Ilie Serbanescu despre JECMANIREA ROMANIEI de catre COLONIA EUROPEANA. Liberalizarea preturilor la energie si contributiile pentru energia regenerabila – FINANTAREA VESTULUI PE SEAMA PERIFERIEI ESTICE

2-04-2014 5 minute Sublinieri

dominatie

Liberalizarea preţurilor la producţia internă de gaze naturale va duce la scăderea cu 50% a industriei, ceea ce înseamnă pierderea a 525.000 de locuri de muncă, creşterea cu 4% a şomajului şi dispariţia a 6,3 miliarde de euro din Produsul Intern Brut (PIB) al României, potrivit unui studiu Deloitte, prezentat de către Valeriu Binig, director pe probleme de energie în cadrul firmei de consultanţă.

Potrivit studiului, liberalizarea totală a preţurilor de producţie internă la nivelul importurilor de la intermediarii Gazprom înseamnă o creştere cu 143% a tarifului, ceea ce înseamnă o creştere de preţ de 72% la preţul final pentru industrie în doar doi ani.

Astfel, România se poate întoarce în recesiune.

Un alt scenariu, de reducere a activităţii industriale cu 25% ar duce la dispariţia a 220.000 de locuri de muncă şi pierderea a 3,5 miliarde de euro în PIB. În acest moment, industria reprezintă 32% din economie, potrivit statisticilor Eurostat, în vreme ce media statelor vestice pendulează între 16% şi 18%. Şase grupe industriale vor fi afectate în principal, marile probleme urmând a afecta industria alimentară, metalurgia, industria chimică, industria sticlei şi cea a cauciucului şi maselor plastice.

Studiul mai arată că România are la dispoziţie o singură sursă de import (Rusia), în vreme ce Germania are patru surse, Franţa are 13 surse, Italia are 12 surse, iar Marea Britanie are 10. Spania, la rândul sau, importă gaze naturale atât din Africa, cât şi din alte părţi ale lumii, prin intermediul terminalelor prin care se importă gaze naturale lichefiate.

De asemenea, raportul arată că preţul de import al gazelor naturale pentru România este mai mare decât cel la care importă statele occidentale.

Ionel Borş, country manager al ArcelorMittal România, a spus şi el că acum “competitorii din industria oţelului din Estul Europei beneficiază de un preţ mai mic cu 40% la gaze, ceea ce le da din start competitivitate în plus”. El a mai afirmat că România respectă o serie de politici europene, precum cele privind reducerile de emisii, energie regenerabile şi gaze naturale, pe care nicio altă ţară occidentală nu le respectă, cu riscul amenzilor de la Comisia Europeană.

La rândul sau, Spyridon Vamvakas – directorul general al producătorului de sticlă Stirom, a afirmat că nu înţelege care mai este nevoia de a extrage gaze neconvenţionale în România, dacă preţul la care gazul va fi preluat va fi cel de import.

Omul de afaceri Ioan Niculae, patronul grupului InterAgro, susţine că acum funcţionează doar cu două combinate de îngrăşăminte chimice, un număr de cinci fiind închise.

Deloitte recomandă o aliniere a preţurilor la producător în 8-14 ani. În această perioadă, România ar trebui să-şi dezvolte infrastructura astfel încât să poată importa gaze şi din alte state, ar dezvolta producţia din Marea Neagră şi ar trebui stabilit un mecanism prin care să se plafoneze preţul consumatorilor industriali. Preţul ar trebui stabilit în baza costurilor reale de producţie şi să nu aibă caracter discriminatoriu, potrivit Deloitte.

Reprezentanţii patronatului CONPIROM, care au comandat studiul, afirmă că doresc stoparea scumpirilor la gaze de la 1 aprilie şi renegocierea calendarului de liberalizare cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană (CE). În acest moment, România are doi producători interni, respectiv Petrom şi Romgaz, şi importă în proporţie de 15% din consum de la Wintershall şi Imex Oil, intermediarii agreaţi de Gazprom. Anul trecut, consumul de gaze a scăzut cu 8%, din cauza preţurilor mari.

Eric Stab, şeful GdF SUEZ România, afirma recent că România nu este pregătită pentru dereglementarea segmentului de consumatori industriali în această vară, întrucât nu există o bursă a gazelor şi nici mecanisme de piaţă pentru formarea preţului.

  • Jurnalul/

Ilie Serbanescu: Cum devii anticolonialist: studiind programul UE în energie!

În mod inevitabil, scandalul politic avea să izbucnească în problema preţurilor în energie, după ce, tot politic, problema în sine fusese ascunsă sub preş ani de zile. Absolut ruşinos, oficiali, politicieni şi analişti economici racordaţi din păcate doar la trepidaţiile conjuncturilor şi, poate chiar mai rău, la comenzile politice ale servirii derizoriului au evitat o discuţie lămuritoare asupra problemei pentru singurul motiv că schimbările de preţuri nu aveau să vină din economie, ci din pixurile unor birocraţi de la Bruxelles, decidenţi de tip colonial în nici o legătură cu economia de piaţă pe care o propovăduiesc. Si, vai!, cum să fie discutate tocmai într-o colonie deciziile de tip colonial ale centrului?!

Nu este deloc meritul subsemnatului că, de ani de zile, am pus pe tapet, de zeci de ori, în media în care am fost prezent, motivaţiile şi implicaţiile deciziilor de la Bruxelles în domeniul energiei. Este vorba doar de fuga de răspundere a celor care au tăcut. Nu te naşti anticolonialist! Devii anticolonialist ajungând să cunoşti nişte realităţi care te obligă să le caracterizezi aşa cum sunt. Am devenit anticolonialist analizând tocmai deciziile birocraţiilor de la Bruxelles în problema preţurilor la energie.

Cele două decizii ale acestora, strâns corelate, au fost: aşa-zisa liberalizare, de fapt o simplă forţare a creşterii preţurilor în energie şi sporirea la cel puţin o cincime până în 2020 a contribuţiei energiei din surse regenerabile la acoperirea consumului de electricitate în ţările membre ale UE. Ar fi imposibil acum şi aici să rememorăm întreaga argumentare a inconsistenţei impunerilor de la Bruxelles, dar câteva repere se cer subliniate.

Liberalizarea are sens doar dacă piaţa este concurenţială. Ceea ce nu este deloc cazul în privinţa pieţei energiei din UE! Aceasta este dominată de mari monopoluri, toate din Vest, care au acaparat producţia şi controlează strategic importurile de energie, confiscând structurile de distribuţie şi exercitând astfel o influenţă determinantă asupra preţurilor, care au legătură nu cu condiţiile pieţei, ci cu puterea şi politica acestor monopoluri. În asemenea condiţii, liberalizarea este o farsă şi, de fapt, un instrument prin care respectivele monopoluri îşi extind controlul asupra preţurilor pe ansamblul UE încasând rente nemeritate din ţările de la periferie ale căror distribuţii le-au preluat, distribuţii care ajung să joace un rol de placă turnantă între consumatorii din Est care plătesc şi structurile monopoliste din Vest care extrag banii fără măcar a investi ceva în acest scop.

Creşterea contribuţiei energiei regenerabile este un obiectiv corect şi dezirabil, dar, în măsura în care tehnologiile şi industriile de punere în valoare a acestor energii sunt concentrate toate în Vest, generalizarea obiectivului înseamnă de fapt o finanţare masivă şi continuă a dezvoltării Vestului pe seama plăţilor consumatorilor din Est. Este exact ceea ce s-a întâmplat, campionul perdant, ca să nu spunem jegmănit, fiind România. (va urma)

Ilie Serbanescu: România – campionul perdanţilor

România este ţara din UE cea mai jegmănită de către Vest prin dubla invenţie de la Bruxelles a liberalizării preţurilor în energie şi a creşterii la o cincime a contribuţiei energiei regenerabile. Motivele sunt în principal două.

1) România are resurse energetice (spre deosebire de alte ţări din Est care nu au): nu numai că acestea au fost preluate în exploatare de către companii străine (cu valoarea adăugată în contul acestora şi nu al României), dar, prin obligarea desfacerii lor nu la preţuri legate de costurile interne, ci la preţurile practicate pe piaţa UE (de pildă, la gaze preţurile la care economia dominantă, adică Germania, ţară fără resurse, se aprovizionează din Rusia), României de fapt i se interzice dreptul de a-şi folosi resursele proprii pentru impulsionarea întârziatei sale dezvoltări.

2) Întrezărind implicaţiile inevitabile, autorităţile române, în loc să preîntâmpine ceva din dezastrul energetic şi economic ce se abătea asupra ţării, au turnat dimpotrivă gaz peste foc, angajându-se nu numai la calendare ameţitoare de liberalizare, dar şi la supracompensări cu certificate verzi a investitorilor în energie verde, certificate al căror cost este în ultimă instanţă suportat de consumatori. Efectele s-au cumulat şi treptat facturile la consumator au devenit gâtuitoare.

Consumatorii industriali şi-au amputat consumul. Investitorii străini ameninţă că pleacă din România. Producătorii găsesc cu greu cumpărători. Preţurile la producător s-au prăbuşit. Dar, în ciuda acestui fapt, împotriva oricărei raţiuni a economiei de piaţă, preţurile la consumator cresc pe mai departe în virtutea angajamentelor guvernamentale stupide faţă de Bruxelles şi FMI. Companiile vestice care au acaparat distribuţia exultă. Fără nici un efort, fără nici o investiţie, au parte de încasări în creştere, căci achiziţionează mai ieftin şi vând mai scump. Anomaliile întrec orice limite. După ce şi-a asumat toate stupizeniile transmise de la Bruxelles şi acceptate de cabinetul Boc, guvernul Ponta ajunge la mijloc. Nu îndrăzneşte însă să anuleze supracompensarea în privinţa certificatelor verzi şi nici să stopeze liberalizarea. Doar amână subvenţionarea de către consumatori a certificatelor verzi. Dar, nefiind de ajuns pentru a evita explozia preţurilor la consumator, sunt puşi producătorii de stat de energie ieftină (Nuclearelectrica şi Hidroelectrica) să vândă chiar sub costuri spre a ajunge electricitate către populaţie la preţuri rezonabile. Si, desigur, pentru a nu-i afecta cumva pe distribuitorii străini de energie! Aceştia pot pe banii românilor să se îmbuibe în continuare nestingheriţi!

Traian Băsescu îl prinde la strâmtoare pe Ponta şi vâră chestiunea în disputa politică. Dar, vai!, nu-l ia la bani mărunţi nici cu îmbuibarea inadmisibilă a companiilor străine din distribuţie şi nici cu şi mai inadmisibila extracţie în acest scop de bani de la companii de stat, ci cu faptul că nu ar fi notificat Bruxelles-ului demersul. De parcă n-am putea muri şi nenotificaţi la Bruxelles!

Dezbatere interdisciplinara despre Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare, organizata de Departamentul de Politica Externa al Consiliului National al PSD, in Bucuresti


Categorii

1. DIVERSE, Batalia pentru resurse, ILIE SERBANESCU, Razboiul impotriva Romaniei, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

12 Commentarii la “Ilie Serbanescu despre JECMANIREA ROMANIEI de catre COLONIA EUROPEANA. Liberalizarea preturilor la energie si contributiile pentru energia regenerabila – FINANTAREA VESTULUI PE SEAMA PERIFERIEI ESTICE

  1. Anul trecut au marit valoarea facturilor cu 10% – anul acesta va fi inca o marire de 10% in trei etape – Murim ca broasca fiarta la foc mic – In trei ani tara asta va deveni un lagar in toata regula!

  2. Ma doare sufletul cand citesc sau vad cum se fura aceasta tara, nu mai pot citi pana la capat articolele, despre furtul resurselor , despre taierea padurilor, despre retrocedari abuzive, despre otravirea solului prin exploatarea gazelor de sist, despre cum isi schimba agenda politicienii odata ajunsi la putere. Si te intrebi ce-i de facut?! Ma bate gandul sa ma retrag la sat, insa in cativa ani nici la sat nu vom mai putea sta, pentru ca dispar padurile, se vand pamanturile si se otraveste apa.
    Datori santem insa sa cautam Imparatia Cerurilor si Dreptatea lui Dumnezeu si toate celelalte se vor adauga noua.
    Doamne ajuta!

  3. Sunt curioasa ce constitutie va fi votata din cele doua – cea revizuita de mafia politica sau Constitutia cetatenilor.

    http://www.certitudinea.ro/articole/emisiuni-tv/view/economie-si-geopolitica-la-trezeSte-te-gheorghe-trezeSte-te-ioane-invitat-profesorul-florian-colceag

  4. Pingback: Guvernul atenueaza LIBERALIZAREA PRETURILOR LA ENERGIE doar pentru MARILE COMPANII si pe seama micilor consumatori - Recomandari
  5. Pingback: Seful ENEL pune sare pe rana: CALENDARUL LIBERALIZARII A FOST PREA RAPID PENTRU SARACIA DIN ROMANIA/ Beneficiile austeritatii: GERMANIA SCADE VARSTA PENSIONARII SI CRESTE PENSIILE/ Demonstrat statistic: ROMANIA NU ARE STAT SOCIAL - Recomandari
  6. Pingback: ILIE SERBANESCU, “ultimul nationalist economic” ne avertizeaza aproape profetic: VOR TRECE LA GÂTUIREA VOASTRA… - Recomandari
  7. Pingback: Ilie Serbanescu: ROMANIA A PIERDUT CONTROLUL ECONOMIEI. Cat de jalnic stam fata de vecinii nostri [VIDEO]/ SERVITUTEA COMPLETA NU PASTREAZA NICI MACAR “INVESTITORII STRAINI”. Jupuirea Romaniei incepe sa ajunga la os. DE CE PLEACA MARILE COMPAN
  8. Pingback: Dupa ce a somat autoritatile romane sa LIBERALIZEZE PRETURILE la energie si gaz pentru consumatorii casnici, COMISIA EUROPEANA aproba ajutoarele de stat pentru MARII CONSUMATORI…/ Campioni europeni la SCUMPIREA BENZINEI/ ENEL va incapea tot pe mana
  9. Pingback: DUPA 25 DE ANI. Economia Romaniei – PRADA DE RAZBOI SI PARADIS AL MULTINATIONALELOR. Unicul program de guvernare: “GARANTAM SCLAVIA PE BANI PUTINI!” - Recomandari
  10. Pingback: LA 25 ANI DE COMUNISM [din emisiunea Punctul de intalnire - VIDEO]. Economistul Ilie Serbanescu descriind CAPITALISMUL ODIOS practicat in Romania: “CEA MAI TERIBILA ASERVIRE DE TIP COLOLINAL”. Semnal de alarma cu privire la soarta TRANSILVANIE
  11. Domnule profesor Ilie Șerbănescu, sunt pensionar militar și cu tot respectul Vă rog să-mi permiteți ca să Vă solicit un punct de vedere asupra unei probleme vitale pentru România. Astfel, în opinia mea, guvernele care s-au succedat în Țara noastră, prin menirea lor, au avut și au sarcina principală de a administra averea Țării care le-a fost încredințată tocmai și numai în acest scop. In nici un caz – după părerea mea -, guvernele nu aveau și nici nu au dreptul ca să înstrăineze pământul, pădurile, bogățiile subsolului și orice alte averi care sunt proprietatea poporului român. Deci, cu alte cuvinte, acești miniștri nu pot transfera un drept de proprietate pe care nu îl au ! In atari condiții, fiind încheiate de o persoană care nu avea dreptul că dispună așa cum a făcut-o asupra bunului contractat, respectiva convenție nu este nulă de drept iar cei care și-au asumat un drept pe care în realitate nu l-au avut, nu este legal și firesc să răspundă penal și civil în fața justiției pentru paguhba imensă pe care au produs-o Țării ? Pe de altă parte, știam că ROMSILVA are îndatorirea ca să controleze și astfel, să supravegheze strict modalitatea în care proprietarii de păduri le administrează și astfel, le exploatează limitând și cantitatea de lemn pe care respectivii o pot scoate din teren prin tăiere. Atunci, cum de s-a ajuns la abuzurile cunoscute în urma cărora s-au înregistrat numeroase defrișări de păduri ?! Domnule profesor, Vă mulțumesc cu anticipație pentru distinsa Dumneavoastră amabilitate cu care contez că îmi Veți răspunde la aceste întrebări și eventual, în cazul în care apreciați, să le antamați prin presă și orice alte căi de care dispuneți în scopul reparării – atâta cât va mai fi posibil – a acestor imense prejudicii. Cu întreaga mea considerațiune, col. (r) Constantin-Ștefan Șelaru

  12. Pingback: Discrepanta de tara bananiera: 70% dintre salariatii români castiga SUB PRAGUL SALARIULUI MEDIU/ Cei mai mari investitori straini – CAPSUNARII/ ”Sustenabilitate” si ”productivitate” – tezele neoliberale ale CRESTERII PROFITURILOR CAPI
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare