta-credinţă mai este mărturisită în biserici, şi să ne rugăm cu toţii, ca un adevărat popor al lui Dumnezeu, înmulţind nevoinţele vieţii duhovniceşti. Astfel, numai astfel putem avea nădejdea că, indiferent de presiunile care se vor face asupra ierarhilor noştri, Adevărul-Hristos va birui şi de astă-dată. Dar este nevoie de multă rugăciune… (G.F.)”

  9. De fapt, marturisesc ca s ar putea sa nu inteleg eu ceva…

    ‘Pomenirea’ nu inseamna ca ne rugam sa ii lumineze Domnul pe ierarhii nostri? Daca ei incep sa devieze – fiind inca in functie, deci apti sa emita decizii cu impact colectiv – nu CU ATAT MAI MULT e nevoie sa ne rugam pt ei?

    Sincer: imi scapa mie ceva? Poate nu inteleg eu corect semnuficatia pomenirii.

  10. E posibil ca nici Biserica Ortodoxa Rusa sa nu mai participe la Sinod; in conditiile ultimelor schimbari, prezenta Mitropolitului Ilarion este considerata inadecvata, iar delegatul Moscovei, episcopul Serghei Solnecinogorsk, a plecat dimineata din Creta spunand jurnalistilor rusi ca Biserica Ortodoxa Rusa nu va participa la Sinod. (rianovosti)

  11. @ Carmen:

    Pai era de asteptat, bisericile Bulgariei, Serbiei si Georgiei erau doar buzduganul trimis inainte si o modalitate dura de “negociere”, insa in acest moment, cred ca e singura solutie, aproape disperata, pentru a vadi ILEGIMITATEA si ABUZUL grav pe care il incearca Patriarhia Ecumenica, adevarata autoare a unei tentative de “lovitura de stat” in Ortodoxie. Sincer, sper ca si BOR, chiar daca e clar ca va merge la Creta, sa NU semneze nimic din ceea ce se va impune, practic, prin DICTAT, acolo. Asta in cazul care Bartolomeu chiar vrea sa traga pana la capat la rupere!

    http://www.gandul.info/puterea-gandului/va-boicota-patriarhul-kiril-sinodul-panortodox-15467823

  12. Pingback: Reprezentantul Bisericii Rusiei pune la indoiala STATUTUL de SINOD PANORTODOX al intalnirii de la CRETA/ PATRIARHIA SERBIEI CONTESTA REGULAMENTUL SINODULUI SI ISI ANUNTA RETRAGEREA DE FACTO/ Pr. John Chryssavgis, consilier al PATRIARHIEI ECUMENICE, consid
  13. @admini: vedeti voi daca e publicabil asa (am sters partea finala), chiar m-ar interesa raspunsul. Daca nu, nu. 🙂

    @Sanziana

    Pai din ce citesc eu mai sus, deja BOR a ratificat acordul ala de la Balamand. Adica deja a validat drept taine ritualurile savarsite in cadrul BC. Deci…de ce ne agitam atat? Nu suntem deja departati de calea dreaptA, daca e sa o luam asa? Cata vreme nu ne reprezinta acele decizii, de ce sa ne ingrijoram? Inteleg ca nu e nicidecum un precedent in BO. Pana la urma nu cred ca Domnul ne va tine responsabili de ce decid de capul lor niste ierarhi departati de dreapta credinta. Drept dovada Balamand. Bine, adevarul e ca nu ne a mers pe roze din 93 incoace. Dar, individual vorbind, am supravietuit unii dintre noi, cu bune si rele.

  14. @ Doroteea:

    Acordul de la Balamand, ratificat sau nu, nu are nicio legitimitate ecleziologica, canonica. Ramane doar o problema de constiinta pentru cei care au semnat, insa nu are valoarea normativa a unei hotarari de Sinod Ecumenic, a unui tomos dogmatic. Nu, nu suntem cazuti din har sau in erezie, ca Biserica, din cauza acelui acord. Altceva este ceea ce s-a dorit acum, printr-un asa-zis Sinod Panortodox, care se voia un surogat viclean de Sinod Ecumenic. In acest moment insa, orice s-ar decide acolo este un abuz total, cata vreme sunt deja o multime de Biserici care refuza sa mai gireze marsaviile lui Bartolomeu si compania. Indiferent de alte interese greopolitice, chiar cred ca retragerea e singura solutie, fiindca e o imensa porcarie ceea ce se intampla acum.

  15. @admin2:

    Aha. Mersi! 🙂

  16. @admin2:

    pe de alta parte, asa cum zici si tu, un sinod nu e sinod doar pt ca ii spun niste insi adunati la o masa asa – fie ei si ierarhi.

  17. @ admin2: de ce am impresia ca se doreste unirea prin discreditarea intregii Biserici ortodoxe iar vestul nu este deloc strain de toate menevrele din culise?
    CMB se pare ca-si arata aroganta si dispretul fata de ortodocsi.
    http://ekklisiaonline.gr/nea/item/15501-to-pse-perifronei-tin-orthodoksi-ekklisia

    “În timp ce Biserica Ortodoxă, la nivelul păstori, asaltat de diviziuni, Consiliul Mondial al Bisericilor arată peste aroganța deplină și să- l dispreț.

    La 3 iunie, 2016, într-o declarație, informează că reprezentanții întâlnit la sediul la Geneva cu reprezentanții Uniunii Evanghelice Mondiale. Reuniunea a avut loc pe data de 20 și reprezentanții s-au îngrijorat “cu privire la evoluțiile actuale ale societății și biserici, cât și pentru mișcările evanghelice și ecumenice.” Și astfel, în aceleași state de notificare: “Cele două organizații au colaborat în cadrul proiectului și au discutat posibilitățile de ajutor de cooperare cu privire la aspectele și “. Secretarul pastorului CMB Olav Tvait a spus: “WCC invită toate bisericile să se mute împreună, să se uite la o viață comună, o cale de credință, așa cum face tot de-a lungul pelerinaj la justiție și pace și să fie cumulative pentru o anumită sarcină, pentru a transforma lumea … “.

    Ce relație poate Biserica Ortodoxă cu “mișcările evanghelice și ecumenice” și aceste “?” Priviri. ” Ce relație poate Biserica Ortodoxă, în cooperare cu grupurile evanghelice care promovează globalizarea, sincretismul seculară și geostrategic? Evanghelicii acționează ca și în cazul în care acestea sunt singuri în CEB și au ortodocși ca fiind “înglobare”.
    Întrucât nu a fost suficient de MAI la 9 iunie 2017 a anunțat că va organiza “Călătoriile în Europa, a Reformei.”

    T l 2017 completat de 500 de ani de când Luther a pus afișe ale celor 95 de posturi de la Vatican și în 1517 este considerat anul de naștere al Reformei Pentru aceste activități festive ale CEB, Secretarul General, pastor IPT a spus:. “Este absolut logic pentru a sărbători și pentru a răspunde provocărilor moderne ale lumii noastre , în lumina tradiției Reformei … “.

    Ce loc de muncă poate fi ortodox în aceste sărbători? Și de ce să participe la toate cele străine la aceste acțiuni “în lumina tradiției Reformei”? De ce urmează, fără mișcări de protest, cu care nu au nimic în comun? De ce nu indică Evanghelici că ei nu sunt singuri și că ei nu sunt de acord cu aroganța și disprețul lor față de ei demonstrând?

    Reuniunea a care va avea loc în Creta ar fi trebuit să abordeze problema CEB. Este regretabil faptul că acest lucru, la fel ca alte probleme importante au rămas nerezolvate, din motive symferontologikous. Aceasta a observat că Mitropolitul Meliton de la Calcedon, mai mare al actualul Patriarh Bartolomeu, a declarat cu privire la participarea ortodoxă la CEB în Conferința ortodoxă D în 1968: “. Din păcate, faptul că Biserica Ortodoxă participă CEB aproape simbolic și nu afectează în mod decisiv esența și formula pe care textele teologice și această decizie … “.

    Cincizeci de ani de când au trecut, iar Biserica Ortodoxă este acum participă pe deplin în mod simbolic și nu afectează substanța și modul de redactare a textelor și a declarațiilor, și, desigur, deciziile sale. De ce rămân în CEB? Cât de mult trebuie să fie disprețuit și exeftelisthoume de protestanți de a percepe realitatea?”

  18. @Doroteea si admin2
    Probabil ca cei care inca nu si-au anuntat neparticiparea acum sunt presati sa participe ca altfel doar PE singura nu poate fi sinod. Deci mai trebuie sa fie macar cativa pe-acolo. Si presiunile vor fi politice probabil. Dar la felul in care s-au lepadat cunducatorii nostri de Biserica, in ultima vreme, ar fi de asteptat sa nu poata sa influenteze delegatia noastra in vreun fel. Cine stie ce se mai intampla…. Acum este explicabila si toata tacerea din Patriarhia romana.

  19. http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22773-patriarhul-romaniei-il-felicita-pe-patriarhului-ecumenic-bartolomeu.html

    PF Daniel o tine pe-a lui:

    “de promovare a unităţii și comuniunii între Bisericile Ortodoxe surori”

    Daca in felul acesta se promoveaza uniunea si comuniunea…ce sa mai zicem: Dumnezeu sa-i lumineze si pe ei si pe noi!

  20. Daca nici rusii nu vor participa, mai raman cu greutate delegatiile Greciei si Romaniei. Teribila raspundere… Nu putem decat sa ne rugam.

  21. @ carmen:

    Totusi, mai bine un rezumat propriu, decat google translate, ca e criminal!

  22. admin2@
    “in acest moment, cred ca e singura solutie, aproape disperata, pentru a vadi ILEGIMITATEA si ABUZUL grav pe care il incearca Patriarhia Ecumenica, adevarata autoare a unei tentative de “lovitura de stat” in Ortodoxie. Sincer, sper ca si BOR, chiar daca e clar ca va merge la Creta, sa NU semneze nimic din ceea ce se va impune, practic, prin DICTAT, acolo.”

    Ar fi fost de preferat, in conditiile astea, sa nu mearga nici BOR. Ma uimeste tupeul PE. Este uluitor! Cu asemenea inselaciuni si tertipuri umbla ei? Se pare ca nu au invatat nimic din toata istoria Bisericii. Au mai fost sinoade talharesti si in afara de tulburari nu au reusit sa faca nimic.
    Totusi nu ma dumiresc, inca, cum de a iesit la iveala inselaciunea doar acum?

  23. @ Sanziana:

    Stai putin, e totusi o scrisoare formala de felicitare aniversara, atata tot. Altminteri stim ca la noi se merge pe calea diplomatiei. Ceea ce stim cert este ca documentul cu care se pleaca la drum din Sf. Sinod este corect, ortodox, amendand toate punctele importante. Sa nu ne grabim sa hiperintepretam acum orice gest, mai ales luandu-ne dupa Locasurile ortodoxe…

  24. @ Daniela:

    Acum si-au dat pe fata intentiile dictatoriale, in urma retragerilor in serie. Probabil ca multi dintre cei care au luat atitudine din vreme stiau intentiile viclene ascunse sub “proceduri, “dezbateri” si “amendamente” si din start au suspectat ca Fanarul NU e de buna-credinta. De asta cred ca, oricate am avea sa reprosam rusilor si orice alte motivatii secundare ar avea ei, in momentul asta totusi ei devin un pol si un stalp de rezistenta la aggiornamentul antihristic al Patriarhiei Ecumenice.

    Da, ar fi fost de preferat, insa cred ca Patriarhul Daniel cauta inca o solutie diplomatica, “pasnica”, pentru ca sunt multe cai prin Patriarhia Ecumenica poata sa treaca la represalii impotriva BOR. Totul este sa nu faca compromisuri de credinta din cauza asta. Dar avem incredere ca se vor gasi ierarhi destoinici acolo care nu vor lasa sa se alunece intr-o directie gresita. Sa vedem ce vor face si grecii.

  25. @toti

    Mai. Repet si subliniez: nu poate fi mai rau ca ceea ce deja e: Acordul de la Balamand! Pt ca asta e clar ca nu e un sinod cu atatea neparticipari, oricat l ar numi ei asa! Asa, sanchi, ne reunim noi astia de pe CO in fata Casei Poporului si zicem ca s a intrunit Parlamentul Ro! Pe bune?

    Noroc ca nu am stiut pana acum de Balamand, altfel am fi asteptat din clipa in clipa sa ne trazneasca!

    Enkidu a amintit cu skepsis de Balamand, ca deja ii stiu stilul. Si, da, are dreptate.

  26. Uimitor ce citesc aici…

    Un lucru vreau să subliniez din “discuția” asta: “de ce am impresia că se dorește unirea prin discreditarea întregii Biserici ortodoxe iar vestul nu este deloc străin de toate menevrele din culise?” – pentru că nu e o impresie, Carmen.
    Și nici măcar “vestul” nu e cuvântul potrivit. Cei care au adus vestul în starea de antecameră a iadului nu pot fi numiți vestul, ci “internaționala ocultă” (printre altele), care nu are rădăcini doar în vest, ci în multe locuri: “under the guiding light of a thousand points of light”….

    Iertați-mă. Și Domnul să mă ierte.
    Domnul să ne lumineze și să ne ierte pe toți!

  27. @admin2
    LO are o parte buna: traduc corect si la timp stiri din spatial rusesc (mai ales…) dar si grecesc, bulgaresc. De ce sa nu folosim asta, mai ales acum?

  28. @ Sanziana:

    De acord, macar asa sa-si justifice fondurile… Numai ca dau acea tenta senzationala la orice si nu deosebesc esentialul de fleac.

  29. Scz..deci BORu nu participa? Nu gasesc informatia asta si de-aia intreb..

  30. @admin2
    Nu stiam de fonduri dar banuiam si de aceea v-am si provocat (no, nu va suparati).
    @Doroteea
    Enkidu banuiesc ca a ridicat problema din cauza comentariului lui Ionut, in care a amintit de Balamand.
    Mai multe despre dialogurile ecumenice se pot citi aici:
    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/05/09/dialogurile-teologice-si-esecul-acestora/

    Parintii din Grecia au venit la Conferinta foarte bine documentati, de aceea zic ca trebuie sa copiez toate articolele de la conferinta.

  31. Si intrebarea 2:

    A zis chiar el, PE Bartolomeu, ca va impune deciziile?

    Scuze, s-a adunat atata informatie ca pur si simplu nu mai am rabdare sa caut… ajutor!

  32. @ admin2: ma conformez.
    @ doroteea: in mod explicit, nu cred, dar, chiar si printre randuri citind, tot s-a produs neliniste in randul ortodocsilor. Crezi oare ca interviul dat de JC – consilier al PE (in care face o paralela cu Vatican II) a aparut intamplator intr-o publicatie catolica? Iarasi, emisia de timbre aniversare dedicate slujirii de 25 de ani a SS Bartolomeu, cum va fi fost privita oare in contextul ultimelor evenimente?
    Papa Francisc, in predica de la liturghia de joi dimineata face aluzie la Sinodul din Creta si neintelegerile aparute, numind chiar eretici pe cei care nu mai doresc sa participe. (Este aici o expresie είναι αυτό ή τίποτα pe care google o traduce prin este acesta sau nimic – adica, inteleg eu, daca are loc Sinodul, prezenta devine obligatorie.)
    Mai mult chiar, vorbeste despre realismul crestin in paralel cu idealismul rigid, daunator, care impiedica rezolvarea disputelor.
    Vorbind despre dispute si rezolvarea lor, CMB invita toate bisericile la o cale comuna a credintei pentru a transforma lumea. Acelasi spin pe care il reprezinta dintotdeauna ortodoxia prin neadaptarea la ceritele vietii cotidiene.
    In toata valtoarea evenimentelor, am sentimentul ca asistam la un spectacol regizat si ca, de fapt, se doreste inlaturarea conducerii PE.

  33. Mie mi se pare incorect că unele Biserici se retrag de la Sinod, dar cinstit. Măcar în ultimul ceas, când se îngroașă gluma, să te trezești, să iei hotărârea cea mai bună, potrivită.
    Eu cred că e nevoie de un Sinod la ora actuală, dar nu după ambițiile care-l animă pe acesta de acum. După normele și criteriile Duhului, nu după politică bisericească sau chiar lumească.
    Pur și simplu să ia hotărâri pe temele care contează și în duhul autentic ortodox. Dincolo de certurile bisericești și presiunile puterilor lumești, adevărul nu trebuie trădat, ci mărturisit în forma evanghelică, nealterat de pretenții sau orgolii meschine. Din păcate, situația actuală cere ca Sinodul să nu aibă loc în condițiile impuse de regulamentul acesta pârât, stabilit în mod greșit dinainte de Întâistătători.

  34. Eu cred ca este foarte bine ca se retrag anumite Biserici, chiar cu o saptamana-doua inainte de data prevazuta pentru Sinod. E cea mai buna tactica de a sabota întalnirea asta din Creta cu pretentii de Sinod. Daca o faceau mai inainte, atunci si tabara cealalta avea mai mult timp sa impuna participarea tuturor la “Sinod” si sa treaca textele alea asa cum doreau ei. Aproape ca sunt sigura ca nu toti s-au hotarat in ultimul moment pentru a se retrage, ci au gandit asta mai dinainte.

    Sinod in Ortodoxie trebuie, dar nu asa cum este facut cel de acum. Sunt o groaza de probleme importante care trebuie rezolvate, dar daca ne uitam pe subiecte si textele lor, oare ce se rezolva pana la urma?

    @ Sanziana

    Am vazut ca dai foarte multe linkuri de la Lacasuri Ortodoxe si esti incantata de ei. In plus mai spui ca traduc bine. Eu am alta parere. Majoritatea stirilor pe care le dau, sunt intr-adevar traduceri de pe portaluri ortodoxe frantuzesti, rusesti, grecesti. In tot articolul vezi in rosu doar cuvintele: “in premiera”, care nu lipsesc de nicaieri, precum si “Arhiva Lacasuri Ortodoxe”. Pe urma isi fac atata publicitate, ca sunt atat de nemaipomeniti, incat cu greu iti vine sa mai inghiti stirea de atata…smerenie. Iar, daca chiar citesti stirea originala ai sa vezi ca nu traduc chiar tot si nici nemaipomenit de bine. Cantitatea pare ca primeaza, iar calitatea este adeseori neglijata.

  35. @Corina, ce ai observat tu (la LO) am observat si eu si in plus niciodata nu poti vedea link-ul spre stirea originala. Dar de foarte multe ori (cel putin in perioada aceasta, ca in rest eu incerc sa evit internetul, atat cat imi permite serviciul care ma obliga vrand nevrand sa intru..) la ei am gasit prima data stirea si abia apoi a aparut si pe alte site-uri.

    Comentariul meu legat de interviul IPS Gabriel era legat de faptul ca la tine nu aparea partea legata de influenta Rusiei asupra Bulgariei. In rest chiar trebuie sa-ti multumesc pentru efortul pe care l-ai facut sa sistematizezi si sa traduci tot ceea ce a aprut despre sinod. Dumnezeu sa-ti rasplateasca efortul. Ceea ce ai spus despre tactica bisericilor neparticipante gandesc si eu si probabil ca asa este. Si nu cred totusi in influenta Rusiei avand in vedere ca Bulgaria, spre exemplu, nu a participat nici in CMB si nici la Balamand. Incet, incet se vor descoperi toate. Oricum pentru mine este important, in primul rand, ce vor face ai nostri. Asteptam informatii in continuare de la tine!

  36. Mie imi place mesajul PF Daniel precum si faptul ca delegatia noastra va merge la Sinodul din Creta pe care nu il vad altfel decat ca pe o marturisire a credintei ortodoxe. Cat de pregatiti suntem noi acum, sau cat de pregatiti vor fi urmasii nostri, numai Dumnezeu stie. As incerca chiar o comparatie cu nunta fiului de imparat, aici invitatii fiind chemati la marturisirea credintei intr-o lume tot mai departe de Dumnezeu.
    Bunul Dumnezeu sa-i ocroteasca si sa-i calauzeasca pe pastorii nostri, sa-i ajute sa dea marturia cea buna si mantuitoare!

  37. Domnul sa fie cu PF Daniel si insotitorii sai la Marele Sinod din Creta si sa le dea puterea sa faca cum e mai bine.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare