PATRIARHUL DANIEL ar fi cerut într-o scrisoare, ca și PATRIARHUL BARTOLOMEU, o poziție COMUNĂ a BISERICII ORTODOXE în fața atacurilor împotriva Tainei Euharistiei. De ce nu este publică scrisoarea?/ Sinodul Bisericii Cretei: SFÂNTA EUHARISTIE NU E NEGOCIABILĂ!/ Scrisoare-apel a unor credincioși ai Bisericii din America: „De ce sunt bisericile transformate în bastioane ale retoricii politice seculare?”
OrthodoxiaNewsAgency:
Patriarhul Ecumenic si Patriarhul României ar propune o poziție comună în combaterea atacurilor asupra Bisericii și a Sfintei Euharistii
Sfântul Sinod Permanent al Bisericii Greciei se va întruni miercuri în prima ședință de când bisericile din țară au fost redeschise pentru slujbe în prezența credincioșilor, după două luni de restricții din cauza Covid-19.
Potrivit informațiilor Orthodoxia News Agency, membrii Sinodului au primit o scrisoare de la Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, Bartolomeu, și de la Patriarhul României, Daniel, asupra nevoii stabilirii unei poziții comune în fața atacurilor continue, deseori la limita blasfemiei, ce s-au dat asupra Bisericii și a Sfintei Euharistii.
Ortodoxia, atât în bisericile sale vechi, cât și în cele mai noi, a subliniat că Sfânta Euharistie nu este și nu poate fi o sursă de transmitere a bolilor, arătând la cei 2000 de ani de tradiție și istorie eclezială.
Johnsaidopoulos.com
Anunt oficial al Bisericii din Creta despre modalitatea de primire a Sfintei Impartasanii
„Sfantul sinod eparhial al Bisericii din Creta, cu prilejul discutiei ce s-a ivit, dar si din cauza
dezbaterii publice din mediile online si a diferitelor pozitii si opinii exprimate cu privire la Taina Tainelor, la Sfanta Impartasanie cu Sfantul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos, cu un profund simt al responsabilitatii pastorale, in unanimitate, anunta ca Taina Atotsfanta a Dumnezeiestii Euharistii nu este negociabila, precum atesta experienta ecleziastica, si in ceea ce priveste modalitatea de impartasire, asa cum a fost stabilita pana astazi, de secole, cu Preasfantul Trup si Sange al Hristosului nostru, pentru credinciosi nu este cauza a nici unei boli, prin urmare, nu este o chestiune negociabila sau de dialog.Biserica din Creta, departe de fanatisme, excomunicari si experiente periculoase, exprima, inca o data, necesitatea intaririi credintei in Dumnezeul Treimic, pentru a ramane neclintiti, fara nici un compromis si credinciosi fata de invataturile „care au fost lasate de Parintii nostri”, pentru a ramane neclintiti in Credinta Sfintilor, fara exagerari si frica.
Sa respectam Taina Tainelor si sa nu fim distrasi de voci panicate si avand anumite scopuri, care provoacă confuzie si zgomot.
La urma urmei, apropierea in libertate de Taina Tainelor a Sfintei Euharistii are ca preconditie, printre altele, credinta adevarata si autentica a oamenilor, fara temeri si indoieli, astfel ca impartasirea lor cu Preasfantul Trup si Sange al Domnului nostru, sa fie izvor pentru „iertarea pacatele si viața vesnica”.
Poate fi necesar, mai mult ca oricand, in aceste situatii dificile si vremuri schimbatoare, sa ne intarim si a ne consolidam credinta, sa ne vindeca neputintele, pentru a ramane neclintiti in corabia Sfintei noastre Biserici, si pentru a ne apropia de ea in cuviosie si nadejde, precum și cu rugaciune din inima, astfel ca Harul si mila Preasfantului Dumnezeu sa ne intareasca sa iesim puternici si intariti din incercarea prin care trecem cu totii.
Iraklion, 27 mai 2020
Sfantul Sinod Eparhial al Bisericii din Creta
Theodosie/ Ierom. Lavrentie:
Scrisoarea-apel a credincioșilor din America adresată episcopilor lor și de pretutindeni cu privire la Împărtășania din aceeași linguriță
31 mai 2020 – Duminica Sfinților Părinți
Către dragii noștri ierarhi și clerici ai Bisericilor Ortodoxe din America și de pretutindeni:
În mai 1848, Patriarhii Răsăriteni au scris o enciclică profundă către Papa în răspuns la pretențiile lui șubrede de primat papal. Spre finalul acestei lucrări foarte importante și profunde, Sfinții Patriarhi i-au transmis Papei că, spre deosebire de modul de guvernare totalitar din „Biserica” lui, în Ortodoxie „la noi n’au putut niciodată nici Patriarhi, nici Sinoade să introducă lucruri noi, pentru că apărătorul religiei este însuşi corpul Bisericii, adică poporul însuşi, care vrea ca religia să-i fie veşnic neschimbată şi la fel cu a Părinţilor săi”.
Sfinți Părinți, suntem credincioși creștini ortodocși care își doresc să facă tocmai asta, să fie mereu conștienți de mustrarea Domnului: „Deoarece ești căldicel și nu ești nici fierbinte, nici rece, te voi scuipa din gura Mea” (Apoc. 3:16). Astfel, ne simțim obligați să răspundem la schimbările propuse care sunt pe cale să intervină în directivele voastre pentru Taina Sfintei Împărtășanii, precum și la informațiile teologic inexacte care sunt răspândite, din păcate, de preoți și teologi ortodocși în Biserica noastră.
În mod regretabil, în aceste zile, creștinii ortodocși care stau în apărarea credinței lor sunt etichetați drept „fundamentaliști” și „tradiționaliști” sau chiar radicali pur și simplu pentru că doresc să-și păstreze credința neamestecată și nestricată de capriciile imperativelor seculare și sociale. Doctrinele credinței ortodoxe ar trebui să nu fie la cheremul nimănui; ci mai degrabă Biserica Sfântă Ortodoxă ar trebui să rămână adevărată față de învățăturile lui Hristos, Sfinților Părinți ai Bisericii și celor șapte Sinoade Ecumenice.
Sfinți Părinți, vă cerem respectuos să ne explicați cum se poate ca Dumnezeu să întineze sau să dăuneze omului în vreun fel prin primirea Sfintei Împărtășanii dintr-o linguriță comună, când acea linguriță a venit în contact chiar cu Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos, Care este un foc a-toate-mistuitor, potrivit Rugăciunilor noastre de la Sfânta Împărtășanie? Biserica a folosit lingurița comună pentru darea Sfintei Împărtășanii în decursul a mii de molime și boli cu grad ridicat de transmitere de-a lungul a sute de ani și nu a fost NICIODATĂ sursă de contaminare. Totuși acum, dintr-o dată, pretindem că „oamenii sunt impacientați și înspăimântați pe drept”. După cum declară Pr. Calivas în discursul său, „coronavirusul pune pe mulți oameni pe gânduri și în dubii cu privire la uzul continuu a unei lingurițe comune pentru Sfânta Împărtășanie”. Cine pune această întrebare mai exact și de ce clerul și ierarhii noștri nu răspund la aceste frici și îndoieli cu învățături corecte despre credința noastră ortodoxă, care vor împrăștia fără tăgadă orice impacientare pe care ar putea să o aibă credincioșii? Părintele Calivas merge mai departe și scrie următoarele: „Fricile, rezervele și impacientările reale ale oamenilor ar trebui să nu fie expediate… ca și cum actul împărtășirii este gol de aprecieri omenești și de limitările ordinii create”. Dimpotrivă, tocmai contrariul este adevărat! Toate fricile pe care le-ar putea avea cineva AR TREBUI să fie respinse cu dragoste prin învățăturile corecte ale credinței noastre. Creștinii noștri ortodocși ar trebui învățați adevărurile Bisericii noastre și minunile nenumărate făcute de-a lungul istoriei bisericești, care servesc drept dovadă pentru a demonstra că actul împărtășirii AR TREBUI să fie lipsit de orice cugetări lipsite de credință. Dacă noi CREDEM cu adevărat în Taină, nu poate și nu ar trebui să fie nici o limitare fizică pusă asupra Tainei dumnezeiești a Sfintei Împărtășanii.
Nu zdruncină Părintele Calivas înțelegerea ortodoxă despre îndumnezeire prin următoarea supoziție raționalistă – anume: „Lingurița comună este un obiect material imperfect. Nu participă la nestricăciunea Trupului înviat și îndumnezeit al lui Hristos, care este prezent real pentru noi prin elementele euharistice. În sine, lingurița este o simplă linguriță, o ustensilă”? Ce argument nefericit din partea unui teolog reputat, ca să vorbim pe departe!!! Lemnul pe care a fost răstignit Hristos a fost o simplă cruce de lemn… cuiele bătute în mâinile și picioarele Sale au fost pur și simplu făcute din fier… Brâul Fecioarei Maria a fost o simplă haină… moaștele Sfinților sunt simple oase… totuși Sfântul Duh al lui Dumnezeu a țâșnit și țâșnește mereu prin aceste materiale, obiecte sfinte pentru că ele servesc drept dovadă a vindecării a numeroși oameni cu credință.
Sf. Simeon Noul Teolog, spre sfârșitul Rugăciunii sale pentru Sfânta Împărtășanie, se simte nedeplin ca o iarbă, dar „după ce ia parte la Focul Domnului [Sfânta Împărtășanie], devine ca rugul (tufișul) pe care l-a văzut Moise”, care, deși aprins, nu ardea. Slava dumnezeiască a lui Hristos de la Schimbarea la Față a slăvit și desăvârșit totul în jurul Lui. Da, chiar și obiectele participă la slava lui Dumnezeu! Potrivit Arhimandritului Zaharia Zaharou, „Unde intervine Sfântul Duh al lui Dumnezeu, orice stricăciune încetează”. După cum vedem în nenumărate exemple din Sfânta Scriptură, unde voiește Dumnezeu, cursul firesc al lucrurilor este biruit. Dacă banala umbră a Apostolului Petru putea vindeca deficiențele trupurilor omenești, ar putea fi vreo îndoială că Preacuratul Trup și Scumpul Sânge ale Fiului și Cuvântului întrupat al lui Dumnezeu pot sfinți și desăvârși sfânta Linguriță în timpul împărtășirii din Sfintele Taine? Părintele Calivas nu ar fi rămas viu și sănătos până astăzi, după ce a consumat restul din Sfântul Potir care a venit în contact cu saliva a sute de mii de guri în decursul a de ani de preoție activă, dacă nu ar fi fost la mijloc tocmai faptul că Taina Sfântă a Sfintei Împărtășanii a fost și este absolut, categoric și ontologic leacul nemuririi și NICIODATĂ nu va fi sursă de transmitere patogenică.
Repetăm respectuos că această formă de catehism ar trebui să fie una din principalele sarcini ale clerului și ierarhilor noștri. Li s-a spus creștinilor ortodocși dimpreună cu noi despre preotul din Creta care a vizitat și împărtășit colonia de leproși care locuia în Insula Spinalonga cel puțin zece ani? Lepra a fost o boală foarte contagioasă; totuși, acest preot credincios a fost singurul preot care a dorit să oficieze Sfânta Liturghie zilnic și să împărtășească pe acești sărmani leproși. Spre uimirea multora, el a consumat cu credință restul din Sfântul Potir după fiecare Sfântă Împărtășanie. A adormit în Domnul de bătrânețe fără să fi luat vreodată boala foarte contagioasă a leprei (boala Hansen). Am folosit exemplul Sf. Ioan Maximovici, care a împărtășit o femeie care avea turbare? După primirea Sfintei Împărtășanii de la Sfântul Ioan, femeia a început să spumege la gură și apoi a scuipat Sfintele Daruri. Sfântul Ioan a cules și a pus în gură Sfintele Daruri care fuseseră vomate de femeia bolnavă! Cei care erau cu el au fost îngroziți și au exclamat: „Vlădica, ce faci? Turbarea este îngrozitor de contagioasă!”. Dar Vlădica a răspuns cu liniște: „Nu se va întâmpla nimic; acestea sunt Sfintele Daruri”. Și, slavă lui Dumnezeu, nu s-a întâmplat nimic!
După cum vine știți, Sfinți Părinți, acestea nu sunt basme; totuși am ajuns să ne întrebăm și să deplângem de ce, în loc să povestească credincioșilor aceste minuni și alte adevăruri cu privire la Taina Sfintei Împărtășanii, recurgem la prelungirea fricilor și îndoielilor lor prin modificarea modului de primire a Sfintei Împărtășanii și prin implementarea unor măsuri care nu fac nimic altceva decât să falsifice și să întineze învățăturile și doctrinele credinței noastre. De ce este preocupat un teolog reputat ca Părintele Calivas de temperarea „transmiterii microbilor paraziți periculoși” sugerând eliminarea și/sau curățarea linguriței comune, când acest „obiect material imperfect” este afundat în Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos după împărtășirea fiecărui creștin ortodox? Este alcoolul sau oțetul mai tămăduitor decât Vindecătorul tuturor bolilor? Nu are puterea de a curăța un obiect creat „Curățitorul tuturor” când El Însuși curăță pe credincioși de toate păcatele și fărădelegile?
Pentru motivele pe care le-am enunțat mai înainte și pentru adevărurile necontenite ale sfintei noastre credințe ortodoxe, nu poate fi adus pur și simplu nici un argument convingător pentru eliminarea linguriței comune ca o modalitate prin care credincioșii creștini ortodocși să primească Sfânta Împărtășanie.Vom afirma mai departe că, în aceste circumstanțe, o asemenea schimbare este hulitoare. Sfânta Împărtășanie este Sfânta Taină care ne este dată liber de Hristos pentru curățirea trupurilor și sufletelor și pentru unirea noastră cu El. Nu este absolut NICI O breșă pentru știință sau pentru rațiunea umană să intre necuviincios pe tărâmul sfânt al lui Dumnezeu, în Sfintele sfinților (pentru cei sfinți) ale lui Dumnezeu, în Sfintele Taine și minuni ale credinței noastre scumpe ortodoxe. Biserica noastră ar trebui să fie în afara limitelor „științei” sau oricărei ale organizații care s-ar putea strădui să înlocuiască minunile inexprimabile ale credinței noastre cu limitele empirice ale științei. Pentru un creștin ortodox, nu este loc pentru frică. Oricum, pentru a interveni această lipsă binecuvântată de frică, creștinul trebuie să înțeleagă ce a învățat și a făgăduit Hristos celui care este dispus să-„și ia crucea și să-I urmeze”. Suntem dispuși să ne luăm crucea și să-I urmăm sau este mai ușor și mai convenabil să cedăm în fața îndoielii și să urmăm orice noțiune distorsionată și eronată care ne domolește fricile?
În aceste luni din urmă, lumea a fost copleșită de frică și guvernanții noștri și mass-media au făcut o treabă ultra în a controla și pune limitări maselor prin folosirea fricii. De ce sunt bisericile noastre transformate în bastioane iluzorii ale retoricii politice seculare, când ar trebui să fie sporească în a fi locuri în care sălășluiește Trupul lui Hristos, ai Cărui reprezentanți ierarhici ar trebui să alunge fricile oamenilor prin dogmele și învățăturile dumnezeiești emise de credința în Hristos, pentru că Biserica este un loc tocmai „din afara acestei lumi”!De ce eșuează atât de mulți dintre preoții și ierarhii noștri să catehizeze pe credincioși și să-i ajute să înțeleagă Tainele dumnezeiești ale Sfintei Biserici Ortodoxe, așa încât credincioșii să se apropie liber și cu încredere să primească Sfintele Taine fără frică și ezitare? Numai când credincioșii noștri înțeleg credința lor sfântă și dezvoltă o relație cu Domnul nostru Iisus Hristos, se poate ca fricile lor să fie îndepărtate și înlocuite cu pacea care vine din cunoașterea Lui!
Noi, fiii voștri, facem apel la voi, Sfinți Părinți, să împrăștiați acest virus al fricii, idolul Thanatophobiei (fricii de moarte), prin a-i învăța pe credincioși adevărurile pe care le ținem drept sfinte (sacre) și adevărate. Adevărurile care au fost pecetluite cu sângele Sfinților și Mucenicilor Bisericii noastre. Adevărurile care trebuie să rămână neschimbate și nefalsificate acum și pururea și în vecii vecilor.
Rămânem cu respect,
Ai voștri profesori de școala de duminică, cântăreți, dirijori de cor, membri ai corului, membri ai fundațiilor de ajutorare a săracilor, membri ai Consiliilor parohiale și toți fiii voștri credincioși în Hristos.
http://www.familiaortodoxa.ro/2020/05/21/pozitia-noastra-de-crestini-nu-poate-fi-supusa-negocierii/
“Simplitatea” gandirii cuviosului Gherontie, pe langa curajul marturisirii credintei ne lipseste tuturor, de la vladica la opinca.
https://cuviosulgherontie.com/cand-stii-nu-mai-poti-spune-ca-nu-stii/
https://corortodox.blogspot.com/2020/06/sfinti-si-parinti-despre-sfanta.html
Poate fi doar o negociere de culise sau o stire falsa aruncata pe masa pentru a mai drege imaginea extrem de sifonata a sefilor vizibili ai Bisericilor nationale.
Daca ar fi adevarata, ar fi fost asumata public ca pozitie oficiala.Asa, sunt doar raspandaci la lucru.
@Max
Nu vad cu ce drege imaginea. Si e cam problematica o astfel de initiativa luata fara acordul Sinodului…
Ar fi un pic de veniș pentru petele maro de pe mantia alba, aparute dupa iunie 2016.
In alta ordine de idei,Sinodul nu misca in front in fata to’arsului Alb, la fel ca si CC in fata Geniului Carpatilor…
“Întru Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică.”
Sobornicitatea nu prea place șefilor.
Ce frumos a mărturisit în această scrisoare soborul american!
Apropo, să ne rugăm pentru Trump și poporul american!
Nu cred ca Patriarhul Daniel a facut acest lucru fara stiinta Sinodului. Este un om cu mult prea multa experienta pentru a face astfel de greseli. Cat despre scrisoarea adresata, mie mi se pare chiar binevenita. In momentul de fata, Patriarhia Romana este centrul Ortodoxiei si are DATORIA sa convoace un Sinod Pan – Ortodox care sa marturiseasca, DIN NOU, adevarul de credinta al Bisericii Bizantine. Acest lucru ar fi trebuit indeplinit de Patriarhia Ecumenica, dar in conditiile date nu pare realizabil. La ora actuala, Patriarhul din Fanar este certat cu jumatate din ierarhia ortodoxa din toata lumea. Cu parere de rau, dar Patriarhia Ecumenica si-a pierdut drumul. Da nu se stie niciodata, poate ca o sa vina pe scaunul patriarhal si un patriarh care sa aiba ravna Sfantului Fotie.