Predica Episcopului Asterie al Amasiei la DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI: Rugaciunea si virtutea fara smerenie – osteneli in zadar: “Adeseori e mai greu sa pastrezi faptele bune ce le-ai savarsit decat sa le savarsesti”
CUVANT LA DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI[1]
Cand Hristos a voit sa-i invete pe proprii Lui ucenici, iar prin ei sa ne invete pe noi cum trebuie sa ne rugam, a cuprins in doua pilde ideea urmarita. Pe de o parte, pilda judecatorului nedrept si a vaduvei[2] ne-a invatat sa ne rugam cu tarie si sa staruim in rugaciune; iar pe de alta parte, prin pilda celor doi oameni care s-au suit la templu, a fariseului si a vamesului, ne-a invatat sa ne rugam cu gand cucernic[3].
Vom cauta sa analizam starea sufleteasca a celor doi oameni, pentru ca chiar acum s-a terminat de citit pericopa evanghelica ce ne-a vorbit despre ei. Dar daca vrei, inainte de altele sa vorbim despre urmatorul subiect: rugaciunea este bogatia cea mai mare si mai frumoasa, care face sa infloreasca viata noastra in intregime si ne asigura mantuirea.
Cel mai bun lucru intr-adevar si primul pentru evlavia sufletului si frica de Dumnezeu este de a avea treaza necontenit in noi insine ideea ca noi suntem creaturi si fiinte muritoare, iar Dumnezeu este Creatorul vietii noastre si cel mai bun iconom al nostru. Iar inainte de toate, acest lucru il savarseste rugaciunea, pentru ca ea ne conduce la intelegerea acestui adevar. N-ar putea cineva sa se roage, nici sa ceara din cer cele ce-i sunt de folos daca mai intai n-ar fi incredintat, prin mintea sa, ca este Dumnezeu, Care asculta rugaciunea si are puterea sa implineasca cererea, ca este Stapanul tuturor celor din lume, si ca chiverniseste totdeauna, conduce si duce viata noastra la un bun sfarsit.
Adeseori traim in indiferenta religioasa, si chiar obraznici fata de credinta; gandul nostru e ingamfat si independent, iar sufletul plin de nebuneasca mandrie; dar cand vedem o biserica a lui Dumnezeu si ne aducem aminte, la vederea ei, de rugaciune, prin plecarea genunchilor nostri, se pleaca si sufletul spre evlavie; iar sufletul nostru obraznic mai inainte, sufletul nostru care scosese din minte pe Domnul, recunoaste odata cu inceperea rugaciunii robia lui si cade inaintea Domnului, ca o slujnica netrebnica inaintea stapanei sale. Sufletul este cuprins cu totul de lacrimi si plansete; daca are constiinta patata de pacate, cere iertarea pacatelor si dezlegarea legaturilor; dar daca este curat de astfel de gresale se roaga lui Dumnezeu pentru un trai lipsit de primejdii si bineintemeiat, pentru daruirea celor necesare si firesti care contribuie la mentinerea vietii de aici. Sufletul, rob atunci prin dispozitia vointei, mergand pe acelasi fagas cu trupul, ia infatisare de bunacuviinta si smerenie, si roaga pe Stapanul lui pentru cele ce i se cuvine.
Rugaciunea este asadar ajutor necesar vietii noastre, arma impotriva diavolului, legatura cu Dumnezeu, vorbire a fiintei cuvantatoare cu Cuvantul cel adevarat, departare si uitare a lucrurilor pamantesti, suire la cer, dispret al lucrurilor prezente, prietenie cu cele viitoare. Sa vedem acum care este infatisarea celui care se roaga. Daca cel care se roaga sta in picioare, isi indreapta toata faptura sa spre Dumnezeu, priveste atent spre cer si acolo vede ca intr-o oglinda, printr-o aparitie spirituala, pe Cel nevazut. Cu capul spre grumaz, atarnat si inaltat, pare suspendat in inaltime ca printr-un lant. Cand sta cu picioarele stranse si indoite si cu mainile intinse de o parte si de alta in aer, infatiseaza exact patima crucii, ramane nemiscat in atitudine si fixat ca si cum trupul i-ar fi fost strabatut de cuie prin frica de Dumnezeu. In acel ceas, sufletul potoleste patimile si-l stapaneste o liniste minunata, ca si cum ar fi intrat intr-un port nebatut de valuri. Atunci, poftele trupului dispar, atatarea lacomiei se potoleste, impulsurile maniei sunt infranate si toata intinaciunea pacatului este stearsa din suflet si arata pe om curat ca si cum l-ai scoate din baie.
Poate ca este bine spus ca cel care se roaga seamana cu un rastignit si dupa atitudinea trupului si dupa starea lui sufleteasca. Cel pironit pe cruce, desi era inainte cu totul legat de grijile vietii, totusi, silit de suferinta, si-a scos din suflet orice amintire despre celelalte lucruri si a fost robit suferintei, fiind intepat de dureri. Nu se mai gandeste atunci nici la cel mai bun prieten. Niciun lucru nu-i mai este atat de dorit si de iubit, caci nu mai are timp, nici ragaz sa se mai gandeasca la asa ceva, ci este cuprins numai de doua ganduri: unul, daca are sa primeasca de undeva vreun ajutor, sau are sa scape de pedeapsa; altul, sa moara mai iute, daca cel dintai gand nu se poate indeplini. Niciun alt gand in afara de acestea n-ai sa gasesti in mintea celui rastignit. Tot astfel si cel care se roaga asa cum trebuie, iese din viata chiar de pe cand traieste; este pe pamant, dar nu mai este; pleaca cu placere de pe pamant spre viata cealalta, iar prin dispozitia sufletului se muta pe sine insusi spre cele viitoare.
Rugaciunea este arma sfintilor, fortareata tuturor parintilor nostri, zidul cel de nedoborat al credinciosilor. Rugaciunea a scos din focul cel a toate mancator pe cei trei tineri[4], cand nu s-au inchinat idolului necinstit de argint, ei, care erau credinciosi si icoane ale lui Dumnezeu, nici n-au parasit pe Dumnezeu, n-au adorat chipurile bine executate ale zeilor. Prin rugaciune si profetul Daniel a inchis gura fiarelor neimblanzite si a scapat de gura lor[5]. Rugaciunea a intors pe Iezechia la viata de la portile mortii[6]; iar inainte de Iezechia rugaciunea a aratat ca soarele este mic in comparatie cu oamenii care se roaga asa cum trebuie, ca este rob, dar un rob care slujeste nevoilor celor impreuna robi. Intr-adevar, atunci, pe timpul lui Isus Navi, pentru ca Isus, urmasul lui Moise, sa termine cu bine lupta si sa aiba o victorie desavarsita, soarele s-a oprit din mersul lui, ca sa nu apuna iute, ci prin oprire sa prelungeasca ziua[7]. Iar pe timpul lui Iezechia se intoarce din drumul sau si ca o sluga indeplineste treburile la care este chemat.
Daca soarele este liber, spune, sa nu straluceasca; daca nu sta sub stapanire, sa-si opreasca, de poate, miscarea poruncita lui. Daca este stapanul lui, sa se faca acum iarna sau vara in timp de iarna. Dar nu este, nu este. Stralucitul luminator al cerului este legat cu legi necesare cu neputinta de dezlegat; slujeste legii Ziditorului. Ii este poruncit un ritm neschimbat al miscarilor lui. Si dupa cum omul supus legii se naste si se strica, intra in viata si iarasi pleaca, tot asa si soarele rasare si apune, straluceste cu veselie, dar este acoperit si de nori grosi si sta in zodii timp hotarat si durata necalcata; asa aud ca ne spun noua elinii ca sta atatea zile in zodia Berbecului si atatea zile in zodia Racului. Asadar, daca el este dumnezeu sa se dezlege pe sine de aceasta necesitate; dar daca nu poate sa faca asta, este clar ca are un stapan al miscarii lui, care-i impune pazirea legilor date lui.
Dar sa ne intoarcem si noi la subiect, ca si soarele pentru Iezechia, care s-a rugat. Rugaciunea a scos pe Samuel dintr-un pantece neroditor[8]. Tot rugaciunea a scos pe pamant si la oamenii cei vii si pe alt profet din pantecele ucigator al chitului[9]. Daca ar vrea cineva sa povesteasca puterea minunilor savarsite de rugaciune, va gasi multime de istorisiri si va dobandi nenumarate dovezi de barbati care au fost cinstiti din pricina ei.
Lucru foarte folositor este de a savarsi rugaciunea cu gand smerit, caci poti sa faci rugaciune, dar daca nu o faci cum trebuie, te-ai ostenit in zadar. Aceasta se poate vedea usor din felul in care s-au rugat persoanele despre care ne vorbeste pericopa evanghelica. Aceeasi ravna au folosit fariseul si vamesul care s-au dus la templu; cu acelasi zel s-au rugat, dar fiecare a ajuns la alt rezultat. Unul statea la rugaciune si se lauda ca un rob obraznic; nu ruga pe Stapan, nici nu se pleca, prin smerenia sufletului sau, stapanirii lui Dumnezeu; nu cerea ceea ce nu avea, ci numara faptele lui bune; nu se ruga ca sa fie miluit, ci-si arata cu ingamfare faptele sale, ca sa fie laudat:
„Multumescu-Ţi Ţie, Dumnezeule, ca nu sunt ca ceilalti oameni, rapitori, nedrepti, curvari sau chiar ca acest vames“[10].
Nu depasesc aceste cuvinte orice fel de ingamfare? A lasat fariseul in urma orice laudarosenie, oricat de exagerata ar fi ea. S-a ridicat pe el insusi mai presus de toti oamenii pe care-i are lumea de la o margine la alta si s-a asezat, dupa parerea lui, in varful virtutilor; huleste pe toti ceilalti… care se tarasc in valea plangerii. Se fericea pe sine ca pe un ajutator al lui Dumnezeu, care a ajuns la inaltimea neatinsa de altii; caci daca starui sa afli sensul ce-l au cuvintele lui: „nu sunt ca ceilalti oameni” vei vedea ca nu mai exista niciun om de aceeasi valoare cu el. I-a lasat pe toti in urma si s-a inaltat tocmai sus, ca si Moise atunci cand a lasat pe popor la poalele muntelui si s-a urcat singur in varful muntelui Sinai; si-a luat o indrazneala careia nu-i gasim termen de comparatie.
Ar fi fost mai masurat si ar fi fost suportabil daca cel putin n-ar fi insultat pe nenorocitul vames. Dar nu, printr-un singur cuvant s-a inaltat mai presus de toti si zgandara ranile celui ce era langa el; ii huleste pacatele, calca in picioare pe cel care plangea, calca peste cel ce zacea la pamant, atata inca mai mult focul celui ce arde si strange mai tare pe cel legat. Pe cand fariseul se lauda asa, vamesul isi batea pieptul inaintea lui Dumnezeu, tinea ochii indreptati spre pamant si nici nu indraznea sa-i ridice spre cer; fapta de om ce-si recunoaste starea sa de robie; caci in chip firesc aceasta este atitudinea celor ce au gresit fata de stapanii lor si care se rusineaza de semenii lor. Dar care e sfarsitul rugaciunii fariseului si a vamesului? Cel smerit a fost inaltat, iar cel ce s-a inaltat a fost smerit. Laudarosul a cazut, iar cel care se socotea un nenorocit si pacatos a fost indreptatit, caci
„Domnul sta impotriva celor mandri, iar celor smeriti le da har“[11].
Daca cineva dintre voi, fratilor, este ascultator, intelept, daca a inteles cineva cum trebuie sensul parabolelor sa nu se uite cu indiferenta la viata fariseului si a vamesului, ci, ca pe un pedagog al vietii noastre, sa o aplice societatii omenesti si cu masura sa-si modereze gandirea ca sa nu cada nici in greseli, dar iarasi nici sa se laude cu faptele cele bune. Deznadejdea nu ridica pe cel cazut, ci il lasa sa cada in tarana; iar dispretul si ingamfarea doboara pe cel ce sta. Pentru aceea si dumnezeiescul Pavel spune, raportand acest gand la el:
„Cel care pare ca sta, sa caute sa nu cada” [12],
iar in alta parte:
„Ma tem ca nu cumva propovaduind altora, eu insumi sa ma fac nevrednic[13].
Intr-adevar, usuratatea vointei noastre si inclinarea grabnica spre fapte contrare arata ca nu este ferit de cadere nici omul virtuos si nici omul pacatos...[14]. Si aceasta… [se vede chiar din viata] Apostolilor[15]. Pavel a fost mutat de la mare dusmanie si ura impotriva crestinilor la apararea Evangheliei[16], iar Iuda, din ucenic unit, prin inima si sentimente, cu Domnul, a fost tras spre fapte de-a dreptul potrivnice[17]; talharul a trecut din iad in rai[18], iar Anania a cazut din ceata ucenicilor in mocirla jefuirii de cele sfinte[19]. Asa s-a intamplat si cu fariseul si cu vamesul: unul a cazut din vrednicie in necinste, iar celalalt a fost inaltat de la o viata plina de pacate la o stare fericita.
Se cuvine ca noi atunci sa fim mai ales cu bagare de seama si sa tremuram pentru viata noastra cand cunoastem ca viata noastra este plina de fapte bune si atunci mai ales sa ne pazim de hot cand suntem bogati in virtuti. Adeseori e mai greu sa pastrezi faptele bune ce le-ai savarsit decat sa le savarsesti. Cel sarac n-a fost dusmanit, dar cel bogat, fiind invidiat, a fost jefuit; cel puternic, daca a trait in nepasare, intemeiat pe puterea sa, a fost biruit, iar cel slab, care a muncit cu prevedere, a izbutit. Pe langa acestea, dupa parerea mea, acela este barbat intelept si foarte virtuos, care nu se fericeste pe el pentru ca nu savarseste pacate grele osandite de toti, ci face ca tinta a propriei sale vieti vietile oamenilor virtuosi si desavarsiti, si urmareste necontenit sa se urce de la o stare mai de jos la una mai inalta, intocmai ca aceea care se urca din treapta in treapta spre locuri inalte.
Nu-i desavarsit acela care fuge de rusinea desfranarii, ci cel care traieste in feciorie manat de dorinta de-a fi cast. Nu-i vrednic de cea mai mare cinste cel care se fereste de a rapi bunurile altora, ci acela este barbat minunat si prieten al lui Dumnezeu care imparte averile sale celor lipsiti.
Desavarsirea nu se vede in indepartarea de rele, ci in savarsirea faptelor celor mai bune; nu se implineste dreptatea prin a te pazi de pacat, ci in a incepe si a fi manat de dorinta unei bune vietuiri. Aceste lucruri nu le-a gandit nenorocitul fariseu, nu si-a comparat viata sa cu viata barbatilor mari si desavarsiti, ca sa se invete minte prin aceasta comparatie cat de mult se departeaza de desavarsire, ci s-a comparat cu vamesul, s-a luat la intrecere cu un om cu viata pangarita si patata, punandu-si viata sa in paralel cu o viata plina de pacate, intocmai ca o gaita care se crede vultur cand zboara alaturi de liliac, sau ca o vulpe care-si inchipuie ca este leu, pentru ca este mai mare decat soarecii de camp.
Ar fi fost un om intelept daca, folosindu-se de un criteriu drept de judecata, si-ar fi adus aminte de Avraam, Iacov, Iov, Moise, Samuel, Ilie, Elisei si de toti ceilalti profeti care au avut o viata virtuoasa si o traire superioara, si sa-si potriveasca viata lui cu slava acelora. Daca fariseul ar fi facut asa, s-ar fi coborat de la templu suspinand si chemand in ajutor pe Dumnezeu, pentru ca era foarte mult departat de vecinatatea cu Dumnezeu. Iar noi, iubitilor, sa uram laudarosenia si sa dorim smerenia cea iubita de Hristos, Caruia slava in veci. Amin.
[1] Tradusa dupa textul editat de Dr. Adolf Bretz, op. cit., p. 116-121. Traducerea exacta a titlului este urmatoarea: Cuvant la pilda: „Doi oameni s-au suit in templu ca sa se roage; unul, fariseu si altul, vames”.
[2] Luca 18, 1-8.
[3] Luca 18, 9-14
[4] Daniel 3, 8-30.
[5] Daniel 6, 23
[6] IV Regi 20, 9-11.
[7] Isus Navi 10, 12-13.
[8] I Regi 1, 6-20.
[9] Iona 2, 1-11
[10] Luca 18, 11
[11] I Petru 5, 5.
[12] I Corinteni 10, 12
[13] I Corinteni 9, 27.
[14] Lacuna. Presupun ca ar fi in acest fel continuarea gandirii: „si nici omul pacatos nu este lipsit de putinta de a se ridica”.
[15] Alta lacuna, pe care as completa-o in acest chip: „Si aceasta se vede chiar din viata Apostolilor”.
[16] Faptele Apostolilor 9, 1-22.
[17] Matei 26, 47-50
[18] Luca 23, 40-43.
[19] Faptele Apostolilor 5, 1-10.
Legaturi:
- “INVREDNICESTE-MA, DOAMNE, SA TE BUCUR SI EU CU INTOARCEREA MEA!”. Cand uitam ca suntem fii risipitori sau uitam cum ne iubeste si ne asteapta Tatal… ISPITELE CRESTINULUI – INTRE OBRAZNICIE SI DEZNADEJDE
- Cuvant dintre cele mai miscatoare si puternice despre POCAINTA si MILA FATA DE FRATII CARE CAD IN PACATE, al episcopului Asterie al Amasiei
- Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL. Frangerea inimii si inselarea cumplita a lui “Eu nu sunt ca ceilalti!”
- INCEPE PERIOADA TRIODULUI: “Usile pocaintei deschide-mi mie, Datatorule de viata!”
- VAMESUL SI FARISEUL. Predici audio cu Parintele Hrisostom de la Putna (si text) si Parintele Ciprian Negreanu: “Sa nu cereti altceva, decat mila si iertare!”
- VAMESUL SI FARISEUL. Predicile Sfantului Luca al Crimeei. “Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosului!”
- FARISEUL (1)
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre BOALA MORTALA A FARISEISMULUI SI SIMPTOMELE EI MAI GRAVE: smintirea prefacuta, osandirea, ravna vicleana (2)
- CUVANT DUHOVNICESC CU PUTERE AL PR. MIHAI ALDEA: “Trebuie sa lasam deschise portile pocaintei pentru oricine si sa fim sinceri cu noi insine”
- VAMESUL SI FARISEUL sau o inima care plange. PREDICA PARINTELUI GHEORGHE CALCIU (si audio)
- Vamesul-Fariseu – sau cum ne pre-facem in farisei crezand ca suntem vamesi
- Predici, meditatii si cantari la DUMINICA VAMESULUI SI A FARISEULUI (IPS Bartolomeu Anania, PS Sebastian Pascanu, Parintele Petroniu Tanase)
- CUM E POSIBILA MANTUIREA NOASTRA IN VEACUL ACESTA LAUDAROS?
- FARISEUL SI VAMESUL, bolnavii din spitalul nevazut al lumii – OMILIA SF. NICOLAE VELIMIROVICI
***
- VAMESUL SI FARISEUL DIN INCHISORILE COMUNISTE. Ce putem invata pentru viata si vremurile noastre?
- Parintele Savatie ne invata sa incepem prin a fi sinceri cu Dumnezeu
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR despre MILA, despre ATITUDINEA FATA DE CEI CAZUTI IN RATACIRE si despre cei care ii dau ANATEMA pe altii: “Desi suntem cazuti atat de jos, nu ne mai dam seama ca suntem in cele mai mari pacate”
- Parintele Aleksandr Elceaninov: TRUFIA, FORTAREATA DEMONICA DIN NOI
- PARINTELE STEINHARDT – ANTOLOGIC – DESPRE FARISEISM: “Bunatatea o suspecteaza, ii atribuie cauzele cele mai josnice, binele il pangaresc degraba, coborand totul la nivelul sufletului lor…”
- Parintele Sofronie despre PATIMA STAPANIRII SI A INJOSIRII CELORLATI
- Intelegerea LUI HRISTOS si intelegerea FARISEICA. Legea veche si Legea noua. SENSUL RANDUIELILOR RELIGIOASE EXTERIOARE versus LEGALISMUL FORMELOR GOALE, FARA DUH
***
- Parintele Simeon Kraiopoulos despre DUHUL SEMET AL EPOCII NOASTRE si OBRAZNICIE CA DEMONIZARE. Demonii fug numai de SMERENIE
- Cuviosul Paisie Aghioritul: OBRAZNICIA ALUNGA HARUL DUMNEZEIESC
- Talcuire evanghelica actuala despre cei care AU PRETENTII DE LA DUMNEZEU si isi insusesc CU OBRAZNICIE drepturi si rasplati
- PARINTELE SAVATIE LA SOPHIA despre “desteptaciune”, (i)responsabilitatea cuvintelor, provocarile de pe internet si stricarea dragostei: “SUNTEM IN FAZA DE BUIMACEALA. VOR CA TOTI SA DEVENIM OBRAZNICI SI MANDRI” (video)
- Predica audio importanta despre DISCRETIA CREDINTEI, INIMA MILOSTIVA versus “GENERATIA EU” SI PACATUL SUPERIORITATII CARE OSANDESTE. Cum pot ortodocsii, “noul Israel”, sa repete caderile “poporului ales”?
***
- SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face”
- PARINTELE CLEOPA: Conteaza nu doar aparenta, ci motivatia, scopul si contextul unei fapte! (AUDIO)
- CADERILE “DE-A DREAPTA”. Noi invataturi si pilde de pateric romanesc culese de IPS Antonie Plamadeala. CONDITIILE FAPTELOR CU ADEVARAT MANTUITOARE
- PARINTELE CLEOPA despre dreapta masura, sfatuire, smerenie, despre ispitele calugarilor si ale celor ce nazuiesc spre daruri mari: “Cate oleaca, incet…”
- In actualitate: PRIMITIVUL “MISTIC”, “VEDETA” DUHOVNICEASCA, “MINUNISTUL”, DREPTUL MANDRU, SARLATANUL RELIGIOS (II)
- DESPRE CADEREA PRIN VIRTUTI SI FUGA VICLEANA DE VINDECARE. De ce avem nevoie de duhovnici si de binecuvantare?
- PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”
***
- CUM INCEPE INSELAREA SAU IN CE FEL ORICARE DINTRE NOI IL POATE VINDE PE HRISTOS? (PAREREA DE SINE)
- Doua caderi: Petru si Iuda. O singura ridicare. MANDRIA NU NE LASA SA PRIMIM IERTAREA SI NE DUCE LA DEZNADEJDE
- Femeia pacatoasa si Iuda, ucenicul vanzator: PUTEREA POCAINTEI SI RISCUL PERMANENT AL CADERII SI TRADARII LUI HRISTOS
- CUVINTE TARI SI SFREDELITOARE ale Sfantului Luca al Crimeei, in Miercurea Patimilor: “O, groaza! O, negraita josnicie, ticalosie neasemuita! OARE NU ESTE SI IN NOI FATARNICIE?”
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: CUM SE POATE PIERDE CHIAR SI UN CRESTIN “PRACTICANT”? CE FACEM CU OMUL CEL VECHI?
- Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU
- CINE SI CUM POATE BIRUI OMUL CEL VECHI? “Cel care se crede drept pentru ca nu e desfranat, n-a omorat, n-a furat, nici n-a inselat, acesta se rataceste grozav”
- Sfantul Tihon din Zadonsk: VEZI-TI, OMULE, SARACIA!
- “Vai si amar cand omul este satul si multumit in inima sa…”
- SFANTUL PETRU DAMASCHIN DESPRE RABDARE, IMPRASTIERE, MANDRIE, MULTUMIRE SI SFATUIRE: “Cel ce nu vrea sa se smereasca ramane in intuneric…”
- Avva Dorotei: NU TREBUIE A SE INCREDE CINEVA IN INTELEPCIUNEA SA
- SFANTUL IOAN SCARARUL: “Unde s-a intamplat o cadere, acolo s-a salasluit mai inainte mandria”
- DE CE NE SUNT DE FOLOS ISPITELE, INCERCARILE SI RAZBOAIELE LAUNTRICE?
- Sf. Ioan Casian despre PRIMEJDIA DE A FI “CALDICEL”
- Mandria, imaginatia si raul ascuns sub masca binelui
- SFANTUL MACARIE DE LA OPTINA – SFATURI DUHOVNICESTI PENTRU MIRENI: Sa nu umblam dupa mangaieri si desfatari harice, sa ne socotim slugi netrebnice!
- SMERENIA PARUTA este odrasla a mandriei
Fariseului ii pot gasi multe vinovăţii, pentru că eu cunosc evanghelia și intetpretarea dată ei de sfinţi părinţi, de aceea căderea mea in păcatul lui este inmiit mai mare.
Da. Adevărat este (mai ales astazi) că este mai greu să păstrezi fapta bună decât s’o faci. Dar vai, cât de greu este și s’o faci.
Faptele noastre (ortodoxe) nu prea mai sunt evsnghelic infaptuite ci umanist “ortodoxe”. Este unanim acceptată motivaţia, că faptele bune trebuiesc aratate pentru a fi model si indemn pentru ceilalţi. A gasit vrajmasul atât de usor motiv si a covins sa nesocotim Cuvântul Domnului, și să credem cu tarie că faptele sunt ortodoxe, dar nu mai sunt. Sunt doar UMANIST “ortodoxe”.
Raul nu ar fi prea mare dacă am pierde rodul faptelor bune, dar este mai mare prin incălcarea Cuvântului Domnului pe faţă și cu motivaţii unananim aceptate, o nrsocotire ce aduce neciste Mântuitorului și ortodoxiei. Unde ne e credinţa ? Ne bizuim pe reclama faptelor sau pe Cuvântul lui Dumnezeu cu care si prin care facem faptele ? Oare nu se vad cumva ? Se vad dar nu se vede ca le’am facut noi! Aici e durerea. Până una alta, vrăjmasul a sters-o, ne-a dat plata aici, dar a facut si ceva mai grozav, a mutat’o in UMANISM (cu faţa și motivaţie ortodoxă). Astefel dezevanghelizează o mulţime de ortodocși, de fapte, dezevsnghelizează credinţa, inșeală cu bucuria (umanistă) ca fiind duhovnicească, și ridică sentimentslismul primar la rang de sporire duhovnicească si legatură afectivă cu Dumnezeu.
Pentru a convinge pe Dunmnezeu de dragostea (si ascultarea noastră) și de inţrlegerea acestei evanghelii sr fi cel mai potrivit ca bilanţul faptelor bune si relizarilor noastre, sfârsite cu mulţumire (fara incriminarea vamesilor) sa o facem public in aceasta duminică.
Recunosc ca cele spuse sunt grele și nu imi fac cinste. DAR CRED CĂ TREBUIE SĂ LUPTĂM CU TOŢII ȘI CU TOATĂ ATENŢIA ȘI INŢELEPCIUNEA pentru RESTABILIREA ȘI RINVIEREA AUTORITĂŢII EVANGHELIEI in tot și in totoate , fară patimă, fără zel schismatic și invinuire de persoane. Dumnezeu si toţi cei vor citi acestea, să mă ierte.
Lucru foarte folositor este de a savarsi rugaciunea cu gand smerit, caci poti sa faci rugaciune, dar daca nu o faci cum trebuie, te-ai ostenit in zadar.
Problema este ca daca rugacinea nu este facuta cum trebuie, nu numai ca te ostenesti in zadar dar, lucru si mai cutremurator, aceasta poate sa te indeparteze de Dumnezeu. Si vamesul si fariseul s-au dus la templu sa se roage, insa unul prin smerenia lui, prin sinceritatea lui, s-a apropiat de Dumnezeu. Celalat, prin comparare cu aproapele, a ajuns sa se osandeasca prin aceasta. Pana la urma fariseul nu spusese decat ceea ce facuse, lucruri evidente, insa felul cum a facut aceasta, vazandu-se mai presus decat fratele sau, vamesul, nu a putut fi placut in ochii lui Dumnezeu.
Sora Corina, și eu am gândit astfel cândva, citind pericopa aceasta, dar lucrul (rugăciunii) mi’a arătat și alte aspecte mult mai adânci. Ce spui este adevărat pentru toţi cei ce citesc sau aud, este inţelesul cititorilui sau ascultătorului. Mintea trece la lucrul ei, cântătrște și de-a dreapta și de-a stânga după puterea și darul ei. Unii mai adânci văd mai departe, unii mai interesaţi scormonesc mai mult, unii ţin prntru ei, alţii se admiră pentru inţelesuri adânci și mai rar auzite și se grăbesc să le facă publice. Asta este lucrarea minţii. Cei mai mulţi se opresc aici, ptr. că vine altă pericopă, (altă postare) și… cam asta este ortodoxia… (minţii). Alţii indemnaţi de Duhul pun cele constate in inima lor și lucrează pocăinţa cu fapta. Ăștia lucrând și căzând (că este cu neputinţă sa nu cazi) cantăresc cele puse de minte in inima lor, cântăresc cauzele căderii, și se inţelepţesc din lucrare, ptr. că făptura lor, găsește in lucrare inţelesuri, simţăminte și roadele ostenelilor, care sunt mult mai adânci și pe care mintea nu le’a putut face simţite. Roadele ostenelilor. Acestea sunt primele trăiri. Ostenitorii care vor resuzi această pericopă o vor percepe acum și cu simţirea. Acesta este lucrul credinţei. Este cu neputinţă ca eu să nu fi fost fariseul trufaș. (Este desjuns să citesc primul comentariu al acestei postări, chiar dacă am urmărit alt sacop), dar conștientizând tocmai aceasta din fariseu increzut (in faptele concrete), ma vad devenit vameș (al văzduhului) și atunci (constatând concretul osândirii care o fac la adresa atâtor semeni ai mei), i-mi bat pieptul și plin de dure strig : Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului.
Pericopa aceasta este desigur valabilă pentru marile categorii vizate, dar mai valabilă este pentru stările mele. Este cu neputinţă (pentru cel ce are fapte), să nu fie (mereu) in sine in prima postură, chiar dacă nu in această formă, al cărui contrast este atât de vizibil. Soră rugăciunea trebuie făcută (in permaneţă). ßi o mărturisesc personal că arar o simt mulţumitoare, dar când este mulţumitoare este mai vie nădejdea, când este mai proastă este mai vie căinţa pentru calitatea proastă și a stfel inima este in lucrare isi psstrează simţirea sensibilitatea faptura isi pastrează angajarea, lucru, supravegherea . Iertare pentru cele spuse, că nu sunt pentru a te scădea pe frăţia ta, ci au fost prilejul să-mi exprim durerea prntru primul comentariu. Repet insă că fiecare dintre noi trebuie să se expună, cât și cum il indeamnă inima petru a curma toate motivaţiile ce justifică ieșirea din evanghelic să cerem (in noi și intre noi) restabilirea AUTORITĂŢII EVANGHELIEI. Iertare pentru indrăzneală.
Mai inati tin sa spun ca cele pe care le impartasesc aici (dar si in general) sunt cuvinte pe care le-am adunat precum albina, din nectarul inmiresmat al unor parinti imbunatatiti.
Astfel am inteles ca prin aceasta parabola a vamesului si a farseului, lumea nu se imparte in vamesi si farisei, ci ca fiecare dintre noi este cand vames cand fariseu. Este o mare pacaleala sa credem ca noi, sau ca un frate al nostru este un fariseu sau vames. Insa se poate totusi ca unul sa faca predominat pe vames si altul pe fariseu. In ortodoxie insa nu facem statistici si ajunge, in fata lui Dumnezeu, ca ultima clipa (fie ea si cea prezenta) sa fie de pocainta. Oamenii insa stau si judeca trecutul fratelui lor, si nu-i cunosc pocainta. Asa a facut fariseul, care se vede treaba ca-l cunostea pe vames, caci el zice ca nu este “ca acesta”.
Fariseul se inchidea, cumva, cu faptele lui bune si se ruga “in sine”, se ruga pentru sine, si se raporta si in fata lui Dumnezeu tot la sine. Iata, deci, rugaciunea care ne indeparteaza de Dumnezeu.
Si inca, mai putem vedea ca rugaciunea care nu este sincera nu poate sa aduca roade. Fariseul nu era sincer, pentru ca vedea ca el are numai fapte bune. Ceilalti erau rai in ochii lui. El pare a fi cel bun cu desavarsire si ceilalti rai, fara intoarcere. Si, culmea se infatisa chair asa in fata lui Dumnezeu, Cel Atotbun, asteptand prin aceasta paruta asemanare sa fie gratificat, sau poate nici macar, deoarece, pana la urma el nu cere nimic, ci doar multumeste, fiind, de fapt, multumit cu sine, asa cum este.
Pe de alta parte, draga frate Nicolae, spui ca rugaciunea este cateodata multumitoare, intarindu-ti nadejdea si alta data este “mai proasta”, insa aceeasta iti aduce cainta. Aceasta ma face sa ma gandesc la un pasaj din Pelerinul rus, care spune asa:
“Usurinta, caldura si dulceata ne arata ca Dumnezeu ne rasplateste si ne mangaie pentru aceasta nevointa [a rugaciunii n.n.], iar greutatea, intunecimea, uscaciunea dovedesc ca Dumnezeu ne curata si ne intareste sufletul, iar, prin aceasta folositoare rabdare, il mantuie, pregatindu-l cu toata smerenia sa guste viitoarea dulceata duhovniceasca.
Asadar ambele stari sunt ajutatoare si as putea spune ca intretin o miscare datatoare de viata (daca pot spune asa).
As mai nota aicea ca rugaciunea se poate face cat mai desavarsit tehnic si cu toate astea omul sa nu se intalneasca cu Dumnezeu. De ce? Pentru ca intalnirea nu se poate face decat in iubire. Restul e cumva pe langa…
Si da, exista intr-adevar o ortodoxie a mintii, intalnita in ziua de astazi in mod predominant, si mai exista si o ortodoxie umanista, care si ea da gres. Singura ortodoxie adevarata, si la care trebuie sa revenim, este cea care ne descopera omul launtric, Imparatia Cerurilor care este in noi, si aceasta este ortodoxia ascetico-mistica. Daca nu cautam sa o traim pe aceasta, nu facem decat sa ne multumim cu un fel de a fi ortodox, cam… flescait (iertati-mi termenul).
In cartea “Mica dogmatica vorbita, dialoguri de la Cernica”, Parintele Marc-Antoine Costa de Beauregard intr-o convorbire cu Parintele Dumitru Staniloae, spune:
“Nu teologia de scoala, sau crestinismul de duminica deranjeaja lumea, ci mistica crestina[…] Fiindca, potrivit unui parinte din vechime, acolo unde este Duhul acolo este libertatea”
Iata deci ca mistica crestina ne aduce intr-o lupta cu duhul acestei lumi, si ea ne elibereaza cu adevarat. Iata deci cum rugaciunea este cea care ne face sa ducem un “razboi intru Cuvant”.
[…]