PF BARTOLOMEU a semnat TOMOSUL de acordare a AUTOCEFALIEI Ucrainei. Autonomia noii structuri ecleziastice este LIMITATA, iar DIASPORA ucraineana se afla sub controlul Fanarului/ Ex-schismaticii din Kiev, la discutii pentru o „foaie de parcurs” cu Greco-Catolicii din Ucraina/ Porosenko ar pregati PRELUAREA Lavrelor Pecerska si Poceaev

5-01-2019 4 minute Sublinieri

Înalți arhierei ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Moscovei și Patriarhiei ruse au contestat, potrivit așteptărilor, canonicitatea semnării, astăzi, de către Patriarhul Ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului, a Tomosului de autocefalie a Bisericii Ortodoxe ucrainene.

Potrivit arhiepiscopului Clement al Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Moscovei (șeful Departamentului de Presă al Bisericii), “semnarea Tomosului s-a produs cu încălcarea tuturor regulilor și procedurilor canonice pe baza cărora funcționează nu numai Biserica noastră, ci și toate celelalte biserici ortodoxe autocefale… Astăzi am văzut cum Patriarhul Bartolomeu a slujit pentru schismatici. După toate rânduielile canonice și apostolice, cine slujește pentru schismatici este el însuși schismatic… Patriarhul Bartolomeu locuiește într-o altă realitate… În statele europene, atribuțiile Bisericii și cele ale Statului sunt complet diferite”. 

Președintele Departamentului Sinodal și pentru relații cu publicul al Patriarhiei Ruse, V. Legoida, a declarat că „Tomosul nu are valoare canonică, fiind semnat cu încălcarea tuturor normelor canonice”. Potrivit acestuia, Tomosul „este o hârtie care a rezultat din ambiții politice și personale… Indiferent de cât de mult încearcă unii politicieni ucraineni, cu ajutorul Patriarhului de la Istanbul, să fure Crăciunul milioanelor de credincioși din Ucraina, Acesta va veni oricum”.

Câteva prevederi ale Tomosului semnat la 5 ianuarie a.c. de către Patriarhul Ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului (traducere neoficială în limba română; în prezent textul Tomosului se traduce în limbile engleză și ucraineană):

Patriarhia Constantinopolului “binecuvântează și declară Biserica Ortodoxă din Ucraina drept una autocefală pe teritoriul Ucrainei”.

“Recunoaștem și instituim, în interiorul granițelor teritoriului Ucrainei, Biserica Autocefală ca fiică spirituală a noastră și chemăm Bisericile Ortodoxe din întreaga lume să o recunoască pe aceasta ca o soră și să o pomenească sub numele de “Biserica Sfântă a Ucrainei”, ca fiind cea care are drept scaun orașul istoric Kiev și (care) nu poate pune episcopi dincolo de granițele statului. Patriarhia Ecumenică va deține puteri canonice în diaspora, iar jurisdicția Bisericii autocefale este limitată la teritoriul statului ucrainean”.

“Pentru rezolvarea problemelor semnificative ale Bisericii, de natură dogmatică sau canonică, Mitropolitul binecuvântat al Kievului și al întregii Ucraine va trebui să se adreseze, în numele Sfântului Sinod al Bisericii sale, Patriarhului nostru sfânt și Sinodului nostru Ecumenic, așteptând din partea acestuia o gândire autoritară și o înțelegere fermă”. 

“O astfel de decizie, care v-a fost anunțată cu bucurie din centrul respectat al ortodoxiei, a fost aprobată în cadrul Sinodului. Acest Tomos patriarhal și sinodal, scris și semnat în Codexul Marii Biserici ortodoxe a Constantinopolului, este semnat în copii identice și este transmis Întâistătătorului Binecuvântat al Bisericii Ortodoxe din Ucraina, Epifanie și Excelenței Sale, președintele țării, domnul Petr Poroșenko, pentru dovadă veșnică și reprezentare permanentă”.

La Istanbul, în Catedrala Patriarhală „Sfântul Andrei”, în prezența președintelui Ucrainei, Petro Poroșenko și a președintelui Radei Supreme a Ucrainei, Andrei Parubyi, a avut loc ceremonia de semnare, de către Patriarhul Ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului, a Tomosului privind autocefalia Bisericii Ortodoxe ucrainene (înființată în decembrie 2017, în urma unui Sinod extins, la care nu au participat ierarhii Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Moscovei).

La ceremonie au participat mai mulți oficiali ucraineni, inclusiv prim-vice-premierul Stepan Kubiv, ministrul de externe Pavlo Klimkin, ministrul Apărării Stepan Poltorak, mitropolitul Epifanie al Kievului și întregii Ucraine, mitropolitul Alexandru (Drabinko) etc.

Tomosul a fost semnat de către Patriarhul Ecumenic în prezența președintelui ucrainean Petro Poroșenko și a lui Andrei Parubyi și contrasemnat de către cei doi oficiali ai statului ucrainean. Variante ale textului acestuia circulă deja în presa ucraineană.

Președintele Ucrainei (care este însoțit în deplasarea sa la Istanbul de către soția sa Marina) a participat la ceremonia respectivă după o întâlnire oficială cu președintele Turciei, Recep Erdogan.

Mâine, 6 ianuarie, după săvârșirea sfintei liturghii, Tomosul va fi înmânat, la Istanbul, întâistătătorului Bisericii Ortodoxe ucrainene autocefale, mitropolitul Epifanie al Kievului și întregii Ucraine, după care va fi adus la Kiev și expus în Biserica “Sfânta Sofia” din capitala Ucrainei.

Petro Poroșenko a declarat, în context, că “semnarea Tomosului deschide o nouă eră în istoria ortodoxiei mondiale”.

Totodată, presa de limba rusă și independentă din Ucraina menționează că acordarea Tomosului va fi exploatată maximal în scopuri electorale de către Petro Poroșenko, care va participa la alegerile prezidențiale de la 31 martie 2019 pentru un nou mandat de șef al statului.

La 11 ianuarie 2019, acesta va începe un “tur al regiunilor”, împreună cu mitropolitul Epifanie al Bisericii Ortodoxe ucrainene autocefale, pentru a recupera actualul decalaj electoral față de principalii săi candidați și pentru a încerca intrarea în turul al doilea al alegerilor prezidențiale.

Acordarea Tomosului de autocefalie va consolida noua Biserică ortodoxă ucraineană autocefală, însă până la rezolvarea marilor probleme cu care se confruntă aceasta în Ucraina mai este foarte mult. Este greu de anticipat modul în care Biserica Ortodoxă Rusă, susținută intens de către administrația rusă, va răspunde acestor evoluții; înalții săi ierarhi din Ucraina (ierarhii actualei Biserici Ortodoxe Ucrainene subordonate Patriarhiei Moscovei) continuă să se opună procesului de autocefalie.

Potrivit președintelui Radei Supreme a Ucrainei, până în prezent circa 40 de parohii (n.n. nici una din localitățile cu populație predominant românească din Ucraina) care au aparținut Bisericii Ortodoxe ucrainene subordonate patriarhiei Moscovei ar fi trecut de partea Bisericii Ortodoxe ucrainene autocefale.

Experții ucraineni apreciază că “procesul recunoașterii internaționale a autocefaliei Bisericii Ortodoxe ucrainene nu va fi ușor și nici rapid”.

Timpul nu mai are răbdare, iar Biserica Ortodoxă Română trebuie să urgenteze dezbaterea internă privind pregătirea exprimării unei poziții publice față de schisma religioasă produsă in lumea ortodoxă.

Românii din Ucraina au nevoie de decizii înțelepte și curajoase din partea BOR. Tergiversarea adoptării acestor decizii provoacă îngrijorări și confuzii în rândul comunității românești din Ucraina.

Principalele variante de poziționare pe care BOR le ia (le-ar putea lua) în calcul sunt următoarele:

– Varianta curajoasă: reînființarea Mitropoliei Bucovinei, cu sediul la Suceava și crearea unui sistem eficient, funcțional, care să permită integrarea, în cadrul acestei Mitropolii, a parohiilor românești din nordul Bucovinei. Patriarhul Daniel a fost numit recent “Omul Anului” în România, însă șansele ca acesta să recurgă la varianta de mai sus sunt, în opinia mea, modeste. În acest caz, BOR nu va fi recunoscută drept biserică de tip canonic în Ucraina, preoții ei vor avea statut de misionar în Ucraina, iar preoții români din Ucraina care vor dori trecerea parohiilor lor în subordinea Mitropoliei Bucovinei vor avea de trecut foarte multe piedici și obstacole, ușor de anticipat.

– Varianta moderată: recunoașterea condiționată a autocefaliei Bisericii Ortodoxe Ucrainene, în următoarele condiții: crearea unui Vicariat românesc în cadrul acestei biserici sau în cadrul BOR, desfășurarea serviciului religios/divin în parohiile arondate Vicariatului în limba română și acordarea unor garanții privind utilizarea pe termen lung a limbii materne/române în aceste parohii (pentru a se evita producerea unor limitări de drepturi similare celor care au condus la art. 7 al Legii-cadru privind educația, adoptată în 2017 la Kiev).

– Tergiversarea recunoașterii noi Biserici autocefale ucrainene, pentru a se putea monitoriza și exploata contextul social-politic care se va crea în Ucraina după alegerile din martie 2019…

BOR poate lua în calcul și coroborarea ultimelor două variante, caz în care există, ca variantă de rezervă, și nerecunoașterea noii biserici ca fiind una canonică (a patra variantă de lucru), variantă care are (din diferite motive) puține șanse de a fi adoptată de către conducerea BOR.

Dorin POPESCU, analist politic

Nota noastra

Cu retinerea ca pasajele sunt dintr-o traducere neoficiala, este foarte interesant Tomosul de acordare a autocefaliei deoarece acesta arata, probabil, ce fel de autoritate si-ar dori Fanarul nu doar asupra ortodoxiei ex-schismaticilor din Kiev, ci asupra intregii ortodoxii: una in care Diasporele tarilor ortodoxe sunt conduse canonic de Patriarhia Ecumenica si unde aceasta are ultimul cuvant – cu autoritate – asupra chestiunilor dogmatice si canonice mai importante cu care se confrunta, in interiorul ei, biserica autocefala.

Prin acest Tomos Patriarhia Ecumenica asuma fatis o pozitie de autoritate jurisdictionala in intreaga ortodoxie universala. Ca sa ne facem o idee mai clara despre implicatiile acestei pozitii, daca ea ar fi valabila asupra tuturor bisericilor autocefale, acestea nu ar mai avea autonomia de a decide inclusiv intr-o chestiune similara cu cea de fata – acordarea autocefaliei unor structuri anterior schismatice. Mai pe scurt, Mitropolia Poloniei nu ar avea libertatea de a respinge sau accepta, autonom, o asemenea decizie, asa cum a facut-o in prezent.

Deocamdata, Mitropolia Ortodoxa a Poloniei si Patriarhia Serbiei au anuntat ca nu vor da curs cererii Fanarului de a recunoaste noua structura ecleziala. Mitropolitul Amfilohie a adaugat, de asemenea, ca sarbii nu recunosc drept autoritate ecleziastica suprema Constantinopolul.

Intre timp, noua structura ecleziala din Kiev ar fi dispusa sa incheie un acord, privitor la o „foaie de parcurs”, cu biserica greco-catolicilor (unitilor) din Ucraina. 

De asemenea, in diverse medii pro-rusesti circula informatii „pe surse” legate de demersurile administrative pe care Porosenko le-ar pregati pentru preluarea cunoscutelor Lavre de la Poceaev si Pecerska de la BOU – Patriarhia Moscovei. Proprietarul de drept al siturilor Lavrelor amintite este, in continuare, statul ucrainean, iar miscarea pregatita ar fi legata de actiuni de reclamare a acestora in instanta de catre administratia responsabila cu conservarea lor.


Categorii

Patriarhul ecumenic Bartolomeu, Patriarhul Kirill, Transcrieri-Redactari, Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

20 Commentarii la “PF BARTOLOMEU a semnat TOMOSUL de acordare a AUTOCEFALIEI Ucrainei. Autonomia noii structuri ecleziastice este LIMITATA, iar DIASPORA ucraineana se afla sub controlul Fanarului/ Ex-schismaticii din Kiev, la discutii pentru o „foaie de parcurs” cu Greco-Catolicii din Ucraina/ Porosenko ar pregati PRELUAREA Lavrelor Pecerska si Poceaev

  1. Moment istoric: După zeci de ani, Biserica Ortodoxă a Rusiei recunoaște pe siteul său oficial că moldovenii sunt români

    Pastorala de Crăciun a Patriarhului Moscovei, PF Chiril, este postată în limba română pe siteul oficial al instituției. Premiera a fost remarcată de către jurnalistul Vlad Cubreacov.

    Mai precis, rușii au scris mesajul PF Chiril în limba moldovenească, trecând în paranteză „română”. Nuanța este foarte importantă, pentru că zeci de ani, Biserica Ortodoxă a Rusiei a preluat mesajul comuniștilor care au inventat „națiunea moldovenească”, în perioada interbelică. Conform acestei teorii nerecunoscute nicăieri pe planetă, moldovenii ar fi fost altceva decât români, aberație susținută și acum de unele voci de la Chișinău.

    „ Patriarhia Moscovei își calcă pe inimă și recunoaște abia acum, în anul mântuirii 2019, identitatea și unitatea lingvistică moldo-română (adică a Republicii Moldova și a României), publicând pe pagina sa oficială de internet Pastorala de Crăciun a Patriarhului Kirill în limba română cu alfabet latin, specificând că este vorba despre o singură limbă, nu despre două. Aceasta după ce ani la rând ni s-a predicat de pe amvoanele moscovite că moldovenii ar fi altă nație de oameni și că nu ar fi ceea ce i-a făcut Dumnezeu, adică români. Astfel, Patriarhia Moscovei recunoaște că din punct de vedere etnolingvistic moldovenii sunt români propriu-ziși. De aici și până la a recunoaște oficial dreptul Patriarhiei Române de jurisdicție canonică în Republica Moldova nu mai rămâne decât un pas. Dacă scrii ”limba moldoveană (română)” trebuie să scrii de fiecare dată, pentru motive de consecvență logică și morală, și ”moldovenii (românii)”, nu-i așa, Moscovă iubită, mândră capitală? Aviz episcopului Marchel, piosului Dodon și bandiților de la Tiraspol, care luptă contra alfabetului latin și limbii române materne a fraților noștri din stânga Nistrului!”, a scris Vlad Cubreacov.

    Pe teritoriul Basarabiei există două structuri canonice bisericești: Mitropolia Basarabiei, ce ține de Patriarhia Română, condusă de Mitropolitul Petru și Mitropolia Chișinăului, ce ține de Patriarhia Moscovei, ce ține de Mitropolitul Vladimir.

    https://www.activenews.ro/stiri-basarabia/Moment-istoric-Dupa-zeci-de-ani-Biserica-Ortodoxa-a-Rusiei-recunoaste-pe-siteul-sau-oficial-ca-moldovenii-sunt-romani-154084

  2. Daca bisericile ortodoxe ar tine propriile canoane si ar liturghisi in limba credinciosilor si nu a statului, atunci autocefaliile ar fi pline de continut, nu de politica. Si, desigur, mai putine.

  3. Ieri am mers “la ocazie” pe o anumită porțiune de drum. Șoferul de ocazie, un intelectual, era foarte mirat de faptul că de Nașterea Domnului cunoscuse niște români locuitori din Ucraina, care au mărturisit că rușii sunt oameni de treabă și la locul lor în timp ce cu ucrainienii este foarte greu de trăit. Mirarea provenea de la părerea lor bună despre ruși, în contextul mediatizării negative cvasipermanente a lui Putin și implicit a rușilor în România și în media internațională.
    Temerea mea este ca nu cumva de la această hotărâre nesăbuită să izbucnească războiul de care au avertizat Sfântul Ioan Iaco Hozevitul, Sfântul Paisie Aghioritul, Cuviosul Iosif Vatopedinul, Părintele Efrem Filotheitul, Părintele Elpidie și atâția alții. Doamne apără-ne și ne ferește de asemenea deznodământ !!!

  4. http://orthochristian.com/118691.html

    E posibil ca IPS Teofan sa nu fie “strain” de acest discurs, mai ales ca IPS Kallistos a deschis lucrarile la Iasi. Mutenia ierarhilor nostrii nu e buna, Bunul Dumnezeu sa-i intareasca si pe noi sa ne miluiasca ca un bun si iubitor de oameni.

  5. http://orthochristian.com/118964.html

    Slava Domnului ca mai sunt 13 stareti in Sfantul Munte care au grija de turma lor…

  6. Pingback: Sfantul Munte Athos nu va participa la ceremonia de intronizare a noului primat al Kievului, Epifanie/ Mitropolitul Serafim al Pireului cere Sinodului Bisericii Greciei sa nu recunoasca noua structura autocefala a Ucrainei
  7. Expresia “ex-schismatici” e gresita. Inca sunt schismatici. Nu au fost recunoscuti de catre toate patriarhiile canonice. Aceasta se poate face doar intr-un sinod pan-ortodox, nu doar de capul unui patriarh slugarnic intereselor politice ale SUA.

  8. Pingback: ARHIEPISCOPIA CIPRULUI NU recunoaste noua structura ecleziastica din Ucraina. Mai mult decat atat, pune problema VALIDITATII TAINELOR noilor episcopi kieveni!/ Episcopul Victor al BOU - PM reclama PERSECUTII asupra parohiilor pentru a le determina sa ader
  9. Pingback: Sinodul BOR nu recunoaste autocefalii Ucrainei. Se cere garantarea drepturilor lingvistice ale românilor ortodocști din Ucraina, Vicariat românesc și clarificarea statutului clericilor necanonici din Occident
  10. Pingback: Patriarhii Bisericilor Ortodoxe din Ierusalim, Alexandria, Antiohia si Cipru s-au intalnit pentru a discuta PROBLEME ECLEZIASTICE ale ortodoxiei. Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului va MEDIA intre Moscova si Fanar pe tema AUTOCEFALIEI UCRAINEI/ IPS Kallis
  11. Pingback: „SEPARATIE si DIARHIE” in Biserica Ortodoxa a Ucrainei. DISENSIUNI puternice intre „patriarhul onorific” FILARET si Epifanie, primatul noii structuri ecleziastice din Ucraina/ Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului despre posibilitatea ca Biserica Gr
  12. Pingback: DISENSIUNI puternice intre „patriarhul onorific” FILARET si Epifanie, primatul noii structuri ecleziastice din Ucraina/ Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului despre posibilitatea ca Biserica Greciei sa recunoasca BOU: „PUTEM AJUNGE LA O SCHISMA!”
  13. Pingback: Biserica Greciei decide RECUNOAȘTEREA AUTOCEFALIEI noii structuri ecleziastice din Ucraina
  14. Pingback: IPS NEOFIT – Raspunsuri la Sinaxa din octombrie (II): “CITITI DIN PSALTIRE! Invatati sa COMUNICATI CU SFINTII! Deja profetiile devin stiri si doar POCAINTA NOASTRA ar mai putea sa stavileasca intensitatea raului caruia putina-credinta a cresti
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare