Interviu nou dat de MITROPOLITUL IEROTHEOS de Nafpaktos privind reactiile zelotiste in urma Sinodului din Creta si documentul “diplomatic” despre relatiile Bisericii cu restul lumii crestine: “TREBUIE SA NE LUPTAM SA FIE CORECTAT TEXTUL si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic. E NEVOIE DE CALM, CUMPATARE SI RUGACIUNE ca sa nu se creeze schisme in Biserica”
Fragment din interviul “Martiriul este rod al vederii lui Dumnezeu”
aparut in revista “Familia ortodoxa”, n. 9/ 2016
[ultima parte]
Avand in vedere faptul ca in ultima vreme au avut loc discutii intense legate de Sinodul din Creta, ne-am adresat Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului, unul dintre participantii la acest Sinod, care nu a semnat controversatul text „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” pentru a ne raspunde la cateva intrebari legate de framantarile iscate in jurul acestui subiect.
Ii multumim pentru bunavointa de a ne acorda acest interviu, asa cum a facut-o de fiecare data, in virtutea relatiei si colaborarii de mai multi ani pe care redactorii revistei noastre o au cu Inalt-Preasfintia sa.
[…]
„Amestecul teologiei cu politica este o greseala”
– Care este atitudinea ortodoxa pe care ar trebui sa o avem in urma acestui Sinod din Creta: de pocainta pentru neputinta celor care au semnat? De revolta fata de ierarhie? De inmultire a rugaciunii, pentru a ajunge la starea luminarii?
– Acest subiect este vast si nu poate fi epuizat intr-un raspuns succint. Voi sublinia doar cateva aspecte.
Pentru inceput, textele pe care le-a adoptat Sinodul din Creta, si mai ales cel intitulat „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii crestine” nu este un text pur teologic, ci unul cel putin diplomatic. Problema este ca din acest text poate sa extraga cineva diferite fraze si sa sustina argumente contrare, de la linia extrem-liberala la linia extrem-conservatoare. Am citit fel de fel de opinii contradictorii, care folosesc diferite expresii ale textului, si acest lucru vadeste aspectele problematice ale acestuia.
De textul mai sus mentionat nu sunt multumiti nici ortodocsii, nici ceilalti crestini. Pentru ca, asa cum stiti si dumneavoastra, Papa considera ca el constituie Biserica cea Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca, si nu poate fi de acord cu faptul ca el conduce o Biserica eterodoxa.
Istoria bisericeasca ne-a demonstrat ca, de fiecare data cand in chestiunile teologice se amesteca politica si diplomatia, in cele din urma nu sunt realizate dezideratele acestui mod de gandire.
Amintiti-va ca puterea politica in Imperiul Roman Crestin a folosit monoenergismul pentru a acoperi prapastia dintre ortodocsi si monofiziti, asa cum a facut si cu monotelismul. Acest demers pornea de la puterea politica (prin „Ekthesis” si „Typos”[4]), chipurile pentru pacea Imperiului, dar esua de fiecare data. La fel s-a intamplat si cu pseudo-sinodul de la Ferrara-Florenta, care a incercat sa realizeze unirea Rasaritului cu Apusul prin argumente politice si diplomatice, lucru care a fost condamnat de istorie. Cred ca este o greseala sa fie amestecata teologia cu politica, si mai ales cu geopolitica din zilele noastre.
„Gruparile schismatice, in timp, devin eretice”
Amintiti-va, de asemenea, ca de fiecare data cand in mersul Bisericii aveau loc actiuni pripite din partea crestinilor zeloti, care, poate dintr-o buna intentie, intrerupeau comuniunea cu conducerea bisericeasca din acea vreme, ulterior, cand Biserica, prin Sinoade Ecumenice, regla problemele si stabilea termeni dogmatici pentru subiecte dogmatice, atunci gruparile schismatice ramaneau schismatice si deveneau si eretice, pentru ca o miscare superficiala, odata cu trecerea timpului, se consolideaza, avand consecinte bisericesti imprevizibile.
Acest lucru, mai ales, se vede in Orient, asa cum am constatat de-a lungul sederii mele de mai multi ani in Siria si Liban. Cu alte cuvinte, exista grupari crestine foarte active, precum monofizitii, monotelitii etc, care nu primesc dogma Sinodului al IV-lea Ecumenic de la Calcedon, dupa cum, de asemenea, nici dogmele urmatoarelor Sinoade Ecumenice, adica al V-lea si al Vl-lea. In consecinta, o ruptura porneste de la un motiv minor, poate justificat, si de multe ori sfarseste in erezie, prin fanatism si argumente „teologice” aparte.
Se vede, deci, ca textul respectiv, care se refera la Biserica Ortodoxa si la restul lumii crestine, nu era gata pentru o hotarare finala, avand multe puncte contradictorii, si de aceea trebuie corectat. Acest lucru a fost sustinut de unele Biserici, printre care si Biserica voastra (a Romaniei). Asta inseamna ca trebuie sa ne luptam sa fie corectat textul si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic.
Este semnificativ in acest sens exemplul asa-numitei „Marturisiri a lui Chiril Lucaris“[5] (adica marturisirea prezentata ca fiind scrisa de catre Patriarhul Chiril Lucaris al Constantinopolului, dar cel mai probabil intocmita de catre calvini si doar semnata de catre Patriarh), care a fost influentata in multe puncte de calvinismul protestant, cu toate ca a fost prezentata drept „Marturisire Rasariteana a credintei crestine“. A avut loc o discutie ampla asupra acestui subiect, insa crestinii, dupa emiterea acestei Marturisiri eretice, nu au iesit din Biserica, ci s-au luptat sa fie anulata, asa cum s-a si intamplat prin Sinoadele din 1638, 1642, 1672, 1691, care au autoritate universala.
„Biserica este sfintita de catre Hristos, nu de catre noi”
Consider, deci, ca e nevoie de calm, cumpatare, rugaciune ca sa nu se creeze schisme in Biserica, pe care cine le creeaza nu se mantuieste nici prin sangele mucenicesc, potrivit Sfantului Ioan Gura de Aur. Biserica este un organism viu, este Trupul lui Hristos si comuniunea indumnezeirii, si ea insasi va regla problema, odata cu trecerea timpului. Asa cum organismul omului pastreaza alimentele de care are nevoie si le elimina pe cele vatamatoare, la fel se intampla si cu organismul dumnezeiesc-omenesc al Bisericii.
Noi, desigur, cu cinstire fata de regimul ierarhic al Bisericii, cu smerenie si cuget bisericesc, avem de datoria sa venim cu pozitii teologice serioase si argumentate, care resping opiniile inselate, iar Hristos, Care este Capul Bisericii, va pastra curat Trupul Sau. De altfel, Biserica este sfintita de catre Capul ei, Hristos, iar nu de catre noi. Nu noi suntem mantuitorii Bisericii, de vreme ce Mantuitor al Bisericii este Hristos, Care s-a rastignit pentru ea, ci suntem madulare smerite ale Bisericii, care ramanem in ea ca sa ne mantuim.
Prin urmare, este nevoie sa avem cumpatare, minte luminata, discernamant teologic, cuget bisericesc, viata duhovniceasca, sa traim intr-o atmosfera de rugaciune.
Cred ca in urmatoarea perioada se vor pronunta si cele patru Biserici care nu au fost prezente in Creta, va hotari in acest sens si Sfantul Munte, cu experienta duhovniceasca pe care o au Parintii, vor cugeta cu mai multa maturitate toate Bisericile, vor fi discutate subiectele in manastiri, in Facultatile de Teologie, in sinaxe ale clericilor si mirenilor – si subiectul se va clarifica.
Este nevoie de multa atentie, ca nu cumva sa ne aflam in afara Bisericii tocmai atunci cand Biserica va indrepta greselile teologice ale unora din membrii ei!
Material realizat de Anca Stanciu
Traducere de Tatiana Petrache
[4] Ekthesis-ul imparatului Heraclie (638) poruncea incetarea discutiilor pe tema existentei in Hristos unei singure lucrari (erezia monoenergeta) sau a doua lucrari (dogma ortodoxa); zece ani mai tarziu (in 648), imparatul Constantin II il intareste printr-un Typos care interzicea, la randu-i, sub amenintarea unor grele pedepse, sa se vorbeasca despre cele doua lucrari si cele doua vointe din Hristos. Constiinta ortodoxa a fost reprezentata atunci de Sfantul Maxim Marturisitorul, impreuna cu ucenicii sai, cei doi Anastasie, si Papa Martin al Romei. (n.red)
[5] In 1629 a aparut o „Marturisire de credinta” cu puternic caracter calvin, atribuita Patriarhului Chiril I al Constantinopolului. Chiar daca conditiile aparitiei ei sunt inca neclare (dar, mai mult ca sigur, semnatura a avut o motivatie politico-diplomatica), Patriarhul Chiril a repudiat ulterior protestantismul, numindu-l „dogma hulitoare”, si a avut o moarte muceniceasca, fiind canonizat in 2009. Se cuvine amintit si ca Patriarhul s-a luptat pe perioada intregii sale slujiri arhipastoresti cu actiunile prozelististe ale iezuitilor si cu incercarile de Uniatie. (n.red)
[integral in revista “Familia ortodoxa”, nr. 9 (92)/2016; prima parte a interviului va fi publicata si ea in curand pe pagina principala a siteului nostru]
Legaturi:
- IMPOTRIVA DEZINFORMARILOR SI IN CIUDA CONTESTARILOR, Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS lauda poziția BISERICII ORTODOXE ROMÂNE la SINODUL DE LA CRETA: “Biserica României a impresionat prin întreaga sa prezență”. PATRIARHUL DANIEL SI DOCUMENTUL CONTROVERSAT: “De multe ori și-a exprimat opinia de a nu se finaliza discuția și de a nu se semna textul acesta”
- PRECIZARI NECESARE in urma raspandirii unui articol DENIGRATOR si MINCINOS in legatura cu MARTURIA MITROPOLITULUI IEROTHEOS publicata de “Cuvantul ortodox”. PENTRU ADEVAR si IMPOTRIVA MANIPULARILOR “TALHARESTI”. Ce legatura avem cu Basilica?
*
***
- INTRERUPEREA COMUNIUNII – O MASURA DE LUAT IN ULTIMA INSTANTA/ Talcuirea Canonului 31 Apostolic despre NEPOMENIREA EPISCOPULUI
- MITROPOLITUL HIEROTHEOS face analiza amanuntita a SINODULUI DIN CRETA, apreciind recunoasterea “autoritatii universale” a Sinoadelor care au condamnat EREZIILE APUSENE, dar aratandu-se “PROFUND INGRIJORAT” de documentele rezultate, criticand MANIPULAREA INFORMATIILOR, demontand SOFISMELE ECUMENISTE si vadind CONFUZIILE TEOLOGICE: “Am vazut foarte limpede o ABORDARE RELATIVISTA in pozitiile exprimate in cadrul Sinodului. TEORIA RAMURILOR A FOST VEHICULATA, fara a fi numita ca atare”
- Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX (video si Rezumat). Admite Patriarhia Ecumenica STATUTUL PROVIZORIU al DOCUMENTELOR SINODALE? / Mitropolitul Ieremia al Gortinei RESPINGE documentul ecumenist al “Sinodului”: “Când și unde au numit Sfinții Părinți ereziile și schismele ”BISERICI”?”/ Patriarhia Antiohiei REFUZA sa recunoasca intalnirea de la Creta drept “SFANTUL SI MARELE SINOD”
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV”
***
- IPS Hierotheos Vlachos despre PROBLEMELE ESENTIALE ALE SFANTULUI SI MARELUI SINOD: “Se pare că prin acest Sinod se urmărește inițierea unei noi epoci bisericești, a apostazierii de la teologia și mărturisirea Sinoadelor ecumenice”
- Atitudinile episcopilor Serafim de Pireu si Hierotheos Vlachos exprimate la Simpozionul “SFÂNTUL ȘI MARELE SINOD. Mare pregătire, fără rezultate”
- Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari.“SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE”
***
- POZITIE MARTURISITOARE a IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei, referitoare la DOCUMENTUL 6 AL SINODULUI DE LA CRETA, raportarea Bisericii Una la celelalte confesiuni si la invataturile lor ERETICE: “Putem considera acest document în stare de analiză, NEDEFINITIVAT, într-un proces de REVIZUIRE totală sau parțială”! PREMIERA IN B.O.R.: se cere o dezbatere asupa mentinerii calitatii de membru in CMB!
- Precizarile PS MACARIE, Episcopul român al Europei de Nord, privitoare la documentul cel mai controversat adoptat la SINODUL DIN CRETA: “Cred ca ar trebui supus in continuare dezbaterilor si modificarilor”
- COMUNICAT DUR AL PATRIARHIEI despre manifestarile publice impotriva ierarhilor români semnatari ai documentelor de la Creta. “Aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii…” ATITUDINILE EXTREMISTE AU “REUSIT” SA ANULEZE SANSA REDISCUTARII POZITIEI BOR IN SINODUL LOCAL? “Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una”
- BASILICA se transforma in AGENTIA DE PRESA A FANARULUI, preluandu-i AGENDA PROVOCATOARE? Siteul Patriarhiei popularizeaza in mod iresponsabil opinia unui teolog slugarnic al PATRIARHIEI ECUMENICE care cere CATERISIREA, respectiv AFURISIREA marilor teologi ZISIS si TSELENGIDIS si a altor patru clerici, invocand articolul 22 al documentului ecumenist CRETAN!
- Actualizat. PRECEDENTUL DECIZIEI STARETULUI DE LA SCHITUL OITUZ. Intreruperea pomenirii IPS Ioachim Bacauanul de catre ieromonahii Macarie Banu si Atanasie Parfenie. CUM A REACTIONAT ARHIEPISCOPIA ROMANULUI. Apologia ecumenismului atinge paroxismul penibilului. EXISTA RISCUL RUPTURII IN CADRUL BOR?
- O reactie inadmisibila. IPS IRINEU DE ALBA IULIA DESPRE SINODUL PANORTODOX: “Este o blasfemie sa numesti acest Sinod eretic”
- SINODUL DE LA CRETA – realizat la presiunile LOBBYULUI AMERICANO-ISRAELIAN si ale CIA? Fost ambasador american: PATRIARHUL ECUMENIC ESTE FINANTAT SI CONTROLAT DE SERVICIILE SECRETE AMERICANE. “Întrebarea ‘cine (te) plătește’ se dovedește a fi deosebit de utilă și în ceea ce privește deslușirea acestui sinod, care s-ar putea să genereze o nouă scindare în ortodoxie“. Q. E. D.!
***
- “Nu ştiţi, oare, fiii cărui Duh sunteţi?” ISPITA “ULTIMATUMURILOR” si PRECIPITAREA RAVNEI FARA CHIBUZINTA/ De ce se pomeneste episcopul la Liturghie?/ SFANTUL SI MARELE SINOD… DIN LAUNTRUL NOSTRU ABANDONAT/ Litera si Duh in aplicarea canoanelor de catre duhovnic. DARUL DEOSEBIRII care nu “sparge capetele”
- “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”.Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NEPOMENIREA EPISCOPILOR si necesitatea rabdarii si ICONOMIEI in chestiunile critice care privesc UNITATEA BISERICII: “Să nu ne grăbim, fratele meu!”
- SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne întreabă PE NOI pe cine să mântuiască, fiindca ar fi pustiu raiul!” (CUVINTE AUDIO SI TEXT)
- Asociatia Christiana despre RISCUL SFASIERII BISERICII in urma TULBURARILOR GENERATE DE SINODUL DIN CRETA, nevoia de dialog real IN INTERIORUL ORTODOXIEI si despre atitudinile DUSMANOASE SI ULTIMATIVE la adresa IPS Teofan: “Cele 4 Biserici care nu au venit in Creta si episcopii greci (vezi Hierotheos) care nu au semnat, N-AU AMENINTAT PE NIMENI si AU PASTRAT COMUNIUNEA”
- “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…”
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
- Din partea Manastirii Vatoped. Despre cei care isi aroga titulatura de ”PARINTII DIN SFANTUL MUNTE” si despre asa-zisul vis cu SFANTUL PAISIE AGHIORITUL
- BISERICA ORTODOXĂ ESTE SINGURA ADEVARATĂ BISERICĂ! Biserica Ortodoxă nu acceptă nici teoria ramurilor, nici pe cea a bisericii invizibile. Ce fel de UNITATE este posibilă cu CELELALTE CONFESIUNI CREȘTINE RUPTE DE BISERICA UNA? Jean-Claude Larchet: “ÎNSTRĂINAREA BISERICII ROMANO-CATOLICE de la credința dintru început, păstrată de Tradiţia ortodoxă, a făcut-o STRĂINĂ DE BISERICA ÎNSĂȘI şi a lipsit-o de plinătatea harului”
- Marea Lavra infirma zvonurile: SCHITUL PRODROMU NU INTRERUPE POMENIREA PATRIARHULUI ECUMENIC si nu se raliaza miscarii zelotiste conduse de monahul Sava, fost staret al Marii Lavre: “Singura noastră dorinţă este PĂSTRAREA UNITĂȚII BISERICII”
Pentru ca are legatura cu indemnul la pazirea neschimbata a Adevarului, facuta insa cu atentie, cumpatare si rugaciune, cred ca merita reluate cateva sfaturi-testament ale Mucenicului Valeriu Gafencu, rostite in pragul mortii si consemnate de Ioan Ianolide:
“Cu ultimele puteri, Valeriu mi-a spus:
– In primul rand gandul si sufletul meu se inchina Domnului. Multumesc ca am ajuns aici. Merg la El. Va rog mult sa-L urmati, sa-L slaviti si sa-L slujiti. Sunt fericit sa mor pentru Hristos. Lui ii datorez darul de azi. Totul e o minune. Eu plec, dar voi aveti de purtat o cruce grea si o misiune sfanta. In masura in care mi se va ingadui, de acolo de unde ma voi afla ma voi ruga pentru voi si voi fi alaturi de voi. Veti avea multe necazuri. Fiti tari in credinta, caci Hristos ii va birui pe toti vrajmasii. Indrazniti si rugati-va! PAZITI NESCHIMBAT ADEVARUL, DAR SA OCOLITI FANATISMUL. NEBUNIA CREDINTEI ESTE PUTERE DUMNEZEIASCA, dar tocmai prin aceasta ea este ECHILIBRATA, LUCIDA SI PROFUND UMANA. Sa-i iubiti si sa-i slujiti pe oameni. Au nevoie de ajutor, caci dusmani pradalnici cauta sa-i insele. Ateismul va fi invins, dar sa fiti atenti cu ce va fi inlocuit!”
Sursa: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/02/18/testamentul-sfantului-martir-valeriu-omul-in-care-via-hristos-paziti-neschimbat-adevarul-dar-sa-ocoliti-fanatismul-duceti-duhul-mai-departe/
Auroritatea duhovniceasca a acestui mare ierarh se vede si din faptul ca Mitropolitul este reper pentru ambele tabere formate acum.In Grecia tulburarea nu a dat in clocot tocmai datorita atitudinii echilibrate a omului care poate schimba singur soarta unui sinod,precum oarecand Sfantul Marcu Eugenicul.Dar daca Sinodul Greciei va merge dupa modelul cipriot lipsa semnaturii marelui ierarh nu va mai avea nici o valoare.
Stie careva ce s-a intamplat sambata, a mai fost vreun miting la Patriarhie, pentru “apararea Ortodoxiei”?
@ Florin M.:
Da, un mare miting cu vreo 10 sarmani, ‘inchisi’ intr-un tarc de jandarmerie, la baza Dealului… Cu unul dintre organizatori (rasofor dat afara de la Petru-Voda) care nici macar nu-si mai aducea aminte cum il cheama! (strict autentic!).
Aoleu, păi ce-am făcut, mă nene?
Vai, vai, cat ne iubeste Domnul!
Ne-a trimis in aceste vremuri de tulburare un mare Parinte – IPS Ierotheos Vlachos – ca sa ne lumineze sa nu cadem.
Mare-i Dumnezeu!
Este interesantă referința IPS Ierothei la schismele nestoriene, care s-au transformat în erezie ulterior. Ar trebui să intre în pământ de rușine cei ce susțin Sinodul din Creta la o astfel de abordare teologică.
Din ce înțeleg eu, sinodalii de azi sunt comparați cu necalcedonienii de odinioară. Cu alte cuvinte, deși există la bază o credință comună ortodoxă, e posibil ca ierarhii ortodocși să accentueze eronat unele aspecte ce țin de ecumenism și să se despartă de Biserica lui Hristos Ortodoxă. În loc să țină la o mărturisire clară ortodoxă, preferă niște formule care cel puțin în timp duc la schismă și erezie pentru că se situează pe o poziție instabilă și chiar cochetează cu rătăcirea ecumenistă.
http://manastirea.petru-voda.ro/2016/10/04/mitrop-ierotheos-vlachos-deciziile-ierarhiei-bisericii-greciei-asupra-sfintului-si-marelui-sinod-si-soarta-lor/