Nu spargeti oglinda!
OGLINDA CARE ARATA CUSURURILE FETEI
“Ceea ce sunt petele pe fata, aceea sunt pacatele in suflet. Ceea ce este oglinda pentru fata si pentru cusururile ei, aceea este cuvantul care vadeste sufletului pacatele lui. Oglinda ne arata ceea ce avem pe fata: daca sunt pete pe fata, pe acelea le si arata. Pacatele ce sunt in suflet, pe acelea si cuvantul le vadeste; iar pe cele ce nu se afla in suflet, pe acelea nici cuvantul nu le vadeste. Daca omul, vazand pe chipul sau cusururi, le indreapta, atunci nici oglinda nu le mai arata; tot astfel, daca sufletul se leapada de pacate, curatindu-se prin pocainta, nici cuvantul nu il va mai da in vileag. Iar ceea ce face cuvantul, aceea face si constiinta sufletului omenesc. Caci constiinta este asemenea legii si cuvantului care vadeste. Adevarata este marturia acestui marturisitor launtric: ceea ce vede in suflet, aceea marturiseste si pe aceea o vadeste; iar ceea ce nu vede, aceea nici nu poate vadi.
Astfel Dumnezeu a randuit doi martori si acuzatori ai sufletului omenesc: in afara – legea Sa; inlauntrul sufletului – constiinta. Acestia marturisesc si ne vadesc cu dreptate si intr-un singur glas si vor da marturie la A Doua Venire a lui Hristos. Cele ce facem astazi, acelea vor marturisi atunci. Daca am pacatuit aici, acolo vor descoperi pacatele noastre. Daca aici ne-am pocait si ne-am indreptat faptele noastre, ei nu le vor vadi acolo. Daca aici am facut fapte bune, si ei le vor marturisi acolo si ne vor aduce lauda pentru ele.
Aceasta o vedem si astazi. Daca facem binele, atunci ele ne aduc lauda. Ne lauda legea pentru bine, ne lauda si constiinta; legea lauda milostenia, o lauda si constiinta; pe cei blanzi si rabdatori ii fericeste legea, ii fericeste si constiinta; pe cel care, fara de vina, rabda ocara, hula, lanturi ori alt fel de strambatate, il mangaie cuvantul lui Dumnezeu, il mangaie si constiinta. Caci asa cum insusi pacatul este un chin pentru om, tot asa virtutea insasi este recompensa si rasplata.
De aici urmeaza ca:
1) Propovaduirea legii dumnezeiesti este necesara pentru ca oamenii sa-si cunoasca prin ea pacatele lor, asa cum din oglinda isi cunosc cusururile fetei si, astfel, cunoscandu-le, sa se indrepte cu pocainta si cu credinta si sa se pazeasca de ele mai departe. Aceasta lucrare se refera in primul rand la pastori.
2) Sa nu ne maniem pe nimeni pentru cuvantul care ne vadeste. Nu te manii, omule, pe oglinda pentru ca iti arata cusururile fetei: de ce, asadar, sa te manii pe propovaduitori, care prin cuvant iti vadesc pacatele tale? Oglinda iti arata ceea ce ai pe fata: tot asa si cuvantul descopera ceea ce se afla in sufletul tau.
3) Daca cineva se manie pentru cuvantul ce i s-a spus, se vede de aici ca el are in sine acele pacate pe care cuvantul indeobste le vadeste. Caci aceasta inseamna ca in ceea ce aude spunandu-i-se, in aceea il vadeste si constiinta lui. Omule, daca te manii pe acela care iti graieste cuvantul, atunci manie-te si pe constiinta ta care te vadeste, insa chiar de te si infurii, ea nu inceteaza sa te dea in vileag si pururea iti va grai ceea ce vede in tine. Mai bine este sa te manii pe tine insuti pentru ca ai pacatuit si ti-ai ranit constiinta. Pocaieste-te si inceteaza sa savarsesti ceea ce o vatama; si constiinta nu te va mai mustra, iar cuvantul nu va mai vorbi despre tine. Atunci, cu harul lui Dumnezeu, se va salaslui in sufletul tau odihna, pacea si bucuria.
4) Asa cum oglinda este folosita pentru ca petele de pe fata sa se vada si astfel sa fie sterse, tot asa si cuvantul, nu pentru alta pricina se cade a fi rostit, ci numai pentru aceea ca oamenii sa-si cunoasca pacatele si astfel sa se caiasca si sa se indrepteze“.
Legaturi:
- DE CE FARDAREA E PACAT? Icoana pe care o stricam prin “infrumusetare”
- “CUMPLITA ESTE NEOMENIA! Mai lesne le va fi atunci sodomitilor, necredinciosilor, inchinatorilor la idoli, decat unor asemenea crestini…”
- Sf. Tihon din Zadonsk ne arata IN CATE FELURI NE PUTEM LEPADA DE HRISTOS
- Sf. Tihon din Zadonsk: ADEVARATII SI FALSII CRESTINI
- Lasa-vom sec si de rautate, de cleveteala, de duh lumesc?
***
- “Nu poti tu sa pedepsesti pe pacatos mai aspru decat propria lui constiinta”
- NECESITATEA DE A NE SMULGE DIN INERTIA INCONSTIENTEI
- PE CINE LOVESTE SAGEATA PACATULUI SI CARE ESTE EFECTUL FIZIC AL MORALEI SI AL SFINTENIEI?
- INTRE CONSTIINTA SI MINCIUNA
- SIMTIREA PACATOSENIEI IL MISCA PE DUMNEZEU – Cuviosul Paisie Aghioritul
- Indreptatirea de sine – izolatorul cel mai puternic intre om si Dumnezeu
- “Ne place un Dumnezeu care sa nu ne stanjeneasca cu autoritatea Lui si mai ales cu prezenta Lui”
- Talcuri adanci si vii pentru noi desprinse din Pilda Fiului Risipitor: DE CE FUGIM DE ASCULTAREA LUI DUMNEZEU? Despre nebunia mandriei si a deznadejdii
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- DULCEATA SI DURERE DUHOVNICEASCA DE LA AVVA SELAFIIL SIBERIANUL (II): “Domnul nu impinge cu umarul in usa, dragul bunelului…”
43 Commentarii la “Nu spargeti oglinda!”
VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>