INVATATURI FUNDAMENTALE PENTRU MANTUIREA SUFLETULUI (I)
Invataturi despre mantuirea sufletului
Scurta indrumare
Fii evlavios. Pe parintii duhovnicesti, pe tatal tau si pe mama ta, pe conducatori si pe toti oamenii de bine cinsteste-i si urmeaza sfaturile lor folositoare. Respecta-i pe oamenii in varsta. Fata de mai-marii tai fii respectuos, cu cei de-o seama cu tine fii amabil, cu cei mai mici, binevoitor. Iubeste nu doar pe prieteni si pe cei ce-ti fac bine, ci si pe vrajmasii tai, si roaga-te pentru ei. Aminteste-ti ca rostul tau in lume este ca in orice imprejurare sa faci bine aproapelui tau, pe cat iti sta in putere. Nu te certa si nu te invrajbi cu nimeni.
Bun lucru este sa-ti infranezi mania, sa ierti celui ce ti-a gresit si sa dai celui care iti cere. Te-a suparat cineva? Iarta-l. Ai suparat pe cineva? Impaca-te cu el. Fereste-te nu doar de faptele rele, ci si de cuvintele necuviincioase. Cand vorbeste cineva dintre cei mai mari, taci si asculta. Nu crede oricarui zvon. Nu dori tot ce vezi. Fii drept, nu dori nimic din ce nu este al tau. Cu atat mai mult nu fura si nu deposeda, ci fii multumit cu ceea ce ai tu. Cele de care ai nevoie dobandeste-le prin propria munca. Da inapoi ceea ce ai luat cu imprumut. Implineste ceea ce ai promis. Nu te lauda niciodata. Fii curajos, gata de munca, lasand la o parte nepasarea celor lenesi. Dragostea de munca este placuta lui Dumnezeu, iar tie de folos.
Nu deznadajdui la necaz. La bucurie nu-ti pierde cumpatarea. Celui care cere da-i, daca ai; pe cel sarac ajuta-l pe cat poti. Nu invidia pe nimeni, fii binevoitor fata de toti. Nu fi egoist si mandru. Fii prietenos fata de toti, dar nu te purta lingusitor fata de nimeni. Saluta-i pe toti cei pe care-i intalnesti. Asemenea si celor care te saluta, raspunde-le la salut. Celui care te intreaba raspunde-i, pe cel nestiutor indruma-l. Pe cei tristi mangaie-i. Slujeste oricui poti.
Scurta regula folositoare de suflet, care duce la mantuire
– sa te insemnezi corect cu semnul sfintei cruci;
– sa taci intelept;
– sa ai duh binevoitor fata de toti;
– deasa pocainta in fata lui Dumnezeu cu rugaciunea: „Doamne, iarta-ma si ajuta-ma! Duhul Tau cel Sfant nu-L lua de la mine!”;
– sa urmaresti gandurile potrivnice lui Dumnezeu si sa le alungi cu Numele lui Dumnezeu;
– sa treci de la lucrurile vazute la Numele nevazut al lui Dumnezeu (a se vedea Comoara duhovniceasca a Sfantului Tihon de Zadonsk);
– marturisirea trebuie sa fie sincera;
– sa te consideri pe tine mai rau si mai pacatos decat toti;
– taierea voii si a gandirii proprii, chiar cand ea pare buna (fa totul cu sfat, adica cu sfatul parintelui duhovnicesc);
– deasa cugetare la plecarea ta din lumea aceasta in viata vesnica.
Indeplinind acestea, cu harul lui Hristos te vei mantui.
Pentru dobandirea fericirii vesnice sunt necesare:
- credinta in Iisus Hristos;
- dragostea de Dumnezeu si de aproapele;
- pazirea tuturor poruncilor lui Dumnezeu;
- impartasirea cu Sfantul Trup si Sange ale Domnului Iisus Hristos;
- faptele bune;
- sa fii membru al Sfintei Biserici Ortodoxe;
- pocainta sincera pentru pacatele proprii.
1. Credinta in Iisus Hristos
Dumnezeu este Duh Sfant. Lucrarea Sa este prezenta in tot ceea ce a creat. Stramosii nostri, care au trait inainte de venirea lui Hristos, credeau in Cel ce va sa vina. Ei citeau Scriptura, dar nu intelegeau, pentru ca nu erau luminati de Duhul Sfant. Cu toate acestea, ei duceau o viata morala si sunt un exemplu pentru noi.
Noe si-a construit arca timp de aproape 100 de ani, i-a avertizat pe oameni despre mania lui Dumnezeu care se va abate asupra lor, i-a chemat la pocainta, in ciuda faptului ca multi il luau in ras.
Enoh se purta cu evlavie in fata lui Dumnezeu, isi inchipuia ca Domnul il priveste zi si noapte si vede faptele lui. Atat de mult a bineplacut el lui Dumnezeu, incat a fost inaltat la cer.
Iar Iov, cate a rabdat prin ingaduinta lui Dumnezeu! Cat au incercat sa-l convinga sa cedeze, insa el a ramas credincios si statornic! Chiar si atunci cand zacea in gunoi si praf, parasit de toti, el Il lauda pe Dumnezeu.
Dreptul Avraam, facand voia lui Dumnezeu, a lasat toate si a mers in tara pe care i-a aratat-o El. Avraam ne invata adevarata credinta. Ne invata de asemenea ospitalitatea. El ii primea pe toti strainii, intre care S-a aflat si Domnul. Avraam era atat de credincios si de ascultator de Dumnezeu, incat nu a pregetat sa se pregateasca a-l aduce jertfa pe fiul sau unul-nascut, cand Domnul i-a cerut-o. El ne invata ascultarea pe noi, preotii, pe conducatori, pe parinti etc. Prorocul David ne invata credinta, pocainta si rugaciunea.
Si asa mai departe, la oricine am vrea sa ne referim, toti ne invata credinta si ceva de folos; ne invata intelepciunea, ascultarea. Niciodata sa nu parasim rugaciunea, precum Daniel si cei sapte tineri. De la toti putem sorbi intelepciune duhovniceasca si sa invatam credinta. In viata trebuie sa cautam compania oamenilor credinciosi, intelepti, placuti lui Dumnezeu, tari in credinta. Sa vorbim cu ei despre Dumnezeu. Sa citim cuvantul lui Dumnezeu.
Lectura ne intareste in viata duhovniceasca. Credinta insasi apare din citirea si ascultarea cuvantului lui Dumnezeu. Fiecare carte duhovniceasca ne ofera ceva nou in cunoasterea lui Dumnezeu. Cerceteaza-te si alege-ti lectura in functie de necesitatea si setea pe care le descoperi in inima: un acatist, Psaltirea, Evanghelia, o opera a unui Sfant Parinte sau altceva. Citeste, indrepteaza-ti viata pas cu pas, ca sa dobandesti credinta tare.
A-ti zidi fericirea interioara inseamna a lucra la dobandirea Duhului Sfant in credinta si in adevar. Printr-o viata buna dobandeste o inima buna, umple-o de har. Pentru aceasta, invata cuvantul lui Dumnezeu in trei feluri:
1) din Evanghelie;
2) din explicarea lui in scrierile Sfintilor Parinti, nevoitori ai Bisericii Ortodoxe,
3) din vietile sfintilor, luand aminte la viata lor si la felul cum au slujit lui Dumnezeu.
Multi nevoitori sunt trecuti in randul sfintilor. Nu este, oare, acesta un exemplu de credinta sfanta pentru noi?
Obisnuieste-te sa citesti: dimineata din Evanghelie, in timpul zilei talcuirile Sfintilor Parinti, iar seara din vietile sfintilor. Fie ca sufletul tau sa devina pamant binecuvanat pentru a primi samanta – cuvantul lui Dumnezeu. Sa te faci placut lui Dumnezeu cu intelegere.
Se spune ca exista oameni trupesti si oameni duhovnicesti. Care e deosebirea dintre ei? Cel trupesc traieste implinind poftele trupului sau, iar cel duhovnicesc traieste in credinta, lucrand pentru a se face placut lui Dumnezeu. Dupa roadele lor ii veti cunoaste. Cel trupesc face raul si uita ca l-a facut, dar tine minte atunci cand cineva ii face lui rau; cel duhovnicesc iarta. Cel trupesc fura, cel duhovnicesc se leapada de ale sale etc. Cel duhovnicesc dobandeste Duhul Sfant, isi intareste credinta; cel trupesc dobandeste duhul rau, prin faptele sale rele devenind salas al acestui duh. Duhul rau il duce in cele din urma la pierzanie, daca acel om nu-si vine in fire.
Soarbe intelepciunea duhovniceasca, ce intareste credinta. Pentru aceasta exista:
1) Biserica lui Dumnezeu;
2) cartile sfinte;
3) oamenii duhovnicesti.
Pentru aceasta am primit darul timpului, care este mai de pret decat toate comorile. Trebuie sa-l pretuim asa cum il pretuiau vechii negustori. Cat de mult timp pierdem in zadar in convorbiri desarte, curiozitati, fantezii, somn peste masura etc! Mult folos dobandim in schimb de la timpul petrecut in rugaciune, in citirea sfintelor carti, in cugetarea la vesnicie, in savarsirea faptelor bune etc. Cand sarbatoresti Anul Nou, gandeste-te intotdeauna la darul timpului incredintat tie si la felul in care il folosesti.
Cauta sa-ti petreci viata in credinta, dupa legea data noua de Domnul Iisus Hristos si in comuniune cu El. Sa crezi si sa stii ca Hristos Se gaseste in cei care sufera fara vina si fara cartire, se afla in cei care cred in El, cand vorbesc despre Dumnezeu. Acolo unde sunt doi sau trei adunati in numele Domnului, este prezent si Dumnezeu. El este prezent in cei placuti Lui. Este prezent in chip deosebit in noii mucenici rusi. Omul care L-a cunoscut pe Duhul Sfant prin credinta simte prezenta Lui: asa cum curentul electric trece nevazut prin fire, tot asa si harul nevazut vine in om, iar acesta ii simte prezenta ca bucurie care ii cuprinde intreaga fiinta.
Omul care nu crede traieste ca un orb. Evanghelia ne vorbeste despre Zaheu, care dorea atat de mult sa-L vada si sa-L cunoasca pe Dumnezeu, incat s-a catarat intr-un dud, netinand cont de functia sa importanta. Tot asa si noi trebuie sa credem in Dumnezeu si sa tindem spre El. Scopul oricarei cunoasteri este Dumnezeu!
Evanghelia ne vorbeste despre vremea in care israelitii, ca popor ales, s-au invrednicit sa-L vada cu ochii lor pe Mesia. Au vazut minuni si vindecari, au auzit cuvantul din gura Domnului Insusi, insa nu au crezut in El, ci au strigat:
„Rastigneste-L, rastigneste-L!”
Atunci harul lui Dumnezeu s-a luat de la ei.[1]
Rusia este un pamant binecuvantat cu un har deosebit. Credinta ne mantuieste. Noi ne adunam acum in aceasta veche biserica, pe pamantul sfant al Pskovului, care a fost hotar in fata dusmanilor ce au incercat sa cucereasca Rusia de la apus, fapt amintit si de cronicari. Catolicii au incercat sa cucereasca si sa distruga duhul Ortodoxiei, insa fara izbanda, pentru ca sfintii nostri s-au rugat pentru Rusia.
Noi preamarim pe Sfanta intocmai cu apostolii cneghina Olga si pe Sfantul cneaz binecredincios Alexandru Nevski, in schima Alexie, care, cu sfintele lor rugaciuni, pana astazi sustin si intaresc poporul rus. Preamarim pe Sfantul cuvios Nicandru, pe Sava de Krapetk, pe Cornelie de Pecerska, pe Cornelie de Krapetk, pe Ioasaf de Snetogorsk, pe Onufrie de Malsk si alti sfinti, tari in credinta, care au stralucit pe pamantul Pskovului. Sfanta Biserica ne invata sa mergem pe calea Ortodoxiei, privind la viata sfintilor.
Acestia au trait pe pamantul sfant al Pskovului, au fost oameni ca si noi, cu ajutorul lui Dumnezeu s-au curatit de pacate si au dobandit indrazneala la El, Caruia se roaga pentru noi, pacatosii. Evanghelia ne indeamna pe noi, cei credinciosi, sa nu ne ingrijim foarte mult de cele pamantesti, ci sa cautam mai intai Imparatia cerurilor, iar celelalte se vor adauga noua. Pe primul loc trebuie sa fie dorinta de a bineplacea lui Dumnezeu, iar toate celelalte – pe planul al doilea. Unde este inima noastra, acolo este si comoara noastra.
Este bine sa nazuim la hrana duhovniceasca, asemenea Mariei, dar, traind pe pamant, trebuie sa implinim si cele ale Martei. Nu trebuie sa exageram, cum a facut monahul care a mers intr-o manastire doar pentru a se ruga; iar cand nu l-au chemat la masa nici prima, nici a doua si nici a treia zi, a inteles ca trebuie sa si munceasca.
In vremea noastra s-a raspandit foarte mult necredinta. Ea exista si inainte, dar nu era atat de multa. Din cauza necredintei poporului, Domnul nu a facut minuni in Nazaret, spunand ca nici un proroc nu este bine primit in patria sa. Vazandu-L zi de zi, ani de-a randul, poporul era obisnuit cu El, devenind surd si mut, desi auzea despre minuni si descoperiri facute de El in alte locuri. Deseori, suntem si noi ca acei oameni: nu ne folosim de apa cea vie care este aproape de noi (in Biserica), ci bem din balti murdare (secte, eresuri, superstitii). Exemple gasim si in trecutul nostru. Astfel, Serafim de Sarov nu era cinstit ca facator de minuni in sfanta lui manastire, ci, dimpotriva, el a fost prigonit. Asemenea s-a intamplat si cu Cuviosul Nicandru. Nici Ambrozie de la Optina nu era pretuit.
Astfel, oameni care vin de departe la un staret induhovnicit primesc comoara duhovniceasca, o primesc in inima si o duc cu ei, iar cei din jurul sau nu cunosc aceasta comoara. Trebuie sa-i pretuim pe cei din jurul nostru; nu doar pe preoti, ci pur si simplu pe oamenii duhovnicesti. Pe Iacob, fratele Domnului, nu-l cinsteau ca pe un facator de minuni, dar il cinsteau pentru credinta, pentru sfintenia lui, pentru viata lui fara de pacat.
Unii oameni ii intreaba despre problemele lor pe preoti, dar fara folos, pentru ca nu implinesc ceea ce li se spune si n-au credinta. Daca gaseste credinta la om, Domnul indrepteaza si corecteaza toate. Dar fara credinta, chiar si cel mai intelept staret nu-l va putea mantui pe om. Asa s-a intamplat si cu locuitorii Nazaretului: desi Domnul era cu ei, nu erau ei in stare sa primeasca cele spre mantuire. La fel este si in manastirile de azi. Cum a spus un monah:
„Serafimi sunt multi, dar nu este nici un Serafim de Sarov.”
Din cauza necredintei au aparut foarte multe boli duhovnicesti, multi demonizati. Vrajmasul isi gaseste salas in sufletele care nu se afla sub ocrotirea harului lui Dumnezeu. Conform profetiilor staretilor, la sfarsitul veacurilor cei bolnavi duhovniceste vor fi atat de multi, incat oamenii si diavolii vor fi una, iar iadul va ramane pustiu.
Cand omul traieste dupa voia lui Dumnezeu, demonii n-au putere asupra lui. Fara o viata dupa voia lui Dumnezeu ramane doar forma exterioara a credintei. Viata pacatoasa nu exclude intotdeauna credinta, dar te indeparteaza de Dumnezeu. Pot fi bolnavi duhovniceste chiar si preotii si monahii, daca ei duc o viata pacatoasa.
In Evanghelie sunt descrise unele intamplari minunate, cand demonii il recunosc pe Dumnezeu si se cutremura, in timp ce contemporanii Sai nu-L cunosc, nu-L inteleg, nu cred in El si nu se tem de El. Demonii Ii spun Domnului: „De ce ne chinui inainte de vreme?”, adica inainte de judecata lui Dumnezeu. Oamenii insa permit sa fie chinuiti de demoni. Vrajitorii contemporani, extrasensii[2] si magii sunt slujitori ai demonilor. Ei pot trimite demonii la om, dar demonii nu pot pune stapanire pe om fara motiv. Motivele sunt urmatoarele: nu-L cunosti pe Dumnezeu, nu crezi, nu porti cruce, nu te impartasesti, nu citesti Psaltirea, Evanghelia, faci fapte rele.
Daca omul este aparat de credinta si de faptele ei, nu trebuie sa se teama de demoni. Demonii n-au putere nici macar asupra porcilor fara ingaduinta lui Dumnezeu. Vietile Sfintilor Ciprian si Justina ne vorbesc despre puterea credintei, despre biruinta lui Hristos. Ciprian era un vrajitor puternic, avand in subordinea lui o legiune de demoni. Cu toate acestea, cand tanarul aprins de dragoste fata de fecioara Justina i-a cerut sa-l ajute s-o seduca, Ciprian n-a putut face nimic, pentru ca fecioara era o crestina cu credinta tare si care se ruga lui Dumnezeu. Atunci Ciprian insusi s-a intors la Dumnezeu, dar fiind chinuit de demoni nu si-a gasit linistea pana nu si-a facut cruce. Atunci vrajmasul s-a retras. Acest lucru ne incredinteaza de puterea semnului crucii. Fa-ti cruce des, fa-o corect, inchipuind exact semnul crucii asupra ta. Aminteste-ti ca aceasta este arma noastra duhovniceasca. Insemneaza-te cu evlavie, atent, cu rugaciune.
Cuviosul Ambrozie de la Optina spunea ca nu toti ajung generali in viata duhovniceasca, dar soldat este obligat sa fie fiecare crestin. Nu toti pot atinge sfintenia Mariei Egipteanca, care, cu darul lui Dumnezeu, stia cuvintele Scripturii fara sa le fi invatat vreodata. Mai demult existau si in Rusia astfel de carti vii – staretii. Acum ne-au ramas doar cartile, in care gasim toate indrumarile de care avem nevoie. Trebuie doar sa ne folosim de ele.
Printre multele minuni ale Domnului se afla si vindecarea unui surd si mut. De multe ori si noi suntem surzi. Suntem surzi la spovedanie, cand nu stim ce sa spunem si lasam pe seama noastra pacate nemarturisite. Suntem surzi cand este hulita credinta si Biserica, iar noi tacem si nu aparam slava lui Dumnezeu. Cand trebuie sa invatam, sa devenim mai iscusiti, sa adunam stiinta duhovniceasca, cat de des suntem surzi! In schimb cand ar trebui sa tacem, ca de pilda in cazul in care suntem jigniti de cineva, atunci nu o facem, desi acest lucru este necesar pentru smerirea noastra si pentru dobandirea blandetii.
Multimi de protestanti au umplut pamantul nostru sfant. Ei rastalmacesc invatatura crestina. Cei care ii asculta adeseori se imbolnavesc duhovniceste. Erezia este foarte periculoasa pentru suflet. Feriti-va de ea! Sa nu aveti comuniune duhovniceasca cu ereticii! Nu intrati in discutii cu ei, nu primiti nici un fel de milostenie din partea lor si cu atat mai putin carti, Evanghelia etc. Pentru acesti rataciti te poti doar ruga. Domnul ingaduie ereziile si ratacirile, pentru ca omului ii este data ratiunea si voia libera, ca sa se lamureasca unde este adevarul. Dumnezeu nu vrea sa aiba robi, ci fii liberi. Nu trebuie sa tragi pe nimeni cu forta in Rai.
Nu-ti aroga Imparatia cerurilor, asemenea ereticilor, care considera ca din moment ce cred se vor mantui obligatoriu, pentru ca ei se considera deja sfinti. Si in biserica noastra sunt astfel de credinciosi, care se mandresc cu credinta lor si nu doresc sa vorbeasca cu cei necredinciosi, privindu-i de sus. Uneori cei ce slujesc in biserica au un comportament trufas: considera ca lor le este permis sa vorbeasca in biserica, sa impinga oamenii pentru a-si face loc, sa comande, sa judece. Un altul gandeste despre sine: „Eu sunt credincios, iar cutare este fara Dumnezeu si betiv. Ce asemanare poate fi intre mine si el? Aceasta este o parere de sine periculoasa, mai ales pentru slujitorii bisericesti. Preotul sau diaconul gandesc astfel, iar apoi vezi ca incep dintr-o data sa bea sau sa-si adune averi. Este o mare ispita. Vrajmasul loveste in lucruri marunte, de la care se ajunge apoi la cele mari. Deprinderea rea este periculoasa, pentru ca ea duce la pacat si la patima, in timp ce deprinderea buna duce la virtute.
Viata sa fie conform credintei! Traiesti tu astfel? Trebuie sa ne punem la incercare: credem noi, oare, in Evanghelie, implinim noi voia lui Dumnezeu cu constiinta curata? Oare citim cuvantul lui Dumnezeu? Oare nu ne indreptatim? Oare ne curatim sufletul prin spovedanie si prin impartasanie? Avem noi intotdeauna in fata ochilor infricosata zi a Judecatii lui Dumnezeu? Nu preferam, oare, viata pamanteasca, trecatoare, fericirii vesnice? Cerceteaza-te pe tine insuti si vei afla cum trebuie sa implinesti voia lui Dumnezeu, pentru ce trebuie sa te rogi si ce trebuie sa indreptezi la tine. Trebuie sa cautam Imparatia lui Dumnezeu, cum ne invata Cuviosul Serafim de Sarov, ca Duhul Sfant sa Se salasluiasca in noi. Intareste-ti credinta prin fapte, fara de care, dupa cuvantul apostolului, ea este moarta. Aceste fapte sunt: postul, rugaciunea, nevointa de dragul lui Hristos.
a) Sa luam ca exemplu postul. Pentru unii oameni, pantecele este dumnezeul lor. Ortodocsii invata infranarea de la mancare: nu trebuie sa mananci inaintea Sfintei Liturghii din zilele de duminica si in sarbatori. Mancarea este preferabil sa fie pregatita mai simplu in zilele de post. In timpul prepararii mancarii este obligatoriu sa te rogi.
Trebuie sa te rogi si in timpul mesei, caci astfel nu vei manca in exces. Nu uita de asemenea sa te rogi inainte de masa si sa-I multumesti lui Dumnezeu dupa masa. Aminteste-ti ca mancarea consumata in tacere este ca painea, iar cea consumata cu rugaciune si multumire – ca mierea. Se spune de asemenea ca mancarea insotita de discutii, glume, dispute, judecarea aproapelui se consuma ca gunoiul.
Hranindu-ti trupul, nu uita sa-ti hranesti si sufletul. In acest scop, la manastire (dar mai demult si in casele oamenilor simpli) in timpul mesei se citeste cu voce tare din vietile sfintilor sau din alte carti duhovnicesti. Aminteste-ti ca lacomia pantecelui este pacat de moarte. Pantecele satul te duce in iad. Hrana simpla te deprinde cu cumpatarea, care este una dintre cele mai importante virtuti. Pentru a hrani oamenii, Domnul avea mancare simpla: paine si peste. 12 cosuri cu firimituri au strans ucenicii dupa hranirea a 5000 de flamanzi: acesta este un exemplu de cumpatare. Cumpatarea lasa mai mult loc si resurse pentru lucrarea milosteniei. Astfel, o virtute atrage dupa sine alta virtute.
Cinsteste in mod deosebit posturile lungi ale anului bisericesc. Sa simti postul ca pe o sarbatoare pentru suflet. Postul ne da putere sa ne abtinem de la rau si ne intareste credinta. Postul este dragoste de aproapele. Postul este o lucrare sfanta. Postul este cercetare de sine, cugetare la pacate: la felul cum trebuie sa le evitam, cum sa indreptam pacatele savarsite inainte, cum sa dezradacinam deprinderile rele si placerile pacatoase.
Posteste nu doar in privinta mancarii, ci si cu ochii, cu urechile, cu limba.
In post curateste-te prin spovedanie si impartaseste-te. In post este bine sa incerci sa urmezi Prorocului si Botezatorului Domnului, Ioan Inaintemergatorul, care era foarte infranat atat la mancare, cat si la imbracaminte si trai. El vietuia solitar din copilarie, iar insingurarea il apropie cel mai mult pe om de Dumnezeu. Sfintii Parinti prevesteau ca in vremurile din urma putini vor putea afla calea insingurarii. Acest lucru se poate observa astazi: prin televizor ne intra in casa tot felul de oameni, vrajitori, dansatori si multi altii, pe care n-ar trebui sa-i primim in nici un chip.
b) Sora si prietena postului este rugaciunea. Putem invata sa ne rugam cu ajutorul cartilor de rugaciune atat de accesibile noua si al acatistelor. Aceste rugaciuni sunt alcatuite de Sfintii Parinti si in ele ni se descopera felul in care se rugau ei. Iata un exemplu pentru noi!
In timpul postului, datorita infranarii sporeste credinta si ne vine mai usor sa ne rugam si sa citim cartile sfinte. Nu nesocoti citirea rugaciunilor de dimineata si de seara (sa-ti faci din aceasta o regula). Daca nu poti, atunci cu sfatul parintelui duhovnicesc citeste pravila Sfantului Serafim dimineata, la amiaza si seara:
Tatal nostru – de trei ori;
Nascatoare de Dumnezeu Fecioara – de trei ori;
Crezul – o data.
Dar ia seama ca aceasta pravila trebuie completata cu rostirea Rugaciunii lui Iisus in cursul zilei. Roaga-te staruitor, pana cand vei simti in inima roadele rugaciunii: pacea, bucuria, harul. Roaga-te cum se ruga vaduva de judecatorul nedrept, insistand pana cand i-a implinit rugamintea. Invata-te sa starui cu rugaciunea ta la Dumnezeu, ca sa dobandesti pacea launtrica si credinta tare.
Staruieste in practicarea Rugaciunii lui Iisus astfel incat rugaciunea rostita („a buzelor”) sa devina rugaciune a mintii, apoi aceasta sa devina a inimii, pentru ca, in cele din urma, rugaciunea inimii sa se transforme in rugaciune contemplativa, insa tine minte ca aceasta din urma este cea mai inalta forma de rugaciune si este darul lui Dumnezeu. Nu te avanta spre dansa, ca sa nu cazi in amagire. Daca nazuiesti la dobandirea ei, cauta un indrumator.
Vrajmasii rugaciunii sunt: agitatia, vorbirea desarta, barfa, aflarea stirilor, jocurile (de carti, sahul etc), televizorul, imaginile necuviincioase, cartile mondene, ziarele. Insingurarea este invatatoarea intelepciunii si a rugaciunii. Ea naste sfintenia. Dusmanul mantuirii, stiind folosul insingurarii, aduce plictiseala, deznadejde, tristete: omul ramas singur se indispune, sufera, plange. Foloseste-te corect de insingurare: nu te gandi la nimic altceva in afara de Dumnezeu.
Inchinaciunile ajuta credintei; ele antreneaza in rugaciune si trupul, alungand lenea si plictiseala. Fa inchinaciuni cu ravna si cu zdrobire de inima.
„Nevoiti-va”,
„Intrati pe poarta cea stramta”.
Este o porunca adresata tuturor. „Nevoiti-va” reprezinta indemnul la nevointa de dragul lui Hristos. „Usile stramte” inseamna silirea de sine, stramtorarea proprie de dragul lui Hristos: nu vrei sa te ridici la rugaciune – ridica-te; este post — infraneaza-te, rabda; esti manios – stapaneste-te, cedeaza; iarta dusmanului tau, intoarce raul cu binele; mancarea gustoasa refuz-o. Iata, nevoieste-te si tu astfel. Esenta crestinismului o constituie aceste nenumarate nevointe. Viata nevoitorului este plina de efort, de necazuri, din moment ce firea noastra pacatoasa cere altceva, atragandu-ne la pacat. Nevointa alunga pacatul, iar lupta cu deprinderile rele invata rabdarea necazurilor si curateste sufletul. Nevoitorii dobandesc pacea launtrica cu ajutorul binecuvantat al lui Dumnezeu.
d) O alta mare nevointa ne-o descopera Apostolul Petru: rabdarea necazurilor pentru Hristos. Pentru suferintele de care avem parte in viata noastra scurta ni se daruieste fericirea vesnica; pentru incercari dobandim rasplata. Astfel, Bonifatie era rob, betiv, desfranat, insa cand a primit moartea muceniceasca pentru Hristos a devenit sfant. Rabdarea suferintelor se da celor curajosi. Crestinul nu trebuie sa se infricoseze de ele, ci de chinurile vesnice.
Devin mucenici nu doar cei care au rabdat chinuri trupesti, ci si cei care au rabdat chinuri sufletesti. Intareste-te in rabdarea necazurilor inchipuindu-ti cu gandul chinurile suferite de cei care au patimit pentru Hristos. In timpul prigoanelor straduiti-va sa ramaneti uniti; daca esti slab, fugi, dar cand esti prins nu nega credinta. Iertarea pacatelor este rasplata pentru statornicia in credinta! Cand nu este cazul, nu risca, nu te expune pericolului. Nadajduieste in Dumnezeu si nu deznadajdui niciodata, fiindca deznadejdea este pacatul lui Iuda, sinucidere duhovniceasca. Credinta ta sa fie puternica!
(VA URMA)
[1] In Talmudul evreiesc exista o mentiune de la anul 70 dupa Hristos despre faptul ca Dumnezeu a incetat sa primeasca jertfa lor, adica mielul junghiat, care dupa rugaciunile arhiereului lua asupra sa pacatele poporului lui Israel. Sangele lui, amestecat cu apa, era folosit pentru stropirea celor care se rugau ca semn al curatirii. Se scrie ca jertfa de curatire nu mai este primita de Domnul de 37 de ani, adica din momentul rastignirii Fiului lui Dumnezeu, precum este spus in Scriptura: Mila voiesc, iar nu jertfa. Astfel, la evrei pana astazi nu exista curatire.
[2] Persoane cu perceptii extrasenzoriale, de ex: parapsihologii, bioenergoterapeutii, radiestezistii etc
(Din: Pr. Valentin Mordasov, duhovnicul de la Pskov: Invataturi si intamplari minunate, Editura Sophia, 2011)
Legaturi:
- Iata ca a sosit si POSTUL CRACIUNULUI…. Ce trebuie sa facem?
- Cum sa ne intarim credinta?
- PARINTELE SOFRONIE – SCRISORI CATRE DAVID BALFOUR: “Trei lucruri nu inteleg: o credinta adogmatica, un crestinism nebisericesc, un crestinism fara nevointa”
- Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism, Dr. Clark Carlton: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?
- Parintele Arsenie Muscalu despre formarea duhovniceasca in vremea noastra (I)
- Parintele Arsenie Muscalu despre formarea duhovniceasca in vremea noastra (II)
- Parintele Arsenie Muscalu despre formarea duhovniceasca in vremea noastra (III)
- Parintele Arsenie Muscalu despre formarea duhovniceasca in vremea noastra (IV)
- De ce avem nevoie pentru a trai duhovniceste?
- Ce avem noi de facut astazi pentru a ne mantui si pentru a ne pregati de incercarile ce vor veni?
- Parintele Paisie Aghioritul: CUM SA DUCEM “LUPTA CEA BUNA” SI CUM SA SPORIM DUHOVNICESTE?
- Cuviosul Paisie despre folosul ce se dobandeste dintr-o prietenie duhovniceasca si despre vatamarea mediilor si tovarasiilor lumesti
- Cuviosul Paisie Aghioritul ne arata cum lucreaza diavolul la nivel personal
- BOALA DUHULUI LUMESC
- “O ortodoxie laica, dar care nu e lumeasca…” sau: Cum putem aduce mireasma pustiei in lume?
- Sfantul Serafim Rose: INNOIREA DUHOVNICEASCA NU VINE DE LA SINE!
- “Sa nu treaca o zi fara a citi macar o pagina din avva Isaac!”
- Arhimandritul Sofronie Saharov: INCERCARI DUHOVNICESTI. Nici un sfant nu ne poate cruta de necesitatea de a lupta cu pacatul care lucreaza in noi
- Sfantul Isaac Sirul: “Calea lui Dumnezeu e Crucea de fiecare zi, căci nimenea nu s-a suit la cer cu răsfăţul”
- Ortodoxia confortabila si inchipuita sau despre ispitele generatiilor rasfatate
- Parintele Efrem Filotheitul despre VIATA DUPA MOARTE si PREGATIREA PENTRU MOARTE: “Cat de mult isi bate joc de noi lumea! Precum o pisica, asa se joaca cu noi, ne batjocoreste si, in ceasul mortii, ne descopera adevarul”
- CU CE OCHI VOM PRIVI NOI LA HRISTOS IN ZIUA JUDECATII?
- “MANTUITI-VA!”
- Privire asupra scurtimii vietii
- Parintele Arsenie Papacioc: “Nu pierdeti timpul, dragii mei!”
- “Conştiinţă, spune drept, dacă mor amu, mă mântuiesc sau nu?”
- Parintele Proclu: “Ii place lui Dumnezeu cum traiesc?”
- “Duhovnicul si ucenicul”: CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR “PRACTICANTI” si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
- UN SINGUR LUCRU TREBUIE…
- Sfantul Teofan Zavoratul – sfaturi pentru LUPTA CU RACEALA SUFLETULUI, IMPIETRIREA SI IMPRASTIEREA
- Sfaturi parintesti de folos exceptional si pentru noi de la Cuviosul Serafim de la Platina
Ma iertati ca va deranjez,vin cu rugamintea la d-voastra sa publicati un articol umanitar despre mine.Singura mea speranta sunteti d-voastra.Toate detaliile despre minele gasiti pe blogul umanitar:
http://nicupavil.blogspot.ro/ .
Va multumesc anticipat!
Va rog frumos sa-mi dati un raspuns daca puteti publica articolul de care v-am rugat la adresa de e-mail nicupavil@yahoo.com
Sarbatori fericite va doresc alaturi de cei dragi d-voastra!
Dispreţul Doamne, ne orbeşte,
(Şi ne afund’adânc în rău).
Ne leagă ochii (şi gândirea),
Spre-a defăima cuvântul Tău.
Privind, să nu vedem lumina
Şi auzind, să nu gândim.
(Ca să’ngropăm într-u necinste,
Ce se cădea ca să iubim).
Să aruncăm fără de frică,
Valori concrete, (la gunoi),
Gândind, că nu pot fi prezente,
In cei smeriţi, (de lângă noi),
In cei ce nu au (la vedere),
Nici rang, nici titlu ce impune,
Nici chip inobilat de straie,
Nici nume trâbiţat in lume.
Imaginea de dinafară,
(Şi cea creiată-n clevetire)
Are putere (și convinge,
Când n’avem ochi, spre mântuire).
O haină simplă şi săracă,
Un chip sărman şi obidit,
Slabit de post, (hulit de semeni),
E lesne de dispreţuit.
Imaginea vorbeşte lumii
Şi clevetirea-i mai presus,
Decât fiinţa (şi trăirea,
Şi Adevărul Tău), Iisus.
Dispreţul stinge-n noi lumina
Spre-a nu vedea (și nici primimi),
Ca ceva bun, de la aceștia.
(Ori a lupta spre’a ne smeri).
Cine-l priveşte înlăuntru,
(Când clevetirea l-a distrus),
Pe cel ce nu Ţi-a greşit Ţie
(Lovind doar răul), o Iisus.
Ce-i adevărul spus în public,
(De–un creştin cu trai smerit) ?
Cine-l ascultă? (Cine-l crede ?),
Cât ar trăi el de cinstit ?
Când omul vrednic, ne vorbeşte,
(Şi ne arată ce e bine),
Din inima-i neprihănită,
Cu dragoste de neam, de Tine,
Cine-l ascultă, cine vede ?
(Şi simte ce-i adevărat)?,
Azi când dispreţul stinge duhul
(Şi tot ce-i sfânt e contestat ?)
Privirea, ochiul, simţământul,
(Mândria noastră), instruirea,
Ne pot uşor orbi Iisuse,
(Dacă primim dispreţuirea).
Privind pe omul de alături,
(Cu ochii fără de lumină),
Îl vedem pururea nevrednic,
Plin de cusururi și de vină.
Şi-i defăimăm tot ce-i, și crede.
(Chiar și’osteneala-i asumată),
Privindu-i chipul și făptura
(Şi nu trăirea lui curată),
La fel cum n-au văzut lumina
(Şi Adevărul ce-ai adus),
Acei ce te-au trimis la cruce
(Dispreţuindu-Te), Iisus.
In privinta Martei si-a Mariei, s-avem pardon: Marta o hinghereste pe Maria, de-i sare camasa de pe ea!
Dreapta socoteala lipseste! Si munca in manastire e buna si necesara, DAR pentru supravietuire, pentru o minima auto-gospodarire, altminteri – se cade usor in cealalta extrema…vazuta din ce in ce mai des: de ce sa vezi in Biserica numai maici sau calugarii batrani, nu si cei tineri care-s transformati in salahori sau fermieri!
La cata nebunie si ura este coborata in lume, cred ca manastirea de obste daca nu este condusa de cineva duhovnicesc, tiranizeaza – Marta;
-personal – cred ca manstirile ‘de sine’, in care iti dramuiesti timpul si pentru Biserica, nu numai pentru borsul calugaresc si alte munci agricole istovitoare, sunt mai de centru, adica mai echilibrate intre munca si rugaciune!
Iarasi! Modelul trairii dupa cel din Muntele Athos:
1.fara carne – care infierbanta sangele,
2.sljubele de la 12.00 noaptea, apoi de la 03.00 in care vin absolut toti calugarii, participand la Sf.Liturghie, mi se pare cel mai bun si cel mai corect lucru!
Chiar daca monah, inseamna insingurat, insingurarea trebuie sa fie dupa/pentru Dumnezeu si pentru liniste! Nu pentru forfota, agitatie si imprastiere…
Simtirea de zi cu zi a ceea ce-au spus sfintii prin:
“Din cauza necredintei au aparut foarte multe boli duhovnicesti, multi demonizati. Vrajmasul isi gaseste salas in sufletele care nu se afla sub ocrotirea harului lui Dumnezeu. Conform profetiilor staretilor, la sfarsitul veacurilor cei bolnavi duhovniceste vor fi atat de multi, incat oamenii si diavolii vor fi una, iar iadul va ramane pustiu.”, arata trufia (la unii), nesimtirea, indiferenta, indolenta crestinilor ‘de duminica’ care-si linistesc constiinta crezand ca stau ‘bine’, gandind la modul ereticesc faptul ca Hristos Dumnezeu, a facut EL destul pe Cruce pentru toti…ne-a adus in stadiul evreilor de demult, care – ciuguliti in amorul propriu – ca sunt popor ales, au facut-o lata, rastignindu-L pe Hristos!
Asa si noi, fiii Imparatiei, ne amagim aburiti de curente new-age-iste ca suntem mantuiti aici, acum…de-avalma, sau ca ‘ne rezolva’ cumva, EL fiind numa’ Bun, nu si Drept!
E…surprize, surprize! Cultu-i liber: ‘care la Iad, care – la Rai’ – asa cum a spus Pr.Proclu si vom vedea cum suntem aruncati in Intunericul cel mai dinafara, unde este plangerea si scrasnirea dintilor….
Iarasi, spune bine ca ‘avem chipul credintei, dar tagaduind puterea ei’ prin prostie, lenevie, nestiinta, rea-vointa…mult ni s-a dat, mult ni se va cere, multe stim (dar nu aplicam), mult vom fi batuti dupa cum deja ne cerne! Satanel deja e la putere….noi l-am girat!
@Nicoale Mirean
Asa este! Greu este sa fi smerit in cuget. Doar cand ne acopera Dumnezeu in nevoi invatam ca nu trebuie sa judecam pe nimeni!
https://www.youtube.com/watch?v=TmKKaf2F6uk
La Dumnezeu nimic nu este intamplator!
Acest articol e un balsam si o mangaiere!
Da, soră Sânziana, este adevărat ce spui. Cred cu toată convingerea că cea mai de folos preocupare ( pentru mintea și inima ortodoxă), este cugetarea (și raportarea), la Dumnezeu in Lumina, Adevărul și Viaţa pe care El, ni le dăruiește cu milă și dragoste divină. Cred că fiecare cuvânt marturisit in susţinerea, mântuirii semenilor noștrii, in scopul adâncirii, clarificarii și consolidarii credinţei (cu toate ale sale), inlăuntru dar și inaintea oamenilor, -dacă este și plin de dragostea de Dumnezeu si de semeni, dacă indeamnă la milostivire, la inţelegere, la autocunoaștere și smerire, dacă il preamăreste ( nu il micșorează pe Dumnezeu), dacă nu aduce in inimi duhul osândirii, al judecarii semenilor ( și nu strict a invaţăturiilor ce par a fi bune dar nu sunt, a convingerilor, a actiunilor si cugetarilor, ce par a fi bune dar nu sunt și a tot ce experienţa despătimirii personale (sustinută de p.duhovnic de evanghelie…)-, cred că sunt cele mai de folos, atât aici in lume și’n viaţă, cât și la Infricoșata Judecată. Am căzut (și cad) adesea in cursa duhului osânditor al semenilor, al judecării “cu dreptate” (ortodoxă), sub toate aspectele, convins fiind că fac bine (și nu a fost) și nu este decât o cursă, un indemn (și o susţinere) in a fi osânditor, in a adânci și consolida judecarea (a tot și totate), din care anevoe scapă cei inclinaţi spre aceasta.
Mulţumesc soră petru susţinere și incurajare.
Cer iertare pentru indrazneala celor spuse.
@Nicolae Mirean
Da, legat de aceasta as vrea sa spun ca mie tare mi-a placut cand l-am auzit, intr-o conferinta, pe parintele Rafail: intrebat fiind despre ce este rau in neamul nostru, parintele a parafrazat cuvintele Inaintemergatorului: “Neam de naparci, cine v-a vestit voua…”. Si a spus parintele Rafail, eu nu am dragostea aceea pentru a spune acestea…Am inteles de aici ca mustrarea a facut-o Inaintemergatorul cu dragoste. In acest caz mustrarea patrunde pana in adancuri si vindeca, altfel doar indarjeste. Si atunci, daca nu putem mustra cu dragoste si cu durere mai bine sa tacem si sa ne rugam. Din pacate, teoretic, stiu cam cum este dar cand este sa aplic tare mai cad… Dar are grija Dumnezeu de mine si-mi da ce merit!
@ Sanziana:
Aici cuvantul la care faci referire: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/12/04/desteapta-te-romane-dar-la-ce-fel-de-trezire-suntem-chemati/
A se vedea si continuarea, care contine cateva fraze chiar despre aceasta: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2013/12/14/pr-valentin-mordasov-duhovnicul-pskov-invataturi-fundamentale-pentru-mantuire-dragostea-dumnezeu-aproapele-pazirea-poruncilor/
@ Sânziana și admin.
Mulţumesc