CEL MAI SLAB BAC DIN ISTORIE: Generatia “tembelizata”, ROMANIA SUCCESURILOR si strategiile cinice ale “reformei” educatiei (UPDATE)

4-07-2011 14 minute Sublinieri

Dupa doua decenii de “reformare” permanenta a sistemului educational, adica a manualelor, programelor scolare, orarelor, continuturilor si formelor predarii, anilor de gimnaziu si de liceu, examenelor, notelor si evaluarilor, ministrul pixelului albastru si penibil vorbitor dupa “suflarea” consilierei, pretiosul ridicol Daniel Funeriu, a pus – chipurile – piciorul in prag si degetul pe rana, organizand primul BAC corect de la 1989 incoace, pentru a se trage geniala, neasteptata, surprinzatoarea si epocala concluzie: sistemul educational trebuie reformat. Pentru ca e vizibil ca demonstratia de forta de la recentul BAC spre aceasta concluzie trebuia sa duca: scoala e la pamant, sistemul educational e praf, deci nu mai bine oficializam ceea ce exista oricum de facto? Sa nu anticipam, insa.

Asadar, e vorba despre “reforma”. Probabil in niciun alt domeniu nu este mai evident esecul “reformei” decat in educatie. Doua decenii de experiment social in care s-a vrut sa se europenizeze, sa se modernizeze, sa se scape, chipurile, elevii de “dogmatism” si de povara memorarii unor cantitati de informatie considerate inutile, sa se “vindece” elevul de Eminescu si de Creanga, de Mihai Viteazul si de Stefan cel Mare, pentru a-l face integrabil in societatea moderna a sec. XXI, unde Herodot si papadia se gasesc laolalta in muzeul virtual Google. Si, dupa ce au reusit sa distruga ideea de istorie a Romaniei, ideea de repere literare si culturale romanesti, dupa ce i-au bagat in cap ca trebuie sa astepte materii de invatamant “practice” si facile, iata ca acum se culeg roadele.

In paralel cu aceasta rascolire continua a formatului si a continutului in care are loc actul educational, care a avut un caracter pur haotic cu exceptia unui singur imperativ constant – anume, devalorizarea ideei de istorie si literatura romana – sistemul educational a fost, in acelasi timp, si unul din cele mai slab finantate domenii din tara si, evident, din Europa. Scolile au fost intotdeauna subfinantate si a fi profesor a devenit in anii din urma o rusine sociala. Din punct de vedere al prestigiului, profesorii au devenit marii fraieri ai Romaniei Jmechere. Scuipati de sus, la figurat, de politicieni, care i-au dispretuit constant pentru slaba lor capacitate de a furniza voturi si de a se organiza sindical, profesorii au fost deseori si scuipati la propriu, intre ochi, de elevii si elevele cu Vuitoane, mobile, lantoace de aur si succesuri deosebite. Cum altfel sa tratezi tu, realizat al societatii de jmecherie ce a devenit Romania, amaratul acela flamand si imbracat de la second hand de la catedra?

Asadar, “reforma” sistemului educational romanesc a insemnat, pe de o parte, deconstruirea cu succes a actului educational, atat in forma cat si in continut, in paralel cu desconsiderarea sociala si economica a scolii si a profesorului. Ce putea iesi bun de aici? Nimic altceva decat generatii de elevi din ce in ce mai slabi. Si nu era nevoie de o operatiune tip James Bond, cu camere video si supraveghere Big Brother pentru a demonstra ca nivelul de educatie al elevilor e dezastruos. Insa acestea au fost puse in scena pentru altceva, pentru scopul real al acestei operatii spectaculare de imagine care a fost BAC-ul anului 2011.

Pentru ca toate acestea vor duce la niste concluzii. Iar concluziile vor fi altele decat cele logice. Nu va veni nimeni sa spuna: ne cerem scuze, am facut experimente timp de 21 de ani cu scoala, de acum am vazut ca praful s-a ales de ideile noastre tampite, de acum o sa facem carte serioasa si o sa finantam educatia. Nu, ci o sa se vina tot cu “reforma” in varf de bat, in cel mai flagrant dispret si divort de realitate. Si nu o reforma haotica asa cum a fost pana acum, caci baietii de astazi, ‘jmecherii’ de scoala noua care conduc Romania, stiu bine ce vor sa faca. Ei au idei mari. Vor sa privatizeze sistemul de sanatate, se gandesc ca sistemul de pensii e o “schema Ponzi, adica o frauda,  si ce ar putea gandi despre sistemul de educatie? Pai, daca nu promoveaza nici 50% elevi la BAC, nu cumva asra arata ca isi fac treaba maximum 50% din profesori si 50% din scoli? Si iata ce bine ne pica la indemana un pretext ideal pentru a incepe sa… desfiintam si mai multe scoli si sa dam afarasi mai multi profesori. Ah, da, si sa ne aducem aminte ca “privatul” face treaba mai buna in educatie decat statul. Caci, nu-i asa, traim vremurile “reformei” si ale “modernizarii cu forta”

Iar ultimele declaratii ale ministrului Funeriu – o mostra de PR politic pur si simplu perfect! confirma aceasta supozitie: rezultatele BAC-ului arata ca e nevoie de o noua lege a educatiei. Adica aceeasi lege despre care acad. Dinu C. Giurescu spunea ca e un instrument de dez-nationalizare si o masura discriminatorie fata de elevul roman majoritar? Cum sa combati cu o lege, cu inca o ”reforma”, Romania Jmecheriei, asa cum pretinde Funeriu, cand ai ca exemple de reusita, chiar la varful puterii, exact contrariul a ceea ce clamezi, cand insusi presedintele tarii se lauda ca avea note mici la scoala si crede ca avem nevoie numai de tinichigii si ospatari? Este aceeasi iluzie iluminista a repararii unui rau mult mai profund decat sistemul, decat legislatia, printr-o interventie de tip exterior care niciodata nu va repara nimic, ci doar va rearanja sau va arunca in dezordine totala mizeria existenta.

PS: Aceste consideratii nu exclud din explicatie faptul ca adolescentul roman a fost din ce in ce mai expus unui mediu total nociv in care modelele de reusita sociala erau orice altceva decat oameni de carte (dar asta este si cazul majoritatii conducatorilor de azi!) – a se vedea, in aceasta privinta, articolul semnat de Dani Rockhoff mai jos. Si nici nu plaseaza vina esecului asupra actualului ministru al educatiei. Examenul serios este ceva pozitiv in sine. Folosit insa pentru a justifica inca o ”reforma” a educatiei, dupa toate esecurile posibile, este doar o strategie de imagine… Am pus asadar accentul pe strategiile educationale ale guvernatorilor din trecut si din prezent.

Acestea sunt cele mai importante declaraţii ale ministrului:

– Doresc să felicit elevii care au promovat examenul de bacalaureat.

– Ministerul va organiza o ceremonie de premiere pentru cei 65 de elevi care au avut media 10 la bacalaureat

-Rezultatele de la bacalaureat sunt o oglindă a societăţii. Eu am demonstrat prin fapte că angajamentul nostru este să fim în echipa celor care vor să respecte România

-Îi invit pe politicienii din Opoziţie la o discuţie pe tema educaţiei

– Ar fi o greseală capitala ca cineva sa-şi imagineze că vom da inapoi.

– A venit momentul să schimbăm România, atitudini, mentalităţi. Îi invit pe cei mai buni dintre profesori să ne fie alături în acest demers pe termen lung.

Ministrul Funeriu a dat citire, în cadrul conferinţei, celor 65 de nume ale elevilor care au obţinut media 10 la examenul de bacalaureat.

  • Gandul:

REZULTATE BACALAUREAT 2011 afişate online HARTA promovabilităţii la BAC 2011 pe judeţe. BREAKING NEWS: Cele mai slabe rezultate din ISTORIE la nivel naţional: Au picat 55,53% dintre elevi// CITEŞTE COMENTARIUL LUI CRISTIAN TUDOR POPESCU DESPRE BAC 2011

La bacalaureatul din 2011, sunt cele mai slabe rezultate din ultimii 20 de ani. Doar 44,47% dintre toţi liceenii din România au promovat examenul.

CRISTIAN TUDOR POPESCU, despre BACALAUREATUL din 2011:Aceste diplome nu mai fac doi bani”

“Dorinţa românului de a acumula diplome este dinainte de 1989. Atunci, dacă aveai o diplomă, statul era obligat să te repartizeze, să-ţi dea un loc de muncă, care era mai bun decât al celorlalţi care nu o aveau. În prezent, statul nu mai are nicio obligaţie faţă de absolvenţi, iar aceste diplome nu mai fac doi bani. Dacă nu ştii să-ţi demonstrezi utilitatea în ziua de azi, nu ai ce să faci cu diploma de bac. Şi elevii simt acest lucru. Vorbind de matematică, e bine să ştii aritmetică, dar ce să faci cu analiza matematică, de exemplu? Cine te mai întreabă de integrale şi derivate tot restul vieţii?”.

“Materia este încărcată. Li se cere prea mult elevilor. Copiii se orientează mai devreme acum. Din clasa a X-a, mulţi ştiu ce vor face. A fost rău că s-a desfiinţat treapta aceea de clasa a X-a. Pentru că examenul de treaptă mai ţinea elevii în priză. Acum, elevii au o grămadă de tentaţii în jur şi nu se mai rezumă la cărţi, şcoală.”

“Traian Igaş nu este un model pentru tineri. Bacalaureatul ar trebui luat la 18 ani, dar nu mai suntem în situaţia în care acest lucru este o tragedie, aşa cum este văzută acum. Poţi să-ţi iei bacalaureatul peste un an, peste doi, până atunci munceşti, poate înveţi ce înseamnă munca fără studii şi ce ar putea însemna munca cu studii şi poate că la 20-21 de ani îţi iei bacalaureatul. Nu este nicio nenorocire”, a comentat Cristian Tudor Popescu situaţia de la Bacalaureatul din acest an.

Ministrul de Interne Traian Igaş a dat Bacalaureratul la 24 de ani.

(…) Ministrul Daniel Petru Funeriu face din aceste măsuri cât se poate de normale o temă de bravură electorală şi îi acuză pe foştii miniştri din USL. Dincolo de deciziile pozitive privind corectitudinea examenului pe care ministrul nu era capabil să le ia dacă nu erau în minister experţi gen Liliana Preoteasa, domnia sa nu conştientizează sinistrul din spatele rezultatelor dezastruoase.

Generaţia etnobotanistă, generaţia cool, generaţia tupeului îşi arată valoarea. Viitorul României depinde de nişte rataţi incapabili să treacă examenul de maturitate. Cum vor putea aceştia să devină medici, ingineri, economişti care să scoată această ţară din sărăcie? Nu e suficent că suntem din ce în ce mai săraci, acum suntem şi din ce în ce mai proşti.

În loc să piardă vremea cu mesaje electorale agramate, tânărul ministru al Educaţiei ar trebui să se întrebe dacă aceşti copii mai au de la cine învăţa.

Dascălii adevăraţi fug de şcoală ca dracu de tămâie pentru că şi-au găsit joburi plătite pe măsura valorii lor în sistemul privat. Cadrele didactice reprezintă cea mai lovită categorie de bugetari la capitolul tăieri de venituri. Prin urmare pe aceşti copii au rămas să îi înveţe carte acei indivizi care la rândul lor au copiat la examenele de titularizare sau au luat note de 1 şi 2.

(…) Într-o ţară în care incultura şi prostia sunt promovate zilnic în ziare, la TV şi la radio, rezultatele sunt chiar foarte bune. Peste 55% dintre absolvenţii de clasa a XII-a s-au adaptat realităţii de zi cu zi din România. Au văzut că  în România nu de carte ai nevoie pentru a reuşi.

De dimineaţa şi până seara sunt bombardaţi pe toate canalele mass media cu ultimele ştiri despre Daniela Crudu, Bianca Drăguşanu, bărbatul-femeie Naomi, Cătălin Botezatu, primarul “care este” Marian Vanghelie, Gigi Becali, Dumitru Dragomir, Nicolae Guţă, Adrian Copilul Minune, Florin Salam etc. Ce să înteleagă ei de aici? Că doar fraierii pierd timpul în şcoală, şmecherii îşi iau bacalaureatul la şcoala vieţii.

Trist este că, probabil, au dreptate. Lui Dan Diaconescu i s-a împlinit visul, a reuşit otvizarea României.

BAC-ul 2011 e campion la copiute si cazuti. Referindu-se la rezultatele catastrofale, ministrul invatamantului romanesc zicea: „Va puteti imagina cum ar fi aratat astazi Romania, daca majoritatea tinerilor nascuti dupa revolutie ar fi inteles ca nu este loc pentru smecherie, pentru spaga, pentru aranjament si ca un rost in viata se poate infaptui doar printr-o munca cinstita? ”Stati linistit, domnule ministru, ca nu numai in Romania tampenia a ajuns la loc de cinste. Lumea e plina de figuri ajunse in luminile rampei, care demonstreaza ca nu-i nevoie de educatie, ca sa ai in viata bani si succes. Ca oricat ai fi de prost, de needucat si de hot, sunt altii, si mai dihai ca tine. Iar publicitatile si o parte din mass-media fac tot posibilul ca sa impuna aceste „figuri haioase”, care prind mai ales la copii si adolescenti.

N-ai carte, da esti in carti

Oare ce-mi aduc geografia si romana, cand hacker-eala ma poate face erou? Pot sa fiu si cvasi-analfabet, daca am prins tastatura si ce sa fac impreuna cu o banda de skimmer-i, ca sa-i tunez pe altii, de banii din cont. Ce ma intereseaza istoria, cand eu traiesc in prezent? Fiecare cu treaba lui. Pentru restul chestiilor bine de stiut, gugalesc si gata. Ma-mpleticesc cand casc gura, sau vorbesc in sabloane? Tot aia e. Nu sunt in stare de o analiza sau macar de un rationament, nu-i niciun necaz. „Sa mor io daca inteleg ceva” e cool, e la moda, e distractie.  La modul teoretic si mai demult, scoala insemna ceva, in primul rand o treapta necesara in ascensiunea sociala si profesionala. „Ai carte, ai parte” se zicea. Pe buna dreptate. Acum, zicala e doar in parte adevarata, caci cheia succesului, in general, sta pe altundeva. Si atunci, cum sa impui, in scoala si in familie, un „trebuie” educational care e atat de des infirmat de realitate? Trebuie sa ai, de obicei, doar niste patalamale care sa-ti deschida usile mai departe. Iar pe ce cai le obtii, e neinteresant.

Procentul de promovabilitate la BAC-ul romanesc de anul acesta a fost putin peste 50%. Au fost depistate sute de cazuri de frauda la examen, uneori chiar „in concubinaj” cu cadrele didactice. Politic, situatia se traduce in „jalnica stare a invatamantului romanesc. Practic, aceasta arata clar ca absolventii de licee au in general alte interese, decat invatatul la scoala. Iar situatia nu se prezinta, doar in Romania, asa. Intr-o carte care a starnit multa valva la vremea publicarii ei, doi tineri autori, Stefan Bonner si Anne Weiss, scriu cum stau lucrurile cu educatia in Germania. Ei radiografiaza, dinauntrul ei, „Generatia tampita”. Si spun: „Noi suntem Generation DOOF. Noi suntem tineretul de profesie, blablistii, cei care vor tot si nu stiu sa faca nimic. Suntem posedati de consum, invatam cum e lumea de la televizor, ne place doar cultura distractiei. Si suntem din ce in ce mai multi”.

Supermodelele de pe sticla

Candva mi-a fost clar ca nu vreau sa ajung gunoier, ca vreau sa castig bani, ca nu vreau sa fiu loser”. Asta a spus Dieter Bohlen. Cine nu-l cunoaste azi in Germania, dar si peste granitele ei, pe fostul solist de la Modern Talking? El e acum mare selectioner de talente si non-talente, la un concurs televizat care atrage cohorte de concurenti.  Mai ales adolescentii si tinerii fac hap si se exhibeaza, unii in modul cel mai ridicol din lume, pe scena concursului. Dar nu conteaza, totu-i sa te remarci si sa-ti sporesti notorietatea, macar intre prietenii din retea. Se poate compara un astfel de succes, cu un 10 la mate, la BAC?. Eu zic ca nu.

Bohlen, Heidi Klum si altii ca ei demonstreaza ca totu-i sa fii cool si lansabil ca produs pe piata de moda si show-biz, ca scoala sa-si piarda orice semnificatie. Nici talentul real n-are prea multe sanse de succes la concursurile de superstar, supertalent, supermodel, sau cum se mai numesc aceste verze televizate care fura din timpul pe care tinerii si l-ar putea dedica, de exemplu, citirii unei carti.  Totu-i un look proaspat, cat se poate de trasnit, o prestatie de scena ulterior vandabila si un story din culisele candidatului, care sa stoarca cat mai multe lacrimi si sa reconfirme basmul „slumdog millionaire”. Totu-i sa faci lumea sa se identifice cu tine si sa te voteze, cotizand din plin la firmele de telefonie. Totu-i sa faci pe oameni sa nu se simta singuri, in frustrarea, mediocritatea sau chiar prostia lor. E o senzatie confortabila, pe care televiziunile o cultiva cu mare spor.

Cu silicoanele la atac

Telefonia mobila si internetul au adus cu sine o usurinta in comunicare si un aflux informational care schimba complet pozitionarea copiilor si tinerilor fata de materialul didactic traditional si scoala, in general.Cand toata informatia din lume o gasesti cu un click, copy&paste faci cu doua miscari pe tastatura, iar teze si lucrari de diploma sunt de-a gata, bune de cumparat de pe net, la ce sa-ti mai obosesti neuronul?

Studiul traditional, dupa manual, bibliografie, cu teme si exercitii aplicative urmareste nu doar „depistarea” unor informatii pe net si memorarea lor foarte scurta. Studiul sustinut  dezvolta si alte aptitudini ale creierului: deductie, analiza, sinteza si comunicarea adecvata, coerenta, logica. Hai sictir. La ce bun astea, cand cu doua silicoane suficient de prestante, lumea iti sta la picioare si mertanul la usa?

Astfel ajungem si la obsesia actuala a tineretului, fata de sex. A nu se intelege ca spargerea unor tabu-uri sexuale ar fi ceva rau. Insa cand extensiunile de unghii si par, fardurile si marimea bustului ii ocupa unei adolescente infinit timp mai mult decat necesar, nemailasandu-i nici un ragaz pentru „teme de casa”, te intrebi unde-i buba? Si te intorci la fufele de pe ecran si la „succesurile” acestora la barbati. La barbatii celebri si bogati. Cu look-ul adecvat plasat la momentul potrivit, ai pus-o inca de pe bancile scolii, chiar fara sa mai treci prin BAC. Harababura e totala si sexul pragmatic, interesat, a devenit o larg acceptata trambulina in viata si cariera multor adolescente. Ar putea sa fie altfel? Nicidecum, caci tabloidele si reality-show-urile abunda in modele dezgolite, mustind de sex si de glorie.

Dincolo de jalea nationala din Romania dupa BAC, de anuala isterie germana dupa fiecare publicare a evaluarilor PISA, un lucru e clar. Ca invatamantul traditional si-a pierdut din atractivitate, ca modelele de urmat nu mai stau la catedre. Daca nu mi-as fi facut studiile intr-o vreme in care asteptai zile sau saptamani, ca sa gasesti la biblioteca o carte straina din bibliografia obligatorie, pe care apoi „o mancai pe paine”, poate ca as fi gandit ca o mare parte din tineretul de azi: Doof ist geil. Adica „e sexy sa fii tampit”.

  • Voxpublica

(Costi Rogozanu): Mîna de lucru ieftină e mai bună fără BAC. Reformă prin pază şi protecţie

Nota e o convenţie. Anul ăsta ministerul educaţiei a hotărît să schimbe puţin convenţia. Cu ce ne face mai tari ideea că acum au BAC-ul jumătate din absolvenţii liceelor? Cu nimic. Aproape nimic.

Cei fără BAC sînt mînă de lucru „ieftină” şi mai bună. Vom avea un procent şi mai consistent de zilieri fără BAC. O coerenţă stranie există. După ce printr-un nou cod al muncii s-a redus la condiţia de „zilier” situaţia angajaţilor majoritari, pasul al doilea vine, iată, firesc: BAC-ul nu mai e decît pentru jumătate din cetăţenii noştri de peste 18 ani. Cînd rata de promovabilitate este mai mică de 50 %, acesta este un indiciu că sistemul examinează aberant, nu că subiecţii (fie ei profesori sau elevi) ar fi într-o stare de mare impostură.

 

Toţi miniştrii educaţiei au avut idei în schimbarea examenelor finale. Iată că a venit unul care a avut ideea să schimbe finalul examenelor: notele. Un cutremur cu mult mai mare. Vorbeam de o convenţie. Tot o convenţie era şi copiatul. E uşor să-i zici “furt” fără să recunoşti probleme profunde ale sistemului. La literatura română, de exemplu, se dau subiecte mai curînd nerealiste, aiuristice, fără a urmări adevărata competenţă, ci mai curând urmărind „prinderea” elevului off side. Elevul copia pentru că nu putea rezista altfel în convenţie: nu toţi sînt destul de dispuşi sau de deştepţi să prindă şmecheria cu limbajul literar românesc. În consecinţă se copia, se întreţinea ficţiunea unei exigenţe de nivelul anilor 90. Sistemul se prefăcea că era performant, la fel şi elevul. Dacă hotărăşti să aspreşti paza la examene, atunci trebuie să şi încerci să adaptezi subiectele la un nivel mult mai realist.

Notele de anul ăsta dovedesc o lipsă completă de cunoaştere a realităţii din şcoli. Între diversele centre de putere şi învăţămîntul periferic e o ruptură totală. Reforme pe termen lung nu au existat. Strategiile complexe în educaţie nu se văd. Nu văd alternative reale pentru copiii care vor să urmeze şcoli tehnice. Sînt în continuare, hulite, dispreţuite şi slab dotate. Prin netrecerea BAC-ului se taie tocmai şansa specializării. Elevul care ia mai greu BAC-ul o să fie mult mai dificil de integrat. Ne-am tot  obişnuit să spunem că nu contează diplomele. Ba contează, inclusiv în stabilirea salariului minimum pentru angajaţi.Cei care nu se descurcă să ia un examen pentru un liceu bun nu mai au practic nici o şansă de calificare: poate doar în business, unde se pricep toţi, să le iasă cîte ceva, că doar e ca la loterie.

A fost vreo mare schimbare faţă de alţi ani în învăţămîntul românesc? Nu. Subiectele, de acelaşi fel. Nu cred că elevii sînt mai proşti cu 20% (sic!) decît cei de anul trecut. S-a întărit paza în săli, asta e marea schimbare. Există o evoluţie prin pază şi protecţie. E bună ea de ceva? E bine să constatăm că medicii sînt atît de prost plătiţi încît oricum trebuie să ia şpagă? Ce-ar fi dacă am băga „poliţie” în spitale. 90% din medici ar avea cazier. Iar bolnavii s-ar încadra toţi la „dare de mită”.

Asta se întîmplă cînd un sistem vrea brusc să fie corect prin pază şi protecţie. Nu poţi înăspri condiţiile dacă nu stabileşti o regulă realistă a jocului. În ultimii 20 de ani s-au întîmplat umătoarele lucruri:

  • a scăzut progresiv investiţia în învăţămînt
  • s-a adîncit groapa dintre zonele sărace şi cele înstărite. Şansele unui copil sărac de a avea o educaţie serioasă au scăzut spectaculos.
  • „şcoala profesională” a devenit şi mai slabă pentru că economia cu zona sa de producţie s-a dus pe apa sîmbetei. Nu s-au găsit soluţii alternative de specializare timpurie
  • încă o chestie de care uită toată lumea. BAC-ului i s-a pus prea mult în cîrcă atunci cînd facultăţile de stat au devenit extrem de permisive, aproape la fel de permisive precum cele particulare: admitere cu dosar, locuri în prostie la taxă.

Reforma prin pază şi protecţie nu-i foloseşte nimănui. Obsesia înfrîngerii corupţiei fără a stabili cauzele reale ale respectivei corupţii este o obsesie mai mult decît nocivă. La fel, obsesia pentru un elitism păgubos în învăţămînt  rupe destinele a mii de elevi. Nu e obligatoriu ca toată lumea să ia BAC, dar era obligatoriu ca peste 80% să aibă şansa de a merge mai departe într-o formă sau alta, măcar cu o diplomă serioasă de şcoală profesională.

Imi pare ca 44% e un procent mult prea mare. La cati tampiti exista…

(…)

Colega Funeriu a facut-o de asta data lata. Problema nu e ca nu mai avem viitor, asa cum tremurau unii isterici, pentru ca nu mai avem absolventi pregatiti, ci drama noastra este ca nu avem minima inteligenta sociala sa nu-i mai lasam pe cei de ne conduc sa ne prosteasca in felul in care o fac de atatia ani. Noi visam sa castigam medalii la olimpiade si sa ne umplem CV-urile cu studii, masterate si doctorate, cand noi nu suntem in stare sa facem diferenta intre un securist mincinos, un comunist ticalos si propriile noastre interese pe termen scurt, mediu si lung. Ne imaginam cuceritori, cand noi abia stam pe picioare.

Eventuala durere ar trebui sa fie aceea ca nu mai avem Educatie deloc, asa cum nu mai avem nici Sanatate. Asa cum nu mai avem nici clasa politica, nici institutii si nici vreo alta autoritate morala sau sociala care sa ne poata strange in jurul unei idei. Nu avem viziune nici macar pe termen mediu, gandim totul in termini de azi pe maine, dar ne place sa ne framantam de teama ca nu o sa avem cercetatori care sa duca tara pe culmile progresului prin descoperirile lor stiintifice. Ce drama fara niciun pic de umor!

Cat despre Her Colega Funeriu, nu am niciun dubiu ca ministrul va sti cum sa o dea, ca sa iasa bine. Nu demisia este pasul firesc, precum in orice alta tara normala din lumea asta unde se inregistreaza astfel de rezultate la BAC, ci un premiu pentru organizarea celui mai curat examen de absolvire. Am auzit toate spaimele, am vazut sila si dezgustul fata de generatia “buricului gol” si am citit scenarii apocaliptice. Nimic nu ma relaxeaza insa mai mult decat acest procent de 44%. Orice s-ar spune, inca mult prea ridicat. Astept adevarul din anii ce vor veni. (…)

Ei bine, in aceasta tara, condusa de astfel de oameni, filosofii prefera “sa isi sacrifice libertatea interioara” mai degraba decat sa “ridice piatra” impotriva celui in care au crezut, au sperat si cu care au vorbit candva (potrivit unor marturii). Asadar, zau ca nu merita sa va faceti inima rea.

  • Realitatea.net:

Reprezentanţii părinţilor, îngrijoraţi de rezultatele de la bacalaureat, cer demisia lui Funeriu

Un olimpic, despre dezastrul de la Bac: examenul din România este cu mult mai greu decât în Europa

“Cred că elevii nu sunt o generaţie mai slabă decât cea de anul trecut şi nici subiectele nu au fost cu mult mai grele, totuşi problema apare în momentul în care un elev nu ştie în clasa a 9-a la ce să se aştepte peste 4 ani”, comentează pentru REALITATEA.NET olimpicul Alberto Manca. El adaugă că “în România, examenul de terminare a celor 12 clase este cu mult mai greu decât în Europa şi Statele Unite”.Alberto Manca

“Anul acesta a fost un an cu multe surprize si, dupa parerea mea, nu s-a mai respectat nici curba lui Gauss, asa cum este statistic de asteptat sa se intample la orice examen. Nu stiam ca se pot lua note de 0”, scrie Alberto Manca, olimpic internaţional la Astronomie. El a dat examenul de Bacalaureat cu o lună în urmă, în condiţii speciale.

Contactat de REALITATEA.NET, Alberto comentează situaţia de anul acesta de la Bacalaureat: în 20 licee, niciun elev nu a promovat examenul. Comparativ cu mediile din ceilalţi ani, sunt cele mai mici note din istorie.

“Anul acesta au fost si destul de multe note de 10. Unele cu adevarat muncite, altele castigate, asa cum s-ar spune in fotbal, in afara terenului”.

“Cred ca elevii de acum nu sunt o generatie mai slaba decat cea de anul trecut si nici subiectele nu au fost cu mult mai grele, totusi problema apare in momentul in care un elev nu stie in clasa a 9-a la ce sa se astepte peste 4 ani. Legea bacalaureatului se schimba prea des, unele probe precum competentele sunt aproape fara valoare, apar si dispar si nu mai exista”, scrie Alberto.

Lacrimi, înjurături şi vandalizări la BAC: VEZI VIDEO cum au reacţionat elevii

“Nu cred ca strictetea a fost motivul notelor de anul acesta, iar supravegherea video a fost o gluma in multe din centrele de testare. E adevarat ca in Romania, examenul de terminare a celor 12 clase este cu mult mai greu decat in Europa si Statele Unite, dar o dificultate ridicata nu produce automat elevi mai bine pregatiti. De aici si discrepanta dintre elevi si note”.

In comparatie cu Bacul, SAT-urile americanilor sunt mai usoare, dar mult mai bine structurate, explică Alberto. El a luat 10 la fizica (echivalat cu medalia de la internationala), 9.90 romana si 9.60 matematică. “La americani am luat peste 96%” (şi a fost în primii 4% dintre candidati), explică olimpicul.

Dezbatere REALITATEA.NET: Cele mai mici note din istorie la Bac. Cine este vinovat?

“Mai apare desigur si o diferenta la nivel de corectare. Desi exista bareme, multe materii sunt corectate subiectiv in functie de profesori. Mai apare si problema contrastului, astfel o lucrare medie, printre unele slabe, primeste o note mai mare decat o lucrare medie printre lucrari mai bune. Ministerul a esuat si in a motiva profesorii corectori si supraveghetori sa-si faca treaba cu constiinciozitate. Cateva zeci de lei pentru o zi de supraveghere sau cativa lei pe lucrarea corectata sunt motive care duc la scaderea calitatii examenului”, crede elevul.

Alberto va studia economie la New York University Abu Dhabi, unde a primit o bursă care include toate cheltuielile. S-a calificat recent la finala internationala a Companiei Anului cu Wise Enterprise.

Geniu în astronomie: La 18 ani, Alberto Manca a creat şi lansat o rachetă VIDEO

(…)


Categorii

Articolele saptamanii, Dani Rockhoff, Educatie, Opinii, analize, Razboiul impotriva Romaniei, Scoala romaneasca, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

47 Commentarii la “CEL MAI SLAB BAC DIN ISTORIE: Generatia “tembelizata”, ROMANIA SUCCESURILOR si strategiile cinice ale “reformei” educatiei (UPDATE)

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Sunt socati doar cei neinformati. In noul plan Valev Romania nu are loc de tara decenta. Noi trebuie sa fim colonia tarilor protestante. In loc sa vedem ca evreii nu s-au deznationalizat in 2000 de ani de istorie pentru ca i-a tinut religia, noi, care avem Adevarul, ne indreptam spre jocurile de umbre ale papusarilor.
    Am ales Lumea in locul lui Hristos, sa nu ne miram de ce se intimpla.
    BAC-ul asta este un efect si in acelasi timp un simptom.

  2. Subiectele care au fost date au fost formulate in asa fel incat un elev mediocru sa nu stie sa le abordeze ,desi are aparatul teoretic necesar(cel putin la matematica)In rest, elevii cu parinti bine situati si-au aranjat in continuare situatia(stiu cateva cazuri de chiulai cu bani care au medii peste 9)Ba chiar mai mult,daca va uitati pe forumuri descoperiti ca subiectele se stiau in anumite cercuri cu o zi inainte:
    http://www.bacalaureat2011.com/stiribacalaureat2011.php?p=12
    (vedeti ce spune utilizatorul Iulia pe 26 iunie la ora 21.00)
    Asa ca ,funeriu = propaganda ieftina.

  3. decadenta invatamantului in romania a mers in paralel cu decaderea morala a slujitorilor bisericii . Cand,, biserica,, si-a pierdut puterea misionar-educationala prin modele demne de urmat,cand nu se urmaresc decat numai scopuri si interese straine de suferinta si idealul neamului romanesc atunci nu ne mai ramane decat sa culegem roadele semanate de o mana de nebuni lasati de noi sa-si faca de cap in tara marilor voievozi.O spun cu mare suferinta in suflet… daca nu ne vom intari prin pocainta dragoste jertfelnica si atitudine de neclintit in fata nebuniei care a cuprins tara aceasta,nu suntem vrednici de a ne numi urmasi al acestui neam,iar copii nostri nu sunt o victima neaparat a sistemului educational ci o scapare de sub controlul educatiei parintesti.,,Aschia nu sare prea departe de trunchi,,.Eu nu am primit educatie de la stat nici in regimul trecut si nici in ,,democratia de dupa ,ci am primit invatatura si educatie de la parinti , duhovnici,si venerabilii bunici.Ei mau invatat ce este Familia , Neamul, Patria cu toti eroii si martiri neamului nostru si mai ales rolul pe care il avem in aceasta misiune de a indeplini idealul inaintasilor nostri.Nimic nu mai poate ridica acest neam decat pocainta si jertfa. Fie ca Bunul Dumnezeu sa faca mila cu neamul nostru si sa ne ierte pe toti amin.

  4. @antonie
    Nu poti pune in carca slujitorilor Bisericii nesimtirea si impatimirea noastra. Daca spui ca ai primit educatie de la “parinti , duhovnici,si venerabilii bunici.Ei m-au invatat ce este Familia , Neamul, Patria cu toti eroii si martiri neamului nostru”, inseamna ca esti la fel de raspunzator de felul cum o dai mai departe.
    Daca vede copilul in familie ca e mai utila goana dupa bani si maneaua decat cartea-asta-i consecinta. Cate experimente si inginerii sociale se fac pe bietii copii incepand chiar din familie! Apoi vin celelalte (clasa politica, televiziunea), care desavarsesc lucrarea. Un exemplu infiorator am vazut intr-un mall chiar anul asta. La locul de joaca pentru copii, o fetita de 7-8 anisori, se mangaia lasciv in ritmul unei melodii. Iar parintii ei, care pareau a fi intelectuali, o priveau plini de incantare si admiratie.
    Biserica isi face datoria si si-o va face atat cat va exista lumea asta, dar pentru a beneficia de invataturile ei trebuie sa fi de fata.
    Iertare

  5. scumpul meu Vladut din textul tau se intelege ca educatia in primul rand vine din familie. Referitor la reprezentantii bisericii, nu se vad implicati decat in simple manifestari sociale .Cata putere ar avea ei in educatie,,,inimaginabil.Vladut ,eu nu am pus nimic in carca nimanui,,,adevarul asteapta ,minciuna se grabeste,,,iar faptul ca voi fi raspunzator de felul cum o dau mai departe, bunul Dumnezeu sa ma miluiasca si pe mine si pe tine,. iertare multa

  6. S-a facut o practica la tot mai multe cadre didactice de a-si rotunji veniturile jecmanite de guvernanti prin completrea de la elevi.Banii stransi pentru uniforme sau caiete speciale sunt directionati spre anumite firme care stiu sa cotizeze.
    Nu generalizam,dar aspectul de mai sus este una barnele putrede ale sistemului…

  7. @ Antonie

    Da, Biserica ar avea multa putere daca ar face si mai mult, insa chiar nu vedem sensul de a o gasi tap ispasitor aici. Tocmai ca destui slujitori ai Bisericii fac pe cont propriu, macar pentru partea morala, si ceea ce nu face familia si scoala. In orice caz, acest oprobriu generalizat asupra preotilor nu este drept.

    @ Cristi G.:

    E doar un simptom si un efect al unei putreziciuni care incepe de la cap. Subfinantarea pana la nivelul de sub-supravietuire provoaca inevitabil astfel de consecinte, din pacate. Si se intra intr-un cerc vicios in care nimeni nu mai face cu adevarat nimic. Merita citit articolul la care am dat link anterior, al lui Dan Sultanescu.

  8. Totusi au avut variantele din octombrie. Asta se omite sistematic. In aceste conditii, sa avem iertare: respinsii nu au nicio scuza pentru ca bacul nu e un concurs cu limita de locuri.

  9. @Maria:

    Respinsii – totusi trebuie ca exista exceptii si acolo, e vorba de elevi care chiar pot fi foarte buni la unele materii dar care sa dea chix la o mate sau la o proba din alt domeniu decat de cel in care se regasesc – nu au scuze, insa la fel si responsabilii: sa vezi un asemenea dezastru si sa vii apoi cu necesitatea reformarii este mai idiot decat a pica o proba de BAC. Si daca ar fi doar idiot, macar ar avea o scuza…

  10. Mama imi povestea ca a invatat de frica, fiind amenintata de mama ei ca altfel va ajunge femeie de servici. Astfel, frica i-a devenit dascal.
    Eu, vazandu-mi fiica atrasa de a face ordine si curatenie, ma gandesc serios sa o indrum a deveni o buna femeie de servici. Si fara a mai avea in fata ochilor spectrul maturii si a farasului, va invata din placere, fara presiune-un hobby. Sper doar sa mai tina fondul de pensii ca sa o pot sprijini cand va fi mare 🙂
    Sigur ca educatia se face in primul rand in familie, in duh crestin. Acolo-i baza. In familie afli prima data de Biserica, in familie inveti ce e dragostea, respectul, ajutorul, munca. Pentru specializari si detalii urmezi o institutie sau alta. Unde nu poti sa te astepti ca, luat la gramada, copilul sa primeasca aceeasi dragoste si atentie ca acasa.
    Si manifestarile alea sociale ale reprezentantilor Bisericii de care mentionezi, Antonie, sunt o oaza binevenita in hatisul ingineriilor sociale ale statului. Cu toate ca ei fac mai mult. Dar inca o data spun: ca sa vedem asta, trebuie ca si noi sa fim de fata.

  11. Personal cred ca invatamantul de liceu sponsorat de stat din Romania se aliniaza dpdv al calitatii tot mai mult la cel occidental (public)…in occident singurele licee la care se mai ia in serios educatia la nivel intelectual dar si crestin sunt cele crestine private si care in mare parte isi constituie singure curiculum. Ele sunt putine, insa rezista prin efortului financiar si nu numai (multe biserici crestine isi aduc aportul aici) al parintilor care prefera sa isi sacrifice un salariu pe luna pt a-si trimite copii la astfel de scoli. Biserica ortodoxa greaca este un bun exemplu prin unii slujitori vrednici (preoti si preotese) care au reusit sa stabileasca primele scoli ortodoxe. Cred ca modelul de care vorbea pr Iustin acum cativa ani “al comunitatilor crestine” si nu neaparat pe la sate, nu este atat de imposibil de realizat, insa el cere mult spirit de sacrificiu din partea noastra, capitol la care noi Romanii (si me ref la cei din occident, ca nu stiu stituatia din tara) stam cam prost.

  12. Va rog sa ma iertati, dar daca am 5 luni la dispozitie sa invat un anumit numar de subiecte, fie si pe dinafara daca n.am vocatie pentru o anumita materie, atunci imi organizez timpul in asa fel incat sa le parcurg pe toate, ca tot 3 materii au avut la proba scrisa, sau cate? Indiferent ca am ministru oligofren, analfabet etc samd. Cred ca la 1 decembrie nu exista elev sa nu stie la ce da bacul. Nu discutam nici de incompetenta istorica a ministrilor educatiei, nici de indiferenta dascalilor. Elevii astia care au picat desi aveau din vreme variantele si desi au facut meditatii platite gras, majoritatea, ei sunt adevarata problema si principalii responsabili pentru esec. Acest lucru e dovedit si prin faptul ca numarul contestatiilor a fost relativ redus si o mare parte din ei si.au asumat nereusita. Mai e o sesiune la toamna, ce sa zicem? Doamne-ajuta!

  13. @Maria:

    Nu era vorba de idiotenia unei persoane, ci a unei idei: aceea de a reforma scoala. Pai tocmai ca si reforma ne-a adus aici. Pur si simplu am incercat sa cautam cauzele mai profunde care au dus la rezultatul asta. Cauzele acestea mai profunde tin, pe de o parte, de nauceala reformei si, pe de alta, de societatea in care au facut “ochi” acest tineri. Cum era scoala pe vremea noastra si cum este ea acum? Sub nicio forma nu ne-am gandit sa exoneram elevii (se vede si din titlu asta) dar chiar ar fi superficial sa ne cantonam in a constata ca sunt niste nepasatori, lenesi si tembeli. Pai, cam asa i-am crescut, ca societate, nu? Culegem ce am semanat…

    Iata si o alta opinie interesanta: http://www.gandul.info/puterea-gandului/cunoasterea-gratuita-si-ignoranta-pe-bani-8437636

  14. Ellaina, parintii ar trebui sa aiba amandoi salarii mari ca sa tina copiii in scoala privata, mai ales daca au multi.Scoala privata e o solutie pentru oricine. Eu zic ca un copil indrumat corect si supravegheat va invata, indiferent daca scoala e de stat sau privata.Pana la urma baza e studiul individual de acasa, profesorul nu poate sa-ti toarne materia in cap cu palnia. Sigur, conteaza si mediul scolar, sa fie unul serios, dar raman totusi la ideea ca cine are de invatat invata, chit ca e la scoala in buricul targului, ori intr-un sat care nu se vede pe harta.
    iar pentru cei care stiu engleza homeschoolingul e o varianta posibila si la noi

  15. p.s- in plus nu trebuie sa fie toti intelectuali. Daca toti luam bacul si facem facultati cine mai da la sapa?altadata mergeau la scoala ori cei cu bani, ori cei intradevar dotati pentru asta, care reuseau sa castige bursa – si cred ca era o solutie buna.Daca omul nu vrea sa invete de ce sa-l obligi sa se taraie prin scoala, si sa cheltui banul public degeaba?

  16. @admin:

    Cum am mai spus-o si in alte locuri, pe alte forumuri, singura reforma autentica a invatamantului care a avut rezultate vizibile pe plan intern si international a realizat-o Spiru Haret. Dupa “genialul” sistem de standardizare in sensul atingerii unui minim european de cunostinte inovat la Bologna, totul s-a dus de rapa.

    Esecul elevilor este consecinta unui sistem prost gandit, al unei societati in deriva, al unei lumi in declin. Esecul elevilor reflecta faptul ca la scoala nu se invata nimic in orele de clasa care par insuficiente pentru ca un copil sa promoveze bacul. Nu se invata nimic pentru ca profesorii sunt ei insisi slab pregatiti pentru ca mare parte din cei care in facultati sunt bine pregatiti merg spre domeniul privat nemultumiti fiind de salarii, naveta, faptul ca in sedintele publice de pe la inspectorate dupa titluarizare se scot efectiv la licitatie posturi. Raman in invatamant cei cu rezultate mai slabe la titularizare. Titularii ocupa posturi titularizabile – singurele disponibile, la tara, 30, 40, 50, 60 km de naveta nu mereu decontabila. Suplinitorii ocupa posturile pt suplinire in liceele din orase. Adica fix pe dos fata de cum ar trebui sa se intample.

    Apoi: in facultati se intra pe dosar – pe baza mediei de la bac ( 🙂 ) – si din facultati se iese pe baza de proiect de diploma (adesea cumparat cand nu este plagiat).

    Nu putem avea pretentia de la elevul de liceu bombardat pe dinauntru de hormoni si pe dinafara de dezmat sa fie chitit pe carte. Totusi… cand exista variante disponibile, elevul, profesorul, meditatorul si parintele sunt in egala masura vinovati de esec.

    Mi se pare incalificabil procentul de picati in aceste conditii: sa ai variantele, sa ai meditatii, sa ai totul la dispozitie, parintii sa faca sacrificii pentru tine si tu, loaza, sa nu fii in stare sa treci de bac.

    Ori sunt imaturi, ori sunt comozi, ori pur si simplu superficiali – totusi mi-e greu sa fiu de acord si cu titlul ales de dumneavostra: nu pot sa cred ca toti sunt pur si simplu tembeli. Statistic vorbind, prostanaci au fost dintotdeauna. Cativa picau si bacul. Dar parca procentele de promovati (da, imaginati-va, domnule ministru!!! – chiar si fara frauda) erau mult mai mari cand nu stiai dinaite la ce sa te astepti la bac, nu aveai variante, nu puteai decat sa iti imaginezi, pe baza variantelor din anii anteriori, cum ar suna subiectul. Probabil majoritatea s-au bazat ca au suficient timp sa invete si au fost luati prin surprindere – fie au intrat in veritabila criza de timp, fie pur si simplu s-au panicat si blocat si nu au avut timp sa termine de studiat variantele propuse. In fine… mi-am dat si eu cu parerea pe aici 🙂 va rog sa ma iertati ca m-am intins nepermis de mult la vorba.

  17. @maria:

    totusi mi-e greu sa fiu de acord si cu titlul ales de dumneavostra: nu pot sa cred ca toti sunt pur si simplu tembeli.

    Pai, totusi, nu asta e ideea si nu asta am transmis, nu? 🙂 Am folosit, de altfel, sintagma folosita intr-un articol. Generatia tembela nu inseamna toti adolescentii sunt tembeli, ci e o formula echivalenta cu generatia pro, de exemplu.

  18. Nu este normal sa se dea un subiect unic la Bac pentru toate liceele, indiferent de specialitate. in Franta exista subiecte diferite in functie de speciazlitatea aleasa de elev : real (stiintific), uman (literar), economic,tehnologic, profesional. Nu poti sa ceri celui de la liceul tehnologic sa dea un bac la fel cu cel de la real, si nici macar celui de la uman, care nu va avea niciodata bevoie in profesia lui de mai tarziu de integrale.
    De asemeni invatamantul nu trebuie sa striveasca elevul, ci dimpotriva sa-l canalizeze spre domeniul care conform structurii sale psihice si capacitatilor sale i se potriveste. Nimeni nu este inutil in societate, indiferent de locul pe care il are.
    Pentru mine personal cei mai importanti in societatea de azi sunt gunoierii ! Nu patronii 🙂 gen Prigoana, ci chiar cei care pun mana si strang gunoaiele. Cred ca fara presedinti, ministrii, parlamentari, “dive” si baieti” destepti” putem trai chiar foarte bine, dimpotriva fara gunoieri societatea moare, cel putin din cauza molimelor…
    Comunistii asa erau de complexati ca nu aveau studii, incat au creat “facultatea” Stefan Gheorghiu unde faceau “telectuali” pe banda, acum cred ca ar trebui parasita aceasta idee si fiecare sa fie sprijinit sa se realizeze profesional conform posibilitatilor lui. Si sa nu fie dispretuit sau umilit daca nu a luat 10 la bac.

  19. Zice CTP: “Dacă nu ştii să-ţi demonstrezi utilitatea în ziua de azi, nu ai ce să faci cu diploma de bac. Şi elevii simt acest lucru. Vorbind de matematică, e bine să ştii aritmetică, dar ce să faci cu analiza matematică, de exemplu? Cine te mai întreabă de integrale şi derivate tot restul vieţii?”

    Apai cine sa te mai intrebe despre integrale si derivate daca in Romania activitatea de cercetare (pe parcursul ultimelor decenii) a fost pusa la pamant, distrusa completamente, eradicata, ziceti-i cum vreti…

    Valoarea care rezulta din activitatea de cercetare? Uriasa. Va las sa duceti de aci rationamentul mai departe, pe mine ma oboseste pana si simplul efort de a pronunta Fune(ra)riu desi asta ii numa ultimul dintr-o serie intreaga de gropari.

  20. @ Hrisanti:

    Foarte corect. Au incercat unele voci timide sa spuna in aceste zile despre bacalaureatul diferentiat, dupa model francez, dar… daca nu e in agenda “reformatorilor” (normal, cum sa fie ceva ce chiar ajuta educatia nationala?) raman niste vorbe in vant. Ei au alte solutii minune. Alea care or sa ia si praful de pe toba…

  21. Dupa un scandal bine mediatizat romanii vor putea sa fie mai prost platiti si in tara si afara,profesorii nu vor mai putea pretinde sa li se plateasca lefurile restante,elevii si parintii isi vor pierde si mai mult respectul pentru dascali si scoala,se va putea trece la o”reforma hotarata” in educatie si se vor putea vinde si cateva licee si scoli-de ce sa nu profite de o generatie intrata la liceu fortat,prin lege,fara sa promoveze examenul de capacitate,carora normal ca daca le formulezi niste subiecte putin mai alambicat,daca sunt si nitel mai dificile pe alocuri,si ii mai si stresezi cu o supraveghere mai atenta si cu camere video ai obtinut efectul scontat.
    Pausarii au castigat,acolitii lor Basescu,Boc,Funeriu nu isi vor da demisia.
    Sa ma iertati daca gresesc si sa ma ierte si cei la care am facut referie direct sau indirect.
    Dar ma tem ca nu prea gresesc…

  22. @admin

    Daca vrei sa-ti spun parerea mea sincera, aceasta reforma” a invatamantului din Romania are in vedere doar reducerea bugetului alocat invatamantului, ca deh, nu mai au firmele clientelare de unde sa fie platite pentru contractele cu bugetul de unde isi iau banul, fara sa faca lucrarile, sau facandu-le repede si cu materiale proaste !
    Este si normal ca toti oamenii nu au aceleasi capacitati, dar ca sa-i consideri prosti pe unii petru ca nu pot sa ajunga la nivelul unui cercetator si sa spui ca aia trebuie sa faca scoli de meserii, cum am vazut ca apar articole in ziarele pdl-iste, este o ineptie. In ziua de astazi, cand economiile libere sunt din ce in ce mai tehnologizate, ce sa faca cel acre a absolvit o scoala de meserii ? Vor fi la fel de someri, ca si cei care obtin mii de diplome universitare pe bani ! Nu stiu cum sa explic mai bine, dar un sitem de invatamnt bun este acela care creeaza conditiile ca fiecare sa-si gaseasca o cale profesionala conforma aptitudinilor sale, dar si erei in care traim.
    In Franta, spre exemplu, porfesiile care tin de comert, de secretariat bi/multilingv, de logistica, transport si inca multe altele se fac in licee profesionale, iar cineva care ia un bac profesional poate face doi ani post liceal si apoi intra la o facultate de specialitate, si apoi in viata lui sa reuseasca o cariera mai buna decat unul care a avut un bac stiintific.
    De aceea aici niciodata nu va veni Ministrul Educatiei Nationale (Invatamantului in Romania) ca sa felicite cativa elevi care au luat nota maxima la bac (ceea ce in Franta nici nu stiu daca exista, ca nu se dau asa usor note maxime, aici ar fi 20/20 echivalentul lui 10 de la noi), si nimeni nu-i desconsidera pe elevi in functie de liceul la care sunt sau nota pe care au obtinut-o. Sigur ca exista o scara a valorilor si aici, dar nu se face atat de evident si fara scrupule aceasta departajare, pentru ca uneori viata face ca foarte buni elevi sa nu confirme mai tarziu, si elevi mai slabi sa confirme profesional in conditii practice.
    Eu imi permit sa vorbesc pentru ca din cei trei copii ai mei, doi sunt la liceu. Baiatul cel mare este in echivalentul clasei a 11-a in Romania, si este primul din clasa, desi limba lui materna nu este franceza :-), iar fata mijlocie acum a trecut la liceu, si vreau sa spun ca directorul scolii m-a sunat personal ca sa ma intrebe daca repartia a fost in regula si unde a mers la liceu, pentru ca a postulat la trei licee.
    Exista o colaborare foarte stransa aici intre cadrele didactice, elevi si parinti, exista persoane care se ocupa de orientarea scolara si profesionala a elevilor, astfel incat fiecare sa-si gaseasca locul.
    Mie mi s-a parut in declaratiile lui Funeriu o satisfactie prosteasca fata de cei care au picat ! Un ministru al invatamantului nu trebuie sa se bucure ca a scos in evidenta un esec bazat poate pe niste deprinderi rele, dar si pe o ne luare in seama a diferentelor, ci trebuie sa se gandeasca ca unii dintre acesti copii, daca nu sunt canalizati spre profesii adaptate la actualitatea economica si tehnologica a lumii de azi, vor fi viitori delincventi, pentru ca nu se vor multumi cu un salariu de munca necalificata, care in Romania este foarte mic, mult sub limita de subzistenta…

  23. @ Hrisanti:

    Foarte corecta analiza ta! Total de acord.

  24. @ Alin-7:

    Ideea era ca nu toti trebuie sa devina cercetatori, ingineri sau intelectuali de top. Trebuie sa aiba si sansa reala a unor alte filiere, corespunzatoare aptitudinilor si posibilitatilor lor, nu sa fie aruncati la cos.

  25. @ Maria:

    La discutia legata de tanarul profesor din Tg. Jiu parca gandeai un pic altfel, fratia ta fiind fiind si din interior. De ce acum atata vehementa anti-profesori? 🙂 Cred ca exagerezi cu generalizarile. Sunt tot mai putin suplinitori de la an la an, si nu neaparat mai prost pregatiti. Insusi examenul de titularizare e prost gandit si prost evaluat. Stai sa vezi de acum, cand se va face incadrarea direct pe scoala… Nici nu e adevarat ca se mai intra (la stat) doar cu media de la bac, decat ca exceptie, poate, cine stie unde nu au candidati. La particulare e alta poveste.

    “Tembelizati” am ales in loc de “tampiti” cum este in articolul citat, si nu are sensul de prosti, ci face trimitere implicita si la “tembelizor”, cum i se spune aparatului care i-a corupt pe multi dintre ei. Asa dupa cum “prostit” nu e totuna cu “prost” si “indobitocit” cu “dobitoc”. E o nuanta importanta. Iarta-ne!

  26. @ Irina:

    homeschoolingul e o varianta posibila si la noi

    Imposibila, mai precis 🙂 Mai ales de cand cu noua lege a educatiei, e si ilegala. Din pacate. Statul trebuie sa controleze tot si nu va da asta din mana niciodata.

    @ Ellaina:

    La noi, din pacate, nu se prea face nimic pentru ca Biserica (ortodoxa) sa preia controlul educatiei, la nivel privat. In orice caz, se fac incercari palide, accidentale si ne sprijinite de conducerea Bisericii. Cu o mica exceptie, la Iasi, daca nu ne inselam. Sau la Suceava? Oricum, foarte putin! La Bucuresti… nimic, doar Mega-catedrala Mantuirii conteaza. Aici sa se duca toti banii. Asta a ramas cam singurul proiect serios al Patriarhiei. Mai sunt niste mici initiative neglijabile ca forta si ca efect. Din aceasta cauza, din pacate da, catolicii si sectarii iarasi catiga teren foarte mult.

  27. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Dezastrul de la bac- ADEVARATA MIZA: INCHIDEREA SCOLILOR
  28. admin,ma refeream la faptul ca hs e o varianta posibila si la noi daca te inscrii la o scoala-umbrela din strainatate.A devenit asta ilegal in noua lege, ca nu stiam?!cumva stiti un paragraf, ceva?multumesc

  29. Poate asa, doar. Dar in noua lege parintii sunt penalizati financiar daca nu-si dau copilul la scolile, publice sau private, autorizate de Minister si daca acesta absenteaza.

  30. din cate stiu teoretic erau penalizati si in vechea lege, dar n-am auzit sa se aplice

  31. CTP, in articolul postat de admin pentru Maria, in data de 4 iulie si anume :
    http://www.gandul.info/puterea-gandului/cunoasterea-gratuita-si-ignoranta-pe-bani-8437636, are dreptate, dar nu in totalitate , parerea mea ….. Din cate stiu, subiectele de la matematica, la real, sunt diferite, de exemplu: elevul care a facut liceu la specializarea de mate-info are subiecte diferite fata de cel care termina la economic, bineinteles mai grele. La uman , filologie istorie , nici nu se da examen la matematica, deci nu i se cere unui elev “umanist ” sa stie matematica ! Examenul la romana, este acelasi si pentru cei de la uman si pentru cei de la real. Aici 1-0 pentru umanisti ….nu vreau sa se supere umanistii pe mine….Pe de alta parte, orice elev trebuie sa stie sa vorbeasca si sa scrie corect limba romana chiar daca este la real sau la uman.
    In legatura cu desfiintarea unor licee, e grav in sensul ca vor ramane fara serviciu multi dintre profesori si tare mi-e teama ca dintre acestia vor fi tot cei capabili, ca de obicei, astia nu au pile….dreptate multa in lumea asta! Dar sa sustii totusi niste licee in care elevii sunt la nivelul claselor 1-4 este iarasi o tampenie! Nu cred ca e vina profesorilor pentru ce elevi avem! Pe vremea mea am avut la liceu si profesori care nu erau la cel mai inalt nivel de pregatire, dar datoria noastra era sa invatam, cu ce faceam in clasa si cu ce faceam acasa reuseam , fara meditatii, sa trecem rezonabil prin liceu si cu bacul ok. Dar elevii de acum , nu toti, nici nu-si deschid manualele, temele nici atat, sunt unii care nu stiu nici tabla inmultirii (la liceu, nu in clasa a 3-a !) iar limba romana o vorbesc cum o vorbesc….iar de scris nu mai vorbim…
    Educatia de acasa e aproape inexistenta la marea majoritate. Nu va zic ce discutii aud uneori fara sa vreau (credeti-ma -dar nu se poate sa nu auzi ca vorbesc tare sa atraga atentia) in tramvai sau in autobuz, fete sau baieti, nu conteaza, ingrozitor! Unii dintre ei ma ingrozesc pur si simplu!
    Biserica nu da buzna peste tine sa te oblige sa redevii crestin si sa vii la Biserica. Daca parintii nu trec nici o data pe an pe la Biserica, cum sa stie el copilul de Biserica?! Desi fac religia la scoala si sunt profesori de religie care merg cu elevii la spovedanie, in posturile de peste an, raman totusi parintii primii care ar trebui sa indrume copilul in sensul asta, prin propriul exemplu.

  32. Pingback: "REFORMA EDUCATIEI" = REGIM POLITIENESC BIG BROTHER: Accesul in scoli s-ar putea face doar pe baza de CARTELA MAGNETICA
  33. fara suvinte…Dumnezeu sa faca mila si cu dascalii si cu bietii elevi …sa nu aruncam cu pietre nici in unii nici in altii…numai Bunul Dumnezeu stie crucea noastra care trebuie so ducem…e trist e intradevar strigator la cer…vina exista in fiecare dintre noi…dar cu siguranta greseala vine de altundeva mai presus de intelegerea noastra …pacat mare pacat…numai Dumnezeu va putea scapa tara aceasta de inclestarea iudeo masonica si servilismul spurcat al compromisilor…vedeti dv asa cer iudele asa se executa…imi este mila de elevi…sunt inocenti…,,fii vostri va vor judeca pe voi,,…de ei depinde viitorul tarii. inainte oamenii invatau de pe ceaslov si deveneau mari intelepti, acum insa invata din atatea carti si nu mai stiu incotro sa se indrepte…e culmea paradoxului.,. sau uitare de Dumnezeu…iertatima frati elevi si dascali si Dumnezeu sa va ierte si pe voi.amin

  34. Pingback: "JOCURILE" GENERATIEI DIGITALE sau cum devine copilaria amintire PE CALE DE DISPARITIE
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare