PIETISMUL ANTI-ORTODOX
PIETISMUL ANTI-ORTODOX
de Arhimadritul Cyril Kostopoulos
Pietismul (pietismus) este un fenomen specific vietii religioase protestante care a aparut pentru prima oara in secolul al XVII-lea, in cercurile luterane si prin care s-a incercat reînnoirea vieții spirituale din cadrul Protestantismului, cu intentia de a stimula sentimentul religios. In Grecia, pietismul a aparut in contextual mai larg al “europenizarii” tarii.
Pietismul este in primul rand indreptat spre o “pietate practica”, in opozitie cu viata patristica si eclesiala. Cunoasterea lui Dumnezeu necesita, in pietism, o experiere emotionala a adevarurilor fundamentale. Este adogmatic, subestimand si ignorand teologia patristica, apropiindu-se de agnosticism si imbracandu-l in haina oportunismului moral.
De asemenea, un punct cheie al pietismului este negarea adevarului ontologic al comunitatii eclesiale/bisericesti. Considera mantuirea omului ca pe un eveniment individual, ca pe o absolutizare a pietismului individual. Ortodoxia, insa, invata ca mantuirea este un eveniment eclesial [care are loc in cadrul Bisericii]. Comuniunea persoanelor este “noua creatie” divino-umana a Trupului lui Hristos, care duce la rascumpararea pacatelor si la mantuire. Sfantul Ioan Gura de Aur spune: “Asa precum corpul nostru este unul desi compus din multe madulare, si in biserica suntem impreuna un singur trup. Fiindca Biserica este formata din multe madulare, toate acestea compunand un singur trup.”
Biserica Ortodoxa este Trupul lui Dumnezeu-Om, care are ca si suflet pe Insusi Duhul Sfant, Cel Care lucreaza mantuirea madularelor Sale. El iconomiseste totul astfel incat harul divin, rascumparea si mantuirea sa fie data “de catre Dumnezeu, prin Iisus Hristos, in Duhul Sfant” (Sfantul Vasile cel Mare) tuturor madularelor trupului Sau.
Totusi, in concordanta cu invataturile pietismului, mantuirea omului nu este un act eclesial. Nu este impartasita de catre comunitatea eclesiala care lucreaza pentru mantuirea oamenilor, in ciuda necuratiei acestora. Este pur si simplu un merit personal prin persistenta in acte religioase si morale, o imitare la nivel personal a virtutilor “dulcelui Nazarinean” ce asigura garantia absolvirii de pacate/iertarii pacatelor.
Pentru pietisti, Biserica este un fenomen al justificarii individuale. Este o adunarea a “curatului”, o implinire a religiozitatii individuale. Prin urmare este o ruptura fata de adevarul Bisericii, iar pietatea este transformata intr-o realizare personala care “imbunatateste” caracterul si comportamentul, dar care nu poate sa transforme felul existentei noastre, sa transforme natura corupta in curatie si moartea in viata si inviere.
Astazi, in societatile din vest lucrarea Bisericii este masurata dupa valoarea implicarii sale sociale, Biserica fiind organizata ca o institutie seculara cu scop moralist. Totusi, Sfantul Ioan Gura de Aur exclama: “Biserica este dumnezeiasca, si nimic altceva decat rai”.
Din aceasta cauza, pietismul este pana la urma o erezie din punct de vedere eclesiologic, si sustinem aceasta idee din toata inima. Pietismul submineaza, am spune, chiar adevarul Bisericii Ortodoxe, deplasand evenimentul mantuirii din cadrul eclesial intr-unul individual.
Nu in ultimul rand, pietismul submineaza adevarul fiintial al Bisericii Ortodoxe patristice fara sa puna sub semnul intrebarii exprimarile acestui adevar. Pur si simplu il ignora si il paseaza sub jurisdictia teologiei academice.
Credem ca un sinod ecumenic trebuie sa denunte pietismul ca pe o perceptie eronata a evlaviei ortodoxe si sa il condamne.
Traducere pentru Cuvantul Ortodox de E.P.
dupa Mystagogy, Anti-Orthodox Pietism
Legaturi:
- IN FATA LUI IISUS: Viata launtrica a Duhului vs. falsa Ortodoxie a pietismului si moralismului religios. La ce “folosesc” Sfintele Taine?
- CATEVA FORME SUBTILE DE INSELARE SI DE PERVERTIRE A CREDINTEI SI A VIETII IN HRISTOS: Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
- EPIDEMIA PIETISMULUI SI A CLIPURILOR “VIRALE”. Atentie la surogatele de traire ortodoxa! (Recomandari religioase de Rusalii)
- ”SCOALA DE LASITATE”/ ”Dulcea otrava a pietismului”
- Parintele Nichifor Horia (Iasi) despre MARTURISIREA CREDINTEI, DISCERNAMANT, DRAGOSTE, ZELOTISM SI HABOTNICIE
- DE CE ICOANA NU E IDOL SI DE CE NE INCHINAM LA ICOANE?/ Sensul duhovnicesc al Duminicii Ortodoxiei: “Frumosul liturgic in absenţa rigorii dogmatice esueaza in sentimentalism siropos”/ INTERVIU CU IPS IUSTINIAN despre POST (video)
- Moravuri ecleziale: EGOISMUL “DREPTMARITOR” SI RAVNA DIN MANDRIE
- TAINA UNITATII. Cum traim, fara sa stim – pietist sau ideologic – in afara Ortodoxiei, in numele “UNITATII” DE JOS SI A “IUBIRII” CELEI VECHI (I)
- CREDINTA SAU “SENTIMENT RELIGIOS”? Unitate de Sus sau Unitate de jos? (II)
- DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar…
- Arhimandritul Lazar: “LUMEA INCLINA CATRE UN CRESTINISM FALS, ISTERIC”. Cand inselarea si fanatismul devin normalitate in viata bisericeasca…
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre diverse forme de INSELARE si despre cauza lor esentiala: lipsa pocaintei, a inimii infrante (2). AVIZ CELOR CARE CAUTA IN RUGACIUNE TRAIRI INALTE SI “EVOLUTIE SPIRITUALA”
- Ce ne invata sfintii contemporani despre… SFINTENIE, LUCRAREA HARULUI, SPOVEDANIE, BINECUVANTARE si INSELAREA MENTALITATII MAGICE in practica ortodoxa
- Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU
- Pr. Ioan Istrati denunta RELIGIOZITATEA DE FATADA A ROMÂNILOR SI ANEMIA DE HAR A LUMII: “Suntem cei mai religiosi dintre europeni, insa cei mai putin morali”
- EGOISMUL CRESTINULUI – “MORTUL” CARE REFUZA SA MOARA SI IA MASCA VIETII “NOI”
- In actualitate: IMPOSTORUL RELIGIOS, FALSUL PROFET, INSELATUL, FANATICUL… (I)
- In actualitate: PRIMITIVUL “MISTIC”, “VEDETA” DUHOVNICEASCA, “MINUNISTUL”, DREPTUL MANDRU, SARLATANUL RELIGIOS (II)
Comentarii