SFANTUL NECTARIE DIN EGHINA SI PATIMILE NOASTRE (II): despre oamenii mincinosi, calomniatori, clevetitori, vicleni, judecatori necrutatori
Chipul omului mincinos
Cel ce minte este vicios, viclean, impostor, neevlavios si corupt; are un suflet plin de rautate, iar inima lui iubeste minciuna; este condus de ratacire si slujeste pacatului; a incalcat legea lui Dumnezeu si a urat adevarul; toata ziua cugeta nedreptatea si faradelegea si in cuvintele lui nu arata nici o evlavie fata de numele lui Dumnezeu. Mintea tulburata cugeta fatarnic si scorneste minciuni, pentru a se impotrivi adevarului; numeste lumina intuneric si intunericul, lumina, dreptatea, nedreptate si nedreptatea, dreptate pentru a-l nedreptati pe aproapele sau. De la fata lui lipseste rusinea, orice buna-cuviinta l-a parasit; desi este dat pe fata, nu se rusineaza si desi este aratat ca fiind mincinos, nu roseste; face fagaduinte aproapelui si le incalca; ceea ce astazi marturiseste a fi adevarul, maine va adeveri ca fiind minciuna, si ce condamna ieri a fi nedrept, astazi sustine ca fiind drept. Cel ce minte este dispretuit de toti; toti isi intorc fata de la el, mimeni nu-i cauta prietenia, este respins de toti si nimeni n-are incredere in el; desi traieste in societate, ramane fara prieteni; caile ii sunt strambe si pasii lui aduc pierzania; s-a indepartat de Dumnezeu si Dumnezeu Şi-a intors fata de la el. Mincinosul isi petrece viata in amaraciune, pentru ca minciuna il adapa in toata vremea cu necazuri; nenorocit si sarman ajunge la capatul zilelor sale, sfarsindu-si viata in nefericire; nimeni nu-l miluieste, nimeni nu-l ajuta, pentru ca nici atunci cand sufera nimeni nu este de partea lui, si nici atunci cand spune adevarul nimeni nu-i da crezare. Cel ce minte ajunge victima minciunii si sfarseste nefericit din cauza ei.
Despre calomnie
Calomnia consta intr-o acuza mincinoasa, fiind defaimare si vorbire de rau.
Despre calomnie, filosoful Cleantes declara urmatoarele:
„Nu exista ceva mai rau decat calomnia, caci l-a inselat pe ascuns pe cel care era increzator [ca totul e bine]; ea naste fara temei ura [impotriva orisicui].”
Iar Menandru spune urmatoarele despre calomnie:
„Cel care se lasa convins degraba de calomnii, fie este viclean in deprinderile sale, fie nu are decat socotinta unui copil. Nimic nu este mai dureros decat calomnia, intrucat sileste pe un altul sa fie supus acuzelor pentru pacatul savarsit de altcineva.”
Tucidide remarca:
„Nu este intelept nici a pleca urechea la calomnii si nici a le raspandi.”
Herodot observa:
„Calomnia este foarte rea; in fapt, doi sunt cei care savarsesc nedreptatea, si [numai] unul este cel nedreptatit; caci cel ce calomniaza il acuza pe cel care nu este de fata, iar celalalt [care aude acuza] nedreptateste, lasandu-se convins inainte de a afla adevarul; iar cel absent de la discutie este nedreptatit in toate, acuzat fiind de cel dintai ca este [un om] rau.”
Filon spune despre cei care calomniaza ca
„n-au parte de harurile dumnezeiesti, fiind suferinzi de aceasta boala demonica, cu ura si dispret fata de Dumnezeu, fiind intru totul straini de orice fel de fericire“.
Hippias afirma:
„Calomnia este foarte grava, chiar mai rea decat insulta; insulta este mai putin grava decat calomnia pentru ca nu se face intr-ascuns.”
Maxim Marturisitorul spune:
„Sa te gandesti la calomniatori si la cei care imprastie zvonuri nu ca la niste binevoitori, ci sa te indepartezi de ei ca de niste serpi ucigatori.“
Dumnezeiescul Ioan Gura de Aur zice despre cei ce calomniaza urmatoarele:
Despre omul viclean
Dumnezeiescul Ioan Gura de Aur spune despre omul viclean urmatoarele:
„Iata aici un stralucit exemplu evanghelic: roaga-te, zice, sa nu fii dus in ispita; nimic nu este mai grav in afara ispitei decat faptul de a cadea in mainile omului viclean; acesta este mai rau decat o fiara; caci fiara nu ascunde ceea ce este, dar cel viclean, de multe ori, sub aparenta bunavointei, isi ascunde veninul, astfel incat capcana sa fie mai greu de descoperit, iar victima sa cada fara sa se apere in ea, ca intr-o prapastie; si n-ar gresi cineva daca ar numi buzele care vatama virtutea si care conduc la viciu «buze nedrepte».“
Sfantul Vasile cel Mare afirma despre viclenie:
„Viclenia este facerea de rau intr-ascuns, savarsita aproapelui sub aparenta binelui.”
Cuviosul Nichita Stethatos constata despre viclenie urmatoarele:
„Buzele nedrepte sunt ca ale omului ce deoache si limba vicleana se aseamana gurii si limbii de sarpe, care ascund venin otravitor; tot cel ce merge dupa Dumnezeu se roaga sa-i fie izbavit sufletul de acestea, pentru ca inima demonica si sufletul necugetat varsa necuratii in auzul oamenilor. Sa ne izbaveasca Domnul de omul nedrept si viclean!“
Despre judecarea [aproapelui]
Judecarea [aproapelui] inseamna a judeca si condamna pe cineva pentru un anume pacat.
Sfantul Grigorie Teologul spune ca
„nimic nu este mai placut pentru oameni decat a judeca [faptele] altora“.
Iar Sfantul Ioan Gura de Aur observa ca
„judecata adusa [asupra oamenilor] a doborat suflete si le-a dus la pierzanie“.
Apostolul Pavel ii instiinteaza pe toti ca acela care judeca nu are nici o scuza; caci cu judecata cu care il judeca pe aproapele [nu face decat] sa se judece pe sine; pentru ca pe cele pe care le judeca le savarseste si el insusi. Gandeste-te la aceasta, omule, tu, cel care ii judeci pe cei care fac cele pe care le savarsesti si tu, o sa scapi oare, de judecata lui Dumnezeu? Fiecare isi duce povara sa. De aceea, Sfantul Ioan Gura de Aur sfatuieste, zicand:
„Sa nu ne facem pe noi insine judecatorii aspri ai celorlalti, ca sa nu se ajunga sa ni se ceara si noua socoteala; pentru ca avem pacate mari care au nevoie de iertare; astfel, ar trebui mai degraba sa-i miluim pe cei care pacatuiesc foarte greu, ca sa putem, la randul nostru, sa cerem din vreme mila pentru noi; cu toate ca, oricat ne-am stradui, niciodata nu vom putea sa daruim atata iubire de oameni cata cerem de la Dumnezeu, Iubitorul de oameni… Iar cu cat cineva este mai aspru cu aproapele, cu atat mai mult va avea parte, la randul lui, de asprime dumnezeiasca. Sa nu vorbim, asadar, impotriva celorlalti.“
Şi Domnul porunceste:
„Nu judecati, ca sa nu fiti judecati. Caci cu judecata cu care judecati veti fi judecati, si cu masura cu care masurati vi se va masura. De ce vezi paiul din ochiul fratelui tau, si barna din ochiul tau nu o iei in seama?“
Despre ocara
Ocara este vorbirea de rau, injuria si clevetirea.
Cel ce ocaraste este meschin, inclinat spre mustrare, insulte si invinuiri; are o inima necurata. Duhul ii este pervertit, iar sufletul ticalos. Gura ii este vicleana, buzele pangarite, cuvintele nedrepte. Se instituie ca judecator aspru al fratelui sau, il osandeste fara ca acesta sa se poata apara; nemilos si necrutator, il ataca si isi pronunta verdictul asupra lui. Cel care ocaraste si cearta nu difera intru nimic de ucigas, pentru ca cel din urma ia viata, dar celalalt, cinstea, si temelia pe care se sprijina viata.
Despre clevetire si clevetitor
Clevetirea inseamna invinovatire, vorbire de rau. Clevetitorul il vorbeste de rau si-l invinovateste pe aproapele sau. Sfantul Vasile cel Mare zice:
„Clevetirea este a vorbi in lipsa fratelui, cu scopul de a-l defaima, chiar daca ceea ce se spune este adevarat.“
Iacov, ruda Domnului, povatuieste, zicand:
„Nu va graiti de rau unul pe altul, fratilor. Cel ce graieste de rau pe frate, ori judeca pe fratele sau, graieste de rau legea si judeca legea; iar daca judeci legea nu esti implinitor al legii, ci judecator. Unul este Datatorul legii si Judecatorul: Cel ce poate sa mantuiasca si sa piarda. Iar tu cine esti, care judeci pe aproapele?“
„Cel care cleveteste se hraneste din insasi carnea fratelui sau“ (Pateric).
Sfantul Vasile cel Mare ii socoteste vrednici de blestem atat pe cel care cleveteste, cat si pe cel care pleaca urechea, zicand:
„Daca cineva s-a aflat clevetind pe un altul si daca cel care il asculta pe cel care cleveteste nu-l cearta, sa fie afurisiti impreuna.”
Clevetitorul ia cinstea omului, asa cum ucigasul ii ia viata; ambii sunt in aceeasi masura ucigasi de oameni.
Despre invinuirea pe nedrept si despre cei care invinuiesc pe nedrept
Invinuirea pe nedrept este o acuza mincinoasa, iar cel care invinuieste pe nedrept este un mincinos. Un intelept spune:
„Sa nu socotesti pe nimeni mincinos decat pe cel care invinuieste pe nedrept caci intre minciuna si acuza nedreapta nu este nici o diferenta.”
Şi cei de demult, precum si cei de astazi il numesc pe cel care invinuieste pe nedrept si defaimeaza calomniator.
Fara indoiala ca diavolul este cel care a inventat calomnia. Limba calomniatorului este asemenea veninului de scorpion. Denuntatorul este nezdruncinat in lucrarea sa, de vreme ce si-ar dori ca si stapanitorii sa iubeasca calomnia; ticluieste minciuni si defaima tot si toate. Nimici-va Domnul toate buzele cele viclene. Limba celui ce denigreaza uraste adevarul. Calomnia a nimicit tineri si batrani, domni si carmuitori. Calomniatorul se bucura cu atat mai mult cu cat lucrarea sa are sorti de izbanda.
(din: Sfantul Nectarie din Eghina, “Cunoaste-te pe tine insuti sau Despre virtute“, Editura Sophia, 2012)
Vezi si:
- SFANTUL NECTARIE DIN EGHINA SI PATIMILE NOASTRE (I): Mandria, trufia, slava desarta, incapatanarea, laudarosenia…
- SFANTUL NECTARIE DIN EGHINA DESPRE PRIETENIE, chipul prietenului adevarat si al celui nesincer si lingusitor, “cel mai abject dintre toti oamenii”
- Sfantul Nectarie de Eghina despre ravna cea inselata si ravna cea adevarata
Legaturi:
- SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL despre dragostea adevarata si TRADAREA PRIETENILOR. Nu este durere mai grea a sufletului decat defaimarea…
- MANGAIERI DUHOVNICESTI DE LA SFANTUL MAXIM. Despre fatarnicii si clevetitorii care Il rastignesc din nou pe Domnul
- Predica Sf. Luca al Crimeei despre NOBLETE si ORBIRE: “Oamenii josnici la fiecare pas viclenesc, sunt in stare sa-i distruga pe fratii lor doar ca sa traiasca ei mai bine”
- IUDA. “Vai, cat de mult rau fac… acei oameni nelegiuiti care vand pe ai lor si care tradeaza dragostea, prietenia, fratietatea…”
- VEACUL ANTIHRISTIC AL MINCIUNII. Cand si cum ne mintim singuri?
- CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE
- PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”
***
- Sfantul Luca al Crimeei: CUVANT IMPORTANT DESPRE INTINAREA DE LA LUME: Sa fugim de nerusinare, de clevetire, de ura si aroganta ucigase, de sectanti!
- SFANTUL GRIGORIE PALAMA SI ZELOTISTII VREMII LUI. Blandetea, intelepciunea, nobletea si pacea isihasta in fata calomniilor, razvratirii si intereselor politice
- Parintele Arsenie Papacioc: “IN IAD SUNT CEI MAI MULTI CARE VORBESC DE RAU”; “Inchide pe Domnul in inima si fii cu luare aminte acolo!”
- PARINTELE SOFIAN SI “MARTURISITORII” CALOMNIEI: “Pana cand va ridicati asupra omului? Cautati toti a-l dobori, socotindu-l ca un zid povarnit si ca un gard surpat…”
- Sf. Ioan de Kronstadt despre rautatea celor care otravesc Biserica cu ponegriri, banuieli si osandiri
- FATARNICIA SI RAUTATEA DEGHIZATE IN RAVNA “INTRANSIGENTA” PT. ADEVAR
- ULTIMUL CUVANT, APROAPE PROFETIC, AL PARINTELUI DANIEL SISOEV, INAINTE DE ASASINAREA SA:“Pentru ce socotim a fi dreptul nostru sa urim, sa barfim neincetat si sa faurim scandaluri?
- Parintele Calciu – cuvinte puternice, actuale si esentiale despre VORBIREA DE RAU IN BISERICA, LIMBAJ VULGAR SI MÂNIE: “Sa revenim la demnitatea limbajului!”
- Staretul Melchisedec Velnic despre grairea in desert, tacere si neosandire
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR: “Cel ce se invata a-l dispretui pe preot, cu timpul Il va dispretui si pe Dumnezeu… Multe se judeca numai din banuiala”
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR (13 nov.) despre MILA, despre ATITUDINEA FATA DE CEI CAZUTI IN RATACIRE si despre cei care ii dau ANATEMA pe altii: “Desi suntem cazuti atat de jos, nu ne mai dam seama ca suntem in cele mai mari pacate”
- Cuvant patrunzator al IPS Teofan, de Rusalii: PRETENTIA SUPERIORITATII, DUHUL VICLENIEI SI JUDECATA APROAPELUI – PIEDICI SIGURE IN CALEA DUHULUI SFANT
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (3): “Sa nu socotim mica mancarimea de limba. Caci barfitorii si flecarii isi inchid lor insisi Imparatia cerurilor”
- PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun
- Articolele saptamanii (1): DE CE TREBUIE… “SA NU OSANDESC PE FRATELE MEU”?
- PARINTELE STEINHARDT – ANTOLOGIC – DESPRE FARISEISM: “Bunatatea o suspecteaza, ii atribuie cauzele cele mai josnice, binele il pangaresc degraba, coborand totul la nivelul sufletului lor…”
- Cuvintele unui om nobil intr-o lume a celor smecheri, turnatori, nemilosi…
- FARISEUL
- BOALA MORTALA A FARISEISMULUI SI SIMPTOMELE EI MAI GRAVE: smintirea prefacuta, osandirea, ravna vicleana (2)
- Omilia Sfantului Luca al Crimeei la DUMINICA FEMEII GARBOVE, despre fatarnicie si pacatul judecarii aproapelui si a arhiereilor
- DESPRE “SECTARISMUL ORTODOX” SI INSELAREA “DREPTILOR” HIPERCRITICISTI
- PARINTELE ARSENIE BOCA DESPRE RAUTATEA FARA LEAC
- Sfantul Cosma Etolul: SA NU AFURISITI PE NIMENI!
- Parintele Sofronie Saharov NE INVATA CUM SA TRAIM IN RELATIE CU SEMENII: “Ce castig judecand pe fratele meu?”, “Respingeti orice duh de curiozitate”
- Sa recitim impreuna: CUVINTE ESENTIALE DE LA PARINTELE SERGHIE SEVICI: “Pacatul pentru care-l osandesti pe celalalt se face pacat al tau“; “Dracii nu se scot din om cu vorbe…”; “La inima omului se-ajunge prin rugaciune”
- SFANTUL AMBROZIE DE LA OPTINA ne atrage atentia asupra unor patimi grave care ne pot stirbi si otravi praznicul Invierii: ZAVISTIA SI OSANDIREA ALTORA
- Predica Sfantului Luca al Crimeei despre pacatele grairii in desert si clevetirii, la DUMINICA SFANTUI IOAN SCARARUL: “Din cuvintele tale te vei osandi”
Orice păcat este’o cădere
(Din sfânt, din viu, din Dumnezeu),
În vinovat, în spurcăciune
Şi-n stăpânirea celui rău.
Oricât de mică’ar fi căderea,
Tot vină este, tot păcat.
Tot întinare spre osânda,
La chin pe veci de veci în Iad.
Omul e viu în neprihană
Şi este sfânt când e curat.
Când nici o vină nu-l condamnă,
Şi-n nici o formă nu-i legat.
Când hrana sa, când existenţa,
Când orice gând şi pas al său,
Este dobânda rugăciunii
Şi-a dragostei de Dumnezeu.
Şi gându’duce-n spucăciune.
Şi ochii strâng necurăţie
(Ce se adună şi se’adună)
Ca vină şi ca mărturie.
Omul căzut e mort lăuntric
E rob pe veci. I’ncătuşat,
Deşi se crede pururi liber.
(Şi este…, dar…, pentru păcat).
Căzutul nu poate să intre
Înlănţuit în curăţie.
Nici n’o doreste, că n-o vede,
Decât ca chin.(Şi ca robie).
El nici nu vede, nici nu simte,
Cât e de negru şi spurcat.
Nu simte rana junghierii
Facută’n suflet de păcat.
Nu simte moartea, nici durerea,
Nici viul curs din răni adânci,
Care-i străpung lăuntru pururi
Prin încălcarea de porunci,
Nu simte cum î-şi pierde sfântul.
Cum totul i se împuţeşte.
Cum din curat devine spurcat.
Cum tot din juru-i otrăveşte.
Omul curat la orice vină,
Simte jungerul şi durerea.
Simte cum sfântul i se scurge
Cum pierde viul şi putetea.
Simte primejdia căderii
(Cu mult’nainte de păcat),
Simte ispita şi ruşinea,
(Când numai ochiu’i vinovat).
Nu-i nimeni fără de prihană
(Nici fără vină pe pământ),
Dar prin biserică (prin taine)
Omul e viu (prin Duhul Sfânt)
Prin spovedanie, (prin taine)
Poate redeveni curat.
(Orice căzut), dacă doreşte
Să sacape sincer de păcat.
Prin tainele sfintei biserici
Se scapă şi de spurcăciune,
Şi de’nrobirile trufiei
Şi de’nşelările din lume.
Nu este om să nu coboare,
În spurcăciune prin păcat,
Dar nici o pacat ca să-l oprească,
(De vrea) s’ajungă iar curat.
Tot omu-i liber să-şi traiască,
Precum voieşte ce-i al său.
(Cu Dumnezeu prin curăţie
Ori prin păcate cu cel rău).
Prin Dumnezeu omul e pururi
Smerit, cinstit, viu şi curat,
În bucuria oferită,
De viaţa fără de păcat.
Omul căzut e’n stăpânirea
Şi în robia celui rău,
Murdar trufaş, perfid şi lacom,
(Spurcat ca şi stăpânul sau)
Şi s’ar spurca (de’ar fi posibil)
Cu tot ce-i mai de vârf din lume
El, ce se’nalţă între semeni,
Prin… vinovat şi spurcăciune.
Că nu e om să nu se creadă,
Mai sus decât semenul său,
(Deşi’n necinstea îl înalţă,
Şi’n uzurparea, prin cel rău).
Findcă păcatul duce pururi,
În ne-smerit, în semeţie,
Şi-l face şi pe cel din urmă,
(Sărac şi gol), plin de mândrie.
“De la fata lui lipseste rusinea, orice buna-cuviinta l-a parasit; desi este dat pe fata, nu se rusineaza si desi este aratat ca fiind mincinos, nu roseste; face fagaduinte aproapelui si le incalca; ceea ce astazi marturiseste a fi adevarul, maine va adeveri ca fiind minciuna, si ce condamna ieri a fi nedrept, astazi sustine ca fiind drept.”
Aceste trasaturi de (lipsa) de caracter au devenit atat de comune azi incat a avea rusine (adica a rosi in obraz) pare sa fie o ciudatenie ridicola chiar si pentru fete mari.