Patriarhia Moscovei intrerupe TOTAL, inclusiv la nivel de mireni, COMUNIUNEA EUHARISTICA cu Patriarhia Constantinopolului. Reactia Parintelui Savatie Bastovoi
Anghel Buturuga:
Raspunsul Patriarhiei Moscovei: intrerupe total comuniunea euharistica cu Patriarhia Ecumenica si sugereaza ca si cu cei care vor intra in comuniune cu schismaticii (LE)
Sinodul Bisericii Rusiei, intrunit astazi [ieri, 15 oct-n.n.] la Minsk, a emis o declaratie pe subiectul autocefaliei Ucrainei si a repunerii in canonicitate a lui Filaret Denisenko si a altor schismatici.
Sinodul aduce aminte ca Patriarhul Bartolomeu a fost de acord si a sustinut atat decizia de excomunicare a lui Filaret, cat si pe cea de anatemizare a acestuia, luate in anii 92 si 97 de catre Biserica Rusiei.
Repunerea in canonicitate a lui Filaret si a altor schismatici este o actiune cu „motivatii politice”, considera ierarhii rusi.
De asemenea, Sinodul rus contesta legitimitatea Patriarhiei Constantinopolului de a primi si judeca petitiile ierarhilor de pe cuprinsul altor biserici autocefale, considerand ca aceasta pretentie ar incalca anumite canoane si ar contrazice jurisprudenta bizantina si interpretarile unor canonisti clasici.
Procedand astfel, spun ierarhii rusi, patriarhul Constantinopolului ar deveni primus sine paribus, adica primul fara egal. Sinodul Bisericii Ruse respinge, de asemenea, temeinica revocarii actului de la 1686 prin care Kievul a fost subordonat jurisdictiei Moscovei.
Sinodul Bisericii Rusiei a decis intreruperea comuniunii euharistice cu Patriarhia Constantinopolului – atat cu ierarhii, cat si cu clerul si mirenii acesteia.Mai mult decat atat, Biserica Rusiei va intrerupe comuniunea euharistica cu cei care vor intra in comuniune cu ierarhii schismatici ucrainieni, o masura luata probabil pentru a preintampina exodul de clerici din BOU subordonata Moscovei la noile structuri girate de Constantinopol:
“Mutarea ierarhiei sau a clerului de la Biserica canonica la schismatici sau comuniunea euharistica cu acestia din urma este o faradelege canonnica ce atrage suspendarea corespunzatoare” (din rang sau/si a comuniunii euharistice. Nu este clar daca masura se aplica doar ierarhiei/clerului rus sau ierarhiei/clerului tuturor bisericilor autocefale – n.n.).
***
Parintele Savatie Bastovoi:
Patriarhia Moscovei a rupt comuniunea liturgică cu Patriarhia Constantinopolului
Declarația a fost făcută ieri, la Minsk.
Oare Sfîntul Munte e sub omoforul patriarhului ecumenic? Arhiepiscopia Greciei are autocefalie, sau e sub Constantinopol? Să lămurească cineva care are treabă cu Grecia. Ce alte episcopii prin lume se mai subordinează Patriarhului ecumenic?
Din știința mea, pasul canonic obligatoriu este trimiterea scrisorilor către toate bisericile autocefale prin care se înștiințează cu privire la ruperea comuniunii și se așteaptă hotaririle Sinoadelor locale prin care se face alegerea cu cine ramin in comuniune și cu cine nu. Adică se împarte lumea in două.
Săracii ortodocși de prin lume care vor intra in bisericile “schizmatice” din sfintul munte și de peste tot, ce vor păți? Anatema? Pocăință publică pe treperele bisericii și reprimire prin mirungere pentru lumânările arse pe Athos?
Sa publice cineva lista bisericilor si comunităților care tin de Constantinopol ca sa nu ajungem in iad din greșeală.
Vai lumii…
E foarte interesantă situația generată de această rupere a comuniunii. Patriarhia Rusă are dreptul acesta de a condamna, de la nivel de Sinod, pe cineva care a săvârșit o intruziune pe teritoriul ei condamnată explicit de canoane.
În același timp, în declarația lor sinodală (https://mospat.ru/en/2018/10/15/news165263/), rușii cer: „Facem apel la Întâistătătorii și la Sfintele Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe Locale să facă o evaluare adecvată a acțiunilor anti-canonice menționate mai sus ale Patriarhiei de Constantinopol și să caute în comun a unei căi de ieșire din criza gravă care dezbină trupul Bisericii una, sfântă, sobornicească și apostolească”. Așadar, se lasă a se înțelege că pronunțarea finală trebuie să vină din partea tuturor Bisericilor Locale. Întreruperea comuniunii în faza aceasta presupune doar o determinare a unei luări de poziție din partea celorlalte Patriarhii și Bisericii Autocefale. Nu poate fi ceva irevocabil sau cu consecințe duhovnicești asupra mirenilor mai puțin informați.
Nici nu avea cum să reacționeze altfel Sinodul Rusiei. Buni papusarii politici nu numai la nivel de Romania, ci la nivelul intregii ortodoxii … divide et impera…..
https://m.youtube.com/watch?v=6AyS8-2v_iE
https://m.youtube.com/watch?v=y8yF760vSek
https://m.youtube.com/watch?v=PVw4PVJTckc
Ar mai fi de observat un lucru foarte important. S-au făcut foarte multe apeluri la discutarea pan-ortodoxă a problemei Ucrainei. Multe voci oficiale au cerut aceasta. Totuși Patriarhia Ecumenică nu a socotit de cuviință acest lucru, ci să acționeze unilateral, fără consultare, să intervină în teritoriu străin. Chiar și simplul refuz de a discuta, de a dezbate chestiunea spune totul.
De data aceasta, sunt implicații majore pământești și apar reacții; rușii nu mai stau cu mâinile în sân. Este de văzut și cum se vor derula lucrurile mai departe, cum va fi apărată sau sabotată Ortodoxia mai departe. Cât va conta credința și cât interesele individuale.
Patriarhia Moscovei a facut ceea ce putea sa mai faca si totodata trebuia sa faca. Hai sa fim seriosi, cum sa-l pomenesti pe Bartholomeu: cinstit, drept invatand cuvantul adevarului lui Dumnezeu? Si pe cine anume?
Hai, lasati sa cada mastile sa se vada ce e in spatele formalismelor si a ritualismelor. La noi s-a vazut deja, e semnul vremurilor.
@Titus L
“Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut.” Rugăciunea spune …”pe care dăruiește-l nouă cinstit, sănătos, îndelungat în zile, drept învăţând cuvântul Adevărului Tău”. Fiecare dintre noi este vinovat înaintea Domnului, de aceea avem și asemenea ierarhi. Pe de altă parte, presiunile asupra Patriarhului Bartholomeu sunt uriașe, iar dacă însuși marele Pavel cerea rugăciunile credincioșilor cu atât mai mult și el (Patriarhul Bartholomeu) are nevoie de rugăciunile noastre pentru a răzbi în lupta cu Veliar. Ce am (putea) face oare dacă am fi în locul lui ??? Cred că @exegeticus are dreptate, reacţia Sfintelor Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe Locale poate face ca Patriarhia Ecumenică să-și revizuiască poziţia … Domnul să-i lumineze și să ne lumineze pe toţi !!!
@Romil:
“Fiecare dintre noi este vinovat înaintea Domnului, de aceea avem și asemenea ierarhi.”
Ai dreptate, dar asta nu rezolva problema ci o adanceste si totodata si pe noi in vina. Cercul vicios trebuie rupt, nu merge altfel.
Oooo, daca as fi sigur ca Patriarhul chiar se lupta cu Veliar…! Dar din tot ce face mie imi pare ca sunt prieteni. Caci si Sinodul si schisma sunt roadele “luptei” pe care o duce. Ca nu de la altii au pornit ci de la el. O fi fost impins, presat… poate. Dar e Patriarh. Daca nu poate mai mult decat sa dea cu cadelnita , atunci putea sa raman sa cante in strana. Dar lui i s-a cantat: vrednic este…!
Problema e tare complicată! Noi poporul român, am fost mult persecutati de ruși!
În anii trecuți și Biserica noastră din Republica Moldova a suferit mult din prigoana celor din tagma pro-Rusia. Cel mai bine știe IPS Petru, câte perscuții a îndurat din partea rușilor, pentru că îi ajuta pe românii noștri. Rușii, ei cred că în rai doar ei ajung, și doar ei se mântuiesc. Sunt un popor foarte încăpățânat, arogant, mândru etc. Pe de-o parte are dreptate Patriarhul de Constantinopol cu această decizie, însă problema e că nu trebuia dată independența sau autocefalia unor schismatici. Aici a greșit Bartolomeu. Ucrainienii merită să fie și ei liberi și independenți religios, sa nu mai fie sub cizma Moscovei. Dumnezeu sa limpezească această situație dificilă!