update – Risc de razboi in TRANSNISTRIA? Ideologul Eurasiei, Al. Dughin: RUSIA VA FOLOSI FORTA DACA NATO VINE IN MOLDOVA

17-06-2013 11 minute Sublinieri

transnistria-vrea-trupe-rusesti-b7b69

Sfetnicul lui Vladimir Putin ameninţă R Moldova cu războiul chiar de la Chişinău. Aleksandr Dughin este politolog, sociolog şi filosof rus, ideologul partidului “Rusia Unită”, formaţiune care se află la guvernare în Federaţia Rusă.

Aleksandr Dughin a spus că Rusia este gata să aplice forţa militară în Transnistria, în cazul în care NATO va intenţiona să se deplaseze spre est, în stânga Prutului. “Pentru Rusia, obiectivul numărul unu este apărarea graniţelor şi ca blocul NATO să nu fie la hotar. Acesta este obiectivul primordial. Pentru asta vom face orice scheme şi formule. Trupele ruseşti din Transnistria garantează că NATO nu va intra în acest spaţiu. Credeţi că nu avem ce face cu armata? Ştim şi fără analiştii voştri ce să facem cu ea, avem un teritoriu mare de apărat. Rusia va face apel la folosirea forţei în Transnistria, doar dacă NATO va veni în Moldova“, a declarat Aleksandr Dughin, la Publika Tv.

“Moldova poate intra doar în NATO şi atât, dar nu şi în Uniunea Europeană, care se distruge. Cheile soluţionării diferendului transnistrean sunt la Moscova. Conflictul transnistrean are soluţie. Trebuie să vă integraţi în Uniunea Euroasiatică şi se rezolvă totul”, a mai spus politologul rus.

Analistul politic Oazu Nantoi, directorul de programe la Institutul de Politici Publice, a reacţionat vehement la ameninţările lui Aleksandr Dughin. După ce Dughin a declarat că Rusia va folosi forţa în Transnistria, dacă NATO va veni în Moldova, Nantoi a sugerat că ar fi mai corect din partea sa să nu vină cu ameninţări, relatează Unimedia.

„Vreau să-i mulţumesc dlui Dughin că mă ameninţă cu un război dintre Federaţia Rusă – Republica Moldova, pe teritoriul ţării mele, în timp ce a venit acasă la mine”, a spus în replică directorul de programe IPP în cadrul unei intervenţii pentru PublikaTV.

De asemenea, analistul politic moldovean s-a arătat deranjat de faptul că politologul rus încearcă să discrediteze Uniunea Europeană, în raport cu cea Euroasiatică. „Înainte de a ne vorbi cu candoare despre proiectul euroasiatic, scoateţi trupele militare din Transnistria. În acest fel, Federaţia Rusă va demonstra că nu ne ia drept vasal, ci drept partener de discuţii, că nu trebuie să fim robi în Uniunea Euroasiatică, ci parteneri cu drepturi egale. Nu este corect să rezumăm Uniunea Europeană doar la homosexuali. Uniunea Euroasiatică înseamnă mult zgomot din nimic. Dacă Uniunea Europeană înseamnă o serie de reguli bine definite, atunci Uniunea Euroasiatică este un bulă de săpun. Eu am dreptul singur să decid unde îmi va fi mie mai bine, în Uniunea Europeană sau în cea Euroasiatică”, a punctat Nantoi.

Cât despre problema transnistreană, acesta a spus că este un conflict între Republica Moldova şi Federaţia Rusă. „Rusia este unicul stat care sfidează cinic suveranitatea Republicii Moldova şi care susţine acest regim falimentar şi xenofob în regiunea de est a ţării”, a adăugat Oazu Nantoi.

Experţii în problema transnistreană dau alarma: Separatiştii, ajutaţi de Moscova, se înarmează de război! Reprezentanţii mai multor oragnizaţii neguvernamentale subliniază că Federaţia Rusă nu este interesată ca ţara noastră să avanseze în procesul de integrare europeană și de aceea va încerca să-l compromită prin escaladarea situaţiei din stânga Nistrului, afirmă analiştii.

„În zona geografică pe care o numim zona de securitate există suficient potențial pentru a declanșa anumite operațiuni. Noi putem să ne trezim cu acțiuni pe întreg teritoriul. Nu va fi acea escaladare înceată ca în 1992. Acum lucrurile vor fi foarte rapide. Noi am slăbit capacitatea de apărare a RM în două, am schimbat profilul Armatei Naționale. Ea nu este o armată care poate ataca și nu este o armată care ar putea să se apere de inamicul potențial”, a declarat analistul politic, Viorel Cibotaru, în cadrul unei conferințe de presă.

Totodată, comentatorul politic, Arcadie Barbăroșie, consideră că sunt create toate premisele pentru degradarea situației și că asta are loc în legătură cu apropierea summitului de la Vilnius.

„Pe măsura apropierii summitului UE de la Vilnius sporește riscul de provocări internaționale a confruntărilor armate în zona de securitate în scopul compromiterii perspectivei europene a Republicii Moldova. Federația Rusă nu dorește ca RM să se consolideze ca stat de drept și democratic în baza unui parteneriat oferit de UE”, susține Arcadie Barbăroșie.

Analistul a mai menționat că OSCE trebuie să intervină ca să nu permită declanșarea unui conflict armat.
„Facem un apel către OSCE și Ucraina, care deține președinția OSCE, ca să nu admită declanșarea unui conflict armat în regiunea transnistreană și alimentarea acestuia din exterior”, a adăugat Arcadie Barbăroșie.

Vedeți mai jos o declarație semnată de reprezentanții societății civile în legătură cu situația din Transnistria.

Declaraţia reprezentanţilor societăţii civile cu privire la evoluţia situaţiei în raioanele de est ale Republicii Moldova

Regimul din raioanele de est ale Republicii Moldova este un instrument de exercitare a controlului din partea Federaţiei Ruse asupra comportamentului şi destinului Republicii Moldova. Cert este că Federaţia Rusă nu doreşte ca Republica Moldova să se consolideze în calitate de stat de drept democratic în baza unui parteneriat oferit de UE.

În pofida comportamentului iresponsabil al clasei politice moldoveneşti, la 30 mai curent s-a reuşit depăşirea crizei politice prin instituirea noului Guvern, recent au fost încheiate negocierile cu privire la Acordul de Asociere UE-Republica Moldova şi, pe această cale, s-a păstrat şansa de a atinge punctul, când perspectiva europeană va deveni ireversibilă pentru Republica Moldova. Summitul UE de la Vilnius, programat pentru 28-29 noiembrie 2013, urmează să consolideze perpectiva de existenţă a Republicii Moldova în calitate de stat suveran, membru al familiei europene din care face parte lingvistic, cultural şi istoric.

Însă, procesul sinuos de apropiere a Republicii Moldova de UE a fost acompaniat de politicile de anexare a raioanelor de est ale Republicii Moldova, promovate de Federaţia Rusă. Desemnarea lui Dmitrii Rogozin drept „reprezentant special al Preşedintelui Rusiei pentru Transnistria” la 21 martie 2012, vizitarea scandaloasă a raioanelor de est ale Republicii Moldova de către Anatolii Serdiukov, ministrul apărării al Federaţiei Ruse, la 12 aprilie 2012, înzestrarea unităţilor militare ruseşti cu armament şi unităţi de transport noi, şirul de aplicaţii militare cu trageri de luptă în scopul „ripostei atacului teroriştilor din dreapta Nistrului” sunt doar câteva elemente din acest scenariu. Cert este că, pe măsura apropierii Summitului UE de la Vilnius, sporeşte riscul de provocări intenţionate a confruntărilor armate în zona de securitate în scopul compromiterii perspectivei europene a Republicii Moldova.

Constatăm şi de astă dată, că acţiunile administraţiei de la Tiraspol se încadrează perfect în acest scenariu. Ideea aberantă de mutare a „Sovietului Suprem” de la Tiraspol în Bender/Tighina – localitate cu regim sporit de securitate, este doar un element din şirul acţiunilor provocatoare. Este bine cunoscut faptul că proiectul pretinsei legi cu privire la „frontiera de stat” a început să fie vehiculat la Tiraspol încă în 2012. Faptul că Evghenii Şevciuk a “promulgat” acest act anume acum, la 10 iunie 2013, demonstrează că se urmăreşte scopul torpilării procesului de negocieri, care asigură un minim de comunicare între ambele maluri ale Nistrului şi stabilitate în regiune, şi, pe această cale, dezlegarea mânilor pentru orice acţiuni distructive la adresa Republicii Moldova. Intenţiile de a aplica prevederile acestui act în localitatea Varniţa şi cele din raionul Dubăsari cu începere din 25 iunie curent, pe teritoriul controlat de Republica Moldova, urmăreşte scopul provocării unui conflict armat cu implicarea unităţilor militare ale Federaţiei Ruse, conform precedentului din 1992.

Fiind conştienţi de gravitatea situaţiei, facem un apel către OSCE şi Ucraina, deţinătoarea preşedinţei în OSCE, şi care dispune de pârghii eficiente de exercitare a controlului asupra situaţiei în raioanele de est ale Republicii Moldova, să nu admită declanşarea vreunui conflict armat în regiunea Transnistreană şi alimentarea acestuia din exterior.

Cerem ca UE şi SUA, în calitate de parteneri ai Republicii Moldova, care au investit în procesul de democratizare şi consolidare a Republicii Moldova, să manifeste o vigilenţă maximă şi să anticipeze posibila degradare a situaţiei în zonă.

Ca şi reprezentanţi ai societăţii civile, suntem conştienţi că declanşarea scenariilor distructive pe teritoriul ţării noastre va afecta perpspectiva depăşirii problemelor existente în interiorul ţării şi normalizării relaţiilor dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă. Iată de ce, solicităm respectarea onestă de către Federaţia Rusă a prevederilor Tratatului de prietenie şi colaborare cu ţara noastră, semnat la 19 noiembrie 2001. Considerăm că Federaţia Rusă are de ales care va fi imaginea ei în societatea moldovenească.

Facem un apel la adresa locuitorilor din raioanele de est ale Republicii Moldova – ostatici ai regimului şi politicilor promovate prin intermediul lui, să nu să se lase folosiţi în calitate de „carne de tun”. Consolidarea statalităţii moldoveneşti în baza parteneriatului Republicii Moldova cu UE şi reîntregirea teritorială a ţării noastre este singurul scenariu pozitiv pentru oamenii de bună credinţă de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Cerem ca structurile de stat ale Republicii Moldova să ia o atitudine fermă faţă de posibilele provocări, să nu să se lase atrase în capcanele pregătite şi să continue ferm parcursul european al Moldovei.

Considerăm că clasa politică din Republica Moldova se va compromite definitiv şi ireversibil dacă şi-n acest moment decisiv pentru statalitatea Republicii Moldova nu va reuşi să se manifeste în calitate de reprezentanţi ai poporului, nu va depune efortul colectiv maxim posibil pentru evitarea scenariilor distructive, impuse din exterior, nu va mobiliza întreagă societate moldovenească pentru apărarea viitorului ei comun.

Semnatari:
Vasile Nedelicuc, Arcadie Barbaroşie, Oazu Nantoi, Victor Chirilă, Igor Boţan, Viorel Cibotaru, Radu Brabie, Anatol Ţaranu, Natalia Morari, Iurie Pântea, Sergiu Ostaf
CNP, CREDO, IPP, IESPM, APE,

Chişinău
17 iunie 2013

După aproape 5 luni de criză politică, timp în care era foarte aproape de alegeri anticipate și ratarea unor ținte în procesul de integrare europeană, Republica Moldova a recăpătat o relativă stabilitate guvernamentală. Deși în continuare planează semne de intrebare cu privire la fiabilitatea majorității parlamentare, un nou guvern la Chișinău este un deznodământ încurajator pentru Uniunea Europeană și unul dezamăgitor pentru Rusia.

[…]

Rusia-Moldova: mirajul eurasiatic și tensiuni în Transnistria

Din 2009 de fiecare dată după alegeri regulate sau anticipate în Republica Moldova, Moscova a mizat fie pe un guvern monocolor condus de Partidul Comunist fie pe formarea unei coaliții de centru-stânga în frunte tot cu Partidul Comunist. Criza politică la Chișinău in 2013 facilita promovarea agendei Kremlin-ului pe două dimensiuni.

În primul rând, criza crea premize pentru un nou scrutin înainte de termen. Atacându-se virulent reciproc în cadrul unei eventuale campanii electorale, partidele din fosta alianță ar fi asigurat neintenționat un scor mai mare Partidului Comunist. Astfel alegeri anticipate ar fi oferit o nouă șansă Comuniștilor, partenerul încă preferat al Rusiei, individual sau în coaliție cu un partid de centru-stânga să revină la putere. Concomitent incertitudinea politică și alegerile anticipate ar stopa o serie de procese care ar fi dus Republica Moldova mai aproape de UE în 2013. Ghidată de aceste rațiuni, Rusia pe parcursul crizei nu a fost foarte vizibilă, s-a abținut de la comentarii publice cu privire la evoluțiile interne și a preferat să comunice discret cu partenerii săi la Chișinău. În același timp prin intermediul terțelor Rusia a încercat să fragilizeze Republica Moldova ca stat. De pildă, în plină criză politică consiliul municipal al orașului Taraclia a solicitată autonomie culturală și administrativă pentru comunitatea bulgară din sudul țării. Potrivit unui diplomat din țară membră UE care a urmărit acest dosar îndeaproape, elaborarea proiectului de autonomie pentru minoritate bulgară nu s-a lăsat fără încurajarea și asistența Moscovei. De asemenea, este foarte probabil că în aceeași perioadă Rusia să fi sprijinit tentativa de a organiza și legaliza mișcarea cu caracter paramilitar a cazacilor în Gagauzia.

În al doilea rând, prelungirea crizei și lupta în interiorul Alianței pentru Integrare Europeană discredita ideea integrării europene, oferind teren fertil pentru promovarea proiectului de integrarea eurasiatică în Republica Moldova. Sesizând oportunitatea, Rusia a intensificat eforturile în acest sens. Așa cum sincer a observat un diplomat rus ”dacă România vorbește despre perspectiva europeană a Moldovei, atunci și Rusia poate să promoveze perspectiva eurasiatică în Moldova”. Prin urmare, pe lângă multiplicarea rapidă a ONG-urile care se ocupă de promovarea acestei tematici, au fost organizate o serie de conferințe sub genericul integrării eurasiatice. Trebuie de remarcat că aceste evenimente au fost organizate la Comrat și Bălți, orașe care găzduiesc minorități etnice tradițional pro-ruse și mai nou simpatizante proceselor de integrare în spațiul post-sovietic. Astfel, Rusia încearcă să păstreze dacă nu să extindă în interiorul țării ”insule” ostile proiectului european. Nu în ultimul rând, Rusia a speculat criza pentru a proiecta ”forța blândă” [soft power] în combinație cu promovarea conceptului de integrarea eurasiatică. În cadrul concertului organizat de 9 mai de către ambasada Rusiei, au evoluat doi celebri interpreți ruși care au atras în Piața Marii Adunări Naționale ca magnet mii de nostalgici să asculte cântece patriotice sovietice. Iar în aceeași zi fiind la Tiraspol, Prim-Vice-Ministru rus Rogozin a dat lecții de politică externă sugerând vectorul ”corect” de integrare a Republicii Moldova. Declarația facută pe malul stâng al Nistrului cu privire la singurul viitor luminos al Republicii Moldova reintegrate sub cupola Uniunii Eurasiatice sugerează că integrarea europeană înseamnă implicit separarea definitivă a Transnistriei.

Recrearea alianței pro-europene la Chișinău a dat peste cap calculele Rusiei și a sporit valoarea Transnistriei în calitate de instrument de presiune asupra Republicii Moldova. Un nou guvern la Chișinău exclude unul din argumente utilizate de Moscova și Tiraspol precum că nu avem un partener de discuții. Primul-Ministru Leancă la fel ca și predecesorul său sunt lideri incomozi pentru Rusia și Transnistria. În percepția Moscovei sunt politicieni pragmatici, nu sunt ușor de dezechilibrat emoțional, evită conflict cu Rusia și care deși aparent apleacă ureche și la ce spune Kremlin-ul urmăresc obiectivul startegic, integrarea europeană. Realizând pericolul unei astfel de abordări pentru interesele sale în Transnistria, Moscova în a doua jumătate a anului 2012 a redus semnificativ spațiul de manevră a liderului de la Tiraspol, direct sau indirect a contribuit la tensionarea situației în zona de conflict și la reducerea intensității dialogului direct între Chișinău și Tiraspol (la nivel de lideri și negociatori-șefi). După introducerea neuautorizată a armamentului în zona de securitate, fapt devoalat de Chișinău în toamna 2012, Rusia a preferat să încurajeze provocări prin intermediul ”autorităților” de la Tiraspol. Din senin, negociatorul-șef din partea Transnistriei a vorbit despre posibilitatea reizbucnirii conflictului și necesitatea de a întări contingentului de ”pacificatori”. Pe măsura adâncirii crizei interne la Chișinău, numărul incidentelor minore în 2013 care implicau forțele de ordine a început să crească. Totul a culminat cu probabil cel mai periculos incident de până acum lângă satul Varnița (controlat de autoritățile de la Chișinău) provocat de tentativa părții transnistrene de a instala unilateral 4 posturi de control în zonă. Un diplomat străin explică acest val de provocări: ”Rusia a fost față de Șevciuk generoasă la promisiuni financiare, care nu s-au materializat nici pe jumătate. Situația economică în regiune este dificilă. El încearcă se demonstreze utilitatea sa în schimbul unui sprijin financiar mai substanțial, care să-i permită să se mențină la putere și după expirarea actualului mandat.”

Mesajul pe care îl transmite Rusia este ”cu cât mai aproape de UE este Republica Moldova cu atât mai departe va fi Transnistria”. Negocierile în formatul 5+2 în 2013 au fost sterile. Potrivit unui diplomat participant la negocieri ”la Lvov, negociatorul-șef rus a deturnat discuții timp de o oră spre aspecte de organizare și reprezentare în cadrul întrunilor în formatul 5+2.” Iar la Odessa, partea transnistreană a canalizat prima zi de discuții spre stabilirea și negocierea agendei. Însă scopul principal al Moscovei nu este blocarea negocierilor, ci blocarea parcursului european al Republicii Moldova. În acest context, adoptarea de Tiraspol a ”legii privind frontiera de stat” (elaborată încă în 2006-07 în mandatul lui Smirnov) indică asupra posibilității de escaladare a tensiunilor în vara-toamna acestui an, dacă ”autoritățile” transnistrene vor încerca să delimeteze și să demarcheze ceea ce consideră ”granița de stat”. Deși situația din Republica Moldova diferă de cea din zonele de conflict din Georgia, totuși paralele pot fi trase. În timp ce la Tiraspol se adopta legea cu pricină, în Osetia de Sud soldații ruși în mod agresiv demarcau ”frontiera” cu Georgia, desfașurând sârmă ghimpată și separând pe alocuri casele etnicilor georgieni de loturile lor agricole sau cimitirele satelor. Este greu de imaginat că un astfel de scenariu se poate repeta în Moldova, însă acțiunile militarilor ruși în Georgia nu lasă dubii că Rusia prin intermediul Transnistriei într-o formă mai atenuată ar putea genera tensiuni în zona de securitate pentru a escalada controlat conflictul.

Un răspuns ambiguu din partea negociatorului-șef al Transnistriei cu privire la modul de implementare a ”legii” în localitățile din stânga Nistrului, dar controlate de autoritățile de la Chișinău, confirmă probabilitatea unor provocări. Este foarte posibil ca Rusia să urmărească împiedicarea implementării de Chișinău a unor măsuri în zona frontierii administrative cu Transnitria din planul pentru liberalizarea regimului de vize cu UE. Eventuala ridicare a vizelor de UE pentru cetățeni moldoveni înaintea celor ruși va fi nu doar o înfrângere pentru politica de prestigiu a Rusiei, dar va face pașapoartele moldovenești ușor mai atractive pentru populația din Trasnistria și va crea premize într-o perspectivă medie pentru deschiderea regiunii separatiste (la nivelul contactelor interumane) spre Europa.

Concluzii

Presiunea Rusiei asupra Republicii Moldova va crește pe măsura apropierii summit-ului de la Vilnius. Însă presiunea Moscovei este un element constant în ecuația de integrare europeană, care nu va dispărea după summit-ul de la Vilnius, ba dimpotrivă s-ar putea să crească dacă Republica Molodva reușește să atingă obiective intermediare. Pe termen scurt, vara-toamna anului 2013 va fi un test pentru guvernul de la Chișinău. Pentru a trece cu succes de această perioadă va fi nevoie de: 1) puternică voință politică de a promova sau relansa reforme/proiecte, care să întărească din interior Republica Moldova ca stat și să aprofundeze conexiunile cu UE 2) activitatea calmă de monitorizare a situației din zona de securitate și diplomație activă de informarea și atragerea sprijinului extern (UE și SUA) pentru a descuraja Rusia și Transnistria de la inițierea provocărilor.

Vizite anunțate a comisarilor europeni dar și a miniștrilor de externe din țările membre UE la Chișinău sunt un semnal important pentru Rusia că Republica Moldova rămâne în vizorul său. Un oficial estonian își aduce aminte că în august 2008 ”vizita șefilor de state din țările membre UE la Tbilisi nu avea ca scop doar demonstrarea sprijinului simbolic. În circumstanțele în care nu era clar dacă Rusia se va opri în Gori sau va avansa spre Tbilisi, prezența unor șefi de state în capitala Georgiei era la propriu o măsură de descurajare a ofensivei militare ruse.” Deși situația în 2013 nu este la fel de dramatică în Republica Moldova, totuși un flux constant de oficiali de rang înalt de la instituții europene și statele membre UE, va avea un impact mai mult decât simbolic în condițiile în care Moscova se pare că se pregătește pentru o vară ceva mai ”caldă” în Transnistria.

Autoritatile de la Chisinau sunt ingrijorate de evenimentele recente din Transnistria dupa ce seful administratiei separatiste de la Tiraspol, Evgheni Sevciuk, a semnat o lege “privind frontiera de stat a Transnistriei”. Presedintele moldovean, Nicolae Timofti, a declarat luni ca nu exclude posibilitatea ca in spatele problemei din Transnistria sa se afle forte care doresc destabilizarea situatiei in regiune, transmite Unimedia.md.

“Analizand comportamentul separatistilor, ma intrept spre gandul ca cineva doreste destabilizarea situatiei. Atunci cand Republica Moldova reuseste sa isi rezolve propriile probleme legate de procesul de Integrare Europeana, apar probleme din partea sustinatorilor Transnistriei”, a declarat presedintele Nicolae Timofti dupa sedinta de luni a Consiliului Suprem de Securitate a Republicii Moldova. Timofti a precizat ca subiectul a fost discutat in sedinta Consiliului Suprem de Securitate, aratand ca problema este permanent in atentia administratiei de la Chisinau si ca “trebuie sa discutam mai profund despre masurile care pot fi intreprinse”.

Directorul Serviciului de Informatii si Securitate din republica Moldova, Mihai Balan, considera ultimele decizii adoptate de Tiraspol drept o amenintare la securitatea statului, precizand ca astfel de provocari au mai fost facute anterior. Societatea civila din Moldova se arata si ea ingrijorata de actiunile autoritatilor din stanga Nistrului, arata Unimedia.md. Un grup de reprezentanti ai societatii civile au prezentat luni o declaratie comuna in care sustin ca situatia de la Tiraspol este o provocare a Federatiei Ruse pentru compromiterea parcursului european al Moldovei.

“Regimul din raioanele de Est a Republicii Moldova este un instrument de exercitare a controlului din partea Federatiei Ruse asupra comportamentului si destinului Republicii Moldova. Cert e ca Federatia Rusa nu doreste ca Moldova sa se consolideze in calitate de stat de drept, democratic in baza unui parteneriat oferit de Uniunea Europeana”, se arata in declaratia semnata de mai multe persoane fizice si ONG-uri.

Presa din Republica Moldova a relatat saptamana trecuta ca seful administratiei separatiste de la Tiraspol, Evgheni Sevciuk, a semnat o lege “privind frontiera de stat a Transnistriei”, plenul Parlamentului de la Chisinau urmand sa se reuneasca in sedinta joi pentru a discuta problema transnistreana si tensiunile care au loc in ultima perioada in regiune.

In textul documentului semnat de liderul separatist figureaza si satul Varnita, aflat sub jurisdictia constitutionala a Republicii Moldova. Acum doua luni, la Varnita, au avut loc ciocniri intre localnici si militia transnistreana, dupa ce autoritatile separatiste au instalat abuziv mai multe puncte de control, noteaza Deutsche Welle. Chisinaul nu recunoaste documentul emis de Sevciuk si a sesizat cancelariile europene, mediatorii si observatorii la procesul de negocieri pentru solutionarea politica a diferendului transnistrean.

Presedintele in exercitiu al OSCE, Leonid Kojara, si-a exprimat miercuri ingrijorarea pe aceasta tema, in cadrul unei convorbiri telefonice a oficialului OSCE cu premierul moldovean Iurie Leanca. Oficialul ucrainean a subliniat importanta consolidarii eforturilor participantilor la procesul de reglementare a conclictului transnistrean, pentru a nu admite escaladarea conflictului, potrivit Publika.md.  Kojara a confirmat disponibilitatea de a sprijini eforturile autoritatilor de la Chisinau in vederea ameliorarii situatiei si revenirii la un dialog civilizat la masa de negocieri pentru asigurarea securitatii in regiune.

varnita


Categorii

1. DIVERSE, Basarabia, Rusia, SUA versus Rusia, Transnistria, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

17 Commentarii la “update – Risc de razboi in TRANSNISTRIA? Ideologul Eurasiei, Al. Dughin: RUSIA VA FOLOSI FORTA DACA NATO VINE IN MOLDOVA

  1. Un articol intresant pentru ce s-a intamplat tocmai azi 17.06.2013 in Romania.Ne-a vizitat un general rus despre care se spune ca a fost si seful FSB-ului, fost KGB si care a obtinut o reactie care a socat intr-o anumita masura opinia publica romana si a surprins totodata.Anume reactia obtinuta de la presedintele Basescu, care a declarat public ca e deschis spre Moscova si ca ar dori, acest lucru sa ajunga la presedintele Federatiei Ruse Putin.Toti s-au intrebat unde e retorica aceea a presedintelui nostru agresiva fata de Rusia.Dintr-o data Romania se deschide spre est si spre Moscova.

  2. Pingback: Sefii serviciilor secrete din RUSIA si SUA la Bucuresti. Posibile teme de discutie: SCUTUL ANTIRACHETA si SPIONAJUL ELECTRONIC/ Spionaj la summit-ul G8 din 2009/ Secta mormonilor: candidati manciurieni si in cazul NSA, GIGANTUL SECURISTIC AMERICAN - Răzb
  3. Republica Moldova este pregătită să riposteze în cazul unui atac al separatiştilor transnistreni, avertizează ministrul moldovean al Apărării, Vitalie Marinuţa, pe fondul tensiunilor generate de hotărârea Tiraspolului referitoare la “frontiera de stat” a Transnistriei.
    http://www.mediafax.ro/externe/chisinaul-avertizeaza-ca-este-pregatit-sa-riposteze-unui-eventual-atac-separatist-transnistrean-10988464

    Agitatie in Transnistria, Parlamentul Republicii Moldova intra in sedinta speciala. Plus: problema Moldovei si Transnistriei a fost discutata la intalnirea lui Ponta cu Merkel – surse
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15032805-agitatie-transnistria-parlamentul-republicii-moldova-intra-sedinta-speciala-plus-problema-moldovei-transnistriei-fost-discutata-intalnirea-lui-ponta-merkel-surse.htm

  4. Pingback: The russians are coming? Dughin, ideologul Eurasiei, vrea sa “SALVEZE: ROMANIA DE UE prin Rep. Moldova/ Pacepa reactivat mediatic. Vreo legatura cu LARRY WATTS?/ SUA taraste lumea catre RAZBOIUL FINAL - Recomandari
  5. Pingback: PLANUL ANTI-VILNIUS. Cum se infrunta RUSIA cu EUROPA pe micul trup al Republicii Moldova - Recomandari
  6. Pingback: Lavrov chestioneaza Republica Moldova asupra apropierii de UE/ Mitropolitul Vladimir al Moldovei CONTESTAT: acuzat de COMPROMIS pe legea “egalitatii”/ Putin la tinerete ca la batranete: ARESTAND DIZIDENTI ANTI-SOVIETICI – FOTO - Recomand
  7. Pingback: RESURECTIA IMPERIULUI RUS? Dan Dungaciu despre discursul lui Putin asupra STARII NATIUNII. Despre discursul conservator al liderului rus, presiunile ce vor fi exercitate asupra Rep. Moldova si parteneriatul cu Germania - Recomandari
  8. Pingback: RESURECTIA IMPERIULUI RUS? Dan Dungaciu despre temele discursului lui Putin asupra STARII NATIUNII: conservatorismul liderului rus, presiunile ce vor fi exercitate asupra Moldovei si parteneriatul cu Germania - Recomandari
  9. Pingback: MANEVRE DE TENSIONARE A SITUATIEI IN TRANSNISTRIA: arestarea directorului liceului de limba romana si a unor militari moldoveni - Recomandari
  10. Pingback: TRANISTRIA CERE ALIPIREA LA RUSIA!/ PUTIN a proclamat oficial ANEXAREA CRIMEEI la Rusia. DISCURSUL-REPLICA fata de Occident al presedintelui rus/ Dan Dungaciu: NISTRU – NOUA LINIE DE RAZBOI [video] - Recomandari
  11. Pingback: CARE ESTE RELEVANTA REALA A LUI ALEXANDR DUGHIN? De ce propaganda euroatlantica are nevoie de mitul fals al IDEOLOGULUI ORTODOXIST “DIN UMBRA”? - Recomandari
  12. Pingback: Diversiuni moscovite: “PATRIOTII MOLDOVEI” vor sa declare autoritatile de la Chisinau ilegale si revendica teritoriile “MOLDOVEI MARI”/ Se reactiveaza si vechiul amic al filostilistilor romani, Viorel Ciubotaru, seful Asociatiei Sf
  13. Pingback: “LOTUL DUGHIN”. Listele negre revin in actualitate. Potentiale “tinte” din Romania pe o lista atribuita ideologului AL. DUGHIN - Recomandari
  14. Pingback: FRIEDMAN: POSIBILITATEA UNEI CONFRUNTARI MILITARE CU RUSIA E RIDICATA. Nu cu trupe americane, ci romanesti/ Ucrainienii din regiunea Cernauti se refugiaza in Romania de frica razboiului/ Dughin vorbeste despre “imperiul eurasiatic” din care sa
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare