Autoritatile au legiferat prin OUG regimul CARTII DE IDENTITATE. Alternativa se mentine/ Proiectul faraonic al DIGITALIZARII SANATATII si ambiguitati cu privire la CARDUL ELECTRONIC DE SANATATE

14-12-2012 18 minute Sublinieri

Am fost atentionati la comentarii asupra faptului ca Guvernul Ponta a emis OUG nr. 82 din 4 decembrie 2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 838, 12 decembrie 2012, prin care “completeaza” unele acte normative privind “evidenta persoanelor” si “actele de identitate ale cetatenilor romani“. Actul poate fi consultat integral aici: http://www.monitoruloficial.ro/RO/article–e-Monitor–339.html (click pe 12 din calendarul electronic).

Cea mai importanta concluzie este ca se pastreaza, pentru cetatenii romani, sistemul alternativ al cartilor de identitate, existand (deocamdata) doua tipuri de acte de identitate: carte de identitate simpla si carte de identitate electronica.

In OUG se mentioneaza ca pana pe 30 iunie 2013 va fi pusa la punct platforma-pilot care va servi in punerea in circulatie a noilor carti de identitate, CEI (carti de identitate electronice) si, de asemenea, a unor carti de rezidenta electronice (cele din urma fiind un act stipulat, mai nou, in aceasta forma a OUG:cetatenii statelor membre UE si membrii de familie ai acestora pot solicita eliberarea unei a) carti de rezidenta si b) carti electronice de rezidenta” – art. 41 – 1).

Nu este insa clar de ce guvernul a operat aceste modificari legislative in mod netransparent, fara a anunta opinia publica.

Datele personale care vor aparea in cartile de identitate si CEI (cartile electronice de identitate) sunt urmatoarele:

(1) Cartea de identitate contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser, precum si elemente de particularizare si de siguranta.
(2) Datele cu caracter personal inscrise in cartea de identitate sunt:
a. numele si prenumele titularului ;
b. sexul ;
c. cetatenia titularului ;
d. data si locul nasterii titularului ;
f. fotografia titularului ;
g. CNP ;
h. adresa de domiciliu a titularului ;

(4) Cartea electronica de identitate este de tip smart card si contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser si in format electronic, precum si elemente de particularizare si siguranta.
(5) Datele cu caracter personal care se inscriu in cartea electronica de indentitate sunt cele prevazute la alin (2 ), cu aplicarea, dupa caz, a prevederilor alin (3). In format electronic se inscriu :
a. datele din formatul tiparit, cu exceptia semnaturii olografe a titularului ;
b. prenumele parintilor titularului ;
c. certificatele digitate ;
d. datele biometrice ale titularului, constand din imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare de la degete. 

In continuare vom prezenta parti din OUG referitoare la cartile de identitate obtinute prin captura digitala, neputand descarca actul normativ de pe siteul Monitorului Oficial, urmate de trimiteri complete la istoricul dezbaterilor in urma carora Ministerul de Interne a dat inapoi in privinta cartii de identitate electronice si a prevazut “alternativa.

***

Publicam in continuare o analiza destul de extinsa cu privire la proiectul digitalizarii sistemului de evidenta a datelor personale din sanatate. Este scrisa dintr-o perspectiva pozitiva fata de ideea “reformei” informatizarii, asadar trebuie citita ca atare, nereflectand propriul nostru punct de vedere. Conform autorilor, de pilda, “singura relevanta” a proiectelor este daca sunt functionale. Nu, nu aceasta este singura relevanta, desi este, fara indoiala, semnificativa aceasta risipa enorma de fonduri care se duc catre corporatiile IT pentru niste instrumente digitale care nu imbunatatesc cu nimic nici serviciile medicale, nici conditia pacientilor, o informatizare care contrasteaza crunt cu realitatea spitalelor romanesti. Cat despre “argumentul” combaterii fraudelor, acesta a fost demontat de la bun inceput de participantii la dezbaterile organizate de forma de Ministerul Sanatatii. Aspectele relevante tin de regimul datelor personale, de monitorizarea care devine posibila si de latura orwelliana a intregului proiectul.

Un lucru nu este clar legat de una din componentele acestui urias sistem: regimul cardului de sanatate, aflat acum in stadiu de proiect pilot la Arad. Conform ultimelor stiri, cardul nu mai era obligatoriu pentru a beneficia de serviciile medicale. In analiza de mai jos nu se mentioneaza nimic despre acest aspect. Redam articolul, urmand sa completam cu istoricul, evolutia si propriile noastre analize pe aceasta tema, finalizand cu legaturi catre atitudini ale bisericilor sau ale parintilor duhovnicesti pe tema actelor de identitate electronice in general.

Economica.net: Am plătit 180 de milioane de euro pentru informatizarea Sănătăţii. Ce funţionează şi ce nu ANALIZĂ

Peste 183 de milioane de euro costă informatizarea sistemului medical românesc. ECONOMICA.NET îţi prezintă comparativ ce termene şi-au asumat autorităţile în privinţa informatizării Sănătăţii, care dintre ele s-au respectat şi mai ales ce performanţe au, în acest moment, componentele deja implementate ale sistemului sanitar informatizat. ECONOMICA.NET îţi prezintă o radiografie obiectivă a performanţelor componentelor din sistemul informatizat de sănătate care au fost deja implementate; cine a câştigat şi cine a pierdut până acum din marea informatizare a sistemului medical românesc.

Informatizarea Sănătăţii implică implementarea şi funcţionarea următoarelor componente: Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), reţeta electronică, cardul electronic de sănătate şi dosarul electronic de sănătate. 

În 2012, s-a implementat sistemul reţetei electronice. Cardul electronic şi dosarul electronic de sănătate urmează să fie implementate în 2013. Reţeta, cardul şi dosarul electronic de sănătate sunt construite, operează cu şi depind de datele furnizate de SIUI. SIUI a costat circa 123,98 de milioane de euro. Sistemul reţetei electronice a costat circa 10,66 de milioane de euro. Sistemul cardului electronic de sănătate a costat în jur de 19,47 de milioane de euro iar sistemul dosarului electronic de sănătate va costa circa 29,41 de milioane de euro. Toate sumele menţionate mai sus sunt fără TVA. În total, informatizarea Sănătăţii ne costă aproape 184 de milioane de euro, fără TVA.

Dincolo de bifarea formală a realizării acestor proiecte care ţintesc informatizarea exhaustivă a sistemului sanitar românesc, singura relevanţă pentru asiguratul care îşi achită conştiincios contribuţia la Sănătate este dacă ele funcţionează, în oricare din verigile sistemului sanitar. Citeşte într-o analiză ECONOMICA.NET care dintre componente funcţionează astăzi şi aduce plusvaloare pentru beneficiarul final: pacientul plătitor de contribuţie la Sănătate.

Prima şi cea mai importantă componentă a sistemului: SIUI

Pe de o parte, sistemul informatic unic integrat (SIUI) ţine evidenţa plătitorilor de contribuţii, gestiunea bugetului fondului de asigurări sociale de sănătate (FNUASS) şi, pe de altă parte, ţine gestiunea furnizorilor de servicii medico-sanitare (medicii). SIUI a fost gândit să uniformizeze sistemul de raportare şi prelucrare a datelor din sănătate, la nivel naţional. SIUI a fost dezvoltat tocmai pentru a reduce fraudele din sistem. Când vorbim de fraudă, ne referim în mod particular la înscrierea unui pacient pe listele mai multor medici de familie şi la prescrierea de medicamente şi prestare de servicii pentru decedaţi. Mai mult, SIUI a fost gândit să crească gradul de colectare a contribuţiilor la bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate. SIUI e cea mai importantă componentă a informatizării sistemului de sănătate pentru că toate celelalte componente implementate sau în curs de implementare au fost proiectate să depindă de arhitectura şi de informaţiile furnizate de SIUI.

