Predica Părintelui TUDOR CIOCAN despre VAMEȘ ȘI FARISEU: “Fariseul se mințea pe sine. Trebuie să ne luptăm mereu cu MINCIUNA DIN VIAȚA NOASTRĂ. Cu cât înaintăm în vârstă, cu atât inima noastră devine mai mulţumită de sine şi mai greu de străpuns, de frânt. MULȚUMIREA DE SINE împietreşte inima” (AUDIO, TEXT)

22-02-2021 Sublinieri

Pr. Tudor Ciocan despre VAMEȘ ȘI FARISEU – „Trebuie să ne luptăm mereu cu minciuna din viaţa noastră” (21 februarie 2021 – fragment transcris):

”[…] Fariseul din pilda aceasta era, de fapt, într-o greşeală. Şi aş spune chiar într-o minciună. Se minţea pe sine. Sau era minţit de diavolul. Pentru că <Iată ce am făcut şi ce bun sunt eu şi nu sunt ca cei din jurul meu…>.  Or, minciuna aceasta, acceptată de fariseu, pentru că era mândrie, era o foarte subtilă mândrie, pentru că nu se manifesta în afară – deşi modul în care se aşezase în templu îl arăta că el se consideră demn de a sta acolo –, minciuna aceasta îl împiedica să ajungă la Dumnezeu şi Îl împiedică pe Dumnezeu să Se coboare la el. De aceea trebuie să ne luptăm mereu cu minciuna din viaţa noastră, cu părerea de sine greşită.

Există o atitudine „iudaică”, să zic aşa, aceea de a-ţi cere mereu iertare, de a te pune pe tine mereu în situaţia de a-ţi pune cenuşă în cap, de a rupe hainele de pe tine. Dacă lucrurile acestea sunt sincere, dacă această atitudine este sinceră, atunci este bine. Dacă ea însăşi devine formală, atunci când spunem Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul sau când vorbesc cu cineva şi spun <Iartă-mă, dar….> şi este formal acel Iartă-mă sau acea afirmare a păcătoşeniei, deja suntem asemenea fariseului.

E greu să fii ca vameşul pentru că a-ţi frânge inima cu adevărat, e greu şi e penibil [dureros]. Se poate face la început, dintr-un elan, după care, cu cât înaintăm în vârstă, cu cât stăruim în viaţa duhovnicească, cu atât inima noastră devine mai mulţumită de sine şi mai greu de străpuns, de frânt. Mulţumirea de sine o transformă într-o inimă de fariseu şi o împietreşte. Să-i cerem lui Dumnezeu să ne ia repede, imediat, după ce începem viaţa duhovnicească, pentru că atunci suntem apţi cu adevărat de a primi harul Său? Iată că Dumnezeu de obicei nu recurge la această soluţie, ci ne lasă în lumea aceasta ca printr-o pustie: în spate avem o mare pădure, verdeaţă, şi în faţă, undeva, nu ştim unde, se pare că avem o şi mai mare grădină a lui Dumnezeu, Edenul, Paradisul. Dar noi suntem în pustia aceea care este împietrirea inimilor noastre.

Ne-a ajutat Dumnezeu şi am avut parte de anul acesta în care, pentru că ni s-a cerut să trăim într-o minciună, am putut să ne trezim mai bine, să stăm mai frumos în faţa lui Dumnezeu, mai sinceri în faţa Lui, să ieşim din moleşeala aceasta. Dar acum – dăm slavă lui Dumnezeu! – nu mai este această presiune. Şi atunci, dacă nu mai este presiunea din afară, trebuie să întărim atenţia noastră la stările sufleteşti ale noastre. Când sunt muncit din afară şi luptat din afară, atunci îmi văd inamicul sau mi-l cunosc, e mai uşor. Când inamicul, care este diavolul, se strecoară în gândurile mele, atunci e mai greu să-l recunosc.

Ceea ce este important este să fim extrem de sinceri cu Dumnezeu.

Este important să înţelegem dreapta credinţă. Pentru că – am văzut de mai multe ori lucrul acesta afirmat – că e suficient să ne pocăim, adică să fim sinceri în faţa lui Dumnezeu, să încercăm să-L chemăm, iar dreapta credinţă vine ea pe urmă. Or să ştiţi că despre pocăinţă nu se vorbeşte doar în creştinism, ci se vorbeşte în mare măsură în toate religiile despre care am citit. Oricum, în mod sigur în iudaism îl avem exemplu pe David, sigur în islam, sigur şi în celelalte practici din Extremul Orient. Dar, dacă vrem ca pocăinţa să fie ziditoare în veşnicie, ea trebuie să se întemeieze pe Hristos şi să se îndrepte către Hristos. Către Hristos prin Sfânta Biserică. Către Hristos Cel pe Care-L mărturiseşte Biserica dintotdeauna: Dumnezeu-Fiul, Cuvântul întrupat, Care S-a făcut om, întrutotul om în afară de păcat, rămânând în acelaşi timp şi Dumnezeu. Aceasta este foarte important: să stăm în pocăinţă ŞI în dreaptă credinţă. Dacă le vom avea pe acestea două, atunci cu adevărat nimic din veacul acesta nu ne va mai putea scoate din dragostea noatră cu Hristos. Dacă pierdem una dintre ele: dreapta credinţă, atunci pocăinţa noastră îşi pierde rădăcina şi îşi pierde şi scopul, ţelul, rodul, pentru că, de fapt şi de drept, dacă o casă nu are temelie, cum spune Mântuitorul, la prima vijelie mai mare, la prima furtună, la prima ploaie, acea casă se va prăbuşi, iar temelia este credinţa cea adevărată; iar dacă nu avem pocăinţă, atunci degeaba eşti în credinţă, căci vom fi asemenea fariseului.

Dacă le avem pe amândouă, minciunile din veacul acesta nu ne vor scoate din dragostea lui Hristos. Nu vom avea a ne teme nici de puterile lumii acesteia, nici de Antihrist, dacă va veni în veacul nostru, adică în epoca noastră, în generaţia noastră, nici de puterile întunericului. Pentru că cel care stă în pocăinţă sinceră şi în dreaptă credinţă, acela este îndreptat în faţa lui Dumnezeu. Şi, chiar dacă fariseul şi vameşul au plecat de la templu, de fapt vameşul a rămas în faţa lui Dumnezeu prin părerea lui de rău pentru păcate, prin sinceritatea în care stătea.

De aceea spun că nu avem a ne teme, pentru că, indiferent dacă suntem în biserică, în locaşul de cult, în curtea bisericii, cum suntem acum – şi iarăşi trebuie să-I mulţumim lui Dumnezeu că ne-a îngăduit aici şi ne-a îngăduit o vreme accesibilă, acceptabilă – sau că nici aici nu vom mai avea voie (cum au fost, aberant, cele trei luni de anul trecut), dacă vom fi în dreapta credinţă şi în pocăinţă vom fi cu Dumnezeu peste tot. Şi Dumnezeu va fi cu noi peste tot şi, fiind cu noi peste tot, de fapt vom fi mereu în Biserica lui Dumnezeu. Vom fi mereu în Harul lui Dumnezeu. Îl vom avea mereu pe Dumnezeu Hristos, Domnul şi Dumnezeul şi Mântuitorul nostru, Cap nevăzut al nostru. Vom avea mereu Duhul Sfânt, Dumnezeu Duhul Sfânt, Care de la Tatăl purcede şi în Fiul Se odihneşte, Îl vom avea şi Îl vom simţi în noi peste tot.

Să facem lucrurile acestea şi atunci această perioadă a Triodului o vom trece cu bine şi atunci viaţa aceasta, chiar plină de valuri, o vom trece cu bine. Amin”.

Legaturi:

FARISEISMUL, boala sufleteasca care UCIDE si in planul social, si in cel bisericesc… ÎMBRĂȚIȘAREA MINCIUNII

Parintele Savatie ne invata SA INCEPEM PRIN A FI SINCERI CU DUMNEZEU

CUVANT DUHOVNICESC CU PUTERE AL PR. MIHAI ALDEA: “Trebuie sa lasam deschise portile pocaintei pentru oricine si sa fim sinceri cu noi insine”

“CRESTINUL DUPA INCHIPUIRE” si VIATA DUHOVNICEASCA FARISEICA (I): “Majoritatea oamenilor se tem sa patrunda mai in adanc in sufletul lor, ca nu cumva vreun monstru sa iasa din ei… Prefera sa faureasca o imagine inchipuita”

VIATA DUHOVNICEASCA INCHIPUITA (II): “Crestinul dupa inchipuire pregusta unele experiente harismatice, care-l incredinteaza ca este bun crestin… In spatiul comod al inchipuirii sale caderile lui sunt uitate”

Părintele Andrei Lemeshonok: SUNTEM FARISEI!

VAMESUL FARISEU – sau cum ne pre-facem in farisei crezand ca suntem vamesi

Intelegerea LUI HRISTOS si intelegerea FARISEICA. Legea veche si Legea noua. SENSUL RANDUIELILOR RELIGIOASE EXTERIOARE versus LEGALISMUL FORMELOR GOALE, FARA DUH

“Iata ca au venit din nou saptamanile pregatitoare pentru Marele Post!” – DUMINICA VAMEȘULUI ȘI A FARISEULUI: “Trebuie sa simtim, si sa simtim adanc, ca NU MERITAM ABSOLUT NIMIC si nu putem pune temei pe nimic din cele ale noastre”. PAREREA DE SINE – gandul cel mai rau pentru lucrarea duhovniceasca!

DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI: “Incepe Triodul, incepe sa adie a post”. FRANGEREA INIMII si inselarea cumplita a lui “EU NU SUNT CA CEILALTI!” Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL

Pilda vamesului si a fariseului. “DREPTATEA” NECRUTATOARE SI MINCINOASA A LUMII versus OCHII LUI DUMNEZEU. Strigatul care indreptateste. TAINA SI LEGILE FUNDAMENTALE ALE VIETII DUHOVNICESTI

CUVIOSUL VAMES SI INCHIPUITUL “IMPECABIL”. Omilia Fericitului Parinte Moise Aghioritul: “Cel mai rau dintre toate este sa crezi ca esti bun si sa-ti inchipui ca mergi bine! In ziua de astazi, smerenia este socotita de multi o slabiciune”

INCEPUTUL TRIODULUI. Predicile Sf. Iustin Popovici la Duminica vamesului si fariseului despre PUTEREA SMERENIEI SI A RUGACIUNII. “Mandria este dumnezeul acestei lumi! Trebuie lupta pe viata si pe moarte cu acest balaur”

PILDA VAMESULUI SI FARISEULUI talcuita de IPS Naum, Mitropolitul Strumitei: CUM ATRAGEM HARUL DUMNEZEIESC si CUM IL FACEM SA NE PARASEASCA?

VAMESUL SI FARISEUL. Predici audio cu Parintele Hrisostom de la Putna (si text) si Parintele Ciprian Negreanu: “Sa nu cereti altceva, decat mila si iertare!”

IESIREA DIN MINCIUNA INCHIPUIRII DE SINE, care rodeste NESIMTIRE, NEBUNIE SI DEZBINARE. Predici audio (si text) la PILDA VAMESULUI SI A FARISEULUI

Predici, meditatii si cantari la DUMINICA VAMESULUI SI A FARISEULUI (IPS Bartolomeu Anania, PS Sebastian Pascanu, Parintele Petroniu Tanase)

VAMESUL SI FARISEUL. Predicile Sfantului Luca al Crimeei. “Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosului!”

FARISEUL SI VAMESUL, bolnavii din spitalul nevazut al lumii – OMILIA SF. NICOLAE VELIMIROVICI

SFIALA DUHOVNICEASCA

VAMESUL SI FARISEUL sau o inima care plange. PREDICA PARINTELUI GHEORGHE CALCIU (si audio)

Parintele Simeon Kraiopoulos despre DUHUL SEMET AL EPOCII NOASTRE si OBRAZNICIE CA DEMONIZARE. Demonii fug numai de SMERENIE

PĂRINTELE PROCLU: “Poate să aibă cineva fapte bune cu grămada; dacă nu are smerenie şi căinţă, degeaba! Dumnezeu iubeşte pe omul smerit şi nebăgat în seamă. DUHUL SFÂNT ÎL LASĂ ÎN PĂRĂSIRE PE CEL CE SE MÂNDREŞTE”

 

***

PS BENEDICT VESA: “Vreme este sa Il lasam pe Hristos sa lucreze in noi, El sa fie inceputul si sfarsitul vietii noastre. SA NE RECUNOASTEM VULNERABILITATILE si SA II CEREM LUI HRISTOS SA VINA inlauntrul nostru” (VIDEO, TEXT)

PS IGNATIE – chemare esentiala la “revizie sufleteasca” in Postul Mare, punand degetul pe rana: NE MINTIM PE NOI INSINE, FUGIM DE NOI INSINE, DEVENIM FORMALISTI SI RITUALISTI, ALERGAM DUPA MINUNI SI SPECTACOL, TRANSFORMAM CREDINTA DUPA CHIPUL LUMII (video, text)

PS MACARIE, in conferinta de la Cluj, “Lacrimile pocaintei si sinceritatea inimii” (VIDEO): “Deseori NE AMAGIM SINGURI, refuzam sa primim harul lui Dumnezeu si NE DROGAM CU SUROGATE, iar toate aceste FALSE MANGAIERI atrofiaza in om nevoia de Dumnezeu”

PARINTELE ARSENIE MUSCALU – conferinta de la Iasi despre STAREA NOASTRA DE CADERE si FARAMITARE LAUNTRICA si inceputul vindecarii sufletesti prin RUGACIUNEA LUI IISUS. Sfaturi duhovnicesti practice pentru CHEMAREA NUMELUI DOMNULUI si atitudinea fata de aproapele: SINCERITATE, PRUDENTA, LUARE-AMINTE, FACERE-DE-BINE. Ce inseamna sa fii sincer cu tine insuti? (VIDEO + TEXT)

SUNTEM ADEVARATI DOAR ATUNCI CAND PLANGEM/ “La multimea faptelor mele celor rele, cugetand eu ticalosul…” – CUVANT PROFUND SI PUTERNIC DE TALCUIRE LA CANONUL SFANTULUI ANDREI CRITEANUL (audio, text)

Ortodoxia confortabila si inchipuita sau DESPRE ISPITELE GENERATIILOR RASFATATE

CUM NE PUTEM MINTI SI CUM NE PUTEM RATA SALVAREA PRIN POCAINTA?


Categorii

Ce este pacatul?, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Mandria, trufia, Preot Tudor Ciocan, Vamesul si fariseul

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

1 Commentariu la “Predica Părintelui TUDOR CIOCAN despre VAMEȘ ȘI FARISEU: “Fariseul se mințea pe sine. Trebuie să ne luptăm mereu cu MINCIUNA DIN VIAȚA NOASTRĂ. Cu cât înaintăm în vârstă, cu atât inima noastră devine mai mulţumită de sine şi mai greu de străpuns, de frânt. MULȚUMIREA DE SINE împietreşte inima” (AUDIO, TEXT)

  1. Pingback: FARISEII ȘI VAMEȘII DE IERI ȘI DE AZI – DEOSEBIRI ESENȚIALE | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate