Ne vorbeste Parintele Arsenie Papacioc (4) despre IUBIREA DINTRE TINERI, CASATORIA CRESTINA SI VIATA DE FAMILIE

23-08-2011 Sublinieri

– Ce sfat le puteti da unor tineri care doresc sa se casatoreasca?

– Sa se casatoreasca, dar nu pentru instincte sau pentru alte interese. Sa se casatoreasca cu gandul sa cucereasca cu orice chip Imparatia lui Dumnezeu impreuna! O stimulare continua unul pentru altul, ca sa se poata mantui. Placerile sunt consecinte ale casatoriei, nu sunt scopuri. Scopul este tot mantuirea. Este o mare greseala sa te casatoresti numai pentru placere. Aceasta se termina repede. O luna de miere si apoi o viata de amar?

Este o mare greseala! Trebuie sa va ganditi putin, si unul si altul: „Ne casatorim ca sa ne mantuim impreuna!” Este mai greu, fara discutie, decat daca te duci la manastire. Manastirea te limpezeste, te curata! Te lupti cu orice chip. Lupti tot ca om.

In ce masura se poate vorbi de o desa­varsire in viata de familie?

– Sunt stadii si stadii! Mai intai sa fie credincios. Sa duca o viata crestina. Care om, auzind bataia clopotelor, nu se trezeste? Si el duce o viata buna, de biserica, de sarbatori, de spovedit, de milostenie si aceasta sa o faca cu reciprocitate; si sa iubeasca cu desavarsire. Sa creasca copii, sa umple raiul de crestini, de credinciosi. Asta nu este usor! Acesta este scopul casatoriei. Problema cu casatoria se pune asa, fratilor: ori bine, ori deloc!

– Daca femeia sau barbatul, de exemplu, are o casatorie care a fost ratata – femeia este batuta de barbat -, cum se poate rezolva problema ei, sau ce sfat poti sa-i dai, in conditiile in care ea este sfasiata?

– Singurul lucru, mai intai de toate, ii spui: Ma, nebunule! De ce iti bati nevasta? Unde se spune sa faci lucrul acesta?” Pentru ca se pot si desparti pentru asa ceva. In loc sa fie iubirea desa­varsita, acolo este ura desavarsita? Crezi ca ea te mai iubeste cand tu o plesnesti? Vin foarte multe cazuri pe la noi cu femei gonite si nu stiu nici eu ce sa le mai spun! Si eu le spun: „Desparte-te!”

– Se mai pot recasatori femeile acelea?

– Se pot recasatori. Spune si Sfanta Scriptura. Se pot recasatori daca nu au fost ele vinovate. Daca au fost ele rele, nu se pot recasatori! Dar raspunsul, ca sa fie mai biblic, este sa nu se recasatoreasca daca a gresit.

(Din: Ne vorbeste Parintele Arsenie 2, Editura Episcopiei Romanului, 1997)

***

Sfanta Taina a Cununiei

– Care sunt conditiile de intemeiere a unei familii?

– Conditiile de intemeiere a unei familii sunt la fel, in orice moment istoric. Exista amanunte de care trebuie sa tinem seama, precum saracia, dar nu asta impiedica valoarea trainiciei unei familii, pentru ca iubirea imbogateste orice. Ce dulce este iubirea!… Dar sa nu se mearga pe instincte si pe placeri intr-o casnicie, ci gandind la un scop suprem: mantuirea reciproca. Stimularea continua reciproca spre acest scop este obligatorie, pentru ca e o mare raspundere. Valoarea unei flori nu sta intr-o petala pe care a luat-o vantul, ci trebuie vazuta valoarea intrinseca a florii.

Asa ca, dragii mei, o casnicie se poate intemeia pe o iubire adevarata si pe o coordonata exclusiv crestina. E o mare greseala sa te indragostesti de un baiat sau de o fata, si punem problema casatoriei pentru ca mi-e drag de el sau de ea. Nu, nu. Trebuie vazut, cat de cat, daca sunt strabatuti de fiorii sfintei raspunderi pe care o cere casatoria. Pentru ca o femeie care se casatoreste, ea va naste si ea trebuie sa renasca copilul, prin educatie. Deci trebuie sa fie foarte pregatita. Eu opresc o serie intreaga de tineri care vin sa ma cerceteze in sensul asta de a se amagi prin sarutari, care mai apoi se consuma si pier. Ca bine a zis cine a zis, ca: este mai lunga calea pana la sarut decat aceea pana la pacatul cel mare. Si se consuma in felul acesta de a-si manifesta iubirea, incat nu se deosebesc de paganii care se casatoresc pentru placeri. A gresit un baiat cu o fata; dar ea a rezistat la inceput, iar el i-a zis: “Nu, asta face parte din ritmul dragostei…” “… Si un prunc la anul, bland si mic, sa creasca mare si voinic, si noi sa mai discutam un pic, si la botez!” – datorita ritmului dragostei. Pentru ca frumusetea o sa se mai schimbe, dar trebuie sa ramana mai departe frumusetea crestina din fiecare, pentru fiecare. Asta e verigheta, care se si da: iubirea celuilalt catre celalalt. Adica iubirea nu are nici inceput, nici sfarsit – asta ar fi semnificatia verighetei.

Exista mai multe conditii, din punct de vedere strict religios, pe care trebuie sa le indeplineasca tinerii, si printre ele sunt si acestea doua: sa se iubeasca, si sa fie si parintii de acord. Aici, de multe ori, este un conflict intre iubirea tinerilor si acordul parintilor. Si atunci trebuie sa optam pentru unul din doua, daca lucrurile nu mai pot ramane pe loc: sa se iubeasca in Hristos, cu scopul casatoriei.

– Cum putem sti ca partenerul e cel pe care ni-l daruieste Dumnezeu?

– Trebuie sa simti ca celalalt e pentru tine. Exista o forta nevazuta in tine, cu care simti ca acesta este… cel ce este. Il vezi cum se manifesta, ii vezi naivitatea celuilalt, cumintenia, dorinta de a se darui, dar nu doar numai pentru placeri; pentru ca, de multe ori, dorinta acopera scopurile. Adica, domnule, nu mai tin cont de nimic, ne iubim. Ca pana la urma sa-si puna problema despartirii, pentru ca nu-i mai convine, pentru ca s-au consumat curiozitatile si au aparut alte imprejurari ispititoare. Sa aiba, deci, o identitate crestina, un eroism de a-si mentine aceasta identitate.

– Daca doi tineri se iubesc, dar sunt necredinciosi, in dragostea lor mai este prezent Hristos?

– Sunt necredinciosi unul fata de altul, sau necredinciosi fata de Dumnezeu?

– Fata de Dumnezeu.

– Acum vreau sa va spun un lucru: sa stiti ca nici inteligenta, si nici orice educatie, nu are nici o valoare daca nu este in slujba dragostei si a iubirii. Dar nu putem sa-i oprim sa nu se casatoreasca. Insa, nu ajung nicaieri, daca nu sunt cu Hristos. “Ne iubim, si gata!” Acesta este instinct si nimic altceva. Iubirea aceea nu are durabilitate.

Casatoria in sine trebuie sa se faca dupa cum spune proverbul: ori bine, ori deloc! – fiindca este in slujba unui ideal, nu in slujba placerilor numaidecat. Iubirea, casatoria care urmeaza, daca nu slujeste unor idealuri mai inalte – chiar necasatorit, dar mai ales casatorit – sigur ca nu ajungi la nimic pozitiv: nu faci decat sa pierzi un timp atat de scump.

Daca se iubesc, este un fel de a vorbi. Ce rost are sa mai vorbim ca sa iubesc, dar nu cred in Dumnezeu! Nu exista nici un fel de siguranta de percepere in viitor, de sens, de scop, daca nu exista Dumnezeu. Daca nu este in Biserica, nu exista nimic! Acesta ar putea sa fie raspunsul care sa raspunde la intrebarea ce ati pus-o.

Ce sa le cerem? Casnicia are nevoie de educatia copiilor, de a-i invata sa se inchine. Pot sa traiasca ca niste pagani, fara nici un fel de ideal? N-au batut clopotele destul ca sa se destepte tineretul acesta? Iar cuvantul acela, ca “astazi familiile trec prin momente dificile”, nu prea sunt de parere. Pentru ca atunci cand traiesti prezentul, nu mai poti sa vezi defectiunile in actiuni: vezi numai perfectiunile. O tendinta mereu de a ma completa facand bine primul pas spre asa ceva.

– Taina Cununiei lucreaza si asupra oamenilor necredinciosi? Pentru ca astazi oamenii se cununa fara sa aiba habar ce inseamna cununia, sau chiar relatia cu Dumnezeu.

– Daca sunt necredinciosi, nu are nici un haz, cum am zice. Dar, daca s-au cununat la Biserica inseamna ca sunt, cat de cat, credinciosi. Daca sunt necredinciosi, nu se mai cununa.

– Dar daca o fac doar ca pe o datina, Taina Cununiei lucreaza oricum?

– Nu putem spune ca nu lucreaza din momentul in care se face, pentru este incadrata intr-o intreaga ceremonie, cu harul preotiei…

Nu recomandam deloc aceasta taina a cununiei, daca sunt necredinciosi. Pentru ca avem prin aceasta Taina anumite pretentii, sau niste raspunderi. Si daca aceste raspunderi sunt nedorite, nu se pot implini, pentru ce mai plecam pe acest drum? Sau fac Taina aceasta numai dintr-o datina? Cuvantul acesta datina este un cuvant mai scump si nu as vrea sa-l implic aici, printre necredinciosi.

Se cununau ca datina si mosii si stramosii nostri, si inca numai la Biserica, fara primarie. Dar cununia era facuta cu scopuri extraordinar de mari.

Asta este o mare Taina, dragii mei! Mai intai de toate se pun in valoare lucrurile asa cum le-a creat Dumnezeu. Bineinteles, nu este singura Taina – mai mult decat atat este calugaria.

Pe urma, sa ne gandim ca se vor satura unul de altul foarte repede, neavand nici un ideal care sa-i ajute, ca nu e har. Harul este acolo unde este credinta. Dumnezeu nu da harul ca la un milog – la o mana intinsa tiganeasca -, il da doar daca te jertfesti.

Datina aceasta se savarseste datorita unui scop, cu o raspundere extraordinara. Sa nu se incurajeze cineva ca o face din datina. E o iubire subreda care nu dureaza. Cum ar zice omul: “O luna de miere si o viata de amar!”

– Parinte, astazi se intelege din ce in ce mai putin rostul barbatului si al femeii in casnicie. Puteti sa ne spuneti care este rostul lor in viata de familie?

– Adevarul este ca nu sunt de parere cu cuvantul acesta “astazi”. Barbatul si femeia sunt aceiasi cu cei pe care i-a creat Dumnezeu la inceput, cu un scop bine definit.

S-a facut o constatare: intrucat femeia a fost roaba mii de ani, si cu ocazia Edictului de la Milan, Sfantul Constantin cel Mare a dat libertate si femeii, ca sa nu mai fie omorata fara judecata – s-a transmis atavic, adica a trecut peste veacuri teama femeii de barbat, si a ramas femeia cu spaimele acestea atavic transmise. Nu este permis acest lucru.

Femeia inseamna “imparateasa daruitoare”. Femeia, daca zici ca-i slaba, totusi, din momentul in care te-ai angajat sa te numesti sot, nu te poti numi sot, decat langa o sotie. Trebuie sa o pui pe tron, cu orice chip! Sa nu se mai vada in femeie numai un scop meschin sau un lucru de cazna.

Femeia este extraordinara in creatia lui Dumnezeu! Dati-va seama ca destinul intregii omeniri depinde de cuvantul Fecioarei Maria, libere: Fie mie dupa cuvantul Tau (Luca 1, 15). Si s-a schimbat destinul intregii omeniri, si chiar al lui Dumnezeu in lume.

Maica Domnului este o femeie care a deschis portile fericirii, libertatii si vesniciei in lume.

Femeia trebuie cu orice chip respectata, pentru ca daca Dumnezeirea ar intreba omenirea: “Ce este in omenire?”, n-ar intreba paternitatea, ci maternitatea! Deci, femeia joaca un rol primordial in ceea ce priveste creatia lui Dumnezeu, barbat si femeie.

Putem noi, oare, sa desprindem o Taina atat de importanta de cuvintele Mantuitorului: Fara de Mine nu puteti face nimic! Acestea sunt cuvinte dumnezeiesti, si tot ce a spus Hristos este adevarat.

Lumea crestina, daca ar fi atenta numai la aceste cuvinte, ar fi mult mai controlata si s-ar descoperi mai repede ori valorile, ori defectele. Pentru ca El este Vita si noi suntem mladitele. Poate mladita sa rodeasca ceva fara vita?

Maica Domnului reprezinta neamul omenesc. Femeia nu trebuie vazuta ca o roaba. Pentru ca, desi spunem in rugaciunile Tainei Cununiei, ca femeia trebuie sa se supuna barbatului, acesta din urma trebuie sa fie atent ca i se spune, tot in aceeasi rugaciune, ca trebuie sa o iubeasca. Daca nu o iubeste, nu o sa-l asculte. Barbatul, daca nu asculta de acest cuvant, se face raspunzator de indaratnicia femeii. Deci, trebuie sa o iubeasca cu orice chip.

In casnicie se intra prin foarte multe transformari si lucruri neprevazute, datorita marilor intimitati: nastere de copii, care nu se face numai citind cum se face, ci se naste in modul cel mai normal de catre toate femeile, fie imparateasa, fie femeie de rand.

Cuvantul femeie trebuie, cu orice chip, mult mai respectat, pentru ca, va repet, cuvantul femeie inseamna “imparateasa daruitoare, si daruirea este toata Scriptura.

– Dar putem identifica, in viata de familie, un rost diferit al femeii de al barbatului, si al barbatului de al femeii?

– In ce priveste idealurile, nu. Dar in ceea ce priveste preocuparile, fiecare are indeletnicirea lui.

– Ne puteti spune care este scopul ascultarii in viata de familie?

– Daca este iubire lucrurile se rezolva de la sine: se uita unul la altul si stiu ce au de facut.

In ce priveste copiii, ei trebuie educati de mici, sa le imprime in suflet ideea de Dumnezeu cu orice chip, ca astfel, incet-incet, sa creasca in invatatura crestina.

– De ce spune ca barbatul este cap femeii?

– Si femeia ce este, daca barbatul este cap? Unde este situata fata de cap?

Barbatul este cap femeii in sensul unei armonii care trebuie sa existe, respectandu-se indeletnicirea fiecaruia. Cand se spune ca femeia este grozav de valoroasa in creatia lui Dumnezeu, asta nu insemna ca barbatul nu este nimic. Pentru ca supunerea, in sine, inseamna mantuirea in sine.

Femeia nu se supune pentru ca este miloaga, ci se supune pentru ca sa intregeasca armonia lucrurilor. Ea este cea care face efortul cel mai mare pentru ca barbatul sa-i fie cap, din momentul in care il iubeste.

Intre cei doi soti nu exista grad de rudenie. Daca barbatul este capul, femeia este tot cap. Trebuie sa se supuna unul fata de altul; fiindca sunt foarte dese situatiile in care barbatul o intreaba si-si asculta femeia.

Ei trebuie sa se iubeasca. Daca nu se iubesc, relatia dintre soti este numai o ordinara galceava.

Daca barbatul este cap, femeia este inima! Si inima este mai mult decat orice, este adancul cel mai adanc al fiintei omenesti, este chiar locul unde Dumnezeu si-a facut locas. Si daca ea este inima, e si el inima, fiindca iubirea armonizeaza casnicia.

Iubirea raspunde la toate intrebarile: iubirea aduce prunci, care dau valoare nemaipomenita casniciei – zambetul lor -, si creeaza unitate nezdruncinata familiei.

Dar, va repet, nasterea de prunci nu este scop casniciei, este o consecinta. Scopul este stimularea reciproca spre mantuire.

– De multe ori relatia dintre cei doi se raceste. Cum se poate depasi aceasta criza?

– Daca punem intai problema iadului, nu mai vorbim de rai!

Nu se pune problema. Acestea sunt consecintele vietii. Calcarea gresita, pacatele, inseamna iadul. Raceala dintre cei doi este consecinta pacatelor.

Dumnezeu este drept, poate sa faca orice. Dar un singur lucru nu poate sa faca: sa-si calce cuvantul! Fiindca prima porunca data in rai a fost: Sa nu mananci din pomul asta! – si a mancat. Consecinta a urmat imediat, fiindca exista si dreptate dumnezeiasca, nu numai mila. Si face orice ca sa ne scape de caderile acestea. Caderile de dupa Adam, pe care le facem noi, le rezolvam prin Taina Spovedaniei.

Nu putem sa discutam despre dracul, fara sa vorbim despre Dumnezeu. In creatie el este un tolerat.

Noi nu putem sa-i invatam sa iubeasca. In iubire nu exista nimic rational. “Nu stiu de ce il iubesc pe acela!” Iubirea nu are nici inceput, nici sfarsit, exista deodata cu Dumnezeu.

Deci, ca sa se depaseasca aceasta raceala, trebuie sa duca o viata crestineasca.

– Se accepta ca cei casatoriti sa aiba relatii trupesti, fara scopul procrearii?

– Scopul casatoriei nu este numai placerea, dragul meu. Placerea este o consecinta, scopul este nasterea de copii. Dar nici nasterea de copii nu este un scop, ci este vorba de o stimulare permanenta reciproca. Asta este casnicia! Sigur ca va trebui sa avem si marile intimitati, ca sot si sotie, dar cu un scop, nu numai cu placere.

As putea sa spun, pentru ca lucrul acesta priveste pe toata lumea: nu are nici un sens casatoria doar pentru placere. Casnicia inseamna ajungerea in vesnicie, si daca acest scop nu este avut in vedere, ci se cauta numai placerea, atunci casnicia nu-si implineste scopul.

Daca ei se hotarasc reciproc pentru o curatenie, dar cu adevarat, nu sa se mazgaleasca si sa faca prin dos fel de fel de greseli. Ori sa-si vada de casnicie si de nastere, ori sa nu se mai impreune!

– Ce parere aveti de relatia dintre o fata si un baiat care este la moda acum?

– Intai de toate, odata cu varsta, cresc si sentimentele. Exista un obicei – mai mult a devenit o traditie – sa ai un iubit. Acum nu-i mai spune iubit, ii spune prieten. Este un paravan acesta; nu exista prietenie intre baiat si fata, decat iubire. Se merge cu mintea foarte adanc pe intimitati, iar prietenia e cu totul altceva: fara nici cel mai mic interes. Relatia cu o fata nu se face doar din dorinta de a avea o relatie, ci cu scopul unei casatorii; iubirea nu inseamna lins. Are o motivatie daca va fi sotia ta. Dar e foarte prematur sa spui ca va fi sotia ta, cand abia ai inceput studiile, cand abia ai inceput sa ai si tu gust de fete.

Chiar azi a venit un baiat care mi-a spus: “Parinte, iubesc o fata!” “Si mori dupa ea?”, i-am raspuns. “Da, parinte!”

Acum va intreb pe dumneavoastra, opresti viata pe loc pentru niste sentimente asupra unei persoane, care deja il parasise? Unde-i barbatia? Unde-i cavalerismul? Unde este energia, curajul? Unde-i puterea de a acapara?

Daca te prinde fetita ca nu esti stapan pe tine, se duce acolo unde-i protejata. Ea are niste forte sufletesti nemaipomenite. Fata are un instinct de conservare mai dezvoltat si o crestere a puterii rationale mai din vreme decat baiatul. Ea poate sa fie mama si la 13 ani. Citeam acum, intr-un ziar, ca o fata a nascut la 11 ani chiar! Pe cand un baiat nu poate sa fie tata la varsta asta. Dar si puterea ei de a acumula rational e mai scurta – pana la 20-21 de ani, pe cand a barbatului e pana la 30 de ani. Incepe sa mearga pe linia unor interese de viitor. Avand un mai mare instinct de conservare vrea sa puna mana chiar pe Alexandru Macedon, adica pe un mare erou. Si daca tu esti erou, intr-un fel, te-a ochit.

Cunosc un baiat, foarte destept, student. Era si baiat serios, nu-si pierdea vremea, spunea: “Toate la vremea lor”. Si o fata, mediocra din punct de vedere intelectual, nu s-a lasat cu nici un chip – ii scria scrisori, statea in calea lui… Si a intrebat-o o colega: “Tie nu ti-e rusine?” Ea i-a raspuns: “Vreau sa vad cum reactioneaza un om destept la astfel de propuneri!” Daca acel baiat era mai putin stapan pe el, punea mana pe ea; asa ca ei ii convenea aceasta lupta, si intr-un sens si in altul. Daca este destept, este destept peste tot, si atunci lasa lucrurile la vremea lor. Zice Solomon: “Este vreme pentru toate, dar fiecare la vremea lor!”

Floarea sta in glastra; baiatul trebuie sa umble sa si-o aleaga. Fata nu trebuie sa bata cararile baiatului, ci baiatul sa dea peste ea. Si apoi, voi trebuie sa pretuiti foarte mult femeia. Ea este o creatie a lui Dumnezeu extraordinara. Va dati seama ce puteri are o femeie sa te scoata dintr-o stare amarata? Faptul ca un barbat stie ca acasa are parte de iubire desavarsita il face sa munceasca, sa castige razboaiele, sa-si rezolve problemele. Sa stiti ca femeia nu gandeste simplu. Chiar daca nu e invatata, ea are o putere de patrundere deosebita, si e mult mai realista decat un barbat. Ea are inca de azi un sentiment pentru ziua de maine. Insa noi discutam, rationalizam niste lucruri, dar in iubire nu este nimic rational.

Un student la Politehnica se indragostise de o fata foarte urata. M-am trezit cu el la mine sa-mi ceara sfaturi, ca era innebunit dupa ea. Ea, saraca, n-avea cum sa speculeze iubirea, pentru ca nu avea nimic, era urata. Dar nu exista femeie urata. Femeile sunt ca florile: toate sunt frumoase, dar fiecare in felul ei. Barbatul trebuie sa se aplece sa o ia – adica sa-i arate eleganta, pretuire. Atunci floarea isi arata si mirosul si calitatile ascunse, pentru ca tu ai stiut sa rascolesti adancurile si ai facut din ea ceea ce nu stia ca este. Femeia trebuie pretuita, sa stiti, pentru ca mai intai ne reprezinta o femeie in Imparatia cerurilor: Maica Domnului. Te cutremuri, ti-e si frica sa vorbesti comparand-o pe ea cu oamenii!

Sa va spun un caz. Ati auzit de Clemenceau? A fost un om de stiinta francez, care a creat o epoca in vremea lui, dar care era ateu. Pe acest Clemenceau l-a calcat o masina, si, desigur, a aparut o editie speciala: “Marele Clemenceau lovit!” “Marele Clemenceau internat in spitalul cutare! Ingrijit de doctorul cutare!“, care informa lumea in acesti termeni la superlativ. A scapat din accident acest Clemenceau si a spus asa: “Domnule, pe mine nu doctorii acestia m-au facut sanatosi, ci o asistenta care se ocupa de mine, de care nu a vorbit nimeni, nici un ziar!” In acest timp, un alt mare om de stat si scriitor, a fost si el calcat de o masina, si a vrut sa fie dus la spitalul unde erau calugarite. “Dar cum, dumneavoastra care erati…!?” “Treaba voastra ce credeti, eu vreau sa ma fac sanatos!” Vedeti ce superioara este femeia in creatia lui Dumnezeu?

Am atras atentia la fete sa nu se grabeasca in privinta acceptarii unei prietenii cu un baiat, daca nu este credincios. Le intreb: “E crestin?” “Nu, dar acum doreste sa se faca!” “Bine, dar cum crezi tu, care ai crescut in biserica, ca il vei invata tu acum sa se inchine? Maine-poimaine asta iti da in cap!” Asta e o enorm de mare greseala. Prietenia adevarata este daca ideile sunt comune; cautati-va la biserica, nu la discoteci si pe trotuare! Cel mai bine este sa nu te grabesti, de la inceputul inceputurilor. Daca este inevitabila o intalnire intre un baiat si o fata, acesta trebuie sa o cultive, sa-i semene calitatea de a fi productiva din punct de vedere sufletesc – pentru ca trupeste, cum am spus, nu e o problema. Ai vazut ca are un defect, completeaza cu sfatul si cu comportamentul tau sa-si indrepte defectul. Trebuie sa fie pregatita sa duca toate aceste lucruri, iar tu trebuie sa o intretii cu orice chip in problemele ei, sa o stimulezi continuu. Ea nu se baga in problemele tale, nici nu are cum – daca esti o personalitate, daca incearca, da gres.

O problema mai intima care trebuie lamurita este ca cei mai multi tineri se gandesc la o casatorie pentru placeri, mai intai, ceea ce este o mare greseala. Aceste lucruri ti le-a dat Dumnezeu gratuit, nu trebuie sa te mai preocupe. Nasterea de copii este o consecinta, nu e un scop suprem al casatoriei. Scopul este stimularea reciproca pentru mantuire. Asadar este o greseala sa construiesti o relatie pe niste motive imediate – sa fie o luna de miere si o viata de amar. Trebuie gandit daca rezista la toate greutatile binecuvantate ale casatoriei. Prin urmare, trebuie sa vezi intr-o iubita, de la inceput, cand poti sa judeci – pentru ca daca te-ai indragostit nu mai judeci – niste lucruri pentru viitor, pana la sfarsitul vietii. Deci, este dezavantajul celui care se indragosteste prost, pentru ca a vazut ceva superficial; el nu mai simte frumusetea aceea grozava a iubirii. Trebuie sa o iubesti, sa urmaresti pacea in familie. Pacea e mai mare decat dreptatea de patru ori. Are si ea uneori indrazneala si un punct de vedere. Nu trebuie sa o desconsideri! “Nu prea vad eu cum ai dreptate, dar tare te iubesc, ca sa nu te contrazic!” Vedeti, iubirea leaga totul. Acesta e simbolul verighetei. Esti obligat sa o iubesti cu toate fortele, bineinteles, la masura, nu cat pe Dumnezeu, si ea este obligata sa se supuna. Nu este o umilinta in sensul in care azi oamenii ironizeaza supunerea femeii, din contra, ea se supune ca o stapana. Actul de smerenie al ei este plin de har. Sotul sa iubeasca astfel de pozitii la sotia sa, si sotia sa sa nu se sperie de faptul ca trebuie sa asculte. Si zice chiar la rugaciunile de la nunta: “Ca sa dainuiasca in veci casatoria lor!”

Am cununat odata pe cineva si, cand am ajuns la rugaciunea unde preotul spune: “Iar femeia sa asculte de barbat!“, toata lumea s-a uitat la mireasa si mireasa a plecat capul. Mie nu mi-a convenit acest moment. Dar am tacut pana mi-a venit vremea la predica si i-am spus: “Am constatat ca lumea n-a fost atenta la cuvintele de mai inainte care spuneau ca barbatul este dator sa-si iubeasca sotia. Draga mireasa, daca nu te iubeste, sa nu-l asculti! Draga mireasa…” Sa nu ne jucam cu cuvintele! Fata nu e numai o jucarie de pat sau o jucarie de bucatarie. Femeia, cu gingasia ei: “ésprit de finesse“, e libera si nu o sa asculte la infinit de un nepasator. Ca femeia buna nu e nimic mai bun, si ca femeia rea nu e nimic mai rau. Deci trebuie cu orice chip sa o faci buna.

Va mai spun ceva: Mama naste, mama renaste, ea se ocupa de copii. (…)

– Cum sa ne crestem copiii?

Sa-i cresteti sa se mantuiasca. Ca metoda tot blandetea ramane cea mai buna, pentru ca, folosind asprimea, copilul te asculta de frica si prinde numai in piele invatatura ta. Dar daca te porti bland cu el: “Copilul tatii, copilul mamii, uite asa…“, el asculta, dar inregistreaza si el – poate sa faca si nebunii -, el a inregistrat de la tine un cuvant, care nu l-a inregistrat prin asprimea ta, ci prin blandetea ta. Cu alte cuvinte, copiii mei sa ma asculte si dupa moartea mea, pentru ca le raman: “Uite, Doamne, ce spunea mama si tata!” Dar daca te-ai purtat aspru cu el, a miorlait, l-a durut si nu te asculta. Deci, ca metoda, tot blandetea. Dar asta nu inseamna sa nu le impletim, ci sa fie si un pic de asprime, pentru ca el doreste sa implineasca numai ce vrea el, nu ceea ce trebuie. Dar foarte important este sa-i dai exemplu de viata. Pentru ca el stie sa vorbeasca, nu l-ai invatat tu sa vorbeasca, dar te-a auzit pe tine vorbind in casa si a invatat si el. Si-ti invata si faptele tale. Deci, sa fii exemplu, acesta este cel mai mare lucru. Iar pentru tineri, sa luptam in scoli pentru ora de religie.

– Vedeti, copiii merg la gradinita, la scoala, la joaca, in tot felul de influente nefaste. Cum sa facem sa eliminam acestea?

– Draga, grija asta cade tot pe familie, sa-l dirijeze continuu si sa indrepte ceea ce au invatat gresit. Tot familia ramane pedagogul cel mai bun. Si la scoala ii obisnuiesc cu comunitatea. E o oarecare ordine. Nu este rea, dar s-ar putea sa fie o dirijare necrestina. El trebuie invatat sa spuna ce s-a intamplat la scoala si parintii sa indrepte cu orice chip greseala enorma pe care a facut-o un pedagog. Sunt mai putini copii care spun: “Eu fac asa pentru ca m-a invatat profesorul”, insa aproape toti spun: “Asa m-a invatat tata sau mama”. Pentru ca aici e dragostea simtita de toti, din partea tuturor”.

(din: Ne vorbeste Parintele Arsenie, vol. 3, Manastirea Sihastria);

sursa online: crestinortodox.ro

arsenie-papacioc

Legaturi:

***


Categorii

Crestinul in lume, Curvia, Femeia crestina, Parintele Arsenie Papacioc, Pentru tineri, Taina Cununiei, Viata de familie

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

39 Commentarii la “Ne vorbeste Parintele Arsenie Papacioc (4) despre IUBIREA DINTRE TINERI, CASATORIA CRESTINA SI VIATA DE FAMILIE

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Privind inapoi viata de familie mi se pare o continua cruce,dar si o mare minune.Am plecat de la 0 si nu am asteptat nici serviciu,nici casa,nici alt ajutor omenesc.Dar cine are ochi sa vada mana lui Dumnezeu in evolutia unei familii.Toti oamenii sunt judecati acum dupa grosimea portofelului.Si din partea mea si din partea nevestei avem rude care “se descurca” si care tin mereu sa ne eclipseze.”Imparatia cerurilor”, “dreapta judecata” sunt povesti contestate prin comportamentul multor persoane duse pe la Biserica.Si pentru ca tabloul sa fie complet parintii isi divinizeaza odraslele potente financiar care te surprind mereu cu mici atentii si care nu sunt o povara cerand bani.
    E o mahnire dintr-o viata de familie,dar parca am mai auzit povestea asta undeva…

  2. Lucrurile stau tocmai pe dos in realitatea vremurilor noastre:
    – scopul casatoriei este placerea chemata iar si iar…prin culcarea pe urechea dreapta ca s-au ‘luat’ in Biserica si ca, este voie oricand, oricum si oricat;
    – copiii sunt un ‘accident’ rezolvat prin avort sau anticonceptionale;
    – problema mantuirii – adesea – o are numai unul din soti si, cam pe la batranete;
    – consecinta/rezultatul unei atari vietuiri: divortul, un copil (maxim doi) instrainati de parinti si aproape ateizati care, la randu-le…vor (a)duce ‘mostenirea’ pe mai departe…mai te miri, uitandu-te prostit la exemplarele din zilele noastre?!

    P.S. Cu noi a mai fost cum a mai fost, dar cu cei de dupa noi…ne vor pune pielea-n bat la un moment dat fiindca, ce-am semanat aia o sa si culegem – spini si palamida – rautate, impertinenta, indiferenta, indolenta, necucernicie, nevolnicie si cruzime.

  3. Binevenit acest articol si la momentul potrivit, deoarece, completeaza foarte bine sfaturile pe care le-am dat fiicei mele inainte de casatorie. Acum, dupa ce a avut loc Sfanta Taina a Cununiei, i-am recomandat articolul cu caldura si mi s-a parut chiar minunat faptul ca ati postat articolul imediat dupa nunta lor. Nadajduiesc sa le aduca mult folos duhovnicesc, nu numai lor, ci si celor ce-l vor citi. Multumim din suflet!

  4. @ G:

    Casa de piatra sa lea Domnul!

  5. Este cea mai echilibrata prezentare apropo de casatorie si rolul femeii. Stiam ca parintele Arsenie are o privire mult mai putin rigida decit multi altii fata de relatiile sot- sotie. Daca atitudinea asta cu adevarat ortodoxa ar fi prevelat in cei 2000 de ani, feminismul nu ar fi existat, nu ar fi prins, nu ar fi fost acceptat. Si nu a fost cazul din pacate, pentru ca atavismele de care vorbea si parintele au izbucnit la tot pasul si au sufocat relatia sot-sotie intr-o multime de cutume sociale si stereotipii care nu dovedeau altceva decit lipsa de dragoste a barbatului fata de femeie si prostia (sociala) multor femei. Si aceastea se pastreaza si in ziua de astazi si le-am vazut foarte in floare mai ales in unele comunitati ortodocse care isi inchipuie ca daca interpreteaza cum vor ei anumite pasaje din Sfintii Parinti si din Biblie asta tine loc de dragoste.

  6. Buna seara. Se poate , va rog, sa imi lasati o adresa de contact. as vrea sa va cer sfatul intr-o anumita problema. va multumesc anticipat

  7. @ luca:

    Gasiti aici adresa noastra:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/about/

  8. Multumim pentru articol! Chiar vorbeam aseara cu fiica-mea despre moda asta a “prieteniilor” si despre casatorie. Astazi discutam cu o colega despre munte si am conchis amandoua ca nu te urci pe munte decat cu un barbat adevarat,asa si cu casatoria, asta apropo la ce zice Parintele Arsenie :”Daca te prinde fetita ca nu esti stapan pe tine, se duce acolo unde-i protejata. Ea are niste forte sufletesti nemaipomenite. ”
    Am dat link-ul mai departe catre tineri!

  9. Astazi discutam cu o colega despre munte si am conchis amandoua ca nu te urci pe munte decat cu un barbat adevarat,asa si cu casatoria, asta apropo la ce zice Parintele Arsenie :”Daca te prinde fetita ca nu esti stapan pe tine, se duce acolo unde-i protejata

    Adevarul e ca aceasta idee se intelege astazi (dar si ieri, sa zicem), de catre cele mai multe surori ale noastre care se afla sub robia duhului lumii in sens invers decat cel sugerat de p. Arsenie, adica in sensul atractiei catre tipul „macho„ si al fascinatiei pentru forta bruta, duritatea, agresivitatea, de nu chiar pentru grosolania partii barbatesti. Are si un substrat hormonal, se pare, aceasta atractie, dar care tine de firea noastra cazuta. Din pacate, nobletea caracterului, dragostea si sensibilitatea (sincere!) nu mai sunt pretuite ca ‘ingrediente’ necesare unui ‘barbat adevarat’. Insasi aceasta sintagma a fost, din pacate, definitiv compromisa de industria advertising-ului si a Hollywood-ului. Iar fetele/femeile devin adeseori victimele acestei fascinatii oarbe, din nevoia de a se simti protejate si de a nu ramane singure, alegand sa fie ele insele calul de bataie (vezi si tanara batuta bestial zilele trecute in holul hotelului din Pascani de catre ‘iubitul’ ei) al partenerilor/sotilor si acceptand orice umilinta din partea lor. E, daca vreti, extrema opusa atitudinii feministe, independente si anti-masculine, si se apropie de ceea ce in psihosociologie poarta numele de sindromul Stockholm: http://www.coffeechat.ro/2009/09/sindromul-stockholm-in-iubire/

    Ne indragostim de cei cu reputatie de macho, nu de tipii molcomi si calini, care ne-ar putea asigura o viata tihnita. Ne plac personajele indraznete si alunecoase, ne ispitesc adesea cei cu morala indoielnica – chiar si pentru ca ne propunem sa-i schimbam si asta ne da senzatia plecarii intr-o expeditie palpitanta. Ajungem prizonierii lor si ii aparam de propriile noastre razvratiri si luari de pozitie, de adevarurile crude ale celor din jur care ne arata toate nepotrivirile dintre noi, de cei care, semnalandu-ne fara menajamente pacatele partenerilor nostri, vor sa elibereze banca ocupata cu forta, inima stapanita abuziv. Sindromul Stockholm exista, chiar daca ar trebui sa poarte numele altui oras, sau poate numele nostru de familie, sau poate numele parintilor nostri…

    E cutremurator de grea sarcina de a le mai transmite tinerilor de astazi VALORILE NORMALITATII (mai ales in ceea ce priveste relatiile cu sexul opus, imbracamintea si viata tinereasca, in genere), cand normalitatea a ajuns un soi de specie deja disparuta, nici macar protejata si tinuta in rezervatii…

  10. Imi pare rau ca nu m-am facut inteleasa…am comparat simbolic casatoria cu o urcare pe munte. Nu m-am gandit la puterea fizica a barbatului, desi daca exista nu e de lepadat nici ea, ca la mutat mobila in casa si la carat plasele de la piata, e buna (concret- pentru dezmortirea fruntilor ) 🙂 Sa nu ziceti ca sunt interesata, dar mi-ar placea sa stiu ca fiica mea e ocrotita, protejata. Puterea fizica nu implica neaparat badarania sau agresivitatea, sau creierul mic … Bunicul meu dadea cu sapa si la 80 de ani! dar asta nu-l impiedica sa poarte o discutie despre Petre Tutea, Schopenhauer (asa s-o scrie ?!), ori economia sau istoria Romaniei si de a recita cu voce tunatoare Doina lui Mihai Eminescu, cu riscul de a fi turnat de vecinul de vis a vis, la securitate …
    Revenind, cea mai importanta ramane insa dorinta de a se casatori cu un crestin ortodox adevarat si sa se iubeasca. Asta e dorinta mea de mama, dar cum Dumnezeu stie si de firul de par din capul nostru, El cunoaste ce ne e noua de folos pentru mantuire.
    Sindromul ala l-am trait pe pielea mea, deci credeti-ma ca stiu despre ce e vorba!
    Doamne, ajuta-ne!

  11. @ Mihaela Pop.:

    Nici nu am scris comentariul anterior ca replica propriu-zisa la cele spuse de dvs., tocmai fiindca ne-am dat seama ca nu asta vreti sa spuneti, insa am dorit sa subliniem aceste aspecte, dat fiind ca a ajuns discutia aici, ca sa nu se inteleaga gresit si ca sa accentuam ca si pe partea asta e foarte important cum facem educatia copiilor nostri.

  12. Frumoase şi pline de adevăr cuvintele părintelui Arsenie. Întrebarea ar fi: câţi le înţeleg în adevăratul lor sens, şi câţi le acceptă?

  13. Franta.anul 2001.Manastirea Ortodoxa Saint Antoine le Grand. Staret Parintele Placide. Acolo am avut sansa unica de a ma nimeri Duminica la Liturghie. mirele a spus ‘Crezul’ si mireasa ‘Tatal Nostru’. S_au impartasit totii. Apoi am trecut la…trapeza manastirii, unde mirii si nasii s-au pus de-o parte si alta a Pr Placide, restul intinzand cele de-ale gurii pe mesele asezate in lateral. Noi, romanii nimeriti acolo, invitati de la sine, dar si cu cele aduse de noi.Cateva ceasuri dupa care plecarea spre Lyon, sau alte zone

    In libraria manastirii, tradus in franceza, Parintele Cleopa…care descrie nunta intru Hristos.

    Am avut sansa mai tarziu sa retraiesc Liturghia la St Antoine si marturisesc ca ‘in Biserca slavei Tale, in rai ni se pare a sta’

    dar, cel putin pentru mine, e o experienta unica si cred ca asa va ramane

  14. Pingback: PARINTELE TANASE DESPRE FAMILIA ORTODOXA, STATUL CRIMINAL SI NEPASAREA NOASTRA: "Nu avem o preocupare pentru problemele oamenilor din parohie"
  15. Pingback: Ne vorbeste parintele Arsenie Papacioc (5) despre SPOVEDANIE SI IMPARTASANIE. Cum sa ne pregatim si cand sa ne impartasim? DES SAU RAR?
  16. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN. Cuvinte de folos despre ispitele vremii (II): "E mai rau azi ca ieri, pentru ca sunt metode mai diabolice de a distruge pe crestini"
  17. Pingback: CASATORIA DE PROBA – O SOLUTIE? Raspuns la scrisoarea unor tineri -
  18. Pingback: Parintele Arsenie Papacioc, convorbire duhovniceasca: CE INSEAMNA POSTUL PENTRU CRESTINUL ORTODOX? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  19. Pingback: “Familia ortodoxa”: INTERVIU CU PARINTELE NICOLAE TANASE DESPRE FEMEIE, SEXUALITATE, CASATORIE, TELEVIZOR… -
  20. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – 1 an de la nasterea in ceruri (19 iulie): CUVINTE DE FOLOS, GRUPATE TEMATIC -
  21. Pingback: PARINTI SI COPII (I): Arhim. Simeon Kraiopoulos despre FERMITATE, RABDARE SI CONSECVENTA IN EDUCATIA COPIILOR. De ce parintii buni NU trebuie sa cedeze capriciilor celor mici? -
  22. Cuvintele parintelui sunt mangaietoare pentru orice femeie. Cu cata blandete si dragoste stie acest om sa ocoleasca pasajele biblice care aparent pun femeia intr-o situatie stanjenitoare, fiind numita trup sau ascultatoare si supusa.
    Din pacate prea putini preoti stiu sa evidentieze frumusetea si puterea femeilor. Se marginesc sa ii spuna barbatului “cap”, sau sa spuna ca este mai presus de femeie. Dar oare cum sa existe un cap de unul singur, pe ce se sprijina el. Si Tatal este numit cap al lui Hristos, dar lucrurile acestea in taina fiintei nu au un inteles omenesc si in nici un caz peiorativ. Cand se vorbeste despre cap sau conducere nu se au in vedere scopuri ierarhice si de putere. Nu este unul mai prejos si altul mai presus. Sunt impreuna. Si numai impreuna pot fiinta. Barbatul si femeia sunt la fel in ochii lui Dumnezeu.
    Dumnezeu nu dusmaneste femeia si niciodata nu o uraste. Ba din contra. In Cartea Facerii este cea din urma creatie a Sa si sufla Duhul Sfant asupra ei chiar si dupa ce o ia din carne, din pamantul pe care a mai suflat o data Duh Sfant si l-a facut om. Putea sa nu mai sufle, caci omul era deja binecuvantat. O numeste “viata” si “ajutor pentru barbat”, adica egala lui in valoare,(caci nu te poate ajuta unul care e mai prost sau mai slab ca tine) si ii arata bunavointa Lui intru toate.
    Chiar si dupa ce greseste, ii da o pedeapsa cu masura, sa nasca greu si sa se tina dupa barbat (adica sa fie atrasa de el si sa isi doreasca ca el sa o placa). Iar barbatului ii spune sa muncesca cu multa truda pana la moarte. Nu este pedeapsa unuia mai grea ca a celuilalt.
    Prin Sfanta Fecioara i se da o pretuire mai mare decat oricarui alt om. Si ar fi fost destul numai atat, prin femeie sa se nasca Dumnezeu pe pamant. dar iubirea si grija nu se opresc. Mai mult decat atat, in toate Evangheliile, Isus Hristos Dumnezeul arata o mare compasiune fata de femei. Nu exista nici macar un pasaj in care sa mustreze vreo femeie sa sa ii refuze ajutorul. Si vai in cate locuri cearta barbatii si se mahneste din pricina lor. Chiar si atunci cand este ispitit de farisei sa raspunda cum sa trateze un barbat o femeie dupa legea cea veche prin cartea de despartire, Isus le spune barbatilor ca au inimile impietrite. Dragostea si grija pe care le arata femeilor sunt fara margini. Orice ii cere o femeie, El o asculta si ii face voia, rasturnand toate obiceiurile vremii Lui, in care femeia era o biata fiinta nevalorizata. Dar nici femeile nu l-au dezamagit, urmandu-l peste tot si in ciuda tuturor pericolelor si marturisind pentru El pana la ultima consecinta. Cand a inviat, unei femei s-a aratat cel dintai. Si nici apostol nu a facut din ea, ca sa nu o trimita in prigoana, in lipsuri mari si necazuri, in defaimarea dusmanilor si in moarte prin batjocorire. Caci in vremea lui o femeie nu putea calatori si nici vorbi in public. Munca, truda le-a lasat-o tot barbatilor.
    Grija lui Dumnezeu pentru femeie este mare si ii da barbatului datoria de a iubi femeia ca pe sine insusi. Din pacate barbatii, cei mai multi, nu prea pricep cuvantul lui Dumnezeu si nici vointa Sa si devin ne-barbati prin nevrednicie, prin manie, violenta sau lene. E greu sa fii barbat asa cum te vrea Dumnezeu. La fel cum e greu sa fii si femeie, asa cum te vrea Dumnezeu, caci trebuie sa renunti la mandrie, la dragostea de sine si sa traiesti pentru altii.
    Ascultarea vine din dragoste si dragostea din ascultare. Nimic nu isi doreste mai mult o femeie decat sa iubeasca si sa fie iubita. Si cand simte ca viata ei e cum trebuie si in rostul ei nu se impotriveste barbatului, caci sunt liberi si placuti in fata lui Dumnezeu amandoi.
    Parintele Paisie e un barbat adevarat caci urmeaza exemplul celui dintai care a fost in Dumnezeirea Lui si barbat pe pamant, ca sa arate omului cum trebuie sa fie.

  23. Imi cer scuze ca am scris despre parintele Arsenie ca s-ar numi Paisie. Probabil imi era in minte si parintele Paisie, un alt om extraordinar, bland si bun precum parintele Arsenie.

  24. Pingback: CUNUNIE SI MUCENICIE. Viata duhovniceasca a celor casatoriti si pomenirea SFANTULUI MARE MUCENIC PROCOPIE (8 iulie) -
  25. Pingback: CASATORIA SI FAMILIA in invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur, sintetizata de Gheronda Iosif Vatopedinul -
  26. Pingback: CUVINTE CATRE TINERI de la parintii Constantin Coman si Hrisostom de la Putna. CUM SE POATE BIRUI DESFRANAREA SI PASTRA FECIORIA? Care sunt conditiile unei casnicii fericite? Ce inseamna sa iubesti cu adevarat? -
  27. Pingback: PARINTELE ARSENIE DE LA TECHIRGHIOL: “O clipa inima mi se facuse cer…” -
  28. Pingback: Arhim. Rafail Karelin: SINGURATATEA SI FAMILIA. Cum sa ma casatoresc, cu cine? Unde sa caut si cum sa aleg sotul sau sotia potrivita, dupa ce criterii? -
  29. Pingback: SFATURI PRIVITOARE LA VIATA DE FAMILIE de la Parintele Epifanie Teodoropulos: “Daca Dumnezeu nu da copii, stie ceva… Dumnezeu a incredintat parintilor educatia copiilor LUI“ -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate