Biserica Rusiei pune la indoiala statutul de SINOD PANORTODOX al intalnirii de la CRETA/ PATRIARHIA SERBIEI contesta regulamentul Sinodului si ISI ANUNTA RETRAGEREA DE FACTO/ Pr. John Chryssavgis, consilier al PATRIARHIEI ECUMENICE, considera ca deciziile SINODULUI PANORTODOX vor fi OBLIGATORII chiar daca nu participa toate Bisericile Locale: “SINODUL VA FI ASEMENEA CONCILIULUI II VATICAN”! Se pregateste un DICTAT TALHARESC al “Fanarului”?
Vladimir Lagodya, seful Departamentului Sinodal pentru Relatia Biserica, Societate si Media, a spus, in cadrul unei emisiuni TV, ca “este destul de greu sa vorbesti despre statutul panortodox al Sinodului” [din Creta]. Amintitul Sinod “poate fi numit, probabil, conferinta intra-ortodoxa, dar e greu de numit Sinod Panortodox”. Legodya a reamintit ca, potrivit regulamentului Sinodului, toate deciziile trebuie adoptate in consens, unanim. “Daca cel putin una din biserici se opune unui document, acesta nu va fi adoptat. Nu se poate vorbi de consens panortodox intr-o situatie in care trei biserici autocefafale refuza sa participe!“, a spus acesta, conform pamvir.com
Intr-adevar, dupa ce Biserica Bulgariei si-a anuntat retragerea de la Sinodul Panortodox, anulandu-si inclusiv rezervarile facute pentru cursa aeriana, invocand rezerve legate de regulament si proceduri, a venit randul Patriarhiei Antiohiei sa anunte ne-participarea la intalnirea din Creta. Antiohienii au invocat, printre motivele ne-participarii, faptul ca respingerea documentului despre casatorie nu a fost luata in seama (reprezentantii Patriarhiei Antiohiei nu au votat documentul Sinaxei Panortodoxe despre Importanta postului si a casatoriei), ca unele tematici de importanta pentru acestia au fost indepartate de pe agenda Sinodului si ca Patriarhia Ecumenica a ignorat conflictul dintre Patriarhia Antiohiei si cea a Ierusalimului (comuniunea dintre cele doua scaune fiind, in prezent, intrerupta).
Patriarhia Serbiei a anuntat, de asemenea, retragerea de la Sinodul Panortodox. Sarbii au contestat, initial, Regulamentul Sinodului, observand ca stabilirea unui cod de reguli inaintea intrunirii unui Sinod este contrara traditiei ortodoxe, diminuand rolul episcopului in deciziile sinodale (de vreme ce votul va fi in functie de biserica autocefala, nu de episcop), absenta unor teme de interes (autocefalia), nerecunoasterea rolului Sinoadelor Ecumenice din sec. IX (respectiv, a Sinodului al Optulea al Patriarhului Fotie), precum si necesitatea unor amendamente aduse documentelor pre-sinodale.
Ulterior, invocand divergentele intre bisericile autocefale cu privire la documentele pre-sinodale, retragerea Bisericii Bulgariei si a celei a Antiohiei de la Sinod, precum si problemele comuniunii dintre Patriarhia Serbiei si cea a Romaniei, dar si lipsa de receptivitate a Bisericii Constantinopolului fata de temele de interes pentru sarbi, patriarhul Irineu a cerut amanarea Sinodului si considerarea intalnirii de la Creta drept una pregatitoare a acestuia.
In schimb, Biserica Albaniei a luat o alta pozitie, favorabila Patriarhiei Ecumenice, conform careia “anularea convocării Sfântului și Marelui Sinod nu poate avea loc fără o nouă decizie a aceluiași organism care a decis aceasta convocare. El nu poate fi anulat în ultimul moment, prin declarații și mesaje ale diferitelor părți.”
De asemenea, arhid. John Chryssavgis considera ca, din punct de vedere procedural, Sinodul Panortodox este valid chiar si in conditiile in care unele biserici autocefale nu vor participa, iar deciziile care se vor lua vor fi obligatorii pentru toti membrii Bisericii Ortodoxe Universale. Parintele Chryssavgis a comparat Sinodul de la Creta cu Conciliul Vatican II (momentul aggiornamento-ului catolic, vezi detalii aici), desi a nuantat, aratand ca probabil ar exista mai multe diferente decat similaritati intre cele doua evenimente.
Pentru alte luari de pozitie, vezi aici:
- Mitropolitul Gabriel de Loveci aduce lămuriri despre poziția Bisericii Ortodoxe Bulgare față de Sinodul din Creta. “Mergem la un Sinod la care deciziile deja au fost luate”.”Patriarhii nu sunt, în ciuda tuturor lucrurilor, Sinodul”
- Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk: “care este legitimitatea acestui Sinod, cum vor fi deciziile sale acceptate într-o Biserică care va refuza să participe la el, și nu doar pentru anumite considerente tehnice, ci din motive de principiu?”
- Carol Saba, purtator de cuvant la Sinodul din Creta si responsabil cu comunicarea AEOF, vede in Sinodul din Creta un aggiornamento pentru Ortodoxie
- Enciclică a Sinodului permanent al Bisericii Ortodoxe a Greciei despre Sfântul și Marele Sinod
- BISERICA BULGARIEI se RETRAGE de la SINODUL PANORTODOX
- EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX. Modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII si RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ IPS Hierotheos Vlachos despre PROBLEMELE ESENTIALE ALE SFANTULUI SI MARELUI SINOD: “Se pare că prin acest Sinod se urmărește inițierea unei noi epoci bisericești, a apostazierii de la teologia și mărturisirea Sinoadelor ecumenice”
*
- Scrisoarea Manastirii Caracalu de la MUNTELE ATHOS pe tema SINODULUI PANORTODOX. “Afirmatiile cu privire la chestiunile ecleziologice sunt precare si ambigue, permitand interpretari ce se abat de la dogma ortodoxa”
- SFANTUL MUNTE reactioneaza fata de SINODUL PANORTODOX. Punctele criticate de parintii atoniti: SUBMINAREA SOBORNICITATII, AMBIGUITATEA TEOLOGICA, ATRIBUIREA TERMENULUI DE “BISERICA” EREZIILOR si SCHISMELOR
- MITROPOLITUL SERAFIM DE PIREU: interviu despre SINODUL PANORTODOX pentru emisiunea Universul Credintei (Video)/ Staretul Iustin de la Oasa: “SA AVEM INCREDERE CA DUMNEZEU NU NE VA LASA. Nu ingrijorarea va rezolva ceva, cat rugaciunea”/ Problema traducerilor românești ale documentelor pre-sinodale
- EXPLICATIILE PS LONGHIN DESPRE NEPOMENIREA PATRIARHULUI KIRILL/ Precizari despre POZITIA BISERICII GEORGIEI asupra documentului controversat RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU LUMEA CRESTINA/ Raspunsurile PATRIARHIEI MOSCOVEI la criticile aduse documentelor panortodoxe si DECLARATIEI COMUNE a PF Kirill si Papei Francisc/ MITROPOLITUL GABRIEL din Biserica Bulgariei CRITICA documentul panortodox despre RELATIILE CU INTREAGA LUME CRESTINA
- Prima victima a opozitiei fata de declaratia comuna a PATRIARHULUI KIRILL si a PAPEI FRANCISC. O stareta a fost excomunicata
- CONTROVERSELE TEOLOGICE SI CANONICE LEGATE DE SFANTUL SI MARELE SINOD PANORTODOX. Atitudinile episcopilor Serafim de Pireu si Hierotheos Vlachos exprimate la Simpozionul “SFÂNTUL ȘI MARELE SINOD. Mare pregătire, fără rezultate”/ PS LONGHIN INTRERUPE POMENIREA PATRIARHULUI KIRILL (Video)/ Reactii si in Basarabia/ INTREBARI SI PRECIZARI NECESARE
- Componenta delegatiei BISERICII GRECIEI la SINODUL PANORTODOX/ Precizarile IPS Hierotheos Vlachos privitor la PERSONALISMUL VOLUNTARIST din documentele pre-sinodale/ SCRISOAREA-PROTEST a unor parinti si mireni din BULGARIA fata de ELEMENTELE ECUMENISTE ale textelor SINAXEI PANORTODOXE
- Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari.“SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE”
- Scrisoarea IPS Hierotheos Vlachos catre Sinodul Bisericii Greciei. CRITICA AMBIGUITATILOR ECUMENISTE SI A CACODOXIEI POST-PATRISTICE/ Teologul Dimitrios Tselengidis catre Patriarhul Kirill despre PERICOLUL SCHISMEI
- ”MISIUNEA BISERICII ORTODOXE IN LUMEA CONTEMPORANA”– proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX. Critica profetica a CONSUMERISMULUI, GLOBALIZARII LIBERALE SI A MANIPULARILOR OPINIEI PUBLICE. Documentul mentioneaza persecutia crestinilor, criza refugiatilor, condamna razboiul si inarmarea, atrage atentia asupra biotehnologiilor si biomedicinei
- PATRIARHUL KIRILL pe tema SINODULUI PANORTODOX: Nu vom numi Marele Sinod ca fiind ”ECUMENIC”/ Recunoasterea unilaterala a SCHISMATICILOR din UCRAINA ar avea CONSECINTE CATASTROFICE pentru UNITATEA ORTODOXIEI/ Care este documentul pre-sinodal cel mai important in opinia liderului Bisericii Rusiei?
- “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU INTREAGA LUME CRESTINA” – proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX. Critica teologului Dimitrios Tselenghidis. AFIRMATII CONTROVERSATE SI CONTRADICTORII DESPRE UNITATEA BISERICII SI MISCAREA ECUMENISTA. STATUAREA“SISTEMULUI SINODAL” CA UNICA GARANTIE A PASTRARII ORTODOXIEI
- “IMPORTANTA POSTULUI SI A RESPECTARII ACESTUIA ASTAZI” – proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX
- MARELE SINOD PANORTODOX – PROGRAMAT PENTRU 16-27 IUNIE 2016. O veste buna: documentele de lucru vor fi facute publice/ DOCUMENTUL INTEGRAL AL TEMEI“Sfânta Taină a Cununiei şi impedimentele la căsătorie”: BISERICA ORTODOXA NU ACCEPTA CONTRACTELE DE COABITARE PENTRU PERSOANELE DE ACELASI SEX
- SINAXA PANORTODOXA LA CHAMBESY. Cuvantarile PF Bartolomeu si PF Daniel.PATRIARHUL ECUMENIC RIDICA PROBLEMA “URMARILOR CANONICE” PENTRU CEI CARE NU VOR PRIMI DECIZIILE “SFANTULUI SI MARELUI SINOD”. Cat de reprezentative sunt lucrarile sinaxelor panortodoxe?
- Parintele Savatie despre AGENDA MASONICA si “REVIZIONISTA” A SINODULUI PANORTODOX/ Mesajul Sinaxei Intaistatatorilor Otodocsi de la Fanar
- Patriarhul Kirill la sinaxa Intai-statatorilor Ortodocsi: “AR TREBUI SA SE PUNA ACCENTUL PE PASTRAREA PURITATII DOCTRINEI”, “TIRANIA MAJORITATII SA NU FIE POSIBILA” si cere ca la Marele Sinod sa se discute si despre PROVOCARILE LA ADRESA FAMILIEI SI MORALITATII. Ce a sustinut Patriarhul Georgiei?
- “SFANTUL SI MARELE SINOD PANORTODOX” – fixat pentru 2016. Programul Patriarhului Ecumenic Bartolomeu, cuvantul Patriarhului Daniel si cateva observatii care se impun. RISCUL REAL AL CENTRALISMULUI AUTORITARIST IN DIRECTIA ECUMENISTA, IN NUMELE “UNITATII” BISERICII
Si Georgienii renunță sa vina la Sinod:
http://corortodox.blogspot.fr/2016/06/biserica-ortodoxa-georgiei-se-alatura.html
Cum pot fi obligatorii deciziile Sinodului pt.o Biserca Autocefala?