Cât a costat SIUI: aproape 124 de milioane de euro.

SIUI a costat 123,98 de milioane de euro, fără TVA, în total. Banii sunt defalcaţi astfel: 119,54 de milioane de euro, fără TVA au fost investiţi în proiectarea, construirea și operarea SIUI, inclusiv implementarea sistemului pentru furnizorii de servicii medicale în relaţie contractuală cu o casă judeţeană de sub cupola CNAS.  Restul de 4,44 de milioane de euro, fără TVA au fost investiţi în extinderea şi adaptarea SIUI la Casa de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, a Siguranţei Naţionale şi a Autorităţii Judecătoreşti, care folosea alt sistem de raportare a datelor, potrivit informaţiilor comunicate de CNAS pentru ECONOMICA.NET.

Când a început proiectatea SIUI

Proiectarea, construirea și operarea Sistemului Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale (SIUI) a început în 1999, dar contractul ET/3223/2002 a fost semnat cu o întârziere de 2,5 ani de la data semnării ofertei câștigătoare.

Când a promis CNAS că va lansa SIUI

Răspunsul scurt: în 2007. “Printre prioritatile CNAS pe anul viitor (2007) pregătirea lansării SIUI”, anunţa CNAS pe 20 decembrie 2006.
SIUI a fost lansat în noiembrie 2008, oficial însă, abia în 2010. În 2009, Colegiul Medicilor din România semnala că SIUI este „nefuncţional” şi „blocat”. Oficial, CNAS a lansat SIUI pe 20 decembrie 2010.
Cum funcţionează acum SIUI. Citeşte sinteza celor mai spinoase probleme ale sistemului

Una din problemele de fond ale SIUI se referă la faptul că sistemul conţine date greşite despre calitatea/categoria de asigurat a pacientului. Iată, punctual, cele mai frecvente probleme constatate, în acest sens, de medicii de familie.
1. Asiguraţi cu plata la zi a contribuţiei la Sănătate apar ca neasiguraţi în sistem

Pacienţi cu plata la zi a contribuţiei la Fondul Naţional Unic de Asigurări de Sănătate (FNUASS) află în cabinetul medicului de familie că figurează în sistem (e vorba de SIUI) ca neasiguraţi (riguros vorbind, toţi suntem asiguraţi prin efectul legii. Neplata contribuţiei ne face asiguraţi indisciplinaţi) în sistemul informatic unic integrat al CNAS. Motivul? În SIUI figurează cu o dată neactualizată, veche a ultimei contribuţii plătite la FNUASS. Pe cale de consecinţă, SIUI îi face asiguraţi indisciplinaţi pe pacienţii care şi-au achitat la zi CASS-ul. Există multe inadvertenţe legate de verificarea calităţii de asigurat în SIUI, atenţiona în decembrie 2011 Curtea de Conturi, în urma unui audit al sistemului.

Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) atenţionau în luna noiembrie a acestui an că în 10% din cazurile fiecărui medic de familie serverul CNAS conţine date greşite despre statutul de asigurat al pacientului.

2. Tinerii de 18 ani care apar neasiguraţi în SIUI

Reprezentanţii medicilor de familie au atenţionat că se lovesc frecvent de situaţii în care elevii care au împlinit 18 ani apar neasiguraţi în SIUI, deşi conform legii, ei rămân asiguraţi  până la 26 ani, dacă îşi continuă şcolarizarea.  Pe de altă parte, tinerii care au peste 26 de ani care ar trebuie să-şi achite contribuţia la Fondul de Sănătate apar încă la categoria de asigurat 18-26 de ani, scutită de plata contribuţiei. Motivul: SIUI nici nu sesizează, nici nu operează automat ieşirea unei persoane dintr-o categorie de asigurat şi plasarea ei în cea corectă, când persoana nu mai îndeplineşte condiţiile legale.

3. Nou-născuţii sunt validaţi în SIUI după a doua lună de viaţă

O altă problemă cu care medicii de familie se confruntă frecvent se referă la nou-născuţi care sunt validaţi în sistem (SIUI) abia după a doua lună, pe cale de consecinţă, nu pot beneficia de servicii în sistemul de asigurări în primele două – trei luni de viaţă si nici serviciile acordate acestora nu pot fi decontate conform legii, către furnizori, au atenţionat oficialii FNPMF şi SNMF.

4. Pacienţi aflaţi în cabinetul medicului de familie care apar morţi în SIUI

Reprezentanţii celor mai importante organizaţii care reprezintă medicii de familie atenţionează că încă se mai confruntă cu situaţii absurde în care interogând SIUI în privinţa statutului şi categoriei de asigurat a pacientul viu aflat în faţa medicului de familie, care solicită servicii medicale, sistemul îi spune medicului că pacientul din faţa sa ar fi de fapt decedat.

5. Pensionari cu pensii mai mici de 700 de lei pe lună apar în SIUI cu venituri peste acest prag

Oficialii  FNPMF şi SNMF au mai constatat că pensionari cu pensii sub 700 lei apar ca pensionari cu pensii peste 700 lei în SIUI.
Relevanţa pragului de 700 de lei la pensionari se referă la faptul că aceştia beneficiază de toate medicamentele compensate în regim de 90%. Dacă ei figurează distorsionat în SIUI, ca şi cum ar avea venituri din pensie mai mari de 700 de lei pe lună, ei nu mai pot beneficia de compensare în regim de 90% pentru toate medicamentele, aşa cum prevede legea.

Motivul acestor disfuncţii ale SIUI

O explicaţie pentru problemele antemenţionate se referă la modul în care e construit SIUI. Astfel că, sistemul foloseşte şi mai ales depinde de datele pe care le primeşte de la Fisc, de la Evidenţa Populaţiei, de la universităţi, de la Agenţiile de Şomaj şi de la Casele de Pensii. Dacă informaţiile pe care le primeşte de la aceste entităţi nu sunt actualizate la zi, atunci sistemul (de peste 100 de mil. de euro) livrează medicului de familie date greşite despre calitatea de asigurat a pacienţilor, ca cele antemenţionate. Dorin Ionescu spunea pe 25 mai 202, când încă era şef interimar la CNAS, că SIUI gestionează corect baza de date cu asiguraţi, dar că datele pe care le vede în sistem sunt greşite din vina entităţile menţionate mai sus (Fisc, Evidenţa Populaţiei, etc.) care transmit greoi informaţii actualizate despre asiguraţii din curtea lor.

De ce e important ca medicii să vadă actualizat la zi categoria de asigurat a pacientului în sistem

De exemplu, pentru că medicul de familie nu poate prescrie medicamente în regim de compensare la un pacient care apare în sistem că nu şi-a plătit contribuţia la Sănătate, la zi, el fiind încadrat la categoria de asigurat “salariat”. Între categoriile de asigurat cu care se lucrează în sistem se numără cea de “salariat”, “copii până la 18 ani”, “tineri 18-26 de ani, înrolaţi într-o formă de şcolarizare”, “lehuză”, etc.
Ca să înţelegeţi relevanţa actualizării la zi a categoriei de asigurat a pacienţilor în SIUI, precizăm că decizia medicului de familie de prescriere e condiţionaţă de această informaţie. Sintetic, serviciile medicale la care pacienţii salariaţi au dreptul sunt condiţionate de plata contribuţiei la Sănătate. Concret, pacienţii care nu au plătit contribuţia la Sănătate şi figurează ca atare în sistem vor beneficia exclusiv de pachetul minimal de servicii medicale: urgenţe şi boli endemo-epidemice.
Pacienţii asiguraţi cu plata la zi a contribuţiei la Fond beneficiază de pachetul de servicii de bază iar pacienţii care cad sub incidenţa unor legi speciale au drepturi suplimentare, în regim de compensare/gratuităţi.  În aceeaşi logică, dacă medicul prescrie medicamente în regim de compensare/gratuităţi unui pacient care apare cu plata la zi în SIUI, deşi pacientul nu a mai achitat CASS de cel puţin trei luni de zile, atunci medicul ajunge să plătească din buzunar medicamentele prescrise (după ce face raportarea la Casă). Deşi evident, precizăm că pacientului i se eliberează de farmacie medicamentele prescrise de medic, în regimul specificat de medic în reţetă.

Cine a dezvoltat SIUI

La realizarea sistemului informatic unic integrat a lucrat un consorţiu format din Hewlett-Packard (HP), în calitate de integrator de sistem şi furnizor de infrastructură informatică, Serviciul de Transmisiuni Speciale (STS) pentru servicii de telecomunicaţii şi Siveco România care a asigurat proiectarea, dezvoltarea şi instalarea aplicaţiilor informatice.

Curtea de Conturi: ilegalităţi în actele adiţionale ale contractului pentru SIUI

Pe 27 noiembrie 2012, cel mai recent raport al Curţii de Conturi asupra CNAS arată cum contractul pentru SIUI a fost semnat încă de la început în condiții dezavantajoase pentru CNAS, cu încălcări grave ale prevederilor legale privind investițiile și achizițiile publice. Astfel, forma contractului a permis modificarea acestuia în perioada 2002-2011 prin 18 acte adiționale, cu consecințe atât în modificarea structurii și funcțiunilor SIUI față de condițiile inițiale, cât și ca valoare. Concret, au existat 13 acte adiționale în faza de construcție și cinci în faza de operare a SIUI.

Citiţi în ECONOMICA.NET pe larg lista ilegalităţilor din contractul şi actele adiţionale ale contractului pentru SIUI.

A doua componentă a informatizării Sănătăţii: reţeta electronică

Ce este reţeta electronică

Reţeta electronică este un fişier care se traduce pe ecranul calculatorului într-o imagine similară cu cea a reţetei pe hârtie.
Algoritmul de prescriere electronică presupune următorii paşi: medicul de familie introduce în sistem CNP-ul pacientului şi verifică ce calitate de asigurat are. Funcţie de informaţia cu care pacientul apare în sistem, medicul validează că pacientul are dreptul la reţetă. Concret, pacienţii care nu au plătit contribuţia la Sănătate şi figurează ca atare în sistem vor beneficia exclusiv de pachetul minimal de servicii: urgenţe şi boli endemo-epidemice. Cei asiguraţi cu plata la zi a contribuţiei la Fond beneficiază de pachetul de servicii de bază, iar pacienţii care cad sub incidenţa unor legi speciale au drepturi suplimentare, în regim de compensare/gratuităţi.
În continuare, medicul alege boala pacientului în cauză. În reţeta electronică a dispărut diagnosticul în cuvinte al pacientului. Medicul alege medicamentele, validaează reţeta şi o transmite la farmaciile din ţară, întrucât după validare, reţeta se găseşte pe serverul Casei Naţionale. Ca să o găsească, farmacistul la care mergi ca să ţi-o elibereze o caută pe server.

În 2012, reţeta electronică poate fi eliberată doar în judeţul din care este medicul prescriptor, adică medicul de familie. În 2013, când se va introduce cardul naţional de sănătate, pacienţilor li se va putea elibera reţeta electronică şi în alte judeţe. (…)

Când s-a implementat sistemul reţetei electronice

Implementarea reţetei electronice a început la 1 iulie 2012 şi a avut titlul obligatoriu din luna august. În intervalul iulie 2012 – ianuarie 2013, cele două formate ale reţetei, pe hârtie şi electronic, coexistă. De la 1 ianuarie 2013 medicii vor fi obligaţi să prescrie exclusiv pe reţetă electronică. Începutul lui 2013 va însemna renunţarea definitivă la reţeta clasică, pe hârtie.

Implementarea sistemului reţetei electronice a fost amânată cu o lună

Reţeta electronică a fost reglementată printr-o Hotărâre de Guvern să fie folosită cu titlu experimental de la 1 iunie 2012 şi cu titlu obligatoriu de la 1 iulie 2012. Potrivit HG, medicii de familie care sunt în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate sunt obligaţi să prescrie pe reţetă electronică, atât pentru prescrierea medicamentelor decontate de Casă, cât şi pentru prescrierea medicamentelor cumpărate de asigurat, începând cu 1 iulie 2012. Termenul de la care reţeta electronică este obligatorie a fost amânat pentru 1 august.

Cât a costat proiectul reţetei electronice

Peste 48 de milioane de lei (10,66 de milioane de euro) a costat proiectul reţetei electronice. În cifră absolută, 48.54 milioane de lei. Proiectul reţetei electronice a fost finanţat din bani europeni, prin Programul Operaţional Sectorial „Creşterea Competitivităţii Economice”, co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională „Investiţii pentru viitorul dumneavoastră”.

Cine a dezvoltat sistemul reţetei electronice

CNAS, în calitate de autoritate contractantă, a atribuit contractul de implementare a sistemului reţetei electronice companiei HP România, în baza celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic.
Valoarea contractului depăşeşte 36 de milioane de lei, fără TVA, potrivit anunţului de atribuire a contractului. Contractul durează şase luni de zile de la data atribuirii de CNAS. HP oferă servicii de dezvoltare software, de programare şi consultanţă sofltware, de programare de sisteme informatice şi software utilitare, de dezvoltare şi software personalizat, de analiză şi programare de sisteme. Prin contractul de implementare a prescripţiei electronice se va extinde sistemul SIUI prin achiziţionarea, implementarea şi integrarea in cadrul acestuia a unei soluţii informatice care să ofere funcţionalităţile necesare introducerii prescripţiei electronice.

Cum a funcţionat până acum sistemul reţetei electronice

În luna noiembrie a acestui an a fost depăşit pragul critic de 3 milioane de reţete electronice eliberate de medicii de familie la nivel naţional, a anunţat CNAS.

Care sunt problemele stringente ale sistemului reţetei electronice

Răspunsul scurt: preia în bulgăre de zăpadă problemele şi disfuncţionalităţile SIUI, tocmai pentru ca a fost gândit să depindă de datele furnizate de SIUI.

Sistemul reţetei electronice verifică în SIUI categoria de asigurat a fiecărui pacient şi o preia automat în reţeta electronică; dacă datele care apar în SIUI sunt neactualizate, deci greşite, medicul nu poate elibera reţetă pacientului, atenţionau oficialii  FNPMF şi SNMF, în luna noiembrie a acestui an. Această disfuncţie obligă pacientul să meargă la ghişeul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate pentru eliberarea unei adeverinţe de asigurat care corectează într-un procedurism pe care informatizarea sistemului îşi propusese să îl simplifice, informaţiile greşite din sistem şi care îi permite accesul la servicii medicale.

Din păcate, de cele mai multe ori, rezolvarea situaţiei clarificării categoriei de asigurat este temporară, mai atenţionează oficialii FNPMF şi SNMF. În momentul în care CNAS actualizează datele de pe server cu cele primite de la entităţile de care primeşte informaţii (ANAF, inspectoratele şcolare, casele de pensii, evidenţa populatiei s.a.), datele eronate reapar în SIUI.

Sintetic, problemele explicitate în cazul SIUI apar şi în sistemul reţetei electronice şi restricţionează accesul pacienţilor vizaţi de ele la servicii medicale.

Alte probleme ale reţetei electronice

Deşi timpul necesar verificării şi înregistrării unei reţete electronice în sistemul reţetei electronice este de obicei de 30-50 secunde, medicii se confuntă cu situaţii în care sistemul reţetei electronice răspunde, uneori cu o eroare, după semnificativ mai mult timp. Procesul de verificare şi înregistrare trebuie reluat, semnătura electronică trebuie revalidată, timp în care activitatea medicului este blocată. Mai mult, prelungirea consultaţiei pacienţilor care se găsesc în această situaţie pentru eliberarea reţetei electronice generează nemulţumiri între pacienţii deja programaţi care sunt astfel nevoiţi să aştepte să fie consultaţi, atenţionau oficialii celor mai importante organizaţii care reprezintă medicii de familiee FNPMF şi SNMF.

Cum prescriu medicii din rural care nu au acces continuu la curent sau internet

Răspunsul scurt: momentan, medicii fără curent sau/şi internet la cabinet fac raportările off line. Aşa spune legea şi tot aşa vede soluţia Siveco, ne spune Sandra Alexiu, secretar la Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF). Dar prescripţia off line e valabilă până la sfârşitul anului 2012. Doar până la finele anului în curs, medicii care din diverse motive nu pot prescrie online au la îndemână opţiunea prescripţiei off line. Sintetic, precrierea şi raportarea off line contrazic tocmai ideea care a generat implementarea sistemului reţetei electronice, pentru că înseamnă muncă suplimentară pentru medic şi mai ales neplătită. Concret, dacă medicul nu are internet când vine pacientul la consultaţie, îi prescrie off line, dar oricum este obligat să introducă în sistem reţeta (la un moment dat, acasă, la primărie, oriunde găseşte internet), ceea ce înseamnă muncă suplimentară şi neremunerată, dincolo de faptul că nu e sustenabil să procedeze aşa pentru o listă întreagă de pacienţi.

Nu ştim câţi medici din mediul rural nu au acces continuu la curent şi internet. Nici Ministerul Sănătăţii nu ştie. Ştim însă că peste o treime din medicii de familie (3.800 din 12.000) lucrează în mediul rural. Informaţia a fost avansată la finele lunii mai, într-o conferinţă naţională despre informatizarea sistemului sanitar (eHealth Congress).  Din estimările Societăţii Naţionale de Medicină de Familie, 100-200 de medici din rural nu au acces continuu la curent şi internet la cabinet.

ECONOMICA.NET scria în luna martie despre dezideratul fantezist al informatizării exhaustive a medicinei primare din rural, pornind de la premisa că peste 1.000 de cabinete de medicină de familie din mediul rural nu au utilităţi (apă, canalizare, încălzire, gaze). Informaţia apare într-un raport al Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar (SNSPMS). Majoritatea cabinetelor de medicină de familie şi a punctelor medicale din eşantionul investigat de SNSPMS necesitau reparaţii interioare, exterioare, de consolidare, reparaţii capitale. Citeşte în ECONOMICA.NET concluziile raportului Şcolii Naţionale de Sănătate Publică.

Până la sfârşitul anului 2012, medicii de familie din rural nu vor avea probleme, pentru că cele două tipuri de reţete – pe hârtie şi electronică – vor funcţiona în paralel.

De la 1 ianuarie însă, de când medicii sunt obligaţi să prescrie exclusiv online, vor apărea cele mai mari probleme ale sistemului care se vor repercuta direct asupra pacienţilor medicilor din rural. Pentru că dacă nu pot să prescrie online, pentru că nu au internet, medicii se vor limita la consultarea asiguraţilor din listă, fără a le elibera reţete.

Problemele generate de semnătura electronică

Prescrierea reţetelor electronice presupune utilizarea unei semnături electronice, necesară pentru verificarea în sistem a prescriptorului. Medicii de familie vorbesc despre două situaţii care duc la imposibilitatea utilizării sistemului electronic, din punct de vedere al utilizării semnăturii electronice:

În cazul în care medicul de familie intră în concediu, procedura de recunoaştere în SIUI a semnăturii electronice a medicului înlocuitor nu este în prezent elaborată de către CNAS. Această disfuncţionalitate a dus în această perioadă de testare la anularea tuturor reţetelor prescrise de medicul înlocuitor şi refacerea lor de catre medicul înlocuit, la revenirea din concediu.

În cazul blocarii, pierderii sau furtului semnăturii electronice, durata obţinerii unei noi semnături este de minimum două zile, timp necesar atât emiterii de către furnizorul de servicii de certificare, cât şi înregistrarii în SIUI de către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate a noii semnături electronice.

A treia componentă a informatizării Sănătăţii: cardul electronic de sănătate

Scopul cardului electronic de sănătate

Sintetic, cardul naţional de sănătate (card electronic) va pune punct procedurismului obţinerii adeverinţei de asigurat de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, document necesar în prezent pentru a demonstra calitatea de asigurat la sistemul de sănătate. Precizăm că obţinerea adeverinţei de asigurat e imperativă tocmai pentru a corecta informaţiile neactualizate, furnizate de sistem (SIUI) despre asigurat.  Pacienţii vor dovedi calitatea de asigurat prin intermediul cardului naţional de sănătate, evident, odată ce sistemul va fi dat în exploatare. Rămâne de văzut în ce măsură va fi atins acest deziderat în practică.

Când trebuia lansat: ce a promis CNAS şi ce s-a realizat

Cardul naţional de sănătate era prevăzut să fie introdus încă din 2007, potrivit legii 95/2006 (legea Sănătăţii, n.red). Începând cu anul 2010, am preluat iniţiativa pentru realizarea sa, spunea Lucian Duţă la bilanţul mandatului de preşedinte al Casei Naţionale.
“În ciuda întârzierilor provocate de numeroasele contestaţii, am creat toate condiţiile tehnice să putem începe tipărirea cardurilor cu o cadenţă de circa un milion de carduri pe lună. Soluţia informatică va fi finalizată până în luna noiembrie a anului 2012. Astfel, încă din 2012, aproximativ jumătate din populaţia României va folosi cardul. Vom avea un important mecanism independent de validare a furnizării serviciilor raportate”,  a spus Lucian Duţă, la bilanţul mandatului de preşedinte al CNAS. Estimările lui Duţă s-au dovedit nerealiste.

Nici graficul prevăzut în HG cu normele de aplicare a cardului nu s-a respectat.

Doar până la sfârşitul acestui an vom dovedi calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România prin adeverinţă de asigurat obţinută de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, potrivit HG pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de sănătate.

Până acum niciun pacient nu a primit cardul naţional de sănătate.

În realitate însă, şi de la 1 ianuarie 2013 vom fi nevoiţi să obţinem acelaşi document, adeverinţa de asigurat, ca să dovedim să suntem asiguraţi la Sănătate, şi mai departe, ca să accesăm servicii medicale. Pentru că nu s-a demarat încă implementarea sistemului cardului la nivel naţional, ci doar în cadrul centrului-pilot, Arad, unde urmează să se experimenteze folosirea lui pe loturi mici.

Până acum, 20 de medici de familie din Arad au primit carduri naţionale de sănătate. Ei au primit cardurile de abia două săptămâni şi nu au apucat să le distribuie încă pacienţilor din listă, a spus pentru ECONOMICA.NET Sandra Alexiu, reprezentant al Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Ce va conţine cardul

Informaţiile minime pe cale le va conţine cardul sunt numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări de sănătate, numărul de identificare al cardului şi data expirării cardului, potrivit alineatului 4 din articolul 8 din normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.

Asiguraţii nu vor plăti emiterea şi distribuţia cardului naţional de sănătate

Ministerul Sănătăţii va suporta cheltuielile pe care le implică producerea cardului şi distribuţia lui. Dar dacă pierzi cardul de sănătate, tu vei fi cel care va plăti emiterea unuia nou. Aproximativ 2 euro costă un card, potrivit Ministerului Sănătăţii. În situaţia în care cardul nu funcţionează din motive tehnice, vei primi unul nou gratuit, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă de modificare a legii Sănătăţii.

Nu avem card electronic de sănătate încă, dar deja are o problemă

Concret, dacă apari cu date neactualizate în SIUI, vei apărea la fel şi pe card. „Sistemul (cardului de sănătate, n.red) va prelua însă erorile SIUI. Fiecare medic are o sută de astfel de erori (referitoare la neactualizarea la zi a datelor din sistem, n.red)”, ne-a explicat Rodica Tănăsescu, preşedintele SNMF.

Cine a câştigat câştigat contractul pentru implementarea cardului de sănătate

CNAS a atribuit contractul pentru servicii privind soluţia informatică de implementare a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate asocierii de firme HP şi Novensys Corporation. Vorbim de un contract de peste 87,63 de milioane de lei, fără TVA, adică peste 19,47 milioane de euro, fără TVA.  Contractul prevede servicii de dezvoltare software, servicii IT de consultanţă, dezvoltare de software, internet şi asistenţă, servicii de programare şi de consultanţă software, servicii de programare de sisteme informatice şi software utilitare, servicii de analiză şi de programare de sisteme. Contractul a fost atribuit prin licitaţie deschisă, ofertei cu cel mai mic preţ, pe 23 aprilie 2012 (licitaţia lasată în septembrie 2011 de CNAS). Nouă luni durează contractul, de la data atribuirii lui (aprilie 2012).

Citiţi în ECONOMICA.NET mai multe informaţii despre sistemul cardului electronic de sănătate.

Ultima componentă a informatizării Sănătăţii: dosarul electronic de sănătate

Ce va conţine dosarul electronic de sănătate

Dosarul electronic de sănătate va stoca toate informaţiile din istoricul medical al fiecăruia dintre noi, începând cu vacciunurile, continuând cu analizele făcute de-a lungul vieţii, cu bolile cronice cu care trăim, intervenţiile pe care le-am avut, tratamentele administrate, alergiile, intoleranţele. Datele pe care medicul de familie le-a stocat până acum într-un set de fişe, mai stufos pe măsură ce îmbătrânim, vor fi transferate în dosarul electronic de sănătate. Însă acestea nu sunt singurele informaţii stocate în dosarul de sănătate. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a comunicat în exclusivitate pentru ECONOMICA.NET ce informaţii va conţine dosarul electronic de sănătate.

Punctual, dosarul electronic de sănătate va conţine: datele de identificare ale pacientului, datele demografice care vor fi înregistrate şi actualizate în dosar într-un mod relevant din punct de vedere clinic. Mai departe, dosarul electronic va mai conţine istoricul medical relevant al pacientului, adică informaţii precum: date istorice care au legătură cu diagnosticele precedente, intervenţii chirurgicale şi alte proceduri efectuate pacientului, precum şi probleme de sănătate relevante ale membrilor de familie ai pacientului. Dosarul electronic de sănătate va mai conţine informaţii privind consimţămintele date de pacient în timpul vieţii (pentru donarea de organe, de exemplu), indicaţii legale date de pacient în timpul vieţii, precum şi informaţiile privind cultura şi religia pacientului. Acestea sunt datele prevăzute în Caietul de Sarcini al licitaţiei pentru “sistemul informatic integrat dosarul electronic de sănătate”, de altfel, cea mai importantă licitaţie din proiectul dosarului electronic.

Când a promis CNAS că va fi implementat

În 2013, anunţa Lucian Duţă, la bilanţul mandatului de preşedinte al CNAS.

Unde e proiectul dosarului electronic de sănătate acum

Nici până în prezent, două dintre contractele din cadrul proiectului de implementare a sistemului dosarului electronic de sănătate nu au fost încă atribuite de CNAS, în calitate de autoritate contractantă.

Cât costă sistemul dosarului electronic de sănătate

Proiectul dosarului electronic de sănătate costă peste 132,37 de milioane de lei, fără TVA (adică peste 29,41 de milioane de euro, fără TVA).

Pentru realizarea proiectului dosarului electronic de sănătate, Casa Naţională a organizat licitaţii pentru trei contracte, dintre care două nu au fost încă atribuite.

I Punctual, cel mai important contract din acest proiect este estimat la 130,90 de milioane de lei, fără TVA şi vizează achiziţionarea şi implementarea sistemului informatic care susţine dosarul electronic. Contractul este finanţat din bani europeni (prin Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice) şi nu a fost încă atribuit.

II Un alt contract din proiectul dosarului electronic de sănătate vizează achiziţionarea serviciilor de informare şi publicitate pentru implementarea proiectului. Acest contract este estimat la 744.840, fără TVA şi nu a fost încă atribuit.

III O altă licitaţie din proiect vizează un contract pentru servicii de audit pentru implementarea sistemului dosarului electronic, contract de 730.000 de lei, fără TVA, care a fost atribuit de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate firmei Prosys Audit pe 8 noiembrie 2011.

A se citi pe aceasta tema si:

***

 

Legaturi:

***

***


Categorii

Carduri electronice/ cipuri, Era Big Brother, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Opinii, analize, Panopticon, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

37 Commentarii la “Autoritatile au legiferat prin OUG regimul CARTII DE IDENTITATE. Alternativa se mentine/ Proiectul faraonic al DIGITALIZARII SANATATII si ambiguitati cu privire la CARDUL ELECTRONIC DE SANATATE

  1. legat strict de reteta electronica, am avut “sansa” sa beneficiez de ea. tot procedeul este absurd. mai intai ti se da reteta in 2 exemplare identice, cu care te prezinti la farmacie. la farmacie este scanat codul de bare de pe reteta, iar verificarea acestuia pe server ia destul de mult. pe urma ti se cer seria si numarul de buletin si esti pus sa semnezi in 4 locuri (!!).

  2. Ca ortodox, în ţară ortodoxă simt presiunea anti-ortodoxă a noilor stăpâniri şi stăpânitori, care impun dictatorial practici şi legi din ce în ce mai satanice. Ţinta este foarte clară. Ni se permite doar varianta ecumenistă a ortodoxiei. Toate măsurile administrative au clar acest scop. Uniformizarea, nivelarea, omogenizarea. Durerea cea mare este că de unde se aştesptă o reacţie vie şi o atitudine autentic ortodoxă, nu se simte decât supunere “smerită” şi pro-ecumenism (la început puternic militant şi pe faţă, iar acum discret, camuflat). Câti dintre politicieni îşi trăiesc credinţa şi şi-o dovedesc prin ce sunt? Câţi arată că au frică de Dumnezeu, că au răspunderi uriaşe faţă de credincioşii şi credinţa în care au primit botezul şi au făcut făgăduinţe lui Dumnezeu? Nici un partid nu ia în seamă credinţa majoritarilor, nu include în platforme, în campanii electorale, în legile adoptate componenta ortodoxă a vieţii acestui popor. Dureros este că nici instituţia ce-l reprezintă pe ortodoxul român, nu este mamă bună, ci vitregă. Reacţia ei în această latură nu se deosebeşte de cea a politicienilor. Ce apără ea este cu precădere interes material în această privinţă, iar cel duhovnicesc nu se face simţit decât simbolic, (ca justificare a autorităţii), acolo unde (deja), reacţia în popor a absolvit-o de orice acuză dinspre stăpânire, iar prin cum se manifestă, se simte clar că ţinta nu este decât tot aceiaşi. Dureros este să te simţi dispreţuit tocmai de acolo de unde se cuvine să fii apărat. Dureros este ca reprezentantul instituţiei să afişeze public contrariul celor aşteptate, să declare sfidător ce a declarat şi să se dea exemplu pe sine. Ea, care crede în icoane şi’n simboluri să arate că de-fapt nu crede în aşa ceva şi că simbolul satanic limpede nu este, ori nu ar ar fi cel scripturistic, pronunţând cu neortodoxă prudenţă şi cu dispreţuitoate superioritate acuze de fanatism, de frică prostească, de alarmă nejustificată, etc, la adresa propriilor credincioşi. Acum s’ar impune ca fiecare ortodox să ceară cartea de identitate fără date biometrice. Acum şi astfel acel procent covârşitor de ortodocşi are ocazia să dea o mărturie clară şi adevărată de credinţă, că de nu o vom face acum când nu ne constrâng decât propriile minusuri, cum o vom face când ne va fi libertatea şi apoi viaţa în joc? Acum instituţia eclesială are posibilitatea (ptr că are mijloace media eficiente), să-şi arate dragostea pentru Hristos şi pentru credincioşii de care va răspunde înaintea Lui, faţă de acest popor botezat şi păstorit de ea, îndrumându-l şi chemându-l să ia varanta nebiomertică a cărţii de identitate.

  3. @ nicolae mirean

    1. Poporul roman nu este un popor majoritar ortodox. Deci nu putem construi un rationament plecand de la aceasta premiza, caci ar insemna sa construim un rationament pe baze mincinoase.

    2. Nefiind un popor majoritar ortodox, o eventuala pozitie corecta/transanta a BOR vis-a-vis de problema actelor biometrice, desi necesare inaintea lui Dumnezeu, nu ar avea cu siguranta aproape niciun efect concret decat, poate, doar la nivelul la care Biserica este capabila sa influenteze procesul legislativ (deci un nivel destul de redus, din pacate).

    3. Eu nu consider ca problema actelor biometrice este o problema teologica. Are, eventual, si o latura teologica, dar exprimata intr-o maniera destul de speculativa si abstracta, chiar si pt. cei care mai au cat de cat o anumita instruire, deci nu aceasta ar fi calea de urmat pt. a-i face pe oameni sa constientizeze pericolul in care se afla.

    4. Problema este una de bun-simt elementar, de simt civic, daca vrei, pt. oricine traieste in aceasta tara, vede ce se intampla in jurul lui si nu a avut capul ingropat in pamant in ultimii 20 de ani. Daca in problema religiei “majoritare” lucrurile sunt FOARTE complicate, exista totusi un aspect asupra caruia majoritatea covarsitoare a romanilor cad de acord, anume faptul ca TOTI politicienii si, in general, cei din aparatul de statu, sunt HOTI si CORUPTI.

    Pai atunci, mai frate, cum sa dai pe mana unor astfel de oameni informatiile tale biometrice ? Fereasca Dumnezeu. E ca si cum i-ai da unui hot cheile de la casa, programul tau de mers la servici, la cumparaturi sau de odihna + locul din casa unde-ti tii banii (multi sau putini).

    Ma rog, unii chiar fac asta si inca cu zambetul pe buze, pana sa ajunga sa aiba buletin biometric, prin intermediul Facebook sau a altor retele similare. Dar asta e alta discutie.

    Revenind, aceasta realitate este constientizata si de cei din afara, ea reprezentand motivul principal pt. care nu suntem si nu vom fi f. curand primit in Schengen. Nimeni nu e atat de nebun incat sa puna pe mana statului roman baze intregi de date cu cetatii tuturor tarilor europene. Mai bine le-ar trimite direct diferitelor retele mafiote.

    Deci, daca pana si niste straini vad aceste lucruri simple, de bun simt, noi de ce nu suntem in stare sa le vedem ? …

    Sau suntem in stare, dar doar asa, la nivel de vorbe, dar cand vine vorba de fapte concrete, parca ne pune diavolul o pacla pe creier si nu mai suntem in stare sa gandim, acceptam orice document, orice mijloc de control, orice umilinta si ne mai inghesuim si la vot pt. a fi siguri ca nu scapam oportunitatea de a ne directiona scuipatul cu propria noastra mana …

  4. @Lucian:

    1. Poporul roman nu este un popor majoritar ortodox. Deci nu putem construi un rationament plecand de la aceasta premiza, caci ar insemna sa construim un rationament pe baze mincinoase.

    Datele recensamantului din 2002, ultimul publicat oficial si in intregime (pentru cel din 2011 mai avem un pic de asteptat asa ca nu preiau de acolo) indica astfel:

    Structura populaţiei dupā religie
    Ortodoxă (pozitia 1 in clasament, nota mea): 18,817,975 86.79 %

    Dar poate aveti alte informatii, ceva ce am trecut eu cu vederea. Sau va intemeiati premiza de la care porniti (punctul 1), apoi “avalansa” de “argumente” pe niste baze reprezentate de pareri si evaluari proprii asupra a cat de ortodocsi sunt altii?

  5. @ Alin-7

    Ok. Asta a fost chiar tare. Daca zice-n recensamant atunci cu siguranta asa este.

    Dumnezeule mare ! …

  6. Frate Lucian, ai dreptate. Am îndrăznit să-mi exprim o părere şi o dorinţă. Totuşi mă întreb, ce spune oare numărul de biserci, numărul de clerici în raport cu celelalte culte, (de ar fi să discutăm şi prin această prismă).
    Nu pretind instituţiei clericale decât o poziţie clar ortodoxă şi nimic mai mult. Biserica trebuie să arate tuturor şi totdeauna, că libertatea este darul lui Dumnezeu, că nu stăpânirile nici stăpânitorii au facut cerul şi pământul, că unii îl pot ucide pe Dumnezeu în inima lor (şi doar în inima lor), dar că nimeni şi nimic nu le dreptul să ucidă zidirea lui Dunezeu care este omul şi nici pe Dumnezeu din inima cuiva, si desigur pe cât se poare, toate cele ce ţin de datoria ei, în faţa şi în văzul tuturor. Nu prtind nicicum luptă politică, atitudini osânditoare, ostile, învrăjbitoare, sau de susţinere a vre-unei tabere în defavorea alteia. Biserica este într-o luptă pe viaţă şi pe moarte, cumplit de adevărată şi asta trebuie să se vadă concret din cer şi de pământ, să o vadă oricine şi cei ce ştiu şi cei ce nu ştiu. Regert că nu am reuşit să fac să se înţeleagă aceasta limpede . Iertare pentru îndrăzneală.

  7. @Lucian

    Alin-7, are adreptate,

    Statul lucreaza pe cifre oficiale primite de la cetateni.
    Iar din punct de verede juridic fiecare cetatean are capacitate de exercitiu deplina dupa varsta de 18 ani, deci este raspunzator pentru orice declara la recensamant sau indiferent unde, atata timp cate cele declarate produc efecte juridice.

    Este adevarat ca daca am fi sa punem problema din punct de vedere teologic, poate ca, ortodocsi, in adevaratul sens al cuvantului nu sunt chiar atat de multi.
    Daca am fi trait intr-un stat teocratic s-ar fi pus cu siguranta problema si din punct de vedere teologic
    Deci, d.p.d.v. legal, statul este obligat sa tina cont de orice declaratia a cetateanului care produce efecte juridice (indiferent ca e sub forma recensamantului sau in alt mod)

    Deci daca punem astfel problema, oficial, poporul roman este un popor majoritar ortodox !!!

  8. Îndrăznesc să conturez situaţia în care ne aflăm, (dacă mai credem în războiul nevăzut al mântuirii dus împotriva duhurilor întunericului). Ortodoxia este de-mult sub ocupaţie. Ocupantul ne-a civilizat după voia sa şi î-şi realizează pas cu pas planul de înrobire totală a sufletelor. Ortodoxia a pierdut pas cu pas şi front după front, general după general, cetate după cetate. Nu mai avem armate, luptă organizată, arme adevărate. Armurile le-am înlocuit (că erau prea grele) cu echipament (la standarde europene), săbiile prea ascuţite (pentru că ne primejduiau mai mult pe noi), le-am schimbat cu săbii de… lemn.
    Nu cred că este o exagerare.

    Oare cu astfel de armament şi strategii putem să-i înspăimântăm şi să-i biruim pe demoni ? Oare păcatul se biruie altfel decât prin cruce, (prin povara pocăinţei) ?
    Oare fără focul continuu al pocăinţei se poate ţine la distanţă păcatul? oare se poate simţi mişcarea strategică a vrăjmaşului, oare fără o adâncă vedere duhovnicească se poate anticipa lovtura ce stă să cadă?
    Deşi pare organizată, lupta duhovnicească, oricine simte că nu este nici urmă de aşa ceva. Nici în mânăstiri. Nu mai este, ascultare adevărată. Nu mai avem unitatea duhului. Războiul nu mai este al obştii ci este o luptă de rezistenţa (dusă după fiecare), de sus până jos. Nu ne suntem credibili unii altora. Ocupantul a civilizat lumea după planul său nu după voia lui Dumnezeu şi este de mirare că deşi scriptura avertizează despre sfârsitul libertăţii omului, despre legitimarea cu insemnele satanei, iată că restângerea libertăţii noastre de la an la an şi folosirea simbolului (arhicunoscut astăzi), tot mai intens şi mai aproape de ţintă, nu alarmează decât pe cei socotiţi nedemni de a fi luaţi în seama. Nădăjduiesc să fiu iertat de cele spuse pentru că nu vreau să aduc necinste nimănui, nici să îndemn decât la cele mântuitoare. Domnul să ne ierte pe toţi.

  9. “Cartea de identitate contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser, precum si elemente de particularizare si de siguranta.”

    ce inseamna “sau” de la art 4 devreme ce la art 6 se precizeaza ca poti alege doar intre a avea sau nu inscriptionate amprentele, ca numele si restul nu poti alege sa nu fie si in format inscriptionat?

  10. http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_31601/Cartea-electronica-de-identitate-ni-se-elibereaza-incepand-din-2013-Ce-date-va-cuprinde-documentul.html#axzz2EpBjAgjQ

    De anul viitor ne vom legitima cu un nou act de identitate – cartea electronica de identitate, se arata intr-un act normativ publicat recent in Monitorul Oficial. Avocatnet.ro iti spune astazi ce date va cuprinde, precum si data de la care se va elibera noul document.

  11. @ I.L.

    Asa este, dar aici ne invartim intr-un cerc logic: oficial, romanii sunt majoritar ortodocsi desi ar putea la fel de bine sa fie majoritar budisti sau musulmani, in contextul in care aceasta apartenenta la religia declarata nu este reala si nu aduce dupa sine niciun efect concret

    => conducatorii alesi nu sunt judecati dupa criterii ortodoxe (caci alegatorii nu le poseda, nefiind, de fapt, ortodocsi)

    => si ei la randul lor sunt la fel de “ortodocsi” precum “majoritarii” care i-au votat

    => evident, nu sunt in stare sa respecte, la modul concret, criteriile ortodoxe atunci cand dau o lege sau mai stiu eu ce fac

    => nici nu sunt sanctionati pentru asta de “majoritarii” care i-au votat intrucat acestia din urma habar nu au ca legea respectiva este sau nu ortodoxa.

    => aberatia ca intr-o tara “majoritar” ortodoxa ajung sa se adopte toate legile satanice fara ca aproape nimeni sa protesteze in vreun fel, nici macar la nivelul la care se protesteaza in alte tari ne-ortodoxe unde oamenii, trecand peste lipsurile teologice aferente ereziei in care au crescut si trait, au reusit sa-si pastreze totusi o doza mai mare de bun-simt decat noi.

    Acest cerc ar putea fi rupt, intr-adevar (si aici nicolae mirean are partial dreptate) de BOR, care, cel putin intr-o prima faza, ar putea sa suplineasca aceasta lipsa de reactie din partea “majoritarilor” printr-o reactie proprie mult mai consistenta, incercand, in paralel, sa isi “instruiasca” MULT mai bine “majoritarii” in intelegerea propriei religii astfel incat pe viitor reactia ortodoxa sa poata veni din partea lor, asa cum este, de altfel, firesc, caci fiecare mirean ortodox ar trebui sa reprezinte punctul de vedere al Bisericii oriunde se afla.

    Dar, asa cum am spus anterior, chiar daca BOR ar incerca aceasta cale eu sunt convins de faptul ca ar fi catalogata drept “retrograda”, “inapoiata”, samd, de catre proprii credinciosi “majoritari” si expulzata rapid din procesul decizional asa cum, de altfel, s-a mai intamplat atat in Romania cat si in alte tari ortodoxe (bunaoara, avem chiar exemplul recent al Greciei, desi acolo situatia este oarecum diferita).

    @ nicolae mirean

    Plecand si de la cele spuse de I.L., raportat la nr. oficial de credinciosi, BOR este “cultul” cu cele mai putin biserici pe cap de credincios din tara.

    Pai daca toti cei declarati ortodocsi ar veni la Sf. Liturghie, ar vrea sa se spovedeasca macar de 4 ori pe an, ar apela la servicii religioase altele decat nunta/botez/inmormantare … bisericile actuale ar fi constant arhipline si total insuficiente pt. nevoile “cetatii”.

  12. http://www.evz.ro/detalii/stiri/din-2013-apar-buletinele-insemnate-1015929.html

    “Cine vrea, poate să opteze pentru cartea de identitate electronică cu cip sau fără cip, cu amprente sau fără amprente. Nu este obligatoriu. Însă, vor fi schimbate actualele cărţi de identitate cu altele care deţin măsuri de siguranţă în plus, pentru a nu mai fi contrafăcute şi folosite la infracţiuni”, a explicat pentru EVZ Laura Cusa, juristul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD).

    Ieri, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă care creează, practic, cadrul legal de implementare a noilor cărţi de identitate, a precizat Cusa.

    (…)
    Ordonanţa prevede şi termenele în care se vor schimba, treptat, cărţile de identitate:

    a) actele de identitate eliberate persoanelor născute după 1 ianuarie 1981 se preschimbă între 1 iulie 2013 şi 30 iunie 2014;
    b) actele de identitate ale persoanelor născute între 1 ianuarie 1966 şi 31 decembrie 1980 se preschimbă între 1 iulie 2014 şi 30 iunie 2015;
    c) actele de identitate eliberate persoanelor născute între 1 iulie 1946 şi 31 decembrie 1965 se preschimbă între 1 iulie 2015 şi 30 iunie 2016;
    d) actele de identitate eliberate persoanelor născute până la data de 31 decembrie 1945 se preschimbă în perioada 1 iulie 2016-31 decembrie 2016.

  13. Vreau sa va spun doar atat- legat de cardul national, reteta electronica si SIUI- implica transparenta totala. e suficient sa tastezi cnp-ul sau numele si apare intregul istoric medical de cand s-a instituit SIUI-ul- retete, diagnostice, internari, operatii etc! Nu mai exista confidentialitate sau secret profesional. Se produc incalcari grave ale drepturilor cetatenesti precum dreptul la viata privata si intima, dreptul la confidentialitate in relatia pacient-medic si mai ales dreptul la libertatea constiintei si a credintelor religioase(prin acceptarea cardului cu cip).
    Includerea noastra intr-un sistem informatic, electronic, global, de evidenta si control, in care vor fi introduse din ce in ce mai multe date privind viata privata cu conditionarea existentei in societate, contravine convingerilor religioase crestin ortodoxe ( iar “libertatea gandirii si a opiniilor precum si libertatea credintelor religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma……Libertatea constiintei este garantata” – citat din art. 29, al.1 si 2 din Constitutia Romaniei).
    Trebuie sa protestam! Sa inaintam note de protest in care spunem ca refuzam cardul cu cip. Sa trimitem la Ministerul Sanatatii, la episcopi, la Casa Nationala! Este dreptul nostru de a nu accepta si trebuie sa ni-l respecte!Daca vom astepta cu mainile incrucisate, resemnati, sa ne vina cardurile acasa, ne vom merita soarta!

  14. Afirmatia dlui Cepoi sa a lui Marius Filip ca vom avea drept la alternativa e o minciuna.Nici in lege 95/2006, cu completarile ulterioare, nici in norme nu este prevazuta alternativa!!!!

  15. Da, da e o minciuna!Se doreste din nou adormirea vigilentei noastre! Legea e f clara: din momentul in care sistemul va fi operational, daca nu ai carte de identitate cu cip- nu vei mai exista ca cetatean!

  16. Pingback: DOSARUL ELECTRONIC DE SANATATE: licitatie “cu cantec” a CNAS - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  17. Pingback: A inceput eliberarea experimentala a primelor CARDURI ELECTRONICE DE SANATATE ce vor deveni ACTIVE din 2014. ”SINGURA TARA DIN LUME” care a implementat acest sistem totalitar si inept! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  18. Pingback: HAOS in sistemul sanitar cauzat de CARDUL si RETETA ELECTRONICE. Medicii de familie nu sunt de acord sa distribuie CARDUL DE SANATATE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  19. Pingback: Minciuni oficiale si incalcarea dreptului la protectia datelor private: NUMARUL DE ASIGURAT DE PE CARDUL DE SANATATE E DERIVAT EXCLUSIV DIN CNP - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  20. Pingback: CARTILE DE IDENTITATE ELECTRONICE: textul INTEGRAL al OUG nr. 82/4 decembrie 2012. STRATEGIA AUTORITATILOR, DEZINFORMARI, INTERPRETARI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  21. Pingback: SUCEAVA: Colegiul Medicilor refuza distribuirea CARDULUI DE SANATATE. ”Statul este interesat sa aiba un REZERVOR DE ORGANE” - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  22. Pingback: ”PROGRES DIGITAL”: Reteta electronica produce HAOS si COZI PENTRU MEDICAMENTE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  23. Pingback: MIZA PE CARD. De ce respingem CARDUL DE SANATATE: consideratii TEHNICE si JURIDICE. Intrebari esentiale - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  24. Pingback: MEMORIU cu privire la ACTELE ELECTONICE de identitate - Razboi întru Cuvânt
  25. Pingback: MEMORIU cu privire la ACTELE ELECTONICE de identitate - Razboi întru Cuvânt
  26. Pingback: BULETINELE BIOMETRICE au primit AVIZ NEGATIV de la Comisia pentru Drepturile Omului - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  27. Pingback: NOILE BULETINE VOR FI SI CARDURI DE SANATATE! Decizie de ultim moment incredibil de ABUZIVA a PARLAMENTULUI - Recomandari
  28. Pingback: ABUZ IN FORMA CONTINUATA: Cristian Busoi, seful CNAS, confirma CONTOPIREA BULETINULUI CU CARDUL DE SANATATE si anunta, totodata, distribuirea CARDURILOR DE SANATATE pentru cei care nu-si schimba buletinele - Recomandari
  29. Pingback: Rafuiala pe CARDUL DE SANATATE. Autoritatile vor sa puna presiune pentru introducerea CARDULUI - Recomandari
  30. Pingback: Ministerul de Interne anunta introducerea NOILOR BULETINE pe 1 APRILIE 2014. Autoritatile afirma ca va exista ALTERNATIVA la buletinele electronice. Ce s-a intamplat cu precedentul proiect de CONTOPIRE a BULETINULUI cu CARDUL DE SANATATE? - Recomandari
  31. Pingback: MANAGERUL UNEI IMAGINI DEZASTRU A BOR? Cererile Patriarhiei de finantare a CATEDRALEI MANTUIRII NEAMULUI starnesc un val de contestare a BOR si a FINANTARII PUBLICE a bisericilor - Recomandari
  32. Pingback: 43 asociatii crestine contesta OUG privitoare la ACTELE de IDENTITATE ELECTRONICE si cer carti de identitate simple cu numele parintilor - Recomandari
  33. Pingback: CARDUL ELECTRONIC DE SANATATE. Seful CNAS raporteaza PRODUCTIE RECORD de carduri si inceperea distribuirii acestora in luna SEPTEMBRIE. Dosarul electronic – disponibil din APRILIE - Recomandari
  34. Pingback: Nu mai avem doctori, dar vom avea… carduri. CARDUL ELECTRONIC DE SANATATE – distribuit de pe 20 septembrie si OBLIGATORIU incepand cu 2015/ Vasile Astarastoae arata CRIZA REALA din sistemul sanitar: DEFICITUL CATASTROFAL DE MEDICI - Recomandar
  35. Pingback: A INCEPUT DISTRIBUIREA CARDURILOR DE SANATATE/ Proiect legislativ: TRANSPLANT DE ORGANE fara consimtamantul familiei - Recomandari
  36. Pingback: CARDUL DE SANATATE. Minciunile si manipularile autoritatilor: CONFORM “FISEI EXPLICATIVE”, ACORDUL PENTRU DONAREA ORGANELOR E INCLUS IN CARD! Conform Legii, ACORDUL DE DONARE NU figureaza pe lista INFORMATIILOR NECESARE - Recomandari
  37. Pingback: Vasile Astarastoae promite ca va exista ALTERNATIVA la CARDUL ELECTRONIC [audio]. In schimb, Parintele Vasile Raduca da cu bata in balta, persifland si ridiculizand pozitia celor care resping cardul - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare