Si cu ce ajuta crestinii copti din Egipt fandoseala asta anti-canonica? Rugaciunea cu heterodocsii este oprita de canoanele Bisericii Ortodoxe. Nu e oprit de canoanele Bisericii sa-i ajuti pe cei in nevoie cu bani si cu asistenta de orice fel. Nu mai bine facea Patriarhul Bartolomeu niste economii de la atatea sindrofii si vizite ecumeniste ca sa ajute realmente comunitatile copte din Egipt, daca despre asta era vorba? Ah, de fapt, nu despre asta era vorba…? Mda…
Articole din categoria: Patriarhul ecumenic Bartolomeu
Ce trebuie sa inteleaga ierarhii romani de aici? Ca apologia si apararea documentelor de la Sinodul din Creta este o cauza nu doar pierduta, ci, deja, daunatoare si sinucigasa. Sinodul din Creta a fost intrunit pentru cautionarea ecumenismului, iar principalul sau artizan, SS Bartolomeu, nu rateaza si nu va rata nicio ocazie de a arata acest lucru.
Din păcate, grupul cunoscut care constituie fațada împotriva Bisericii canonice și a deciziilor Sfântului și Marelui Sinod care s-a întâlnit în Creta este întărit, de asemenea, de frații ierarhi ai Preasfintei Biserici a Greciei, cum ar fi Înaltpreasfințiții mitropoliți Ambrozie de Kalavryta și Aigialia și Serafim de Pireu, iar acest lucru prin modalități scrise redactate cu timp și contratimp, înainte și după convocarea Marelui Sinod, cât și prin cuvântul lor neatent, la orice subiect.
În scrisoarea sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a chemat Arhiepiscopul Ieronim și Biserica Greciei să susțină deciziile luate la Sfântul și Marele Sinod. Patriarhul a subliniat faptul că deciziile Sfântului Sinod manifestă unitatea Bisericii Ortodoxe, care rezultă din sinodalitatea ei. În același timp, Patriarhul cheamă Arhiepiscopul să nu se lase influențat de persoane care, în sânul ierarhiei Bisericii Greciei nu sunt de acord cu deciziile în cauză, menționând numele mitropoliților Ambrozie al Kalavrytriei și Serafim de Pireu.
La ședința de după amiază de vineri, 24 iunie, președintele Sinodului, Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, sesizând dificultatea care a intervenit în reglementarea temei, a propus să se constituie o comisie cu participarea Bisericilor care au propuneri, ca să găsească o exprimare și formulare a temei în dezbatere care să satisfacă toate părțile. Trebuie remarcat că nu a fost sesizată existența vreunei lucrări de secretariat, chiar și măruntă, și pregătirea diferitelor locuri ale Bisericilor pentru facilitarea lucrărilor Sinodului. Din păcate, în acea clipă hotărâtoare, a cerut și a luat cuvântul Preasfințitul de Pergam, care, deși se afla în afara realității, a zis că textul este foarte bun și nu vede motiv pentru a se face comisie și, de aceea, nu este nevoie de nici o astfel de mișcare. Concesia Sanctității Sale la insistența cu totul jenantă și bizară a Preasfințitului de Pergam pentru cele ce trebuiau formulate în text, fără dispoziție spre dialog, spre înțelegerea opiniei celorlalte Biserici și spre efortul conjugat al diferitelor abordări ale temei, a pricinuit reacția justificată, până la o enervare vădită, a Patriarhului României, până atunci domol și participant cu argumente teologice la dezbateri. În plus, și Patriarhul Serbiei și-a depus opinia scrisă, cu care a sprijinit faptul că tema nu este definitivată și, pentru aceasta, trebuie ori să fie amânată, ori să fie prelungite lucrările Sinodului pentru o prelucrare mai bună a textului.
A SE CITI ACTUALIZAREA DIN FINALUL POSTARII, PENTRU A INTELEGE INCLUSIV RECTIFICAREA FACUTA IN TITLU! Orthodox Ethos: Documentele finale scanate ale Sinodului de la Creta arata ca sunt mult mai multi ierarhi care nu au semnat actul ecumenist nr. 6 …
Cu alte cuvinte, Basilica nu face altceva decat sa alimenteze toate teoriile agitatorilor anti-ierarhie de la noi, care invoca, deja, existenta unei prigoane in temeiul documentelor votate la Creta si al articolului 22 din sus-mentionatul document! Fie si din punctul de vedere al comunicarii publice, greseala Basilica e atat de grava incat s-ar impune sanctionarea urgenta a celor responsabili de asa ceva! A pune gaz pe foc, dupa ce oricum acesta a fost domolit cu mainile altora, este pur si simplu criminal de iresponsabil!
Acum repet întrebarea: de ce era nevoie acum de asemenea precizări, de ce trebuia să intrăm singuri în hăţişul unor întrebări spinoase? Şi aici apare, unică deocamdată, poziţia Episcopului Macarie Drăgoi. Deşi a semnat (ultimul) documentul numărul 6, arhiereul a postat pe site‑ul Episcopiei o mărturisire proprie, în 3 puncte. E drept, post‑factum, însă la foarte scurt timp după întoarcerea acasă. Concret, ierarhul ortodox din diaspora cere continuarea discuţiilor şi limpezirilor asupra acestui controversat punct 6, într‑o atmosferă sinodală extinsă (cu participarea Bisericilor care nu au ajuns în Creta), cu argumente aşezate şi fără graba de a iscăli hotărârile luate. Nouă, ca laicat ortodox, nu ni se pare nimic greşit în această atitudine care reflectă o conştiinţă eclezială vie. „Haideţi să mai dialogăm, haideţi să mai limpezim apele, avem timp suficient pentru o nouă întâlnire – aşa cum a propus şi Preafericitul Daniel”, asta vrea să spună Macarie Drăgoi. Şi ce ar fi rău în asta? Unde ar putea fi greşeala?
”Biserica României, considera Ware, nu ia partea nimanui in conflictul dintre Constantinopol si Moscova. Iar Biserica României, trebuie sa ne reamintim, este, dupa Rusia, cea mai mare Biserica Ortodoxa. Si, daca lasam la o parte Ucraina, Biserica României este mai mare chiar decat Patriarhia Moscovei. Asa ca românii pot juca un rol important de mediere, iar ei au sugerat chiar ca urmatoarea intalnire a Sfantului si Marelui Sinod sa aiba loc in România. Si este importanta aceasta invitatie, pentru ca sinoadele de acest tip sunt foarte costisitoare. Insa Biserica României ar putea sustine costul intretinerii a 350 episcopi timp de 11 zile!”
Participarea Bisericii Ortodoxe in Consiliul Mondial al Bisericilor, ca membru si nu ca observator, este o cauza de ingrijorare. Pentru ca nu imi pot imagina pe Sfantul Atanasie cel Mare si Sfantul Vasile cel Mare luand parte la un consiliul al arienilor, eunomienilor sau macedonienilor din vremea lor. Nici nu imi pot imagina pe Sfantul Grigorie Palama alaturandu-se unui consiliu din care facea parte Varlaam, Achindin, Gregoras si sustinatorii lor pentru a aborda diferite probleme sociale ale vremii lor.
“Sfantul Sinod a hotarat ca Sinodul ce a avut loc la Creta nu poate fi privit drept unul panortodox, iar documentele aprobate nu pot fi privite drept exprimand un consens panortodox”, a declarat Vladimir Legoyda, seful Departamentului Sinodal pentru Societate si Relatiile cu Media.
Conform Patriarhului Ecumenic, discutiile legate de aceste texte nu au fost finalizate. Va fi trimisa o enciclica fiecarei Biserici, incurajand fiecare biserica sa se adune si sa discute aceste subiecte. Astfel, aceste subiecte vor continua sa fie discutate pentru a fi relevata constiinta Bisericii. Acest lucru va permite Bisericii ca intreg sa se exprime asupra modului in care priveste Sinodul.
Vladica a mai relatat ca ierarhia greaca a fost criticata aspru la Sinod pentru pozitia sa. Probabil presiunile psihologice au contribuit la formularea de compromis care a fost, in cele din urma, acceptata. ”Eu insumi m-am confruntat cu presiuni serioase si comportament abuziv din partea ierarhilor. Conform informatiilor mele, si alti membri ai Bisericii Greciei au suferit aceeasi presiune”, a spus Mitropolitul Hierotheos.
Grupurile fundamentaliste si fanatice, printre care se regasesc teologi si ierarhi, care sunt active, intr-o masura mai mica sau mai mare, peste tot in lumea ortodoxa, sunt un motiv serios pentru care a existat un risc nu doar de amanare, ci chiar de anulare a Sfantului si Marelui Sinod. Opozitia acestor grupari fata de orice fel de idee de apropiere de alti crestini a exercitat o influenta indirecta asupra Sinoadelor locale, care au adus si incearca sa introduca amendamente in textele si asupra termenilor documentelor care au fost pregatite in intalnirile pre-sinodale. Nu ne facem iluzii. Pentru aceste grupari, suntem cu totii in erezie si apostazie.
Se intenţionează să fie un Sinod panortodox al Bisericilor Ortodoxe dar s-a făcut destul de puţin efort ca să se implice toate Bisericile ortodoxe în materialele pregătitoare. Ele provin, în mare, de la Patriarhul Ecumenic. Faptul că Patriarhul Ecumenic îl convoacă mi se pare un lucru bun şi admirabil, dar etapele pregătitoare nu ar trebui să-i aparţină, ar trebui să fie mai largi decât atât. Sunt destul de puţine dovezi că această lărgime există.
Cat priveste decizia Patriarhiei Ecumenice de a tine, in continuare si in actualele conditii, Sinodul, este echivalenta, si ne cantarim cuvintele, cu o schisma de facto in ortodoxie. Prin acest lucru intelegem crearea unei falii, fara a se ajunge la ruperea legaturilor canonice sau la intreruperea pomenirii.
Vladimir Lagodya, seful Departamentului Sinodal pentru Relatia Biserica, Societate si Media, a spus, in cadrul unei emisiuni TV, ca “este destul de greu sa vorbesti despre statutul panortodox al Sinodului” [din Creta]. Amintitul Sinod “poate fi numit, probabil, conferinta intra-ortodoxa, dar e greu de numit Sinod Panortodox”. Legodya a reamintit ca, potrivit regulamentului Sinodului, toate deciziile trebuie adoptate in consens, unanim.
“Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca în acest duh de mărturisire a dreptei credinţe, de păstrare a unităţii Bisericii şi de răspuns comun la probleme urgente ale timpului nostru, să manifestăm adevărata iubire faţă de Ortodoxie, nu doar una declarativă, să nu se spună despre noi că iubim o Ortodoxie ideală, dar nu putem administra sau păstori o Ortodoxie reală, adică nu trebuie să iubim numai Ortodoxia, ci şi pe ortodocşi, chiar dacă sunt de alt neam, din altă regiune a pământului şi prin aceasta arătăm că vom cultiva credinţa în iubire, cum ne cere Sfântul Apostol Pavel”
Conform agentiei de presa Romfea.gr, obstea monahala schismatica a Manastirii Esfigmenu ar fi cerut, prin intai-statatorul sau, staretul Metodie, reluarea comuniunii cu Patriarhia Ecumenica si, astfel, cu celelalte manastiri ale Sfantului Munte Athos.
Făcând referire la faptul că Sfântul şi Marele Sinod Panortodox, înainte să se întrunească, este numit de unii „apărători ai ortodoxiei” drept „sinod tâlhăresc”, Patriarhul Ecumenic se întreabă ce autoritate vor avea deciziile acestuia şi care vor fi urmările canonice în cazul nesupunerii faţă de aceste hotărâri.
Un expert citat de Ria Novosti considera ca tensiunea intre Biserica Greciei si Patriarhia Constantinopolului a crescut sub impactul factorilor politici si nu numai, acesta comentand pe marginea refuzului Arhiepiscopului Ieronim al Atenei de a lua parte la intalnirea programata in ianuarie 2016 in Istanbul dedicata Sinodului Pan-Ortodox.
Impreuna cautam sa atrage atentia opiniei publice asupra suferintelor fratilor nostri din Orientul Apropiat, Nordul Africii, Kosovo si Metohia, iar acum si din sud-estul Ucrainei, unde sangele crestinilor ortodocsi este varsat, bisericile lui Dumnezeu sunt distruse, multimi de refugiati lasati fara acoperis sunt expusi la pericol continuu din partea fortelor radicale motivate de intoleranta etnica si religioasa
In particular, Sinodul Bisericii Ortodoxe Ucrainiene si-au exprimat ingrijorarea cu privire la activitatile ierarhilor constantinopolitani desfasurate pe “teritoriul canonic” al Patriarhiei Moscovei fara a avea, insa, aprobarea Bisericii locale, conform theorthodoxchurchinfo.
In controversele legate de educatia sexuala pe care unele ONG-uri seculariste si anticlericale o vor cu tot dinadinsul introdusa in scoli, o atitudine comuna intalnita, ce-i drept, mai mult pe Facebook, surprinde prin ineptia sa. Astfel, pentru o serie de revoltati de ideea abstinentei, propunerea ONG-urilor crestine sau/si pro-viata nu ar insemna altceva decat interzicerea sexului! Dupa mintea acestor “tineri liberi si frumosi”, scolile din Romania s-ar transforma intr-un fel de loc al terorii si al politiei moravurilor intr-un mod similar unor tari musulmane.
Aşadar, Mitropolia Autonomă după Vechiul Calendar „Episcop Gherasim” nu este o asociaţie religioasă, cum în mod fals şi abuziv pretinde, nici nu are vreo legătură oficială cu vreo Biserică Ortodoxă canonică şi nici nu este recunoscută ca parte a Bisericii Ortodoxe de pretutindeni (universale).
Criticăm, de asemenea pe cei care afirmă că în Biserica Ortodoxă Română nu mai este Harul Duhului Sfânt, datorită faptului că unele mădulare ale Ei sunt căzute în rătăcirea ecumenistă, ca și cum Harul s-ar retrage în mod automat din Biserica Lui Hristos. Nu noi suntem salvatori ai Bisericii, ci Biserica este cea care ne salvează pe noi.
Recent, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, in cadrul unui interviu acordat alaturi de “ierarhi” ucrainieni, ar fi declarat ca crede in unificarea bisericilor ucrainiene intr-o singura biserica locala si ca este gata sa-i acorde acesteia statutul autocefaliei. “Cred cu convingere ca bisericile ucrainene se vor uni si ca Ucraina va avea o biserica nationala in viitorul apropiat”, a spus Patriarhul Bartolomeu.
In luna februarie 2015 au avut loc vizite si intalniri intre delegatiile organziatiilor ecleziastice ucrainiene ortodoxe din SUA, care se afla sub autoritatea Patriarhiei Ecumenice, si cele din Ucraina – fie canonice, anume Biserica Ucrainei ce tine de Patriarhia Moscovei, fie nerecunoscute, din randul celor necanonice locale (“Patriarhia” Kievului, “Biserica Autocefala” si altele).
Cele de mai sus vatămă simțământul dogmatic și liturgic ortodox și pricinuiesc confuzie în conștiințele creștinilor din toată lumea, și încă o dată ne fac să conștientizăm că întru nimic nu se folosesc de pe urma acestora, ci mai multă sminteală se pricinuiește, dată fiind stagnarea dialogului teologic început în urmă cu decenii, așa încât viziunea unirii întru adevăr și într-o credință a ajuns să pară o realitate cu neputință de împlinit.
EVZ: ȘOC la Istanbul: Papa cere REUNIFICAREA URGENTĂ a Bisericilor Catolică și Ortodoxă! „FĂRĂ CONDIȚII” Papa Francisc a lansat duminică la Istanbul un apel ferm pentru unitatea Bisericilor Catolică și Ortodoxă, despărțite de un mileniu, arătând că victimele războaielor și …
Basilica.ro: Reluarea dialogului între creştinii ortodocşi şi creştinii vechi-orientali În perioada 23-26 noiembrie, la Atena se desfăşoară întrunirea mixtă între delegaţii Bisericii Ortodoxe şi ai Bisericilor Vechi – Orientale, în vederea reluării dialogului dintre cele două tradiţii creştine care au …
Balkaneu.com: The reunification of the Churches constitutes a duty of our time In Turcia au existat evolutii recente legate de libertatile religioase, insa mai sunt multe de facut, a spus intr-un interviu Patriarhul Ecumenic Bartolomeu. In acelasi interviu, intrebat fiind …
UPDATE (intr-un tarziu, BOR comunica, totusi…): Ziarul Lumina: Întâlnire de pregătire a Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe. Reuniunea Comitetului Interortodox Special La Centrul Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy, Elveţia, a avut loc în perioada 29 septembrie – 4 …
TheOrthodoxChurchInfo: Comunicatul final al Comisiei Internationale pentru Dialogul Teologic intre Biserica Romano-Catolica si Biserica Ortodoxa A 13-a reuniune a Comisiei Mixte Internationale pentru Dialogul Teologic intre Biserica Ortodoxa si Biserica Romano-Catolica a avut loc intre 15 si 23 septembrie 2014 …
“Kosovo este pamantul sfant al Serbiei”. Aceasta declaratie a fost facuta de patriarhul Serbiei Irenej la Tirana si a declansat controverse politice aprinse in Albania.