Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli care au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă”

14-11-2016 4 minute Sublinieri

Sunt foarte multe întrebări – poate și pentru faptul că Mitropolitul Ierotheos a menționat în deschidere prezența la Sinodul din Creta – multe întrebări sunt pe aceasta temă. Cum ar fi reacționat Părintele Sofronie în fața Sinodului din Creta?

IPS Ierotheos Vlachos: Nu știu ce ar fi făcut Părintele Sofronie în privința aceasta. Măcar de-ar fi trăit și să ne fi spus tuturor ce trebuie să facem!

Eu, ce aș dori să spun, și am mai spus și de dimineața la Sfânta Liturghie, este faptul că astăzi avem nevoie de astfel de teologi ai experienței și de clerici care să fie să fie astfel de teologi, care să aibă rugăciunea inimii și să lucreze în Biserică în consecință.

cuv-sofronieMi-a spus odată Părintele Sofronie că toți cei care vorbesc despre unirea Bisericilor sau cum ar fi ea numită, în orice fel, nu au înțeles, aceștia, nici înălțimea dumnezeirii pe care o are Biserica lui Hristos, nici adâncimea căderii pe care o au ceilalți creștini delimitându-se și cazând din credința cea ortodoxă. Si, spunea că atâta vreme cât există în Biserica Ortodoxă un singur creștin ortodox cu experiența teologică a credinței nu se va pierde Ortodoxia. Si, ceea ce menționam de dimineață la Sfânta Liturghie că este un mic fragment din scrisorile pe care le-a adresat lui David Balfour. Consider că legătura pe care a avut-o Părintele Sofronie cu Balfour este fundamentul pe care a scris și a dezvoltat cartea sa despre Sfântul Siluan. Acolo Părintele Sofronie spune că nu pot să înțeleg credință fără dogmă, creștinism în afara Bisericii, și creștinism fără asceză, fără nevoință. Aceste trei elemente: dogmă, Biserică și asceză constituie o realitate comună de viață. Cuvinte ale Parintelui Sofronie…

Desigur, Părintele Sofronie trăind în lumea occidentală, avea și discernământ, avea și trăia învățătura ortodoxă. Și avea discernământ, știa până la ce punct ar putea face cineva o iconomie în relație cu ceilalți.

Problema este că astăzi nu avem ierarhi care să aibă o astfel de statură duhovnicească și mintea să fie coborâtă în inimă. De aceea [se manifestă] și cele două părți extreme: fie fanatismul, fie secularizarea. Nu avem puterea și statura duhovnicească, pentru a merge pe drumul ortodox, în sensul discernământului. Si, de aceea astăzi – și vorbesc despre mine -, avem nevoie de episcopi care să întrupeze o teologie experimentală, duhovnicească și nu de diplomați bisericești. Am putea să vorbim foarte mult, dar nu avem timp. Diplomația nu ajută Biserica. Altceva este discernământul și altceva este diplomația. Și, prin aceasta putem să evităm extremele. Și, pentru a evita aceste extreme, trebuie să avem minte cu discernământ și să nu lucrăm ca urmare a unor interese.

Mitropolitii Teofan si IerotheosPentru că anumite texte, cum sunt textele din Creta, nu sunt texte teologice, ci sunt texte diplomatice, care nu pot să satisfacă exigentele nici ale heterodocșilor, nici ale ortodocșilor. Este ca și cum ar exista un vas cu foarte mulți pești și fiecare să pescuiască cam ceea ce dorește.

Dar ceea ce s-a întâmplat în Creta, și foarte bine a spus Sinodul Bisericii frățiilor voastre, este un text care a fost ameliorat și a fost îmbunătățit și diortosit în anumite elemente, dar aceste texte trebuie să fie explicitate și ameliorate în următoarele Sfinte Sinoade care vor avea loc.

Noi trebuie să rămânem înăuntrul Bisericii, să ne luptam pentru aceste teme și aceste provocări bisericești, să nu ieșim din Biserică și să avem drept călăuze pe episcopi și ierarhi. Și atunci când se întâmplă anumite greșeli în Biserică, ea însăși, Biserica, trebuie să le amelioreze și să le diortosească.

Frățiile voastre aveți un Mitropolit și un Episcop foarte bun, aici, care s-a luptat și se luptă pentru credința ortodoxă și trebuie să aveți în el o desăvârșită încredere. Pentru că astfel de întâlniri, cum este cea de astăzi, pe seama Părintelui Sofronie și a teologiei sale, în Grecia nu au loc, eu nu-mi amintesc sa fi avut loc întâlniri de acest fel. De aceea consider că trebuie să aveți încredere în Mitropolitul frăției voastre.

Și e mai de dorit, e mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli, care în mod firesc au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă.

doxologia-ro-live-stream-2-snapshot5-copy-copy

Vedeti si:

Legaturi:

***

 

***

 


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Ecumenism, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., IPS Hierotheos Vlachos, IPS Teofan, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

17 Commentarii la “Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli care au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă”

  1. Sună frumos ce a spus IPS Ierotheos, doar că referința la Sinodul Bisericii noastre nu este exactă. Ierarhii noștri nu au fost de acord că textele din Creta necesită îmbunătățiri și diortosiri, ci ele sunt bune și pot suferi doar explicitări.
    Ce valoare are poziția IPS Ierotheos dacă sinodalii noștri sunt pe o poziție contrară, de fapt?

  2. @ exegeticus:

    Sunt convins ca IPS Ierotheos stie foarte exact pozitia Sinodului nostru, a preferat sa ia doar partea buna a ei, desi ea insasi este una (doar) diplomatica. Totusi, nici sinodul BOR nu a zis explicit nicaieri ca documentele sunt bune, ci doar ca luat act de ele si ca se pot imbunatati, sugerandu-se voalat care au fost problemele majore acum, care nu ar trebui sa se repete in viitor: lipsa consensului panortodox si graba, presiunea nejustificata. Dar pe ansamblu, au dat ceva neutru si suficient de neangajant in nicio directie. Haideti sa comparam cu pozitia Bisericii Ciprului, cu tot cu Mitropolitul Atanasie! Ramane clar din partea IPS Ierotheos lipsa oricarui gir pentru cei care trag la rupere in BOR.

  3. IPS Ierotheos este de doua ori sfant. O data pentru ca n-a semnat unele documente in Creta si a doua oara pentru ceea ce face pentru noi. Dumnezeu sa-i dea sanatate.

  4. Intimplator si oarecum indirect am ceva cunostinte despre IPS Ieroteheos Vlahos. El a fost unul din ierarhii greci cei mai critici si mai ales critici CU argumente solide.

    Exact un astfel de om vine si spune acum: ” e mai de dorit, e mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli, care în mod firesc au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă.”

    Mai putin conteaza ca este 100% in asetimentul meu. Ceea ce conteaza este ca acesta este un avertisment foarte serios venit dintr-o sursa 100% credibila si testata ca vorbaraia anti-ecumenism si anti- biserica, anti-ierarhie nu mai are de-a face cu ortodoxia. Ba din contra devine o arma prin care se incearca spargerea bisericii. Si este folosita de dusmanii acesteia care la rindul lor folosesc tot felul de naivi care au aroganta sa se creada mari specialisti in teologie fara sa aiba o prgatire SPIRITUALA NU TEOLOGICA.

    Da! M-a uns pe suflet avertismentul IPS Vlachos!

  5. Imi cer scuze pentru stilul agramat:
    erata -asentiment
    si ar mai fi si altele. Cred ca lucrul pe calculator ma dezalfabetizeaza.

  6. @Petra
    A fi anti-ecumenist nu inseamna automat sa fii anti-Biserica si nici anti-ierarhi. Tin sa spun asta pentru ca eu sunt anti-ecumenism. Probabil ca in Moldova exista intr-adevar un pericol mai acut. Inaltul Teofan a preluat o castana fierbinte, insa, asa cum am mai zis in alt comentariu, este si cel mai in masura sa se descurce cu racirea ei. Intelepciunea de a-l invita pe IPS Ierotheos Vlachos la Iasi dovedeste asta, mai ales dupa invitatii din Siria, care nici ei n-au dat apa la moara sinodului. Poate nu-i doar o chestie de PR. Poti sa ai pe cineva la evlavie, dar sa nu fii intotdeauna de acord cu deciziile lui. Datoria noastra este si sa ne informam, ca sa nu cascam gura la ce nu trebuie si sa ratacim drumul sau sa pierdem vremea, sau, si mai rau, sa fim folositi in detrimentul nostru si al altora.

  7. @Ileana
    ma refeream la extreme, la exagerari, la revizionisme care n-au nimic de-a face cu Biserica. Anti-ecumenist nu inseamna automat anti-Biserica. Problema este cum te raportezi la el. Echilibrat sau dezechilibrat.
    Parearea mea este ca marea problema cu internetul este ca prea ne face pe toti sa ne “dam cu opinia” si atunci cind trebuie dar mai ales cind NU trebuie. toata lumea TREBUIE sa aiba o opinie, o parere despre orice misca in lumea asta sau sa raspunda la “opinia” altora. Este o tentatie extrem de mare – eu nu ii rezist, din pacate- dar trebuie sa recunosc ca nu face decit sa incurajeze judecarea celuilalt fara prea mult discernamint sau informatie solida. Adica exact ceva extrem de distructiv – un fel de tzatzaiala virtuala..

  8. @Petra
    Ai dreptate. Eu am vrut doar sa-mi precizez pozitia. Iarta-ma daca te-am suparat.

  9. Pingback: IPS IEROTHEOS VLACHOS la MANASTIREA DIACONESTI: “Nu poate spune cineva: eu cinstesc Biserica, dar nu cinstesc Episcopul! Dacă face acest lucru, înseamnă că nu are cuget bisericesc” | Cuvântul Ortodox
  10. Pingback: PARINTELE CALCIU – ultimul cuvant public inainte de moarte: EPISCOPUL IN BISERICA ORTODOXA. DUHUL SI LITERA (si video). Scrisoare inedita catre un preot: “RAMANEM STRANS UNITI IN JURUL IERARHIEI SI IERARHILOR NOSTRI, CACI O BISERICA FARA IERAR
  11. “E mai bine sa ramanem in Biserica cu anumite greseli…?”Adica sa ramanem in jurisdictia administrativ-teritoriala a unei eparhii(chiar daca-i corupta!), pentru ca daca e vorba de Biserica in sens teologic, cuvintele nu fac sens! Atunci cand gresim nu suntem niciodata in Biserica! BISERICA E LUCRAREA DUHULUI SFANT! Iar a ramane in Biserica inseamna a ramane in Duhul Sfant. Daca te lasi calauzit de Duhul Sfant atunci nu poti fi in greseala si, prin urmare, in Biserica fiind,nu poti cadea in greseala. Ori, atunci cand gresim, desi credem ca ne aflam totusi in Biserica, de fapt, respingem harul si ne plasam in afara Bisericii. Chiar si crestinii cei mai ravnitori, pana ies din viata aceasta, de fapt,”penduleaza” inauntru si-n afara Bisericii, luptandu-se sa pastreze sensibilul si nepretuitul har al Duhului sfant. Doar sfintii, dupa ce s-au mutat de-aici, au ramas pentru totdeauna inlauntrul Bisericii!
    In alta ordine de idei, Biserica nu poate fi rupta si niciodata nu poate fi “Obiect” de schisma! Noi, oamenii ne rupem de Biserica si zicem ca se fac mai multe “biserici”. In realitate, Biserica e NUMAI UNA, asa cum stim cu totii, si nu are FORMA DE PLURAL! NU EXISTA DOUA SAU MAI MULTE BISERICI! Pentru a elimina orice dubiu, precum si pentru a elimina posibilitatea folosirii limbajului dublu, ar trebui ca pe viitor, la primul sinod panortodox sa se elimine cuvantul “biserici”. Toate jurisdictiile ortodoxe sa nu se mai cheme intre ele nici macar “Biserici surori”. Pot fi “patriarhii surori”, “mitropolii surori”, “eparhii surori”,etc, dar niciodata “biserici surori”.

  12. Pingback: Mitropolitul IEROTHEOS, dupa intalnirea cu obstea Manastirii PALTIN-PETRU VODA, despre asa-zisul Sinod din Creta: “Nu consider că acest text introduce o erezie. Este un text diplomatic, nu teologic. GRESELILE DE LA CRETA TREBUIE COMBATUTE INLAUNTRU
  13. Pingback: PARINTELE RAFAIL NOICA despre SINODUL DIN CRETA, POGORAMINTELE LUI DUMNEZEU si ANTINOMIILE ORTODOXIEI: “Daca suntem prea rigoristi, L-am pierdut pe Dumnezeu, daca suntem nepasatori, L-am pierdut pe Dumnezeu! NU E CAZUL INCA SA NE DESPARTIM!” (
  14. Pingback: PARINTELE AMFILOHIE de la Diaconesti, cu discernamant despre SINODUL DIN CRETA, dincolo de aparente, in contextul mai larg si mai profund al geopoliticii mondiale: “CATI NU S-AR BUCURA SA FIE UN SCANDAL IN BISERICA, CATI NU RAVNESC DEZINTEGRAREA TAR
  15. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
  16. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS Istoricul paragrafului 6 al documentului "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine"
  17. Sinagoga Mare din Iasi s-a redeschis după mai bine de 10 ani de restaurări
    O surpriză a fost participarea ÎPS Teofan, Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei
    https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/sinagoga-mare-s-a-redeschis-aseara-dupa-mai-bine-de-10-ani-de-restaurari–206202.html

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=8p6q5QkhpfU

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare