NE VORBESTE PARINTELE ARSENIE PAPACIOC (3) DESPRE VIATA DUHOVNICEASCA. Cum trebuie sa procedezi cand te cuprinde deznadejdea pentru pacate?
“Nimic nu este pierdut atat timp cat credinta este în picioare, sufletul nu abdica si capul se ridica din nou!”
– Cum trebuie sa procedezi cand te cuprinde deznadejdea, caci te simti murdar de pacate?
– Un om duhovnicesc nu poate spune niciodata ca nu este pacatos. Se vede mai pacatos decat toti, dar face si fapte pe pocainta, se duce la manastire. Dispretul acesta fata de tine s-ar putea, de fapt, sa fie o autentica smerenie. Dar sa nu te diluezi in asa hal, incat sa nu mai ai nadejde de mantuire. Daca te dispretuiesti pe tine, asta insemna deja o mare biruinta. Insa sa nu te dispretuiesti in comparatie cu altii. Nu este bine! Se poate sa fie o mandrie ascunsa. „Nu sunt la nivelul lui cutare!” Dar ce ma intereseaza lucrul acesta? Eu raspund la nivelul pe care ii am eu. V-am spus, sunt pahare mari si pahare mici. Dar, fiecare pahar daca este plin, este desavarsit.
La masura la care esti tu, la masura aceea ti se si cere. Dupa darurile pe care le-a dat: adica la unul i-a dat un talant, la altul i-a dat trei, iar la altul i-a dat zece. Si le-a cerut sa-i inmulteasca dupa cat a primit fiecare. Mai vinovat este cel nepasator, care sta pe loc. Care sta si asteapta sa vie nu stiu ce.
– Sunt crestini care nu-si doresc slava desarta. Totusi, atunci cand apare ispita slavei desarte, se vad biruiti de aceasta patima. Daca ii prinde moartea in aceasta stare pot sa aiba nadejde de mantuire?
– Trebuie sa aiba nadejde de mantuire cu orice chip! Nu se pune problema sa nu aiba. Nu exista pacat care sa nu poata fi iertat. Insa este o mare primejdie sa te lasi biruit pana la moarte. Caci atunci ce mai poti sa faci? Dar nadejde de mantuire trebuie sa ai cu orice chip! Chiar daca ai omorat o mie de oameni, chiar daca ai fost o mare secatura si ai facut numai raul, este iertare! Mantuitorul il ierta si pe Iuda, daca isi cerea iertare!
– Cum sa intelegem cuvantul Mantuitorului: Mai bine era de acel om de nu s-ar fi nascut?
–Daca s-a nascut, acum este bataie de joc, sau mai bine zis este chinuit. Sfantul Apostol Petru a facut pacate foarte mari, s-a lepadat de Hristos, dar s-a pocait. S-a cait si a fost iertat. Nu se poate sa nu fie iertare de pacate. De asta trebuie sa fiti foarte incurajati. Orice ai fi facut, nu te descuraja. Dar, lupta-te ca sa nu cazi! Pentru ca mai greu te poti ridica, o data ce te stii cazut.
Mai intai de toate sa se stie ca raspundem da faptele bune pe care le-am fi putut face si nu le-am facut. In duhovnicie se numesc „pacatele lipsirii“. Adica nu ai implinit ceea ce puteai sa implinesti. Caci cine poate face un bine si nu il face, savarseste un pacat! Dupa cum spune si Sfantul Apostol Iacob: Credinta fara fapte moarta este! Si acest pacat este foarte des intalnit. Fapte bune, asta ni se cere. Te-ai daruit total? Ai iubit asa de mult lumea incat sa zici ca ai facut totul?
– Cum sa ne luptam impotriva gandurilor iubirii de arginti? Cu fapta faci milostenie, dar gandurile sunt la pierderea banilor.
– Primesti plata ca ai facut milostenie si pedeapsa ca ai fost iubitor de arginti! Pentru ca, practic, l-ai ajutat pe cel ce a intins mana, iar el zis „Doamne, iarta-l!” ai o marturie. Iar dincolo iti iei plata si pentru ca ai fost iubitor de arginti.
– Cand ai numai banii tai de paine si ti-i cere cineva, nu este o lipsa de dreapta socoteala sa-i dai lui si sa te lasi pe tine lipsit?
– A fost intrebat un parinte: „Daca-ti cere unul haina, ce faci?” „I-o dau!” „Si daca iti cere si camasa?” „O tai si jumatate i-o dau lui!” „Si pe urma ce faci?” „Atunci ma duc si eu si cer sa-mi dea Dumnezeu milostenie, sa-si faca cineva mila de mine si sa ma imbrace!” Dar nu s-a lasat deloc, a dat tot si a implinit cuvantul lui Hristos din Evanghelie.
– Parinte, cum sa intelegem cuvantul din Sfanta Evanghelie: Daca ochiul tau cel drept te sminteste, scoate-l… caci mai de folos iti este sa piara unul din madularele tale decat tot trupul tau sa fie aruncat in gheena?
– Ei! Nu interpreta chiar la propriu! Nu trebuie sa-ti scoti ochii, ci sa inchizi ochii, ca sa nu mai ai prilej sa judeci. Mantuitorul a vorbit la figurat: insa chiar daca faci lucrul acesta, nu savarsesti o greseala. Dar cine-si scoate ochiul?
Exista in Vietile Sfintilor o sfanta de o rara frumusete si tarie sufleteasca, de care s-a indragostit un oarecare voievod. Si s-a dus si i-a cerut-o staretei. Dar ea si-a scos ochii si i-a trimis pe tava! „Uite, ochii! Acestia te-au privit! Nu sufletul meu, nu inima mea!” Voievodul, cand a vazut asa ceva, a cazut cu fata la pamant si s-a pocait. Iar Sfanta s-a rugat la Maica Domnului si s-a vindecat.
Ai vazut ca s-au putut scoate chiar si ochii? Dar, interpretarea la modul comun este sa-i inchizi. Sa nu judeci, sa nu te mai uiti. Nu-i mai vedea fapta lui cea rea! Iar daca o vezi, compatimeste-l! Poate il ajuti. O, ce importanti sunt ochii la om!
(…) Nimeni nu poate sa spuna care este procesul venirii lacrimilor. Odata te napadesc! Dar sunt si lacrimi nevazute. Nu trebuie numai decat sa plangi ca sa te vada lumea. Pocainta adanca, acestea sunt lacrimile nevazute! Iti pare rau si iti vin si lacrimile! Pentru ca plansul este un proces invizibil si scapa explicatiilor. La toata lumea vine lacrima. Este o stare de evlavie adanca. Un moment asa: „Uite, am fost un asa de mare pacatos! Cum de ma mai rabda Dumnezeu?” Si plansul acesta spala mult cu adevarat. Dar, repet, sunt si lacrimi nevazute.
– Vorbiti-ne de un program de rugaciune. Cum sa ne ordonam, cum sa ne disciplinam?
– Da. Programul acesta este: Permanent!:)
– Dar atunci cand trebuie sa invatam pentru scoala, cum sa ne mai facem rugaciunile?
– Atunci cand ai o meserie, fie ca esti medic, ca esti elev, ca esti student, ca esti profesor, acolo fa-ti datoria crestineste si astfel implinesti cuvantul lui Dumnezeu! Si cand scapi de acolo, cand nu te ocupa nimic, iti zici si rugaciunile.
– Stim ca este foarte bine sa citim Psaltirea, dar sunt psalmi in care nu ne regasim si nu-i intelegem. Este bine totusi sa-i citesc mai departe neintelegandu-i?
– Da! Nu este nevoie sa-i intelegi imediat. Ii intelegi in timp. Este bine sa-i citesti, chiar daca nu te regasesti in ei si nu-i intelegi! Pentru ca s-ar putea intampla sa se vorbeasca in ei de dusmanul nevazut, diavolul, si tu interpretezi. Citeste-i mai departe. Si va veni o zi cand Dumnezeu, prin te miri cine, sau personal, te va lamuri despre ce este vorba, ca nu a ramas nimic nelamurit din Sfanta Scriptura.
– Din pilda fiului risipitor sa intelegem ca Dumnezeu iubeste mai mult pe cel ce se pocaieste, decat pe cel care-I slujeste permanent?
– Nu! Fratele care nu cazuse, care facea pe grozavul, cand a venit si a vazut acolo marea milostivire a tatalui sau, s-a smintit. Caci zice asa: Ca mie nu mi-ai dat un ied sa-l tai sa ma veselesc cu prietenii mei. De ce a zis ied, de ce nu a zis miel? Pentru ca capra este considerata lucru rau. Adica drac. Nu mi-ai dat un ied, adica petrecere nepermisa. Si a fost mai bun cel risipitor decat acesta. Caci Dumnezeu Isi lasa toata casa si se duce dupa oaia ratacita. Pe aceasta o iubeste si o cauta. Dar nu inseamna ca aceia nu sunt iubiti. Dar il iubeste pe acesta, pentru ca are nevoie de iubire.
Se zice despre Sfantul Apostol Ioan ca era apostolul iubit de Hristos, dar credeti ca pe ceilalti apostoli nu-i iubea? Ii iubea! Dar ce se intampla? Sfantul Apostol Ioan avea o mare capacitate de a se lasa iubit.
– Ce ne puteti spune despre pocainta facuta cu bucurie si de pocainta facuta cu o oarecare intristare a inimii, cu frica de Dumnezeu si de moarte?
– Dragii mei! Nu este un motiv de intristare cand avem pe Dumnezeu ca salvator, cand ne poate ierta de toate pacatele noastre! Nu exista! Dar, daca este vorba de o cainta, ca eu am gresit si am suparat bunatatea lui Dumnezeu, este placuta cainta ta. Pentru ca orice om care a gresit se caieste. Dar nu se caieste: „Ha, ha, ha!”, ci se caieste cu lacrimi! Cine indrazneste sa spuna ca nu a gresit? Care dintre voi poate sa arunce cu piatra ca nu a gresit? Toti au gresit! Dar, greseala, ca sa fie indreptata, are nevoie de cainta! Te caiesti si te bucuri! Te bucuri pe undeva in tine ca ti-a trimis Dumnezeu pocainta in dar. Stiti cum e? Noi nu avem siguranta ca ne-o primeste! Avem numai nadejdea ca ne-o primeste! Numai catolicii spun ca ei sunt siguri de mantuire. Eu nu sunt sigur de mantuire, dar nadajduiesc!
– Sunt parinti si frati care sunt obisnuiti sa faca un anumit numar de acatiste sau paraclise si care se simt obsedati daca nu le-au citit, indiferent cum. Cum sa procedam si cum sa traim noi insine acest canon de manastire ca totusi sa si implinim, sa nu fie o lenevire din partea noastra, dar in acelasi timp sa avem si trezvie, o constiinta treaza?
– „Mi-am facut canonul! Acum da-mi Doamne ce-am facut!” Nu, dragii mei! Trebuie sa avem o permanenta trezvie! Canonul este obligatia calugarului. Dar daca ascultarea este de durata si a luat posibilitatea de a face canonul, este mai mare ascultarea, taierea voii decat canonul.
Uite, ca sa ma intelegeti, va dau un exemplu. S-a insurat un baiat cu o fata, Nicu cu Ioana. Si dupa nunta Ioana a trecut la bucatarie si Nicu s-a dus la lucru. Si fata a afumat mancarea. „Aoleu! Ce-o sa zica Nicu?” Se perpelea, saraca! „O sa ma certe: «Nici atata n-ai invatat?»” Ea, constiincioasa mititica. Si a venit Nicu: „Draga Nicule, iarta-ma, am afumat mancarea!” „Lasa, draga, nu ma intereseaza! Dar de ce nu te-ai gandit la mine toata ziua? Asta ma interesa pe mine!“
Si-o sa ne intrebe pe noi Dumnezeu: „Eu v-am facut si v-am inzestrat cu atatea haruri, cu paza mare, ingeri pazitori. Cerurile erau in mana voastra. Dumnezei dupa har puteati sa fiti, de ce nu va gandeati si la Mine? De ce va imprastiati? De ce la lucrurile lumii va gandeati si la Mine nu?”
(Din: Ne vorbeste Parintele Arsenie 2, Editura Episcopiei Romanului, 1997)
Legaturi:
- NE VORBESTE PARINTELE ARSENIE PAPACIOC (I): “Conteaza acela care s-a smerit cu adevarat. Asta e cel tare, nu oricine zice ca e tare”
- NE VORBESTE PARINTELE ARSENIE PAPACIOC (2)… despre catolici, secte, pedeapsa cu moartea, razbunare, Proscomidie…“Ramane un singur lucru: Adevarul!”
***
- (video): CONFERINTA PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC DE LA CONSTANTA (2004). Astazi, Parintele Arsenie ar fi implinit 97 de ani…
- Parintele Arsenie Papacioc: “Omule, daca ti-ai cunoaste valoarea!”
- CUM SA NE RUGAM? Ne invata ca nimeni altul… PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: “Avem nevoie de o prezenta continua a inimii, asta este esenta rugaciunii…” (si VIDEO)
- Parintele Arsenie ne invata cum sa stam impotriva curviei, a mandriei si a vorbariei
- Parintele Arsenie Papacioc: “IN IAD SUNT CEI MAI MULTI CARE VORBESC DE RAU”; “Inchide pe Domnul in inima si fii cu luare aminte acolo!”
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC SI PARINTELE CLEOPA. Cand se intalnesc Batranii sfinti si se bucura ingereste unul de altul… “Maica Domnului, cum de l-ai adus aici!”
***
- Parintele Arsenie Papacioc: “Nu pierdeti timpul, dragii mei!”
- Parintii Arsenie Papacioc si Proclu Nicau despre JUDECAREA PREOTILOR (VIDEO)
- Parintele Arsenie Papacioc: “E bine sa umplem sufletul nostru cu cele dumnezeiesti ca sa nu mai aiba loc si cele lumesti”.
- LA MARGINEA EXISTENTEI – Interviu cu Parintele Arsenie Papacioc
- CUVANT AL PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC PENTRU UNITATEA BISERICII si impotriva celor care puneau intrebarea tendentioasa: “Unde a fost Biserica Ortodoxa in vremea comunismului?”
- Parintele Arsenie: “Maica Domnului e suparata pe aceia care nu-i cer nimic”
- Cuviosul Arsenie Papacioc, nascut acum 96 de ani in lumina Adormirii Nascatoarei de Dumnezeu, despre iubirea Preacuratei pentru noi: “O, FERICITA INCREDERE! O, SCAPARE SIGURA! MAICA LUI DUMNEZEU ESTE MAICA MEA. SA NE ARATAM FII!”
***
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC A TRECUT AZI, 19 IULIE, LA DOMNUL (UPDATE VIDEO)
- Cuvant de exceptie si de forta duhovniceasca al IPS Teofan la inmormantarea Parintelui Arsenie Papacioc (AUDIO): DUMNEZEU L-A DARUIT NEAMULUI ROMANESC CA SA IL AJUTE SA TRAIASCA CLIPE DE ADEVAR
- La despartirea (si) de Parintele Arsenie: PLANGERE PENTRU IMPUTINAREA SFINTILOR
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC, izvorul de autentic intr-o lume falsa…
- Articolele saptamanii: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC DESPRE MOARTE: “Auziti? Viata e dincolo, si noi asta facem, trecem dinspre moarte spre viata”
***
DRAGOSTEA http://www.youtube.com/watch?v=JeSQ_n0yM2E
sunt psalmi in care nu ne regasim si nu-i intelegem. Este bine totusi sa-i citesc mai departe neintelegandu-i?
Odata la un crestin a venit ispititorul si i-a spus:
– La ce mai citesti Psalmii aceia, ca tot nu-i intelegi; n-ar fi mai bine sa-i lasi si sa-ti vezi tu de treburile tale, ca uite cate ai de facut?
Raspunsul omului insa a fost:
– Da, asa este, eu fiind pacatos, nu am ajuns sa le patrund intelesurile, dar lasa ca-i intelegi tu!
Foarte folositoare cuvintele Parintelui Arsenie, mangaietoare si mereu dadatoare de speranta.
Dar ma intreb, cum stim oare care este masura la care ne este dat sa fim, sidaca ne apropiem sau nu de masura la care am fost inzestrati cu talanti…
Se zice despre Sfantul Apostol Ioan ca era apostolul iubit de Hristos, dar credeti ca pe ceilalti apostoli nu-i iubea? Ii iubea! Dar ce se intampla? Sfantul Apostol Ioan avea o mare capacitate de a se lasa iubit.
Este o observatie excelenta pe care o face Parintele Arsenie Papacioc, cu privire la “capacitatea de a se lasa iubit”. Adica putem vedea ca nu toata lumea poate sa primeasca iubirea. Mai intai omul refuza iubirea lui Dumnezeu, dar atat de des omul refuza si iubirea care vine de la aproapele, ori pentru a primi iubirea e nevoie de smerenie.
Odata, plecand la o manastire, dupa o hotarare de ultim moment, am pregatit un picnic sumar: rosii, branza si paine. Fiind invitati la masa, si oarecum surprinsi, am hotarat sa dau parintelui, care ne-a facut invitatia, ceea ce aveam la noi pentru pranz. Si desi era foarte putin, mai ales ca manastirea nu era una necunoscuta, parintele le-a primit intr-un mod cu totul special, de parca ar fi fost fix ceea ce le trebuia. A fost o lectie, poate cu greu exprimata in cuvinte, pentru ca tine de simtire. Putinul care il aveam l-am dat cu tot sufletul, si a fost primit pe masura, cu smerenie, cu multa dragoste si fara a simti vre-o umbra de judecata. Si bucuria a fost reciproca. De atunci am inteles ce mult inseamna sa sti sa primesti ceea ce alti pot sa-ti dea, mai mult sau mai putin dupa putinta lor de la un moment dat, expresie a unei milostenii vazute, dar mai ales nevazute, expresie a comuniunii prin iubire.
Când nu trăiesc ortodoxia
Și nu îmi pasă de păcat
De preot și mărturisire
Deși’s din fașă botezat,
Când nimicit de deznădejde
Mă sting sub chinul conștiinţei
Și nu aleg s’arunc păcatul
Prin sfânta taină’a pocăinţei,
Refuz și șansa și iertarea
Și dragostea lui Dumnezeu
Și’aleg (prin suicid) osânda
În focul veșnic cu cel rău.
În crudul chin al deznădejdii
Văd moartea singurul răspuns
Nu mila sfântă, nu salvarea
Prin jertfa Domnului Iisus.
Dar vai,…după perdeaua morţii
S’ascunde chinul nesfârșit
Ce-i infinit mai greu, mai groaznic
Decât de cel care’am fugit.
Că vai….Și vai…,moartea nu este
Prin sinucidere-o salvare.
Nu-i eroism, e osândire,
La chinul veșnic. E’înșelare.
Că sinuciderea refuză
Povara vieţii’n Dumnezeu
Marturisirea și iertarea,
Şi este moartea, prin cel rau.
Viaţa pe lume-i o povară
Un insucces şi-o suferinţă,
Dacă plăcerea-i scop şi ţintă,
Fiindcă păcatu-i consecinţă.
Domnul Hristos ne’oferă crucea
(Nu viaţa lumii, nu plăcerea)
În dragoste şi-n curăţie,
Că-n ea aflăm noi învierea.
Ortodoxia ne aduce
Toate comorile iertării
Şi numai ea ne poate scoate
Total din iadul disperării.
În taina sfintei spovedanii
Primim dobânzile de har,
Şi suntem scrişi în cartea vieţii
Când ne hrănim de la altar.
Păcatu’aduce deznădejde
Şi căile spre cer se’nchid
Când demonul domină totul
Şi ne târăşte-n suicid.
O, vai şi vai, Doamne Iisuse,
Cum pierdem căile iertării
Când alergăm lacomi prin…pofte
În lumea căilor pirzării.
Nu ne lăsa să pierim veşnic
În desnădejdea necredinţei
Ci’ajută-ne să înţelegem
Şi să trăim viul credinţei.
Să înţelegem ce e viaţa
Şi cât de sfântă e iubirea
În curăţia ortodoxă,
Care ne’aduce mântuirea.
@ Mirela
Masura la care ne este dat sa fim trebuie sa fie verificata de echilibrul sufletesc, dar in acelasi timp trebuie sa nu fie vazuta ca pe o masura statica, ci ca una dinamica, un mers continuu spre Tabor.
Adica putem sa ne testam: ma duc in fiecare duminica la biserica, daca da, aici sunt. Pe urma merg mai departe si vad ce mai pot sa fac pentru Hristos si pentru credinta mea. Fac privegheri? Da, nu cateodata… Pot sa stau 1000 de zile pe o piatra spunand numai rugaciuni? Nu pot! Ei pai asta inseamna ca masura mea este cu mult mai mica. Vezi, cam asa… Dar la ceea ce pot sa fac astazi, trebuie sa mai adaug ceva mereu, astfel incat sa inaintez ca un rau curgator ce creste, si sa nu fiu o apa statuta.
Corina, sunt intru totul de acord cu tine, minunata observatia parintelui Arsenie cu privire la ”capacitatea de a se lasa iubit”! De mult timp cautam un raspuns la aceasta intrebare: de ce unii nu stiu sa primeasca gesturile noastre de iubire- milostenie, o privire calda etc? Ma mahneam mult in sinea mea mereu si mereu atunci cand dadeam ceva din putinul meu, dar cu tot sufletul si toata fiinta, ca celalalt nu stia sa primeasca. Si nu era o mahnire care venea dintr-o slava desarta, din dorinta de a-mi fi recunoscut putinul lucru pe care l-am facut, ci venea din dorinta de comuniune in iubire…
Multumim pentru aceste articole ziditoare de suflet!
@C.O.
Foarte bun raspuns. Mersi.
Nu stiu ce m-as face eu fara Parintele Arsenie!