“Adu-ti aminte de dragostea cea dintai” (II) – Parintele Zaharia despre DEZNADEJDEA HARICA, “TRANSFORMATORUL DUHOVNICESC” al starilor psihologice si LUPTA de a-L pune pe DUMNEZEU MAI PRESUS DE TOATE
Intrebări şi răspunsuri
Intrebarea 1: Ce înţelegeţi prin „deznădejdea harică”?
Răspuns: Deznădejdea harică este însoţită de dorinţa de a ne ruga neîncetat. Este deznădejdea din care se naşte rugăciunea şi dorinţa arzătoare de a ne alipi de Dumnezeu şi a căuta necontenit către El, pentru că nu avem alt ajutor afară de Dânsul. Deznădejdea este morbidă sau patologică atunci când nu ne putem ruga. Dar dacă este însoţită de rugăciune, deznădejdea e minunată. Tot cel ce se roagă cu deznădejde sporeşte în viaţa duhovnicească.
Intrebarea 2: Există vreo legătură între deznădejdea harică şi depresie?
Răspuns: Deznădejdea harică este rodul harului dumnezeiesc: când vedem cât de neprihănită, cât de nevinovată şi de mare este dragostea lui Dumnezeu, deznădăjduim cu totul de starea noastră, întrucât ştim că Lui i se cuvin toate câte sunt sfinte, toate câte sunt cinstite şi vrednice de iubit, după cuvântul Apostolului. Văzând însă că suntem lipsiţi de aceste bogăţii, deznădăjduim, dar această deznădejde este de la Dumnezeu, pentru că este o lucrare a harului.
Intrebarea 3: De ce în vremurile din urmă credinţa nu va mai săvârşi aceleaşi minuni ca odinioară?
Răspuns: Pentru că se va înmulţi egoismul şi se va răci dragostea dintre oameni. Domnul însuşi, mai înainte ştiind că va slăbi credinţa oamenilor, a zis:
„Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ?“.
Vorbind omeneşte, am putea spune că Evangheliile descriu vremurile din urmă cu un oarecare pesimism, cum ar fi de pildă ultimele capitole din Evanghelia după Matei. Totuşi, după ce infaţişează toate necazurile şi suferinţele acelor vremuri, Domnul adaugă:
„Ridicaţi capetele voastre, pentru că răscumpărarea voastră se apropie“.
Vedeţi, aceste două realităţi nu se exclud una pe cealaltă: deznădăjduim de starea in care ne aflăm, dar mintea şi inima ne sunt la Acela Care a venit şi iarăşi va să vină. Astfel, lupta cu cel rău devine mai crâncenă, dar odată cu aceasta sporeşte şi chemarea ne a face binele.
Trebuie să „instalăm” înlăuntrul nostru un „transformator” duhovnicesc care să preschimbe energia de natură sufletească, psihologică, ce ne asaltează în această viaţă, în energie duhovnicească ce susţine împreună-vorbirea cu Dumnezeu şi contribuie astfel la mântuirea noastră. De nu vom învăţa să transformăm stările psihologice în stări duhovniceşti, nu vom afla niciodată adevărata odihnă, ci vom suferi la nesfârşit în această viaţă. Aceasta reiese şi din cuvintele Apostolului:
„Este vreunul dintre voi trist? Să se pocăiască. Este cineva vesel? Să cânte psalmi“.
Intristarea cea după Dumnezeu duce la pocăinţă, iar bucuria după Dumnezeu naşte slavoslovia. In viaţă suntem asaltaţi de tot felul de energii sufleteşti, dar dacă ne folosim de ele pentru a vorbi cu Dumnezeu, atunci le preschimbăm în energie duhovnicească. De exemplu, îmi aduc aminte de bunica Unea, cât de credincioasă era ea; cum mergea totdeauna prima la biserică şi cum adeseori bunicul o bătea pentru că dădea întâietate slujbelor Bisericii. Imi amintesc de toate acestea şi mă gândesc: „Oare unde este ea acum?“. Odată cu acest gând simt o oarecare străpungere sau emoţie în inimă, şi în această stare îmi schimb direcţia gândului şi îl întorc către Dumnezeu; îmi ridic mintea la Domnul şi mă rog pentru iertarea păcatelor mele. Exploatez acea energie pentru împreună-vorbirea cu Dumnezeu, preschimbând-o în energie duhovnicească.
Intrebarea 4: Părinte, pentru a ilustra cele spuse de dumneavoastră aţi citat de multe ori din Apocalipsa Sfântului Ioan. Interpretarea pe care aţi dat-o reflectă învăţătura părintelui Sofronie sau vă aparţine dumneavoastră?
Răspuns: Versetul pe care l-am amintit mai înainte l-am găsit comentat la Sfântul Filaret al Moscovei. Părintele Sofronie, de asemenea, iubea foarte mult acest pasaj din Apocalipsă. Ori de câte ori îl pomenea, el obişnuia să combine cele două versete într-o versiune mai scurtă: în locul întregului citat
Stareţul spunea adeseori:
„Adu-ţi aminte de dragostea cea dintâi“.
După cum am arătat mai înainte, primii creştini ai Bisericii din Efes căzuseră de la această dragoste, din harul pe care îl primiseră la început şi de care tot credinciosul ar trebui să-şi aducă aminte cu recunoştinţă înaintea lui Dumnezeu, pentru a-l putea aprinde din nou. Mulţi Părinţi ai Bisericii au arătat acelaşi lucru în cuvinte diferite.
Intrebarea 5: Aţi vorbit despre Avraam şi despre marea încercare prin care a trecut atunci când Dumnezeu i-a cerut să-l aducă jertfă pe fiul său Isaac. Aceasta m-a făcut să mă gândesc la următorul lucru şi să mă întreb: cum putem găsi oare calea cea dreaptă în legăturile cu ceilalţi, cu cei pe care Dumnezeu i-a încredinţat grijii noastre şi pentru care purtăm mare răspundere: familia noastră, credincioşii noştri, Biserica, pe care suntem chemaţi să-i iubim? Cum să facem să-i iubim cu toată curăţia, fără acea alipire pătimaşă ce ne îndepărtează de Dumnezeu? Ce vrea să spună Hristos atunci cand ne cere să urâm pe tatăl şi pe mama noastră, pe frate pe soră?
Răspuns: Adeseori întâlnesc această problemă în relaţiile dintre părinţi şi copii. E un lucru deosebit de greu, dar criteriul este următorul: Dumnezeu trebuie să fie întotdeauna pe primul loc şi trebuie să ne păstrăm pacea. Dacă ne pierdem pacea şi nu dăm întâietate Domnului, aceasta inseamnă că inima noastră s-a alipit de persoana pentru care ne facem griji, pe care chipurile o iubim şi vrem să o ajutăm si care de fapt a intervenit între noi şi Dumnezeu. De exemplu, daca părinţii se îngrijorează atât de mult pentru copiii lor, si nu se mai pot ruga, atunci atitudinea lor faţă de aceştia este greşită. Dacă din pricina copiilor îşi pierd pacea şi legătura lor cu Dumnezeu, aceasta înseamnă că îi pun pe copii mai presus de Domnul. In toate relaţiile cu semenii noştri trebuie să fim liberi, pentru ca Dumnezeu să aibă întâietate în viaţa noastră.
Imi place foarte mult să amintesc cuvântul pe care Patriarhul Iacov din Vechiul Testament l-a primit de la Dumnezeu. Iacov s-a luptat toată noaptea să ia binecuvântarea Domnului pentru a-l putea înfrunta pe Isav care venea asupra lui cu oştire mare. Spre dimineaţă, el a simţit prezenţa lui Dumnezeu şi I-a spus:
Atunci Dumnezeu a rostit acele cuvinte minunate:
„Pentru că ai fost tare cu Dumnezeu, şi cu oamenii puternic vei fi“.
A doua zi Iacov a mers la Isav care, în loc să-l sfâşie ca o fiară sălbatică, a căzut pe grumazul lui şi l-a sărutat. Isav a simţit binecuvântarea pe care fratele său o dobândise de la Dumnezeu. Dar Iacov s-a învrednicit de această binecuvântare numai după ce s-a luptat toată noaptea în rugăciune şi s-a smerit pe sine până la capăt, aşezându-L pe Dumnezeu mai presus de toate şi încredinţându-şi viaţa în mâinile Lui. După aceasta nu se mai îngrijora de va trăi sau de va muri, căci aflase har înaintea lui Dumnezeu. Toţi oamenii, şi în special tinerii care caută să întemeieze relaţii trainice în viaţa lor, ar trebui să-şi amintească aceste cuvinte ale lui Dumnezeu către Iacov, anume că trebuie să fim mai întâi puternici cu Dumnezeu dacă dorim să se întărească şi celelalte laturi ale vieţii noastre.
Legaturi:
- CUM SA NE CONVERTIM TRAIRILE PSIHOLOGICE in simtiri duhovnicesti?
- Parintele Zaharia de la Essex – Cuvant de invatatura catre preoti, Durau, sept. 2011 (VIDEO): “SA ADUCEM MULTUMIRE LUI DUMNEZEU continuu si pentru toate!”
- IN ASTEPTAREA VENIRII DOMNULUI – cu Parintele Zaharia de la Essex
- Parintele Zaharia Zaharou – raspunsuri duhovnicesti: CUM VOM PUTEA FACE FATA VREMURILOR APOCALIPTICE?
- PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre infricosata lucrare, suferinta si jertfa a PREOTIEI traite in adevar, despre MANGAIERE SI MUSTRARE LA SPOVEDANIE, despre DEPASIREA NEPUTINTEI DE A NE RUGA, INFRUNTAREA MORTII si multe altele
- TAINA CRUCII IN VIATA NOASTRA: Rastignirea mintii prin coborarea dureroasa in inima: “Prin harul Duhului Sfant, STRAPUNGEREA si ZDROBIREA INIMII ii sunt indeajuns crestinului pentru A BIRUI TOATE DUHURILE RAUTATII”
- “Batalia cea mai mare din toate timpurile a fost data pe Cruce” – PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre “NEBUNIA CRUCII” in fata DUHULUI SATANIC AL VEACULUI. Cum rascumparam vremea?
- PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX – Conferinta de la Iasi, septembrie 2011 (audio, video, text): “NU PUTEM IUBI CU ADEVARAT DACA NU AM INVATAT SMERENIA”
- Parintele Zaharia Zaharou la Bucuresti despre ZDROBIREA INIMII si LACRIMILE CA HRANA A SUFLETULUI (audio si transcrierea conferintei de la Facultatea de Drept): “Daca voiesti sa dezradacinezi din tine patimile si ca lumea sa nu faca din tine victima si sclavul ei, atunci INVATA SA PLANGI”
- Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu
- CONFERINTA DE LA CLUJ A PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX DESPRE RUSINEA LA SPOVEDANIE (video): “In ceasul caintei si al rusinii omului, mana Domnului se odihneste peste el si tot cerul ii vine in ajutor”
- Conferinta de la Bucuresti a PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX (audio + text) – prima parte: “Inalta stiinta a Sfantului Siluan Athonitul si a staretului Sofronie Saharov”: PUTEREA INIMII ZDROBITE SI A DUHULUI UMILIT
- PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI
- “Tine mintea ta in iad si nu deznadajdui” – CUVANT AL LUI DUMNEZEU PENTRU VIATA NOASTRA
- Iubind cu “INIMA NOUA” a omului NASCUT DE SUS sau: LEGATURA CU DUMNEZEU ca TEMELIE A RELATIILOR CU APROAPELE – Conferinta de la Cluj a PARINTELUI ZAHARIA ZAHAROU (septembrie 2015; audio, video, text)
***
- INCERCARI DUHOVNICESTI. Nici un sfant nu ne poate cruta de necesitatea de a lupta cu pacatul care lucreaza in noi
- “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (I): ARHIMANDRITUL SOFRONIE si BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA: “Rari sant sufletele care au destula barbatie pentru a iesi de pe cararile batute ale multimilor…“. MANA NEVAZUTA A DUMNEZEULUI CELUI VIU si HAUL STAPANIRII INTUNERICULUI
- ARHIMANDRITUL SOFRONIE si BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA (II): “Calea crestinului este rastignirea… A trai crestineste este cu neputinta; crestineste este cu putinta numai a muri… aceasta este acea CALE INGUSTA ce duce la viata”. CONSTIENTIZAM MARETIA CHEMARII NOASTRE IN HRISTOS?
- “Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului? “BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA” (III)
- “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (IV): ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre SUFERINTELE SI FERICIRILE DUHULUI: “Este oare cu putinta… fara o mare lupta cu propriile patimi, fara un plans zdrobitor, fara multime de scarbe, fara o arzatoare intristare? Toate se agonisesc prin multe suferinte“
***
- CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR “PRACTICANTI” si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
- PARINTELE ARSENIE MUSCALU: Ce sa facem ca sa traim bucuria Invierii, cum sa pastram harul, cum sa ne reinsufletim ravna si bucuria de a trai?
- “Curajul sfant la inceput de drum” – Conferinta de la Iasi (2011) a Ierom. Melhisedec Ungureanu: DE CE OAMENII NU SE MAI ROAGA? CARE SUNT ETAPELE VIETII DUHOVNICESTI? DESPRE EXPERIENTA HARULUI (video)
- ARHIMANDRITUL TIHON: “Adu-ti aminte de dragostea ta dintai!”. Interviu exploziv despre OBOSEALA DE VIATA DUHOVNICEASCA, NECREDINTA “CREDINCIOSILOR” SI… CINISMUL ORTODOCSILOR “PROFESIONISTI”
Admin si cititorilor
Sarbatori pline de bucurie, pace si lumina in sufletele voastre.
Hristos S-a nascut, Hristos a Inviat.